Het was een perfecte dag bij de Airborne Freedomtrailquote:Op woensdag 18 september 2024 12:12 schreef pipster het volgende:
Ik hoop dat de beentjes zondag weer wat willen, ik heb zondag 30 kilometer Airbornrun gedaan in het tempo van mijn vrouw. Daar krijg je dus spierpijn van in je kuiten.
Oh ja Joost Klein was ook wel redelijk veel te horen, dat mag.
Van Engelbewaarder ga ik vast snel lopen, daar wil je zo snel mogelijk vanaf.
Juist op een baan kom je erachter dat sporthorloges niet 100% nauwkeurig zijn. Ik verbied je om de GPS-afstand te tellen bij de coopertest, dat is echt het beste merk ik.quote:Op dinsdag 17 september 2024 17:19 schreef Evangelion het volgende:
Vanavond coopertest. Ik tel gewoon de GPS afstand, want op de baan moet ik steeds mensen inhalen.
Twee keer baanwedstrijd gedaan, twee keer 3k met een grote groep. Volgens strava allebei 3,1k. Dat scheelt wel veel op 3k qua paceMaar dat komt vooral door (slecht) inhalen.
Laatste twee marathons met Garmin waren 42,35 en 42,38.
quote:Op donderdag 19 september 2024 16:20 schreef valleilijn het volgende:
Nou het hittealarm is er al voor de Damloop hoor,
Klinkt allemaal vrij overdreven..quote:Op donderdag 19 september 2024 16:20 schreef valleilijn het volgende:
Nou het hittealarm is er al voor de Damloop hoor, met oa een extra waterpost aan het einde, extra koelmiddelen en de starts worden opgerekt zodat men meer verspreid over de dag loopt en er dus ook meer spreiding is voor de medische zorg.
RIP voor iedereen die een PR hoopte te lopen.
Flesjesquote:Op donderdag 19 september 2024 17:13 schreef Sport_Life het volgende:
Toch wel lachwekkend die Nederlandse wedstrijden.. Idem met de marathon Rotterdam, veel te weinig drankposten ondanks dat er bijna ieder jaar een hitte protocol is.
In Màlaga kun je iedere 2,5-5km een pet flesje water pakken, daarnaast veel fruit en gelletjes. Temp zo rond de 20 graden ..
Dat werkt veel beter dan zo'n plastic bekertje waar de helft al uit valt als je m aanpakt.
Het risico op oververhitting wordt bij de Dam tot Damloop, maar ook bepaalde andere loopevenenten, vrij zwaar gewogen. Niets mos mee om mensen goed te informeren maar maatregelen neigen soms een beetje naar betutteling. Een risico blijft dat je je inschrijft voor een bepaalde loop en het feest niet of slechts gedeeltelijk doorgaat. Of dat de tijdregistratie wordt uitgeschakeld.quote:Op donderdag 19 september 2024 16:29 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Klinkt allemaal vrij overdreven..
Ja precies daar weten ze wel raad met een beetje zonquote:Op donderdag 19 september 2024 18:18 schreef Evangelion het volgende:
[..]
FlesjesHad dat in Athene
Paar slokjes, niet gehaast omdat alles eruit kletst, de rest over je handen/nek/hoofd gieten
Elke 2.5km
In 2019 was het nog warmer tijdens de Damloop, en toen liep ik met PR. Dus ik verwacht nu weer een goede tijd. Wat dramatisch toch dat je bij 20+ graden zoveel mensen onwel ziet worden. Het is toch heerlijk als het wat warmer is. Voor mij zou 30 graden ook prima zijn, maar ik kan begrijpen dat dat niet prettig is voor de meeste. Maar een graadje of 22 a 23?quote:Op donderdag 19 september 2024 16:20 schreef valleilijn het volgende:
Nou het hittealarm is er al voor de Damloop hoor, met oa een extra waterpost aan het einde, extra koelmiddelen en de starts worden opgerekt zodat men meer verspreid over de dag loopt en er dus ook meer spreiding is voor de medische zorg.
RIP voor iedereen die een PR hoopte te lopen.
Het probleem is dat de ondergrens voor warmte steeds lager wordt gelegd. Zou Nederland op dit gebied uniek zijn? Nu is het zo dat hier al vrij snel dingen worden uitvergroot. Wijzen op de risico’s van een hitteberoerte lijkt me verstandig, maar doen alsof de wereld bijna vergaat is een beetje over de top.quote:Op donderdag 19 september 2024 23:43 schreef GwaiLow het volgende:
[..]
In 2019 was het nog warmer tijdens de Damloop, en toen liep ik met PR. Dus ik verwacht nu weer een goede tijd. Wat dramatisch toch dat je bij 20+ graden zoveel mensen onwel ziet worden. Het is toch heerlijk als het wat warmer is. Voor mij zou 30 graden ook prima zijn, maar ik kan begrijpen dat dat niet prettig is voor de meeste. Maar een graadje of 22 a 23?
Die zakjes vond ik juist veel fijner dan bekertjesquote:Op donderdag 19 september 2024 23:03 schreef Tele6 het volgende:
Ik had 2022 bij de Zevenheuvelenloop dat ze van die eetbare zakjes met sportdrank gaven. Echt hopeloos, want ze glibberden zo uit je hand, als je er een gaatje in beet dan liep alles over je kin, en je gleed uit over de zakjes die op de grond lagen.
Dan heb ik nog liever bekertjes -- ze raadden aan om van tevoren instructie te kijken over het juiste gebruik van zo'n zakje maar bekertjes kan ik al "juist gebruiken" sinds ik een kleuter was dus geef me dan een bekertje.
Je kunt helaas niks afdwingen bij deelname. Jan en alleman kan zo meedoen aan de Damloop.quote:Op vrijdag 20 september 2024 00:25 schreef core2duo het volgende:
[..]
Het probleem is dat de ondergrens voor warmte steeds lager wordt gelegd. Zou Nederland op dit gebied uniek zijn? Nu is het zo dat hier al vrij snel dingen worden uitvergroot. Wijzen op de risico’s van een hitteberoerte lijkt me verstandig, maar doen alsof de wereld bijna vergaat is een beetje over de top.
De Damloop van 2019 heb ik ook gelopen, het was toen heel mooi weer.
Klopt wel wat je zegt. Het gedoe van vorig jaar, was voor mij en een vriend, met wie ik samen heel veel wedstrijden loop 1 van de redenen om het dit jaar over te slaan. Daarnaast is het inderdaad erg massaal. De snelste recreantenlopers, startten toen ook te dicht op de langzaamste businesslopers, waardoor het vaak veel te veel dringen was verderop in het parcours en je niet echt lekker kon lopen.quote:Op vrijdag 20 september 2024 08:35 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Je kunt helaas niks afdwingen bij deelname. Jan en alleman kan zo meedoen aan de Damloop.
En daardoor moeten de goed getrainde hardlopers helaas onder de slecht getrainde: 'we doen een keertje mee hardlopers' lijden.
Geen idee of Nederland zo uniek is met het lager leggen van de ondergrens. Evenementen in warmere delen van de wereld beginnen vaak wel een stuk vroeger. Het regelen van vrijwilligers is nu al vaak een probleem, laat staan vrijwilligers die zo vroeg hun bed uit willen. Om iets te noemen.
Dat gedoe met het uitzetten van de tijdregistratie was voor mij vorig jaar het laatste zetje om toch maar een wedstrijdlicentie te regelenMaar ik snap heel goed dat de wat ervarenere hardlopers de Damloop lekker links laten liggen vanwege de massaliteit. Voor mij heeft de Damloop wel een speciaal plekje wat daar begon het hardlopen voor mij mee. (Ik was stiekem ook zo'n slecht getrainde we doen een keertje mee hardloper
)
Inmiddels loop ik dit jaar de Damloop voor de derde achtereenvolgende jaar 2 keer. Een keer volle bak en de tweede keer op marathon tempo als training voor een najaars marathon.
Denk dat het vooral een heel groot evenement is op een logistiek onhandige plek, en er zijn in het verleden een aantal mensen overleden. Ik ken ook een superfitte marathonloopster die met hitteberoerte in het ziekenhuis is gekomen tijdens een wedstrijd, dus het kan altijd gebeuren, niet per se bij slecht voorbereide mensen. Maar met zo'n groot evenement, op een vaak warm moment in het jaar, wordt de kans natuurlijk wel groter, en als je dan 10.000en mensen hebt die van A naar B lopen en weer terug moeten met bussen is het ook best een uitdaging om genoeg hulpdiensten overal snel te krijgen.quote:Op vrijdag 20 september 2024 00:25 schreef core2duo het volgende:
[..]
Het probleem is dat de ondergrens voor warmte steeds lager wordt gelegd. Zou Nederland op dit gebied uniek zijn? Nu is het zo dat hier al vrij snel dingen worden uitvergroot. Wijzen op de risico’s van een hitteberoerte lijkt me verstandig, maar doen alsof de wereld bijna vergaat is een beetje over de top.
De Damloop van 2019 heb ik ook gelopen, het was toen heel mooi weer.
Waarschuwen is prima en extra verkoelingsmaatregelen ook, maar een wedstrijd moet er niet onder gaan lijden doordat ze dus bepaalde elementen gaan schrappen of iets dergelijks. Mensen trainen hier maanden naartoe en investeren tijd en geld om aan een evenement mee te doen. Natuurlijk moet dat zo veilig mogelijk allemaal en de hulpdiensten moeten in te zetten zijn, maar nogmaals: blijf dan nadenken over hoe massaal je een evenement wilt blijven organiseren.quote:Op vrijdag 20 september 2024 09:04 schreef Zwabberhark het volgende:
Ik denk dat de mensen die hier zeggen dat het allemaal wel meevalt met de warmte en dat er betutteld wordt nog nooit de verantwoordelijkheid hebben gehad voor een grote groep hardlopers.
Die kunnen dan nog wat leren van Leiden. Daar was het goed warm en heb ik demarathon volgehouden dankzij de vele drankposten, sponzen en directe verzorging na de finish.quote:Op donderdag 19 september 2024 17:13 schreef Sport_Life het volgende:
Toch wel lachwekkend die Nederlandse wedstrijden.. Idem met de marathon Rotterdam, veel te weinig drankposten ondanks dat er bijna ieder jaar een hitte protocol is.
In Màlaga kun je iedere 2,5-5km een pet flesje water pakken, daarnaast veel fruit en gelletjes. Temp zo rond de 20 graden ..
Dat werkt veel beter dan zo'n plastic bekertje waar de helft al uit valt als je m aanpakt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |