abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215351258

Crowdfunding is hot! In 2022 is in Nederland 1,08 miljard euro via crowdfunding opgehaald. Dat is een groei van 48% ten opzichte van een jaar eerder. Niet eerder werd in een jaar tijd zoveel met crowdfunding gefinancierd.(bron).

Vormen van crowdfunding
Er zijn 4 vormen van crowdfunding:
• Lening crowdfunding (Crowdfinance)
• Aandelen crowdfunding
• Schenking / Donatie crowdfunding
• Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding

Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:

Crowdfundingplatformen met ECSP vergunning
Collin Crowdfund (CCF), leningen voor MKB met crowdfundcoach.
Geldvoorelkaar (GVE), leningen voor MKB en particulieren.
Samen In Geld (SIG), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Horeca Crowdfunding Nederland (HCN), leningen voor horeca.
Waarde voor je Geld (WvjG), leningen met een christelijk normen- en waardenkader voor het MKB.
NLinvesteert (NLI), een platform voor zakelijke financiering waaronder crowdfunding.
Duurzaam Investeren (DI), combinatie van maatschappelijk en financieel rendement.
Lenderspender (LS), peer-to-peer lending.
October (OCT), platform voor MKB-financieringen in continentaal Europa.
One Planet Crowd (OPC), groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc.
Voordegroei (VDG), leningen voor MKB.
Crowd About Now (CAN), leningen voor food, horeca, retail.
Lendahand (LDH), investeren in opkomende economieën.
Crowd Real Estate (CRE), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.

Crowdfundingplatformen KOM Group
Kapitaal Op Maat (KOM), leningen voor MKB.
Capital Circle (CC), leningen voor MKB.

Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zekerheden
SPOILER
Webinars zekerheden
SPOILER
Webinar box3 belastingwetgeving
SPOILER
Exitstrategieën platformen
SPOILER
Informatie Kifid
SPOILER
Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Statistieken
SPOILER
Nominale en effectieve rente
SPOILER
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
pi_215351374
quote:
12s.gif Op woensdag 23 oktober 2024 15:35 schreef peterc het volgende:

[..]
Bij CCF 43438 was er ook sprake van aankoop van chalet en gronden Zie eerdere post Dit stond duidelijk vermeld, hier mis ik dat. Desondanks durf ik deze zeker aan, altijd markt voor met of zonder de grond.
Ik ook wel, door de eigen inbreng is er een situatie met een waarde van 85K en een lening van 60K, dat is voldoende remweg als ze hun verplichtingen niet nakomen, daarbij zijn ze zo te zien onderling vrijwel identiek dus 'zuivere' aankoopwaarde.
Pecunia non olet
pi_215351407
Om op de topic titel in te haken: ik ben al bijna een maand bezig om info te verkrijgen over de achterstand van B**olle S***ien, maar na 3 mails heb ik alleen nog maar de reactie gehad dat ik een ander mailadres had moeten gebruiken en dat ze het hebben doorgezet.

SPOILER
We zullen zien.
Pecunia non olet
pi_215351519
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2024 16:06 schreef obligataire het volgende:
Om op de topic titel in te haken: ik ben al bijna een maand bezig om info te verkrijgen over de achterstand van B**olle S***ien, maar na 3 mails heb ik alleen nog maar de reactie gehad dat ik een ander mailadres had moeten gebruiken en dat ze het hebben doorgezet.

SPOILER
We zullen zien.
Volgens mij ben ik al maanden bezig om een inhoudelijk antwoord te krijgen, als het niet langer is, volgens mij krijg ik na 1 van de eerste mails wel geld binnen alleen geen inhoudelijke reactie... ik zal binnenkort weer eens mailen.
pi_215351981
Ik ben ook echt zo klaar met dat GvE. Nog 3 ruk projecten die lopen, alle 3 naar de klote overigens, en daarna stuur ik er geen cent meer heen.
pi_215352045
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2024 16:06 schreef obligataire het volgende:

SPOILER
We zullen zien.
Ik heb nog 2 projecten lopen en 4 defaults. Als de twee projecten afgerond zijn, ben ik blij dat ik van GvE af ben en zie ik verder wel of er nog wat terug komt uit de defaults. Ik wil bedrijven graag het voordeel van de twijfel geven maar het wordt van kwaad tot erger daar op gebied van klantbehandeling en recovery :N
pi_215353833
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2024 16:27 schreef Tjalala het volgende:
Volgens mij ben ik al maanden bezig om een inhoudelijk antwoord te krijgen, als het niet langer is, volgens mij krijg ik na 1 van de eerste mails wel geld binnen alleen geen inhoudelijke reactie... ik zal binnenkort weer eens mailen.
Dit is schijnbaar de standaard en (helaas) ook mijn ervaring. Ik heb nooit antwoord gekregen op o.a. de vraag of de betalingregeling goed werd nagekomen en of er al eens een her-evaluatie heeft plaatgevonden of dat deze binnenkort gaat plaatsvinden. Wel werden er 'plotseling' 2 termijnen uitbetaald, 9 maanden naar de vorige keer, er zijn meen ik nog meer dan 35 termijnen tegaan dus zijn we straks zo 10 jaar verder... (en de betalingsregeling loopt als iets van 5 jaar).
pi_215355058
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Tiësto Live @ Melkweg 2000
Best pilot in history
pi_215360456
Ik heb de indruk dat er bij CCF/Go*-*kis iets niet helemaal goed loopt. Er zijn daar achterstanden geweest maar naar mijn idee is dat nooit goed rechtgezet. Ik mis nu de termijn die op 23-5 betaald had moeten zijn. Een zoekopdracht naar transacties op die naam levert niets op dus ik neig ernaar dat die betaling niet heeft plaatsgevonden.
Pecunia non olet
pi_215360514
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2024 11:17 schreef obligataire het volgende:
Ik heb de indruk dat er bij CCF/Go*-*kis iets niet helemaal goed loopt. Er zijn daar achterstanden geweest maar naar mijn idee is dat nooit goed rechtgezet. Ik mis nu de termijn die op 23-5 betaald had moeten zijn. Een zoekopdracht naar transacties op die naam levert niets op dus ik neig ernaar dat die betaling niet heeft plaatsgevonden.
CCF is hiervan op de hoogte. Op 12-9-2024 gaf CCF de volgende update:
SPOILER
Ik verwacht deze termijn dan ook begin volgend jaar bijgeschreven te krijgen, als de zes gelijke delen allemaal door CCF zijn ontvangen.
pi_215360531
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2024 11:25 schreef djtiesto8 het volgende:

[..]
CCF is hiervan op de hoogte. Op 12-9-2024 gaf CCF de volgende update:
SPOILER
Ik verwacht deze termijn dan ook begin volgend jaar bijgeschreven te krijgen, als de zes gelijke delen allemaal door CCF zijn ontvangen.
Helder! Tnx.
Pecunia non olet
pi_215360623
ConnectEV staat inmiddels op 81%. Ik laat hem zelf voor wat het is, zijn balanscijfers zijn (nog) ronduit zwak en ik zie in 2024 een scherpe daling van de winst.
Pecunia non olet
pi_215360927
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2024 11:43 schreef obligataire het volgende:
en ik zie in 2024 een scherpe daling van de winst.
Netto winst gaat het als je tussentijdse cijfers van 2024 interpoleert naar een heel jaar en vergelijkt met 2023 inderdaad hard achteruit, blijkbaar vooral door extra kosten. Nu blijft het altijd lastig om jaarcijfers te vergelijken met cijfers over een deel van het jaar (in dit geval 7 maanden) als je niet weet of de kosten en opbrengsten een beetje evenredig over het jaar verdeeld zijn.

Daarnaast heb ik het sterke gevoel dat o.a. de investeringen in EV de komende jaren wel eens lager kunnen uitpakken dan verwacht, zeker als ik zie dat de top 5 van de oliemaatschappijen hun plannen in electrical en non-fossil in het algemeen compleet annuleren omdat er momenteel (in combinatie met de economische verwachtingen) de komende jaren op grotere schaal geen droog brood mee te verdienen valt en het vooral afhankelijk is van de (onvoorspelbare) keuzes van onze overheden. Kijk naar de markt van zonnepanelen waar in korte tijd gewoon vrijwel niets van over is, simpelweg vanwege de financiele onzekerheid, als zoiets ook (deels) met EV gebeurd is er geen ruimte om dat op te vangen.

Inmiddels staat project op 96%, dus er zijn nog genoeg mensen die anders tegen de toekomst aankijken.
pi_215361575
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2024 11:43 schreef obligataire het volgende:
ConnectEV staat inmiddels op 81%. Ik laat hem zelf voor wat het is, zijn balanscijfers zijn (nog) ronduit zwak en ik zie in 2024 een scherpe daling van de winst.
Die hele EV box wereld sodemietert in elkaar (Alfen als duidelijkst voorbeeld), wordt een commodity (wat is iemands USP die een paal levert nog?) en het hele stroomnet zit overvol. Ik laat het ook lekker gaan.

Van Breugel wel meegepakt.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Best pilot in history
pi_215361615
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2024 14:05 schreef nostra het volgende:

[..]
Die hele EV box wereld sodemietert in elkaar (Alfen als duidelijkst voorbeeld), wordt een commodity (wat is iemands USP die een paal levert nog?) en het hele stroomnet zit overvol. Ik laat het ook lekker gaan.

Van Breugel wel meegepakt.
Van Breugel ook meegepakt, is nu nog een restantje van open, voor wie vlug is.

ConnectEV slechts een NHverklaring, dat maakte hem ook minder interessant. Maar genoeg investeerders met een gulle bui, inderdaad.
Pecunia non olet
pi_215361659
https://www.collincrowdfund.nl/strt-atelier-b-v/

Nieuwe @ CCF
Volledig Lineair icm courant dekkende zekerheid lust ik deze wel

Buurman ook vrijwel direct verkocht voor boven WOZ
https://www.funda.nl/deta(...)kstraat-16/42332486/
pi_215361917
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2024 14:14 schreef impact9 het volgende:
https://www.collincrowdfund.nl/strt-atelier-b-v/

Nieuwe @ CCF
Volledig Lineair icm courant dekkende zekerheid lust ik deze wel

Buurman ook vrijwel direct verkocht voor boven WOZ
https://www.funda.nl/deta(...)kstraat-16/42332486/
Hmmm, schoenen en mode, dat was niet altijd een goede combinatie met crowdfunding. Maar de winstcijfers zijn goed, de balans redelijk voor zo'n jong bedrijf en de zekerheid prima. Dus ik trek de stoute schoenen maar aan met een bijdrage, niet met lood in de schoenen iig :7
Pecunia non olet
pi_215361982
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2024 14:53 schreef obligataire het volgende:
Dus ik trek de stoute schoenen maar aan met een bijdrage, niet met lood in de schoenen iig
Je hebt een link? :P
Best pilot in history
pi_215362194
quote:
6s.gif Op donderdag 24 oktober 2024 15:03 schreef nostra het volgende:

[..]
Je hebt een link? :P
Helaas niet, daar wringt de schoen nog.
Pecunia non olet
pi_215362393
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2024 14:53 schreef obligataire het volgende:

[..]
Hmmm, schoenen en mode, dat was niet altijd een goede combinatie met crowdfunding. Maar de winstcijfers zijn goed, de balans redelijk voor zo'n jong bedrijf en de zekerheid prima. Dus ik trek de stoute schoenen maar aan met een bijdrage, niet met lood in de schoenen iig :7
wie de schoen past...
pi_215362429
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2024 15:58 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
wie de schoen past...
Als je maar niet naast je schoenen gaat lopen, toch. :D
Pecunia non olet
pi_215362441
The Go***lden Arc***h is afgelost. Mooi. En niet meer terugkomen! ~O>
Pecunia non olet
pi_215362842
De buffels van het klusbedrijf geven weer melk. 😀 De maand betaling is dus weer gestart. En nu maar hopen dat de uiers niet weer uitdrogen.
pi_215363410
Antwoord van GvE

Goedemiddag mevrouw xxx,

Hartelijk dank voor uw mail. Op dit moment zijn wij bezig met het gefaseerd overzetten van alle uitbetalingen naar de wallet. Dit betekent dat alleen de investeerders waarvan de uitbetalingen al volledig naar de wallet worden gestort, hiervan een bericht ontvangen.

Zodra uw uitbetalingen aan de beurt zijn, brengen wij u hiervan op de hoogte.
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen.
(Roos Vonk)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')