quote:Huis van Amsterdamse Jood volledig kort en klein geslagen na 7 oktober-herdenking
Het is zover, de Amsterdamse Jodenhaat beperkt zich niet alleen meer tot het straatbeeld maar dringt ook Joodse huishoudens binnen.
Zondag zagen we in Nieuwsuur nog oud-IDF-militair Michael Assus geïnterviewd worden op de Dam. Inmiddels heeft zich in zijn huis een Kristallnacht-achtige slooptocht voltrokken. Een waslijst aan schade die niet bepaald duidt op een huis- tuin- en keukeninbraak. "Hebreeuwse boeken op de grond, een schilderij van zijn grootouders die in een Pools concentratiekamp hebben gezeten in tweeën geslagen. Joodse kandelaars, een keppeltje, bakken met speelgoedautootjes, alles is overhoop gegooid. Overal liggen gebarsten fotolijsten met afbeeldingen, de vloer knarst van de glasscherven. Een laptop en andere apparatuur is vernield, laden zijn kapotgetrokken. Een antieke Hebreeuwse bijbel is verscheurd. De inbrekers hebben ook het mes gezet in banken, stoelen, een schilderij van de Klaagmuur in Jeruzalem en een Israëlische vlag."
Nou kom er maar in Femke Halsema. "„De politie doet nog onderzoek”, zegt burgemeester Halsema. „Dus uitsluitsel hebben we niet. Maar het lijkt erop dat meneer echt is uitgekozen en naar zijn huis is gevolgd. Dat is echt afschuwelijk, onverteerbaar, onacceptabel."" Afschuwelijk, onverteerbaar, onacceptabel. Zeg dat.
https://www.geenstijl.nl/(...)7-oktober-herdenking
Er zijn weinig mensen die huizen van Surinamers vernielen of hen bedreigen op straat. Er zijn ook weinig mensen die alle negers willen uitroeien. Het wordt niet breed uitgemeten, het is breder en de haat zit dieper.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 16:30 schreef Elan het volgende:
Niet oke natuurlijk. Al vraag ik me altijd wel af waarom Jodenhaat veel breeder word uitgemeten dan andere vormen van discriminatie.
Is dat vanuit historische context?
De talrijke berichtgeving over islamofobie ontgaat je?quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 16:30 schreef Elan het volgende:
Niet oke natuurlijk. Al vraag ik me altijd wel af waarom Jodenhaat veel breeder word uitgemeten dan andere vormen van discriminatie.
quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 15:15 schreef Scribent het volgende:
Zou niet voor het eerst zijn he. Ik snap het wel: als er almaar geen joden in elkaar worden geslagen door schuimbekkende moslims, dan moet je het maar zelf in scene zetten.
De inbraak was direct na de herdenking toch, of lees ik de OP verkeerd?quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 15:02 schreef Scribent het volgende:
Hoog Jules Croiset gehalte dit verhaal. Die man is een IDF-veteraan en loopt op tv met de Israëlische vlag te jubelen over Netanyahu. Het lijkt me veel aannemelijker dat hij zelf wat rotzooi heeft gemaakt in zijn huis om aandacht te krijgen dan dat pro-Palestina activisten hem zijn gevolgd (?), zijn woning kennelijk dagenlang in de gaten hebben gehouden (?) en toen hebben ingebroken.
Mijn verwachting is dan ook dat er 0 getuigen zijn en dat we niets meer gaan horen van het politie-onderzoek naar deze zaak.
Ik denk hierom:quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 16:30 schreef Elan het volgende:
quote:Het Openbaar Ministerie (OM) registreerde in 2023 bij 181 discriminatiefeiten de discriminatiegrond antisemitisme, ten opzichte van 94 feiten in 2022. Verhoudingsgewijs hebben veel van de door het OM geregistreerde discriminatiefeiten antisemitisme als grondslag. Bovendien neemt dit aandeel toe. Van het totaal aantal van 535 discriminatiefeiten die het OM in 2023 registreerde, betrof 1/3e antisemitisme. Van het aantal specifieke discriminatiefeiten ging het aandeel antisemitisme zelfs omhoog van 39% in 2022 naar 48% in 2023. Terwijl slechts 0,3% van de Nederlandse bevolking Joods is. De kans dat een joods iemand met antisemitisme te maken krijgt, is daarmee buitenproportioneel groot.
Meld.Online Discriminatie.nl ontving in 2023 114 meldingen van antisemitisme, tegen 16 het jaar ervoor. Dat is 24% van het totaal aantal meldingen bij dit meldpunt. Eerder lieten antisemitismecijfers van discriminatie.nl en CIDI ook een stijging zien.
https://www.rijksoverheid(...)r-bij-woorden-alleen
"Toen Asuss gisteravond thuiskwam van een verjaardag, zag hij dat zijn voordeur was opengebroken" schrijft AT5 op woensdag 10 oktober. De 'inbraak' was dus op dinsdagavond, de herdenking was op maandag.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 16:41 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
De inbraak was direct na de herdenking toch, of lees ik de OP verkeerd?
Woensdagavond 9 oktober kwam hij thuis en trof hij de ravage aan.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 16:52 schreef Scribent het volgende:
[..]
"Toen Asuss gisteravond thuiskwam van een verjaardag, zag hij dat zijn voordeur was opengebroken" schrijft AT5 op woensdag 10 oktober. De 'inbraak' was dus op dinsdagavond, de herdenking was op maandag.
Je hóeft natuurlijk niet extreem goedgelovig te zijn he. Je kunt ook gewoon een beetje kritisch blijven nadenken.quote:
Nou nou nou er is een koffiezetapparaat gesloopt. Wat een nieuws. Hopelijk gaat de UVA niet failliet.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 16:23 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Het Maagdenhuis, de Oudemanhuispoort, de Amsterdamse Academische Club, een kantine op Roeterseiland.
Ik ken iemand die in het Maagdenhuis werkt. Het is de go to-plek voor linkse studenten om vernielingen aan te richten.
Je kunt ook eens proberen minder antisemitische teksten te verzinnen, want jouw verzonnen fantasie-verhaal valt gewoon onder antisemitisme.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 16:56 schreef Scribent het volgende:
Je hóeft natuurlijk niet extreem goedgelovig te zijn he. Je kunt ook gewoon een beetje kritisch blijven nadenken.
Dat ook. Verder worden allerlei joodse instellingen bewaakt o.a. met hekken, terwijl dat dit elders niet in die mate is. Als er een minderheid in Nederland onder druk staat zijn het de joden wel. In combinatie met de historische context ligt dit extra gevoelig.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 16:30 schreef Elan het volgende:
Niet bagatelliseren. Er worden voor vele miljoenen vernielingen aangericht. Dat gaat ook om kunststukken die onvervangbaar zijn.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 16:56 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Nou nou nou er is een koffiezetapparaat gesloopt. Wat een nieuws. Hopelijk gaat de UVA niet failliet.
Vergeleken met de krakkersrellen is het natuurlijk niets. En dan is de woningnood nu vele malen erger.
Nee, dinsdagavond 8 oktober. Maakt niet uit trouwens, in beide gevallen moeten we geloven dat mysterieuze pro-palestina demonstranten vanaf maandag zijn huis in de gaten hebben gehouden en hebben 'toegeslagen' toen hij dinsdagavond zijn huis verliet.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 16:55 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Woensdagavond 9 oktober kwam hij thuis en trof hij de ravage aan.
Waarom onmiddellijk deze IDF-veteraan op zijn woord geloven? De IDF is niet in zijn eerste leugentje gestikt en het verzinnen van incidenten voor media-aandacht is ook niet van vandaag of gisteren.quote:En je claim is misselijkmakend.
Het is antisemitisch als ik niet meteen geloof wat een IDF-veteraan tegen de Telegraaf vertelt? Dat mag je wel even nader toelichten.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 16:58 schreef golfer het volgende:
[..]
Je kunt ook eens proberen minder antisemitische teksten te verzinnen, want jouw verzonnen fantasie-verhaal valt gewoon onder antisemitisme.
De inbraak en de vernielingen vonden plaats op 9 oktober. Woensdag dus.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 17:05 schreef Scribent het volgende:
[..]
Nee, dinsdagavond 8 oktober. Maakt niet uit trouwens, in beide gevallen moeten we geloven dat mysterieuze pro-palestina demonstranten vanaf maandag zijn huis in de gaten hebben gehouden en hebben 'toegeslagen' toen hij dinsdagavond zijn huis verliet.
Ik geloof je niet.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 17:07 schreef Scribent het volgende:
Overigens ben ik zelf joods, dus tja.
Wie was er bij toen hij zijn huis verliet en toen hij later terugkwam?quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 16:54 schreef sp3c het volgende:
je denkt dat hij dat telepathisch vanaf dat feestje gedaan heeft of wat?
Volgens AT5 dinsdag. Maar het maakt niet uit, want als het woensdag was, dan hebben hebben de pro-palestina observanten dus twee dagen vanuit hun busje of in de bosjes zijn huis in de gaten gehouden, lol.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 17:09 schreef golfer het volgende:
[..]
De inbraak en de vernielingen vonden plaats op 9 oktober. Woensdag dus.
Het Parool zegt woensdagavond 9 oktober:quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 17:05 schreef Scribent het volgende:
[..]
Nee, dinsdagavond 8 oktober. Maakt niet uit trouwens, in beide gevallen moeten we geloven dat mysterieuze pro-palestina demonstranten vanaf maandag zijn huis in de gaten hebben gehouden en hebben 'toegeslagen' toen hij dinsdagavond zijn huis verliet.
quote:Hij vierde woensdagavond 9 oktober met zijn gezin nog zijn verjaardag. Toen hij thuiskwam, stond de deur op een kier. Binnen trof hij een enorme ravage aan.
Waarom onmiddellijk aan zijn verklaring twijfelen? Je hebt toch gezien tot wat voor agressie mensen in staat zijn als ze alleen al een Israëlische vlag of een keppeltje zien? Ik vind het volstrekt plausibel dat zijn woning overhoop is gehaald, getuige de zeer zichtbare jodenhaat. Als uit onderzoek iets anders naar voren komt, dan stel ik mijn conclusie bij.quote:Waarom onmiddellijk deze IDF-veteraan op zijn woord geloven? De IDF is niet in zijn eerste leugentje gestikt en het verzinnen van incidenten voor media-aandacht is ook niet van vandaag of gisteren.
Maar een IDF-veteraan geloof je wel meteen? Het maakt trouwens geen bal uit of je me gelooft of niet. Leg liever uit waarom het antisemitisch is om niet meteen voor zoete koek te slikken wat een IDF-veteraan aan de Telegraaf vertelt.quote:
Jouw post ging niet over de IDF-veteraan.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 17:14 schreef Scribent het volgende:
[..]
Maar een IDF-veteraan geloof je wel meteen? Het maakt trouwens geen bal uit of je me gelooft of niet. Leg liever uit waarom het antisemitisch is om niet meteen voor zoete koek te slikken wat een IDF-veteraan aan de Telegraaf vertelt.
En dat is antisemitisme.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 15:15 schreef Scribent het volgende:
Ik snap het wel: als er almaar geen joden in elkaar worden geslagen door schuimbekkende moslims, dan moet je het maar zelf in scene zetten.
Het is heel raar dat je zijn verhaal in twijfel trekt gebaseerd op het feit dat hij ooit in de IDF heeft gediend. Alsof je na je dienstplicht in Israel opeens minder betrouwbaar wordt.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 17:07 schreef Scribent het volgende:
[..]
Het is antisemitisch als ik niet meteen geloof wat een IDF-veteraan tegen de Telegraaf vertelt? Dat mag je wel even nader toelichten.
Overigens ben ik zelf joods, dus tja.
Dat is bij iedereen die Hamas adoreert.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 17:18 schreef oblo het volgende:
[..]
Het is heel raar dat je zijn verhaal in twijfel trekt gebaseerd op het feit dat hij ooit in de IDF heeft gediend. Alsof je na je dienstplicht in Israel opeens minder betrouwbaar wordt.![]()
Het lijkt erop dat je bias, om wat voor reden dan ook, in de weg staat van je gezond verstand.
Ok dan hebben de pro Palestina demonstranten niet één, maar twéé dagen in een busje of vanuit de bosjes zijn huis in de gaten zitten houden, om te kunnen toeslaan zodra hij zijn huis verliet. Jaja erg geloofwaardigquote:Op vrijdag 11 oktober 2024 17:13 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Het Parool zegt woensdagavond 9 oktober:
De man is IDF-veteraan en de IDF liegt voortdurend, om maar wat te noemen. Daarbij is het totaal ongeloofwaardig dat pro Palestina demonstranten - die zelf nota bene door de ME omringd werden - deze meneer vanaf de Dam tot aan zijn huis in Buitenveldert zijn gevolgd, daar een paar dagen hebben gepost om dan een paar laatjes open te trekken. Jules Croiset had het kunnen verzinnen.quote:[..]
[..]
Waarom onmiddellijk aan zijn verklaring twijfelen?
Nee, eerlijk gezegd zie ik dat niet. Ik zie vooral heel veel mensen die dat heel graag wíllen zien. En die meteen van 'anti-Israël' naar 'antisemitisch' gaan.quote:Je hebt toch gezien tot wat voor agressie mensen in staat zijn als ze alleen al een Israëlische vlag of een keppeltje zien? Ik vind het volstrekt plausibel dat zijn woning overhoop is gehaald, getuige de zeer zichtbare jodenhaat. Als uit onderzoek iets anders naar voren komt, dan stel ik mijn conclusie bij.
Duh.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 17:23 schreef Scribent het volgende:
En die meteen van 'anti-Israël' naar 'antisemitisch' gaan.
Het maakt hem in ieder geval nogal partijdig nietwaar? En het is niet 'na' je dienstplicht in de IDF dat je minder betrouwbaar wordt, maar tijdens die dienstplicht. De IDF liegt voortdurend.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 17:18 schreef oblo het volgende:
[..]
Het is heel raar dat je zijn verhaal in twijfel trekt gebaseerd op het feit dat hij ooit in de IDF heeft gediend. Alsof je na je dienstplicht in Israel opeens minder betrouwbaar wordt.![]()
Dat lijkt me eerder te gelden voor iedereen die dit verhaal als zoete koek slikt.quote:Het lijkt erop dat je bias, om wat voor reden dan ook, in de weg staat van je gezond verstand.
Je hebt de agressie op 7 oktober niet gezien? Je hebt het omroepbericht om Israëlische spullen op te bergen op weg naar huis niet gehoord? En dan heb ik het alleen nog maar over 7 oktober zelf.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 17:23 schreef Scribent het volgende:
[..]
Ok dan hebben de pro Palestina demonstranten niet één, maar twéé dagen in een busje of vanuit de bosjes zijn huis in de gaten zitten houden, om te kunnen toeslaan zodra hij zijn huis verliet. Jaja erg geloofwaardig
[..]
De man is IDF-veteraan en de IDF liegt voortdurend, om maar wat te noemen. Daarbij is het totaal ongeloofwaardig dat pro Palestina demonstranten - die zelf nota bene door de ME omringd werden - deze meneer vanaf de Dam tot aan zijn huis in Buitenveldert zijn gevolgd, daar een paar dagen hebben gepost om dan een paar laatjes open te trekken. Jules Croiset had het kunnen verzinnen.
[..]
Nee, eerlijk gezegd zie ik dat niet. Ik zie vooral heel veel mensen die dat heel graag wíllen zien. En die meteen van 'anti-Israël' naar 'antisemitisch' gaan.
Origineel hoor. Een IDF-veteraar niet meteen op zijn mooie ogen geloven = Hamas adoreren.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 17:22 schreef ludovico het volgende:
[..]
Dat is bij iedereen die Hamas adoreert.
Geloof jij leuk in complotten, moet jij weten, als je de realiteit een beetje kwijt bent op dit onderwerp zit je al gauw in het kamp met dat type extremisten ja.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 17:31 schreef Scribent het volgende:
[..]
Origineel hoor. Een IDF-veteraar niet meteen op zijn mooie ogen geloven = Hamas adoreren.
Lol jullie geloven meteen een volstrekt ongeloofwaardig verhaal dat een IDF-veteraan aan de Telegraaf vertelt, inclusief dagenlang voor de deur postende palestina demonstranten (!), en als iemand daar vraagtekens bij zet is dát een wilde complottheoriequote:Op vrijdag 11 oktober 2024 17:26 schreef FlippingCoin het volgende:
NWS is niet de plaats om wilde complottheorieën te dumpen om zo maar de steeds meer gepraktiseerde jodenhaat niet onder ogen te hoeven zien; daar is een ander forum voor.
Opdonderstralen smeerlap.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 17:38 schreef Scribent het volgende:
[..]
Lol jullie geloven meteen een volstrekt ongeloofwaardig verhaal dat een IDF-veteraan aan de Telegraaf vertelt, inclusief dagenlang voor de deur postende palestina demonstranten (!), en als iemand daar vraagtekens bij zet is dát een wilde complottheorie
Idem hier.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 17:31 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Je hebt de agressie op 7 oktober niet gezien? Je hebt het omroepbericht om Israëlische spullen op te bergen op weg naar huis niet gehoord? En dan heb ik het alleen nog maar over 7 oktober zelf.
Ik zou het niet in m’n hoofd halen om door Amsterdam te fietsen met een zichtbare steunbetuiging aan Israël. Ik zou m’n leven niet zeker zijn.
Pijnlijk dat je de dreigende sfeer voor joden ontkent. Het heeft er alle schijn van dat je die niet ziet omdat je die niet wilt zien.
Nee, ik denk dat je eens eerlijk bij jezelf te rade moet gaan waarom voor jou “hij heeft ooit in de IDF gediend” relevant is voor de betrouwbaarheid van dit verhaal.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 17:30 schreef Scribent het volgende:
[..]
Het maakt hem in ieder geval nogal partijdig nietwaar? En het is niet 'na' je dienstplicht in de IDF dat je minder betrouwbaar wordt, maar tijdens die dienstplicht. De IDF liegt voortdurend.
[..]
Dat lijkt me eerder te gelden voor iedereen die dit verhaal als zoete koek slikt.
Vast niet want hij is zogenaamd zelf joods.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 17:36 schreef ludovico het volgende:
Geloof jij leuk in complotten, moet jij weten, als je de realiteit een beetje kwijt bent op dit onderwerp zit je al gauw in het kamp met dat type extremisten ja.
Adoreer jij Hamas niet dan?
https://www.gld.nl/nieuws(...)r-om-joods-te-wordenquote:Op vrijdag 11 oktober 2024 17:42 schreef golfer het volgende:
[..]
Vast niet want hij is zogenaamd zelf joods.
Nee heel normaal voor 30% van de samenleving, zie stemmen PVDA Groenlinks D66quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 17:42 schreef oblo het volgende:
Je ziet “IDF-veteraan” staan en begint gelijk hysterisch te worden. Nogmaals heel apart.
Lol jij gelooft meteen het verhaal van een IDF-veteraan dat hij naar huis gevolgd is en dat er dagenlang palestina demonstranten voor zijn huis hebben gepost, en ík geloof in complottenquote:Op vrijdag 11 oktober 2024 17:36 schreef ludovico het volgende:
[..]
Geloof jij leuk in complotten, moet jij weten,
Nope. Maar ik ga niet oorzaak en gevolg omdraaien: Hamas is opgericht in reactie op tientallen jaren Israëlisch geweld.quote:als je de realiteit een beetje kwijt bent op dit onderwerp zit je al gauw in het kamp met dat type extremisten ja.
Adoreer jij Hamas niet dan?
Ik ben niet hysterisch hoor. Ik zie gewoon een IDF-veteraan en die geloof ik gewoon niet meteen.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 17:42 schreef oblo het volgende:
Je ziet “IDF-veteraan” staan en begint gelijk hysterisch te worden. Nogmaals heel apart.
Oh alsof er voor die tijd dat ze die vereniging begonnen met als doel het uitroeien van alle Joden, die wens bij diezelfde mensen die de vereniging zijn gestart, niet bestond.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 17:46 schreef Scribent het volgende:
Nope. Maar ik ga niet oorzaak en gevolg omdraaien: Hamas is opgericht in reactie op tientallen jaren Israëlisch geweld.
Daar kies je zelf voor.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 17:47 schreef Scribent het volgende:
[..]
Ik ben niet hysterisch hoor. Ik zie gewoon een IDF-veteraan en die geloof ik gewoon niet meteen.
Behalve door geboorte kan je inderdaad ook religieus joods worden via een lang studietraject.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 17:44 schreef ludovico het volgende:
https://www.gld.nl/nieuws(...)r-om-joods-te-worden
Hoe word je uberhaupt Joods? Dacht dat je moeder joods moest zijn.
(1) omdat het hem partijdig maakt en (2) omdat de IDF heel vaak liegt. Zo ingewikkeld is dat niet.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 17:41 schreef oblo het volgende:
[..]
Nee, ik denk dat je eens eerlijk bij jezelf te rade moet gaan waarom voor jou “hij heeft ooit in de IDF gediend” relevant is voor de betrouwbaarheid van dit verhaal.
En dan? Is dat wel volgens de Joodse wet dan? Waar staat die wet uberhaupt?quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 17:48 schreef golfer het volgende:
[..]
Behalve door geboorte kan je inderdaad ook religieus joods worden via een lang studietraject.
Tja je kunt niet 750.000 mensen van hun land verdrijven en dan gaan zeiken dat ze dat niet leuk vinden.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 17:48 schreef ludovico het volgende:
[..]
Oh alsof er voor die tijd dat ze die vereniging begonnen met als doel het uitroeien van alle Joden, die wens bij diezelfde mensen die de vereniging zijn gestart, niet bestond.
Als Israël in de afgelopen 30 jaar serieuze concessies had gedaan i.p.v. steeds verder landjepik dan was Hamas nooit zo groot geweest.quote:"Als reactie op" laat me niet lachen man.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |