Het is al even geleden dat ik er was (geldt voor heel Scandinavië), dus het kan zijn dat ik er tegenwoordig weer anders over denk. Het leukste van Oslo vond ik de combinatie tussen zee aan de ene kant en bergen aan de andere kant. We hadden er ook fantastisch weer en het is, op Trondheim na, de enige plek waar we terrasjes konden vinden tijdens onze reisquote:Op maandag 17 maart 2025 13:23 schreef Fogel het volgende:
[..]
But why? (ik heb er jaren gewoond, OK, het heeft een paar leuke plekken maar over het algemeen vind ik het niet zo boeiend daar)
[..]
Alles is betaalbaar, ligt alleen aan je budget
Maar hoe dan ook, de laatste jaren is het overal een stuk duurder geworden. Normaal gesproken, voor een lang weekend weg, was Oslo het duurst, gevolgd door Kopenhagen en Stockholm. Voor mijn gevoel is nu Kopenhagen duurder, maar dat kan ook alleen maar aan het koersverschiil tussen de Noorse en Deense kroon liggen. Hoe dat is vanaf een Europerspectief weet niet zo niet.
Klinkt als Helsinki.quote:Op maandag 17 maart 2025 13:23 schreef Fogel het volgende:
[..]
But why? (ik heb er jaren gewoond, OK, het heeft een paar leuke plekken maar over het algemeen vind ik het niet zo boeiend daar)
In Finland was vooral de drank duur, van cola tot Bacardi.quote:Alles is betaalbaar, ligt alleen aan je budget
Maar hoe dan ook, de laatste jaren is het overal een stuk duurder geworden. Normaal gesproken, voor een lang weekend weg, was Oslo het duurst, gevolgd door Kopenhagen en Stockholm. Voor mijn gevoel is nu Kopenhagen duurder, maar dat kan ook alleen maar aan het koersverschiil tussen de Noorse en Deense kroon liggen. Hoe dat is vanaf een Europerspectief weet niet zo niet.
Bergen? Heuvels hebben ze daarquote:Op maandag 17 maart 2025 13:29 schreef MaJo het volgende:
[..]
Het is al even geleden dat ik er was (geldt voor heel Scandinavië), dus het kan zijn dat ik er tegenwoordig weer anders over denk. Het leukste van Oslo vond ik de combinatie tussen zee aan de ene kant en bergen aan de andere kant. We hadden er ook fantastisch weer en het is, op Trondheim na, de enige plek waar we terrasjes konden vinden tijdens onze reisIk moet dus echt weer eens terug om opnieuw te kunnen beoordelen. Ik heb de laatste 10 jaar zoveel buiten Europa gereisd dat ik Europa zelf een beetje heb verwaarloosd
Ja, dat. Beste met Helsinki was de boot naar Tallinnquote:Op maandag 17 maart 2025 13:32 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Klinkt als Helsinki.
Leuk voor een uurtje of twee, maar heel veel is er niet te doen.
[..]
Helsinki vond ik ook geen bal aan. Het regende ook die dag dus dat hielp niet mee. Van anderen hoorde ik dat ze het een geweldige stad vonden, geen idee wat zij gezien hebben wat ik heb gemistquote:Op maandag 17 maart 2025 13:32 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Klinkt als Helsinki.
[..]
In Finland was vooral de drank duur, van cola tot Bacardi.
Maar ook een bak koffie of warme chocolademelk kon je flink aftikken. Een Irish coffee kostte er bijvoorbeeld ¤14,50.
Voedsel, inclusief dat bij restaurants en in supermarkten, was ongeveer gelijk als wat je er hier in een grote stad voor betaald…
Voor een Nederlander zijn dit bergenquote:Op maandag 17 maart 2025 13:37 schreef Fogel het volgende:
[..]
Bergen? Heuvels hebben ze daar![]()
Voor echte bergen kan je beter naar het zuid-westen of naar het noorden van het land gaan.
Ik vind de Stockholm archipelago geweldig, en het feit dat het veel meer als "echte stad" aanvoelt dan Oslo.
[..]
Ja, dat. Beste met Helsinki was de boot naar Tallinn
FTFYquote:Op maandag 17 maart 2025 13:37 schreef Fogel het volgende:
Bergen? Heuvels hebben ze daar![]()
Voor echte bergen kan je beter naar het zuid-westen of naar het noorden van het land Zuid-Amerika gaan.
Whehe, je hebt daar een goed puntquote:
Er is altijd een overtreffende trapquote:
Als je slim bent is het prima betaalbaar. Als je een avondje uit wilt gaan ga je bij iemand thuis eerst indrinken. Onder het genot van metal muziek baan je je een weg door een laag van chips en pizzaresten op je sokken (want schoenen aan is vies) terwijl je een fles vers geimporteerde wodka soldaat maakt voordat je naar de club gaat.quote:Op maandag 17 maart 2025 13:14 schreef Pinuts het volgende:
Zijn die Scandinavische steden ook een beetje betaalbaar? Wellicht dat ik dan ook eens die kant op ga.
Nouja dan is er 1 voordeel, ik drink geen alcoholquote:Op maandag 17 maart 2025 15:43 schreef Individual het volgende:
[..]
Als je slim bent is het prima betaalbaar. Als je een avondje uit wilt gaan ga je bij iemand thuis eerst indrinken. Onder het genot van metal muziek baan je je een weg door een laag van chips en pizzaresten op je sokken (want schoenen aan is vies) terwijl je een fles vers geimporteerde wodka soldaat maakt voordat je naar de club gaat.
2 belangrije lessen: 1 ga bij iemand thuis indrinken 2 koop taxfree alcohol.
..ben al sinds mijn 20s niet meer in Noorwegen geweest dus ik weet niet hoe het nu gaat.
Alcohol is er duur.
Helsinki vond ik ook niet zo heel veel aan. Wel een paar interessante gebouwen en wat mooie architectuur, maar na een paar uur inderdaad wel gezien. Al was het toen constant een grijze lucht met ook nog af en toe wat regenen.quote:Op maandag 17 maart 2025 13:32 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Klinkt als Helsinki.
[..]
In Finland was vooral de drank duur, van cola tot Bacardi.
Maar ook een bak koffie of warme chocolademelk kon je flink aftikken. Een Irish coffee kostte er bijvoorbeeld ¤14,50.
Voedsel, inclusief dat bij restaurants en in supermarkten, was ongeveer gelijk als wat je er hier in een grote stad voor betaald…
Die ervaring heb ik dan weer niet, hoewel ze zich niet allemaal verstaanbaar kunnen maken aan niet Fins sprekende personen. Fins is een pure horror taal, waar wij niets mee kunnen.quote:Op maandag 17 maart 2025 13:41 schreef MaJo het volgende:
[..]
De Finnen zijn ook nog eens vreselijk onaardig en stug
Ik moet toegeven dat ik buiten Finland ook wel eens aardige Finnen ben tegengekomen, maar mijn ervaring destijds in Finland was niet bestquote:Op maandag 17 maart 2025 17:44 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Die ervaring heb ik dan weer niet, hoewel ze zich niet allemaal verstaanbaar kunnen maken aan niet Fins sprekende personen. Fins is een pure horror taal, waar wij niets mee kunnen.
Maar met de Finnen die zich in het Engels konden uitten, heb ik toch wel regelmatig leuke gesprekken gehad…
Bratislava, leuk voor een middagje.quote:Op maandag 17 maart 2025 23:42 schreef MaJo het volgende:
Mensen ervaring met Bratislava? De laatste keer dat ik daar was heette het land nog Tsjechoslowakije, dus ik weet er niet zo heel veel meer van
[..]
Ik moet toegeven dat ik buiten Finland ook wel eens aardige Finnen ben tegengekomen, maar mijn ervaring destijds in Finland was niet best
Wel een leuke stad. Maar inderdaad meer iets voor een dagtrip ergens anders, bijvoorbeeld Wenen, vandaan of een middag.quote:Op maandag 17 maart 2025 23:42 schreef MaJo het volgende:
Mensen ervaring met Bratislava? De laatste keer dat ik daar was heette het land nog Tsjechoslowakije, dus ik weet er niet zo heel veel meer van
[..]
Ik moet toegeven dat ik buiten Finland ook wel eens aardige Finnen ben tegengekomen, maar mijn ervaring destijds in Finland was niet best
Waar in de Vogezen zit je? Het is een groot gebied en ik heb her en der wel tips.quote:Op zaterdag 15 maart 2025 20:54 schreef Pinuts het volgende:
Ik heb de Vogezen geboekt voor het weekend van 5 mei (dus lang weekend). Wel met annuleringsoptie omdat ik voornamelijk wil gaan hiken, dus als er echt slecht weer voorspeld wordt dan kan ik hem nog cancellen.
Dus voorlopig veel leuks op de planning:
- Half april: lang weekend Toscane
- Begin mei: lang weekend Vogezen
- Eind mei/begin juni: 3 weken Singapore + Maleisie
Ik slaap in saint-die-des-vosges. Wil voornamelijk mooie hikes maken.quote:Op donderdag 20 maart 2025 10:18 schreef UIO_AMS het volgende:
[..]
Waar in de Vogezen zit je? Het is een groot gebied en ik heb her en der wel tips.
En Singapore en Maleisië zijn tof. Wij waren daar vorig jaar januari / februari.
Ik ben benieuwd wat je ervan vindt! Ongeveer daar willen wij namelijk ook gaan verblijven (of toch in Duitsland, of Zwitserland of...quote:Op donderdag 20 maart 2025 11:03 schreef Pinuts het volgende:
[..]
Ik slaap in saint-die-des-vosges. Wil voornamelijk mooie hikes maken.
Als je nog tips voor maleisie en Singapore hebt is dat uiteraard ook welkom.
Ah, Saint Die des Vosges is niet een heel aantrekkelijke plaats, maar prima als uitvalsbasis. Ben daar één keer gestopt bij een rondrit door de Vogezen voor een lunch, dus veel meer kan ik er niet over vertellen. Het is aan de arme kant van de Vogezen (westzijde), terwijl de andere zijde met de Elzas veel rijker is vanwege de wijnen en de aantrekkende kracht van steden als Straatsburg, Colmar, Mulhouse en net over de grens Freiburg en Bazel.quote:Op donderdag 20 maart 2025 11:03 schreef Pinuts het volgende:
Ik slaap in saint-die-des-vosges. Wil voornamelijk mooie hikes maken.
Als je nog tips voor maleisie en Singapore hebt is dat uiteraard ook welkom.
Ah ja. Ik moet zeggen dat ik ook niet van plan ben veel in het dorp te komen. Maar de opties waren dit of colmar maar dit lag dichterbij 2 hikes die ik wilde doen. Dus prima.quote:Op donderdag 20 maart 2025 15:32 schreef UIO_AMS het volgende:
[..]
Ah, Saint Die des Vosges is niet een heel aantrekkelijke plaats, maar prima als uitvalsbasis. Ben daar één keer gestopt bij een rondrit door de Vogezen voor een lunch, dus veel meer kan ik er niet over vertellen. Het is aan de arme kant van de Vogezen (westzijde), terwijl de andere zijde met de Elzas veel rijker is vanwege de wijnen en de aantrekkende kracht van steden als Straatsburg, Colmar, Mulhouse en net over de grens Freiburg en Bazel.
Hikes kun je meer dan genoeg maken in de Vogezen, maar ze zijn wel vaak zwaar. Uiteraard zijn er ook makkelijkere routes te vinden. De Linge Memorial 1915 is interessant vanwege de loopgraven uit WO1 en rondom Lac Noir is eenvoudig te doen met kinderen.
Voor Maleisië en Singapore moet je wat specifieker zijn qua vraag..
Hoe zit het eigenlijk qua korte broek dragen als vrouw? Aangezien het toch (maleisie) een islamitisch land is?quote:Op donderdag 20 maart 2025 15:32 schreef UIO_AMS het volgende:
Voor Maleisië en Singapore moet je wat specifieker zijn qua vraag..
Het is er niet zo streng islamitisch. En op de stranden zie je ook gewoon Russische vrouwen in stringbikini's naast Arabische vrouwen in burkini's. Dat is dan wel weer het andere uiterste.quote:Op maandag 31 maart 2025 14:20 schreef Pinuts het volgende:
Hoe zit het eigenlijk qua korte broek dragen als vrouw? Aangezien het toch (maleisie) een islamitisch land is?
Nee naar een heiligdom sowieso niet. Maar als ik een hike maak of zoiets vind ik het wel lekker. Of als het echt 35 graden is in de stad ook wel.quote:Op maandag 31 maart 2025 14:34 schreef UIO_AMS het volgende:
[..]
Het is er niet zo streng islamitisch. En op de stranden zie je ook gewoon Russische vrouwen in stringbikini's naast Arabische vrouwen in burkini's. Dat is dan wel weer het andere uiterste.
Overigens ben ik natuurlijk geen vrouw, maar ik zou sowieso niet in korte broek lopen. En al helemaal niet als je naar één of ander heiligdom gaat.
Ik ben zelf nooit in Maleisië geweest maar wel in Indonesië, en Java is ook islamitisch. Ik droeg zelf wel altijd een lange broek uit respect, en shirtjes met korte mouwen waarbij wel de schouders bedekt zijn. Jurkjes over de knie met mouwtjes die de schouders bedekken zal ook prima zijn.quote:Op maandag 31 maart 2025 15:25 schreef Pinuts het volgende:
[..]
Nee naar een heiligdom sowieso niet. Maar als ik een hike maak of zoiets vind ik het wel lekker. Of als het echt 35 graden is in de stad ook wel.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |