abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator zondag 13 oktober 2024 @ 11:04:07 #1
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_215252100
quote:
Nieuwe hypotheekregels van het kabinet zijn nog niet definitief, maar doen al veel stof opwaaien. Ze kunnen namelijk zorgen dat de studieschuld van oud-studenten zwaarder gaat wegen bij een hypotheekaanvraag. En je dus minder geld kunt lenen. Hoe zit dat?

Als je hebt geleend tijdens je studie en zo een studieschuld hebt opgebouwd, dan heeft dat impact op hoeveel geld je kan lenen om een huis te kopen. Een bestaande lening vermindert namelijk het bedrag dat je maximaal mag lenen bij het aangaan van een hypotheek.

Nu heeft de regering nieuwe hypotheekregels voorgesteld. Die kunnen zorgen dat studieschulden zwaarder wegen bij de hypotheekaanvraag. De regels worden pas rond 1 november definitief en gaan in 2025 in.

Impact van schuld op je hypotheek
Als je studieschuld zwaarder weegt, kun je straks een lagere hypotheek krijgen, legt hypotheekadviseur Boudewijn de Jong van de Hypotheker uit. "Het bedrag dat je per maand terugbetaalt, wordt berekend aan de hand van een rekensom: hoeveel jaar je er nog over mag doen om je lening terug te betalen en het rentepercentage dat je over het hele bedrag betaalt. Stel je voor, daar rolt uit dat je de komende zoveel jaar 67 euro per maand moet betalen. Dan is dat niet meteen het bedrag waarmee gerekend wordt om te kijken hoeveel geld je kan lenen voor een hypotheek."

Er komt namelijk nog een vermenigvuldigingsfactor bovenop, de 'bruteringsfactor'. "Om bijvoorbeeld toekomstige rentestijgingen in te calculeren, wordt dat bedrag nog eens vermenigvuldigd", zegt De Jong. Die vermenigvuldigingsfactor gaat volgend jaar omhoog, waardoor de studielening in sommige gevallen zwaarder gaat wegen voor het aangaan van een hypotheek.

Dat is vervelend voor mensen met een studieschuld. "Het is logisch dat er rekening wordt gehouden met de lasten die iemand heeft", zegt De Jong. "Maar er wordt bijvoorbeeld geen rekening gehouden met dat veel mensen met een studieschuld in de toekomst vaak meer gaan verdienen. Dat wordt dan weer niet ingecalculeerd."

Een voorbeeldje
Twee mensen hebben allebei een studieschuld van 25.000 euro tegen een rente van 2,56 procent. Zij betalen allebei maandelijks 120 euro aan rente en aflossing. Hun gezamenlijke inkomen bedraag 90.000 euro. Zij willen een huis kopen met energielabel A of B.

Wat kunnen zij lenen (op basis van een hypotheekrente van 3,7 procent):

Zonder studieschuld: 441.779 euro
Met studieschuld op basis van 2024: 379.229 euro (62.570 euro lager)
Met studieschuld op basis van 2025: 376.662 euro (65.177 euro lager t.o.v. zonder studieschuld en 2.607 euro lager ten opzichte van de situatie in 2024).

Alleenstaandenkorting juist flink verhoogd
Voor de meeste mensen zal het verschil tussen wat je dit jaar kan lenen en wat je volgend jaar kan lenen wel meevallen, denkt Marcel Sippekamp van de Nationale Hypotheek Garantie. "Het zijn minimale aanpassingen. Het gaat in de meeste gevallen om een paar duizend euro."

Daarnaast is bijvoorbeeld de alleenstaandenkorting in de nieuwe regels juist weer flink verhoogd. Dat kan voor sommige mensen juist weer gunstig uitpakken. "Altijd als de regels veranderen, is het dat bepaalde groepen net weer beter af zijn. Een ander jaar zijn dat weer andere groepen."

Maar dát de regels steeds veranderen, is voor veel studenten en ex-studenten vervelend, zegt voorzitter Neele Boelens van FNV Young & United. "Los van dat wij de nieuwe regels belachelijk vinden, is het voor studenten zo onvoorspelbaar."

"Eerst werd er gezegd dat je studieschuld niet zou meetellen voor een hypotheek. Daarna besloten veel mensen hun studieschuld te verzwijgen, maar aangezien het nu veel beter te checken is, kan dat niet meer. Binnenkort telt je studieschuld dus nog zwaarder mee. Als je begint met een studie, weet je gewoon niet waar je aan begint", zegt Boelens.

'Niet bij de pakken neerzitten'
Toch zijn de nieuwe hypotheekregels volgens De Jong geen reden om bij de pakken neer te zitten. "Als je een huis wil kopen, is er veel mogelijk, zegt de hypotheekadviseur. "Je leest vaak in de media dat de situatie op de woningmarkt hopeloos is. Maar ik zou zeggen: ga het gesprek aan met een hypotheekadviseur. Het is niet zo dat er geen keus is. Ga kijken naar de mogelijkheden."

In 2024 zijn de regels voor het berekenen van je maximale hypotheek bij een studieschuld ook veranderd. Het bedrag dat je per maand aan DUO terugbetaalt, telt nu mee, terwijl vóór 2024 werd gekeken naar het startbedrag van je studieschuld. Dat was juist goed nieuws voor mensen met een studieschuld, want dat betekent dat je sindsdien vergeleken met voorgaande jaren meer hypotheek kan krijgen.
Bron: https://www.nu.nl/economi(...)-er-aan-de-hand.html

Impact lijkt laag te zijn áls dit definitief doorgaat, of nou ja, volgens het gegeven rekenvoorbeeld praten we dan over 2607 euro (bij de genoemde bedragen én rentepercentage). Desalniettemin is dat constante veranderen van de spelregels uitermate vervelend.

Van de andere kant, geld lenen kost geld, dus uiteindelijk is het nog steeds het beste om de schuld zo laag mogelijk te houden als het echt niet anders kan dan lenen én zo snel mogelijk terug te betalen, dan heb je er geen last meer van.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_215252135
quote:
Ze kunnen namelijk zorgen dat de studieschuld van oud-studenten zwaarder gaat wegen bij een hypotheekaanvraag. En je dus minder geld kunt lenen. Hoe zit dat?
Ik had toen een keer een discussie met een paar “lang leve de studieschuld” types die niks aflosten want “gratis geld”. Toen ik zei dat de overheid niet aan “gratis” doet werd ik uitgelachen.

Die lui kunnen nu tienduizenden zo niet tonnen minder hypotheek krijgen en zitten “gevangen”, vinden ze zelf.

Het ligt altijd aan een ander nooit aan henzelf.
pi_215252174
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2024 11:08 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Ik had toen een keer een discussie met een paar “lang leve de studieschuld” types die niks aflosten want “gratis geld”. Toen ik zei dat de overheid niet aan “gratis” doet werd ik uitgelachen.

Die lui kunnen nu tienduizenden zo niet tonnen minder hypotheek krijgen en zitten “gevangen”, vinden ze zelf.

Deels mee eens.
Aan de andere kant kreeg ik nog voldoende stufi om niets te hoeven lenen.

Het is ook wel jammer dat we hele jonge generaties opzadelen met schulden, nog voor ze een baan hebben.
En ja, je kan zo'n lening weigeren maar als je op kamers gaat wordt dat toch ook wel krap.

Wat mij betreft wordt het leenstelsel omgegooid, een goede basis en aanvullende beurs en lenen wordt weer de uitzondering.

Dat kost wat extra belastinggeld maar je investeert wel in de jeugd.

En oude studieschulden? 80% kwijtschelden.
pi_215252191
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2024 11:08 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Lul niet, de rente die jij betaalt over je hypotheek is hoger dan die studielening.
Dat bespaarde geld kun je toch prima als gratis geld bestempelen? De staat neemt letterlijk kosten die je normaliter zou betalen met zware onderpand van je over zonder onderpand.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  zondag 13 oktober 2024 @ 11:16:52 #5
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_215252207
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2024 11:04 schreef CoolGuy het volgende:
Van de andere kant, geld lenen kost geld, dus uiteindelijk is het nog steeds het beste om de schuld zo laag mogelijk te houden
Uitmuntend financieel advies dit.
pi_215252210
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2024 11:13 schreef TheFreshPrince het volgende:
Lijkt me leuk.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_215252322
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2024 11:14 schreef ludovico het volgende:

[..]
Lul niet, de rente die jij betaalt over je hypotheek is hoger dan die studielening.
Dat bespaarde geld kun je toch prima als gratis geld bestempelen? De staat neemt letterlijk kosten die je normaliter zou betalen met zware onderpand van je over zonder onderpand.
Ik zit op 1.15% dus waar heb je het over _O- daarnaast moeten huilies dan gewoon erkennen dat je geen hypotheek meer kan krijgen als je tienduizenden euros schuld opbouwt en ze ervoor kiezen die niet af te lossen want "huhuhuh gratis geld".

Maar nee, nu gaan ze massaal janken als de kleine bitches die het zijn dat het allemaal zo oneerlijk is omdat ze niet meer zoveel kunnen lenen want tja ze hebben het allemaal heel zwaar gehad in hun studietijd waardoor ze maximaal op de pof gingen leven en het allemaal wegzopen danwel snoven.
pi_215252354
quote:
10s.gif Op zondag 13 oktober 2024 11:28 schreef Scorpie het volgende:
Ik zit op 1.15% dus waar heb je het over
Op het moment dat jij 1,15% afsloot was de rente op de studielening 0%.
pi_215252359
quote:
daarnaast moeten huilies dan gewoon erkennen dat je geen hypotheek meer kan krijgen als je tienduizenden euros schuld opbouwt en ze ervoor kiezen die niet af te lossen want "huhuhuh gratis geld".
Nou dan heb je 50k geleend, en krijg je 60k minder bij de bank, so what dan betaal je de woning toch met 60k minder bij de bank en met 50k van DUO?
pi_215252361
quote:
Het is ook wel jammer dat we hele jonge generaties opzadelen met schulden, nog voor ze een baan hebben.
En ja, je kan zo'n lening weigeren maar als je op kamers gaat wordt dat toch ook wel krap.

Dan ga je niet op kamers. Je doet nu net alsof het allemaal een moetje is - maar het meerendeel van de studenten die niet te lui zijn om te werken hebben een kleine danwel geen studieschuld.

Het is toch echt gewoon gezond verstand om op je 25e als je klaar bent met je opleiding geen tienduizenden euros schuld te willen hebben - je moet gewoon alles eraan doen dat bedrag naar 0 te krijgen om daarna de vruchten ervan te plukken.

En mocht je dan bij Gods gratie wel 50K of 100K studieschuld hebben, dan is het ook gezond verstand om te weten dat dat uiteindelijk (financieel) impact gaat hebben op je latere leven, zoals bij een hypotheek of je besteedbaar inkomen bv.

We laten deze generatie vooral opgroeien zonder financieel gezond verstand, dat is het grote probleem.
pi_215252363
quote:
Maar nee, nu gaan ze massaal janken als de kleine bitches die het zijn dat het allemaal zo oneerlijk is omdat ze niet meer zoveel kunnen lenen want tja ze hebben het allemaal heel zwaar gehad in hun studietijd waardoor ze maximaal op de pof gingen leven en het allemaal wegzopen danwel snoven.
Tjah, huilen levert geld op.
pi_215252368
quote:

[..]
Ik zit op 1.15% dus waar heb je het over _O- daarnaast moeten huilies dan gewoon erkennen dat je geen hypotheek meer kan krijgen als je tienduizenden euros schuld opbouwt en ze ervoor kiezen die niet af te lossen want "huhuhuh gratis geld".

Mijn ervaring is dat als je jong bent, de gevolgen niet altijd overziet. En omdat de overheid het als beleid heeft en je klas- / leeftijdsgenoten ook lenen denk je "het zal wel".
En dan ineens komt de fase waarin je een gezinnetje wil opbouwen. Huisje, boompje, beestje. Alleen dat huisje lukt dan ineens niet meer.

Ik vind dat leenstelsel geen goed idee. Dat had nooit ingevoerd mogen worden.

De enige "studieschuld" die ik had was ~1.200 gulden (!) omdat ik een periode uitwonend heb ontvangen terwijl de woonruimte officieel nog niet op mijn naam stond. Dus ik kon dat niet aantonen en moest terugbetalen.
Maar dat is achteraf natuurlijk een fooi.
pi_215252384
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2024 11:31 schreef ludovico het volgende:

[..]
Nou dan heb je 50k geleend, en krijg je 60k minder bij de bank, so what dan betaal je de woning toch met 60k minder bij de bank en met 50k van DUO?
Je gaat er nu vanuit dat elke student dus dat geld opgepot heeft, wat uit cijfers overduidelijk niet zo blijkt te zijn.

quote:
Gemiddeld sparen de studenten maandelijks 146 euro. De mediaan ligt lager, die is 100 euro. Dit betekent dat de ene helft van de studenten minder dan 100 euro per maand spaart en de andere helft meer dan 100 euro.

De meeste studenten sparen alleen wat zij overhouden (61 procent). Een derde spaart (automatisch) een vast bedrag.

Hoeveel sparen studenten niet? Aan de studenten die niet zelf sparen (12 procent), is gevraagd waarom ze dit niet doen. De meest genoemde redenen hiervoor hebben te maken met een beperkte financiële ruimte om te sparen (2017):

67 procent heeft te weinig geld om te kunnen sparen.
58 procent heeft al zijn/haar geld nodig om rond te komen.
https://www.beleggingsins(...)r%20dan%20100%20euro.

Wil je het nog een keer proberen?

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 13-10-2024 11:33:31 ]
pi_215252401
quote:
10s.gif Op zondag 13 oktober 2024 11:33 schreef Scorpie het volgende:
Je gaat er nu vanuit dat elke student dus dat geld opgepot heeft, wat uit cijfers overduidelijk niet zo blijkt te zijn.
Nee, niet iedereen is zo wijs nee.

Maar ook genoeg die ermee speculeren.
pi_215252407
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2024 11:31 schreef ludovico het volgende:

[..]
Dat geld is bij de doorsnee student echt wel op hoor. Een vriendin van me (met een giga studieschuld) was dat al kwijt aan haar kamer, voor de rest had ze er baantjes bij.
pi_215252410
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2024 11:32 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Mijn ervaring is dat als je jong bent, de gevolgen niet altijd overziet.
Nou mijn ervaring is totaal anders.

quote:
En omdat de overheid het als beleid heeft en je klas- / leeftijdsgenoten ook lenen denk je "het zal wel".
En dan ineens komt de fase waarin je een gezinnetje wil opbouwen. Huisje, boompje, beestje. Alleen dat huisje lukt dan ineens niet meer.
Ja, heel gek, we zitten al 20 jaar in een wooncrisis met huizenprijzen die stijgen, en dan gaan studenten onbeperkt bijlenen en denken dan dat op magische wijze die schuld wel "weg gaat" als ze een baan hebben. Zoals ik al zei; de generaties worden steeds dommer opgevoed, vooral op financieel gebied.

quote:
Dat is vooral ingevoerd omdat alles en iedereen een hbo opleiding moest kunnen doen.
pi_215252415
Wat is er mis met een huis horen, het is niet zo dat je dakloos bent als je niet een huis kan kopen
pi_215252420
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2024 11:34 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dat geld is bij de doorsnee student echt wel op hoor. Een vriendin van me (met een giga studieschuld) was dat al kwijt aan haar kamer, voor de rest had ze er baantjes bij.
Dat is knap, dan.
  zondag 13 oktober 2024 @ 11:35:53 #19
194233 Friday12
Originele kloon
pi_215252422
Ja joh geen probleem telt toch niet mee voor een hypotheek :')
pi_215252425
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2024 11:30 schreef ludovico het volgende:

[..]
Op het moment dat jij 1,15% afsloot was de rente op de studielening 0%.
En toen werd er al jaren gesproken om dat % omhoog te brengen, dus daar kan je gewoon op plannen.
pi_215252428
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2024 11:34 schreef ludovico het volgende:

[..]
Dat heeft weinig met "wijs" zijn te maken. Ze had het geld gewoon nodig om te leven.
pi_215252429
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2024 11:35 schreef ludovico het volgende:

[..]
Dat is knap, dan.
Zie mijn link maar, 58 procent heeft al zijn/haar geld nodig om rond te komen.
pi_215252448
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2024 11:35 schreef ludovico het volgende:

[..]
Dat is knap, dan.
Ik weet niet of jij thuis woonde tijdens je studie maar als je op kamers was, had je kosten.
En als je ouders daar niet bij kunnen helpen dan gaat dat geld op.

Ik had het geluk dat ik een (kleine) woning in Kollum vond voor 185 gulden per maand.
Dan moest ik nog wel een eindje met de trein naar (voorheen Trias College) de Friese Poort (Wilaarderburen) maar ik woonde heel goedkoop.

Als je ziet wat een studentenkamer in een grote stad tegenwoordig al kost...
pi_215252496
quote:
7s.gif Op zondag 13 oktober 2024 11:35 schreef Scorpie het volgende:

[..]
En toen werd er al jaren gesproken om dat % omhoog te brengen, dus daar kan je gewoon op plannen.
Van de 5 jarige staatsobligatie rente naar de 10 jarige.
pi_215252503
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2024 11:37 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik weet niet of jij thuis woonde tijdens je studie maar als je op kamers was, had je kosten.
En als je ouders daar niet bij kunnen helpen dan gaat dat geld op.

Ik had het geluk dat ik een woning in Kollum vond voor 185 gulden per maand.
Dan moest ik nog wel een eindje met de trein naar (voorheen Trias College) de Friese Poort (Wilaarderburen) maar ik woonde heel goedkoop.

Als je ziet wat een studentenkamer in een grote stad tegenwoordig al kost...
Ik betaalde 365 ofzo geloof ik, in Rotterdam.
pi_215252513
quote:
7s.gif Op zondag 13 oktober 2024 11:36 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Zie mijn link maar, 58 procent heeft al zijn/haar geld nodig om rond te komen.
Je weet niet hoeveel die werken.
pi_215252515
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2024 11:40 schreef ludovico het volgende:

[..]
Ik betaalde 365 ofzo geloof ik, in Rotterdam.
En de rest, kleding, voedsel, studiekosten, etc.
En waar betaalde je dat van? Niet van je lening, als je dat allemaal hebt opgespaard.
pi_215252532
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2024 11:41 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
En de rest, kleding, voedsel, studiekosten, etc.
En waar betaalde je dat van? Niet van je lening als je dat allemaal hebt opgespaard.
Werken.
Met 1000 erbij van de lening ging dat saldo op de beleggingsrekening vlot genoeg omhoog.
pi_215252543
quote:
14s.gif Op zondag 13 oktober 2024 11:42 schreef ludovico het volgende:

[..]
Werken.
Keurig. Wat voor werk?
pi_215252550
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2024 11:42 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Keurig. Wat voor werk?
DHL pakketbezorger.
  Moderator zondag 13 oktober 2024 @ 11:43:24 #31
236264 crew  capricia
pi_215252553
Ben sws voorstander dat studieschulden gewoon meegewogen worden in de leencapaciteit.
Dat was vroeger wel anders.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_215252561
quote:
7s.gif Op zondag 13 oktober 2024 11:43 schreef ludovico het volgende:

[..]
DHL pakketbezorger.
Dat is toch wel een baan die veelal overdag is volgens mij. Studeerde je ondertussen wel?

En hoe deed je dat bij stages?
pi_215252572
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2024 11:44 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dat is toch wel een baan die veelal overdag is volgens mij. Studeerde je ondertussen wel?

En hoe deed je dat bij stages?
Op WO doen we niet aan stages, krijg je geen salaris van de stage overigens?

Ik werkte veelal op zaterdagen en heel wat meer tijdens de kerstperiode.
Je kon 12 uur werken hoor als je wilde, ik heb hard gewerkt bepaalde periodes.
Salaris ook niet vergelijkbaar met wat een gemiddelde student zou kunnen verwachten denk ik.. Dus ala, ik ben niet het juiste voorbeeld voor de meeste.

Maar 10 uur werken per week zou ik toch wel aanraden aan studenten. Tenzij het echt niet lukt vanwege studiedruk en je econometrie studeert ofzo.

Maar het is gewoon wel goed ook voor de afwisseling.
pi_215252597
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2024 11:45 schreef ludovico het volgende:

[..]
Ze had geen stagevergoeding. Wel 2x ~6 maanden stage gelopen.
pi_215252603
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2024 11:47 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ze had geen stagevergoeding. Wel 2x ~6 maanden stage gelopen.
Oh dat vind ik wel meer dan lullig en eigenlijk zelfs onethisch. Is dat nog legaal uberhaupt?
  zondag 13 oktober 2024 @ 11:48:40 #36
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_215252614
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2024 11:45 schreef ludovico het volgende:

[..]

Ik werkte veelal op zaterdagen en heel wat meer tijdens de kerstperiode.
Je kon 12 uur werken hoor als je wilde, ik heb hard gewerkt bepaalde periodes.
Salaris ook niet vergelijkbaar met wat een gemiddelde student zou kunnen verwachten denk ik.. Dus ala, ik ben niet het juiste voorbeeld voor de meeste.

Maar 10 uur werken per week zou ik toch wel aanraden aan studenten. Tenzij het echt niet lukt vanwege studiedruk en je econometrie studeert ofzo.

Maar het is gewoon wel goed ook voor de afwisseling.
Als je op een week geen paar uur kan missen vanwege studiedruk dan is het wellicht een goed idee om maar een andere studie te gaan doen.
  zondag 13 oktober 2024 @ 11:49:38 #37
505619 Origami94
#FreeKlopkoek
pi_215252625
quote:

[..]

Ik ken twee studenten geneeskunde, die hebben geen tijd gehad om te snuiven, hebben wel bijna ongeveer een ton studieschuld en dan ook nog corona meegemaakt
pi_215252630
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2024 11:48 schreef Twiitch het volgende:

[..]
Als je op een week geen paar uur kan missen vanwege studiedruk dan is het wellicht een goed idee om maar een andere studie te gaan doen.
Tjah, geen idee, misschien, wat ik zeg het lijkt mij ook gewoon gezond om te werken.
Maar het moet het leven faciliteren op dat moment niet in de weg zitten.
pi_215252638
quote:

[..]

Want vroeger deden studenten dat niet :')?
pi_215252662
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2024 11:47 schreef ludovico het volgende:

[..]
Oh dat vind ik wel meer dan lullig en eigenlijk zelfs onethisch. Is dat nog legaal uberhaupt?
Volgens mij is een stagevergoeding (in het HBO iig) nog niet verplicht, wel gangbaar.
Maar het hangt misschien ook wat af van de sector.

Ze werkte in de supermarkt, achter de kassa in de avonduren, dat weet ik wel.
pi_215252740
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2024 11:52 schreef TheFreshPrince het volgende:
Prima toch,
Ik herinner mijn studententijd dat ik echt wel veel vrije tijd had behalve dan de 2 weken voor de tentamens.
pi_215252760
Onder de oude regels had ik me afgevraagd waar het over gaat, maar het leenstelsel brengt je, bij maximaal lenen vanwege intensieve studie en op kamers gaan (er zijn meer valide redenen dan alleen een moeilijk overbrugbare afstand), makkelijk op een schuld van ¤40.000. Met vijf jaar hard werken, ijzeren discipline en jezelf nog even de luxe ontzeggen, reduceer je die schuld tot een minimum, maar dit is het ideale scenario.
Onder de oude regels werd je restbedrag na 17 jaar (twee jaar na afstuderen beginnen met aflossen en vijftien jaar aflossen) kwijtgescholden. Het leenstelsel heeft daar, zodat je niet te hard hoeft af te lossen, 35 jaar van gemaakt. Mooi verkooppraatje natuurlijk, maar je zit jaren langer aan je schuld vast. Had de pechvogel na zeven jaar studeren rond z’n veertigste met een schone lei kunnen beginnen, nu ben je in dat scenario de 60 voorbij.
pi_215252785
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2024 12:00 schreef Magister_Artium het volgende:
Het leenstelsel heeft daar, zodat je niet te hard hoeft af te lossen, 35 jaar van gemaakt. Mooi verkooppraatje natuurlijk, maar je zit jaren langer aan je schuld vast. Had de pechvogel na zeven jaar studeren rond z’n veertigste met een schone lei kunnen beginnen, nu ben je in dat scenario de 60 voorbij.
2 jaar, + 35 = 37, en je hebt de mogelijkheid om 5 jaar niet te betalen, dus 37-42.
pi_215252837
quote:

[..]
Volgens mij is een stagevergoeding (in het HBO iig) nog niet verplicht, wel gangbaar.

Stagevergoedingen worden steeds normaler, maar toen ik eind jaren ‘00 een lerarenstage liep in een bovenbouw havo in Friesland, mocht ik zelf maar zien hoe ik mijn restje beurs en lening aanvulde. Mijn coach wilde me zelfs op een congres zien voor vakdocenten, want interessante workshops, maar de reis ernaartoe, het vrij vragen voor mijn callcenterbijbaan en de toegang à ¤50 waren mijn probleem (docenten met contract kregen alle gemaakte kosten vergoed en werden vanzelfsprekend doorbetaald). Ik ben niet gegaan. :6
Hopelijk is dat tegenwoordig ietsjes netter geregeld.
  zondag 13 oktober 2024 @ 12:08:19 #45
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_215252847
Beter doe je een verkort traject mbo staalbouw en ga je op 19e aan de bak. Op je 21e eigen bedrijf. Op je 24e vrijstaande woning en 2022 dodge ram, 75k loon pj. 0 studieschuld.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_215252868
quote:
1s.gif Op zondag 13 oktober 2024 12:08 schreef RamboDirk het volgende:
Beter doe je een verkort traject mbo staalbouw en ga je op 19e aan de bak. Op je 21e eigen bedrijf. Op je 24e vrijstaande woning en 2022 dodge ram, 75k loon pj. 0 studieschuld.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Met je handen werken zal een hoop opleveren...
pi_215252949
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2024 12:02 schreef ludovico het volgende:

[..]
2 jaar, + 35 = 37, en je hebt de mogelijkheid om 5 jaar niet te betalen, dus 37-42.
Dus dan is je AOW net vrijgesteld van terugbetalen, als je op je 25e afstudeert…

In eerdere discussies ben ik best wel kritisch op alle extraatjes waarvoor rücksichtslos wordt bijgeleend, maar ik heb daarin ook boter op mijn hoofd. Ik heb niets met skiën en studiereizen werden mij nooit aangeboden, maar in diverse kroegen waar ik als masterstudent rondhing, heb ik wel gezien hoe Lidewij, Annemijn en Renée op de bar klommen, zich onder de rok lieten kijken terwijl de barman bezig was de PowerPoint te starten op de beamer, en daarna met veel gegil en gejoel een studiereis naar Athene verkondigden, gratis voor meer dan ¤500. Bijzijn is meemaken werd al gauw wie-niet-meegaat-kan-vertrekken, qua sociale druk. Weersta die als 21-jarige maar eens, als je niet de financiële situatie van deze drie dames hebt.
De hoeveelheid boter op mijn hoofd zit ‘m in nog weinig kookervaring hebben op mijn 20e, waardoor er aardig wat richting een Chin.Ind.Spec.Rest. is gegaan, maar ook de pizzeria’s hebben er wel bij gevaren. Zelf iets in de combimagnetron gooien was me te veel gevraagd…

Pas op je 25e zijn je hersenen ongeveer volgroeid. De vaardigheid om op lange termijn te denken ontwikkelt zich pas enkele jaren daarvoor.
pi_215253526
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2024 11:14 schreef ludovico het volgende:

[..]
Dus je neemt een voorschot van misschien wel twee jaar werken op de toekomst om enkele tientjes per maand (als het dat al is) te besparen? Dat wel een besparing, maar alsnog moet je die schuld terugbetalen en is je kredietwaardigheid door het putje. Geen goede investering me dunkt.
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
  zondag 13 oktober 2024 @ 13:46:11 #49
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_215253693
Misschien toch maar m’n studieschuld aflossen. Zit nu op 0%, maar ga vanaf 2025 2,21% betalen of iets dergelijks. Overigens is het met de huidige inflatie alsnog beter om niet af te betalen, maar goed. Wel lekker om er van af te zijn.
  Moderator / Redactie FP zondag 13 oktober 2024 @ 14:12:05 #50
183088 crew  TheStigsDutchCousin
Brabo Bastard
pi_215253964
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2024 11:32 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Mijn ervaring is dat als je jong bent, de gevolgen niet altijd overziet. En omdat de overheid het als beleid heeft en je klas- / leeftijdsgenoten ook lenen denk je "het zal wel".

De enige "studieschuld" die ik had was ~1.200 gulden (!) omdat ik een periode uitwonend heb ontvangen terwijl de woonruimte officieel nog niet op mijn naam stond. Dus ik kon dat niet aantonen en moest terugbetalen.
Maar dat is achteraf natuurlijk een fooi.
Deels eens. Als ik naar mezelf kijk werd me echt wel verteld thuis dat ik het met zakgeld alleen niet ging redden. Vanaf mijn 16e dan ook bijbaantjes gehad en zo ook redelijk kunnen sparen.

Als ze dit vanuit huis ook eens meegeven, dan denk ik dat er misschien nog wel wat te redden valt.
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
  zondag 13 oktober 2024 @ 14:22:36 #51
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_215254094
Wel kut voor de starters, helemaal voor de groep die overal tussendoor viel en wel moest lenen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 13 oktober 2024 @ 14:33:34 #52
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_215254239
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2024 11:35 schreef Cupfighter het volgende:
Wat is er mis met een huis horen, het is niet zo dat je dakloos bent als je niet een huis kan kopen
Daar is veel mis mee als veel moet betalen elke maand en niet aan het afbetalen bent. Als je gewoon aan het werk bent krijg je geen woning voor 300 euro huur en een bult toeslagen daar boven op.
  zondag 13 oktober 2024 @ 14:36:58 #53
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_215254273
En jeetje weer dezelfde personen die voor niks een kamer konden huren of bij ouders konden wonen, die gaan oordelen over jongere mensen. Nee, met een bijbaantje kun je niet zo maar alle kosten betalen. Nee, niet bij iedereen betalen ouders ook dingen.
  Moderator / Redactie FP zondag 13 oktober 2024 @ 14:50:36 #54
183088 crew  TheStigsDutchCousin
Brabo Bastard
pi_215254407
quote:
1s.gif Op zondag 13 oktober 2024 14:36 schreef Momo het volgende:
En jeetje weer dezelfde personen die voor niks een kamer konden huren of bij ouders konden wonen, die gaan oordelen over jongere mensen. Nee, met een bijbaantje kun je niet zo maar alle kosten betalen. Nee, niet bij iedereen betalen ouders ook dingen.
Er is niets mis om bij je ouders te blijven wonen wanneer het reizen naar waar je studeert prima te doen is. Uiteindelijk kies je toch ook zelf waar je gaat studeren?

Met een bijbaantje kunnen je niet alles betalen nee, dat klopt. Het zal er wel voor zorgen dat je (eventuele) een stuk lager zal zijn.

Het kan ook helpen om niet blind op die ene studie te focussen die je graag wilt, als je niet goed helder hebt wat de consequenties zijn als je die gaat volgen. Heb alternatieven paraat bijvoorbeeld.
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
pi_215254442
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2024 14:22 schreef Leandra het volgende:
Wel kut voor de starters, helemaal voor de groep die overal tussendoor viel en wel moest lenen.
The government made me do it!
;)
pi_215254453
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2024 14:22 schreef Leandra het volgende:
Je moet helemaal niks, ik heb zelf nooit een stuiver geleent.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  zondag 13 oktober 2024 @ 14:56:35 #57
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_215254468
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2024 14:50 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:

[..]
Er is niets mis om bij je ouders te blijven wonen wanneer het reizen naar waar je studeert prima te doen is. Uiteindelijk kies je toch ook zelf waar je gaat studeren?

Met een bijbaantje kunnen je niet alles betalen nee, dat klopt. Het zal er wel voor zorgen dat je (eventuele) een stuk lager zal zijn.

Het kan ook helpen om niet blind op die ene studie te focussen die je graag wilt, als je niet goed helder hebt wat de consequenties zijn als je die gaat volgen. Heb alternatieven paraat bijvoorbeeld.
Niet iedereen kan bij de ouders blijven wonen he, genoeg situaties waar de thuissituatie niet fijn is of ouders niet willen dat je daar blijft wonen zo maar. Ook genoeg voorbeelden te bedenken waar de reistijd naar de studie meer dan 2 uur enkele reis omdat de studie wordt aangeboden op een paar plaatsen of ouders in een klein dorp ergens wonen.
  Moderator zondag 13 oktober 2024 @ 14:57:30 #58
236264 crew  capricia
pi_215254476
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2024 14:54 schreef raptorix het volgende:

[..]
Ik ook niet.
De studie die ik koos kon ik vanuit mijn ouderlijk huis bereizen.
Daarnaast werkte ik gewoon in het weekend (en tijdens vakanties).

Al moet ik er wel bij opmerken dat mijn ouders die vier jaar het collegegeld betaald hebben.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_215254495
quote:

[..]

Bij mijn vorige bedrijf hadden we een simpele regeling, stage is alleen een basisvergoeding. Echter wilde je in je vrije tijd of vakantie bij ons werken, dan kreeg je gewoon een volwaardig loonbedrag. Moet ook zeggen dat wij enorm veel tijd in stagairs staken dus het was ook een kwestie van principe.
pi_215254506
quote:
1s.gif Op zondag 13 oktober 2024 14:57 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik ook niet.

Al moet ik er wel bij opmerken dat mijn ouders die vier jaar het collegegeld betaald hebben.
Ik ben zelf autodidact, daarnaast had ik enorm negatieve gevoelens bij alles wat school/studie betrof in die tijd.
Ironisch genoeg heb ik ongeveer 10 jaar terug weer het plezier in leren gevonden en ben nu zelf Technisch Trainer.
pi_215254726
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2024 13:27 schreef Akkerdjie het volgende:

[..]
Dus je neemt een voorschot van misschien wel twee jaar werken op de toekomst om enkele tientjes per maand (als het dat al is) te besparen? Dat wel een besparing, maar alsnog moet je die schuld terugbetalen en is je kredietwaardigheid door het putje. Geen goede investering me dunkt.
Even bij de feiten.
De rente op DUO lening zijn cf de 10 jaars staatsobligatie a 2,55%
https://www.iex.nl/Rente-Koers/190118356/Nederland-10-jaar.aspx

Bij de bank zou je 3,8% betalen met minder voorwaarden.
Beide systemen lossen grofweg af in 30 jaar tijd. Stel je lost lineair af.... Dan heb je gewogen gemiddeld 15 jaar lang 1,25% rente bespaard op je initiële lening.
Bij 50k.... dus zegmaar tegen de 10k besparing, tjah,

Ik zie het voordeel nog niet zo snel om die 10k te willen betalen? Wat krijg je daarvoor terug?
  zondag 13 oktober 2024 @ 16:06:55 #62
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_215255000
Tja, in principe is dit natuurlijk heel logisch. Het probleem zit hem vooral in de afgelopen jaren van valse voorlichting, dat (veel) lenen helemaal prima zou zijn en niet van invloed op een eventuele hypotheek. Schaamteloos van de politiek en naïef van de studenten in kwestie.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_215255902
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2024 15:27 schreef ludovico het volgende:

[..]
Even bij de feiten.
De rente op DUO lening zijn cf de 10 jaars staatsobligatie a 2,55%
https://www.iex.nl/Rente-Koers/190118356/Nederland-10-jaar.aspx

Bij de bank zou je 3,8% betalen met minder voorwaarden.
Beide systemen lossen grofweg af in 30 jaar tijd. Stel je lost lineair af.... Dan heb je gewogen gemiddeld 15 jaar lang 1,25% rente bespaard op je initiële lening.
Bij 50k.... dus zegmaar tegen de 10k besparing, tjah,

Ik zie het voordeel nog niet zo snel om die 10k te willen betalen? Wat krijg je daarvoor terug?
27,50 per maand ja, een paar tientjes per maand korting voor je kredietwaardigheid. Het kan natuurlijk, mits je geen cent van het geleende geld uitgeeft en je een paar jaar bezig bent het bedrag te krijgen, hopelijk heb je geen andere plannen in de tussentijd. Daar gaat het bericht waar je oorspronkelijk op reageerde niet over. Het gros spaart dit bedrag niet.

Overigens is die 10k na 30 jaar (het geld zit immers vast) minder dan de helft waard in koopkracht en maak je minder aanspraak op HRA. Maar op rentegebied heb je zeker een punt(je).
pi_215255951
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2024 18:36 schreef Akkerdjie het volgende:
Overigens is die 10k na 30 jaar (het geld zit immers vast) minder dan de helft waard in koopkracht en maak je minder aanspraak op HRA. Maar op rentegebied heb je zeker een punt(je).
Tjah, maar dat is dan nog een extra reden om maar flink te lenen, als de koopkracht toch afneemt.
Zolang je het maar elders terugverdiend..

Minder aanspraak op HRA, klopt, maar wel een aftrekpost voor box 3 als je vermogend bent.
pi_215257540
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2024 16:06 schreef Janneke141 het volgende:
Tja, in principe is dit natuurlijk heel logisch. Het probleem zit hem vooral in de afgelopen jaren van valse voorlichting, dat (veel) lenen helemaal prima zou zijn en niet van invloed op een eventuele hypotheek. Schaamteloos van de politiek en naïef van de studenten in kwestie.
Er was in principe geen valse voorlichting, alle gegevens zijn gewoon gecommuniceerd, echter werd het erna weer door sommige ministers gespind om de boel er doorheen te krijgen. Vervolgens is de media en dus ook de studenten zelf ermee aan de haal gegaan. Men ging standaard maximaal lenen, bitcoin ervan kopen (waar zijn die verhalen gebleven, ben echt benieuwd) etc, want het geld was “gratis”. Men is vergeten zelf even na te denken zeg maar. Op zich wel een goede les geweest om de overheid niet te vertrouwen, daar kun je niet vroeg genoeg achter komen. Die gaan je namelijk niet redden, dat moet je toch echt zelf doen.

[ Bericht 16% gewijzigd door Akkerdjie op 13-10-2024 22:21:03 ]
pi_215257567
Jongeren zijn niet zo stupide. Er zijn hordes adviseurs die weten welke banken geen DUO-check eisen. Die geven de schulden dan handmatig op in plaats van via DigiD. Grappig genoeg eist de bank wel een digitale check als je je rechtstreeks bij ze meldt, maar via een adviseur weer niet.
pi_215257972
Je kunt inderdaad de check omzeilen (er zijn heel buurtzame banken…), maar hoe dan ook is die studieschuld een blok aan het been. Een schuld van vijf tot zes jaar studeren (genoeg die er door een tentamen niet te halen, niet verder mogen, of vastlopen met hun scriptie) loopt al gauw op tot ¤60.000. Dat is toch 35 jaar lang 150-160 euro per maand incl. rente. Na je afstuderen kun je de eerste jaren flink wat aflossen, maar ‘slechts’ dat bedrag, ach, wat maakt het uit? Ik zou het ongemakkelijk vinden om mijn eigen kinderen, twintig jaar na aankoop van het huis, financieel te ondersteunen en zelf nog af te lossen. Hebben beide ouders een schuld, is dat ongeveer ¤300 per maand aan extra lasten. Inclusief een kind opvoeden moet je ineens wel flink soberder leven.
Ik ben opgevoed met mouwen opstropen en aan de slag gaan om je eigen broek op te houden, maar vind dat hele leenstelsel een pakket schroot met een dun laagje chroom eroverheen. Lokken met lieve voorwaarden, maar de gevolgen onder het tapijt vegen.
pi_215259619
quote:

[..]
Deels mee eens.

Wat mij betreft wordt het leenstelsel omgegooid, een goede basis en aanvullende beurs en lenen wordt weer de uitzondering.

Dit, de het kon niet op leenmensen, mogen idd wel wat betalen maar voor de rest is die generatie genaaid door en slechter onderwijs, door veel hogere kosten om te studeren en alsmaar veranderende spelregels..
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  maandag 14 oktober 2024 @ 10:56:09 #69
208890 June.
Seriously?
pi_215259793
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2024 11:49 schreef Origami94 het volgende:

[..]
Ik ken twee studenten geneeskunde, die hebben geen tijd gehad om te snuiven, hebben wel bijna ongeveer een ton studieschuld en dan ook nog corona meegemaakt
Tja, dan doe je het toch echt niet goed. De meeste geneeskundestudenten krijgen nu een kleine stagevergoeding als ze coschappen gaan lopen. Daarnaast is er vaak ook een wachttijd van een paar maanden tot 6 maanden voordat je aan de coschappen kan beginnen. Er zijn zat goed betaalde baantjes (helemaal als geneeskundestudent; als flexwerker in het ziekenhuis, ouderenzorg, huisarts etc) te vinden om die maanden fulltime te werken. .

Althans, zo deed ik het. Daarvoor gewoon ook nog 12u per week werken. Beetje geleend, beetje ondersteuning van ouders (100 euro per maand) en max 15k schuld. En ja, ik woonde uit huis. Een ton is dus echt megaveel.

[ Bericht 4% gewijzigd door June. op 14-10-2024 11:01:37 ]
Shine bright like a diamond.
  Moderator maandag 14 oktober 2024 @ 11:00:44 #70
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_215259812
Ik snap het voorbeeld in de OP niet?

quote:
Twee mensen hebben allebei een studieschuld van 25.000 euro tegen een rente van 2,56 procent. Zij betalen allebei maandelijks 120 euro aan rente en aflossing. Hun gezamenlijke inkomen bedraag 90.000 euro. Zij willen een huis kopen met energielabel A of B.
Dan kun je toch ook gewoon een jaar (of 2) sparen en je schuld afbetalen, alvorens een huis te kopen?
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  maandag 14 oktober 2024 @ 11:32:30 #71
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_215260087
quote:
88s.gif Op maandag 14 oktober 2024 11:00 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik snap het voorbeeld in de OP niet?
[..]
Dan kun je toch ook gewoon een jaar (of 2) sparen en je schuld afbetalen, alvorens een huis te kopen?
Beide een studieschuld van 25.000 dan moet je dus beide in twee jaar tijd ongeveer 1000 euro per maand sparen? Voor veel mensen niet haalbaar als ze een baan zouden hebben rond modaal en in de vrije sector huren.
  Moderator maandag 14 oktober 2024 @ 11:42:00 #72
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_215260150
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2024 11:32 schreef Momo het volgende:

[..]
Beide een studieschuld van 25.000 dan moet je dus beide in twee jaar tijd ongeveer 1000 euro per maand sparen? Voor veel mensen niet haalbaar als ze een baan zouden hebben rond modaal en in de vrije sector huren.
Ohja ik had even de 2 keer schuld niet gezien. Maar toch schuld aflossen voordat je gaat kijken naar een huis lijkt mij een meer logische route. (Maar ik zal wel ouderwets zijn :D )
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_215260157
Gaan ze het ook echt controleren dan? Zo nee, geen probleem. Want bij mij is nooit om een studieschuld gevraagd toen ik een hypotheek aanging paar jaar geleden. En ken genoeg (jonge) mensen om mij heen die ook geen studieschuld hebben op moeten geven.
  maandag 14 oktober 2024 @ 11:45:04 #74
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_215260172
quote:
88s.gif Op maandag 14 oktober 2024 11:42 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Ohja ik had even de 2 keer schuld niet gezien. Maar toch schuld aflossen voordat je gaat kijken naar een huis lijkt mij een meer logische route. (Maar ik zal wel ouderwets zijn :D )
Niet zo raar, maar 500-1000 euro per maand aflossen is wel echt veel als je inkomen rond modaal is en je niet sociaal huur/bij ouders woont.
  maandag 14 oktober 2024 @ 11:45:37 #75
346939 Janneke141
pi_215260177
DUO-schulden gewoon registreren bij BKR. Probleem opgelost.

quote:
88s.gif Op maandag 14 oktober 2024 11:42 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Natuurlijk, dat is ook de meest verstandige optie. En door de studieschuld meer mee te laten tellen voor je hypotheek, wordt die keuze dus ook min of meer afgedwongen.
pi_215260223
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2024 11:45 schreef Janneke141 het volgende:
DUO-schulden gewoon registreren bij BKR. Probleem opgelost.
[..]

Belachelijk als dat gaat gebeuren. Hiermee wordt het nog verder bemoeilijkt voor een generatie die al voor genoeg uitdagingen staat.
pi_215260291
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2024 11:34 schreef ludovico het volgende:

[..]

Maar ook genoeg die ermee speculeren.
Wat dacht je van het gebruiken waarvoor het bedoeld is: je studie en leefkosten betalen.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_215260446
Hoe zit het eigenlijk met buitenlandse studieschulden? Stel je hebt een ASML-expat uit de VS, die in de VS een flinke studieschuld heeft. Hij heeft een goed salaris, plus nog belastingvoordeel als expat (wordt wel afgebouwd nu), maar daarmee al een aardige voorsprong op de woningmarkt. Mogen hypotheekverstrekkers in Nederland naar buitenlandse studieschulden kijken (binnen de EU en buiten de EU)? Zo niet, dan heeft zo iemand een nog grotere voorsprong.
Hier in het VK mochten ze dat niet bijv. Mijn vrouw gaf keurig aan nog een studieschuld in de VS te hebben, maar er werd ons verteld dat ze daar niet naar mochten kijken.
En als er niet naar buitelandlandse schulden gekeken mag worden, op welk punt wordt het dan lonend om je studieschuld af te betalen met behulp van een buitenlandse leningverstrekker?
pi_215260496
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2024 12:02 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Wat dacht je van het gebruiken waarvoor het bedoeld is: je studie en leefkosten betalen.
Sommigen houden wat over en investeren het.
pi_215260506
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2024 12:24 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
En als er niet naar buitelandlandse schulden gekeken mag worden, op welk punt wordt het dan lonend om je studieschuld af te betalen met behulp van een buitenlandse leningverstrekker?
Als je in de VS kijkt naar die leningen zijn die niet prettig om te hebben hoor.
pi_215260515
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2024 11:50 schreef Ixia het volgende:

[..]
Belachelijk als dat gaat gebeuren. Hiermee wordt het nog verder bemoeilijkt voor een generatie die al voor genoeg uitdagingen staat.
Het zijn schulden, mij een raadsel waarom dat niet genoteerd zou mogen worden.
Open en transparant is niks mis mee, sterker nog, daar gaat het juist altijd fout, met die geheimzinnige dingetjes.
pi_215260530
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2024 12:29 schreef ludovico het volgende:

[..]
Sommigen houden wat over en investeren het.
Je doet het een beetje voorkomen alsof het meerendeel dat geld niet nodig heeft om te studeren maar het kennelijk na aftrek van hun studiekosten en levensonderhoud "over" hebben om te investeren of op te potten.

Ik denk dat dat een absolute minderheid is. (En daarbij ook nog erg dom om te doen)
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_215260561
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2024 12:32 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
(En daarbij ook nog erg dom om te doen)
Waarom zou dat dom zijn om te doen? Hordes huiseigenaren die een hypotheek hebben lopen tegen minder gunstige voorwaarden dan de DUO lening, met een minder lange beleggingshorizon, die wel aandelen bezitten.
pi_215260608
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2024 12:35 schreef ludovico het volgende:

[..]
Waarom zou dat dom zijn om te doen? Hordes huiseigenaren die een hypotheek hebben lopen tegen minder gunstige voorwaarden dan de DUO lening, met een minder lange beleggingshorizon, die wel aandelen bezitten.
Moet ik serieus uitleggen waarom beleggen met geleend geld dom is?
pi_215260636
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2024 12:39 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
“Ja maar de beurs is historisch gezien altijd omhoog gegaan!”
pi_215260723
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2024 12:39 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Moet ik jou uitleggen dat een hypothecaire lening ook een lening is?
Maar jij mag het dom vinden, is het natuurlijk niet (of in ieder geval, niet per definitie).
pi_215260778
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2024 12:51 schreef ludovico het volgende:

[..]
Moet ik jou uitleggen dat een hypothecaire lening ook een lening is?
Maar jij mag het dom vinden, is het natuurlijk niet (of in ieder geval, niet per definitie).
Volgens mij was er geen meningsverschil over de vraag of een hypothecaire lening een lening is (de naam geeft het antwoord al een beetje weg...) maar over de vraag of beleggen met geleend geld dom is, en dat is het natuurlijk.
pi_215260832
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2024 12:56 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Volgens mij was er geen meningsverschil over de vraag of een hypothecaire lening een lening is (de naam geeft het antwoord al een beetje weg...) maar over de vraag of beleggen met geleend geld dom is, en dat is het natuurlijk.
Dus je vindt huiseigenaren ook dom die 50% van hun hypotheek hebben afgelost en 100 euro knaken in AEX tracker hebben gestopt?

Ik bedoel zo zwart-wit is het allemaal niet hoor als je schetst.
pi_215260850
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2024 13:02 schreef ludovico het volgende:

[..]
Dus je vindt huiseigenaren ook dom die 50% van hun hypotheek hebben afgelost en 100 euro knaken in AEX tracker hebben gestopt?

Ik bedoel zo zwart-wit is het allemaal niet hoor als je schetst.
100 euro knaken in aex? Eeuuh ok....
pi_215260901
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2024 13:03 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
100 euro knaken in aex? Eeuuh ok....
Je wilt het ook gewoon niet begrijpen en er ook niet over in discussie.
Dat is allemaal helemaal prima maar ik begrijp je bedoelingen in dit topic dan verder niet.
pi_215261193
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2024 13:08 schreef ludovico het volgende:

[..]
Je wilt het ook gewoon niet begrijpen en er ook niet over in discussie.
Dat is allemaal helemaal prima maar ik begrijp je bedoelingen in dit topic dan verder niet.
Ik snap inderdaad niet wat je bedoelt met 100 euro knaken in aex.
pi_215261326
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2024 12:30 schreef ludovico het volgende:

[..]
Als je in de VS kijkt naar die leningen zijn die niet prettig om te hebben hoor.
I know! Rentes van rond de 10% zijn niet ongewoon. En dat is op studie-leningen, weliswaar commerciele studieleningen, maar toch.
Federale studie-leningen in de VS hebben ook flinke rentes overigens, een stuk hoger dan in NL.
pi_215261597
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2024 12:42 schreef Scorpie het volgende:

[..]
“Ja maar de beurs is historisch gezien altijd omhoog gegaan!”
Wat klopt hier niet aan dan?
pi_215261634
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2024 14:29 schreef GS-Raw het volgende:

[..]
Wat klopt hier niet aan dan?
Als je er inderdaad voor zorgt dat je niet met verlies hoeft te verkopen en je laat het 30 jaar zitten bij wijze van, is de kans statistisch wel echt absurd laag wil je er verlies op maken.

En dat risico is met beperkte bedragen en zo een looptijd totaal te overzien.
Wat dat betreft is dat dogmatische denken niet beleggen met schuld wat simpel.

Warren Buffet heeft ook flink wat schuld op de balans van Berkshire Hathaway. Laat men maar denken dat hij niet weet wat hij doet.
  maandag 14 oktober 2024 @ 14:47:49 #95
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_215261738
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2024 14:35 schreef ludovico het volgende:

[..]
Als je er inderdaad voor zorgt dat je niet met verlies hoeft te verkopen en je laat het 30 jaar zitten bij wijze van, is de kans statistisch wel echt absurd laag wil je er verlies op maken.

En dat risico is met beperkte bedragen en zo een looptijd totaal te overzien.
Wat dat betreft is dat dogmatische denken niet beleggen met schuld wat simpel.

Warren Buffet heeft ook flink wat schuld op de balans van Berkshire Hathaway. Laat men maar denken dat hij niet weet wat hij doet.
Praktisch elk bedrijf gebruikt schulden om mee te investeren. Het juist dom om alles met eigen vermogen te doen, maar dat snappen de meesten niet.

100% lenen voor een huis is dan voor de meesten weer geen probleem...
The more debt, the better
  maandag 14 oktober 2024 @ 14:52:22 #96
346939 Janneke141
pi_215261781
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2024 11:50 schreef Ixia het volgende:

[..]
Waarom? BKR is geen pesterij hè, het is voor de veiligheid van de consument.
pi_215261938
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2024 14:52 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Waarom? BKR is geen pesterij hè, het is voor de veiligheid van de consument.
Hier heb je wel een terecht punt. Daarnaast is het voor een hypotheekverstrekker ook gewoon meer risico dus niet heel gek dat je door een studieschuld met leenbeperkingen te maken krijgt. Ik snap ook niet zo goed hoe dit anders zou moeten, hoe sneu ook…
  maandag 14 oktober 2024 @ 15:22:35 #98
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_215262094
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2024 14:54 schreef raptorix het volgende:

[..]
Je kreeg studiefinanciering toch? De basisbeurs dus.
Wullie bin KOEL © Soneal
  maandag 14 oktober 2024 @ 15:37:44 #99
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_215262241
quote:
1s.gif Op zondag 13 oktober 2024 14:57 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik ook niet.

En je had je basisbeurs toch? Of ben je je studie tussen 2015 en 2023 begonnen?

De basisbeurs voor uitwonenden is ¤ 300 per maand (¤ 279 in 2014), als iemand in de pechgeneratie viel (2015-2023) en de studie duurde 4 jaar, dan heb je het over ¤ 13.896 basisbeurs die uitwonende studenten niet gekregen hebben (voor thuiswonenden is het ¤ 121 per maand (¤ 100 in 2014), dus dat gaat om ¤ 5.304 die thuiswonende studenten niet gekregen hebben, wat degenen daarvoor en daarna wel weer kregen.

Dus ja, het is lekker makkelijk roepen dat je niet geleend hebt, maar in de periode 2015-2023 was het juist de bedoeling dat de studenten dat deel van de basisbeurs er ook maar bij leenden.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_215262250
quote:

[..]
Deels mee eens.

Stufi is in geen van de steden voldoende voor een klein kamertje en in de grote steden nog niet eens een derde van de kosten.

Eten, verzekeringen en studiekosten komen er ook nog bij.
  Moderator maandag 14 oktober 2024 @ 15:44:57 #101
236264 crew  capricia
pi_215262325
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2024 15:37 schreef Leandra het volgende:

[..]
En je had je basisbeurs toch? Of ben je je studie tussen 2015 en 2023 begonnen?

De basisbeurs voor uitwonenden is ¤ 300 per maand (¤ 279 in 2014), als iemand in de pechgeneratie viel (2015-2023) en de studie duurde 4 jaar, dan heb je het over ¤ 13.896 basisbeurs die uitwonende studenten niet gekregen hebben (voor thuiswonenden is het ¤ 121 per maand (¤ 100 in 2014), dus dat gaat om ¤ 5.304 die thuiswonende studenten niet gekregen hebben, wat degenen daarvoor en daarna wel weer kregen.

Dus ja, het is lekker makkelijk roepen dat je niet geleend hebt, maar in de periode 2015-2023 was het juist de bedoeling dat de studenten dat deel van de basisbeurs er ook maar bij leenden.
Uit mijn hoofd kreeg ik iets van 100 euro per maand, als thuiswonende. Moest je wel zelf aanvragen, is een keuze.
En ik heb mijn studie ook binnen de gestelde tijd afgemaakt. Dus er werd ook niets in een lening omgezet.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator maandag 14 oktober 2024 @ 15:47:44 #102
236264 crew  capricia
pi_215262353
Thuis wonen en ouders die je collegegeld betaalden, dan had je niet echt een lening nodig.
Als je ook nog een weekendbaantje had.
There is a name for it:
We call them Poor"
  maandag 14 oktober 2024 @ 15:50:20 #103
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_215262369
quote:
1s.gif Op maandag 14 oktober 2024 15:44 schreef capricia het volgende:

[..]
Uit mijn hoofd kreeg ik iets van 100 euro per maand, als thuiswonende. Moest je wel zelf aanvragen, is een keuze.
En ik heb mijn studie ook binnen de gestelde tijd afgemaakt. Dus er werd ook niets in een lening omgezet.
Ja, dat is dus net het verschil met degenen die tussen 2015 en 2023 aan hun studie begonnen; die kregen dat dus niet.
Niet als je thuiswonend was, niet als je uitwonend was, de hele basisbeurs bestond toen niet, je moest alles lenen.

En laat dat nou net de generatie zijn die nu als starter op de woningmarkt komt.
Wullie bin KOEL © Soneal
  Moderator maandag 14 oktober 2024 @ 15:56:56 #104
236264 crew  capricia
pi_215262420
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2024 15:50 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ja, dat is dus net het verschil met degenen die tussen 2015 en 2023 aan hun studie begonnen; die kregen dat dus niet.
Niet als je thuiswonend was, niet als je uitwonend was, de hele basisbeurs bestond toen niet, je moest alles lenen.

En laat dat nou net de generatie zijn die nu als starter op de woningmarkt komt.
Dat begrijp ik.
Dat zou in mijn geval 1200 euro per jaar gescheeld hebben.

Maar ook dan: die lening was ook toen gewoon een keuze.
Mensen worden nu eenmaal verschillend behandeld door de tijd. De ene afstudeerder verdient ook meer of minder dan de ander.

Echt heel lullig voor die studenten. Maar ik blijf het eigen verantwoordelijkheid vinden, dat lenen. En volstrekt normaal dat dit soort leningen meegenomen worden in hypotheekaanvragen.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_215262432
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2024 15:22 schreef Leandra het volgende:

[..]
Je kreeg studiefinanciering toch? De basisbeurs dus.
Nope, ik heb nooit gestudeerd.
  maandag 14 oktober 2024 @ 16:03:50 #106
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_215262475
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2024 15:58 schreef raptorix het volgende:

[..]
Nope, ik heb nooit gestudeerd.
Ja, mooi makkelijk roepen dan dat je nooit geleend hebt voor je studie....

Dat is bijna van hetzelfde kaliber als zeggen dat je nooit geleend hebt voor een huis, en dan altijd in een huurhuis hebt gewoond.
Wullie bin KOEL © Soneal
  maandag 14 oktober 2024 @ 16:08:42 #107
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_215262497
quote:
1s.gif Op maandag 14 oktober 2024 15:56 schreef capricia het volgende:

[..]
Dat begrijp ik.

Mensen worden nu eenmaal verschillend behandeld door de tijd. De ene afstudeerder verdient ook meer of minder dan de ander.

Echt heel lullig voor die studenten. Maar ik blijf het eigen verantwoordelijkheid vinden, dat lenen. En volstrekt normaal dat dit soort leningen meegenomen worden in hypotheekaanvragen.
Wat mij betreft mag het basisbeurs deel dat anderen kregen daar echt wel op in mindering gebracht worden.
Dus laten we het houden op zo'n ¤ 10.000 voor degenen die in die periode 4 jaar gestudeerd hebben.

Maar het is makkelijk roepen van "als je thuiswoont, als je ouders je collegegeld betalen" maar het hele idee van de studiefinanciering, en ook van de basisbeurs, was dus dat je ook kon studeren als je ouders het geld niet hadden om je te ondersteunen tijdens je studie.
Als je uitwonend bent omdat je ouders in een of ander gat op 3 uur reizen van een universiteitsstad wonen en ze je niet financieel kunnen helpen dan heb je echt wel een lening nodig, zeker in die periode, ongeacht je bijbaantje.

Het is allemaal lekker makkelijk als je (ouders) in het midden van het land wonen, en vrijwel iedere universiteitsstad op bereisbare afstand is, maar zo is dat nou eenmaal niet.
Wullie bin KOEL © Soneal
  maandag 14 oktober 2024 @ 16:16:20 #108
179307 Saboo
Hoi ik zit op fok
pi_215262529
quote:
1s.gif Op maandag 14 oktober 2024 15:56 schreef capricia het volgende:

[..]
Dat begrijp ik.

Nouja, er is natuurlijk een groep die afhankelijk is van zo'n lening, bv. omdat ze arme ouders hebben en niet thuis kunnen blijven wonen (kostendelersnorm woop woop). Of mensen die door gezondheidsredenen niet kunnen werken én studeren.

Dan is het enige alternatief niet-studeren.

Besluit je dan alsnog te gaan studeren loop je later weer tegen de lamp met een woning. Kansenongelijkheid.

Ik wil niet zeggen dat dit de grootste groep leners is, maar het is wel iets om rekening te houden. Ik ben zelf 30+ en doe een universitaire voltijdstudie en krijg nada nienta niets van DUO (mag dus ook geen lening) en het is best pittig zonder financiering. Collegegeld en boeken zijn duur. Wonen is duur. En je moet naast je werk genoeg tijd overhouden om te studeren. En dan hoef ik niet eens tegen minimum loon te werken want werkervaring....
Nu snap ik volledig waarom mijn kansen verschoten zijn in de ogen voor DUO gezien mijn leeftijd, maar ik heb wel het inkomen van mijn partner nodig om rond te komen (en dat is prima).
Op mijn 21e zou ik dit in geen enkel opzicht volgehouden hebben. 3 a 4 vollege dagen werken per week, een voltijdstudie, en doodsangsten over studievertraging a 350 euro per maand. Ik gun dat ook geen enkele 21-jarige.

Overigens denk en hoop ik, dat als dit echt zo is, dit weer wordt gecompenseerd met ruimere starterssubsidies. Nu is dat gemeente-afhankelijk, maar dat zijn best mooie regelingen voor mensen met beperkt leencapaciteit door bv. studieschuld. Op die manier kun je starters toch een kans gunnen, zonder iemand schulden uit te wissen bij een berekening.
pi_215262566
Kregen die zogenaamde pech studenten niet een of andere tegemoetkoming? Staat me iets van bij.
Of hebben ze al gehad of krijgen ze nog.
pi_215262614
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2024 16:21 schreef Black_Baron het volgende:
Kregen die zogenaamde pech studenten niet een of andere tegemoetkoming? Staat me iets van bij.
Hoeveel tegemoetkoming krijg ik?
De tegemoetkoming is ¤ 34,17 per maand. Je krijgt dit bedrag alleen voor de officiële (nominale) duur van je studie en als je je diploma hebt gehaald. Dat komt ongeveer neer op:

¤ 1.640 voor studenten die 4 jaar hebben gestudeerd;

https://www.rijksoverheid(...)voor-het-leenstelsel

quote:
Wanneer en hoe krijg ik de tegemoetkoming?
Je ontvangt de tegemoetkoming vanaf 2025. Als je recht hebt op de tegemoetkoming krijg je hierover vanzelf bericht van DUO. De tegemoetkoming wordt afgetrokken van de studieschuld. Alleen als er geen studieschuld (meer) is wordt het bedrag uitbetaald. Op de website van DUO vind je alle voorwaarden voor de tegemoetkoming gemiste basisbeurs.
Mijn vriendin kreeg uitwonende beurs omdat ze bij mij woont. Daar zat toen net na covid ook een energietoeslag op...
  maandag 14 oktober 2024 @ 16:30:01 #111
179307 Saboo
Hoi ik zit op fok
pi_215262616
quote:
1000 - 1300 euro was dat geloof ik. Denk niet dat dat een enorme impact heeft om je mogelijkheid om te studeren :+ Bovendien zijn de grootste slachtoffers de mensen die door deze regeling niet konden/durften te studeren, maarja. Die kan je moeilijk compenseren :P
  maandag 14 oktober 2024 @ 16:31:32 #112
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_215262620
quote:
Ja.... wel ¤ 34,17 per maand, met een maximum van ¤ 1.640, dat is inderdaad een fan-tas-tische compensatie.

Zelfs thuiswonenden hebben al 3 keer dat bedrag niet als basisbeurs ontvangen, uitwonenden bijna 8½ keer dat bedrag.
Wullie bin KOEL © Soneal
  Moderator maandag 14 oktober 2024 @ 17:21:01 #113
236264 crew  capricia
pi_215262913
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2024 16:31 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ja.... wel ¤ 34,17 per maand, met een maximum van ¤ 1.640, dat is inderdaad een fan-tas-tische compensatie.

Zelfs thuiswonenden hebben al 3 keer dat bedrag niet als basisbeurs ontvangen, uitwonenden bijna 8½ keer dat bedrag.
Dan zijn ze dus minder misgelopen dan die 100 euro per maand die een thuiswonende kreeg. Heb je het over 65 euro per maand.

Gelukkig maar.
There is a name for it:
We call them Poor"
  maandag 14 oktober 2024 @ 17:55:37 #114
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_215263142
quote:
1s.gif Op maandag 14 oktober 2024 17:21 schreef capricia het volgende:

[..]
Dan zijn ze dus minder misgelopen dan die 100 euro per maand die een thuiswonende kreeg. Heb je het over 65 euro per maand.

Gelukkig maar.
Die 34,17 is voor allemaal hè, ook voor degenen die uitwonend waren.
Maar alleen al voor de thuiswonenden praat je over ¤ 3.120
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_215263149
Poeh ben ik blij dat ik tegenwoordig bij dit soort berichten kan denken 'gelukkig heb ik al een huis'
  Moderator maandag 14 oktober 2024 @ 18:12:21 #116
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_215263274
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2024 17:56 schreef MadJackthePirate het volgende:
Poeh ben ik blij dat ik tegenwoordig bij dit soort berichten kan denken 'gelukkig heb ik al een huis'
Wat dacht je dan voor je een huis had?
Breitling - Instruments for Professionals
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')