abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator zaterdag 24 augustus 2024 @ 20:15:27 #151
57816 crew  Mijk
BAM
pi_214795094
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 augustus 2024 20:05 schreef dop het volgende:

[..]
Hier geef de lijn aan waar fantasie begint en wetenschap eindigt.
Ik zou kunnen meten dat je fantaseert maar niet weten wat je fantaseert.
Jouw intuïtie kan ook niet inschatten wat ik fantaseer, je kunt er hooguit naar raden.
Exact, en die lijn tussen wetenschap en fantasie, betekent het dat de fantasie niet bestaat, enkel omdat de wetenschap meetbaar is\?
As above, so below.
  zondag 25 augustus 2024 @ 00:41:47 #152
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_214797610
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 augustus 2024 16:52 schreef Zefi het volgende:

[..]
Ik heb daar toch al meerdere keren bronnen/artikelen voor gegeven, zoals ik hier uit het artikel van Forsdyke heb aangehaald:
[..]
In het Science artikel staat:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Los van het hoge 'E.T.' bestaat want ik heb hier een Eppo uit 1983 met een fotootje van hem en John Lennon is vermoord door de CIA want het staat hier in een artikel van de Pop Formule uit Februari 81 gehalte
van je bronnen staat wat je beweerde er niet in. Nergens staat, iets in de trant van, "er bestaan mensen waarvan 95 procent van de hersenen ontbreken met een hoog IQ".

[ Bericht 0% gewijzigd door Panterjong op 25-08-2024 00:43:05 (Aanvulling) ]
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_214797876
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 augustus 2024 20:15 schreef Mijk het volgende:

[..]
Exact, en die lijn tussen wetenschap en fantasie, betekent het dat de fantasie niet bestaat, enkel omdat de wetenschap meetbaar is\?
Fantasie is een reëel, fysiek object in deze materiële wereld van atomen, moleculen en hersencellen. Het bestaat dus. ;)

[ Bericht 3% gewijzigd door Bassie48 op 25-08-2024 07:15:08 ]
pi_214797883
quote:
1s.gif Op zondag 25 augustus 2024 00:41 schreef Panterjong het volgende:

[..]
Los van het hoge 'E.T.' bestaat want ik heb hier een Eppo uit 1983 met een fotootje van hem en John Lennon is vermoord door de CIA want het staat hier in een artikel van de Pop Formule uit Februari 81 gehalte
van je bronnen staat wat je beweerde er niet in. Nergens staat, iets in de trant van, "er bestaan mensen waarvan 95 procent van de hersenen ontbreken met een hoog IQ".
  zondag 25 augustus 2024 @ 07:57:29 #155
545 dop
:copyright: dop
pi_214797924
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 augustus 2024 18:44 schreef Zefi het volgende:

[..]
Het gaat niet om wat jij of ik zeg, maar om wat de bronnen zeggen en dat je die begrijpt. Als dat al niet lukt en je herhaalt zaken waar ik talloze keren op gereageerd heb dan valt er inderdaad geen discussie te voeren.
of ik de bronnen wel of niet begrijp is voor iedereen persoonlijk om te beoordelen.
Ik de lezer zal altijd denken dat ik het begrijp.

Wat ik doe ik lees maar stel mezelf ook vragen.

Als er staat 95% gevuld met hersenvloeistof, Denk ik niet automatisch 95% van de hersenen ontbreken.
Als iemand wordt gezien en behandeld door een arts denk ik okay er zijn dus klachten anders kom je niet bij een arts.
Als je een drain legt bij iemand met een waterhoofd, dan doe je dat niet voor de lol, je wil er blijkbaar iets mee berijken.
Als ik een röntgenfoto zie denk ik okay lastig om hier precies te zeggen wat er nu op staat.
Een arts is tegenwoordig heel terughoudend om hier dergelijke conclusie aan te hangen. Die zou een ct/mri en pet doen om een beter beeld te krijgen, en dan nog zou hij niet gelijk met percentages gaan strooien. Hier wat uitleg over wat we tegenwoordig kunnen/doen.

Jou voorbeeld is een heel bijzonder voorbeeld, je zou het een soort heilige graal kunnen noemen.
Volgende vraag die op popt.
Waarom is er zo weinig bekend, waarom hebben niet meer artsen deze man onderzocht. Er wordt gesproken over een jongeman
, dat zou betekenen dat hij ook in deze tijd waar we de bovengenoemde mogelijkheden hebben ook kan zijn onderzocht.
Waarom is daar niets van terug te vinden.
En zo kan ik nog wel even door gaan met ik ben dan nog niet eens begonnen over wat we wel weten over hersenen en de functie van hersen gebieden.
Dat is allemaal kennis die je niet in 1x laat vallen met een voorbeeld dat bijzondern is en veel vragen oproept, maar geen antwoorden geeft.

Ik wil er niet mee aangeven dat ik precies weet wat er speelt bij jouw voorbeeld, ik weet daar net zo weinig over als jij of elke andere lezer, daarom kies ik er juist voor om er geen conclusies aan te verbinden, helaas het is niet anders.

Tot zover wat bij mij gebeurt, niet om er verder nog over in discussie te gaan, maar voor jouw om te begrijpen waarom ik het niet met je eens ben.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_214797935
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2024 07:08 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
Fantasie is een reëel, fysiek object in deze materiële wereld van atomen, moleculen en hersencellen. Het bestaat dus. ;)
Fantasie is subjectief. Wat Mijk probeert aan te stippen in zijn discussie met dop, is het onderscheid tussen objectief en subjectief.

De wereld bestaat in de eerste plaats uit kwaliteiten, de objectieve grondstof is secundair.

Er is een gedeelde realiteit mogelijk omdat er een universeel bewustzijn is. Bewustzijn is niet persoonlijk. Er is geen jouw bewustzijn en mijn bewustzijn, er is alleen HET bewustzijn.

Als je 's nachts droomt heb je een ervaring alleen voor jezelf. Het is een projectie van je eigen geest.

Maar als het universele bewustzijn droomt is dat een projectie voor iedereen.

Het mechanische aspect ervan, de materie en de natuurwetten, is een noodzakelijk aspect van de gedeelde realiteit. Anders kan het nooit werken, het zou als een zeepbel uit elkaar spatten.

Wat jij doet, is de mechanische werking verheffen tot de fundamentele realiteit.
  zondag 25 augustus 2024 @ 08:07:00 #157
545 dop
pi_214797940
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 augustus 2024 20:15 schreef Mijk het volgende:

[..]
Het betekent dat fantasie, fantasie is en geen werkelijkheid.
Als je werkelijkheid en fantasie wil mengen, weet je dus niet waar werkelijkheid begint en fantasie eindigt.
Als je fantasie meet of wil meten dan wordt het geen werkelijkheid, het blijft fantasie.

Bestaat fantasie, ja in je fantasie, nee niet in de werkelijkheid.
Je kunt wel fantaseren over de werkelijkheid.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
pi_214798020
quote:
1s.gif Op zondag 25 augustus 2024 08:04 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Fantasie is subjectief. Wat Mijk probeert aan te stippen in zijn discussie met dop, is het onderscheid tussen objectief en subjectief.

De wereld bestaat in de eerste plaats uit kwaliteiten, de objectieve grondstof is secundair.

Er is een gedeelde realiteit mogelijk omdat er een universeel bewustzijn is. Bewustzijn is niet persoonlijk. Er is geen jouw bewustzijn en mijn bewustzijn, er is alleen HET bewustzijn.

Als je 's nachts droomt heb je een ervaring alleen voor jezelf. Het is een projectie van je eigen geest.

Maar als het universele bewustzijn droomt is dat een projectie voor iedereen.

Het mechanische aspect ervan, de materie en de natuurwetten, is een noodzakelijk aspect van de gedeelde realiteit. Anders kan het nooit werken, het zou als een zeepbel uit elkaar spatten.

Wat jij doet, is de mechanische werking verheffen tot de fundamentele realiteit.
Fantasie is objectief. Nu is het inderdaad nog lastig elektronisch (materie) aan te tonen maar ik ben er van overtuigd dat over pakweg 25 jaar via hersenscans en ondersteund door AI men kan vertellen welke fantasie de 'patiënt' heeft, geproduceerd door zijn/haar atomen, moleculen en hersencellen. Het is dan objectief vast te stellen.
pi_214798056
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2024 08:38 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
Fantasie is objectief. Nu is het inderdaad nog lastig elektronisch (materie) aan te tonen maar ik ben er van overtuigd dat over pakweg 25 jaar via hersenscans en ondersteund door AI men kan vertellen welke fantasie de 'patiënt' heeft, geproduceerd door zijn/haar atomen, moleculen en hersencellen. Het is dan objectief vast te stellen.
Nee, je kunt het alleen ervaren. Een fantasie navertellen uit de hersenscans is niet hetzelfde als de fantasie ervaren.

Je kunt nooit weten hoe een appel smaakt zonder een beet in een appel te nemen. Dat is de definitie van subjectiviteit, het is een persoonlijke ervaring.

En deze werkelijkheid is een gedeelde ervaring.
pi_214798086
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2024 08:51 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Nee, je kunt het alleen ervaren. Een fantasie navertellen uit de hersenscans is niet hetzelfde als de fantasie ervaren.

Je kunt nooit weten hoe een appel smaakt zonder een beet in een appel te nemen. Dat is de definitie van subjectiviteit, het is een persoonlijke ervaring.

En deze werkelijkheid is een gedeelde ervaring.
Alle persoonlijke ervaringen van alle mensen worden straks opgeslagen in een groot, wereldwijd netwerk en met scans en AI toegankelijk gemaakt. Met behulp van sensoren op helmen kan elke fantasie van elk mens voor iedereen beschikbaar zijn om in jouw woorden te 'ervaren'. Subjectiviteit is dan helemaal verdwenen.
pi_214798127
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2024 08:56 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
Alle persoonlijke ervaringen van alle mensen worden straks opgeslagen in een groot, wereldwijd netwerk en met scans en AI toegankelijk gemaakt. Met behulp van sensoren op helmen kan elke fantasie van elk mens voor iedereen beschikbaar zijn om in jouw woorden te 'ervaren'. Subjectiviteit is dan helemaal verdwenen.
De ervaring wordt niet opgeslagen, het objectieve correlaat van de ervaring wordt (theoretisch) opgeslagen zodat het alsnog door een bewustzijn subjectief ervaren kan worden.

Ik snap dat het moeilijk is om te bevatten.
pi_214798143
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2024 09:04 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
De ervaring wordt niet opgeslagen, het objectieve correlaat van de ervaring wordt (theoretisch) opgeslagen zodat het alsnog door een bewustzijn subjectief ervaren kan worden.

Ik snap dat het moeilijk is om te bevatten.
Ja want als het objectief aantoonbare onbegrijpelijke op een subjectief onbegrijpelijke manier wordt beschreven dan blijft het het objectief onbegrijpelijke.
pi_214798169
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2024 09:08 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
Ja want als het objectief aantoonbare onbegrijpelijke op een subjectief onbegrijpelijke manier wordt beschreven dan blijft het het objectief onbegrijpelijke.
Het "objectief aantoonbare" is ook een ervaring, namelijk een gedeelde ervaring.

De enige denkfout die jij maakt is het weghalen van de subjectiviteit. Je stapt onterecht uit het bewustzijn.
pi_214798716
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2024 09:14 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Het "objectief aantoonbare" is ook een ervaring, namelijk een gedeelde ervaring.

De enige denkfout die jij maakt is het weghalen van de subjectiviteit. Je stapt onterecht uit het bewustzijn.
Nee, er bestaat een objectieve werkelijkheid die onafhankelijk is van menselijke waarneming en interpretatie. Subjectieve ervaringen zijn slechts illusies of vertekeningen van deze objectieve werkelijkheid,. Ze zijn daarom irrelevant of niet "echt" in strikte zin. Wat jij in feite beweert is dat al onze kennis constructies zijn van de menselijke geest en dat er geen toegang is tot een objectieve werkelijkheid. Dat bestrijd ik.
pi_214798741
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2024 10:54 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
Nee, er bestaat een objectieve werkelijkheid die onafhankelijk is van menselijke waarneming en interpretatie. Subjectieve ervaringen zijn slechts illusies of vertekeningen van deze objectieve werkelijkheid,. Ze zijn daarom irrelevant of niet "echt" in strikte zin. Wat jij in feite beweert is dat al onze kennis constructies zijn van de menselijke geest en dat er geen toegang is tot een objectieve werkelijkheid. Dat bestrijd ik.
Er is geen bewustzijn-onafhankelijke realiteit. Die objectieve realiteit heb jij verzonnen, maar je komt uit een oorspronkelijk christelijke cultuur. Die zijn gewend aan dingen verzinnen over de realiteit.
pi_214799210
quote:
1s.gif Op zondag 25 augustus 2024 00:41 schreef Panterjong het volgende:

[..]
Je zegt dus dat het er wel in staat dus staat het erin, je ontkent ook nergens dat het er niet in staat. Ik ben blij dat je het met me eens bent. Los van het hoge ‘Z.P.’ bestaat want ik heb hier een cassette uit 1994 van Elvis en dat hij nog leeft want ik hoorde het van een collega vermoord door illuminatie op film Augustus 64 en die eet graag bloemkool.

Bedankt voor je heldere bijdrage Panterjong.
pi_214799216
quote:
1s.gif Op zondag 25 augustus 2024 07:57 schreef dop het volgende:

[..]
of ik de bronnen wel of niet begrijp is voor iedereen persoonlijk om te beoordelen.
Ik de lezer zal altijd denken dat ik het begrijp.

Wat ik doe ik lees maar stel mezelf ook vragen.
Ik dacht je geen zin had in de discussie. Heb je hernieuwde energie gevonden, is het ook weer van "blablabla ik vind":

quote:
Als er staat 95% gevuld met hersenvloeistof, Denk ik niet automatisch 95% van de hersenen ontbreken.
Ignore and repeat-programma wordt weer afgespeeld. ‘Jij denkt’ van niet, de bronnen en onderzoekers zeggen van wel, en daar ga ik op af. Niet op wat ‘jij vindt’, iemand die op FOK! zit en een leesprobleem heeft, waardoor ik zaken talloze keren moet herhalen, wat ook nu weer (!) direct aan het aan het begin van je post het geval is.
pi_214799325
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2024 10:56 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Er is geen bewustzijn-onafhankelijke realiteit. Die objectieve realiteit heb jij verzonnen, maar je komt uit een oorspronkelijk christelijke cultuur. Die zijn gewend aan dingen verzinnen over de realiteit.
Objectief bewustzijn bestaat. Het is een vorm van bewustzijn waarbij een persoon zich bewust is van objecten, feiten, of situaties zonder dat zijn of haar persoonlijke meningen, emoties of vooroordelen een rol spelen. Het gaat om het waarnemen en begrijpen van de wereld op een manier die onafhankelijk is van persoonlijke interpretaties. Het is een bewustzijn dat gericht is op feiten en objectieve realiteit. Persoonlijke perspectieven, emoties en interpretaties die binnen dit bewustzijn doordringen geven een vertekening van de werkelijkheid en zijn dus irrelevant.

Objectief bewustzijn is vreselijk belangrijk in wetenschappelijke en rationele benaderingen, waar men streeft naar kennis die vrij is van persoonlijke bias en gebaseerd is op observeerbare en verifieerbare gegevens. Het is wat men zou noemen 'het goddelijke' van het menselijke denkvermogen.
  zondag 25 augustus 2024 @ 12:31:01 #169
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_214799715
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2024 11:46 schreef Zefi het volgende:

[..]
Je zegt dus dat het er wel in staat dus staat het erin, je ontkent ook nergens dat het er niet in staat. Ik ben blij dat je het met me eens bent. Los van het hoge ‘Z.P.’ bestaat want ik heb hier een cassette uit 1994 van Elvis en dat hij nog leeft want ik hoorde het van een collega vermoord door illuminatie op film Augustus 64 en die eet graag bloemkool.

Bedankt voor je heldere bijdrage Panterjong.
Vage reactie. Wat jij beweerde staat er simpelweg niet in. Dat heb ik meerdere keren gezegd en daar hoef je niet iets anders van te maken. Jij hebt niet aangetoond dat wat jij beweerde er wel in staat. Kennelijk is er een soort van blokkade bij jou om toe te geven dat je onzin uitkraamde en blijf je met dikgedrukte zinnen en vage linkjes komen en gooi je het nu op deze vage reactie. Leuk geprobeerd Libertarisch.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_214799744
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2024 11:55 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
Objectief bewustzijn bestaat. Het is een vorm van bewustzijn waarbij een persoon zich bewust is van objecten, feiten, of situaties zonder dat zijn of haar persoonlijke meningen, emoties of vooroordelen een rol spelen. Het gaat om het waarnemen en begrijpen van de wereld op een manier die onafhankelijk is van persoonlijke interpretaties. Het is een bewustzijn dat gericht is op feiten en objectieve realiteit. Persoonlijke perspectieven, emoties en interpretaties die binnen dit bewustzijn doordringen geven een vertekening van de werkelijkheid en zijn dus irrelevant.

Objectief bewustzijn is vreselijk belangrijk in wetenschappelijke en rationele benaderingen, waar men streeft naar kennis die vrij is van persoonlijke bias en gebaseerd is op observeerbare en verifieerbare gegevens. Het is wat men zou noemen 'het goddelijke' van het menselijke denkvermogen.
Ja, dat is een normaal component van het mens-zijn. De wereld is groter dan mijn mening. Dat betekent niet dat de fundamentele realiteit mechanisch is.
  Moderator zondag 25 augustus 2024 @ 13:17:29 #171
57816 crew  Mijk
BAM
pi_214800017
quote:
1s.gif Op zondag 25 augustus 2024 08:07 schreef dop het volgende:

[..]
Het betekent dat fantasie, fantasie is en geen werkelijkheid.
Als je werkelijkheid en fantasie wil mengen, weet je dus niet waar werkelijkheid begint en fantasie eindigt.
Als je fantasie meet of wil meten dan wordt het geen werkelijkheid, het blijft fantasie.

Bestaat fantasie, ja in je fantasie, nee niet in de werkelijkheid.
Je kunt wel fantaseren over de werkelijkheid.
Dan ga je voorbij t hele punt, en ik begrijp ook wel waarom. Maar bestaat de fantasie dan of niet, even buiten wat die fantasie zegt? Zo wacht ik ook nog op of emotie bestaat, inschattingsvermogen en empathisch vermogen, de bewijzen ervan, wiskundig gezien.
As above, so below.
pi_214800224
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2024 13:17 schreef Mijk het volgende:

[..]
Dan ga je voorbij t hele punt, en ik begrijp ook wel waarom. Maar bestaat de fantasie dan of niet, even buiten wat die fantasie zegt? Zo wacht ik ook nog op of emotie bestaat, inschattingsvermogen en empathisch vermogen, de bewijzen ervan, wiskundig gezien.
Hersenscans zijn voldoende bewijs dat er "iets" gebeurt in de hersenen.

Zie:
Wat je dan objectief-wetenschappelijk kan vaststellen is dat atomen, moleculen en hersencellen emoties kunnen produceren.
pi_214800244
quote:
1s.gif Op zondag 25 augustus 2024 12:31 schreef Panterjong het volgende:

[..]
Vage reactie. Wat jij beweerde staat er simpelweg niet in. Dat heb ik meerdere keren gezegd en daar hoef je niet iets anders van te maken. Jij hebt niet aangetoond dat wat jij beweerde er wel in staat. Kennelijk is er een soort van blokkade bij jou om toe te geven dat je onzin uitkraamde en blijf je met dikgedrukte zinnen en vage linkjes komen en gooi je het nu op deze vage reactie. Leuk geprobeerd Libertarisch.
Je zegt simpelweg dat het er dus wel in staat, je bevestigd dus wat ik zeg. Jij hebt aangetoond dat het er wel in staat. Ik begrijp dat er nu geen blokkade is bij jou om dit toe te geven en dat dikgedrukte zinnen en linkjes hebben geholpen. Leuk geprobeerd dop.

Mooi hé als ik de rollen omdraai en je een spiegel voorhou, dan zie je opeens wel hoe vaag je eigen reactie is.

Als het dan toch in de bronnen staat, dan maar de wetenschappelijke bronnen in twijfel trekken en vergelijken met een hoge ET-gehalte en een muziektijdschriftje. En daarbovenop, alsof dat niet achterlijk genoeg is, het blijven ontkennen dat het erin staat. Aan de ene kant erken je dus dat het erin staat, maar dat de wetenschappelijke bronnen, onderzoekers, wetenschappers, een hoge ET-gehalte hebben, maar aan de andere kant ontken je dat het erin staat. Een heel tegenstrijdige opstelling. Het is dus niet alleen een ‘gekoesterde aanname’ (dat alles uit de hersenen komt), maar het veroorzaakt ook cognitieve dissonantie als men geconfronteerd wordt met andere feiten, zodanig dat men tegenstrijdige standpunten inneemt.
pi_214800409
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2024 13:34 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
Hersenscans zijn voldoende bewijs dat er "iets" gebeurt in de hersenen.

Zie:
Wat je dan objectief-wetenschappelijk kan vaststellen is dat atomen, moleculen en hersencellen emoties kunnen produceren.
Als een brein emoties kan produceren dan kan elk object dat.

Een boze pinautomaat, een teleurgestelde wolk, een blije zon.

Het brein is gewoon een object.
  zondag 25 augustus 2024 @ 14:00:11 #175
545 dop
pi_214800503
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2024 13:17 schreef Mijk het volgende:

[..]
Als je enkel wiskundig bewijs wil dan ga je dat niet vinden.
Wiskunde is een gereedschap.
Geen gereedschap wat voor elk onderwerp de oplossing is.
Over bijvoorbeeld emoties kun je in de werkelijkheid prima waarnemingen doen, en soms zijn ze ook best voorspelbaar.

Wat mij betreft, maar dat blijft een persoonlijke mening, fantasie bestaat maar vind niet plaats binnen de werkelijkheid.
Ik heb dus ook de voorkeur om fantasie en realiteit strikt gescheiden te houden.

[ Bericht 0% gewijzigd door dop op 25-08-2024 14:56:30 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')