Klaarblijkelijk wilde men dat.quote:Op woensdag 27 november 2024 08:45 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Een deel zit ook in de persoon van de leider. Scholz maakt nou eenmaal geen hele krachtige indruk.
Dat is dan niet zo slim van zequote:Op woensdag 27 november 2024 08:53 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Klaarblijkelijk wilde men dat.
Buitenhof is jammer, die presentatoren kunnen en durven geen echte vragen te stellenquote:Op woensdag 27 november 2024 01:04 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
Zijzelf komt ook misschien naar Nederland aanstaande zondag
[..]
https://www.nporadio1.nl/(...)keer-politiek-toneel
https://www.nrc.nl/nieuws(...)slagvaardig-a4875839quote:Wat defensie betreft: uit een onderzoek van het Europees Defensieagentschap bleek deze week dat Duitsland weliswaar zijn defensie-uitgaven heeft opgeschroefd, maar duidelijk nog niet voldoet aan de NAVO-norm van 2 procent van het bbp: de Duitsers halen 1,6 procent. Frankrijk heeft uitgaven amper verhoogd en blijft steken op 1,9 procent.
Financieel keurslijf
Hier wreekt zich dat Duitse en Franse politici tegen (heel verschillende) begrotingsproblemen aanlopen. Duitsland heeft grondwettelijk een rem vastgelegd op het maken van nieuwe schulden (de Schuldenbremse). Daardoor zit Berlijn financieel in een keurslijf en is het politiek ook een stuk minder wendbaar wanneer, zoals nu, de wereld onveiliger wordt. Dit wordt overigens ook in Duitsland steeds meer zo gevoeld: deze week sprak de chef van de Duitse centrale bank, Joachim Nagel, zich uit voor meer flexibiliteit, zodat essentiële defensie- en infrastructuurinvesteringen doorgang kunnen vinden. Eerder sprak christen-democratisch oppositieleider en mogelijk nieuw kanselier Friedrich Merz zich voorzichtig in gelijke zin uit.
Kans dat de AFD gaat (mee)regeren is vrijwel nul, ITT Nederland. Frankrijk krijg ik te weinig van mee, maar ook daar is de situatie niet mooi.quote:Op zaterdag 7 december 2024 02:09 schreef PzKpfw het volgende:
Ergens vind ik het toch behoorlijk zorgwekkend de huidige politieke situatie in o.a. in Duitsland maar bijvoorbeeld ook Frankrijk.
Ik heb het niet over AfD..quote:Op zaterdag 7 december 2024 18:06 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Kans dat de AFD gaat (mee)regeren is vrijwel nul, ITT Nederland. Frankrijk krijg ik te weinig van mee, maar ook daar is de situatie niet mooi.
Bah, CDU/CSU groeit, had gehoopt dat een driepartijencoalitie nodig was, zodat SPD als die Grüne mee kunnen regeren en zo het beleid wat meer richting centrum gaan duwen.quote:Op zaterdag 7 december 2024 17:39 schreef Mikeytt het volgende:
Lijkt erop dat de CDU nog verder groeit naar een gigantische 33% van de stemmen. BSW zakt nog steeds in en gaat misschien niet meer de kiesdrempel halen.
De Grüne lijkt nog steeds zetels af te snoepen van de SDP. Ben benieuwd hoe lang deze trend door gaat
[ afbeelding ]
Want dat ging zo lekker.quote:Op zaterdag 7 december 2024 22:57 schreef Erno-BE het volgende:
zodat SPD als die Grüne mee kunnen regeren en zo het beleid wat meer richting centrum gaan duwen.
Volgens mij was vooral het FDP erg lastig, SPD en die Grüne hebben toch grotendeels dezelfde standpunten. Als enkel CDU/CSU samen met SPD of die Grüne gaat regeren kan CDU/CSU het beleid te veel naar haar hand zetten vrees ik.quote:Op zaterdag 7 december 2024 23:01 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Want dat ging zo lekker.
Denk dat Duitsland gebaat is bij stabiliteit, een GroKo lijkt me beter in dat opzicht.
https://www.politico.eu/a(...)-brussels-eu-leader/quote:In June 2021, just five months into her stint as Estonian prime minister, Kaja Kallas walked into the headquarters of the European Council to confront Europe’s most powerful leader.
As media headlines warned of Russian troops massing on the border of Ukraine, then-German Chancellor Angela Merkel wanted to invite Russian President Vladimir Putin to an upcoming summit of European Union leaders in Brussels.
The idea had the backing of French President Emmanuel Macron, and Merkel intended to push it through during a meeting of the European Council in Brussels.
Kallas wasn’t having it.
“A summit on what?” she asked in front of all the EU leaders, according to two diplomats. Putin, she stressed, could not be trusted, and should be neither accommodated nor appeased.
“What is it for?” repeated Kallas, who could count on the support of several other Eastern European countries.
Merkel, unable to pull off her plan without at least the grudging consent of her fellow leaders, backed down.
As the German chancellor left the room, Macron was in disbelief that a new leader from a small EU country had dared humiliate Merkel, at that time the bloc’s main power player.
According to one diplomat, the French president turned to Kallas and, hinting she might face backlash, asked: “Will you still be prime minister tomorrow?”
Three years later, it’s Merkel who has had to make way and Kallas who’s gotten a promotion. On Dec. 1, Kallas became the EU’s high representative for foreign affairs and security policy, making her the bloc’s top diplomat.
https://www.vrt.be/vrtnws(...)vertrouwensstemming/quote:Wat als Scholz de vertrouwensstemming toch overleeft?
Dan blijven hij en zijn regering in functie. Er komen in dat geval ook geen vervroegde verkiezingen. Scholz kan wel opnieuw om een vertrouwensstemming vragen.
Een partijgenoot bovendienquote:Op maandag 16 december 2024 17:21 schreef Perrin het volgende:
Lijkt me soepel in de omgang die Scholz.
[ x ]
Het is de landen zelf te verwijten; ze hebben een te links beleid gevoerd. Het wordt tijd dat ze wat meer openstaan voor rechtse geluiden. Anders zal rechts nog groter worden.quote:Op zaterdag 7 december 2024 02:09 schreef PzKpfw het volgende:
Ergens vind ik het toch behoorlijk zorgwekkend de huidige politieke situatie in o.a. in Duitsland maar bijvoorbeeld ook Frankrijk.
Appeasement en Duitsers is altijd een goed idee…quote:Op maandag 16 december 2024 17:40 schreef KingRadler het volgende:
Voor de AfD is het belangrijk dat ze veel stemmen krijgen, zodat ze enigszins invloed kunnen uitoefenen.
Door helemaal niet naar de partij te luisteren, zal de partij alleen maar groter worden. Er zijn ideeën bij de AfD waar best wel naar geluisterd zou kunnen worden.
Hoezo? Er komt gewoon een CDU/CSU+SPD/Grüne-regering. Veel andere opties zijn er niet en AfD gaat gewoon lekker de oppositiebanken in.quote:Op maandag 16 december 2024 21:09 schreef Immerdebestebob het volgende:
We feliciteren Rusland alvast met de verkizingsoverwinning.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |