De vakbonden die ooit veel meer macht hebben stellen dus tegenwoordig nauwelijks nog wat voor, omdat ze steeds minder leden hebben. Opvallend wel, als je ziet wat de vakbonden in de geschiedenis voor de werknemers hebben betekend. Tegenwoordig denken mensen vaak aan ontregelende stakingen (dus negatief) als ze aan vakbonden denken, maar om een tegenwicht tegen de (behoorlijk machtige) werkgevers te bieden moeten werknemers zich wel op de een of andere manier verenigen en dat is precies wat vakbonden doen. Ze hebben in de geschiedenis voor heel veel dingen gezorgd, niet alleen goede cao's, pensioenrechten, betere arbeidsomstandigheden, maar ook niet te vergeten de 40-urige werkweek, en een vrij weekend. Was zonder vakbonden waarschijnlijk niet gelukt.quote:In 2023 waren opnieuw minder werknemers lid van een vakbond: 15 procent. Hiermee heeft de daling van de afgelopen jaren doorgezet. Het percentage vakbondsleden onder werknemers, ook wel de organisatiegraad genoemd, was in 2022 nog ongeveer 16 procent, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op basis van de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden.
Mannen zijn vaker lid dan vrouwen: 17 procent tegenover 14 procent. Tussen 2018 en 2023 is het vakbondslidmaatschap het sterkst afgenomen onder de oudere leeftijdsgroepen tot 65 jaar. Van de 55- tot 65-jarige werknemers was in 2023 25 procent lid, tegenover 31 procent in 2018. Onder de jongere leeftijdsgroepen nam het percentage vakbondsleden ook af, maar wel minder sterk.
De gemiddelde leeftijd van vakbondsleden was 47 jaar in 2023. Werknemers die geen vakbondslid zijn, waren gemiddeld 40 jaar. De organisatiegraad is het hoogst onder werknemers in het openbaar bestuur: 27 procent. Direct daarna volgt het onderwijs (26 procent) en in vervoer en opslag (24 procent). Aan de andere kant zijn werknemers in de informatie en communicatie met 6 procent het minst vaak vakbondslid.
Wel of geen cao
Verder valt op dat werknemers die in grote organisaties werken het vaakst zijn aangesloten bij een vakbond. Van de werknemers die in een bedrijf met 1 tot 5 personen werken, was 9 procent lid. Bij bedrijven met 1000 of meer personen was dit 20 procent, meldt het CBS.
Ook is er in 2023 een verschil in lidmaatschap te zien tussen werknemers met een vaste arbeidsrelatie en werknemers met een flexibele arbeidsrelatie: 18 procent tegenover 9 procent. En werknemers die onder een cao vallen (19 procent) zijn veel vaker lid van een vakbond dan werknemers zonder cao (7 procent).
Waarom geen lid
Het CBS heeft voor dit onderzoek niet gevraagd aan niet-leden waarom ze geen lid zijn. Vorig jaar deed het statistiekenbureau dat wel: toen zei 54 procent dat ze er nooit serieus over hadden nagedacht. Daarna zei 12 procent dat vakbonden geen invloed (meer) hebben op hun arbeidsvoorwaarden. En 8 procent vond het lidmaatschap te duur.
Volgens Evert Verhulp, hoogleraar arbeidsrecht (Universiteit van Amsterdam) zegt het ledental niet alles over de representativiteit van de vakbonden. "Uit enquêtes die het ministerie van Sociale Zaken onder alle werkenden houdt, blijkt dat de meesten, echt 70 tot 80 procent, de vakbond nog steeds als hun vertegenwoordiger beschouwen", zegt hij in het NOS Radio 1 Journaal.
Volgens Verhulp is het zorgwekkender als het aantal werkgevers afneemt dat is georganiseerd. "Dan moeten werkgevers op een andere manier aan hun arbeidsvoorwaarden werken. Dan wordt er met ondernemingsraden onderhandeld of met hele kleine, net opgerichte vakbonden. Soms wordt alleen maar op individueel niveau onderhandeld, maar dat leidt natuurlijk tot allerlei problemen, zoals ongelijkheid tussen werknemers en bijzondere arbeidsvoorwaarden."
Om het ledental weer op te schroeven, zijn volgens de hoogleraar meerdere methoden denkbaar. "Een opt-outsysteem, met dus als uitgangspunt dat je als werknemer lid bent tenzij je uitdrukkelijk aangeeft dat je dat niet wilt. Je kunt ook denken: het ledental doet er niet zoveel toe, het gaat over representativiteit en de bereidheid van werknemers om een vakbond te steunen. Niet financieel, maar op een andere manier. Of je kunt aan stemmingen of verkiezingen denken."
Meebetalen
Toch is ledental wel belangrijk voor de financiële onderbouwing van vakbonden, omdat leden zorgen voor contributie en die contributie de vakbonden draaiende houden, zegt Verhulp. "Op het moment dat dat niet gebeurt en werkgevers gaan bijspringen om die vakbond te betalen, kan dat problemen opleveren. Want als een vakbond te veel werkgeversbijdragen krijgt, dan komt de onafhankelijkheid natuurlijk in gevaar."
Meer geld genereren voor vakbonden kan op verschillende manieren. "Eén ervan is dat je het via belastingen doet. Of via een algemene heffing", zegt Verhulp. "En daar zijn ook goede redenen voor: als bijna alle werknemers, op dit moment nog 72 procent, onder een cao vallen, dan hebben zij ook voordeel van die cao. Terwijl ze daar financieel niet aan bijdragen. Je kunt dan ook zeggen: dan betaalt u ook maar mee."
Ja heel naar wanneer er structuren zijn waarin werknemers zich kunnen verenigen en zodoende wél voor hun belangen kunnen opkomen.quote:Op maandag 9 september 2024 11:43 schreef Nober het volgende:
Mooi. Weg met die extreemlinkse bonden.
Wat voor werk doe jij?quote:Op maandag 9 september 2024 11:43 schreef Nober het volgende:
Hoezo? In onze sector hebben ze toch maar mooi voor een hele goede CAO gezorgd.quote:Op maandag 9 september 2024 11:43 schreef Nober het volgende:
[ x ]
Als 20 euro in de maand je koopkracht ondermijnt dan lijkt de vakbond me juist een goed idee, investering in je toekomstige koopkracht. Samen sta je sterker.quote:Op maandag 9 september 2024 12:06 schreef Abrikozentaart het volgende:
20 euro in de maand zie ik als contributie bij de FNVdaar gaat je koopkracht
@Nober werkt misschien graag 60 uur, 6 dagen per week voor een paar cent, zonder ontslagbescherming of andere rechten.quote:Op maandag 9 september 2024 12:12 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Hoezo? In onze sector hebben ze toch maar mooi voor een hele goede CAO gezorgd.
Zonder vakbonden krijg je het nooit voor elkaar. Zonder vakbonden hadden we nog in het jaar nul gezeten wat arbeidsrechten betreft.quote:Op maandag 9 september 2024 12:16 schreef Farenji het volgende:
[..]
@:Nober werkt misschien graag 60 uur, 6 dagen per week voor een paar cent, zonder ontslagbescherming of andere rechten.
Lid worden van een vakbond doe je natuurlijk niet alleen voor jezelf, maar ook voor de andere mensen in je omgeving/situatie/vakgebied die het misschien harder nodig hebben. Hoe meer leden hoe meer invloed. Ik heb mijn vakbond ook nog nooit nodig gehad, ik dop mijn eigen boontjes wel en verdien genoeg, maar voor heel veel andere (al dan niet schijn-)zelfstandigen is dat heel anders.quote:Op maandag 9 september 2024 12:18 schreef over_hedge het volgende:
Zo ver ik weet is er geen vakbond voor mijn werk. En als ze dat wel hadden dan heb ik er ook niet echt behoefte aan.
Wij krijgen aan het einde van het jaar 40% van de contributie terug van de werkgever.quote:Op maandag 9 september 2024 12:06 schreef Abrikozentaart het volgende:
Nouja er is überhaupt geen vakbond voor me. Dus maakt ook weinig uitquote:Op maandag 9 september 2024 12:36 schreef Farenji het volgende:
[..]
Lid worden van een vakbond doe je natuurlijk niet alleen voor jezelf, maar ook voor de andere mensen in je omgeving/situatie/vakgebied die het misschien harder nodig hebben. Hoe meer leden hoe meer invloed. Ik heb mijn vakbond ook nog nooit nodig gehad, ik dop mijn eigen boontjes wel en verdien genoeg, maar voor heel veel andere (al dan niet schijn-)zelfstandigen is dat heel anders.
Dat valt wel mee, de meeste arbeidsrechten hebben we toch echt te danken aan politici en niet aan de vakbonden. En daar zit gelijk ook mijn probleem met vakbonden: ik ben het lang niet altijd met hun methodes eens. Ik geloof in democratie, in dingen regelen via de politiek.quote:Op maandag 9 september 2024 12:18 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Zonder vakbonden krijg je het nooit voor elkaar. Zonder vakbonden hadden we nog in het jaar nul gezeten wat arbeidsrechten betreft.
Nober is een troll, meer niet.
Veel (grotere) werkgevers hebben een regeling waarbij ze de contributie bruto/netto verrekenen. Daar kun je nog eens naar kijken.quote:Op maandag 9 september 2024 12:06 schreef Abrikozentaart het volgende:
Bij ons wordt de helft van de eerste jaarlijkse contributie vergoed door de werkgever. Daarnaast kunnen we via het Keuzemodel Arbeidsvoorwaarden 40-50% korting krijgen op de resterende contributie.quote:Op maandag 9 september 2024 12:06 schreef Abrikozentaart het volgende:
Ten eerste, check de geschiedenis eens, die fijne rechten waar we nu allemaal van genieten waren er nooit gekomen als het aan de politiek had gelegen, hier hebben de vakbonden samen met de arbeiders echt keihard voor moeten knokken.quote:Op maandag 9 september 2024 13:13 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat valt wel mee, de meeste arbeidsrechten hebben we toch echt te danken aan politici en niet aan de vakbonden. En daar zit gelijk ook mijn probleem met vakbonden: ik ben het lang niet altijd met hun methodes eens. Ik geloof in democratie, in dingen regelen via de politiek.
Ik heb er ook nog een rechtsbijstandverzekering bij. Ik had een keer ruzie met een baas die me gewoon weigerde te betalen voor werk dat ik goed had gedaan. Hij vroeg me een tijd over te werken om een opdracht op tijd af te hebben. Ik heb toen met hem een afspraak gemaakt voor extra betaling (liep in de duizenden voor een paar weken in de avonduren werken). Ik was toen geen lid van een vakbond. Ik heb nog steeds spijt. Hij heeft me nooit betaald. Met vakbond had ik gewoon betaald gekregen. Hij is na een tijdje eenzaam dood gegaan, niemand op zijn begrafenis. Dat was voor mij dè voldoening.quote:Op maandag 9 september 2024 12:36 schreef Farenji het volgende:
[..]
Lid worden van een vakbond doe je natuurlijk niet alleen voor jezelf, maar ook voor de andere mensen in je omgeving/situatie/vakgebied die het misschien harder nodig hebben. Hoe meer leden hoe meer invloed. Ik heb mijn vakbond ook nog nooit nodig gehad, ik dop mijn eigen boontjes wel en verdien genoeg, maar voor heel veel andere (al dan niet schijn-)zelfstandigen is dat heel anders.
Ze worden dus juist steeds kleinerquote:Op maandag 9 september 2024 14:30 schreef RamboDirk het volgende:
Ben wel lid maar ik vind de vakbonden zelf veels te groot en te log geworden. Met allerlei randzaken waardoor het lidmaatschap steeds duurder wordt.
Als je je niet vertegenwoordigd voelt dan komt dat misschien ook doordat vooral oudere mensen nog het nut van vakbonden begrijpen, en dus veel vaker lid zijn dan jongere mensen. De oplossing hiervoor lijkt me juist om ook lid te worden, en er desnoods zelf actief te worden. De samenleving, dat ben jijquote:Op maandag 9 september 2024 14:24 schreef Eix het volgende:
Ik twijfel al heel lang of ik lid van de vakbond wil zijn. Want aan de ene kant is het een goede zaak dat je als werknemers samen optrekt bij het onderhandelen over de arbeidsvoorwaarden. Tegelijkertijd wringt daar ook de schoen. Want mijn beeld is dat de huidige boomerbonden vooral bezig zijn met het veilig stellen van allerhande 55+-regelingen.
Neem de stakingen van komende woensdag vanwege de RVU-regeling. Gevoelsmatig is de definitie van zwaar werk niet zozeer gerelateerd aan ‘zwaar werk’ maar vooral aan beroepsgroepen met een sterke vakbond-vertegenwoordiging. Terwijl ook iemand met een niet zwaar-beroep allicht moeite heeft om tot de pensioenleeftijd door te gaan. Lekker selectief dus. Van een vakbond zou ik dus verwachten dat ze écht voor een goede regeling voor het collectief gaan. Maar hun boomerstrijd mogen ze zonder mijn steun voortzetten.
En is belastingaftrekbaar of wordt door de baas betaald.quote:Op maandag 9 september 2024 12:13 schreef Farenji het volgende:
[..]
Als 20 euro in de maand je koopkracht ondermijnt dan lijkt de vakbond me juist een goed idee, investering in je toekomstige koopkracht. Samen sta je sterker.
Wellicht kunnen ze nog wat sleutels tijdelijk in beslag nemen!quote:Op maandag 9 september 2024 17:50 schreef Janneke141 het volgende:
Belangenclubs die in de jaren '80 zijn blijven hangen verliezen nog steeds leden. Ik ben geschokt.
quote:Op maandag 9 september 2024 11:43 schreef Nober het volgende:
[ x ]
mbt de rvu regeling is dat tegen de politiek die de regels bepalen. Niet perse tegen de werkgevers. Zo is de vakbond bijvoorbeeld tegen die grens van 75.000 euro bruto. Boven dat bedrag zou je geen recht hebben op die rvu regeling. Daar willen vakbonden vanaf. Verder moeten werkgevers en werknemers zelfs zonder cao uitmaken wat zwaar is.quote:Op maandag 9 september 2024 14:24 schreef Eix het volgende:
Ik twijfel al heel lang of ik lid van de vakbond wil zijn. Want aan de ene kant is het een goede zaak dat je als werknemers samen optrekt bij het onderhandelen over de arbeidsvoorwaarden. Tegelijkertijd wringt daar ook de schoen. Want mijn beeld is dat de huidige boomerbonden vooral bezig zijn met het veilig stellen van allerhande 55+-regelingen.
Neem de stakingen van komende woensdag vanwege de RVU-regeling. Gevoelsmatig is de definitie van zwaar werk niet zozeer gerelateerd aan ‘zwaar werk’ maar vooral aan beroepsgroepen met een sterke vakbond-vertegenwoordiging. Terwijl ook iemand met een niet zwaar-beroep allicht moeite heeft om tot de pensioenleeftijd door te gaan. Lekker selectief dus. Van een vakbond zou ik dus verwachten dat ze écht voor een goede regeling voor het collectief gaan. Maar hun boomerstrijd mogen ze zonder mijn steun voortzetten.
Dat is de ene kant. De andere kant is dat de vakbonden in tijden van enorme inflatie een mega-schrale verhoging (lager dan de inflatie) uitonderhandelden. Voor 2 jaar op rij, gezien looptijd. Dat geeft mij dan niet veel vertrouwen.quote:Op maandag 9 september 2024 11:51 schreef bijdehand het volgende:
N.a.v. dit nieuwsbericht ga ik me wel aanmelden bij een vakbond. Zonder de vakbonden zou de jaarlijkse loonsverhoging nihil blijven.
Dat krijg je als er geen kaderlid op de werkvloer werkt. Het is natuurlijk wel van belang dat er genoeg kaderleden zijn die zich inzetten op een gebied en dit door communiceren naar een overlegorgaan.quote:Op maandag 9 september 2024 18:06 schreef Seeburg54 het volgende:
Wel lid hier, maar het valt me wel tegen dat de vakbond bepaalde acties van het bedrijf voor zoete koek slikt zonder te verifiëren bij de leden.
Het alternatief is geen verhoging. En het idee dat de werkgever voor de 100% moet opdraaien voor inflatie is natuurlijk ook een beetje raar. Inflatie raakt iedereen en als er geen vakbonden zijn dan draaien de werknemers er automatisch voor op. Mét vakbonden wordt de pijn gedeeld tussen werkgever en werknemer.quote:Op maandag 9 september 2024 19:37 schreef baskick het volgende:
[..]
Dat is de ene kant. De andere kant is dat de vakbonden in tijden van enorme inflatie een mega-schrale verhoging (lager dan de inflatie) uitonderhandelden. Voor 2 jaar op rij, gezien looptijd. Dat geeft mij dan niet veel vertrouwen.
Prima, maar ik werk om te leven en wil zoveel mogelijk. Dat past natuurlijk niet echt bij het collectieve. Een alternatief zou ook zelf onderhandelen kunnen zijn.quote:Op maandag 9 september 2024 20:04 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Het alternatief is geen verhoging. En het idee dat de werkgever voor de 100% moet opdraaien voor inflatie is natuurlijk ook een beetje raar. Inflatie raakt iedereen en als er geen vakbonden zijn dan draaien de werknemers er automatisch voor op. Mét vakbonden wordt de pijn gedeeld tussen werkgever en werknemer.
De vakbonden hebben wel geregeld om Max 2000 euro ik budget voor je studieschuld bij duo in te zetten. Dus ze doen wel wat voor jongeren.quote:Op maandag 9 september 2024 14:24 schreef Eix het volgende:
Bij mijn werkgever ook. Van ouderschapsverlof waar ik helaas in mijn jonge jaren niet van heb hunnen profiteren tot kolfruimtes, studie etc. Nu staat mijn werkgever wel bekend om een sterke vakbond. Ook veel kaderleden die de spreekbuis zijn tussen de werkvloer en een overlegorgaan zoals het POC.quote:Op maandag 9 september 2024 22:54 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
De vakbonden hebben wel geregeld om Max 2000 euro ik budget voor je studieschuld bij duo in te zetten. Dus ze doen wel wat voor jongeren.
Complete onzin natuurlijk. Zo wordt het eisenpakket voor CAO-onderhandelingen bijvoorbeeld via een ledencommissie bepaald. Bij de afgelopen vergadering was 75% jonger dan 40.quote:Op maandag 9 september 2024 21:13 schreef nostra het volgende:
Beschermers van de belangen van bijna-pensionado's die altijd drie decennia terug in de tijd denken te leven en wereldvreemde ideeën hebben. Mis je niets aan.
CNVquote:Op dinsdag 10 september 2024 10:02 schreef Black-Death het volgende:
Nu ik dit topic zo lees ga ik het toch eens uitzoeken.
Eens bekijken, welke vakbond is voor de ggz het 'beste'?
Dat is duidelijk. En waarom?quote:
Ik zou eens vragen waar je directe collega's lid van zijn.quote:Op dinsdag 10 september 2024 10:02 schreef Black-Death het volgende:
Nu ik dit topic zo lees ga ik het toch eens uitzoeken.
Eens bekijken, welke vakbond is voor de ggz het 'beste'?
Bij CNV krijg je er een rechtsbijstandverzekering bij, die ook voor privé geldig is.quote:Op dinsdag 10 september 2024 10:06 schreef Black-Death het volgende:
[..]
Dat is duidelijk. En waarom?
Ja dat is wel een mooie inderdaad.quote:Op dinsdag 10 september 2024 10:14 schreef AardappelSchotel het volgende:
[..]
Bij CNV krijg je er een rechtsbijstandverzekering bij, die ook voor privé geldig is.
Komen voor individuele leden op bij troubles met de werkgever (been there, experienced that), verkiezen overleg boven "actie, actie, actie" en hebben oog voor de wederzijdse belangen.quote:
Precies. En spreek eens met een kaderlid.quote:Op dinsdag 10 september 2024 10:07 schreef Farenji het volgende:
[..]
Ik zou eens vragen waar je directe collega's lid van zijn.
Vraag wel even goed na of die rechtsbijstand van de vakbond ook voor andere zaken geld. Dus niet alleen arbeidsconflicten of werk gerelateerde zaken maar ook bij privé problemen met bijvoorbeeld de buren.quote:Op dinsdag 10 september 2024 10:25 schreef Black-Death het volgende:
Klinkt goed. Net even contact gehad met HR op het werk, 50 % van de contributie wordt netto vergoed. Dus al met al prima, tientje per maand dan. Bij DAS kost een basis-RBV al 22 euro zie ik.
Dit staat er op de website;quote:Op dinsdag 10 september 2024 10:51 schreef Cherni het volgende:
[..]
Vraag wel even goed na of die rechtsbijstand van de vakbond ook voor andere zaken geld. Dus niet alleen arbeidsconflicten of werk gerelateerde zaken maar ook bij privé problemen met bijvoorbeeld de buren.
Zie het ook meer als een extraatje. Ik ben er niet zo van om alles maar eindeloos te verzekeren. Maar ruzie met de buren wordt niet dekt zo te zien.quote:Privé
Ook bij conflicten in de privésfeer ondersteunen we je met rechtsbijstand. Anker
Rechtshulp/SRK Groep, onze partner voor rechtshulp bij privékwesties, helpt jou en je
(thuiswonende) gezinsleden op weg. Jij en je gezin kunnen rechtsbijstand verwachten bij:
Geschillen over consumentenaankoop
Huurverhoging
Geschillen over dienstverlening
Letselschade
Letselschade bedrijfsongevallen
Besluiten van de overheid.
Ruzie met buren was om even iets weer te geven dat het niet alleen moet gaan om het werk. Maar letselschade is daar ook een mooi voorbeeld van. Ik zie dat zelfs gezinsleden er gebruik van kunnen maken.quote:Op dinsdag 10 september 2024 10:54 schreef Black-Death het volgende:
[..]
Dit staat er op de website;
[..]
Zie het ook meer als een extraatje. Ik ben er niet zo van om alles maar eindeloos te verzekeren. Maar ruzie met de buren wordt niet dekt zo te zien.
Ja klopt. Best positief dus.quote:Op dinsdag 10 september 2024 11:00 schreef Cherni het volgende:
[..]
Ruzie met buren was om even iets weer te geven dat het niet alleen moet gaan om het werk. Maar letselschade is daar ook een mooi voorbeeld van. Ik zie dat zelfs gezinsleden er gebruik van kunnen maken.
Had nog wat toegevoegd. Pleeg ook even een telefoontje voor de zekerheid.quote:Op dinsdag 10 september 2024 11:02 schreef Black-Death het volgende:
[..]
Ja klopt. Best positief dus.
Denk dat ik, nav dit topic, vanmiddag lid ga worden van een vakbond
Volgens mij woon conflicten ook maar misschien is dat veranderd.quote:Op dinsdag 10 september 2024 10:54 schreef Black-Death het volgende:
[..]
Dit staat er op de website;
[..]
Zie het ook meer als een extraatje. Ik ben er niet zo van om alles maar eindeloos te verzekeren. Maar ruzie met de buren wordt niet dekt zo te zien.
Het staat niet benoemd in elk geval..quote:Op dinsdag 10 september 2024 12:15 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Volgens mij woon conflicten ook maar misschien is dat veranderd.
Ik zal kijken of ik de oudere documenten nog heb.quote:Op dinsdag 10 september 2024 12:28 schreef Black-Death het volgende:
[..]
Het staat niet benoemd in elk geval..
De mensen die ik binnen de vakbond ken, zijn gewoon mensen van de werkvloer van elke politieke kleur, religie en groepering.quote:Op woensdag 11 september 2024 11:30 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Ik ben niet lid van de vakbond en ik zal dat waarschijnlijk ook nooit worden. Hoewel ik het idee van een vakbond goed vind is het in Nederland volledig achterhaald en worden veel vakbonden tegenwoordig bestuurd en bevolkt door linkse beroepsactivisten die de vakbeweging misbruiken voor allerhande linkse hobbyprojecten en standpunten, ik voel me daar niet thuis.
Geloof ik direct. Ik ken alleen niemand binnen de vakbond dus ik moet afgaan op hoe men zich profileert op oa social media en dat nodigt mij niet uit om lid te worden, integendeel.quote:Op woensdag 11 september 2024 12:33 schreef blomke het volgende:
[..]
De mensen die ik binnen de vakbond ken, zijn gewoon mensen van de werkvloer van elke politieke kleur, religie en groepering.
Waarvan akte.quote:Op woensdag 11 september 2024 11:30 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Ik ben niet lid van de vakbond en ik zal dat waarschijnlijk ook nooit worden. Hoewel ik het idee van een vakbond goed vind is het in Nederland volledig achterhaald en worden veel vakbonden tegenwoordig bestuurd en bevolkt door linkse beroepsactivisten die de vakbeweging misbruiken voor allerhande linkse hobbyprojecten en standpunten, ik voel me daar niet thuis.
Spijtig om te horen. Nou zou een vakbond als de FNV mij ook niet aanstaan; ik heb juist daarom een andere gekozen.quote:Op woensdag 11 september 2024 14:16 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Geloof ik direct. Ik ken alleen niemand binnen de vakbond dus ik moet afgaan op hoe men zich profileert op oa social media en dat nodigt mij niet uit om lid te worden, integendeel.
Vroeger was de fnv natuurlijk de springplank naar de PvdA. Nu de PvdA niets meer voorstelt zit geen hond meer te wachten om bij/voor de fnv te werken natuurlijkquote:Op woensdag 11 september 2024 20:14 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
De terugloop van het aantal leden heeft ook met maatschappelijke veranderingen te maken hebben die je ook ziet bij lidmaatschap van politieke partijen. leegloop van kerken en bijvoorbeeld de grote moeite die verenigingen hebben met het vinden van bestuursleden en vrijwilligers.
quote:Op woensdag 11 september 2024 20:14 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
De terugloop van het aantal leden heeft ook met maatschappelijke veranderingen te maken hebben die je ook ziet bij lidmaatschap van politieke partijen. leegloop van kerken en bijvoorbeeld de grote moeite die verenigingen hebben met het vinden van bestuursleden en vrijwilligers.
Mág het überhaupt?quote:Op dinsdag 10 september 2024 18:36 schreef Ivo1985 het volgende:
En werkgever die zeggen " mag niet"? Bestaat dat nog?
Deze is onderhandeld door FNV, CNV en de unie, afgaande op wie getekend heeft. Meestal val je onder de ABU CAO, maar er is nog een andere CAO.quote:Op woensdag 11 september 2024 20:14 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
Welke vakbond is er voor uitzendkrachten? Komen vakbonden niet vooral op voor de verworven rechten van vaste medewerkers?
In elk geval herken ik onder mijn collega's die vakbondslid zijn twee soorten, een klein deel fanatici zit voortdurend de boel op te ruien en de rest denkt bij stakingen vooral "yes, een dagje vrij!". En daar moet ik dan maandelijks financieel aan bijdragen?
Hoewel ik het nut van vakbonden begrijp voel ik me er niet bij thuis.
Afhankelijk van je cao soms zelfs 100%, mijn werkgever betaalt hier in ieder geval mijn volledige vakbondscontributie.quote:Op maandag 9 september 2024 13:05 schreef Pietpemoen het volgende:
[..]
Wij krijgen aan het einde van het jaar 40% van de contributie terug van de werkgever.
Zeg je ook Nee tegen je volgende loonsverhoging?quote:Op woensdag 11 september 2024 20:14 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
Welke vakbond is er voor uitzendkrachten? Komen vakbonden niet vooral op voor de verworven rechten van vaste medewerkers?
In elk geval herken ik onder mijn collega's die vakbondslid zijn twee soorten, een klein deel fanatici zit voortdurend de boel op te ruien en de rest denkt bij stakingen vooral "yes, een dagje vrij!". En daar moet ik dan maandelijks financieel aan bijdragen?
Hoewel ik het nut van vakbonden begrijp voel ik me er niet bij thuis.
Knoop doorgehakt, toch maar eens lid geworden van de CNV. De eerste 6 maanden voor ¤24, daarna ¤20,50 per maand die deels door m'n werkgever vergoed wordt. Bovendien kunnen we nu onze rechtsbijstandverzekering van ¤17 per maand opzeggen vanwege een gelijke dekking.quote:Op maandag 9 september 2024 13:20 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Veel (grotere) werkgevers hebben een regeling waarbij ze de contributie bruto/netto verrekenen. Daar kun je nog eens naar kijken.
Ik ben geen lid overigens. Wel eens overwogen maar destijds om de een of andere reden besloten om het niet te doen. Het kan wel uit opzich, voornamelijk dankzij de vakbonden is m'n salaris behoorlijk gestegen de afgelopen jaren. Nu met de nieuwe cao komt er ook weer 9% bij in een jaar.
Ik denk dat het ook te maken heeft met een bepaald imago dat ze uitstralen. Er zijn ook steeds meer blije werknemers die eigenlijk weinig te klagen hebben. Vakbonden komen vooral in de aandacht als ze ergens boos en zuur over zijn. Nou zijn er genoeg dingen waar ze terecht boos en zuur over zijn. Maar dat eenzijdige beeld zorgt er denk ik ook voor dat blije werknemers niet het idee krijgen dat ze iets bij de vakbond te zoeken hebben.quote:Op woensdag 11 september 2024 20:14 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
Klinkt toch interessant. Wist niet dat de CNV meer dekte. Wat dekken die allemaal qua rechtsbijstand?quote:Op donderdag 26 september 2024 11:38 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Knoop doorgehakt, toch maar eens lid geworden van de CNV. De eerste 6 maanden voor ¤24, daarna ¤20,50 per maand die deels door m'n werkgever vergoed wordt. Bovendien kunnen we nu onze rechtsbijstandverzekering van ¤17 per maand opzeggen vanwege een gelijke dekking.
Oftewel, amper kosten en het biedt toch wat voordelen.
Dit: https://www.cnv.nl/diensten/rechtshulp/. Meer hadden wij ook niet in ons pakket zitten, dus dat komt al gauw overeen.quote:Op vrijdag 27 september 2024 10:59 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Klinkt toch interessant. Wist niet dat de CNV meer dekte. Wat dekken die allemaal qua rechtsbijstand?
Zelf zit ik ook niet erg lang bij één werkgever, maar wel al m'n werkgevers (tot nu toe) zijn aangesloten bij dezelfde CAO. Op die manier heeft het alsnog zin. Mijn arbeidsvoorwaarden zijn op het moment overigens ook prima maar ik zie alsnog meerwaarde in een lidmaatschap.quote:Op vrijdag 27 september 2024 10:23 schreef Hexagon het volgende:
Geen lid omdat het in mijn sector (IT) nauwelijks meerwaarde heeft. Werknemers staan doorgaans erg sterk, dus niemand heeft daar behoefte aan een CAO. En er is ook niet echt een cultuur van tot de eeuwigheid bij een werkgever blijven. Als mensen niet blij zijn gaan ze weg, en dat kan ook makkelijk doordat er zoveel werk is.
Voor rechtsbijstand ben ik verzekerd. Ik zou wel overwegen naar een vakbond te gaan als die een rechtsbijstand zouden kunnen aanbieden die me ook op andere terreinen dan alleen werk en inkomen kan helpen. Vooral op het gebied van schade of dingen rondom mijn huis. Maar nu zou het een overbodige toevoeging zijn.
Ik ben wel voor een goed functionerende vakbeweging. Maar ik vind het iets te duur om enkel uit ideologische redenen lid van te worden. Misschien als ze een soort steunlidmaatschap invoeren voor een paar euro per jaar, waarbij je dan geen aanspraak kan maken op hulp.
Ze zetten zich dus vooral in voor die groepen waar veel van hun leden werken. In die zin niets menselijks vreemds aan, wat ik al eerder meldde: mensen die geen lid zijn, profiteren er wel van; dus wat jou ook al "motiveert":quote:Op maandag 9 september 2024 14:24 schreef Eix het volgende:
Gevoelsmatig is de definitie van zwaar werk niet zozeer gerelateerd aan ‘zwaar werk’ maar vooral aan beroepsgroepen met een sterke vakbond-vertegenwoordiging. Terwijl ook iemand met een niet zwaar-beroep allicht moeite heeft om tot de pensioenleeftijd door te gaan. Lekker selectief dus.
Tja, maar t.z.t. pluk jij er wel de vruchten van.quote:Op maandag 9 september 2024 14:24 schreef Eix het volgende:
Van een vakbond zou ik dus verwachten dat ze écht voor een goede regeling voor het collectief gaan. Maar hun boomerstrijd mogen ze zonder mijn steun voortzetten.
quote:Op vrijdag 27 september 2024 12:50 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Dit: https://www.cnv.nl/diensten/rechtshulp/. Meer hadden wij ook niet in ons pakket zitten, dus dat komt al gauw overeen.
[..]
Zelf zit ik ook niet erg lang bij één werkgever, maar wel al m'n werkgevers (tot nu toe) zijn aangesloten bij dezelfde CAO. Op die manier heeft het alsnog zin. Mijn arbeidsvoorwaarden zijn op het moment overigens ook prima maar ik zie alsnog meerwaarde in een lidmaatschap.
Dan ga ik de CNV bij afloop van mijn verzekering eens overwegen.quote:Op vrijdag 27 september 2024 12:50 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Dit: https://www.cnv.nl/diensten/rechtshulp/. Meer hadden wij ook niet in ons pakket zitten, dus dat komt al gauw overeen.
[..]
Zelf zit ik ook niet erg lang bij één werkgever, maar wel al m'n werkgevers (tot nu toe) zijn aangesloten bij dezelfde CAO. Op die manier heeft het alsnog zin. Mijn arbeidsvoorwaarden zijn op het moment overigens ook prima maar ik zie alsnog meerwaarde in een lidmaatschap.
Voor veel werknemers zijn ze toch het middel om het beter te krijgen dan het absolute minimum dat de overheid voor je regelt. En die moet een werkgever ook pijn kunnen doen indien nodig. En een winkelmedewerker of schoonmaker heeft natuurlijk niet zoveel andere middelen. In die zin ook een belangrijk wapen om een te grote kloof tussen arm en rijk te voorkomen. Ik vind het dan weer ergerlijk dat veel werknemers die zo lopen te klagen over hun slechte beloning ook vertikken energie te steken in een vakbond.quote:Op vrijdag 27 september 2024 19:33 schreef Hanca het volgende:
Dit geeft wel aan waarom ik niks met vakbonden heb, deze methodes van FNV zou ik nooit steunen: https://nos.nl/artikel/25(...)tie-over-houding-fnv
Ik twijfel nu wel over RMU en CGMV, 2 vakbonden die niet aan stakingen doen.
Het kan altijd beter maar daar kan je zelf verandering in brengen en als niemand lid wordt wordt het er niet beter opquote:Op woensdag 9 oktober 2024 00:10 schreef Bucketlist het volgende:
Ik ben geen lid van een vakbond. Werkgever zou 50% vergoeden bij lidmaatschap.
-FNVondertekende de laatste CAO niet. Was gewoon een redelijk/goed bod. Die hebben de recente CAO dan ook niet op de website staan, maar een oudeOok niks terug te vinden over de recente CAO zorgonderhandelingen
-CNV geeft amper updates over de CAO onderhandeling. Zitten gewoon fouten in de berichten op de website. In het verleden wel eens brieven voorbij zijn komen van de partij die zij inschakelen voor rechtshulp, en dat waren slechte brieven. De materie niet begrijpen en in 2 gevallen ook een onhandige strategie
-De Unie geeft wel updates en met enige regelmaat. Ook voor niet leden.
Ik vind De Unie wel een sympathieke partij. De rest vind ik niet zo professioneel overkomen.
Als je met die zin begint, weet je ook waar het probleem zit: bijna niemand in Nederland noemt zich nog arbeider.quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 20:33 schreef pedaalemmerzak het volgende:
Arbeiders aller landen verenigt u !
Werknemers aller landen verenigt u !quote:Op woensdag 9 oktober 2024 08:00 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als je met die zin begint, weet je ook waar het probleem zit: bijna niemand in Nederland noemt zich nog arbeider.
Ik werd door CNV naar ieder CAO-overleg op de hoogte gebracht middels nieuwsbrieven en whatsapp-groepen.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 00:10 schreef Bucketlist het volgende:
Ik ben geen lid van een vakbond. Werkgever zou 50% vergoeden bij lidmaatschap.
-FNVondertekende de laatste CAO niet. Was gewoon een redelijk/goed bod. Die hebben de recente CAO dan ook niet op de website staan, maar een oudeOok niks terug te vinden over de recente CAO zorgonderhandelingen
-CNV geeft amper updates over de CAO onderhandeling. Zitten gewoon fouten in de berichten op de website. In het verleden wel eens brieven voorbij zijn komen van de partij die zij inschakelen voor rechtshulp, en dat waren slechte brieven. De materie niet begrijpen en in 2 gevallen ook een onhandige strategie
-De Unie geeft wel updates en met enige regelmaat. Ook voor niet leden.
Ik vind De Unie wel een sympathieke partij. De rest vind ik niet zo professioneel overkomen.
Haat je de rechten van de werkende mens?quote:Op woensdag 9 oktober 2024 08:30 schreef Raw85 het volgende:
Ik haat vakbonden, maar ze hoeven van mij niet allemaal kapot
Ik vind de looneis voor 2025 van FNV ook niet echt van realisme getuigen. Een eis neerleggen van 27% loonsverhoging. Ik vraag me af in hoeverre je dan nog serieus genomen kan worden.quote:Op vrijdag 27 september 2024 19:33 schreef Hanca het volgende:
Dit geeft wel aan waarom ik niks met vakbonden heb, deze methodes van FNV zou ik nooit steunen: https://nos.nl/artikel/25(...)tie-over-houding-fnv
Ik twijfel nu wel over RMU en CGMV, 2 vakbonden die niet aan stakingen doen.
Nou, over rood gesproken. FNV zegt zich nogal hard af tegen PVV en cs. Daarmee duw je ook weer mensen van je af.quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 20:33 schreef pedaalemmerzak het volgende:
Arbeiders aller landen verenigt u !
Ik ben trots lid van de vakbond. Samen staan we sterk.
Helaas is er bijna niemand nog rood. Jammer.
Redelijk is het wel gezien de hoge arbeidsproductiviteit, stijging van winsten, en achteruithollende koopkracht. Maar of het ook verstandig is, is een tweede.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 18:41 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Ik vind de looneis voor 2025 van FNV ook niet echt van realisme getuigen. Een eis neerleggen van 27% loonsverhoging. Ik vraag me af in hoeverre je dan nog serieus genomen kan worden.
Misschien omdat de pvv heult met het grootkapitaal en de belangen van de VVD dientquote:Op woensdag 9 oktober 2024 19:30 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Nou, over rood gesproken. FNV zegt zich nogal hard af tegen PVV en cs. Daarmee duw je ook weer mensen van je af.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |