SPOILER: Uitleg symbolen weerkaartenOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.• Weeronline - begrippen (nederlands)
---
• WKN - Actueel weer in Nederland
• KNMI Daggegevens
• KNMI Geografische overzichten van het weer
• KNMI Buienradar
• KNMI Pluim
---
• Klimaateffectatlas
• Nederland in de ban van de 'supercel'
• CAPE + Liftedindex
---
---
User locaties
Zo dat we ook nog weten wie waar ongeveer woont,
let op dit is een screenshot, klik op het kaartje of de link eronder voor live
DM (met plaats/stad naar); @kree om erop toegevoegd te worden of meld je aan in dit topic:
GC / FOK!users kaart (Google Maps) Nieuwe kaart, nieuwe kansen (update) #7
We gaan dit trouwens niet precies op GPS locatie toevoegen (tenzij op verzoek) plaats/stad lijkt me nauwkeurig genoeg voor dit doel![]()
Raak even je auto aan.quote:Op zondag 1 september 2024 17:57 schreef THEFXR het volgende:
goh, woon precies in de provincie waar het heetst is
Ook al de kerstboom opgezet?quote:Op zondag 1 september 2024 19:26 schreef Elan het volgende:
Smerig weertje.
Demonstratief alle herfst spullen maar aan het uitstallen.
Ja stom hoor zo'n bloedhete herfstquote:Op zondag 1 september 2024 17:37 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Regen en grijze treurnis willen we verdomme
Herfsthalfjaar is bezig. Waar blijft dat grauwe, gure weer nu
Bloedhete herfst?quote:Op zondag 1 september 2024 19:41 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Ja stom hoor zo'n bloedhete herfstIk wil een herfststorm! Lekker uitwaaien op het strand
Het is vandaag herfst en het is 30+ graden gewordenquote:
Jij zei herfst. Die duurt 3 maanden op de kalender.quote:Op zondag 1 september 2024 21:13 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Het is vandaag herfst en het is 30+ graden geworden
Ach, we hadden hier ook al iemand die dacht dat het al Indian summer was. Dat is pas in oktober.quote:Op zondag 1 september 2024 21:19 schreef Arcee het volgende:
21 september is het pas herfst.
KNMI met hun gemakzuchtige 1 september.
Alles nog steeds potdichtquote:Op zondag 1 september 2024 21:26 schreef heywoodu het volgende:
Het mag zo langzamerhand wel eens af gaan koelen, zou men weten dat de zon onder is?
Hier op de bovenverdieping niet, zodra het onder de 25 kwam was het buiten 'koeler' dan binnen, dus jaquote:
Ik weet dat het niet klopt, maar dit is zo'n beetje mijn beeld van deze zomer. Muf, klam nat en "warm"quote:Op zondag 1 september 2024 21:31 schreef LTVDK het volgende:
26 graden met 80% luchtvochtigheid, gaat wel een topnachtje worden zo
24.3 graden binnen. Temperatuur is nu ongeveer gelijk dus kan zo alles open zetten.quote:Op zondag 1 september 2024 21:35 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Hier op de bovenverdieping niet, zodra het onder de 25 kwam was het buiten 'koeler' dan binnen, dus ja
Het is eigenlijk een vrij rustige milde zomer geweest, alleen af en toe dan een paar keer een periode van die rare dagen zoals nu dat de temperatuur opeens 10 graden omhoog schiet en de nachten niet afkoelenquote:Op zondag 1 september 2024 21:36 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik weet dat het niet klopt, maar dit is zo'n beetje mijn beeld van deze zomer. Muf, klam nat en "warm"
28.9 binnen en vannacht niet lager dan 20quote:Op zondag 1 september 2024 21:37 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
24.3 graden binnen. Temperatuur is nu ongeveer gelijk dus kan zo alles open zetten.
Ik weet het, het was helemaal geen bijzondere zomer. Toch heb ik hem als erg onprettig ervaren. En dat terwijl ik toch echt wel een voorkeur heb voor lekker zomer weer.quote:Op zondag 1 september 2024 21:39 schreef LTVDK het volgende:
[..]
Het is eigenlijk een vrij rustige milde zomer geweest, alleen af en toe dan een paar keer een periode van die rare dagen zoals nu dat de temperatuur opeens 10 graden omhoog schiet en de nachten niet afkoelen
Ik ook, maar met een heel klein vleugje 'het viel gelukkig mee, in de breedte'quote:Op zondag 1 september 2024 21:44 schreef Straatcommando. het volgende:
Toch heb ik hem als erg onprettig ervaren.
Ja hierop kun je het goed zien, ging de hele tijd heen en weer, zeker juli ging het alle kanten opquote:Op zondag 1 september 2024 21:44 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik weet het, het was helemaal geen bijzondere zomer. Toch heb ik hem als erg onprettig ervaren. En dat terwijl ik toch echt wel een voorkeur heb voor lekker zomer weer.
om de 3 dagen regen vanaf vorige jaar oktober en twintig keer code geel.quote:Op zondag 1 september 2024 21:44 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik weet het, het was helemaal geen bijzondere zomer. Toch heb ik hem als erg onprettig ervaren. En dat terwijl ik toch echt wel een voorkeur heb voor lekker zomer weer.
Dankzij deze dag is de herfst al verpestquote:Op zondag 1 september 2024 21:24 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Jij zei herfst. Die duurt 3 maanden op de kalender.
Mooi, waarschijnlijk vallen we flink hard in de herfst, bak regen fris etc. succes alvastquote:Op maandag 2 september 2024 00:29 schreef Rnie het volgende:
Ik ben zo klaar met deze bloedhitte.Ik ga bij de volgende Extinction Rebellion demo ook maar ff op de snelweg zitten.
Klaar mee.
Warm zomerweer kan ook lekker zijn he.quote:Op zondag 1 september 2024 21:44 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Lekker bakken op het hete asfalt en met loshangende vellen thuis komenquote:Op maandag 2 september 2024 00:29 schreef Rnie het volgende:
Ik ben zo klaar met deze bloedhitte.Ik ga bij de volgende Extinction Rebellion demo ook maar ff op de snelweg zitten.
Klaar mee.
Bij sneu neuzen United de huilstruik uithangen.quote:Op maandag 2 september 2024 00:29 schreef Rnie het volgende:
Klaar mee.
Laat maar komenquote:Op maandag 2 september 2024 07:07 schreef INViCTuS het volgende:
Temperatuur lijkt toch onder de 20 te komen eind deze week. Niet de bedoeling
Einde middag zegt men (in het oosten). Maar er is veel onzekerheid.quote:
Dat zou echt zwaar naadje zijn. Helemaal met regen. Laten we het gezellig op 25 graden houden tot eind Oktober....daar moet toch consensus voor te vinden zijn?quote:Op maandag 2 september 2024 07:07 schreef INViCTuS het volgende:
Temperatuur lijkt toch onder de 20 te komen eind deze week. Niet de bedoeling
25 graden is medio oktober toch echt wel een beetje te magertjes hoorquote:Op maandag 2 september 2024 09:01 schreef GarlandBriggs het volgende:
[..]
Dat zou echt zwaar naadje zijn. Helemaal met regen. Laten we het gezellig op 25 graden houden tot eind Oktober....daar moet toch consensus voor te vinden zijn?
Daarom eerst septemberquote:Op maandag 2 september 2024 09:03 schreef Dven het volgende:
[..]
25 graden is medio oktober toch echt wel een beetje te magertjes hoor
Ik stond gister op een festival. Briesje en zonnetje erbij, het was heerlijk.quote:Op maandag 2 september 2024 00:38 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Warm zomerweer kan ook lekker zijn he.
Dat onprettig ervaren ken ik, dit heeft meer te maken met al die neerslag die er is gevallen en uiteindelijk de hoge dauwpunt en vochtigheid die het erg ondragelijk maakt.
Vandaag was het eigenlijk prima te doen, bijna 26 graden volop zon en flinke bries erbij maakte voor het gevoel prima.
September is gezelliger met minstens 30 graden.quote:
De gemiddelde temp zegt niks, we hadden ook om de 2 dagen regen. De zomer was crap daardoor.quote:Op maandag 2 september 2024 09:29 schreef INViCTuS het volgende:
Augustus was een goede en mooie zomer maand. Volgend jaar hopelijk weer
[ x ]
Nou nou.. augustus was toch een prima maand? Relatief weinig regen en veel zon gehad.quote:Op maandag 2 september 2024 10:00 schreef THEFXR het volgende:
[..]
De gemiddelde temp zegt niks, we hadden ook om de 2 dagen regen. De zomer was crap daardoor.
Niks mis mee iddquote:Op maandag 2 september 2024 10:04 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Nou nou.. augustus was toch een prima maand? Relatief weinig regen en veel zon gehad.
Zon plus een hoge LV door al het vocht. Waardoor de temp niet lekker aanvoelde.quote:Op maandag 2 september 2024 10:04 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Nou nou.. augustus was toch een prima maand? Relatief weinig regen en veel zon gehad.
Die neerslagsommen verschilden nog per regio. Zeeland was relatief droog en Twente is juist veel gevallen. Landelijk heel gemiddeld zomertje ook qua temperatuur.quote:Op maandag 2 september 2024 10:00 schreef THEFXR het volgende:
[..]
De gemiddelde temp zegt niks, we hadden ook om de 2 dagen regen. De zomer was crap daardoor.
Maar dat was niet de gehele maand. We hebben een handvol echt hete/tropische dagen gehad.quote:Op maandag 2 september 2024 10:11 schreef THEFXR het volgende:
[..]
Zon plus een hoge LV door al het vocht. Waardoor de temp niet lekker aanvoelde.
Gelukkig maarquote:Op maandag 2 september 2024 10:18 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Maar dat was niet de gehele maand. We hebben een handvol echt hete/tropische dagen gehad.
Zoals het minimaal hoort te zijnquote:Op maandag 2 september 2024 10:20 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Gelukkig maar
Wel 30 dagen boven de 20 graden in augustus
Watquote:Op maandag 2 september 2024 10:00 schreef THEFXR het volgende:
[..]
quote:Op maandag 2 september 2024 10:20 schreef bloodymary1 het volgende:
Ik zie nergens staan dat het al naar onder de 20 graden gaat gelukkig. Dat zou ik echt nog niet aan kunnen...
Was gisteren even op de 15daagse. De oper schoot naar de 15 graden, terwijl die een dag eerder nog 30 aangaf. Nu 20-25, dat lijkt me meer realistisch en prima nog. Als het maar redelijk droog blijft vooralquote:Op maandag 2 september 2024 10:20 schreef bloodymary1 het volgende:
Ik zie nergens staan dat het al naar onder de 20 graden gaat gelukkig. Dat zou ik echt nog niet aan kunnen...
Jij hebt al kou besteld. Je mag maar één ding wensen.quote:Op maandag 2 september 2024 10:26 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Was gisteren even op de 15daagse. De oper schoot naar de 15 graden, terwijl die een dag eerder nog 30 aangaf. Nu 20-25, dat lijkt me meer realistisch en prima nog. Als het maar redelijk droog blijft vooral
Hier 31 dagen boven de 20 graden gemeten.quote:Op maandag 2 september 2024 10:20 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Gelukkig maar
Wel 30 dagen boven de 20 graden in augustus
Dan kom maar door met 15 graden. Bestel jij dan wel de droogte?quote:Op maandag 2 september 2024 10:27 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Jij hebt al kou besteld. Je mag maar één ding wensen.
Alsof 19 graden begin september echt zo vreselijk isquote:
Maakt mij niets uit hoorquote:Op maandag 2 september 2024 10:44 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Alsof 19 graden begin september echt zo vreselijk isman man..
Mooi zomer maandje, zoals het hoortquote:Op maandag 2 september 2024 10:30 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Hier 31 dagen boven de 20 graden gemeten.
21 dagen boven de 25 graden gemeten.
5 dagen boven de 30 graden gemeten.
En hij zit ook in Limbabwe. Die warmte kon z'n huis amper uit denk ik daardoor.
Wat aan de warme kantquote:Op maandag 2 september 2024 11:04 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Mooi zomer maandje, zoals het hoort
Goh @Nattekatquote:Op maandag 2 september 2024 12:09 schreef THEFXR het volgende:
code geel voor alle provincies behalve de kust.
https://www.knmi.nl/nederland-nu/weer/waarschuwingen/utrecht
Die vervolgens zelf weer warmte genereert. Echt heel praktisch als je loopt te zweten.quote:Op maandag 2 september 2024 12:07 schreef blessed19 het volgende:
Allemaal janken om hoge lv, maar niemand komt op het idee om een luchtontvochtiger te halen.
Teminste beter iets dan niets als je geen airco hebt.
Die dingen zijn troep. Mijn airco op ontvochtigingsstand warmt de boel alleen maar op.quote:Op maandag 2 september 2024 12:07 schreef blessed19 het volgende:
Allemaal janken om hoge lv, maar niemand komt op het idee om een luchtontvochtiger te halen.
Het concept is op zich prima maar het is wel meer geschikt om in de herfst/winter schimmel tegen te gaan dan effectief je woning aangenamer te maken in de zomer.quote:Op maandag 2 september 2024 12:20 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Die dingen zijn troep. Mijn airco op ontvochtigingsstand warmt de boel alleen maar op.
Dat is dan symptoombestrijding voor slechte ventilatie.quote:Op maandag 2 september 2024 12:22 schreef Elan het volgende:
[..]
Het concept is op zich prima maar het is wel meer geschikt om in de herfst/winter schimmel tegen te gaan dan effectief je woning aangenamer te maken in de zomer.
Heeft weinig zin buiten zo'n ontvochtiger.quote:Op maandag 2 september 2024 12:07 schreef blessed19 het volgende:
Een normale airco koelt dan welquote:Op maandag 2 september 2024 12:20 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Die dingen zijn troep. Mijn airco op ontvochtigingsstand warmt de boel alleen maar op.
Dan is het geen echte ontvochtigingsstand.quote:Op maandag 2 september 2024 12:29 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Een normale airco koelt dan wel
Niet elke ruimte is goed te ventileren Hans.quote:Op maandag 2 september 2024 12:28 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dat is dan symptoombestrijding voor slechte ventilatie.
Geen idee, de modus heet zo. Ik kan daar ook gewoon nog een temperatuur bij instellen als ik wil.quote:Op maandag 2 september 2024 12:29 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dan is het geen echte ontvochtigingsstand.
Kort gezegd: er valt momenteel geen klote te zeggen over het weer.quote:Op maandag 2 september 2024 12:46 schreef INViCTuS het volgende:
Nederland - Geworstel met (hoogtelaag) / koudeput Gisteravond kwam de operationele rn control ECMWF uitdraai met een plotseling via de Noordzee richting Nederland afsnoerend (hoogte)laag #koudeput op de proppen (1,2). Vanmorgen zien we vervolgens het #GFS model ook zoiets uit de hoed toveren (3) terwijl het ECMWF weinig meer overlaat van het koudeputje. Opvallend dat bij beide modellen deze oplossingen met het koudeputje ( T500 hPa -22°C) helemaal onderin de bandbreedte van de ensembles terug te vinden waren. Mocht dit echter zo evolueren dan is het voorbij met enige zomerse opties. Het wordt dan (zeer) onbestendig, koel en ook nog eens turbulent. Het moge echter ook duidelijk zijn dat de modellen behoorlijk aan het worstelen zijn met de ontwikkelingen cut off (hoogte)laag #ULL en de onzekerheid zelfs op de middellange termijn zeer onzeker zijn. Wordt vervolgd zullen we maar zeggen
[ x ]
Dit, in een kelder bijv met alleen maar een klein bovenraampje is zo'n ding echt wel een uitkomst.quote:Op maandag 2 september 2024 12:30 schreef Elan het volgende:
[..]
Niet elke ruimte is goed te ventileren Hans.
Dat zo'n ding nuttig kan zijn sluit niet meteen uit dat het in 80% van de gevallen niet zo gebruikt wordt.quote:Op maandag 2 september 2024 13:25 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Dit, in een kelder bijv met alleen maar een klein bovenraampje is zo'n ding echt wel een uitkomst.
Als mensen een luchtontvochtiger gaan kopen omdat ze denken dat zo'n ding koelt dan zijn ze wel vrij dom bezig ja.quote:Op maandag 2 september 2024 13:31 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dat zo'n ding nuttig kan zijn sluit niet meteen uit dat het in 80% van de gevallen niet zo gebruikt wordt.
Hoe laat is de verwachting dat het hier los gaat?quote:Op maandag 2 september 2024 13:33 schreef Jor_Dii het volgende:
Het slechte weer begint zich al te vormen boven Luxemburg en west Duitsland.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |