abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215014260
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2024 06:39 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
Allebei volgens mij:
1. voldoet aan de wetten van de fysica
2. voldoet aan mijn intenties
Ja, allebei.

Dus het feit dat we het mechanisme van kokend water begrijpen, wil niet zeggen dat jij niet meer bestaat.

Het feit dat we begrijpen hoe allerlei dingen in de wereld werken, wil niet automatisch zeggen dat God niet bestaat.

In tegenstelling, door te begrijpen dat water kookt omdat je pasta wil maken, komen we over jou te weten dat je graag pasta eet, bijvoorbeeld.

Zo geeft alles in de wereld ons ook een glimp in het karakter van God.

Ik kijk naar de bloemen, de schitterende beesten, bomen en planten, de macht van de natuur. Ik kijk naar hoe al die dingen samenwerken om het leven mogelijk te maken, en wat een kunstwerken daartussen zitten.

Dat geeft mij een indruk van degene die gewild heeft dat het er zo uitziet en werkt.

Ik hoef er God niet om af te schrijven, in tegendeel. Mijn waardering voor die God groeit daar alleen maar door. Ik bedoel, wat voor God verzint iets als een marmot, of een konijn, of welk ander schattig beest waar we graag mee knuffelen. Of een hond, supertrouw aan mensen. Of juist weer een olifant, superindrukwekkend. Veel vogels zijn pure kunstwerken. En ga zo maar door.

Je hoeft God niet af te schrijven naarmate je meer te weten komt over hoe bepaalde dingen in het leven werken. In tegendeel, het kan ook leiden tot meer bewondering voor die God.

[ Bericht 1% gewijzigd door Ali_Kannibali op 18-09-2024 06:53:33 ]
pi_215014340
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2024 06:46 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Ja, allebei.

Dus het feit dat we het mechanisme van kokend water begrijpen, wil niet zeggen dat jij niet meer bestaat.

Het feit dat we begrijpen hoe allerlei dingen in de wereld werken, wil niet automatisch zeggen dat God niet bestaat.

In tegenstelling, door te begrijpen dat water kookt omdat je pasta wil maken, komen we over jou te weten dat je graag pasta eet, bijvoorbeeld.

Ik kijk naar de bloemen, de schitterende beesten, bomen en planten, de macht van de natuur. Ik kijk naar hoe al die dingen samenwerken om het leven mogelijk te maken, en wat een kunstwerken daartussen zitten.

Dat geeft mij een indruk van degene die gewild heeft dat het er zo uitziet en werkt.

Ik hoef er God niet om af te schrijven, in tegendeel. Mijn waardering voor die God groeit daar alleen maar door. Ik bedoel, wat voor God verzint iets als een marmot, of een konijn, of welk ander schattig beest waar we graag mee knuffelen. Of een hond, supertrouw aan mensen. Of juist weer een olifant, superindrukwekkend. Veel vogels zijn pure kunstwerken. En ga zo maar door.

Je hoeft God niet af te schrijven naarmate je meer te weten komt over hoe bepaalde dingen in het leven werken. In tegendeel, het kan ook leiden tot meer bewondering voor die God.
Ik ben zo wat de hele dag weg. Ik kom er snel op terug. Beloofd
pi_215016107
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2024 07:13 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
Ik ben zo wat de hele dag weg. Ik kom er snel op terug. Beloofd
Bedankt, er zit geen haast achter, geen zorgen.
pi_215025777
quote:

[..]
Ja, allebei.

Ik bewonder enorm de evolutie, ik kan geweldig genieten van de schoonheid van de natuur. En ik verwonder mij erover. Maar met al dat moois maak ik niet de link met "God" want ik zie, hoor, ruik, proef of voel hem niet hem niet. Ik neem hem dus met al mijn zintuigen niet waar. Ook via innerlijke beschouwing (contemplatie, meditatie of logische deductie) kom ik niet tot "God". Dit gezegd hebbend, ben ik in heel mijn leven nooit tot de 'conclusie' gekomen dat God niet bestaat. Ik vind het concept "God" niet aannemelijk maar .... dat is dus geen absolute "NEE".

Maar iedereen is vrij te geloven wat hij ten diepste voelt of denkt. Daar heb ik het meeste respect voor. Ik zet mij niet zo zeer af tegen "God" of mensen die in "God" geloven maar wel tegen de onverbiddelijke aanname dat "God" de enige, absolute en logische verklaring is voor de schepping.
pi_215026185
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2024 08:03 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
Ik zet mij niet zo zeer af tegen "God" of mensen die in "God" geloven maar wel tegen de onverbiddelijke aanname dat "God" de enige, absolute en logische verklaring is voor de schepping.
Omdat het geen ruimte overlaat voor een andere interpretatie?

[ Bericht 4% gewijzigd door Ali_Kannibali op 19-09-2024 09:39:30 ]
pi_215026969
quote:

Millennia lang geloofden mensen in allerlei goden om natuurverschijnselen te verklaren. Dankzij ons gezonde verstand (los van theologische dogma's) te gebruiken, zijn we veel verder gekomen als het gaat om kennis en verklaring van talloze aanvankelijk onbegrepen verschijnselen. Daardoor zijn vele goden naar de achtergrond verderven en allen in geschiedenisboekjes qua naamgeving nog terug te vinden.

Het is een kwestie van tijd, voordat ook de monotheïstische godsdiensten, dat lot ondergaan en dat de bijbel tot sprookjesboek wordt verheven.

Ik kan me met de beste wil ter wereld niet voorstellen, dat een god (zoals in het OT beschreven) ook maar een grassprietje laat bewegen in ons bestaan. Laat staan dat ie ingrijpt in mensenlevens of zelfs problemen oplost.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 19-09-2024 10:56:58 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_215027160
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2024 09:20 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Het is wel tekenend dat jij alleen dit stukje citeert en je aangesproken 'voelt'
pi_215027279
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2024 11:08 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
Het is wel tekenend dat jij alleen dit stukje citeert en je aangesproken 'voelt'
Waarom meteen weer in de aanval?

Ik heb niet zoveel te zeggen over de rest. Ik respecteer jouw kijk op die zaken en vraag je simpelweg om je laatste opmerking te verduidelijken. Wil je dat ik op alles reageer? Kan ik doen als je wil, maar mij leek dat eerder opdringerig overkomen, alsof ik jou van gedachten wil veranderen.

Lees er niet meer in dan er staat.

[ Bericht 4% gewijzigd door Ali_Kannibali op 20-09-2024 10:53:23 ]
pi_215033679
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2024 09:20 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Juist wel, zie de duizenden verschillende richtingen binnen het christendom alleen al.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_215034086
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2024 19:49 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Juist wel, zie de duizenden verschillende richtingen binnen het christendom alleen al.
Klopt, zo rigide is het niet. Behalve dan dat 'god' altijd als eerste oorzaak wordt aangewezen.
pi_215040694
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2024 19:49 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Trouwens, zou je mijn vraag nog willen beantwoorden over het goede en het kwade: als het goede door een goede god wordt vertegenwoordigd, heeft het kwade dan een kwade god? Of een andere vertegenwoordiger? Of is god zowel goed als kwaad tegelijk?

En wie of wat heeft de wereld dan geschapen?

De gnostici geloven dat materie kwaadaardig is en door de boosaardige Demiurge (Yahweh) is geschapen en dat de slang het goede vertegenwoordigt en de mens verlost met kennis, geloof je in zoiets?

[ Bericht 5% gewijzigd door Ali_Kannibali op 20-09-2024 09:13:57 ]
  vrijdag 20 september 2024 @ 19:03:53 #262
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_215046711
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2024 08:56 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Trouwens, zou je mijn vraag nog willen beantwoorden over het goede en het kwade: als het goede door een goede god wordt vertegenwoordigd, heeft het kwade dan een kwade god? Of een andere vertegenwoordiger? Of is god zowel goed als kwaad tegelijk?

En wie of wat heeft de wereld dan geschapen?

De gnostici geloven dat materie kwaadaardig is en door de boosaardige Demiurge (Yahweh) is geschapen en dat de slang het goede vertegenwoordigt en de mens verlost met kennis, geloof je in zoiets?
Nee.

Het kwade is een alle religies overstijgende entiteit, net zo krachtig als het Goede. Dat wat men 'duivel' placht te noemen.

De Goede macht heeft scheppingskracht ten goede; de kwade macht ten kwade.

De wereld is, als onderdeel van het universum, ontstaan uit de Oerknal; een kosmische gebeurtenis waarin beide machten evenredig aanwezig zijn geweest en waarvan we de effecten tot de dag van vandaag kunnen aanschouwen. Een strijd die nog altijd gaande is, ook en zeker in de harten van mensen.

Verlossing - letterlijk VAN HET KWADE - kan enkel door het Goede na te jagen en er één mee te worden; en dat behelst een radicale vrije wilsbeslissing van de mens.

Dualisme, ja. Afkeer van materie? Alles behalve. Ook daarin schuilt namelijk het Goede.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  vrijdag 20 september 2024 @ 19:04:25 #263
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_215046715
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2024 20:10 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Klopt, zo rigide is het niet. Behalve dan dat 'god' altijd als eerste oorzaak wordt aangewezen.
En daarom slaan ze elkaar al eeuwen de hersenen in, om te bepalen wiens god dan de ware wel niet is.

Dat is dan weer een vrij rigide aspect daarvan
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_215046728
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2024 19:03 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Nee.

Het kwade is een alle religies overstijgende entiteit, net zo krachtig als het Goede. Dat wat men 'duivel' placht te noemen.

De Goede macht heeft scheppingskracht ten goede; de kwade macht ten kwade.

De wereld is, als onderdeel van het universum, ontstaan uit de Oerknal; een kosmische gebeurtenis waarin beide machten evenredig aanwezig zijn geweest en waarvan we de effecten tot de dag van vandaag kunnen aanschouwen. Een strijd die nog altijd gaande is, ook en zeker in de harten van mensen.

Verlossing - letterlijk VAN HET KWADE - kan enkel door het Goede na te jagen en er één mee te worden; en dat behelst een radicale vrije wilsbeslissing van de mens.

Dualisme, ja. Afkeer van materie? Alles behalve. Ook daarin schuilt namelijk het Goede.
Oké, maar is die 'goede macht' dan god? Een persoonlijke god? Of een kracht?

Want nu klinkt het alsof er helemaal geen persoonlijke god meer is, maar dat de mens simpelweg tussen twee tegengestelde kanten kan kiezen.

En waar komt de big bang vandaan?
  vrijdag 20 september 2024 @ 19:08:33 #265
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_215046737
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2024 19:06 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Oké, maar is die 'goede macht' dan god? Een persoonlijke god? Of een kracht?

Want nu klinkt het alsof er helemaal geen persoonlijke god meer is, maar dat de mens simpelweg tussen twee tegengestelde kanten kan kiezen.

En waar komt de big bang vandaan?
Een persoonlijke God en Kracht.

En dat kiezen geschiedt binnen alle religies, met hier en daar wat nuances uiteraard.

Waar de Big Bang vandaan komt? Geen idee. Lijkt me een wonderlijke gebeurtenis, wellicht wel het startpunt van de strijd tussen beide machten.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_215046772
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2024 19:04 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
En daarom slaan ze elkaar al eeuwen de hersenen in, om te bepalen wiens god dan de ware wel niet is.

Dat is dan weer een vrij rigide aspect daarvan
Hierbij moet ik aan Petrus denken die het oor van de Romein afsloeg. En Jezus die het weer oppakte en bevestigde.

Of de discipelen die vragen 'zullen we vuur uit de hemel laten neerdalen, net als Elie?', en Jezus die antwoordt 'jullie weten niet welke geest jullie hebben'.

En dat 'het koninkrijk van God geweld ondergaat'.

Ik denk niet dat je een religie die oproept tot vredelievendheid de schuld kunt geven van het gedrag van mensen. Die religie veroordeelt dat gedrag juist, legt het bloot als zijnde de antithese van wat God ons opdraagt te doen.
  vrijdag 20 september 2024 @ 19:14:48 #267
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_215046788
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2024 19:13 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Hierbij moet ik aan Petrus denken die het oor van de Romein afsloeg. En Jezus die het weer oppakte en bevestigde.

Of de discipelen die vragen 'zullen we vuur uit de hemel laten neerdalen, net als Elie?', en Jezus die antwoordt 'jullie weten niet welke geest jullie hebben'.

En dat 'het koninkrijk van God geweld ondergaat'.

Ik denk niet dat je een religie die oproept tot vredelievendheid de schuld kunt geven van het gedrag van mensen. Die religie veroordeelt dat gedrag juist, legt het bloot als zijnde de antithese van wat God ons opdraagt te doen.
Je gaat voorbij aan het feit dat alleen al binnen het christendom er geen consensus heerst over wie het dan wel bij het correcte eind heeft. Als de Waarheid zo eenduidig en begrijpelijk zou zijn, waren er geen duizenden verschillende kerken.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_215046798
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2024 19:08 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Een persoonlijke God en Kracht.

En dat kiezen geschiedt binnen alle religies, met hier en daar wat nuances uiteraard.

Waar de Big Bang vandaan komt? Geen idee. Lijkt me een wonderlijke gebeurtenis, wellicht wel het startpunt van de strijd tussen beide machten.
Maar als beide (goed en kwaad) eeuwig zijn, (dat zei je in een eerdere post), is het kwaad dan ook vertegenwoordigd door een persoonlijke god? Of heeft die goede persoonlijke god het kwaad gemaakt? Is hij dan wel goed?

Ik probeer het op een rij te krijgen, maar dat lukt me niet echt op basis van je antwoorden.
pi_215046817
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2024 19:14 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Je gaat voorbij aan het feit dat alleen al binnen het christendom er geen consensus heerst over wie het dan wel bij het correcte eind heeft. Als de Waarheid zo eenduidig en begrijpelijk zou zijn, waren er geen duizenden verschillende kerken.
Er hoeft geen consensus te bestaan om de leerstellingen in de praktijk te brengen die het gedrag wat je beschreef veroordelen. Want daar zijn ze het allemaal wel ongeveer over eens (dat je elkaar de hersens niet moet inslaan).

Het probleem is de menselijke natuur als die niet aan God onderworpen is.
  vrijdag 20 september 2024 @ 19:21:38 #270
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_215046844
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2024 19:15 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Maar als beide (goed en kwaad) eeuwig zijn, (dat zei je in een eerdere post), is het kwaad dan ook vertegenwoordigd door een persoonlijke god? Of heeft die god het kwaad gemaakt?

Ik probeer het op een rij te krijgen, maar dat lukt me niet echt op basis van je antwoorden.
Het kwaad zie ik inderdaad als 'persoon' en een kracht. De naam 'god' geef ik het kwade niet. Het is de kwade; de duivel; Hades; Moloch, welke titel men er ook al dan niet op basis van traditie aan wil koppelen.

Een verleider... Niet één die de 'vrije hand' krijgt van God, van een God die toestaat dat het kwade verleidt, nee, een zelfstandig opererend monster.

Geen 'toegestaan' kwaad, geen 'gepredestineerd' kwaad, geen kwaad als 'instrument', nee, gewoon het kwade in zichzelf.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  vrijdag 20 september 2024 @ 19:23:52 #271
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_215046861
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2024 19:17 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Er hoeft geen consensus te bestaan om de leerstellingen in de praktijk te brengen die het gedrag wat je beschreef veroordelen. Want daar zijn ze het allemaal wel ongeveer over eens (dat je elkaar de hersens niet moet inslaan).

Het probleem is de menselijke natuur als die niet aan God onderworpen is.
En ook dat leren ze dankzij Augustinus ook vrijwel allemaal.

Dus dan rijst de vraag: waarom willen ze mede-christenen alsnog bekeren tot de 'ware christelijke kerk'?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_215046923
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2024 11:16 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Waarom meteen weer in de aanval?
Jij begon weer. :)

Nogmaals, het is tekenend voor je dat je slechts dat kleine stukje van mijn tekst hebt gequote. Dat zegt veel over je, namelijk dat je je aangesproken 'voelde'. Meer zoek ik er niet achter.
pi_215046934
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2024 19:08 schreef EttovanBelgie het volgende:

Het is (volgens mij) in ieder geval het begin van het Alles.
pi_215047006
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2024 19:31 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
Jij begon weer. :)
Pardon?

Sorry maar er is niets aanvallends aan mijn post. Niet in mijn woorden en ook niet in mijn intentie. Het was simpelweg een vraag om verduidelijking. Wat was er aanvallend aan volgens jou?

quote:
Nogmaals, het is tekenend voor je dat je slechts dat kleine stukje van mijn tekst hebt gequote. Dat zegt veel over je, namelijk dat je je aangesproken 'voelde'. Meer zoek ik er niet achter.
Ik verzeker je dat ik me niet aangesproken voelde en dat dat niet de reden is dat ik alleen dat stukje heb geciteerd, maar omdat dat het enige is wat voor mij niet duidelijk was.

Ik zeg net dat ik niet op de rest heb gereageerd omdat dat jouw standpunten zijn en die respecteer ik. Ik had niet de indruk dat je op een weerwoord van mij daarop zat te wachten. Verder vraag ik je net vriendelijk of je daar wel een antwoord op had gewild en dat ik dat kan geven. Ik stel die vraag bij deze alsnog.
pi_215047058
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2024 19:21 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Het kwaad zie ik inderdaad als 'persoon' en een kracht. De naam 'god' geef ik het kwade niet. Het is de kwade; de duivel; Hades; Moloch, welke titel men er ook al dan niet op basis van traditie aan wil koppelen.

Een verleider... Niet één die de 'vrije hand' krijgt van God, van een God die toestaat dat het kwade verleidt, nee, een zelfstandig opererend monster.

Geen 'toegestaan' kwaad, geen 'gepredestineerd' kwaad, geen kwaad als 'instrument', nee, gewoon het kwade in zichzelf.
Maar als het kwaad eeuwig is en een persoon, is die persoon dan ook niet goddelijk? Kan iets eeuwig zijn en tegelijk niet god? Moet het dan niet geschapen zijn? En als het geschapen is, door wie of wat?

Ik probeer je visie op het kwaad te verenigen met je visie op het goede, dat god is. Maar als het kwaad eeuwig is, is het niet geschapen, maar wel goddelijk. Als het niet eeuwig is, is het geschapen, en moet het door god geschapen zijn (of op een andere manier ontstaan). Dus nogmaals, waar komt het kwaad dan vandaan?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')