Of het bevalt gewoon niet. Horror buren. Vervelende plek. Samenwonen. Etc.quote:
Dat geloof ik meteen.quote:Op dinsdag 15 oktober 2024 16:53 schreef laziness het volgende:
[..]
Nieuwbouw is vaak een proces van een jaar (of twee) er aan vooraf ook nog aan stress. Geloof niet dat mijn hart dit voor een derde keer aan kan
Kloptquote:Op dinsdag 15 oktober 2024 16:35 schreef Leandra het volgende:
[..]
@:bosbeetle wordt al moe van de gedachte aan een hypotheekberekening, dus ik snap wel dat hij een ander huis kopen helemaal een moeilijk verhaal vindt.
Ik wacht al 4 jaar op de nutsvoorzieningen, de gemeente met de vergunning koste ook wel een jaar of 3.quote:Op dinsdag 15 oktober 2024 16:53 schreef laziness het volgende:
[..]
Nieuwbouw is vaak een proces van een jaar (of twee) er aan vooraf ook nog aan stress. Geloof niet dat mijn hart dit voor een derde keer aan kan
quote:Levertijden onder druk
Overweegt u om een elektriciteitsaansluiting aan te vragen? Op dit moment is de gemiddelde levertijd bijna 2 jaar. Lees hoe dit komt, wat wij doen en wat u zelf kunt doen.
En we moeten nog beginnen met de energietransitie.quote:Heeft u interesse in een aansluiting of een aanpassing van uw gecontracteerd vermogen?
Interesse in een nieuwe of wijziging van uw aansluiting?
Op dit moment is de gemiddelde levertijd voor een aansluiting bijna 2 jaar. U kunt na oplevering van uw aansluiting nog geen elektriciteit verbruiken en terugleveren. Dit kan wanneer er weer capaciteit vrijkomt. We verwachten dat dit in kwartaal 2 van 2030 is.
Weet u al wat uw plannen zijn? Doe dan alvast een aanvraag voor een nieuwe of gewijzigde aansluiting.
Voor de nieuwe loods, werd me aangeraden, een concept omgevingsvergunning in te dienen. Eind jan. ingediend, 3x mailen, 4x bellen en dreigen met de Ombudsman leidde ertoe dat begin mei een bericht kreeg van zegge en schrijve twee alinea's: "wij staan positief tegen over uw aanvraag, u kunt formeel een omgevingsvergunning aanvragen". Ingediend, binnen een week een telefoontje: "O, maar op die plek kunt u daarom en daarom, vergunningvrij bouwen, wij brengen geen kosten in rekening".quote:Op dinsdag 15 oktober 2024 20:35 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ik wacht al 4 jaar op de nutsvoorzieningen, de gemeente met de vergunning koste ook wel een jaar of 3.
Keuken is getekend, badkamer moet nog, vloer is geregeld, wil nog installaties (airco)...... Dat is hem wel even voor de korte termijn.
[..]
Veel bellen met de installatiebeheerderquote:Op dinsdag 15 oktober 2024 20:35 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ik wacht al 4 jaar op de nutsvoorzieningen, de gemeente met de vergunning koste ook wel een jaar of 3.
Keuken is getekend, badkamer moet nog, vloer is geregeld, wil nog installaties (airco)...... Dat is hem wel even voor de korte termijn.
[..]
De Lianderman bedoel je?quote:Op dinsdag 15 oktober 2024 21:11 schreef blomke het volgende:
[..]
Veel bellen met de installatiebeheerder
Ja, in ons vakgebied noemen we dat de installatiebeheerder, formeel "assetmanager"quote:
Deze noemt zich project manager.quote:Op dinsdag 15 oktober 2024 21:12 schreef blomke het volgende:
[..]
Ja, in ons vakgebied noemen we dat de installatiebeheerder, formeel "assetmanager"
Je bent Universitair Docent, maar (het (laten) maken van) een hypotheekberekening, bezorgt je hartkloppingen?quote:Op dinsdag 15 oktober 2024 17:49 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Klopt
Al heb ik inmiddels wel de Excel liggen
Dat laat je excel toch voor je uitvoeren.quote:Op dinsdag 15 oktober 2024 21:20 schreef blomke het volgende:
[..]
JE bent Universitair Docent, maar (het (laten) maken van) een hypotheekberekening, bezorgt je hartkloppingen?
Het is een terugkerend thema hier je hebt het vast al eerder gezien. Het is vrij eenvoudig ik benader zaken vanuit logische redeneringen, als ik die methode toepas op hypotheken en economie in het algeheel kom ik altijd uit op dingen die ik niet begrijp of die niet consistent zijn. Dat gebeurt ook als je biologische processen of natuurkunde bestudeerd maar dan kun je het in ieder geval nog hangen op ons model klopt niet of is niet afdoende. Maar economie is door mensen bedacht en dan snap ik niet waarom het niet anders is en dan raak ik de weg kwijt.quote:Op dinsdag 15 oktober 2024 21:20 schreef blomke het volgende:
[..]
Je bent Universitair Docent, maar (het (laten) maken van) een hypotheekberekening, bezorgt je hartkloppingen?
Klopt mee eensquote:
Telefoontje? Heb je gevraagd of ze dat ook even zwart op wit wilden zetten?quote:Op dinsdag 15 oktober 2024 21:09 schreef blomke het volgende:
[..]
Voor de nieuwe loods, werd me aangeraden, een concept omgevingsvergunning in te dienen. Eind jan. ingediend, 3x mailen, 4x bellen en dreigen met de Ombudsman leidde ertoe dat begin mei een bericht kreeg van zegge en schrijve twee alinea's: "wij staan positief tegen over uw aanvraag, u kunt formeel een omgevingsvergunning aanvragen". Ingediend, binnen een week een telefoontje: "O, maar op die plek kunt u daarom en daarom, vergunningvrij bouwen, wij brengen geen kosten in rekening".
Wat voor andere modellen had je voor ogen?quote:Op dinsdag 15 oktober 2024 23:56 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Meestal als ik over hypotheken nadenk loop ik al vast bij het concept geld. En waarom je zoiets als een lening met onderpand zou verzinnen, ipv van andere modellen.
Maar het is hier allemaal al uit de treuren behandeld.
In ieder geval een model waar er een wet van behoud van waarde is, zodat geld en/of waarde niet verdwijnt en er een mooie vaste hoeveelheid geld/waarde is waar je zaken eenvoudig aan kunt berekenen. Analoog aan de wet van behoud van energie.quote:Op woensdag 16 oktober 2024 00:07 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Wat voor andere modellen had je voor ogen?
Op zich sta je daar niet alleen in. Wat iets waard is en hoe relatief het begrip "waarde" is, wordt door veel mensen slecht begrepen. Misschien is het punt dat jij er wat langer bij stilstaat omdat je het graag wil begrijpen. Troost je met de wetenschap dat het gros van de mensen met een hypotheek ook niet volledig begrijpt wat hun huis (of hun geld) waard is.quote:Op woensdag 16 oktober 2024 00:10 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
In ieder geval een model waar er een wet van behoud van waarde is, zodat geld en/of waarde niet verdwijnt en er een mooie vaste hoeveelheid geld/waarde is waar je zaken eenvoudig aan kunt berekenen. Analoog aan de wet van behoud van energie.
Geld als ruilmiddel is een heel slordig wisselend gegeven, zeker sinds geld niet meer gekoppeld is aan een goudvoorraad.
Daarom heb je ook al het gezever met rente en leningen en risicos verdwijnen van geld en waardevermindering inflatie en al niet meer. Waar allemaal geen touw aan vast te knopen is. En ook volledig buiten de scope van dit topic ligt.
Het is best wel absurd dat we een soort van cijfermatig systeem hebben ontwikkeld wat vrijwel volledig loopt op ons beloningssysteem in een sociale context en dat zo'n belangrijke plek geven in ons leven. Zonder dat systeem up te daten naar de huidige kennis van het beloningssysteem en of ook maar een poging te doen het rigide of consistent te maken. We blijven het oplappen met rente wijzigingen hier inflatie daar correctie zus, monetaire wetje daar. Mede doordat het niet gewoon hetzelfde blijft is het niet persee te begrijpen voor een leek als ik.
Zo weet ik vandaag niet wat ons huis morgen waard is. En kan iemand die vandaag een huis van drie ton koopt netto een heel ander bedrag betalen dan iemand die dat een half jaar geleden deed. Hoe kun je dan ooit gegronde beslissingen nemen en dat doet ook niemand iedereen neemt gewoon de 'educated' guess en hoopt op het beste. Het heeft weinig met daadwerkelijk begrip van de situatie over de tijd te maken.
Ze geven geen omgevingsvergunning af voor een aanvraag waarvoor geen omgevingsvergunning noodzakelijk is.quote:Op woensdag 16 oktober 2024 00:02 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Telefoontje? Heb je gevraagd of ze dat ook even zwart op wit wilden zetten?
Niks mis mee toch? Dat leidt ertoe dat mensen investeren, risico's nemen en initiatieven nemen om iets op te bouwen met het risico dat je verliest. Zou alles van te voren bekend zijn qua prijs en waarde, dan doet niemand meer iets "anders dan anderen" in de zin van handel, investeren en ondernemen.quote:Op woensdag 16 oktober 2024 00:10 schreef Bosbeetle het volgende:
En kan iemand die vandaag een huis van drie ton koopt netto een heel ander bedrag betalen dan iemand die dat een half jaar geleden deed. Hoe kun je dan ooit gegronde beslissingen nemen en dat doet ook niemand iedereen neemt gewoon de 'educated' guess en hoopt op het beste.
Ik pleit helemaal nergens voor ik snap alleen het systeem niet, en ik snap niet dat hier voor gekozen is. Ik zal raar in elkaar zitten maar als ik de wereld om heen probeer te begrijpen begin ik bij kleine bouwstenen die relatief logisch op elkaar volgen om van daaruit te proberen te begrijpen hoe complexere systemen werken. Maar bij economie op school ging het al mis waar bepaalde vragen in het antwoorden boek zelfs twee tegenstrijdige correcte antwoorden hadden. Het kwam er een beetje op neer het kan zo gaan maar het kan ook precies de andere kant op. En dat is dan volledig afhankelijk van de intrepetatie van mensen van de situatie.quote:Op woensdag 16 oktober 2024 09:01 schreef blomke het volgende:
[..]
Niks mis mee toch? Dat leidt ertoe dat mensen investeren, risico's nemen en initiatieven nemen om iets op te bouwen met het risico dat je verliest. Zou alles van te voren bekend zijn qua prijs en waarde, dan doet niemand meer iets "anders dan anderen" in de zin van handel, investeren en ondernemen.
Pleit je dan voor een centraal geleide economie?
Dat is dus het hele eiereneten: je moet voldoende kennis hebben of opdoen (door inwerken/ervaring/bestudering) om je er een beeld bij te vormen en je voordeel te optimaliseren (lees: de kosten te minimaliseren). Ik snap nog steeds niet waar de schoen dan wring bij een UD; je cognitieve vaardigheden zullen toch wel >> gemiddelde liggen?quote:Op woensdag 16 oktober 2024 09:22 schreef Bosbeetle het volgende:
En vanuit mijn werk weet ik dat die dingen meestal de volledig verkeerde antwoorden opleveren vooral als je niet voldoende achtergrond hebt in het veld, zoals ik.
Ik ga er van uit dat de gemaakte keuzes verkeerd zijn in long run, vanwege mijn hiaten in kennis en kunde.
Dat wil niet zeggen dat cijfers je ding zijn, en hypotheken is helemaal 3 stappen verder.quote:Op woensdag 16 oktober 2024 09:48 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat is dus het hele eiereneten: je moet voldoende kennis hebben of opdoen (door inwerken/ervaring/bestudering) om je er een beeld bij te vormen en je voordeel te optimaliseren (lees: de kosten te minimaliseren). Ik snap nog steeds niet waar de schoen dan wring bij een UD; je cognitieve vaardigheden zullen toch wel >> gemiddelde liggen?
Hoe wil je dat combineren met een groeiende wereldbevolking? Dan heeft eenieder steeds minder geld. Combineer je dat nog eens met een kapitalistisch systeem, wat in feite een wedstrijd is in geld verzamelen en geld zal meer en meer geconcentreerd raken bij een steeds kleinere groep mensen (wat nu in feite ook al gebeurd).quote:Op woensdag 16 oktober 2024 00:10 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
In ieder geval een model waar er een wet van behoud van waarde is, zodat geld en/of waarde niet verdwijnt en er een mooie vaste hoeveelheid geld/waarde is waar je zaken eenvoudig aan kunt berekenen. Analoog aan de wet van behoud van energie.
Ja, dat vind ik ook nog steeds vreemd. Er ging een stuk rond op internet, 'Modern money mechanics' volgens mij, dat was wel interessant.quote:Geld als ruilmiddel is een heel slordig wisselend gegeven, zeker sinds geld niet meer gekoppeld is aan een goudvoorraad.
Dat werkt alleen als de vraag naar geld hetzelfde blijft, dus als de wereldbevolking gelijk blijft, en de welvaart, die sterk gecorreleerd is met hoeveelheid consumptie, niet groeit.quote:Daarom heb je ook al het gezever met rente en leningen en risicos verdwijnen van geld en waardevermindering inflatie en al niet meer. Waar allemaal geen touw aan vast te knopen is. En ook volledig buiten de scope van dit topic ligt.
Ik vind het meer bizar dat het financiele stelsel, en dus onze hele economie, eigenlijk alleen kan floreren bij groei. In een eindige wereld, is oneindige groei niet mogelijk, dus er zullen wezenlijke veranderingen moeten komen, willen wij als mensheid met onze culturen en levenswijzen blijven bestaan op deze wereld. Ik zie niet hoe het economische systeem kan veranderen, de andere uitweg is dat de wereldbevolking fors omlaag gaat. Dat zie ik eerder gebeuren door ziektes en oorlogen.quote:Het is best wel absurd dat we een soort van cijfermatig systeem hebben ontwikkeld wat vrijwel volledig loopt op ons beloningssysteem in een sociale context en dat zo'n belangrijke plek geven in ons leven. Zonder dat systeem up te daten naar de huidige kennis van het beloningssysteem en of ook maar een poging te doen het rigide of consistent te maken. We blijven het oplappen met rente wijzigingen hier inflatie daar correctie zus, monetaire wetje daar. Mede doordat het niet gewoon hetzelfde blijft is het niet persee te begrijpen voor een leek als ik.
Je werkt in de wetenschap toch? Beta of alpha? Onzekerheid is heel gewoon in wetenschap. Je weet niet wat je huis morgen waard is, maar als je naar de afgelopen 1, 3, 6, 12 en 24 maanden kijkt, weet je wel dat de kans dat je huis volgende maand meer waard is dan deze maand, en meer waard dan vorig jaar, heel groot is. Bij geen enkele beslissing die je neemt heb je absolute zekerheid over de uitkomst, alleen de mate van onzekerheid op basis waarvan je die beslissing neemt verschilt. Schijnbaar voel jij je bij de balans tussen de mate van onzekerheid, en de grootte van de impact van die beslissing over de prijs van een huis, heel onzeker. Niet zozeer door de onzekerheid over de prijs, maar over de mate van impact die dat kan hebben. Of heb je hetzelfde gevoel bij het fruit wat je koopt in de supermarkt? Misschien zijn de appels volgende week wel duurder! Of de benzine voor je auto, misschien is dat volgende week wel duurder, of goedkoper? Daar heb je ook onzekerheid, alleen is de impact een stuk kleiner. Of heb je daar ook in dezelfde mate moeite mee?quote:Zo weet ik vandaag niet wat ons huis morgen waard is. En kan iemand die vandaag een huis van drie ton koopt netto een heel ander bedrag betalen dan iemand die dat een half jaar geleden deed. Hoe kun je dan ooit gegronde beslissingen nemen en dat doet ook niemand iedereen neemt gewoon de 'educated' guess en hoopt op het beste. Het heeft weinig met daadwerkelijk begrip van de situatie over de tijd te maken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |