Ondertussen ligt er wel een VSO op tafel. Je moet het wel héél fucking bont maken als je werkgever niet meer bereid is om te kijken naar oplossingen. Normaal gesproken gaan hier gesprekken, verbeteringstrajecten, schorsingen en waarschuwingen aan vooraf.quote:Op zaterdag 2 november 2024 11:59 schreef Gia het volgende:
[..]
Komt op mij over alsof TS naar HR is gestapt met klachten over de sfeer op de werkvloer en dat ze wil dat dat opgelost wordt. Dat kun je niet afdwingen! Als zij dan zegt dat ze op deze manier niet kan functioneren als het niet opgelost wordt, kan ik me voorstellen dat men dan die vaststellingsovereenkomst voorstelt.
[..]
TS wil weten waarom haar collega niet meer méér wil zijn dan een collega. Collega heeft verder geen probleem, wil gewoon haar werk doen, zakelijk. TS wil dat de sfeer van vroeger terugkomt. Kan niet! Als die collega geen zin heeft om uit te diepen waarom ze moeite heeft met hetgeen TS verteld heeft, moet je het daarbij laten en doorgaan met je leven.
Mogelijk zijn er onderliggende problemen die tot de slaapproblemen hebben geleid en is dat gevoelige materie die je niet even op een forum deelt.quote:Op zaterdag 2 november 2024 11:59 schreef Seven. het volgende:
Óf we hebben nog steeds 90% van de context niet, óf de werkgever stuurt aan op ontslag zonder dossier, wat een compleet gestoorde actie zou zijn want de rechter maakt daar gehakt van.
En ik weet vanuit TS nog steeds niet genoeg om daar een oordeel over te vellen, wat op zich een hele prestatie is want normaal lees je dan wel tussen de regels door hoe de vork in de steel zit.
Sinds wanneer leidt dit dan tot ontslag, zonder gesprekken, verbeteringstrajecten, waarschuwingen, schorsingen en dossieropbouw?quote:Op zaterdag 2 november 2024 12:04 schreef Gia het volgende:
[..]
Mogelijk zijn er onderliggende problemen die tot de slaapproblemen hebben geleid en is dat gevoelige materie die je niet even op een forum deelt.
Ik kan me niet voorstellen dat je tegen een collega zegt: Goh, ik slaap altijd zo slecht! Ben er al voor bij de huisarts geweest en een heel traject doorlopen, maar ik blijf maar slecht slapen......
En dat collega hier problemen mee heeft en dit een plekje moet geven.
Gaat er bij mij niet in dat dit alles is.
Tenzij TS elke dag op kantoor komt met de mededeling: Oh, ik ben zo moe, heb weer zo slecht geslapen!
Tja, dat gaat irritant worden, natuurlijk.
Dat is nog steeds niet genoeg voor zo'n hoog oplopend conflict. En als die andere collega daar werkelijk niet meer door kan functioneren, dan is zij degene die een traject ingaat.quote:Op zaterdag 2 november 2024 12:04 schreef Gia het volgende:
Tja, dat gaat irritant worden, natuurlijk.
TS wil weten waarom de collega niet meer als normale collega wil/kan omgaan, maar TS dus vrijwel helemaal negeert.quote:Op zaterdag 2 november 2024 11:59 schreef Gia het volgende:
[..]
Komt op mij over alsof TS naar HR is gestapt met klachten over de sfeer op de werkvloer en dat ze wil dat dat opgelost wordt. Dat kun je niet afdwingen! Als zij dan zegt dat ze op deze manier niet kan functioneren als het niet opgelost wordt, kan ik me voorstellen dat men dan die vaststellingsovereenkomst voorstelt.
[..]
TS wil weten waarom haar collega niet meer méér wil zijn dan een collega. Collega heeft verder geen probleem, wil gewoon haar werk doen, zakelijk. TS wil dat de sfeer van vroeger terugkomt. Kan niet! Als die collega geen zin heeft om uit te diepen waarom ze moeite heeft met hetgeen TS verteld heeft, moet je het daarbij laten en doorgaan met je leven.
Maar TS wil het oplossen en voor haar collega hoeft dat niet meer. Die wil alleen een zakelijke verhouding als collega's. Collega heeft ook niets fout gedaan wat berispt of aangepakt moet worden. TS ook niet, maar die doet moeilijk, want ze wil dat het weer zoals vroeger wordt, of overplaatsing van een van de twee.quote:Op zaterdag 2 november 2024 12:02 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ondertussen ligt er wel een VSO op tafel. Je moet het wel héél fucking bont maken als je werkgever niet meer bereid is om te kijken naar oplossingen. Normaal gesproken gaan hier gesprekken, verbeteringstrajecten, schorsingen en waarschuwingen aan vooraf.
Er zijn toch gesprekken geweest! TS is naar HR gestapt met de vraag dit probleem op te lossen. Maar collega wil niets oplossen, gewoon werken. TS heeft daar problemen mee, collega niet.quote:Op zaterdag 2 november 2024 12:06 schreef Seven. het volgende:
[..]
Sinds wanneer leidt dit dan tot ontslag, zonder gesprekken, verbeteringstrajecten, waarschuwingen, schorsingen en dossieropbouw?
Ik heb niet de indruk dat die andere collega niet kan functioneren. Waar wordt dat dan gezegd?quote:Op zaterdag 2 november 2024 12:06 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat is nog steeds niet genoeg voor zo'n hoog oplopend conflict. En als die andere collega daar werkelijk niet meer door kan functioneren, dan is zij degene die een traject ingaat.
Nee, nee, nee. Collega is niet zakelijk. Collega negeert TS.quote:Op zaterdag 2 november 2024 12:09 schreef Gia het volgende:
[..]
Maar TS wil het oplossen en voor haar collega hoeft dat niet meer. Die wil alleen een zakelijke verhouding als collega's. Collega heeft ook niets fout gedaan wat berispt of aangepakt moet worden. TS ook niet, maar die doet moeilijk, want ze wil dat het weer zoals vroeger wordt, of overplaatsing van een van de twee.
Collega zegt goedemorgen en fijne avond en doet haar werk. Wat is daar mis mee? Ze doet niet meer gezellig. Staat in de functie-omschrijving dat ze gezellig moet doen?quote:Op zaterdag 2 november 2024 12:13 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Nee, nee, nee. Collega is niet zakelijk. Collega negeert TS.
Jij maakt er zelf van dat TS wil dat collega weer gezellig doet.quote:Op zaterdag 2 november 2024 12:16 schreef Gia het volgende:
[..]
Collega zegt goedemorgen en fijne avond en doet haar werk. Wat is daar mis mee? Ze doet niet meer gezellig. Staat in de functie-omschrijving dat ze gezellig moet doen?
Als TS teveel 'gezeurd' heeft over haar slaapproblemen, kan ik me voorstellen dat je niet vraagt: Hoe gaat het nu met je?
Wat voor oplossing wil TS?
Ze noemt het als probleem:quote:Op zaterdag 2 november 2024 12:17 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Jij maakt er zelf van dat TS wil dat collega weer gezellig doet.
quote:Op maandag 21 oktober 2024 17:32 schreef popke352 het volgende:
Voor deze situatie hadden we een hele leuke band op het werk. Het was altijd gezellig.
Op dit moment groeten we elkaar alleen in de ochtend en wensen we elkaar een fijne avond.
quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 11:39 schreef popke352 het volgende:
Tot een paar weken geleden hadden we het altijd gezellig.
Het was altijd gezellig totdat TS vertelt over haar problemen. Eén keer? Vaker? Dagelijks? En nu is het niet meer gezellig. Collega negeert haar, wil gewoon haar werk doen. En die doet dan ineens iets fout?quote:Op donderdag 31 oktober 2024 20:31 schreef popke352 het volgende:
Vanochtend heb ik een gesprek gehad met mijn collega en de HR manager.
De collega gaf direct aan dat ze geen manier zag om het op te lossen. Ze heeft nog steeds niet direct naar mij uitgesproken wat er aan de hand is.
Ze geeft aan dat ze geen vertrouwen meer heeft. Bij het doorvragen komt geen inhoudelijke reactie.
Binnen 5 minuten gaf ze al aan dat ze het niet wilt oplossen.
TS wil normaal met collega kunnen praten over werkgerelateerde dingen. Nu zegt collega alleen goedemorgen en tot ziens en de rest van de communicatie verloopt per e-mail.quote:Op zaterdag 2 november 2024 12:25 schreef Gia het volgende:
[..]
Ze noemt het als probleem:
[..]
[..]
[..]
Het was altijd gezellig totdat TS vertelt over haar problemen. Eén keer? Vaker? Dagelijks? En nu is het niet meer gezellig. Collega negeert haar, wil gewoon haar werk doen. En die doet dan ineens iets fout?
Wat wil TS als oplossing? Ik heb niet de indruk dat collega niet functioneert, dus hoezo moet die aangesproken worden op haar gedrag. Ze heeft het gehad met TS. Je kunt 'leuke' collega zijn niet afdwingen.
Het is heel naar en ik vraag me regelmatig af of het het allemaal waard is. Daarbij is mijn geval duidelijker: collega misdraagt zich op de werkvloer, andere collega's zien dat, leidinggevende ziet en erkent het, organisatie wil mij niet kwijt. Maar een oplossing laat op zich wachten. Inmiddels zit ik thuis omdat de situatie onwerkbaar is.quote:
Het lijkt me een situatie die moeilijk is om te verkroppen. Lastig om keuzes te moeten maken die onrechtvaardig voelen, want jij hebt deze situatie immers niet veroorzaakt. Veel wijsheid toegewenst.quote:Op zaterdag 2 november 2024 12:44 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Het is heel naar en ik vraag me regelmatig af of het het allemaal waard is. Daarbij is mijn geval duidelijker: collega misdraagt zich op de werkvloer, andere collega's zien dat, leidinggevende ziet en erkent het, organisatie wil mij niet kwijt. Maar een oplossing laat op zich wachten. Inmiddels zit ik thuis omdat de situatie onwerkbaar is.
Ik ben te principieel om m'n leuke, goed betaalde baan met slimme collega's zomaar op te geven. Misschien zijn zulke principes meer een vloek dan een zegen.
Nee, dat is geen vloek. En één gifkikker zou nooit de ruimte moeten krijgen om zo ver te gaan dat een ander er door thuis komt te zitten. Sterkte xx.quote:Op zaterdag 2 november 2024 12:44 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Het is heel naar en ik vraag me regelmatig af of het het allemaal waard is. Daarbij is mijn geval duidelijker: collega misdraagt zich op de werkvloer, andere collega's zien dat, leidinggevende ziet en erkent het, organisatie wil mij niet kwijt. Maar een oplossing laat op zich wachten. Inmiddels zit ik thuis omdat de situatie onwerkbaar is.
Ik ben te principieel om m'n leuke, goed betaalde baan met slimme collega's zomaar op te geven. Misschien zijn zulke principes meer een vloek dan een zegen.
Geen enkele bewoner van deze aardbol dacht dat dit een ruzie tussen mannen is, of waar een man ook maar zijdelings bij betrokken is.quote:
Vervelend om te lezen zeg! Hopelijk kan het binnenkort opgelost worden.quote:Op zaterdag 2 november 2024 12:27 schreef Claudia_x het volgende:
@:popke352, ik heb op dit moment een ernstig conflict met een collega. Dat is ruim een half jaar geleden geëscaleerd. Wat mij inmiddels duidelijk is geworden:
- Je hebt er alle belang bij om er met die collega en jullie leidinggevende uit te komen. Dat is verreweg de makkelijkste route. Mijn advies zou zijn om je welwillend te tonen, om duidelijk te maken dat je graag je relatie met de collega wil verbeteren. Probeer het gesprek te laten gaan over het hoe. Als je leidinggevende zich geen raad weet, is een mediationtraject mogelijk. Je collega is niet verplicht daaraan deel te nemen, maar het zal niet in haar voordeel pleiten als ze weigert.
- Ga er niet vanuit dat HR er is om jou te helpen. Zoek advies bij iemand die jouw belang dient en niet die van de werkgever. Bij grote organisaties kun je bijv. bij een vertrouwenspersoon terecht.
- Het is niet gek om een gesprek bij de bedrijfsarts aan te vragen. Die is er ook met het oog op preventie. Je hebt al gezondheidsproblemen en een conflict op het werk kan je gezondheid doen verslechteren.
- Zorg ervoor dat e.e.a. wordt gedocumenteerd. Je zit nu nog relatief vroeg in het conflict; later kun je er baat bij hebben. Maak bijvoorbeeld aantekeningen van gesprekken die je hebt. Creëer een dagboek met een tijdlijn en voorbeelden van situaties waarin je collega onredelijk reageerde. Verzamel e-mails en andersoortig bewijs. Zorg ervoor dat je leidinggevende ook e.e.a. documenteert en dat afspraken worden vastgelegd, voor zover je daar invloed op hebt.
- Besef dat je sterk staat. Zoals @:seven. al zegt: ze komen niet zomaar van je af. Maar dat geldt ook voor je collega. Vraag jezelf dus af of je je energie wilt stoppen in een verbeten strijd. Is je baan je dat waard? Wil je werken in een organisatie die niet adequaat met een conflict omgaat? Je zou je energie nu ook kunnen stoppen in het zoeken van een andere baan.
De reacties in dit topic bewijzen het tegenovergestelde. Om te beginnen de post die ik quote.quote:Op zaterdag 2 november 2024 14:00 schreef 2thmx het volgende:
[..]
Geen enkele bewoner van deze aardbol dacht dat dit een ruzie tussen mannen is, of waar een man ook maar zijdelings bij betrokken is.
Nee ik ben een man. Mijn collega is een vrouw.quote:Op zaterdag 2 november 2024 14:00 schreef 2thmx het volgende:
[..]
Geen enkele bewoner van deze aardbol dacht dat dit een ruzie tussen mannen is, of waar een man ook maar zijdelings bij betrokken is.
In dat geval raad ik je aan om je werkgever aan te klagen wegens homodiscriminatie.quote:Op zaterdag 2 november 2024 14:17 schreef popke352 het volgende:
[..]
Nee ik ben een man. Mijn collega is een vrouw.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |