abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_214970292
Welkom alle F&L-geïnteresseerden!
In dit topic wisselen we met elkaar van gedachten over het christelijk geloof en een eventueel leven na de dood. Zowel niet-gelovigen en gelovigen kunnen hier helemaal los gaan. Het doel van dit topic is dat we over een breed religieus-spiritueel vlak kunnen discussiëren, omdat daar behoefte aan blijkt te zijn.

Ervaring leert dat F&L-topics de neiging hebben regelmatig off-topic te gaan en dan heb ik het niet over slowchat, van hoe is de koffie bij jou, maar dat er erg breed gediscussieerd wordt.
Die brede discussies, die kunnen in dit topic. Als je vindt dat bijvoorbeeld de Islam het beter bij het rechte eind heeft, kun je het hier kwijt. Praten over de bijbel met bijbelteksten erbij, denken dat je na het sterven een ontmoeting hebt met het spaghettimonster, of vertellen dat jij alleen maar een biologisch wonder bent en meer niet, het kan allemaal. Zolang het maar in de context van de (christelijke - enige afwijking kan getolereerd worden - ) religie en spiritualiteit blijft. Het begrip -on topic- zullen we breed zien hier, maar hou het in de F&L-context.

En dan nu, niet onbelangrijk, de regels:
- Beledig elkaar niet. Beschuldig elkaar niet van psychische afwijkingen of ziektes, ga niet schelden. Het k-woord is al helemaal verboden hier.
- Kom hier niet om te vertellen dat een geloof achterlijk is, maar als je iets tegen een bepaald geloof heb, zeg dat netjes.
- Kom hier niet doelbewust bashen/afkraken. Vertel op een normale manier je mening. Je mag je afvragen waarom christenen gelovigen in Jezus, maar ga niet lopen verkondigen dat christenen opgesloten moeten worden in een inrichting. Vrijheid van godsdienst is naast het verbod op discriminatie één van de grootste verworvenheden die wij als Nederlanders hebben. Handel daarnaar. Dus uitingen zoals "religie moet worden verboden", daar doen we hier niet aan.
- Aanbidders van satanisme of andere kwalijke gedachten zijn hier niet welkom.
- Discussieer hier vanuit jezelf en niet tussendoor met een ander account van je. Hou het bij één account. Als je wisselt van account, meld het even, dat is wel zo prettig voor de andere users.
- Discussies over specifieke terroristische of politieke acties die vanuit een religieus standpunt zijn ontstaan, horen hier niet thuis. Daarvoor ga je naar NWS en POL.
- Dit is een serieus topic. Voor platte en halfdronken lolmakerij ga je maar naar VER.

- Corrigeer elkaar. Je kunt iemand zeggen dat hij/zij zich aan bovenstaande regels moet houden. Als iemand zich niet aan de regels houdt, vraag degene omdat alsnog wel te doen.
- Als iemand echt te ver gaat of blijft trollen/dreinen buiten de regels om, rapporteer het en dan handelt de mod het verder af.

Mocht in deze OP dingen vergeten zijn, of dingen hier verkeerd geschreven zijn, dan staat het de moderatie vrij om dat hierin aan te passen/aan te vullen.
@Tijger_m

Laten we er een mooi topic van maken, met een nieuw begin! Amen.

vrijdag 13 september 2024 @ 16:50:52 #2
233102 cherrycoke
"Fear is a weapon."
pi_214970429
Na je dood is hetzelfde als voor je geboren was, een helehoop niets.

Christelijk, toen we de nieuwe wereld ontdekte in zuid amerika hadden ze daar een hele andere religie dan christelijk, zelfde met asie, australie, nieuw zeeland. Omdat het gafribiceerd is.

Waarom zou god hemel gemaakt hebben als hij hier op aarde hemel op aarde zou kunnen creeren, met een knip in de vingers zou hij alle ziektes en andere defecten als sneeuw voor de zon laten verdwijnen, in plaats daarvan laat hij ons hier op aarde lijden als een paard die achter een wortel aanrend.

Als laatste
Als we alle bijbels zouden verbranden, alle kerken met de grond gelijk zouden maken en er nooit meer over zouden praten dan is god gewoon weg, omdat hij gefrabiceerd is.

Als we alle lampen en alle kennis over lampen zouden verwijderen dan is het een kwestie van tijd voordat iemand hetzelfde ontdekt.
"I wear the mask to protect the city… but the city is what made the mask." – Batman
pi_214970431
Wat komt er na de dood?

Ik geloof in reïncarnatie, maar dat heeft niks met het christelijke geloof te maken.

Dus voor mij zal het een korte discussie worden :P
pi_214970659
En wat is jouw mening hieromtrent?

Ik ben verder niet gelovig en heb niet echt een concept van een leven na de dood in mijn hoofd.
Gaan we naar een hemel, waar God op een troon zit, met Jezus naast hem, met een aureooltje boven zijn hoofd en harp spelende cherubijntjes rondvliegen?
Of naar een hel, als je je leven niet goed hebt geleefd.

Gaan we naar een Elysium, zoals de Romeinen en Grieken geloofden?
Of naar Tartarus, als de weegschaal de verkeerde kant op zakt?

Het Walhalla, voor krijgers gedoodt in de strijd, voor Noordse volkeren.

Hindoes geloven dan weer in reïncarnatie, dat je ziel keer op keer terugkomt, niet noodzakelijk in een menselijk lichaam.
Hoe werkt dat?
Komen we in een wachtkamer voor zielen, totdat er besloten wordt dat het weer tijd is om in een lichaam geplaatst te worden?

Aboriginals geloven dat we gedroomd worden door een hoger wezen.
Dan houden we ineens op te bestaan, als die wakker wordt.

Waar gaat ons bewustzijn naartoe, als we sterven?
Mensen die een bijna dood ervaring hebben gehad, hebben het over warm, helder licht, licht en vrij voelen en de aanwezigheid van bekenden voelen, zonder echt lichamen of gezichten te zien.

Ik denk dat ik het maar lekker afwacht.
Geloof je het één en kom je in de hemel van een ander geloof, voel je je altijd bekocht.
Of als je de hemel verwacht en er ineens helemaal niks is. Of andersom.

[ Bericht 1% gewijzigd door marc0871 op 13-09-2024 17:43:05 ]
  vrijdag 13 september 2024 @ 17:26:34 #5
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_214970698
Ik moet altijd denken aan een quote uit Endeavour (een politieserie)

"Wat komt er na de dood? De politie, in mijn ervaring."

Ik geloof niet in een leven of ook maar iets na de dood. Volgens mij wordt bewustzijn gecreëerd in onze hersenen en stopt dat zodra de hersenen sterven. Niet zo'n interessant standpunt ben ik bang.
pi_214970788
Na de dood komt het oordeel, lees ik in vele bijbelgeschriften, waaronder Hebreeën 9:

27En zoals het voor de mensen beschikt is dat zij eenmaal moeten sterven en dat daarna het oordeel volgt,
28 zo zal ook Christus, Die eenmaal geofferd is om de zonden van velen weg te dragen, voor de tweede keer zonder zonde gezien worden door hen die Hem verwachten tot zaligheid.
pi_214970837
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 september 2024 17:21 schreef marc0871 het volgende:

Hindoes geloven dan weer in reïncarnatie, dat je ziel keer op keer terugkomt, niet noodzakelijk in een menselijk lichaam.
Hoe werkt dat?

Daar zit een hele logische, op de realiteit gebaseerde, theorie achter.

Het begint ermee dat het bewustzijn als fundamentele realiteit wordt gezien, in plaats van de fysieke wereld in de ruimte-tijd.

Dat bewustzijn is eeuwig, onvergankelijk, zoals alle kwaliteiten (in tegenstelling tot fysieke objecten). Wat er dan gebeurt, is dat het gerecycled wordt. Keer op keer op keer recyclen.

De ziel maakt dus een zelfgemaakte ontwikkeling door en reïncarnatie stopt pas wanneer men verlichting bereikt.
pi_214970933
quote:
10s.gif Op vrijdag 13 september 2024 17:42 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Daar zit een hele logische, op de realiteit gebaseerde, theorie achter.

Het begint ermee dat het bewustzijn als fundamentele realiteit wordt gezien, in plaats van de fysieke wereld in de ruimte-tijd.

Dat bewustzijn is eeuwig, onvergankelijk, zoals alle kwaliteiten (in tegenstelling tot fysieke objecten). Wat er dan gebeurt, is dat het gerecycled wordt. Keer op keer op keer recyclen.

De ziel maakt dus een zelfgemaakte ontwikkeling door en reïncarnatie stopt pas wanneer men verlichting bereikt.
Maar dan zit je met niveaus.
Als een ziel verlicht raakt, stijgt die naar een hoger niveau.
Dat zou ook impliceren dat de zielen op dit niveau, verlichte zielen van een lager niveau kunnen zijn.
En kunnen we het zo verprutsen dat we ook weer naar een lager niveau kunnen zakken?
pi_214970952
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2024 17:49 schreef marc0871 het volgende:

[..]
Maar dan zit je met niveaus.
Als een ziel verlicht raakt, stijgt die naar een hoger niveau.
Dat zou ook impliceren dat de zielen op dit niveau, verlichte zielen van een lager niveau kunnen zijn.
Ja, er zijn ook corresponderende werelden van verschillende niveaus.

Zo kun je als een god geboren worden in één van de godenwerelden.

De mogelijkheden zijn eindeloos ;)
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 september 2024 17:49 schreef marc0871 het volgende:

En kunnen we het zo verprutsen dat we ook weer naar een lager niveau kunnen zakken?
Ja, je kunt bijvoorbeeld als dier geboren worden.
pi_214970995
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2024 17:50 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Ja, er zijn ook corresponderende werelden van verschillende niveaus.

Zo kun je als een god geboren worden in één van de godenwerelden.

De mogelijkheden zijn eindeloos ;)
Maar dan zou je op dat hogere niveau ook weer onderaan moeten beginnen met je ontwikkeling.
Op ons niveau als een god, maar onder gelijkgestelden ben je nog maar een kind.
pi_214971008
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2024 17:55 schreef marc0871 het volgende:

[..]
Maar dan zou je op dat hogere niveau ook weer onderaan moeten beginnen met je ontwikkeling.
Op ons niveau als een god, maar onder gelijkgestelden ben je nog maar een kind.
Dat is niet erg, zo blijft het spannend.

Het moet niet gaan vervelen!
pi_214971036
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2024 17:50 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Ja, je kunt bijvoorbeeld als dier geboren worden.
Is dat noodzakelijkerwijs lager dan?
Ook een dier leeft op ons niveau, dus zou niet lager moeten worden beoordeeld dan de ziel van een mens.
Zoals ik het begreep, kan je willekeurig terugkomen, van een mens tot een amoebe.
Elke incarnatie zou een kans voor de ziel zijn om te leren, totdat het Nirvana bereikt wordt.
pi_214971058
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2024 18:01 schreef marc0871 het volgende:

[..]
Is dat noodzakelijkerwijs lager dan?

Ja, veel lager.

Een geboorte als mens geeft echt de mogelijkheid om verlichting te bereiken, als dier heb je daar het zelfbewustzijn niet voor.

Je staat van bewustzijn wanneer je sterft bepaalt je volgende geboorte. Je kunt altijd degraderen of verbeteren :)
pi_214971140
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2024 18:04 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Ja, veel lager.

Een geboorte als mens geeft echt de mogelijkheid om verlichting te bereiken, als dier heb je daar het zelfbewustzijn niet voor.

Je staat van bewustzijn wanneer je sterft bepaalt je volgende geboorte. Je kunt altijd degraderen of verbeteren :)
Maar dan zou je als amoebe niet kunnen ontwikkelen.
Zou bewustzijn niet ook een belemmering kunnen zijn om te groeien?
Dat je jezelf taken oplegd om jezelf waardig te bewijzen, terwijl het misschien de ervaring zelf zou kunnen zijn die je uiteindelijk verder brengt?
pi_214971156
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2024 18:14 schreef marc0871 het volgende:

[..]
Maar dan zou je als amoebe niet kunnen ontwikkelen.

Jawel, dat is gewoon evolutie.

quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2024 18:14 schreef marc0871 het volgende:

Zou bewustzijn niet ook een belemmering kunnen zijn om te groeien?

Het bewustzijn is het enige dat echt telt, de rest is bijzaak.
pi_214971226
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2024 18:16 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Jawel, dat is gewoon evolutie.
Evolutie gebeurd niet binnen een generatie.
quote:
[..]
Het bewustzijn is het enige dat echt telt, de rest is bijzaak.
Zonder ervaring leer je niets.
pi_214971553
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 september 2024 18:25 schreef marc0871 het volgende:

[..]
Evolutie gebeurd niet binnen een generatie.
[..]
Zonder ervaring leer je niets.
Zeker niet met de levensspanne van een amoebe die 2 dagen is.
pi_214971672
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2024 19:08 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Zeker niet met de levensspanne van een amoebe die 2 dagen is.
Ehm, hoe denk je over de verandering van het Covid-virus door de maanden heen?
pi_214972276
Na de dood is er niets meer. Het is dan lekker rustig en geen geouwehoer meer aan mijn kop. Al mijn fysieke atomen en moleculen gaan terug naar moeder aarde waarmee (wie weet) later weer een nieuw leven wordt gecreëerd. Zo bezien ben ik (wellicht) ook een Creator van het leven.
pi_214972520
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2024 19:22 schreef Vincent_student het volgende:

[..]
Hoeveel generaties denk je dat er in je lichaam zitten, voordat je ziek wordt?
En hoeveel maanden gingen er overheen voordat ze een nieuwe variant vonden?
pi_214974134
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2024 19:22 schreef Vincent_student het volgende:

[..]
Mutaties, bedoel je? Dat is iets anders dan evolutie. Maar het punt was als je reincarneert als een amoeba dat je levensloop max 2 dagen is.
pi_214974571
Logische inconsistenties van de christelijke religie

Ik noem de eerste en meest controversiële:

De Drie-eenheid
De aanname van de drie-eenheid (of triniteit) in het christelijke geloof verwijst naar drie personen: de Vader, de Zoon (Jezus Christus), en de Heilige Geest die tegelijkertijd één God vormen. Dit is strijdig met de wetten van de logica, in het bijzonder de wet van identiteit, die stelt dat in principe dat alles wat als waar is vastgesteld, identiek moet zijn aan zichzelf en moet verschillen van andere dingen (A is gelijk aan A en niet aan iets anders).

Bovendien "beweert het christendom" een monotheïstische religie te zijn. Monotheïsme, echter, heeft als fundamenteel geloof dat God één is. Maar God is niet als een taart die in drie stukken kan worden gedeeld die samen weer één geheel vormen. Als God drie personen is of drie delen heeft, kan Hij onmogelijk de Enige, Unieke, Ondeelbare Substantie zijn. Dus christenen aanbidden niet één God maar drie.
pi_214975908
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2024 20:12 schreef Bassie48 het volgende:
Na de dood is er niets meer. Het is dan lekker rustig en geen geouwehoer meer aan mijn kop. Al mijn fysieke atomen en moleculen gaan terug naar moeder aarde waarmee (wie weet) later weer een nieuw leven wordt gecreëerd. Zo bezien ben ik (wellicht) ook een Creator van het leven.
Zelfs dat is eigenlijk niet waar. Gedurende je leven wordt de materie in je lichaam vervangen, na ongeveer 7 jaar is (vrijwel) alles vervangen door andere atomen en moleculen.
Materie is slechts de drager van het leven, je kunt het vergelijken met de gaatjes in een ponskaart.
Verder is "dood zijn" onzin, het misverstand berust op een onjuiste analogie van onze taal, vergelijk:
- ik ben ziek
- ik ben dood
grammaticaal dezelfde opbouw, alleen de 2e is onzin, er is geen ik meer.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_214975967
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2024 10:35 schreef Oud_student het volgende:

[..]
Zelfs dat is eigenlijk niet waar. Gedurende je leven wordt de materie in je lichaam vervangen, na ongeveer 7 jaar is (vrijwel) alles vervangen door andere atomen en moleculen.
Materie is slechts de drager van het leven, je kunt het vergelijken met de gaatjes in een ponskaart.
Verder is "dood zijn" onzin, het misverstand berust op een onjuiste analogie van onze taal, vergelijk:
- ik ben ziek
- ik ben dood
Scherp.
pi_214976134
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2024 10:35 schreef Oud_student het volgende:
- ik ben ziek
- ik ben dood
Vanuit boeddhistisch oogpunt is de zin "Ik ben ziek" strikt genomen ook onjuist, omdat er immers strikt genomen geen "ik" is (anatman) :P In die boeddhistische traditie worden beide zinnen "conventionele uitspraken" genoemd. Zie ook https://en.wikipedia.org/wiki/Two_truths_doctrine en https://en.wikipedia.org/wiki/Madhyamaka.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')