abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_214976259
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2024 10:47 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Vanuit boeddhistisch oogpunt is de zin "Ik ben ziek" strikt genomen ook onjuist, omdat er immers strikt genomen geen "ik" is (anatman) :P In die boeddhistische traditie worden beide zinnen "conventionele uitspraken" genoemd. Zie ook https://en.wikipedia.org/wiki/Two_truths_doctrine en https://en.wikipedia.org/wiki/Madhyamaka.
Klopt, ook Wittgenstein noemt het ik een taalkundige fictie. Kinderen op jonge leeftijd gebruiken hun eigen naam om aan te duiden dat ze iets willen.
Dat is dan ook het antwoord op de vraag of liever het wonderlijk gevoel, "waarom ben ik ik en niet een ander".
En on topic, als het ik verdwijnt, dn verdwijnt ook (een deel) van het probleem.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_214976325
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2024 10:57 schreef Oud_student het volgende:

[..]
Klopt, ook Wittgenstein noemt het ik een taalkundige fictie. Kinderen op jonge leeftijd gebruiken hun eigen naam om aan te duiden dat ze iets willen.
Dat is dan ook het antwoord op de vraag of liever het wonderlijk gevoel, "waarom ben ik ik en niet een ander".
En on topic, als het ik verdwijnt, dn verdwijnt ook (een deel) van het probleem.
De verklaring daarvoor is duidelijk: karma en reïncarnatie.
pi_214976534
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2024 11:01 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
De verklaring daarvoor is duidelijk: karma en reïncarnatie.
Wie of wat reincarneert er dan, als er geen ik (individue) bestaat?
(nog afgezien van de vraag hoe we dit bewijzen of zelfs maar aannemelijk maken, want hiervoor is er een immaterieele informatie overdracht noodzakelijk)
Exaudi orationem meam
pi_214976563
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2024 11:12 schreef Oud_student het volgende:

[..]
(nog afgezien van de vraag hoe we dit bewijzen of zelfs maar aannemelijk maken, want hiervoor is er een immaterieele informatie overdracht noodzakelijk)
Er is geen gescheiden 'ik', maar wel een geconditioneerde 'ik'.

Wat reïncarneert is het bewustzijn met bijkomende kwaliteiten, zoals intelligentie, moedigheid, et cetera.

Je hoeft het niet te geloven hoor, ik ga hier geen rationeel en objectief spelletje van maken :P
pi_214977349
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2024 11:12 schreef Oud_student het volgende:

[..]
Via 'bewustzijn' natuurlijk. Dat is een beetje als ducttape. Overal geschikt voor.
pi_214977406
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2024 12:55 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Via 'bewustzijn' natuurlijk. Dat is een beetje als ducttape. Overal geschikt voor.
Nee, het is alles wat er is. Het is de fundamentele realiteit.
pi_214977424
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2024 13:01 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Nee, het is alles wat er is. Het is de fundamentele realiteit.
Dus je hebt de 'theory of everything' gevonden.

Ik denk meer dat het een ad-hochypothese is.
pi_214977459
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2024 13:04 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Dus je hebt de 'theory of everything' gevonden.

Ik denk meer dat het een ad-hochypothese is.
Euh, ja. En er zitten geen logische gaten in.

Het is een oeroude hypothese en de basis van de Indiase beschaving, het gaat wel 15000 jaar terug.

In tegenstelling tot de Nederlandse cultuur, een peuter van een paar honderd jaar.
pi_214977614
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2024 13:07 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Het is een oeroude hypothese en de basis van de Indiase beschaving, het gaat wel 15000 jaar terug.

In tegenstelling tot de Nederlandse cultuur, een peuter van een paar honderd jaar.
Iets wat 15.000 jaar bestaat, kan in theorie onzin (blijken te) zijn. Het hoeft niet maar het kan. Sommige culturen zijn nu eenmaal rigider dan andere.
pi_214977643
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2024 13:26 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
Iets wat 15.000 jaar bestaat, kan in theorie onzin (blijken te) zijn. Het hoeft niet maar het kan. Sommige culturen zijn nu eenmaal rigider dan andere.
Dat is waar.

Maar zoals ik zei, er zitten geen logische gaten in. Het is qua logica het meest consistente en correcte wereldbeeld, het benaderd de realiteit het beste.

Kijk, het christelijke geloof is gewoon nonsens. Daar kunnen we kort over zijn.

En het materialistische wereldbeeld klopt niet, want de wereld komt niet uit het brein.
pi_214977648
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2024 13:30 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Dat is waar.

Maar zoals ik zei, er zitten geen logische gaten in. Het is qua logica het meest consistente en correcte wereldbeeld, het benaderd de realiteit het beste.

Kijk, het christelijke geloof is gewoon nonsens. Daar kunnen we kort over zijn.

En het materialistische wereldbeeld klopt niet, want de wereld komt niet uit het brein.
Goed hoor. ;)
pi_214978186
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2024 13:07 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
In de sprookjes van de gebroeders Grimm zitten ook geen logische gaten.
De vraag is of er een overeenstemming is met de werkelijkheid
quote:

1. Het is een hypothes, dus we weten het niet.
2. Een bewering die oud is hoeft niet perse waar te zijn, het is geen logische conclusie.
3. De Nederlandse cultuur is gebaseerd op het Joods/christendom, toch 2000 jaar oud
Exaudi orationem meam
pi_214978219
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2024 14:22 schreef Oud_student het volgende:

[..]
In de sprookjes van de gebroeders Grimm zitten ook geen logische gaten.
De vraag is of er een overeenstemming is met de werkelijkheid
Ga je de fundamentele realiteit / bewustzijn nou met de gebroeders Grimm vergelijken? _O-

De realiteit / bewustzijn is geen sprookje.

quote:

1. Het is een hypothes, dus we weten het niet.

Jawel, je kunt het ervaren. Maar ga jij mediteren? Ik denk het niet he :)

quote:

3. De Nederlandse cultuur is gebaseerd op het Joods/christendom, toch 2000 jaar oud
Dat is dus niet oorspronkelijk Nederlands. En het Jodendom/christendom slaat nergens op, daar kunnen we kort over zijn.
pi_214979591
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2024 14:26 schreef Libertarisch het volgende:
Ga je de fundamentele realiteit / bewustzijn nou met de gebroeders Grimm vergelijken?

De realiteit / bewustzijn is geen sprookje.

Zo gek is dat niet hoor, het is wel van belang ze te kunnen duiden.

Zo vinden hans en grietje (vrouwelijke en mannelijke van de ziel uiteindelijk de weg terug naar vader (leven)
Vanzelfsprekend is stiefmoeder (ego) van wie ze diep in het bos achter gelaten moesten worden dood en hebben hans en grietje nadat de heks (het kwade) verbrand is edelstenen gevonden.

Ik zou overigens eerder zeggen dat de west Europese cultuur waaronder Nederland gebaseerd is op de voorchristelijke Germaanse cultuur.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_214980000
quote:
7s.gif Op zaterdag 14 september 2024 17:18 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]
Zo gek is dat niet hoor, het is wel van belang ze te kunnen duiden.

Zo vinden hans en grietje (vrouwelijke en mannelijke van de ziel uiteindelijk de weg terug naar vader (leven)
Vanzelfsprekend is stiefmoeder (ego) van wie ze diep in het bos achter gelaten moesten worden dood en hebben hans en grietje nadat de heks (het kwade) verbrand is edelstenen gevonden.

Wacht, ben jij Mijk?

Je kunt in alle verhalen wel een verband zien met ego/bewustzijn dualiteit.

quote:
7s.gif Op zaterdag 14 september 2024 17:18 schreef bedachtzaam het volgende:

Ik zou overigens eerder zeggen dat de west Europese cultuur waaronder Nederland gebaseerd is op de voorchristelijke Germaanse cultuur.
Nou, er is niet veel van overgebleven. Waar zijn de goden gebleven?
pi_214980073
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2024 17:52 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Wacht, ben jij Mijk?

Nee, heb geen ander account op fok.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
  zaterdag 14 september 2024 @ 19:02:36 #42
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_214980534
Kan al dat geleuter over dat bewustzijn en dat nieuwerwetse zelfbedachte geloof van Libertarisch misschien in de daarvoor bedoelde topics plaats vinden. Ik heb best wel behoefte aan een topic over het christendom maar ik zie dat het alweer vergald wordt.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_214980880
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 september 2024 20:31 schreef marc0871 het volgende:

[..]
Hoeveel generaties denk je dat er in je lichaam zitten, voordat je ziek wordt?
En hoeveel maanden gingen er overheen voordat ze een nieuwe variant vonden?
Ik wil het eigenlijk niet weten. :)
pi_214981618
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2024 19:02 schreef Panterjong het volgende:
Kan al dat geleuter over dat bewustzijn en dat nieuwerwetse zelfbedachte geloof van Libertarisch misschien in de daarvoor bedoelde topics plaats vinden. Ik heb best wel behoefte aan een topic over het christendom maar ik zie dat het alweer vergald wordt.
Alle topics in F&L leiden naar Libertarisch bewustzijn. De indoctrinatie is overweldigend maar we houden stand.
pi_214981847
De 2e logische inconsistentie van de christelijke religie

Alwetendheid en Vrije Wil
God wordt in de christelijke leer omschreven als alwetend. Hij weet dus alles, ook de toekomst. Dit werpt de vraag op of de menselijke vrije wil dan bestaat? Immers, als God van tevoren weet wat we zullen doen, hoe kunnen onze keuzes dan vrij zijn? Als God al weet wat er zal gebeuren, lijkt het alsof de toekomst vaststaat. Dit sluit de mogelijkheid van echte keuzevrijheid uit.

Vreselijk toch? Willen we dit echt?
pi_214984235
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2024 20:36 schreef Bassie48 het volgende:
De 2e logische inconsistentie van de christelijke religie

Alwetendheid en Vrije Wil
God wordt in de christelijke leer omschreven als alwetend. Hij weet dus alles, ook de toekomst. Dit werpt de vraag op of de menselijke vrije wil dan bestaat? Immers, als God van tevoren weet wat we zullen doen, hoe kunnen onze keuzes dan vrij zijn? Als God al weet wat er zal gebeuren, lijkt het alsof de toekomst vaststaat. Dit sluit de mogelijkheid van echte keuzevrijheid uit.

Vreselijk toch? Willen we dit echt?
Onze keuzes zijn vrij omdat God ze niet voor ons maakt, maar we ze zelf maken.
pi_214984842
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2024 23:55 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Onze keuzes zijn vrij omdat God ze niet voor ons maakt, maar we ze zelf maken.
Nee hoor, volgens bovenstaande zienswijze hebben wij mensen niks te willen. We voeren als robotten gewoon uit wat de Grote Baas wil. Als jij een mens doodt dan voldoe je aan Zijn wil maar ga je niet naar de hemel want je hebt een zonde begaan door het 6e gebod te overtreden ("Gij zult niet doden"). Zo simpel is het dus.

Daarom is de christelijke religie zo onbegrijpelijk irrationeel.

[ Bericht 4% gewijzigd door Bassie48 op 15-09-2024 06:14:24 ]
pi_214987819
quote:
0s.gif Op zondag 15 september 2024 06:01 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
Nee hoor, volgens bovenstaande zienswijze hebben wij mensen niks te willen. We voeren als robotten gewoon uit wat de Grote Baas wil. Als jij een mens doodt dan voldoe je aan Zijn wil maar ga je niet naar de hemel want je hebt een zonde begaan door het 6e gebod te overtreden ("Gij zult niet doden"). Zo simpel is het dus.

Daarom is de christelijke religie zo onbegrijpelijk irrationeel.
Dit klinkt meer alsof God de wereld van tevoren al gedroomd heeft en wij die droom uitvoeren. Dat versta ik niet onder alwetendheid.
pi_214988501
quote:
0s.gif Op zondag 15 september 2024 13:36 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Dit klinkt meer alsof God de wereld van tevoren al gedroomd heeft en wij die droom uitvoeren. Dat versta ik niet onder alwetendheid.
Maar God wel, volgens (sommige/vele) christenen.

In ieder geval was er in de 17e eeuw in Nederland een kleine burgeroorlog tussen remonstranten en contraremonstranten uitgebroken over de vraag of je dit zo moest interpreteren.

Ik heb er geen mening over, ik ben niet gelovig maar dit is wel wat in de christelijke wereld tot conflict leidt.
pi_214990411
Nederland is een klein land met enorm veel verschillende Hervormde kerken. In de loop der eeuwen maakten gelovigen voortdurend ruzie met elkaar over de interpretatie van vele teksten in de bijbel die op zich onbegrijpelijk zijn. Kortom het Ware Geloof is opgesplitst in 10-tallen richtingen waar geen touw meer aan vast te knopen valt. En dat heb ik de katholieke kerk nog niet genoemd.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')