SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.We volgen ook een aantal buitenlandse banken. De meest gevolgde buitenlandse banken zijn:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Deposito garantiestelsel
Er zijn veel verwarringen over het Europese depositogarantiestelsel. Veel gemaakte fouten zijn:
- Er is geen Europees garantiestelsel, in werkelijkheid heeft elk EU land één of meerdere garantiestelsels.
- De overheid van een EU land hoeft niet garant te staan voor de spaarders.
Hoe zit het echt:
Het garantiestelsel is voor ieder land individueel ingericht. Vanuit de EU is er een richtlijn opgesteld waarin is bepaald hoe een garantiestelsel er ongeveer uit moet zien. Dit betekent echter niet dat elk garantiestelsel op dezelfde manier is ingericht! Wel geldt dat de garantie in alle EU landen op de betaalrekening & spaarrekening 100.000 euro is (of equivalent in de lokale valuta). Ook de nog onbetaalde rente valt onder het garantiestelsel (tot aan de dag dat de bank kapot is gegaan). De uitbetaling van simpele tegoeden zou ergens tussen de 3 en 5 werkdagen moeten plaatsvinden (gerekend vanaf het moment dat jij jezelf hebt aangemeld bij het garantiefonds). Over die dagen wordt geen rente vergoedt.
Er bestaan allerlei uitzonderingen op zowel het bedrag wat onder de garantie valt, wanneer je geen recht hebt op garantie en de tijd waarin het garantiefonds de zaak afhandeld. Een voorbeeld van een uitzondering met een hoger garantiebedrag is wanneer jouw saldo hoger was doordat je in de afgelopen 3 maanden een huis verkocht had. Ook mag het garantiefonds de afhandeling verlengen tot 3 maanden.
Naast dat je bank failliet kan gaan, kan ook het deposito garantiestelsel omvallen! Daarom moet je zelf bepalen in hoeverre jij vindt dat het betreffende garantiestelsel betrouwbaar is. De betrouwbaarheid, dat jij jouw geld terug ziet zou je op de volgende manier kunnen afwegen:
1) het risico van het omvallen van de bank zelf. Hoewel dit natuurlijk heel lastig is, zijn er vaak wel publiek beschikbare kredietwaardigsheid beoordelingen van die bank. Vergeet niet dat een hoge aangeboden rente samen gaat met meer risico bij de betreffende bank.
2) de relatieve grootte van de bank ten opzichte van alle andere banken in dat land. De garantie op jouw geld wordt geboden door het garantiefonds en alle andere banken in dat land. Dus heb je een bank met een heel groot marktaandeel, dan is de kans groter dat de resterende banken dit verlies niet kunnen dragen. Hierbij de stappen die bepalend zijn voor of jij wel of niet je (volledige) tegoed terug krijgt:
a) de huidige funding van het garantiestelsel. Alle EU landen zijn bezig buffers op te bouwen in garantiefondsen. Hiervoor gelden minimale en maximale buffers. Aangezien de terugbetaling eerst uit de buffer komt, kan het zijn dat jouw kleinere bank wellicht volledig gefinancieerd kan worden vanuit het garantiefonds. De grootte van de buffer van het garantiefonds kan je terugvinden op de volgende pagina van de EBA.
b) indien de funding van het garantiefonds onvoldoende is, dan worden de resterende banken in dat land aangeschreven om te betalen. Hierbij geldt echter wel, dat deze banken niet (direct) hoeven te betalen wanneer dit zou betekenen dat zij zelf ook zouden kunnen omvallen. Dus mocht jouw bank omvallen op basis van een slechte situatie die meerdere banken in gevaar brengt, dan geeft dit wellicht geen oplossing. Het garantiefonds heeft de macht om te besluiten in hoeverre zij bereid is het geld voor te schieten. Is zij daartoe niet bereid, dan is het garantiefonds omgevallen en krijg jij geen of beperkt geld terug. Is zij daartoe wel bereid, dan kan het garantiefonds geld lenen van de overheid van het betreffende land of geld lenen van andere garantiestelsel in de EU.
Lang verhaal kort: de overheid is niet verplicht het geld te compenseren!
Let op dat geld op een beleggersrekening niet altijd valt onder het depositogarantiestelsel. Voor (sommige) beleggersrekeningen geldt dat er sprake is van een beleggerscompensatieregeling. De bedragen waarvoor een garantie bestaat verschillen per land en zijn ook niet altijd 100% gegarandeerd.
Overboekingen
Veel banken in Nederland ondersteunen het zogenaamde Instant Payments (officieel genaamd SEPA instant credit transfer. Hiervoor geldt dat een overboeking tussen twee banken direct (binnen 5 seconden) verwerkt wordt. Meer informatie.
Wanneer een overboeking niet via instant payments verwerkt wordt, dan vindt dit plaats via een SEPA credit transfer. Deze type betalingen worden binnen 1 dag verwerkt op de dagen dat het zogenaamde TARGET2 systeem open is. Dit betreft alle werkdagen behalve dus het weekend en daarnaast Nieuwjaarsdag, Goede Vrijdag, Tweede Paasdag, Dag van de Arbeid en Eerste en Tweede Kerstdag. (bron).
Binnenkort worden alle banken verplicht Instant Payments toe te passen, maar dit geldt niet voor spaarrekeningen. Daar kan het dus altijd nog iets langer duren.
Handige links:
https://www.homefinance.nl/sparen/vergelijken/vrij-sparen/ (ook met een grafiek met historische rentes)
https://www.spaarrente.nl(...)ntes-en-aanbiedingen
https://www.geld.nl/sparen/spaarrente/overzicht
http://www.spaarinformatie.nl
https://www.actuelerentes(...)nder-voorwaarden.asp
Hou dit AUB een spaartopic. Discussiëren over speculeren en beleggen kan hier: http://forum.fok.nl/topicchain/85 of over crowdfinance kan hier: Topicreeks: Crowdfunding topic
De kleine lettertjes:
TS is niet aansprakelijk voor verkeerde of onjuiste informatie in de OP. Bedenk dat alle informatie in deze OP en in de rest van het topic dus altijd onder voorbehoud is. De meest actuele informatie is altijd op de website van de bank te vinden.
Laatste aanpassing aan de OP was op 30-9-2024
quote:Op maandag 30 september 2024 04:41 schreef KrekelJapie het volgende:
Distingo Bank heeft ons geïnformeerd dat het de variabele rente op de spaarrekening gaat verlagen van 3,16% p.j. naar 3,06% p.j. Het nieuwe rentetarief wordt effectief op 04.10.2024.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 08:28 schreef KrekelJapie het volgende:
Actie ING: Spaar ¤100 en krijg ¤10 cadeauEven door ChatGPT gehaald:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.quote:De voorwaarden voor deelname aan de ING-actie “Spaar ¤100 en krijg ¤10 cadeau” zijn:
1. Selectie: Je moet persoonlijk een bericht over de actie hebben ontvangen via de ING Mobiel Bankieren app of Mijn ING.
2. Leeftijd: De deelnemer moet ouder zijn dan 18 jaar.
3. Inkomensvereiste: Maandelijks moeten er minimaal ¤700 op een ING betaalrekening worden gestort voor ten minste twee maanden.
4. Geen actieve ING-producten: Je mag naast de ING betaalrekening geen andere ING-producten actief gebruiken, zoals een spaarrekening, creditcard, beleggingsrekening, rood staan, consumptief krediet, hypotheek of verzekering.
5. Oranje Spaarrekening: Je mag geen actieve Oranje Spaarrekening hebben, of in de afgelopen 12 maanden minder dan ¤100 op deze spaarrekening hebben gehad.
6. Inleg van ¤100: Tijdens de actieperiode (1-10-2024 t/m 31-10-2024) moet je minstens ¤100 op je ING Oranje Spaarrekening storten en dit bedrag minimaal 30 dagen laten staan.
7. Eenmalige deelname: Elke deelnemer kan maar één keer deelnemen aan de actie.
8. Uitsluiting: ING behoudt zich het recht voor om deelnemers uit te sluiten die frauderen, de actie proberen te misbruiken of niet aan de voorwaarden voldoen.
Daarnaast gelden nog enkele technische en juridische voorwaarden, zoals de mogelijkheid om je gegevens te laten verwerken in lijn met de privacywetgeving.
Dit vind ik een vage voorwaarde bij een spaaractiequote:Op zaterdag 12 oktober 2024 09:18 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Even door ChatGPT gehaald:
[..]
quote:Geen actieve ING-producten: Je mag naast de ING betaalrekening geen andere ING-producten actief gebruiken, zoals een spaarrekening, creditcard, beleggingsrekening, rood staan, consumptief krediet, hypotheek of verzekering.
Je moet ook niet de door ChatGPT verkrachtte versie lezen maar de originele voorwaarden.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 09:36 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Dit vind ik een vage voorwaarde bij een spaaractie
[..]
Het is gewoon een krankzinnige lijst met voorwaarden waaraan je (voor al niet) moet hebben voldaan om 10 euro’s te kunnen krijgen.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 09:36 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Dit vind ik een vage voorwaarde bij een spaaractie
[..]
Ik ben wel klant, maar geen spaarklant. Ik zag de optie wel in MijnING. Maar als je een reisverzekering hebt lopen, zou je dus al niet in aanmerking komen. Of als je rood staan hebt ingesteld, maar niet gebruikt, ben je dan een actief gebruiker van rood staan?quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 10:15 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
[..]
Je moet ook niet de door ChatGPT verkrachtte versie lezen maar de originele voorwaarden.
Je kunt aan de actie deelnemen als je een code gekregen hebt maar die code krijg je niet als je naast je betaalrekening al andere producten van ING gebruikt. Oftewel de actie is niet bedoeld voor bestaande spaarklanten.
Ik zat al te zoeken en kon het niet vinden. Maar de reden is schrijven ze toch duidelijk op, ze willen meer halen uit hun bestaande klanten. Ze willen dus niet het extra spaargeld aantrekken, maar gewoon de huidige klanten beter uitnutten. Iedereen dat bieden kost alleen maar veel geld zonder dat je je target raakt.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 10:40 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Ik ben wel klant, maar geen spaarklant. Ik zag de optie wel in MijnING. Maar als je een reisverzekering hebt lopen, zou je dus al niet in aanmerking komen. Of als je rood staan hebt ingesteld, maar niet gebruikt, ben je dan een actief gebruiker van rood staan?
Waarom dit zo moeilijk moet, geen idee.
quote:Wat hebben we aangepast?
Tijdstip betalingsopdrachten verruimd
Geeft u een betalingsopdracht om geld van uw spaarrekening op uw tegenrekening te zetten? Een opdracht die we op een werkdag voor 18.30 uur ontvangen, voeren we op dezelfde dag uit. Het tijdstip is dus verruimd van 12.30 uur naar 18.30 uur.
Saldoklassen
► Het kan zijn dat u niet meer voor elk deel van het saldo op uw spaarrekening dezelfde rente krijgt. De hoogte van de rente kan namelijk afhangen van het bedrag dat op uw spaarrekening staat. Boven een bepaald bedrag, kunnen andere rentes gelden. Dit noemen we saldoklassen. Vanaf 15 december ziet u op onze website welke saldoklassen en rentepercentages gelden.
► Als onze saldoklassen of rentepercentages veranderen en in uw nadeel zijn, dan ontvangt u daarover minimaal twee weken van tevoren een e-mail. Ook ontvangt u een bericht in uw beveiligde mailbox. Voeren we een verandering door die in uw voordeel is? Dan informeren we u wel, maar hoeven we u daarover niet minimaal twee weken van tevoren te informeren.
Tegenrekening
► Geld op uw spaarrekening zetten of opnemen mag alleen vanaf en naar uw tegenrekening.
► Ontvangt u geld op uw spaarrekening van een andere rekening dan uw tegenrekening? Dan nemen we daar in de toekomst contact met u over op. Gebeurt dat vaker? Dan mogen we de spaarrekening opzeggen.
Online overlijden melden
Een erfgenaam kan nu ook een overlijden melden via een online formulier op onze website.
Overig
Een aantal kleine tekstverbeteringen
Krijg je inflatie van en dus hogere rente.quote:Op donderdag 17 oktober 2024 15:32 schreef Horsemen het volgende:
ECB verlaagt rente
https://www.telegraaf.nl/(...)-meer-lucht-te-geven
M.i. gaat de rente er niet van stijgen maar stimuleert het de economie en wordt de vraag dus groter. En als de vraag groter wordt, dan stijgen de prijzen, niet de rente.quote:Op donderdag 17 oktober 2024 16:11 schreef ludovico het volgende:
[..]
Krijg je inflatie van en dus hogere rente.
En als de prijzen stijgen......... heb je inflatie..... En wat doet Rijke Henk dan? Meer of minder rente vragen voor zijn berg met euro's?quote:Op donderdag 17 oktober 2024 16:46 schreef Horsemen het volgende:
[..]
M.i. gaat de rente er niet van stijgen maar stimuleert het de economie en wordt de vraag dus groter. En als de vraag groter wordt, dan stijgen de prijzen, niet de rente.
Pff, alweer? Volgens mij is deze al een keer eerder geweest en toen verdween ie ook snel weer. Had zelf recent een gesprek met ze en ze wezen niet hierop. Wat een vreemde bank is het toch voor wat betreft sparen.quote:Op maandag 21 oktober 2024 12:22 schreef zeeland6 het volgende:
ING Spaardeposito
Je geld vastzetten met een vaste looptijd tegen een vaste rente.
Je kunt nu tijdelijk vanaf 17 oktober 2024 een 6-maands Spaardeposito met een vaste rente van 3,00% openen. Dit rentepercentage is op jaarbasis en geldt voor een Spaardeposito met inleg vanaf ¤25.000.
Ze hebben misschien bij vlagen geld nodig voor het hedgen van hun optieportefeilles of andere aflopende posities? Zitten ze eenmaal op voldoende dekking, kappen ze er weer mee. Overigens ook niet geloofwaardig, aangezien de kapitaalmarktrente op plm. 2,5% ligt.quote:Op zondag 27 oktober 2024 12:51 schreef Daboman het volgende:
Pff, alweer? Volgens mij is deze al een keer eerder geweest en toen verdween ie ook snel weer. Had zelf recent een gesprek met ze en ze wezen niet hierop. Wat een vreemde bank is het toch voor wat betreft sparen.
Overigens loopt de 10 jrs. kaptaalmarktrente, weer een beetje op!quote:Op woensdag 30 oktober 2024 17:57 schreef Rene het volgende:
Deposito bij Banca Progetto stopt met een paar dagen. Maar weer een kwartaal vastzetten tegen ik dacht 3,3%... blijft schrapen. Anderhalf jaar deposito bij Klarna (4,17%) loopt nog 6 maanden. Hopelijk tegen de tijd nog wat lucratiefs.
Er zijn genoeg alternatieven om (veel) meer te profiteren van die florerende economie (bij dat laatste bijv. naamw. plaats ik zo mijn twijfels).quote:Op woensdag 30 oktober 2024 18:56 schreef spectrumanalyser het volgende:What the hell. De economie heeft nog nooit zo goed gedraaid en de gewone man krijgt geen stuiver rente.
Waarom zou je rente moeten krijgen als de economie goed loopt dan? Het is geen dividend of subsidie. Uiteindelijk gaat het er over wat de kosten zijn om kapitaal aan te trekken.quote:Op woensdag 30 oktober 2024 18:56 schreef spectrumanalyser het volgende:
Banken die de spaarrentes verlagen om de kosten te drukken en de winst te verhogen.
Er worden bij bepaalde bedragen al negatieve rentes berekend.
What the hell. De economie heeft nog nooit zo goed gedraaid en de gewone man krijgt geen stuiver rente.
Als je vraagt waarom de rente daalt die banken geven voor spaarrentes, dan krijg je 'economische omstandigheden' als antwoord. Het verhogen van de winstcijfers noem ik geen economische omstandigheid.quote:Op woensdag 30 oktober 2024 20:07 schreef snabbi het volgende:
[..]
Waarom zou je rente moeten krijgen als de economie goed loopt dan? Het is geen dividend of subsidie. Uiteindelijk gaat het er over wat de kosten zijn om kapitaal aan te trekken.
De economische omstandigheden zijn dat de kosten op de kapitaalmarkt dalen, niet perse wat bedrijven aan winsten draaien.quote:Op woensdag 30 oktober 2024 20:11 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Als je vraagt waarom de rente daalt die banken geven voor spaarrentes, dan krijg je 'economische omstandigheden' als antwoord. Het verhogen van de winstcijfers noem ik geen economische omstandigheid.
Ik krijg als antwoord: "de kapitaalmarktrente is ook gedaald".quote:Op woensdag 30 oktober 2024 20:11 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Als je vraagt waarom de rente daalt die banken geven voor spaarrentes, dan krijg je 'economische omstandigheden' als antwoord.
Wat dan wel??quote:Op woensdag 30 oktober 2024 20:11 schreef spectrumanalyser het volgende:
Het verhogen van de winstcijfers noem ik geen economische omstandigheid.
Ik had ook eentje die met 4.3% afliep, ben zelf maar voor die garantibank vrij opneembaar (3,5%) gegaan. Al heb je daar dus dan maar 2 maanden plezier van.quote:Op woensdag 30 oktober 2024 17:57 schreef Rene het volgende:
Deposito bij Banca Progetto stopt met een paar dagen. Maar weer een kwartaal vastzetten tegen ik dacht 3,3%... blijft schrapen. Anderhalf jaar deposito bij Klarna (4,17%) loopt nog 6 maanden. Hopelijk tegen de tijd nog wat lucratiefs.
heb ik ook gedaan. wellicht komt er tegen de tijd dat de termijn afloopt weer een andere aanbiedingquote:Op woensdag 30 oktober 2024 20:51 schreef snabbi het volgende:
[..]
Ik had ook eentje die met 4.3% afliep, ben zelf maar voor die garantibank vrij opneembaar (3,5%) gegaan. Al heb je daar dus dan maar 2 maanden plezier van.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |