Ik denk je eerst 'ze' moet definiëren voordat je daar antwoord op kan geven.quote:Op vrijdag 20 september 2024 19:23 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
En ook dat leren ze dankzij Augustinus ook vrijwel allemaal.
Dus dan rijst de vraag: waarom willen ze mede-christenen alsnog bekeren tot de 'ware christelijke kerk'?
Laat maar zitten joh, het is al goed.quote:Op vrijdag 20 september 2024 19:42 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Pardon?
Sorry maar er is niets aanvallends aan mijn post. Niet in mijn woorden en ook niet in mijn intentie. Het was simpelweg een vraag om verduidelijking. Wat was er aanvallend aan volgens jou?
[..]
Ik verzeker je dat ik me niet aangesproken voelde en dat dat niet de reden is dat ik alleen dat stukje heb geciteerd, maar omdat dat het enige is wat voor mij niet duidelijk was.
Ik zeg net dat ik niet op de rest heb gereageerd omdat dat jouw standpunten zijn en die respecteer ik. Ik had niet de indruk dat je op een weerwoord van mij daarop zat te wachten. Verder vraag ik je net vriendelijk of je daar wel een antwoord op had gewild en dat ik dat kan geven. Ik stel die vraag bij deze alsnog.
Ik heb nu twee pogingen gedaan tot toenadering. Maar die weiger je. Dan kan ik verder ook niks meer. Nogmaals, lees niet meer in mijn woorden dan er staat. Je kunt niet in mijn hoofd kijken vanaf een computerscherm en mijn gedachten lezen.quote:Op vrijdag 20 september 2024 19:51 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Laat maar zitten joh, het is al goed.
Waarom zou het kwaad een god moeten zijn? Waarom zou het kwaad geschapen moeten zijn? Waarom zou het kwaad niet eeuwig zijn?quote:Op vrijdag 20 september 2024 19:48 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Maar als het kwaad eeuwig is en een persoon, is die persoon dan ook niet goddelijk? Kan iets eeuwig zijn en tegelijk niet god? Moet het dan niet geschapen zijn? En als het geschapen is, door wie of wat?
Ik probeer je visie op het kwaad te verenigen met je visie op het goede, dat god is. Maar als het kwaad eeuwig is, is het niet geschapen, maar wel goddelijk. Als het niet eeuwig is, is het geschapen, en moet het door god geschapen zijn (of op een andere manier ontstaan). Dus nogmaals, waar komt het kwaad dan vandaan?
Zo was dat bij de natuurgodsdiensten.quote:Op vrijdag 20 september 2024 19:54 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Waarom zou het kwaad een god moeten zijn? Waarom zou het kwaad geschapen moeten zijn? Waarom zou het kwaad niet eeuwig zijn?
Is het kwaad volgens jou geschapen? Zo ja, door wie?
Je moet mijn visie op het kwaad ook niet 'verenigen'; het is onverenigbaar met het goede, en dus met God.
Als het kwaad eeuwig is en dus geen begin heeft en niet geschapen is, en een persoon, dan voldoet het volgens mij aan de karakteristieken van een god. Immers heeft het dan geen ander begin dan zichzelf. Dat is een van de karakteristieken van goddelijkheid, volgens mij.quote:Op vrijdag 20 september 2024 19:54 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Waarom zou het kwaad een god moeten zijn? Waarom zou het kwaad geschapen moeten zijn? Waarom zou het kwaad niet eeuwig zijn?
Nee, ik geloof niet dat het kwaad is geschapen. Want dan zou God het kwaad hebben geschapen en een goede God schept het kwaad niet om zijn eigen schepsels mee te pijnigen.quote:Is het kwaad volgens jou geschapen? Zo ja, door wie?
Ik probeer ze niet te verenigen, ik probeer te begrijpen hoe ze zich volgens jou tot elkaar verhouden.quote:Je moet mijn visie op het kwaad ook niet 'verenigen'; het is onverenigbaar met het goede, en dus met God.
Waar komt het kwaad dan vandaan? En als het niet geschapen is, is het dus eeuwig?quote:Op vrijdag 20 september 2024 19:58 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Als het kwaad eeuwig is en dus geen begin heeft en niet geschapen is, en een persoon, dan voldoet het volgens mij aan de karakteristieken van een god. Immers heeft het dan geen ander begin dan zichzelf. Dat is een van de karakteristieken van goddelijkheid, volgens mij.
[..]
Nee, ik geloof niet dat het kwaad is geschapen. Want dan zou God het kwaad hebben geschapen en een goede God schept het kwaad niet om zijn eigen schepsels mee te pijnigen.
[..]
Ik probeer ze niet te verenigen, ik probeer te begrijpen hoe ze zich volgens jou tot elkaar verhouden.
Ik zei dat het zo goed was.quote:Op vrijdag 20 september 2024 19:52 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik heb nu twee pogingen gedaan tot toenadering. Maar die weiger je. Dan kan ik verder ook niks meer. Nogmaals, lees niet meer in mijn woorden dan er staat. Je kunt niet in mijn hoofd kijken vanaf een computerscherm en mijn gedachten lezen.
Het kwaad is de afwezigheid van goed. Zoals donker de afwezigheid van licht is. Ik geloof in de bijbelse versie van het kwaad. Dat één van Gods schepselen zich van God afkeerde, en in plaats daarvan op zichzelf gericht raakte. Dat kon dat schepsel doen, omdat het die vrijheid had gekregen. Waar het die neiging vandaan had gekregen, wordt beschreven als 'een mysterie'. Dus daar heb ik geen antwoord op. Maar alleen God is eeuwig. Die heeft het kwaad niet geschapen, maar heeft de mogelijkheid laten bestaan dat het kwaad zich voor zou doen, omdat Hij zijn eigen schepselen niet kan dwingen om van Hem te houden en Hem trouw te blijven. Want dan zou hij een tiran zijn, en niet goed.quote:Op vrijdag 20 september 2024 19:58 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Waar komt het kwaad dan vandaan? En als het niet geschapen is, is het dus eeuwig?
Je blijft zeiken hè?quote:Op vrijdag 20 september 2024 20:19 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik had liever de dialoog op een normale manier voortgezet.
Klinkt ontzettend plausibel inderdaad.quote:Op vrijdag 20 september 2024 20:07 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Het kwaad is de afwezigheid van goed. Zoals donker de afwezigheid van licht is. Ik geloof in de bijbelse versie van het kwaad. Dat één van Gods schepselen zich van God afkeerde, en in plaats daarvan op zichzelf gericht raakte. Dat kon dat schepsel doen, omdat het die vrijheid had gekregen. Waar het die neiging vandaan had gekregen, wordt beschreven als 'een mysterie'. Dus daar heb ik geen antwoord op. Maar alleen God is eeuwig. Die heeft het kwaad niet geschapen, maar heeft de mogelijkheid laten bestaan dat het kwaad zich voor zou doen, omdat Hij zijn eigen schepselen niet kan dwingen om van Hem te houden en Hem trouw te blijven. Want dan zou hij een tiran zijn, en niet goed.
Een half uur geleden zei ik "het is goed zo". Voor mij volstrekt onduidelijke redenen blijf je mij maar opzoeken. Dus wat is er nou met je aan de hand?quote:Op vrijdag 20 september 2024 20:26 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Als ik daar zin in heb wel ja. Ik begrijp jouw reacties niet. Tenzij je zit te trollen.
Waarom zou er iets met mij aan de hand zijn. Ik stelde jou een paar vragen, 'het is goed zo' is daar geen antwoord op. Tenzij je ze niet wilt beantwoorden. Dus laat maar zitten.quote:Op vrijdag 20 september 2024 20:31 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Een half uur geleden zei ik "het is goed zo". Voor mij volstrekt onduidelijke redenen blijf je mij maar opzoeken. Dus wat is er nou met je aan de hand?
Ik heb je vragen beantwoord.quote:Op vrijdag 20 september 2024 20:07 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Het kwaad is de afwezigheid van goed. Zoals donker de afwezigheid van licht is. Ik geloof in de bijbelse versie van het kwaad. Dat één van Gods schepselen zich van God afkeerde, en in plaats daarvan op zichzelf gericht raakte. Dat kon dat schepsel doen, omdat het die vrijheid had gekregen. Waar het die neiging vandaan had gekregen, wordt beschreven als 'een mysterie'. Dus daar heb ik geen antwoord op. Maar alleen God is eeuwig. Die heeft het kwaad niet geschapen, maar heeft de mogelijkheid laten bestaan dat het kwaad zich voor zou doen, omdat Hij zijn eigen schepselen niet kan dwingen om van Hem te houden en Hem trouw te blijven. Want dan zou hij een tiran zijn, en niet goed.
Wil je ook nog even antwoord geven op de vragen die ik aan jou stelde?
Ik zei "het is goed zo" omdat jij overduidelijk erom heen draaide. Dus vandaar "het is goed zo".quote:Op vrijdag 20 september 2024 20:37 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Waarom zou er iets met mij aan de hand zijn. Ik stelde jou een paar vragen, 'het is goed zo' is daar geen antwoord op. Tenzij je ze niet wilt beantwoorden. Dus laat maar zitten.
Ik draaide nergens omheen. Ik ben intussen wel klaar met dit soort insinuaties, dus het is goed zo inderdaad, laat maar zitten.quote:Op vrijdag 20 september 2024 20:46 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Ik zei "het is goed zo" omdat jij overduidelijk erom heen draaide. Dus vandaar "het is goed zo".
Je draaide er wel om heen, althans zo kwam het over. In ieder geval "het is goed zo", je hoeft er van mij niet verder op in te gaan.quote:Op vrijdag 20 september 2024 20:52 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik draaide nergens omheen. Ik ben intussen wel klaar met dit soort insinuaties, dus het is goed zo inderdaad, laat maar zitten.
Ik vind het onbegrijpelijk dat je denkt dat ik ergens omheen draai als ik je tot tweemaal toe vraag of je wil dat ik op de rest ook inga.quote:Op vrijdag 20 september 2024 21:05 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Je draaide er wel om heen, althans zo kwam het over. In ieder geval "het is goed zo", je hoeft er van mij niet verder op in te gaan.
Even kort door de bocht gesteld. Maar hoe kijk jij naar al die doden die er door God zijn gevallen in de bijbel. Iedereen die verzoop door de zondvloed bijvoorbeeld of de mensen in Sodom. Zie je daar dan geen van God afkomstig kwaad in?quote:Op vrijdag 20 september 2024 19:54 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Is het kwaad volgens jou geschapen? Zo ja, door wie?
Je moet mijn visie op het kwaad ook niet 'verenigen'; het is onverenigbaar met het goede, en dus met God.
Je draait er om heen. Jammer hoor maar is jouw keuze.quote:Op vrijdag 20 september 2024 21:10 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik vind het onbegrijpelijk dat je denkt dat ik ergens omheen draai als ik je tot tweemaal toe vraag of je wil dat ik op de rest ook inga.
Maar in plaats van dat met ja of nee te beantwoorden, draai je er zelf omheen.
Dus nee, ik kan hier niks mee.
Het doden van onschuldige mensen kan ik in geen geval koppelen aan Goedheid.quote:Op vrijdag 20 september 2024 22:55 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Even kort door de bocht gesteld. Maar hoe kijk jij naar al die doden die er door God zijn gevallen in de bijbel. Iedereen die verzoop door de zondvloed bijvoorbeeld of de mensen in Sodom. Zie je daar dan geen van God afkomstig kwaad in?
quote:Op zaterdag 21 september 2024 10:32 schreef ems. het volgende:
Schuldigheid is relatief. En wie zonder zonde is werpe de eerste steen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |