Daar zit een hele logische, op de realiteit gebaseerde, theorie achter.quote:Op vrijdag 13 september 2024 17:21 schreef marc0871 het volgende:
Hindoes geloven dan weer in reïncarnatie, dat je ziel keer op keer terugkomt, niet noodzakelijk in een menselijk lichaam.
Hoe werkt dat?
Maar dan zit je met niveaus.quote:Op vrijdag 13 september 2024 17:42 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Daar zit een hele logische, op de realiteit gebaseerde, theorie achter.
Het begint ermee dat het bewustzijn als fundamentele realiteit wordt gezien, in plaats van de fysieke wereld in de ruimte-tijd.
Dat bewustzijn is eeuwig, onvergankelijk, zoals alle kwaliteiten (in tegenstelling tot fysieke objecten). Wat er dan gebeurt, is dat het gerecycled wordt. Keer op keer op keer recyclen.
De ziel maakt dus een zelfgemaakte ontwikkeling door en reïncarnatie stopt pas wanneer men verlichting bereikt.
Ja, er zijn ook corresponderende werelden van verschillende niveaus.quote:Op vrijdag 13 september 2024 17:49 schreef marc0871 het volgende:
[..]
Maar dan zit je met niveaus.
Als een ziel verlicht raakt, stijgt die naar een hoger niveau.
Dat zou ook impliceren dat de zielen op dit niveau, verlichte zielen van een lager niveau kunnen zijn.
Ja, je kunt bijvoorbeeld als dier geboren worden.quote:Op vrijdag 13 september 2024 17:49 schreef marc0871 het volgende:
En kunnen we het zo verprutsen dat we ook weer naar een lager niveau kunnen zakken?
Maar dan zou je op dat hogere niveau ook weer onderaan moeten beginnen met je ontwikkeling.quote:Op vrijdag 13 september 2024 17:50 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ja, er zijn ook corresponderende werelden van verschillende niveaus.
Zo kun je als een god geboren worden in één van de godenwerelden.
De mogelijkheden zijn eindeloos
Dat is niet erg, zo blijft het spannend.quote:Op vrijdag 13 september 2024 17:55 schreef marc0871 het volgende:
[..]
Maar dan zou je op dat hogere niveau ook weer onderaan moeten beginnen met je ontwikkeling.
Op ons niveau als een god, maar onder gelijkgestelden ben je nog maar een kind.
Is dat noodzakelijkerwijs lager dan?quote:Op vrijdag 13 september 2024 17:50 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ja, je kunt bijvoorbeeld als dier geboren worden.
Ja, veel lager.quote:Op vrijdag 13 september 2024 18:01 schreef marc0871 het volgende:
[..]
Is dat noodzakelijkerwijs lager dan?
Maar dan zou je als amoebe niet kunnen ontwikkelen.quote:Op vrijdag 13 september 2024 18:04 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ja, veel lager.
Een geboorte als mens geeft echt de mogelijkheid om verlichting te bereiken, als dier heb je daar het zelfbewustzijn niet voor.
Je staat van bewustzijn wanneer je sterft bepaalt je volgende geboorte. Je kunt altijd degraderen of verbeteren
Jawel, dat is gewoon evolutie.quote:Op vrijdag 13 september 2024 18:14 schreef marc0871 het volgende:
[..]
Maar dan zou je als amoebe niet kunnen ontwikkelen.
Het bewustzijn is het enige dat echt telt, de rest is bijzaak.quote:Op vrijdag 13 september 2024 18:14 schreef marc0871 het volgende:
Zou bewustzijn niet ook een belemmering kunnen zijn om te groeien?
Evolutie gebeurd niet binnen een generatie.quote:Op vrijdag 13 september 2024 18:16 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Jawel, dat is gewoon evolutie.
Zonder ervaring leer je niets.quote:[..]
Het bewustzijn is het enige dat echt telt, de rest is bijzaak.
Zeker niet met de levensspanne van een amoebe die 2 dagen is.quote:Op vrijdag 13 september 2024 18:25 schreef marc0871 het volgende:
[..]
Evolutie gebeurd niet binnen een generatie.
[..]
Zonder ervaring leer je niets.
Ehm, hoe denk je over de verandering van het Covid-virus door de maanden heen?quote:Op vrijdag 13 september 2024 19:08 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Zeker niet met de levensspanne van een amoebe die 2 dagen is.
Hoeveel generaties denk je dat er in je lichaam zitten, voordat je ziek wordt?quote:Op vrijdag 13 september 2024 19:22 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Ehm, hoe denk je over de verandering van het Covid-virus door de maanden heen?
Mutaties, bedoel je? Dat is iets anders dan evolutie. Maar het punt was als je reincarneert als een amoeba dat je levensloop max 2 dagen is.quote:Op vrijdag 13 september 2024 19:22 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Ehm, hoe denk je over de verandering van het Covid-virus door de maanden heen?
Zelfs dat is eigenlijk niet waar. Gedurende je leven wordt de materie in je lichaam vervangen, na ongeveer 7 jaar is (vrijwel) alles vervangen door andere atomen en moleculen.quote:Op vrijdag 13 september 2024 20:12 schreef Bassie48 het volgende:
Na de dood is er niets meer. Het is dan lekker rustig en geen geouwehoer meer aan mijn kop. Al mijn fysieke atomen en moleculen gaan terug naar moeder aarde waarmee (wie weet) later weer een nieuw leven wordt gecreëerd. Zo bezien ben ik (wellicht) ook een Creator van het leven.
Scherp.quote:Op zaterdag 14 september 2024 10:35 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Zelfs dat is eigenlijk niet waar. Gedurende je leven wordt de materie in je lichaam vervangen, na ongeveer 7 jaar is (vrijwel) alles vervangen door andere atomen en moleculen.
Materie is slechts de drager van het leven, je kunt het vergelijken met de gaatjes in een ponskaart.
Verder is "dood zijn" onzin, het misverstand berust op een onjuiste analogie van onze taal, vergelijk:
- ik ben ziek
- ik ben dood
grammaticaal dezelfde opbouw, alleen de 2e is onzin, er is geen ik meer.
Vanuit boeddhistisch oogpunt is de zin "Ik ben ziek" strikt genomen ook onjuist, omdat er immers strikt genomen geen "ik" is (anatman)quote:Op zaterdag 14 september 2024 10:35 schreef Oud_student het volgende:
Verder is "dood zijn" onzin, het misverstand berust op een onjuiste analogie van onze taal, vergelijk:
- ik ben ziek
- ik ben dood
grammaticaal dezelfde opbouw, alleen de 2e is onzin, er is geen ik meer.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |