Was te verwachten natuurlijk, precies zoals de verantwoordelijk minister het al aangaf maar de kamer wilde wat andersquote:Fabrikanten fatbike komen met 'skinnybike' om nieuwe wet te omzeilen
Fabrikanten van fatbikes komen met een nieuwe fiets: de skinnybike. Het is een antwoord op de verwachte nieuwe wetgeving: de Tweede Kamer wil een helmplicht voor fatbikegebruikers en een verbod op het gebruik van de e-bike met dikke banden voor kinderen onder de 14 jaar. De skinnybike lijkt op zijn voorganger, maar de banden zijn iets dunner en het zadel is korter en in hoogte verstelbaar.
Pieter van Beusekom van fatbikefabrikant Phatfour haalt in de Telegraaf hard uit naar de Kamer. "Als de Tweede Kamer een deurtje dicht doet, dan maken we een ander deurtje open. We moeten fietsen bouwen die we ook kunnen afzetten en gaan om de regels heen werken. Natuurlijk blijven we legale fietsen bouwen zoals we nu al doen."
'Juridisch ingewikkeld'
Of de helmplicht en leeftijdsgrens snel worden ingevoerd is nog maar de vraag. Minister Madlener van Verkeer waarschuwde dat er juridisch nog wel haken en ogen aan zitten. Hij wees er begin deze week opnieuw op dat het juridisch ingewikkeld is om fatbikes van andere e-bikes te onderscheiden en dat nieuwe regels voor alle typen elektrische fietsen zouden moeten gelden.
Madlener zegt de voorstellen te gaan bestuderen. Hij denkt dat de helmplicht en leeftijdgrens zeker door kunnen gaan, maar dat het er dan wel op kan uitdraaien dat die regels voor alle elektrische fietsen zullen moeten gelden.
En dat wil de Kamer niet. Voor kinderen die lange afstanden moeten afleggen naar school wil de Kamer juist dat gewone elektrische fietsen een optie blijven, ook als zij jonger zijn dan 14 jaar.
Bouwers erkennen problemen
Ook fabrikant Brekr blijft fietsen bouwen. "Maar wij zien ook heus wel dat er een probleem is", zei eigenaar Niels Willems in het NOS Radio 1 Journaal. "Wij zijn ook voor een minimumleeftijd, maar als je dat alleen voor fatbikes gaat doen, los je het probleem niet op. We zagen eerst de snorfiets, daar kwam een helmplicht voor. Toen zijn die mensen massaal op de fatbike gesprongen. Nu kunnen ze wellicht door naar de skinnybike of een gewone elektrische fiets."
Volgens Willems is daarom de enige oplossing een minimumleeftijd voor alle e-bikes. "Want alle elektrische fietsen kun je opvoeren en kunnen dan gevaarlijk zijn voor kinderen."
Zolang ze zich houden aan de wetgeving, wat is dan het probleem?quote:Op donderdag 26 september 2024 10:20 schreef SnodeSnuiter het volgende:
https://nos.nl/l/2538543
[..]
Was te verwachten natuurlijk, precies zoals de verantwoordelijk minister het al aangaf maar de kamer wilde wat anders
Geen verkeerd plan.quote:Madlener zegt de voorstellen te gaan bestuderen. Hij denkt dat de helmplicht en leeftijdgrens zeker door kunnen gaan, maar dat het er dan wel op kan uitdraaien dat die regels voor alle elektrische fietsen zullen moeten gelden.
Dit zag iedereen met verstand aan komen.quote:
Je kan gewoon alle elektrisch aangedreven fietsen onder die wet gooien. Ben je van dat gehannes af.quote:Op donderdag 26 september 2024 10:20 schreef SnodeSnuiter het volgende:
https://nos.nl/l/2538543
[..]
Was te verwachten natuurlijk, precies zoals de verantwoordelijk minister het al aangaf maar de kamer wilde wat anders
fiets (de; m en v; meervoud: fietsen)quote:Op donderdag 26 september 2024 10:47 schreef deedeetee het volgende:
Het ziet er uit als een bromfiets, dikke banden en geen normaal fietszadel en ook nog een motortje. ik begrijp niet waarom het dan onder * fiets * valt. Het is géén fiets.
Precies. Het is dus geen fiets.quote:Op donderdag 26 september 2024 10:50 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
fiets (de; m en v; meervoud: fietsen)
1
tweewielig voertuig dat wordt voortbewogen door op pedalen te trappen: een elektrische fiets fiets waarbij een deel van de voor het trappen benodigde energie wordt geleverd door een of meer accu's
Echt he, het zijn 9 vd 10 keer dezelfde types op die fietsen.quote:Op donderdag 26 september 2024 10:48 schreef Hyperdude het volgende:
"tokkiefiets" lijkt mij juridisch waterdicht.
Ik vind het vooral bijzonder dat ze allemaal gewoon zo'n ding krijgen van papa en mama. Ik kreeg echt niet zo'n duur ding op die leeftijd.quote:Op donderdag 26 september 2024 10:24 schreef Toine51 het volgende:
Ouders die voor een 12-jarige luie hond zo'n fiets kopen...
Dat is het wel, tot je een gashendel monteert.quote:Op donderdag 26 september 2024 10:51 schreef GerryDV het volgende:
[..]
Precies. Het is dus geen fiets.
Ik zie ze ook zonder te trappen vanuit stilstand wegrijden bij verkeerslichten. Dat heeft weinig meer met fietsen te maken.quote:Op donderdag 26 september 2024 11:11 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Dat is het wel, tot je een gashendel monteert.
Als school een aantal km verderop is zoals in de Polder en de bus uitbezuinigd is dit primaquote:Op donderdag 26 september 2024 10:24 schreef Toine51 het volgende:
Ouders die voor een 12-jarige luie hond zo'n fiets kopen...
quote:Op donderdag 26 september 2024 11:15 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Als school een aantal km verderop is zoals in de Polder en de bus uitbezuinigd is dit prima
Niet deze onzin weer. De meesten scheuren er gewoon korte afstanden mee binnen de bebouwde kom.quote:Op donderdag 26 september 2024 11:15 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Als school een aantal km verderop is zoals in de Polder en de bus uitbezuinigd is dit prima
Preciesquote:Op donderdag 26 september 2024 11:29 schreef Speedfight het volgende:
De wet had in eerste instantie al verwoord moeten woorden als "alle gemotoriseerde voertuigen die harder dan 20km /u rijden" om dit te voorkomen.
Dat niemand dat ziet aankomen...
Wat een onzin. Ik leef ook nog en moest elke dag 30 minuten heen en 30 minuten terug fietsen en genoeg kinderen/pubers die nog verder moesten fietsen.quote:Op donderdag 26 september 2024 11:15 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Kan je prima vinden, maar of de overheid het met politieagenten moet afdwingen is wel weer een paar stappen verder. Ouders moeten daar hun eigen lijn in kunnen bepalen.quote:Op donderdag 26 september 2024 11:44 schreef Ama het volgende:
[..]
Wat een onzin. Ik leef ook nog en moest elke dag 30 minuten heen en 30 minuten terug fietsen en genoeg kinderen/pubers die nog verder moesten fietsen.
"Een aantal km verderop....."quote:Op donderdag 26 september 2024 11:15 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Dus in een boot die harder gaat dan 30 kn/u (16 knopen) dient een helm te dragen in dat ding?quote:Op donderdag 26 september 2024 11:41 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Precies
1. Alles met een krachtvermenigvuldiger (gemotoriseerd) moet een nummerbordje hebben op de achterkant. Ongeacht snelheid. Want het lokt gedrag uit bij bepaalde figuren en je moet kunnen bellen over iemands roekeloze gedrag.
2. Alles gemotoriseerd boven de 20km/u moet een minimumleeftijd.
3. Alles gemotoriseerd boven de 30km/u moet een helm.
4. Alles gemotoriseerd boven de 40km/u mag niet op het fietspad.
Dan ben je er volgens mij gewoon.
- We hebben het over de weg. Niet het water.quote:Op donderdag 26 september 2024 11:50 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Dus in een boot die harder gaat dan 30 kn/u (16 knopen) dient een helm te dragen in dat ding?
Dus je dient te allen tijde in een auto een helm te dragen?
Dat lijkt simpel maar 1 & 2 gaat dus niet...... iets met EU richtlijnen waar een fiets met hulpmotor, een fiets isquote:Op donderdag 26 september 2024 11:41 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Precies
1. Alles met een krachtvermenigvuldiger (gemotoriseerd) moet een nummerbordje hebben op de achterkant. Ongeacht snelheid. Want het lokt gedrag uit bij bepaalde figuren en je moet kunnen bellen over iemands roekeloze gedrag.
Zelfs op een gekooide motor, hoef je geen helm te dragen.quote:Op donderdag 26 september 2024 11:52 schreef SpecialK het volgende:
[..]
- We hebben het over de weg. Niet het water.
- Auto's hebben een eigen categorie maar je kan stellen dat een voertuig met een kooi geen helm nodig heeft dus in je canta hoef je geen helm te dragen.
Dat zeg ik.quote:Op donderdag 26 september 2024 11:54 schreef Vallon het volgende:
[..]
Zelfs op een gekooide motor, hoef je geen helm te dragen.
Vertel dan maar: hoe? en voordat je gaat roepen, lees even de verkeersdefinities.quote:Op donderdag 26 september 2024 11:23 schreef Farenji het volgende:
Die naam fatbike slaat ook nergens op, alsof het om die dikke banden gaat. Het gaat om de motor en dat die makkelijk op te voeren is. Daar kun je prima regelgeving voor maken, maar uiteindelijk gaat het niet eens om de regels maar om hoe het gehandhaafd wordt.
Definieer: gashendel ? wat prima een APP kan zijn e.d.quote:Op donderdag 26 september 2024 11:11 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Dat is het wel, tot je een gashendel monteert.
klink leuk, vertel maar hoe en moet je dus letterlijk alles wat enige gelijkenis heeft met een fiets gaan type goedkeuren..... ik geef je dat te doen. Laat staan hoe een handhaver dat moet vaststellen.quote:Op donderdag 26 september 2024 11:15 schreef JeMoeder het volgende:
Doe gewoon een typekeuring en plak er alsnog het stempel 'fatbike' op. Ik begrijp niet wat het issue is.
Nope... je vergeet de EU regelgeving die spreekt over een pedelec (fiets met trapondersteuning).quote:Op donderdag 26 september 2024 10:37 schreef Captain_Ghost het volgende:
Hou gewoon simpel.. voor iedereen die e fiets willen rijden. Gewoon leeftijd op 16 zetten.
Dat is makkelijk en haalbaar.
Het is met brommers/scooters ook gelukt.quote:Op donderdag 26 september 2024 11:56 schreef Vallon het volgende:
[..]
Vertel dan maar: hoe? en voordat je gaat roepen, lees even de verkeersdefinities.
Met hedendaagse technieken is het extreem ingewikkeld om vast te stellen of en zo ja een fiets niet voldoet aan de eisen om zo een onderscheid te kunnen maken.
Ja, omdat dat een aparte voertuig categorie is.quote:Op donderdag 26 september 2024 11:59 schreef Farenji het volgende:
[..]
Het is met brommers/scooters ook gelukt.
"de meeste"quote:Op donderdag 26 september 2024 11:25 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Niet deze onzin weer. De meesten scheuren er gewoon korte afstanden mee binnen de bebouwde kom.
Jij had het als kind dan ook wat makkelijker dan de nieuwe generatiequote:Op donderdag 26 september 2024 11:44 schreef Ama het volgende:
[..]
Wat een onzin. Ik leef ook nog en moest elke dag 30 minuten heen en 30 minuten terug fietsen en genoeg kinderen/pubers die nog verder moesten fietsen.
Je kan toch een nieuwe categorie maken. Een ebike is uitermate makkelijk van een normale fiets te onderscheiden door de electrische motor. Er is nu ook al een aparte categorie voor de speed-pedalec. Moet je al heel lang verplicht een nummerplaat voor hebben en een helm dragen.quote:Op donderdag 26 september 2024 12:03 schreef Vallon het volgende:
[..]
Ja, omdat dat een aparte voertuig categorie is.
Een brommer/scooter heeft - doorgaans, tenzij oud - geen trappers en is dus sws geen fiets en daarmee dus te onderscheiden.
Het is vermakelijk hoe de wereld van simpel "wensen" botst met die van de praktijk.
quote:Op donderdag 26 september 2024 12:13 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Jij had het als kind dan ook wat makkelijker dan de nieuwe generatie
Dit wordt dus 14+ en een helmplicht voor alle e-bikes.quote:Madlener zegt de voorstellen te gaan bestuderen. Hij denkt dat de helmplicht en leeftijdgrens zeker door kunnen gaan, maar dat het er dan wel op kan uitdraaien dat die regels voor alle elektrische fietsen zullen moeten gelden.
Vroeger had je fietsen en "rijwielen met hulpmotor", die laatste waren brommers. Hoe moeilijk kan het zijn?quote:Op donderdag 26 september 2024 12:14 schreef Farenji het volgende:
[..]
Je kan toch een nieuwe categorie maken. Een ebike is uitermate makkelijk van een normale fiets te onderscheiden door de electrische motor. Er is nu ook al een aparte categorie voor de speed-pedalec. Moet je al heel lang verplicht een nummerplaat voor hebben en een helm dragen.
Nee, wij (jij) hebben het over gemotoriseerde voertuigen.quote:Op donderdag 26 september 2024 11:52 schreef SpecialK het volgende:
[..]
- We hebben het over de weg. Niet het water.
Neuh, lijkt mij geen goed idee.quote:- Auto's hebben een eigen categorie maar je kan stellen dat een voertuig met een kooi geen helm nodig heeft dus in je canta hoef je geen helm te dragen.
Precies, dan straf je alleen degene waar het om te doen is. De echte ebike gebruikers, zoals opa en oma, hebben toch geen fiets die harder kan.quote:Op donderdag 26 september 2024 11:41 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Precies
1. Alles met een motor moet een nummerbordje hebben op de achterkant. Ongeacht snelheid. Want het lokt gedrag uit bij bepaalde figuren en je moet kunnen bellen over iemands roekeloze gedrag.
Ik vind het geen onzin, onze dochter moet elke dag minimaal 35 km fietsen, ov is geen optie. Dus ze is al een paar jaar blij met haar electrische fiets. Deze is niet opgevoerd, en je moet ook echt trappen om vooruit te komen. Door een aanpassing in de wet zou ze deze niet meer kunnen gebruiken.quote:Op donderdag 26 september 2024 11:44 schreef Ama het volgende:
[..]
Ik heb zelf ook 20+ km's enkele reis gefietst, maar zodra het echt herfst/winter werd kwam er wel een andere oplossing, een oplossing die nu minder gunstig is als een electrische fiets.quote:Op donderdag 26 september 2024 12:53 schreef Geschiedkundige het volgende:
Onze school was vroeger iets meer dan 15 km weg, 30+ km per dag. Nou gewoon ff doortrappen, was je er ook met 45 minuten.
Wij moesten gewoon fietsen, dusjaquote:Op donderdag 26 september 2024 12:58 schreef pmponer het volgende:
[..]
Ik heb zelf ook 20+ km's enkele reis gefietst, maar zodra het echt herfst/winter werd kwam er wel een andere oplossing, een oplossing die nu minder gunstig is als een electrische fiets.
Wat eigenlijk grappig is aan dit hele verhaal, men is zich aan het verdiepen over een aanscherping in de wet, terwijl het probleem de opgevoerde fiets al verboden is. Dus meer controle zou beter zijn. Het is eigenlijk hetzelfde met het vuurwerk, waar mensen last van hebben is al verboden. Maar gehandhaafd wordt er toch niet dus gaan we meer regels verzinnen.
Het spijt mij enorm dat ik alvoorns het pennen van mijn idee op dit zeer zakelijke forum niet eerst een juridisch adviseur heb ingeschakeld (van ongeveer 870 euro per uur) om de taal in mijn post zo dicht te timmeren dat het direct copy-poste gebruikt kan worden als officiele neerlandsche wetgeving. Dat is natuurlijk een ontiegelijk redelijke eis die jij daar stelt en totaal niet een vorm van zuigen.quote:Op donderdag 26 september 2024 12:23 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Nee, wij (jij) hebben het over gemotoriseerde voertuigen.
[..]
Neuh, lijkt mij geen goed idee.
[ afbeelding ]
Misschien nog een kentekenplaatje achterop en dan heeft de overheid nog een mooi verdienmodel ook.quote:
Nee, dat kan NL dus niet; en op EU niveau ben je zo 10-15 jaar verder voordat het ergens door een commissie is goedgekeurd om daarna door de landelijke wetgeving te moeten worden afgekaart.quote:Op donderdag 26 september 2024 12:14 schreef Farenji het volgende:
[..]
Je kan toch een nieuwe categorie maken. Een ebike is uitermate makkelijk van een normale fiets te onderscheiden door de electrische motor. Er is nu ook al een aparte categorie voor de speed-pedalec. Moet je al heel lang verplicht een nummerplaat voor hebben en een helm dragen.
Nou vertel maar: hoe herken je een e-bike en onderscheid je die van een ding dat een fiets genoemd kan worden ?quote:Op donderdag 26 september 2024 12:20 schreef quo_ het volgende:
[..]
Dit wordt dus 14+ en een helmplicht voor alle e-bikes.
En zoals ik eerder schreef dan graag regelen dat bij wielen kleiner dan 26 inch en banden breder dan 6 cm de helm roze van kleur moet zijn en voorzien van een "my little pony" bestickering.
Fietsplaatje van 1939 terug....... niet dat het iets oplost maar (ver)dient wel lekker.quote:Op donderdag 26 september 2024 13:20 schreef Fietsenrek het volgende:
[..]
Misschien nog een kentekenplaatje achterop en dan heeft de overheid nog een mooi verdienmodel ook.
Ook niet, want je kan dat als EU wel willen (om zo de eigen markt te beschermen) wat zeker niet wil zeggen dat dit juridisch zomaar een maatschappelijke probleem oplost.quote:Op donderdag 26 september 2024 13:31 schreef pmponer het volgende:
Deze https://www.ad.nl/binnenl(...)rwondingen~ae84c2b9/ kunnen de boa's dus bij elk schoolplein al weghalen.
En wat heeft dat te maken met een al dan niet elektrische fiets?quote:Op donderdag 26 september 2024 13:18 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Niks gelezen over het kwakkelende onderwijs?
15 km/u haal je al met een gejatte omafietsquote:Op donderdag 26 september 2024 12:46 schreef Geschiedkundige het volgende:
Elektrische fietsen begrenzen op 15km/u. Dat is snel genoeg. Wil je sneller, dan trap je maar wat harder zoals vroeger. Ben je direct ook van die oma's af die levensmoe zijn met hun racen.
quote:de aanwezigheid van een stuurinrichting, trappers en één of meer zadels van voor normale rijwielen bruikbare vorm en afmetingen, welke delen zodanig aan het voertuig zijn aangebracht, dat dit, ook met blijvend uitgeschakelde hulpmotor, gedurende langere tijd en met redelijke krachtinspanning zowel door een op het zadel gezeten bestuurder door middel van trappers als door een voetganger aan de kan worden voortbewogen" en voorts "de aanwezigheid van wielen met luchtbanden, waarbij de grootste middellijn van de velg ten minste 50 cm bedraagt. (Algemeen Handelsblad, 30 juli 1953)
Ja precies mijn punt. Oma hoeft ook niet harder dan 15 km/u te gaan. Daarboven kun je prima zelf trappen, ga je niet dood van hoor. Ben maar niet bang.quote:Op donderdag 26 september 2024 13:49 schreef Origami94 het volgende:
[..]
15 km/u haal je al met een gejatte omafiets
Een beetje racefietser haalt 35 km/u
Boomer gespotquote:Op donderdag 26 september 2024 13:53 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Ja precies mijn punt. Oma hoeft ook niet harder dan 15 km/u te gaan. Daarboven kun je prima zelf trappen, ga je niet dood van hoor. Ben maar niet bang.
Ah, ja de boomer kaart, dan zijn de argumenten op.. Ik ben 33 jaar trouwens. Dus een echte boomer, good callquote:Op donderdag 26 september 2024 13:53 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Boomer gespot
Alsof jij in een vorig leven je netjes aan de wetten hield
Deels gelijk waarbij de stand van techniek van nu een stuk sneller gaat dan de wetgever kan of eigenlijk - green deal - wil(de) bedenken.quote:Op donderdag 26 september 2024 12:58 schreef pmponer het volgende:
[..]
Ik heb zelf ook 20+ km's enkele reis gefietst, maar zodra het echt herfst/winter werd kwam er wel een andere oplossing, een oplossing die nu minder gunstig is als een electrische fiets.
Wat eigenlijk grappig is aan dit hele verhaal, men is zich aan het verdiepen over een aanscherping in de wet, terwijl het probleem de opgevoerde fiets al verboden is. Dus meer controle zou beter zijn. Het is eigenlijk hetzelfde met het vuurwerk, waar mensen last van hebben is al verboden. Maar gehandhaafd wordt er toch niet dus gaan we meer regels verzinnen.
Dat kan dus niet omdat de NL-wet geen onderscheid kan maken.quote:Op donderdag 26 september 2024 14:01 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Gewoon een helmplicht invoeren voor alle elektrieke bikes. Moet je eens kijken hoe snel ze uit het straatbeeld verdwijnen.
Ik dacht even dat ik de Speld lasquote:Pieter van Beusekom van fatbikefabrikant Phatfour haalt in de Telegraaf hard uit naar de Kamer. "Als de Tweede Kamer een deurtje dicht doet, dan maken we een ander deurtje open. We moeten fietsen bouwen die we ook kunnen afzetten en gaan om de regels heen werken. Natuurlijk blijven we legale fietsen bouwen zoals we nu al doen."
Zou dan een flink deel weer niet in de auto stappen? Geen idee he, maar kan me voorstellen dat er veel mensen dan weer naar een auto grijpen. Ook niet gewenst lijkt me. Maar goed,als zo'n helmpje je alweer de auto in jaagt, dan ben je ook geeoon een zeiksnorquote:Op donderdag 26 september 2024 14:01 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Gewoon een helmplicht invoeren voor alle elektrieke bikes. Moet je eens kijken hoe snel ze uit het straatbeeld verdwijnen.
Dat is een beetje het probleem van tegenwoordig met technologie en het klikken op een knop voor een reset to default setting (dus met begrenzer)quote:Op donderdag 26 september 2024 14:06 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Ik dacht even dat ik de Speld las![]()
Maar gewoon die dingen begrenzen en daar stevig op controleren, zoals met de scooter in die tijden van weleer, was geen optie?
Beetje lastig voor mij wel aangezien het in het centrum hier overal betaald parkeren is. En een parkeervergunning van 600 euro per maand te duur is.quote:Op donderdag 26 september 2024 14:06 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Zou dan een flink deel weer niet in de auto stappen? Geen idee he, maar kan me voorstellen dat er veel mensen dan weer naar een auto grijpen. Ook niet gewenst lijkt me. Maar goed,als zo'n helmpje je alweer de auto in jaagt, dan ben je ook geeoon een zeiksnor
Wel vermakelijk en ook begrijpelijk maar zijn het drogredenen omtrent opvattingen die juridisch - gelukkig - niet zijn te kaderen.quote:Op donderdag 26 september 2024 14:06 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Zou dan een flink deel weer niet in de auto stappen? Geen idee he, maar kan me voorstellen dat er veel mensen dan weer naar een auto grijpen. Ook niet gewenst lijkt me. Maar goed,als zo'n helmpje je alweer de auto in jaagt, dan ben je ook geeoon een zeiksnor
In zulk geval zet je een helm op of ga je gewoon trappen. Probleem - dat er niet is - opgelost.quote:Op donderdag 26 september 2024 14:08 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Beetje lastig voor mij wel aangezien het in het centrum hier overal betaald parkeren is. En een parkeervergunning van 600 euro per maand te duur is.
Of we stoppen met populistisch beleid dat gebaseerd is op een toename van 1000% aan ongelukken met fatbikes. Wat niet gek is als die dingen met 100.000% toenemen.quote:Op donderdag 26 september 2024 14:11 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
In zulk geval zet je een helm op of ga je gewoon trappen. Probleem - dat er niet is - opgelost.
Nope. Je kan het wel willen (zeggen) maar daar blijft het bij.quote:Op donderdag 26 september 2024 14:13 schreef bleiblei het volgende:
Ik snap niet waarom jongeren en kinderen jonger dan 16 op een gemotoriseerd voertuig naar school moeten kunnen. Dat is toch het allermakkelijkste? Elk voertuig dat harder dan 5km/u kan, moet de bestuurder minimaal 16 zijn. En klaar is de discussie. Makkelijk te handhaven, want dat doet de politie al decennia.
Je zou denken dat detectie-apparatuur ook met zijn tijd meegaat.quote:Op donderdag 26 september 2024 14:07 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Dat is een beetje het probleem van tegenwoordig met technologie en het klikken op een knop voor een reset to default setting (dus met begrenzer)
Denken mag; en dat geldt ook voor de counter-measures. Het mooie van (ook deze) elektronica is dat het niet gedetecteerd kan worden.quote:Op donderdag 26 september 2024 14:16 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Je zou denken dat detectie-apparatuur ook met zijn tijd meegaat.
Bij scooters werd ook niet op afstand bekeken of ze waren opgevoerd, dat werd getest. Kon je ook toen al omzeilen natuurlijk, dat wel. Maar volgens mij ging dat om snelheid, niet om gewicht, volume of uitstoot.quote:Op donderdag 26 september 2024 14:22 schreef Vallon het volgende:
[..]
Denken mag; en dat geldt ook voor de counter-measures. Het mooie van (ook deze) elektronica is dat het niet gedetecteerd kan worden.
Ik geef het je verder te doen om op afstand vast te stellen of er zo ja een operationele motor/accu aanwezig is en zo ja, of die hoe dan een verboden gebruikt biedt.
Jarenlang werd motorisch vermogen bepaald door gewicht; volume en zelfs uitstoot; en dat criterium simpwelweg niet van toepassing bij elektrisch aangedreven voertuigen.
Het opvoeren en kunnen verbergen is met plofmotoren fysisch onmogelijk.quote:Op donderdag 26 september 2024 14:26 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Bij scooters werd ook niet op afstand bekeken of ze waren opgevoerd, dat werd getest. Kon je ook toen al omzeilen natuurlijk, dat wel. Maar volgens mij ging dat om snelheid, niet om gewicht, volume of uitstoot.
Je denkt echt dat er heel veel mensen een e-bike gebruiken ter vervanging van de auto?quote:Op donderdag 26 september 2024 14:06 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Nog beter, de fietspaden raken namelijk aardig overvol.quote:Op donderdag 26 september 2024 14:06 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Ja dat werkt dus nietquote:Op donderdag 26 september 2024 14:59 schreef Mexicanobakker het volgende:
Gewoon af en toe met de e-bike op de rollerbank
Geen idee. Ik ken er wel een paar, vandaar mijn opmerking.quote:Op donderdag 26 september 2024 14:49 schreef Zelva het volgende:
[..]
Je denkt echt dat er heel veel mensen een e-bike gebruiken ter vervanging van de auto?
De e-bike is heel vaak alleen maar een zeer milieuonvriendelijke vervanging van de gewone fiets.
Ik was in 1980 toch maar wat blij met mijn Puchje.quote:Op donderdag 26 september 2024 12:53 schreef Geschiedkundige het volgende:
Onze school was vroeger iets meer dan 15 km weg, 30+ km per dag. Nou gewoon ff doortrappen, was je er ook met 45 minuten.
We zijn te verwend tegenwoordig. En die elektrische fietsen helpen ook niet in de strijd tegen overgewicht.
Alle fatbikes terug naar Marokko!quote:Op donderdag 26 september 2024 17:34 schreef Nober het volgende:
Dat ze maar eens echte problemen op gaan lossen daar in Den Haag en als de media ook eens hun werk gaat doen dan is dat ook weer opgelost.
Het blijft een kat- en muisspel.quote:Op donderdag 26 september 2024 14:16 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Je zou denken dat detectie-apparatuur ook met zijn tijd meegaat.
Het vermogen van een motor op een eclectische fiets is ook begrenst op 250 watt, helaas wordt niet elke motor gekeurd en worden volgens verhalen door sluwe Chinezen valse plaatjes gebruikt waardoor op de motor staat dat deze 250 watt is maar stiekem veel meer.quote:Op donderdag 26 september 2024 14:36 schreef Vallon het volgende:
[..]
Het opvoeren en kunnen verbergen is met plofmotoren fysisch onmogelijk.
Best heel lastig om je carburateur, cilinderinhoud, uitgevulde spoelpoorten of demperloze uitlaat met een druk op de APP-knop, terug te brengen in goedgekeurde fabrieksstand.
Die voldoen niet aan de huidige wetgeving.quote:Op donderdag 26 september 2024 11:13 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Ik zie ze ook zonder te trappen vanuit stilstand wegrijden bij verkeerslichten. Dat heeft weinig meer met fietsen te maken.
Dus je doet wel de moeite om het voor jezelf waterdicht te maken ('dan ben je er volgens mij gewoon'), maar enige kritiek kun je vervolgens niet waarderen.quote:Op donderdag 26 september 2024 13:14 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Het spijt mij enorm dat ik alvoorns het pennen van mijn idee op dit zeer zakelijke forum niet eerst een juridisch adviseur heb ingeschakeld (van ongeveer 870 euro per uur) om de taal in mijn post zo dicht te timmeren dat het direct copy-poste gebruikt kan worden als officiele neerlandsche wetgeving. Dat is natuurlijk een ontiegelijk redelijke eis die jij daar stelt en totaal niet een vorm van zuigen.
Doei.
Ik heb nooit geweten dat brommers niet harder kunnen dan 25 km//u, en dat je me moest trappen.quote:Op donderdag 26 september 2024 12:22 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Vroeger had je fietsen en "rijwielen met hulpmotor", die laatste waren brommers. Hoe moeilijk kan het zijn?
Ik snap het wel, op een gegeven moment kwamen er "snorfietsen", een woord dat nu erg belegen is. Maar toen begon het gedonder. Snorfietsen kon je ook opvoeren. Het verschijnsel snorfiets in de wet is de oorzaak van de problemen nu. Vroeger moest je gewoon een helm op als je een "rijwiel met hulpmotor" had. Nu krijg je allemaal gezeik van verwende homo's die beginnen te piepen als ze een helm opmoeten.
Hoezo zou ik iedereen die pedantisch gelijkje probeert te halen met irrelevante opmerkingen die niks afdoen aan wat ik zei nou weer moeten gaan bedanken zelfsquote:Op vrijdag 27 september 2024 09:06 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Dus je doet wel de moeite om het voor jezelf waterdicht te maken ('dan ben je er volgens mij gewoon'), maar enige kritiek kun je vervolgens niet waarderen.
Je kan ook iets in de trant zeggen als 'oh ja, daar heb ik niet aan gedacht' in plaats van bovenstaande drek te produceren. Je klinkt als iemand waarmee zeer lastig is samen te werken.
Een wet is ook maar wat je zelf bedenkt en loopt altijd achterquote:Op donderdag 26 september 2024 14:05 schreef Vallon het volgende:
[..]
Dat kan dus niet omdat de NL-wet geen onderscheid kan maken.
Een e-bike, hoe ook benoemd, is voor de wet een fiets.
Anders maak je even duidelijk dat het inderdaad zeer lastig samenwerken met jou zal zijn. Bedankt voor de bevestiging!quote:Op vrijdag 27 september 2024 09:32 schreef SpecialK het volgende:
Hoezo zou ik iedereen die pedantisch gelijkje probeert te halen met irrelevante opmerkingen die niks afdoen aan wat ik zei nou weer moeten gaan bedanken zelfs
Je mag blij zijn dat ik geen opmerkingen maak over mijn vermoedens dat je op het spectrum zit.
Jij bent hier Sheldon Cooper-achtige betweet antwoorden aan het posten en nu ben je verbolgen dat ik hier niet als een brave amerikaanse-sitcom-lachband daar charmant en leuk in mee ga?quote:Op vrijdag 27 september 2024 09:47 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Anders maak je even duidelijk dat het inderdaad zeer lastig samenwerken met jou zal zijn. Bedankt voor de bevestiging!
De marginalopède.quote:Op donderdag 26 september 2024 10:48 schreef Hyperdude het volgende:
Ik heb persoonlijk meer last van senioren waarbij het hoofd en lichaam langzamer gaat dan de e-bike en niet de flauwste notie hebben van wat er om hun heen gebeurt dan die dwazen die op hun opgevoerde tokkiefietsen door de stad scheuren en vooral een gevaar voor zichzelf zijn.quote:Op vrijdag 27 september 2024 10:27 schreef Momo het volgende:
Gewoon helmpjes en minimale leeftijd 16 jaar voor alle elektrische fietsen en een maximum snelheid, dus ook voor oma Ans en opa Bert.
Die bike gaat maar tot 25 km/u.quote:Op vrijdag 27 september 2024 09:37 schreef Red_85 het volgende:
Leuk hoor. 40+ rijden op bandjes met weinig wegcontact. Nog hardere ongelukken vanwege weinig grip.
Goed bezig.
Tot kinderen hem onvermijdelijk gaan opvoeren en dan door de nieuwe wetgeving nog gevaarlijker rondrijden.quote:
Dat geldt voor elke electrische fiets.quote:Op vrijdag 27 september 2024 10:55 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Tot kinderen hem onvermijdelijk gaan opvoeren en dan door de nieuwe wetgeving nog gevaarlijker rondrijden.
'Officieel'quote:
Ik heb persoonlijk totaal geen last van die ouderen. Maar die pikkies op die fatbikes razen overal doorheen, over de stoep en winkelstraten en geven ook nog een grote bek. En allemaal met zwarte jasjes aan.. Nee, het probleem zit toch bij die kneuzen ipv de ouderen.quote:Op vrijdag 27 september 2024 10:35 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ik heb persoonlijk meer last van senioren waarbij het hoofd en lichaam langzamer gaat dan de e-bike en niet de flauwste notie hebben van wat er om hun heen gebeurt dan die dwazen die op hun opgevoerde tokkiefietsen door de stad scheuren en vooral een gevaar voor zichzelf zijn.
Klopt, en de rest gewoon aanpakken.quote:
Daarom ook gewoon de bestaande wetgeving beter handhaven.quote:Op vrijdag 27 september 2024 10:55 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Tot kinderen hem onvermijdelijk gaan opvoeren en dan door de nieuwe wetgeving nog gevaarlijker rondrijden.
Denk niet dat die gast in Twente het wint bij de rechter als de overheid erachter aan gaat met de FIOD goden. Maar gun het hem graag.quote:Op vrijdag 27 september 2024 12:21 schreef DjVero het volgende:
Ondernemers die de regels van stoffige figuren in ivoren torentjes weten te omzeilen, zijn de beste ondernemers.Net zoals die kerel ergens in Twente die gratis hotelkamers geeft bij een flesje water van ¤110, om zo die btw-verhoging te omzeilen.
Geef je gelijk hier.quote:Op vrijdag 27 september 2024 13:05 schreef Wantie het volgende:
[..]
Klopt, en de rest gewoon aanpakken.
Het gaat hier vooral om de schoolgaande jeugd tussen de 10 en 15 jaar oud begreep ik.
Zet gewoon fuiken uit en kijk of ze te snel gaan.
Dat werd vroeger ook gewoon gedaan. Tegen opgevoerde brommers, maar ook ondeugdelijke fietsen.
Daar was dan een fietsenmaker bij aanwezig en mocht je ter plekke kiezen uit een boete of reparatie.
Jawel. Die ouderen gedragen zich als bakvissen op het fietspad. Lullen een end raak, kijken niet om hun heen en zelfs met spiegel op t stuur hebben ze geen idee van hun omgeving. 10x bellen zonder reactie, dan trek je je bakkes maar open en krijg je een grote bek terug.quote:Op vrijdag 27 september 2024 12:18 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Ik heb persoonlijk totaal geen last van die ouderen. Maar die pikkies op die fatbikes razen overal doorheen, over de stoep en winkelstraten en geven ook nog een grote bek. En allemaal met zwarte jasjes aan.. Nee, het probleem zit toch bij die kneuzen ipv de ouderen.
Het is niet sluw maar Chinezen zetten op het plaatje wat wetgevers daar vermeld willen hebben. Uit de fabriek komend, voldoet het en je kunt het de fabrikant/verkoper niet kwalijk nemen met hoe een eigenwijze gebruiker het slimmer toepast.quote:Op vrijdag 27 september 2024 07:13 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Het vermogen van een motor op een eclectische fiets is ook begrenst op 250 watt, helaas wordt niet elke motor gekeurd en worden volgens verhalen door sluwe Chinezen valse plaatjes gebruikt waardoor op de motor staat dat deze 250 watt is maar stiekem veel meer.
Gezegd maar niet te realiseren met hoe dat dan te handhaven.quote:Op vrijdag 27 september 2024 09:35 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Een wet is ook maar wat je zelf bedenkt en loopt altijd achter
Ondersteunde fiets= helmplicht.
Heel makkelijk.
de wetgever wil eerlijke vermeldingen en daarom is het in onze westerse wereld oplichting.quote:Op vrijdag 27 september 2024 14:39 schreef Vallon het volgende:
[..]
Het is niet sluw maar Chinezen zetten op het plaatje wat wetgevers daar vermeld willen hebben. Uot de fabriek komend, voldoet het en je kunt de fabrikant niet wkalijk nemen met hoe een gebruiker het slimmer toepast.
En hoelang gaat een echte 250 watt motor mee als je er 500 watt vermogen doorheen gaat pompen?quote:Het vemogen van een motor niet alleen wordt bepaald door constructie maar ook hoe die met o.a. software kan worden aangestuurd. Een motor van 250W bij zeg 36V levert bij 72V of op een hogere aanstuurfrequentie ineens 500W. Idem, voor de trap & snelheidssensor die normaal wordt afgelezen via o.a. een trapper maar heel simpel kan worden omzeilt. Probleem hierbij is dat het allemaal een "software" aanpassing zijn, die dus niet eenvoudig kan worden getoetst*.
Dat is o.a. het probleem dat de wetgever negeert: in hoeverre is iemand in staat om - jong of oud - voldoende veilig beheerst te kunnen deelnemen aan het veeleisende verkeer.quote:Op vrijdag 27 september 2024 10:35 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ik heb persoonlijk meer last van senioren waarbij het hoofd en lichaam langzamer gaat dan de e-bike en niet de flauwste notie hebben van wat er om hun heen gebeurt dan die dwazen die op hun opgevoerde tokkiefietsen door de stad scheuren en vooral een gevaar voor zichzelf zijn.
Yep. Vroeger op de middelbare school ook meerdere keren dat ze in de donkere maanden stonden te controleren op verlichting rondom de scholen. De eerste keer hadden ze dan nog een actie dat het bij een waarschuwing bleef en je je licht meteen kon laten repareren. Twee weken later stonden ze er dan weer en dan was iedereen de sjaak.quote:Op vrijdag 27 september 2024 13:05 schreef Wantie het volgende:
[..]
Klopt, en de rest gewoon aanpakken.
Het gaat hier vooral om de schoolgaande jeugd tussen de 10 en 15 jaar oud begreep ik.
Zet gewoon fuiken uit en kijk of ze te snel gaan.
Dat werd vroeger ook gewoon gedaan. Tegen opgevoerde brommers, maar ook ondeugdelijke fietsen.
Daar was dan een fietsenmaker bij aanwezig en mocht je ter plekke kiezen uit een boete of reparatie.
Die snelheden op een segway lijken me levensgevaarlijk.quote:Op donderdag 26 september 2024 14:48 schreef pmponer het volgende:
Controles zijn idd moeilijker mogelijk zelfs niet te doen. Een kennis van me heeft een 45km/u segway en met 1 druk op de knop doet hij 62/u afstappen en hij haalt 45/u.
bij de fietsen, niet trappen en toch versnellen boete
Het wattage van een motor zegt geen drol over met welke (gevaarlijke?) snelheid iemand daarmee kan fietsen rijden of deelnemen aan het verkeer.quote:Op vrijdag 27 september 2024 14:50 schreef Basp1 het volgende:
[..]
de wetgever wil eerlijke vermeldingen en daarom is het in onze westerse wereld oplichting.
[..]
En hoelang gaat een echte 250 watt motor mee als je er 500 watt vermogen doorheen gaat pompen?
U bent niet tot antwoorden verplicht, maar waarom zit er een tokkie op uw fiets?quote:Op donderdag 26 september 2024 10:48 schreef Hyperdude het volgende:
Dat was wel achter een auto met een windscherm.quote:Op vrijdag 27 september 2024 15:20 schreef Vallon het volgende:
Het wereldrecord is - zonder motor en op eigen kracht - is zelfs geklokt op 250km/u.
Voak buj te bangequote:Op vrijdag 27 september 2024 15:01 schreef Gunner het volgende:
[..]
Die snelheden op een segway lijken me levensgevaarlijk.
Dit is lullen om het lullen. Kom je zelf wel eens buiten?quote:Op vrijdag 27 september 2024 14:41 schreef Vallon het volgende:
[..]
Gezegd maar niet te realiseren met hoe dat dan te handhaven.
De (aangekondigde/te verwachten) wetgeving en de handhaving.quote:Op donderdag 26 september 2024 10:24 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Zolang ze zich houden aan de wetgeving, wat is dan het probleem?
Ojee..... we gaan de persoonlijke kant op.quote:Op vrijdag 27 september 2024 17:36 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dit is lullen om het lullen. Kom je zelf wel eens buiten?
Als je daar geen onderscheid tussen kan maken, ben je als NLse agent je baan niet waard.
Om over de handhavers nog maar de zwijgen.
Een elektrische fiets kan je gewoon herkennen.quote:Op vrijdag 27 september 2024 22:12 schreef Vallon het volgende:
[..]
Ojee..... we gaan de persoonlijke kant op.
Met dat jij het "onderscheid" kan zien en daaraan een waarde toedicht om andere af te meten, ben ik blij dat we wetgeving hebben die de willekeur op grond van een eigen waarneming voorkomt.
Dat iets is te (be)denken wil zeker niet zeggen dat het met wat aflullen is te realiseren.
Kan je nagaan hoe snel dat een Fa(s)tBike kan gaan.quote:Op vrijdag 27 september 2024 15:48 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
Dat was wel achter een auto met een windscherm.
Ojee... ik moet wat leren van jou ...... nou ik heb geen enkele boodschap aan jouw discussie voorwaarden..quote:Op vrijdag 27 september 2024 22:22 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Een elektrische fiets kan je gewoon herkennen.
Ga zelf maar de fietswinkel in. En ja ik wordt persoonlijk omdat je ffies wat moet leren om fatsoenlijk aan de discussie mee te kunnen doen.
Ik heb ze van de zomer in Duitsland en Denemarken ook amper gezien. Wel vaker die elektrische steps in de steden.quote:Op zaterdag 28 september 2024 09:42 schreef Elan het volgende:
https://nos.nl/artikel/25(...)keverkoper-la-souris
De marktleider in die krengen verkocht dus illegale troep
Ben wel benieuwd hoe anderen landen hier mee omgaan. Of ik heb ontzettend scheelt gekeken maar in Duitsland zie ik ze nauwelijks
.
Beter om je heen kijken dan.quote:Op zaterdag 28 september 2024 10:16 schreef stalybridge het volgende:
Zijn we niet met een kanon op een mug aan het schieten.
Ik zie regelmatig fatbikes rijden, maar zie ze eigenlijk geen asociaal gedrag vertonen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |