abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_214932706
https://nos.nl/artikel/25(...)en-zet-door-ziet-cbs

quote:
In 2023 waren opnieuw minder werknemers lid van een vakbond: 15 procent. Hiermee heeft de daling van de afgelopen jaren doorgezet. Het percentage vakbondsleden onder werknemers, ook wel de organisatiegraad genoemd, was in 2022 nog ongeveer 16 procent, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op basis van de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden.

Mannen zijn vaker lid dan vrouwen: 17 procent tegenover 14 procent. Tussen 2018 en 2023 is het vakbondslidmaatschap het sterkst afgenomen onder de oudere leeftijdsgroepen tot 65 jaar. Van de 55- tot 65-jarige werknemers was in 2023 25 procent lid, tegenover 31 procent in 2018. Onder de jongere leeftijdsgroepen nam het percentage vakbondsleden ook af, maar wel minder sterk.

De gemiddelde leeftijd van vakbondsleden was 47 jaar in 2023. Werknemers die geen vakbondslid zijn, waren gemiddeld 40 jaar. De organisatiegraad is het hoogst onder werknemers in het openbaar bestuur: 27 procent. Direct daarna volgt het onderwijs (26 procent) en in vervoer en opslag (24 procent). Aan de andere kant zijn werknemers in de informatie en communicatie met 6 procent het minst vaak vakbondslid.

Wel of geen cao

Verder valt op dat werknemers die in grote organisaties werken het vaakst zijn aangesloten bij een vakbond. Van de werknemers die in een bedrijf met 1 tot 5 personen werken, was 9 procent lid. Bij bedrijven met 1000 of meer personen was dit 20 procent, meldt het CBS.

Ook is er in 2023 een verschil in lidmaatschap te zien tussen werknemers met een vaste arbeidsrelatie en werknemers met een flexibele arbeidsrelatie: 18 procent tegenover 9 procent. En werknemers die onder een cao vallen (19 procent) zijn veel vaker lid van een vakbond dan werknemers zonder cao (7 procent).

Waarom geen lid

Het CBS heeft voor dit onderzoek niet gevraagd aan niet-leden waarom ze geen lid zijn. Vorig jaar deed het statistiekenbureau dat wel: toen zei 54 procent dat ze er nooit serieus over hadden nagedacht. Daarna zei 12 procent dat vakbonden geen invloed (meer) hebben op hun arbeidsvoorwaarden. En 8 procent vond het lidmaatschap te duur.

Volgens Evert Verhulp, hoogleraar arbeidsrecht (Universiteit van Amsterdam) zegt het ledental niet alles over de representativiteit van de vakbonden. "Uit enquêtes die het ministerie van Sociale Zaken onder alle werkenden houdt, blijkt dat de meesten, echt 70 tot 80 procent, de vakbond nog steeds als hun vertegenwoordiger beschouwen", zegt hij in het NOS Radio 1 Journaal.

Volgens Verhulp is het zorgwekkender als het aantal werkgevers afneemt dat is georganiseerd. "Dan moeten werkgevers op een andere manier aan hun arbeidsvoorwaarden werken. Dan wordt er met ondernemingsraden onderhandeld of met hele kleine, net opgerichte vakbonden. Soms wordt alleen maar op individueel niveau onderhandeld, maar dat leidt natuurlijk tot allerlei problemen, zoals ongelijkheid tussen werknemers en bijzondere arbeidsvoorwaarden."

Om het ledental weer op te schroeven, zijn volgens de hoogleraar meerdere methoden denkbaar. "Een opt-outsysteem, met dus als uitgangspunt dat je als werknemer lid bent tenzij je uitdrukkelijk aangeeft dat je dat niet wilt. Je kunt ook denken: het ledental doet er niet zoveel toe, het gaat over representativiteit en de bereidheid van werknemers om een vakbond te steunen. Niet financieel, maar op een andere manier. Of je kunt aan stemmingen of verkiezingen denken."

Meebetalen

Toch is ledental wel belangrijk voor de financiële onderbouwing van vakbonden, omdat leden zorgen voor contributie en die contributie de vakbonden draaiende houden, zegt Verhulp. "Op het moment dat dat niet gebeurt en werkgevers gaan bijspringen om die vakbond te betalen, kan dat problemen opleveren. Want als een vakbond te veel werkgeversbijdragen krijgt, dan komt de onafhankelijkheid natuurlijk in gevaar."

Meer geld genereren voor vakbonden kan op verschillende manieren. "Eén ervan is dat je het via belastingen doet. Of via een algemene heffing", zegt Verhulp. "En daar zijn ook goede redenen voor: als bijna alle werknemers, op dit moment nog 72 procent, onder een cao vallen, dan hebben zij ook voordeel van die cao. Terwijl ze daar financieel niet aan bijdragen. Je kunt dan ook zeggen: dan betaalt u ook maar mee."
De vakbonden die ooit veel meer macht hebben stellen dus tegenwoordig nauwelijks nog wat voor, omdat ze steeds minder leden hebben. Opvallend wel, als je ziet wat de vakbonden in de geschiedenis voor de werknemers hebben betekend. Tegenwoordig denken mensen vaak aan ontregelende stakingen (dus negatief) als ze aan vakbonden denken, maar om een tegenwicht tegen de (behoorlijk machtige) werkgevers te bieden moeten werknemers zich wel op de een of andere manier verenigen en dat is precies wat vakbonden doen. Ze hebben in de geschiedenis voor heel veel dingen gezorgd, niet alleen goede cao's, pensioenrechten, betere arbeidsomstandigheden, maar ook niet te vergeten de 40-urige werkweek, en een vrij weekend. Was zonder vakbonden waarschijnlijk niet gelukt.

Ik heb zelf lange tijd niks met de vakbond gedaan, omdat ik in een beroepsgroep werkte die nooit een cao heeft gehad (it development) en ook dacht ik dat ze toch niks voor me konden doen. Tegenwoordig ben ik wel lid, van FNV Zelfstandigen, dus voor zzp'ers en andere zelfstandigen. Die hebben dus ook al een eigen vakbond, dat lijkt misschien vreemd, maar met de doorgeslagen flexibilisering met al die schijn-zelfstandigen die uitgeknepen worden is dat natuurlijk helemaal niet gek.

POLL
pi_214932709
Mooi. Weg met die extreemlinkse bonden.

twitter
  maandag 9 september 2024 @ 11:45:35 #3
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_214932716
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2024 11:43 schreef Nober het volgende:
Ja heel naar wanneer er structuren zijn waarin werknemers zich kunnen verenigen en zodoende wél voor hun belangen kunnen opkomen.
Huilen dan.
pi_214932719
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2024 11:43 schreef Nober het volgende:
Wat voor werk doe jij?
pi_214932764
N.a.v. dit nieuwsbericht ga ik me wel aanmelden bij een vakbond. Zonder de vakbonden zou de jaarlijkse loonsverhoging nihil blijven.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_214932876
20 euro in de maand zie ik als contributie bij de FNV :') daar gaat je koopkracht
ik ben gek op abrikozentaart en Zelda
pi_214932904
quote:
1s.gif Op maandag 9 september 2024 11:43 schreef Nober het volgende:

[ x ]
Hoezo? In onze sector hebben ze toch maar mooi voor een hele goede CAO gezorgd.
pi_214932911
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2024 12:06 schreef Abrikozentaart het volgende:
20 euro in de maand zie ik als contributie bij de FNV :') daar gaat je koopkracht
Als 20 euro in de maand je koopkracht ondermijnt dan lijkt de vakbond me juist een goed idee, investering in je toekomstige koopkracht. Samen sta je sterker.
pi_214932926
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2024 12:12 schreef Vincent_student het volgende:

[..]
Hoezo? In onze sector hebben ze toch maar mooi voor een hele goede CAO gezorgd.
@Nober werkt misschien graag 60 uur, 6 dagen per week voor een paar cent, zonder ontslagbescherming of andere rechten.
pi_214932935
quote:
1s.gif Op maandag 9 september 2024 12:16 schreef Farenji het volgende:

[..]
@:Nober werkt misschien graag 60 uur, 6 dagen per week voor een paar cent, zonder ontslagbescherming of andere rechten.
Zonder vakbonden krijg je het nooit voor elkaar. Zonder vakbonden hadden we nog in het jaar nul gezeten wat arbeidsrechten betreft.
Nober is een troll, meer niet.
pi_214932937
Zo ver ik weet is er geen vakbond voor mijn werk. En als ze dat wel hadden dan heb ik er ook niet echt behoefte aan.
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
pi_214933081
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2024 12:18 schreef over_hedge het volgende:
Zo ver ik weet is er geen vakbond voor mijn werk. En als ze dat wel hadden dan heb ik er ook niet echt behoefte aan.
Lid worden van een vakbond doe je natuurlijk niet alleen voor jezelf, maar ook voor de andere mensen in je omgeving/situatie/vakgebied die het misschien harder nodig hebben. Hoe meer leden hoe meer invloed. Ik heb mijn vakbond ook nog nooit nodig gehad, ik dop mijn eigen boontjes wel en verdien genoeg, maar voor heel veel andere (al dan niet schijn-)zelfstandigen is dat heel anders.
pi_214933220
Ik heb de vakbond 2 keer nodig gehad i.v.m. reistijd vergoeding wat ik niet kreeg.
Zij zijn van de ene (ex)werkgever meteen doorgegaan naar de andere (huidige) werkgever. Het heeft even geduurd maar ik heb mijn gelijk gekregen.
pi_214933260
quote:
Wij krijgen aan het einde van het jaar 40% van de contributie terug van de werkgever.
pi_214933262
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2024 12:36 schreef Farenji het volgende:

[..]
Lid worden van een vakbond doe je natuurlijk niet alleen voor jezelf, maar ook voor de andere mensen in je omgeving/situatie/vakgebied die het misschien harder nodig hebben. Hoe meer leden hoe meer invloed. Ik heb mijn vakbond ook nog nooit nodig gehad, ik dop mijn eigen boontjes wel en verdien genoeg, maar voor heel veel andere (al dan niet schijn-)zelfstandigen is dat heel anders.
Nouja er is überhaupt geen vakbond voor me. Dus maakt ook weinig uit :P
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
pi_214933298
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2024 12:18 schreef Vincent_student het volgende:

[..]
Zonder vakbonden krijg je het nooit voor elkaar. Zonder vakbonden hadden we nog in het jaar nul gezeten wat arbeidsrechten betreft.
Nober is een troll, meer niet.
Dat valt wel mee, de meeste arbeidsrechten hebben we toch echt te danken aan politici en niet aan de vakbonden. En daar zit gelijk ook mijn probleem met vakbonden: ik ben het lang niet altijd met hun methodes eens. Ik geloof in democratie, in dingen regelen via de politiek.

Ik geloof niet in het recht van de sterkste, in dreigementen, in het platleggen van het openbare leven. En zeker niet als het soms zelfs om onrealistische eisen gaat. Die schoolstakingen terwijl het onderwijs al bij de best betaalde beroepen hoort voor hun opleidingsniveau, bijvoorbeeld. Als je dan klaagt over werkdruk, vooruit. Maar de belangrijkste eis was nog weer een looneis.

Ik ben lid van een politieke partij die de dingen fatsoenlijk en goed wik regelen en die op komt voor hen die het nodig hebben, dat lijkt me eigenlijk veel essentiëler.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_214933320
Altijd lid geweest.
En in een ontslagprocedure heeft een vertegenwoordiger van de vakbond persoonlijk gesproken/onderhandeld met hoofd personeelszaken en twee assistenten.
Daarbij was ik aanwezig. Alleen had ik - of een politieke partij - het niet gered.

De uitkomst was - terecht natuurlijk - voor mij gunstig en ik heb mij voorgenomen, dat ik ook altijd lid zou blijven. Ook toen ik zelfstandige werd.

Idem voor mn.X w/ Voor hem hadden wij veel eerder moeten aankloppen bij de advocaat van de vakbond. Wij vertrouwden iets té veel op de onervaren ‘vrijgestelde van werk’ vakbondsmevrouw binnen de organisatie.
Dat is later alsnog goedgekomen.

M.a.w. áls jijzelf de vakbond niet direct nodig hebt - hoera - dan is het nog altijd goed voor de collega’s en voor de arbeidsvoorwaarden in de branche waarin je werkzaam bent.

Doen!
pi_214933331
quote:
Veel (grotere) werkgevers hebben een regeling waarbij ze de contributie bruto/netto verrekenen. Daar kun je nog eens naar kijken.

Ik ben geen lid overigens. Wel eens overwogen maar destijds om de een of andere reden besloten om het niet te doen. Het kan wel uit opzich, voornamelijk dankzij de vakbonden is m'n salaris behoorlijk gestegen de afgelopen jaren. Nu met de nieuwe cao komt er ook weer 9% bij in een jaar.
  maandag 9 september 2024 @ 13:24:39 #19
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_214933353
quote:
Bij ons wordt de helft van de eerste jaarlijkse contributie vergoed door de werkgever. Daarnaast kunnen we via het Keuzemodel Arbeidsvoorwaarden 40-50% korting krijgen op de resterende contributie.

Al met al tientjeswerk per jaar dus. Als dat al een aanslag op je koopkracht is dan zou ik me juist aansluiten bij een vakbond.
Huilen dan.
pi_214933435
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2024 13:13 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat valt wel mee, de meeste arbeidsrechten hebben we toch echt te danken aan politici en niet aan de vakbonden. En daar zit gelijk ook mijn probleem met vakbonden: ik ben het lang niet altijd met hun methodes eens. Ik geloof in democratie, in dingen regelen via de politiek.
Ten eerste, check de geschiedenis eens, die fijne rechten waar we nu allemaal van genieten waren er nooit gekomen als het aan de politiek had gelegen, hier hebben de vakbonden samen met de arbeiders echt keihard voor moeten knokken.

Ten tweede, de politiek werkt natuurlijk niet alleen dmv stemmen maar ook (of misschien: vooral) dmv lobbyen.

Het punt is dat de werkgevers wel diverse grote en machtige lobbyclubs hebben om hun belangen in Den Haag te behartigen, maar de enige lobby voor werknemers (de vakbonden) spelen inmiddels bijna niks meer klaar omdat te veel mensen geen lid meer worden. Oa met bovenstaande drog-redenaties. En zichzelf daarmee heel hard in eigen voet schieten. En dan soms ook nog zeggen "ik word geen lid want de vakbond kan toch niks", nee als niemand meer lid wordt niet nee! :')
pi_214933479
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2024 12:36 schreef Farenji het volgende:

[..]
Ik heb er ook nog een rechtsbijstandverzekering bij. Ik had een keer ruzie met een baas die me gewoon weigerde te betalen voor werk dat ik goed had gedaan. Hij vroeg me een tijd over te werken om een opdracht op tijd af te hebben. Ik heb toen met hem een afspraak gemaakt voor extra betaling (liep in de duizenden voor een paar weken in de avonduren werken). Ik was toen geen lid van een vakbond. Ik heb nog steeds spijt. Hij heeft me nooit betaald. Met vakbond had ik gewoon betaald gekregen. Hij is na een tijdje eenzaam dood gegaan, niemand op zijn begrafenis. Dat was voor mij dè voldoening.
  maandag 9 september 2024 @ 14:24:25 #22
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_214933695
Ik twijfel al heel lang of ik lid van de vakbond wil zijn. Want aan de ene kant is het een goede zaak dat je als werknemers samen optrekt bij het onderhandelen over de arbeidsvoorwaarden. Tegelijkertijd wringt daar ook de schoen. Want mijn beeld is dat de huidige boomerbonden vooral bezig zijn met het veilig stellen van allerhande 55+-regelingen.

Neem de stakingen van komende woensdag vanwege de RVU-regeling. Gevoelsmatig is de definitie van zwaar werk niet zozeer gerelateerd aan ‘zwaar werk’ maar vooral aan beroepsgroepen met een sterke vakbond-vertegenwoordiging. Terwijl ook iemand met een niet zwaar-beroep allicht moeite heeft om tot de pensioenleeftijd door te gaan. Lekker selectief dus. Van een vakbond zou ik dus verwachten dat ze écht voor een goede regeling voor het collectief gaan. Maar hun boomerstrijd mogen ze zonder mijn steun voortzetten. :{
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
  maandag 9 september 2024 @ 14:30:18 #23
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_214933755
Ben wel lid maar ik vind de vakbonden zelf veels te groot en te log geworden. Met allerlei randzaken waardoor het lidmaatschap steeds duurder wordt.
pi_214933899
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2024 14:30 schreef RamboDirk het volgende:
Ben wel lid maar ik vind de vakbonden zelf veels te groot en te log geworden. Met allerlei randzaken waardoor het lidmaatschap steeds duurder wordt.
Ze worden dus juist steeds kleiner :')

Afgelopen jaar lid geworden voor mezelf en mijn collega's! En ik schaam me ervoor dat ik (als inmiddels 39-jarige) niet eerder lid ben geworden.
pi_214933931
quote:
1s.gif Op maandag 9 september 2024 14:24 schreef Eix het volgende:
Ik twijfel al heel lang of ik lid van de vakbond wil zijn. Want aan de ene kant is het een goede zaak dat je als werknemers samen optrekt bij het onderhandelen over de arbeidsvoorwaarden. Tegelijkertijd wringt daar ook de schoen. Want mijn beeld is dat de huidige boomerbonden vooral bezig zijn met het veilig stellen van allerhande 55+-regelingen.

Neem de stakingen van komende woensdag vanwege de RVU-regeling. Gevoelsmatig is de definitie van zwaar werk niet zozeer gerelateerd aan ‘zwaar werk’ maar vooral aan beroepsgroepen met een sterke vakbond-vertegenwoordiging. Terwijl ook iemand met een niet zwaar-beroep allicht moeite heeft om tot de pensioenleeftijd door te gaan. Lekker selectief dus. Van een vakbond zou ik dus verwachten dat ze écht voor een goede regeling voor het collectief gaan. Maar hun boomerstrijd mogen ze zonder mijn steun voortzetten. :{
Als je je niet vertegenwoordigd voelt dan komt dat misschien ook doordat vooral oudere mensen nog het nut van vakbonden begrijpen, en dus veel vaker lid zijn dan jongere mensen. De oplossing hiervoor lijkt me juist om ook lid te worden, en er desnoods zelf actief te worden. De samenleving, dat ben jij ;)
pi_214934091
Al bijna 30 jaar tevreden lid, mede gezien collega's. Paar keer nodig gehad; hun steun was onontbeerlijk!

Enige wat mij tegenstaat zijn collega's, die geen lid zijn, dus niets betalen maar wel profiteren van de (uitkomsten van) CAO onderhandelingen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_214934420
quote:
1s.gif Op maandag 9 september 2024 12:13 schreef Farenji het volgende:

[..]
Als 20 euro in de maand je koopkracht ondermijnt dan lijkt de vakbond me juist een goed idee, investering in je toekomstige koopkracht. Samen sta je sterker.
En is belastingaftrekbaar of wordt door de baas betaald.
Dit jaar lid van de CNV geworden trouwens. Krijg je een goede RBV erbij.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  Moderator maandag 9 september 2024 @ 17:41:21 #28
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_214935130
Zit niet bij een CAO dus vakbond heb ik ook niets aan.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  maandag 9 september 2024 @ 17:50:17 #29
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_214935229
Belangenclubs die in de jaren '80 zijn blijven hangen verliezen nog steeds leden. Ik ben geschokt.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_214935323
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2024 17:50 schreef Janneke141 het volgende:
Belangenclubs die in de jaren '80 zijn blijven hangen verliezen nog steeds leden. Ik ben geschokt.
Wellicht kunnen ze nog wat sleutels tijdelijk in beslag nemen!
zie email 27 oktober
pi_214935354
Wel lid hier, maar het valt me wel tegen dat de vakbond bepaalde acties van het bedrijf voor zoete koek slikt zonder te verifiëren bij de leden.
pi_214935692
quote:
1s.gif Op maandag 9 september 2024 11:43 schreef Nober het volgende:

[ x ]
:')
pi_214935999
quote:

mbt de rvu regeling is dat tegen de politiek die de regels bepalen. Niet perse tegen de werkgevers. Zo is de vakbond bijvoorbeeld tegen die grens van 75.000 euro bruto. Boven dat bedrag zou je geen recht hebben op die rvu regeling. Daar willen vakbonden vanaf. Verder moeten werkgevers en werknemers zelfs zonder cao uitmaken wat zwaar is.

Een overheid wil ook een quotum van max 15.000 personen per jaar die van die regeling gebruik mogen maken. Ook daar wil een vakbond vanaf.

Helaas komen vakbonden schijnbaar alleen in beeld als het om 55plus regelingen gaat. Waar ze verder iets in betekenen bijvoorbeeld hulp bij het oplossen van een arbeidsconflict, studie, loonsverhoging, kolfruimtes etc hoor je niets over.

[ Bericht 4% gewijzigd door Cherni op 09-09-2024 19:30:47 ]
pi_214936297
quote:
99s.gif Op maandag 9 september 2024 11:51 schreef bijdehand het volgende:
N.a.v. dit nieuwsbericht ga ik me wel aanmelden bij een vakbond. Zonder de vakbonden zou de jaarlijkse loonsverhoging nihil blijven.
Dat is de ene kant. De andere kant is dat de vakbonden in tijden van enorme inflatie een mega-schrale verhoging (lager dan de inflatie) uitonderhandelden. Voor 2 jaar op rij, gezien looptijd. Dat geeft mij dan niet veel vertrouwen.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  maandag 9 september 2024 @ 19:38:27 #35
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_214936304
Nog niet genoeg in verdiept en niet bekend genoeg mee.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_214936341
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2024 18:06 schreef Seeburg54 het volgende:
Wel lid hier, maar het valt me wel tegen dat de vakbond bepaalde acties van het bedrijf voor zoete koek slikt zonder te verifiëren bij de leden.
Dat krijg je als er geen kaderlid op de werkvloer werkt. Het is natuurlijk wel van belang dat er genoeg kaderleden zijn die zich inzetten op een gebied en dit door communiceren naar een overlegorgaan.
pi_214936536
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2024 19:37 schreef baskick het volgende:

[..]
Dat is de ene kant. De andere kant is dat de vakbonden in tijden van enorme inflatie een mega-schrale verhoging (lager dan de inflatie) uitonderhandelden. Voor 2 jaar op rij, gezien looptijd. Dat geeft mij dan niet veel vertrouwen.
Het alternatief is geen verhoging. En het idee dat de werkgever voor de 100% moet opdraaien voor inflatie is natuurlijk ook een beetje raar. Inflatie raakt iedereen en als er geen vakbonden zijn dan draaien de werknemers er automatisch voor op. Mét vakbonden wordt de pijn gedeeld tussen werkgever en werknemer.
Op woensdag 25 april 2018 20:45 schreef Ronald-Koeman het volgende:
7e minuut Robben eraf met spierblessure.
pi_214937145
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2024 20:04 schreef Ronald-Koeman het volgende:

[..]
Het alternatief is geen verhoging. En het idee dat de werkgever voor de 100% moet opdraaien voor inflatie is natuurlijk ook een beetje raar. Inflatie raakt iedereen en als er geen vakbonden zijn dan draaien de werknemers er automatisch voor op. Mét vakbonden wordt de pijn gedeeld tussen werkgever en werknemer.
Prima, maar ik werk om te leven en wil zoveel mogelijk. Dat past natuurlijk niet echt bij het collectieve. Een alternatief zou ook zelf onderhandelen kunnen zijn.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_214937202
Beschermers van de belangen van bijna-pensionado's die altijd drie decennia terug in de tijd denken te leven en wereldvreemde ideeën hebben. Mis je niets aan.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Friedman on Donahue
pi_214937333
Ik ben wel lid. Ik val wel onder een CAO en ik heb een keurige werkgever en ik ben mondig zat, dus ik verwacht niet dat ik die vakbond ooit 'nodig' ga hebben.

Maar die vakbond is nodig voor de mensen die niet onder een CAO vallen. *Of* een baas hebben die ze een oor aannaait. *Of* die niet goed voor zichzelf kunnen opkomen. En aangezien ik het beter vind dat ook die allemaal hun recht halen indien nodig, ben ik graag lid van de vakbond.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_214937607
Wel 56 x respons op de enquête! En ook wel flink veel leden! (41%)

#wijs
pi_214937984
quote:

De vakbonden hebben wel geregeld om Max 2000 euro ik budget voor je studieschuld bij duo in te zetten. Dus ze doen wel wat voor jongeren.
Fuck the EBU
Fuck FIA
Pakaak
It's called motorracing.Sorry? We went to carracing Toto
pi_214939588
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2024 22:54 schreef ESF1Gamer het volgende:

[..]
De vakbonden hebben wel geregeld om Max 2000 euro ik budget voor je studieschuld bij duo in te zetten. Dus ze doen wel wat voor jongeren.
Bij mijn werkgever ook. Van ouderschapsverlof waar ik helaas in mijn jonge jaren niet van heb hunnen profiteren tot kolfruimtes, studie etc. Nu staat mijn werkgever wel bekend om een sterke vakbond. Ook veel kaderleden die de spreekbuis zijn tussen de werkvloer en een overlegorgaan zoals het POC.
pi_214939654
quote:
7s.gif Op maandag 9 september 2024 21:13 schreef nostra het volgende:
Beschermers van de belangen van bijna-pensionado's die altijd drie decennia terug in de tijd denken te leven en wereldvreemde ideeën hebben. Mis je niets aan.
Complete onzin natuurlijk. Zo wordt het eisenpakket voor CAO-onderhandelingen bijvoorbeeld via een ledencommissie bepaald. Bij de afgelopen vergadering was 75% jonger dan 40.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 10-09-2024 09:56:23 ]
pi_214939712
Nu ik dit topic zo lees ga ik het toch eens uitzoeken.

Eens bekijken, welke vakbond is voor de ggz het 'beste'?
Edgar Davids over Danny Buijs na Ajax-Feyenoord (4-1, 4/2/07): Luister eens, het is niet de eerste keer dat jongetjes zich willen bewijzen en zeker ook niet de laatste keer.
pi_214939714
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2024 10:02 schreef Black-Death het volgende:

CNV
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_214939728
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2024 10:03 schreef blomke het volgende:

[..]
CNV
Dat is duidelijk. En waarom?
Edgar Davids over Danny Buijs na Ajax-Feyenoord (4-1, 4/2/07): Luister eens, het is niet de eerste keer dat jongetjes zich willen bewijzen en zeker ook niet de laatste keer.
pi_214939731
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2024 10:02 schreef Black-Death het volgende:

Ik zou eens vragen waar je directe collega's lid van zijn.
pi_214939784
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2024 10:06 schreef Black-Death het volgende:

[..]
Bij CNV krijg je er een rechtsbijstandverzekering bij, die ook voor privé geldig is.
pi_214939789
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 september 2024 10:14 schreef AardappelSchotel het volgende:

[..]
Bij CNV krijg je er een rechtsbijstandverzekering bij, die ook voor privé geldig is.
Ja dat is wel een mooie inderdaad.
pi_214939856
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2024 10:06 schreef Black-Death het volgende:
Komen voor individuele leden op bij troubles met de werkgever (been there, experienced that), verkiezen overleg boven "actie, actie, actie" en hebben oog voor de wederzijdse belangen.
pi_214939871
Klinkt goed. Net even contact gehad met HR op het werk, 50 % van de contributie wordt netto vergoed. Dus al met al prima, tientje per maand dan. Bij DAS kost een basis-RBV al 22 euro zie ik.
pi_214939980
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2024 10:07 schreef Farenji het volgende:

[..]
Ik zou eens vragen waar je directe collega's lid van zijn.
Precies. En spreek eens met een kaderlid.
pi_214940020
Zo'n 40% van de respondenten lid van de vakbond, zoveel had ik niet verwacht!

En niemand die de "mag niet van werkgever" optie heeft gekozen in ieder geval, dat is ook positief. Ik heb zelf wel eens ergens in loondienst gewerkt bij een werkgever die sterke union busting neigingen had. Hij heeft meerdere keren "als grap" gezegd dat ie mensen op staande voet zou willen ontslaan als ze lid van een vakbond zouden worden, "maar dat mag ik helaas niet van de wet". Meebetalen aan de contributie deed ie sowieso niet.
pi_214940031
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2024 10:25 schreef Black-Death het volgende:
Klinkt goed. Net even contact gehad met HR op het werk, 50 % van de contributie wordt netto vergoed. Dus al met al prima, tientje per maand dan. Bij DAS kost een basis-RBV al 22 euro zie ik.
Vraag wel even goed na of die rechtsbijstand van de vakbond ook voor andere zaken geld. Dus niet alleen arbeidsconflicten of werk gerelateerde zaken maar ook bij privé problemen met bijvoorbeeld de buren.
pi_214940067
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 september 2024 10:51 schreef Cherni het volgende:

[..]
Vraag wel even goed na of die rechtsbijstand van de vakbond ook voor andere zaken geld. Dus niet alleen arbeidsconflicten of werk gerelateerde zaken maar ook bij privé problemen met bijvoorbeeld de buren.
Dit staat er op de website;

quote:
Privé
Ook bij conflicten in de privésfeer ondersteunen we je met rechtsbijstand. Anker
Rechtshulp/SRK Groep, onze partner voor rechtshulp bij privékwesties, helpt jou en je
(thuiswonende) gezinsleden op weg. Jij en je gezin kunnen rechtsbijstand verwachten bij:

Geschillen over consumentenaankoop
Huurverhoging
Geschillen over dienstverlening
Letselschade
Letselschade bedrijfsongevallen
Besluiten van de overheid.
Zie het ook meer als een extraatje. Ik ben er niet zo van om alles maar eindeloos te verzekeren. Maar ruzie met de buren wordt niet dekt zo te zien.
pi_214940122
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2024 10:54 schreef Black-Death het volgende:

[..]
[..]
Zie het ook meer als een extraatje. Ik ben er niet zo van om alles maar eindeloos te verzekeren. Maar ruzie met de buren wordt niet dekt zo te zien.
Ruzie met buren was om even iets weer te geven dat het niet alleen moet gaan om het werk. Maar letselschade is daar ook een mooi voorbeeld van. Ik zie dat zelfs gezinsleden er gebruik van kunnen maken.

Vraag ook even of die letselschade ontstaan in privé tijd met auto of in het verkeer daarmee bedoeld word. Zo te zien wel omdat letselschade ontstaan door bedrijfsongeval apart benoemd word. Pleeg even een telefoontje voor de zekerheid.
pi_214940145
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2024 11:00 schreef Cherni het volgende:

[..]
Ruzie met buren was om even iets weer te geven dat het niet alleen moet gaan om het werk. Maar letselschade is daar ook een mooi voorbeeld van. Ik zie dat zelfs gezinsleden er gebruik van kunnen maken.
Ja klopt. Best positief dus.

Denk dat ik, nav dit topic, vanmiddag lid ga worden van een vakbond ^O^
pi_214940163
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2024 11:02 schreef Black-Death het volgende:

[..]
Ja klopt. Best positief dus.

Denk dat ik, nav dit topic, vanmiddag lid ga worden van een vakbond ^O^
Had nog wat toegevoegd. Pleeg ook even een telefoontje voor de zekerheid.
pi_214940707
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2024 10:54 schreef Black-Death het volgende:

[..]
[..]
Volgens mij woon conflicten ook maar misschien is dat veranderd.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
pi_214940805
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2024 12:15 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Volgens mij woon conflicten ook maar misschien is dat veranderd.
Het staat niet benoemd in elk geval..
pi_214940825
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2024 12:28 schreef Black-Death het volgende:

[..]
Het staat niet benoemd in elk geval..
Ik zal kijken of ik de oudere documenten nog heb.
Want ik heb dat toen specifiek uitgezocht.
pi_214942729
Ingeschreven ^O^
pi_214943608
Nav dit topic en huidige CAO perikelen toch ook maar eens kijken naar een lidmaatschap.

En werkgever die zeggen " mag niet"? Bestaat dat nog?

Zo ja, dan heb je waarschijnlijk juist een hele goede reden om lid te worden en samen met de vakbond eens je contract en dergelijke door te nemen. Want als de werkgever gewoon netjes volgens de regels handelt (of in elk geval daar zijn best voor doet en misschien door gebrek aan juiste kennis een keer een foutje maakt) is er geen reden om aan de werknemers het vakbondslidmaatschap te verbieden.
Sowieso kan verbieden natuurlijk niet, je mag als werknemer gewoon zelf weten van welke clubs je allemaal lid wordt zolang het geen clubs zijn die bij wet zijn verboden.
pi_214950242
Ik ben niet lid van de vakbond en ik zal dat waarschijnlijk ook nooit worden. Hoewel ik het idee van een vakbond goed vind is het in Nederland volledig achterhaald en worden veel vakbonden tegenwoordig bestuurd en bevolkt door linkse beroepsactivisten die de vakbeweging misbruiken voor allerhande linkse hobbyprojecten en standpunten, ik voel me daar niet thuis.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_214950855
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2024 11:30 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Ik ben niet lid van de vakbond en ik zal dat waarschijnlijk ook nooit worden. Hoewel ik het idee van een vakbond goed vind is het in Nederland volledig achterhaald en worden veel vakbonden tegenwoordig bestuurd en bevolkt door linkse beroepsactivisten die de vakbeweging misbruiken voor allerhande linkse hobbyprojecten en standpunten, ik voel me daar niet thuis.
De mensen die ik binnen de vakbond ken, zijn gewoon mensen van de werkvloer van elke politieke kleur, religie en groepering.
pi_214951704
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2024 12:33 schreef blomke het volgende:

[..]
De mensen die ik binnen de vakbond ken, zijn gewoon mensen van de werkvloer van elke politieke kleur, religie en groepering.
Geloof ik direct. Ik ken alleen niemand binnen de vakbond dus ik moet afgaan op hoe men zich profileert op oa social media en dat nodigt mij niet uit om lid te worden, integendeel.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_214953389
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2024 11:30 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Waarvan akte.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_214954443
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2024 14:16 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Geloof ik direct. Ik ken alleen niemand binnen de vakbond dus ik moet afgaan op hoe men zich profileert op oa social media en dat nodigt mij niet uit om lid te worden, integendeel.
Spijtig om te horen. Nou zou een vakbond als de FNV mij ook niet aanstaan; ik heb juist daarom een andere gekozen.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 11-09-2024 19:21:45 ]
pi_214954655
Ik ben juist wel lid geworden. Ik heb de indruk dat geen enkele andere groep op komt voor de belangen van gewone medewerkers. Misschien de OR nog een beetje, maar ik zie al een tijdje dat er double digit winst wordt gemaakt en als het dan over ons deel van de taart gaat het ineens heel slecht gaat. Terwijl de inspanningen van de medewerkers essentieel zijn om uberhaupt producten of diensten te leveren.

Ik heb bij meerdere multinationals gewerkt, sommigen kunnen prima uitleggen waarom reorganisatie nodig is en zelfs de FNV er mee akkoord gaat, maar anderen willen de financiële situatie van het bedrijf gewoon domweg niet delen.

Wel jammer dat vanwege het hoge aantal oudere leden vooral de belangen van de ouderen worden gediend, maar volgens mij mag ook niet onvermeld blijven dat Young & United het minimum loon voor de jeugd heeft weten te verbeteren.
pi_214955061
Welke vakbond is er voor uitzendkrachten? Komen vakbonden niet vooral op voor de verworven rechten van vaste medewerkers?

In elk geval herken ik onder mijn collega's die vakbondslid zijn twee soorten, een klein deel fanatici zit voortdurend de boel op te ruien en de rest denkt bij stakingen vooral "yes, een dagje vrij!". En daar moet ik dan maandelijks financieel aan bijdragen?
Hoewel ik het nut van vakbonden begrijp voel ik me er niet bij thuis.

De terugloop van het aantal leden heeft ook met maatschappelijke veranderingen te maken hebben die je ook ziet bij lidmaatschap van politieke partijen. leegloop van kerken en bijvoorbeeld de grote moeite die verenigingen hebben met het vinden van bestuursleden en vrijwilligers.
  Moderator woensdag 11 september 2024 @ 20:45:51 #72
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_214955411
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2024 20:14 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
De terugloop van het aantal leden heeft ook met maatschappelijke veranderingen te maken hebben die je ook ziet bij lidmaatschap van politieke partijen. leegloop van kerken en bijvoorbeeld de grote moeite die verenigingen hebben met het vinden van bestuursleden en vrijwilligers.
Vroeger was de fnv natuurlijk de springplank naar de PvdA. Nu de PvdA niets meer voorstelt zit geen hond meer te wachten om bij/voor de fnv te werken natuurlijk
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_214955477
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2024 20:14 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
:Y
https://www.cnv.nl/themas/contract/flexwerken/uitzendkracht/
CNV doet ook speciaal zaken voor uitzendkrachten.
pi_214955611
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2024 18:36 schreef Ivo1985 het volgende:
En werkgever die zeggen " mag niet"? Bestaat dat nog?
Mág het überhaupt?
pi_214955758
quote:
Welke vakbond is er voor uitzendkrachten? Komen vakbonden niet vooral op voor de verworven rechten van vaste medewerkers?

In elk geval herken ik onder mijn collega's die vakbondslid zijn twee soorten, een klein deel fanatici zit voortdurend de boel op te ruien en de rest denkt bij stakingen vooral "yes, een dagje vrij!". En daar moet ik dan maandelijks financieel aan bijdragen?

Deze is onderhandeld door FNV, CNV en de unie, afgaande op wie getekend heeft. Meestal val je onder de ABU CAO, maar er is nog een andere CAO.

Een enigszins recent geboekt resultaat is dat de 13e maand bij de inlenersbeloning gaat horen. Dit was vroeger niet afdwingbaar; sommige opdrachtgevers betaalden dit, andere niet. Weet ik helaas alles van, ik werd dus ingeschaald alsof ik een 13e maand kreeg, maar kreeg hem vervolgens niet omdat de opdrachtgever hem niet wilde vergoeden. Heel gedoe ook gehad met UWV toen omdat ik daarmee dus ook gelijk een gat van 8% in m'n salaris had.
pi_214992844
quote:
1s.gif Op maandag 9 september 2024 13:05 schreef Pietpemoen het volgende:

[..]
Wij krijgen aan het einde van het jaar 40% van de contributie terug van de werkgever.
Afhankelijk van je cao soms zelfs 100%, mijn werkgever betaalt hier in ieder geval mijn volledige vakbondscontributie.
pi_214994010
quote:

Zeg je ook Nee tegen je volgende loonsverhoging?
pi_214995958
Ik denk dat lid zijn van een vakbond niet verkeerd. Zeker voor werknemers met een wat "ander" opleidingsniveau is een vakbond een welkome support. Voor hen is het vaak wat moelijker de juiste weg en loketten te vinden.

Vakbonden geven ondersteuning bij belasting-aangiften en ondersteuning op ander juridisch / arbeidsgeschillen vlak zowel met de evt werkgever danwel overheidsinstanties (UWV. (VSO, faillissementen, uitkeringen, AO")

Vakbondscontributie kun je in veel gevallen (staat vlgs mij ook in div CAO's) verrekenen met het loon waardoor je het belastingvoordeel hebt).
pi_215097550
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2024 13:20 schreef ArnosL het volgende:

[..]
Veel (grotere) werkgevers hebben een regeling waarbij ze de contributie bruto/netto verrekenen. Daar kun je nog eens naar kijken.

Ik ben geen lid overigens. Wel eens overwogen maar destijds om de een of andere reden besloten om het niet te doen. Het kan wel uit opzich, voornamelijk dankzij de vakbonden is m'n salaris behoorlijk gestegen de afgelopen jaren. Nu met de nieuwe cao komt er ook weer 9% bij in een jaar.
Knoop doorgehakt, toch maar eens lid geworden van de CNV. De eerste 6 maanden voor ¤24, daarna ¤20,50 per maand die deels door m'n werkgever vergoed wordt. Bovendien kunnen we nu onze rechtsbijstandverzekering van ¤17 per maand opzeggen vanwege een gelijke dekking.

Oftewel, amper kosten en het biedt toch wat voordelen.
  vrijdag 27 september 2024 @ 10:23:11 #80
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_215105731
Geen lid omdat het in mijn sector (IT) nauwelijks meerwaarde heeft. Werknemers staan doorgaans erg sterk, dus niemand heeft daar behoefte aan een CAO. En er is ook niet echt een cultuur van tot de eeuwigheid bij een werkgever blijven. Als mensen niet blij zijn gaan ze weg, en dat kan ook makkelijk doordat er zoveel werk is.

Voor rechtsbijstand ben ik verzekerd. Ik zou wel overwegen naar een vakbond te gaan als die een rechtsbijstand zouden kunnen aanbieden die me ook op andere terreinen dan alleen werk en inkomen kan helpen. Vooral op het gebied van schade of dingen rondom mijn huis. Maar nu zou het een overbodige toevoeging zijn.

Ik ben wel voor een goed functionerende vakbeweging. Maar ik vind het iets te duur om enkel uit ideologische redenen lid van te worden. Misschien als ze een soort steunlidmaatschap invoeren voor een paar euro per jaar, waarbij je dan geen aanspraak kan maken op hulp.

[ Bericht 3% gewijzigd door Hexagon op 27-09-2024 10:45:52 ]
  vrijdag 27 september 2024 @ 10:58:55 #81
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_215105958
quote:

Ik denk dat het ook te maken heeft met een bepaald imago dat ze uitstralen. Er zijn ook steeds meer blije werknemers die eigenlijk weinig te klagen hebben. Vakbonden komen vooral in de aandacht als ze ergens boos en zuur over zijn. Nou zijn er genoeg dingen waar ze terecht boos en zuur over zijn. Maar dat eenzijdige beeld zorgt er denk ik ook voor dat blije werknemers niet het idee krijgen dat ze iets bij de vakbond te zoeken hebben.

Als de vakbond ook meer zou kunnen betekenen voor blije werknemers, en dat zou uitdragen, dan worden ze ook aantrekkelijker voor die mensen.
  vrijdag 27 september 2024 @ 10:59:47 #82
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_215105968
quote:
2s.gif Op donderdag 26 september 2024 11:38 schreef ArnosL het volgende:

[..]
Knoop doorgehakt, toch maar eens lid geworden van de CNV. De eerste 6 maanden voor ¤24, daarna ¤20,50 per maand die deels door m'n werkgever vergoed wordt. Bovendien kunnen we nu onze rechtsbijstandverzekering van ¤17 per maand opzeggen vanwege een gelijke dekking.

Oftewel, amper kosten en het biedt toch wat voordelen.
Klinkt toch interessant. Wist niet dat de CNV meer dekte. Wat dekken die allemaal qua rechtsbijstand?
pi_215106853
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2024 10:59 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Klinkt toch interessant. Wist niet dat de CNV meer dekte. Wat dekken die allemaal qua rechtsbijstand?
Dit: https://www.cnv.nl/diensten/rechtshulp/. Meer hadden wij ook niet in ons pakket zitten, dus dat komt al gauw overeen.
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2024 10:23 schreef Hexagon het volgende:
Geen lid omdat het in mijn sector (IT) nauwelijks meerwaarde heeft. Werknemers staan doorgaans erg sterk, dus niemand heeft daar behoefte aan een CAO. En er is ook niet echt een cultuur van tot de eeuwigheid bij een werkgever blijven. Als mensen niet blij zijn gaan ze weg, en dat kan ook makkelijk doordat er zoveel werk is.

Voor rechtsbijstand ben ik verzekerd. Ik zou wel overwegen naar een vakbond te gaan als die een rechtsbijstand zouden kunnen aanbieden die me ook op andere terreinen dan alleen werk en inkomen kan helpen. Vooral op het gebied van schade of dingen rondom mijn huis. Maar nu zou het een overbodige toevoeging zijn.

Ik ben wel voor een goed functionerende vakbeweging. Maar ik vind het iets te duur om enkel uit ideologische redenen lid van te worden. Misschien als ze een soort steunlidmaatschap invoeren voor een paar euro per jaar, waarbij je dan geen aanspraak kan maken op hulp.
Zelf zit ik ook niet erg lang bij één werkgever, maar wel al m'n werkgevers (tot nu toe) zijn aangesloten bij dezelfde CAO. Op die manier heeft het alsnog zin. Mijn arbeidsvoorwaarden zijn op het moment overigens ook prima maar ik zie alsnog meerwaarde in een lidmaatschap.
pi_215109737
quote:
Gevoelsmatig is de definitie van zwaar werk niet zozeer gerelateerd aan ‘zwaar werk’ maar vooral aan beroepsgroepen met een sterke vakbond-vertegenwoordiging. Terwijl ook iemand met een niet zwaar-beroep allicht moeite heeft om tot de pensioenleeftijd door te gaan. Lekker selectief dus.
Ze zetten zich dus vooral in voor die groepen waar veel van hun leden werken. In die zin niets menselijks vreemds aan, wat ik al eerder meldde: mensen die geen lid zijn, profiteren er wel van; dus wat jou ook al "motiveert":

quote:
Van een vakbond zou ik dus verwachten dat ze écht voor een goede regeling voor het collectief gaan. Maar hun boomerstrijd mogen ze zonder mijn steun voortzetten. :{
Tja, maar t.z.t. pluk jij er wel de vruchten van.
  vrijdag 27 september 2024 @ 18:16:54 #85
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_215110014
quote:
2s.gif Op vrijdag 27 september 2024 12:50 schreef ArnosL het volgende:

[..]
Dit: https://www.cnv.nl/diensten/rechtshulp/. Meer hadden wij ook niet in ons pakket zitten, dus dat komt al gauw overeen.
[..]
Zelf zit ik ook niet erg lang bij één werkgever, maar wel al m'n werkgevers (tot nu toe) zijn aangesloten bij dezelfde CAO. Op die manier heeft het alsnog zin. Mijn arbeidsvoorwaarden zijn op het moment overigens ook prima maar ik zie alsnog meerwaarde in een lidmaatschap.
quote:
2s.gif Op vrijdag 27 september 2024 12:50 schreef ArnosL het volgende:

[..]
[..]
Dan ga ik de CNV bij afloop van mijn verzekering eens overwegen.

Qua CAO voor mij niet zo interessant. Ik heb bijna nooit een CAO gehad, bestaat niet primair voor mijn beroepsgroep. Enkel wanneer je werkt voor een bedrijf dat in een CAO zit voor een andere beroepsgroep en je daar dan ook deel van uitmaakt.
pi_215110677
Dit geeft wel aan waarom ik niks met vakbonden heb, deze methodes van FNV zou ik nooit steunen: https://nos.nl/artikel/25(...)tie-over-houding-fnv

Ik twijfel nu wel over RMU en CGMV, 2 vakbonden die niet aan stakingen doen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  vrijdag 27 september 2024 @ 20:00:18 #87
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_215110902
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2024 19:33 schreef Hanca het volgende:
Dit geeft wel aan waarom ik niks met vakbonden heb, deze methodes van FNV zou ik nooit steunen: https://nos.nl/artikel/25(...)tie-over-houding-fnv

Voor veel werknemers zijn ze toch het middel om het beter te krijgen dan het absolute minimum dat de overheid voor je regelt. En die moet een werkgever ook pijn kunnen doen indien nodig. En een winkelmedewerker of schoonmaker heeft natuurlijk niet zoveel andere middelen. In die zin ook een belangrijk wapen om een te grote kloof tussen arm en rijk te voorkomen. Ik vind het dan weer ergerlijk dat veel werknemers die zo lopen te klagen over hun slechte beloning ook vertikken energie te steken in een vakbond.

Echt ontwrichtende acties waar de samenleving echt last van heeft ben ik ook niet zo voor. Kan een stuk creatiever vaak.
pi_215213738
Arbeiders aller landen verenigt u !

Ik ben trots lid van de vakbond. Samen staan we sterk.

Helaas is er bijna niemand nog rood. Jammer.
pi_215215128
Ik ben geen lid van een vakbond. Werkgever zou 50% vergoeden bij lidmaatschap.

-FNVondertekende de laatste CAO niet. Was gewoon een redelijk/goed bod. Die hebben de recente CAO dan ook niet op de website staan, maar een oude :{ Ook niks terug te vinden over de recente CAO zorgonderhandelingen
-CNV geeft amper updates over de CAO onderhandeling. Zitten gewoon fouten in de berichten op de website. In het verleden wel eens brieven voorbij zijn komen van de partij die zij inschakelen voor rechtshulp, en dat waren slechte brieven. De materie niet begrijpen en in 2 gevallen ook een onhandige strategie
-De Unie geeft wel updates en met enige regelmaat. Ook voor niet leden.

Ik vind De Unie wel een sympathieke partij. De rest vind ik niet zo professioneel overkomen.
pi_215215682
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2024 00:10 schreef Bucketlist het volgende:

-FNVondertekende de laatste CAO niet. Was gewoon een redelijk/goed bod. Die hebben de recente CAO dan ook niet op de website staan, maar een oude :{ Ook niks terug te vinden over de recente CAO zorgonderhandelingen
-CNV geeft amper updates over de CAO onderhandeling. Zitten gewoon fouten in de berichten op de website. In het verleden wel eens brieven voorbij zijn komen van de partij die zij inschakelen voor rechtshulp, en dat waren slechte brieven. De materie niet begrijpen en in 2 gevallen ook een onhandige strategie

Ik vind De Unie wel een sympathieke partij. De rest vind ik niet zo professioneel overkomen.
Het kan altijd beter maar daar kan je zelf verandering in brengen en als niemand lid wordt wordt het er niet beter op
pi_215215716
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2024 20:33 schreef pedaalemmerzak het volgende:
Als je met die zin begint, weet je ook waar het probleem zit: bijna niemand in Nederland noemt zich nog arbeider.
pi_215215801
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2024 08:00 schreef Hanca het volgende:

[..]
Als je met die zin begint, weet je ook waar het probleem zit: bijna niemand in Nederland noemt zich nog arbeider.
Werknemers aller landen verenigt u !
pi_215215839
Ik haat vakbonden, maar ze hoeven van mij niet allemaal kapot
pi_215216352
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2024 00:10 schreef Bucketlist het volgende:

Ik werd door CNV naar ieder CAO-overleg op de hoogte gebracht middels nieuwsbrieven en whatsapp-groepen.
pi_215217029
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2024 08:30 schreef Raw85 het volgende:
Ik haat vakbonden, maar ze hoeven van mij niet allemaal kapot
Haat je de rechten van de werkende mens?
pi_215220665
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2024 19:33 schreef Hanca het volgende:

Ik vind de looneis voor 2025 van FNV ook niet echt van realisme getuigen. Een eis neerleggen van 27% loonsverhoging. Ik vraag me af in hoeverre je dan nog serieus genomen kan worden.
  woensdag 9 oktober 2024 @ 19:30:44 #97
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_215221089
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2024 20:33 schreef pedaalemmerzak het volgende:

Ik ben trots lid van de vakbond. Samen staan we sterk.

Helaas is er bijna niemand nog rood. Jammer.
Nou, over rood gesproken. FNV zegt zich nogal hard af tegen PVV en cs. Daarmee duw je ook weer mensen van je af.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
  woensdag 9 oktober 2024 @ 19:32:24 #98
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_215221111
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2024 18:41 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Ik vind de looneis voor 2025 van FNV ook niet echt van realisme getuigen. Een eis neerleggen van 27% loonsverhoging. Ik vraag me af in hoeverre je dan nog serieus genomen kan worden.
Redelijk is het wel gezien de hoge arbeidsproductiviteit, stijging van winsten, en achteruithollende koopkracht. Maar of het ook verstandig is, is een tweede.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
pi_215221147
quote:
7s.gif Op woensdag 9 oktober 2024 19:30 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Nou, over rood gesproken. FNV zegt zich nogal hard af tegen PVV en cs. Daarmee duw je ook weer mensen van je af.
Misschien omdat de pvv heult met het grootkapitaal en de belangen van de VVD dient
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')