abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 20 augustus 2024 @ 22:27:52 #51
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_214764652
quote:
3s.gif Op dinsdag 20 augustus 2024 22:26 schreef Mijk het volgende:

[..]
Nou daar is je voorbeeld van een Shadow.
[..]
Het is wel degelijk een Ancient (psychische) Pain, wáárdoor dat kind nu last heeft van het trauma en dat resulteert in angst voor de honden. Als je denkt dat ik bedoel dat het een lichamelijke pijn is door de beet zelf, dan zitten we écht op een heel compleet andere planeet.
[..]
Nouja, zie boven, psychologisch werkt dat veel complexer dan dat je denkt dat ik hier een "ancient lichamelijke pijn" zou bedoelen. Ik hoop dat je die ook wel ziet.
[..]
Ja, religies zijn dan ook gigantisch cryptisch en symbolisch beschreven, je moet wel om een tijdloos iets te kunnen beschrijven. Wat men graag lijkt te willen, is een statische beschrijving van een dynamisch iets, dan kom ik wéér terug met het trachten te meten van Shiva, met Shaktimaatstaven, dat werkt niet. Zelfde als water of lucht vangen in een vogelkooi, of een meetlint langs je emotie (of trauma) leggen om op te meten hoeveel centimeter dat in beslag neemt in je psyche.
Dat bedoel ik dus... Komen met een voorbeeld over gebeten worden door een hond, vervolgens aangeven dat het niet de bedoeling is dat letterlijk te nemen.

Zeg dan gewoon wat je bedoelt
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Moderator dinsdag 20 augustus 2024 @ 22:29:20 #52
57816 crew  Mijk
BAM
pi_214764660
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2024 22:27 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Dat bedoel ik dus... Komen met een voorbeeld over gebeten worden door een hond, vervolgens aangeven dat het niet de bedoeling is dat letterlijk te nemen.

Zeg dan gewoon wat je bedoelt
Zie je echt niet dat "een trauma" DOOR de beet van een hond vroeger, een psychologische pijn is ipv een lichamelijke? En dat dáár de angst vandaan komt voor honden?
As above, so below.
  dinsdag 20 augustus 2024 @ 22:30:40 #53
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_214764670
quote:
3s.gif Op dinsdag 20 augustus 2024 22:26 schreef Mijk het volgende:
Wel als je ziet dat élke zonde terugvoerbaar is naar Desire (en Desire, komt altijd uit Ego). Dus ja, is het dan enkel voor imbecielen en een domme massa analfabeten, of heb je gewoon niet begrepen wat het tracht te vertellen. Dit is ook waarom ik cloak benoem, want dát behelst dus de letterlijke teksten in religie, ipv de symboliek.
Er zijn binnen het christendom alleen al duizenden interpretaties van wat 'het echt tracht te vertellen'. In andere zingevingsystemen is dat niet anders. Men heeft allemaal dé waarheid, men heeft de sleutel gevonden, men heeft door 'de cloak gekeken'.

Waarom 'desire' verder een zonde zou zijn, heeft nog nooit iemand rationeel kunnen funderen.

En nogmaals: vrijwel geen hond op aarde in welke religie ook leest teksten van A tot Z letterlijk. Geen één
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  dinsdag 20 augustus 2024 @ 22:31:50 #54
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_214764678
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2024 22:29 schreef Mijk het volgende:

[..]
Zie je echt niet dat "een trauma" DOOR de beet van een hond vroeger, een psychologische pijn is ipv een lichamelijke? En dat dáár de angst vandaan komt voor honden?
Nee, het feit dat zo'n beet fysiek pijn doet zorgt ervoor dat je een trauma ontwikkelt.

Omdat die beesten kunnen bijten. En dat doet zeer. Doet een beet dat niet, levert het ook geen trauma op.

Zelfde wanneer je voor het eerst je hand in het vuur steekt. De pijn die je dan hebt ervaren, ontloop je. En terecht.

Heb jij wel eens een bot gebroken?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Moderator dinsdag 20 augustus 2024 @ 22:34:43 #55
57816 crew  Mijk
BAM
pi_214764692
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2024 22:30 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Er zijn binnen het christendom alleen al duizenden interpretaties van wat 'het echt tracht te vertellen'. In andere zingevingsystemen is dat niet anders. Men heeft allemaal dé waarheid, men heeft de sleutel gevonden, men heeft door 'de cloak gekeken'.

Waarom 'desire' verder een zonde zou zijn, heeft nog nooit iemand rationeel kunnen funderen.
Jawel, ik zou zeggen probeer die post eens te lezen die ik linkte naar R&P, desires komen van het ego, in de veronderstelling dat het "rust heeft" nadat het dat desire behaald heeft, maar dit fenomeen herhaalt zich oneindig, totdat de shadow (dus trauma en onverwerkte emoties uit het verleden) is opgelost, pas dan stop t het met herhalen. De rust die je denkt te vinden met het "fulfillen" van die desires, is enkel haalbaar door ego en shadow met elkaar te mergen, vrienden te laten worden met elkaar, waardoor je opnieuw "whole" wordt, zoals je was toen je kind was. Religare heet het, daar komt dan ook de term religie vandaan. Reconnecting/Unity, met wat? Jezelf.
As above, so below.
  Moderator dinsdag 20 augustus 2024 @ 22:36:33 #56
57816 crew  Mijk
BAM
pi_214764705
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2024 22:31 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Nee, het feit dat zo'n beet fysiek pijn doet zorgt ervoor dat je een trauma ontwikkelt.

Omdat die beesten kunnen bijten. En dat doet zeer. Doet een beet dat niet, levert het ook geen trauma op.

Zelfde wanneer je voor het eerst je hand in het vuur steekt. De pijn die je dan hebt ervaren, ontloop je. En terecht.

Heb jij wel eens een bot gebroken?
Natuurlijk is het de lichamelijke pijn die het trauma veroorzaakt, maar 20 jaar later, heb je nog steeds angst voor die hond, op dat moment is het geen lichamelijke pijn meer, maar psychische "pijn" wat zich uit als angst voor diezelfde lichamelijke pijn, dat is waarom je dan honden uit de weg gaat. Dus als je 20 jaar later bent, heb je die lichamelijke pijn niet meer, maar is het een psychische pijn geworden door de angsten die je er aan over hebt gehouden. Dit is toch niet zo heel lastig te begrijpen?
As above, so below.
  dinsdag 20 augustus 2024 @ 22:37:12 #57
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_214764711
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2024 22:34 schreef Mijk het volgende:

[..]
Jawel, ik zou zeggen probeer die post eens te lezen die ik linkte naar R&P, desires komen van het ego, in de veronderstelling dat het "rust heeft" nadat het dat desire behaald heeft, maar dit fenomeen herhaalt zich oneindig, totdat de shadow (dus trauma en onverwerkte emoties uit het verleden) is opgelost, pas dan stop t het met herhalen. De rust die je denkt te vinden met het "fulfillen" van die desires, is enkel haalbaar door ego en shadow met elkaar te mergen, vrienden te laten worden met elkaar, waardoor je opnieuw "whole" wordt, zoals je was toen je kind was. Religare heet het, daar komt dan ook de term religie vandaan. Reconnecting/Unity, met wat? Jezelf.
Grutjes ja. Verlangen naar een goede maaltijd, een pilsje met vrienden, een sigaar. Verlangen naar een geliefde. Verlangen naar zelfontwikkeling, ja ook voor de financiën. Allemaal zondig?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  dinsdag 20 augustus 2024 @ 22:38:07 #58
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_214764719
quote:
14s.gif Op dinsdag 20 augustus 2024 22:36 schreef Mijk het volgende:

[..]
Natuurlijk is het de lichamelijke pijn die het trauma veroorzaakt, maar 20 jaar later, heb je nog steeds angst voor die hond, op dat moment is het geen lichamelijke pijn meer, maar psychische "pijn" wat zich uit als angst voor diezelfde lichamelijke pijn, dat is waarom je dan honden uit de weg gaat. Dus als je 20 jaar later bent, heb je die lichamelijke pijn niet meer, maar is het een psychische pijn geworden door de angsten die je er aan over hebt gehouden. Dit is toch niet zo heel lastig te begrijpen?
Nee, dat is precies wat ik al zei namelijk. De fysieke PIJN lijdt tot het trauma.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Moderator dinsdag 20 augustus 2024 @ 22:40:11 #59
57816 crew  Mijk
BAM
pi_214764732
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2024 22:37 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Grutjes ja. Verlangen naar een goede maaltijd, een pilsje met vrienden, een sigaar. Verlangen naar een geliefde. Verlangen naar zelfontwikkeling, ja ook voor de financiën. Allemaal zondig?
Nee, een lichamelijke urge (zoals honger) is wat anders dan een psychologische, daarom zijn het vooral Greed, Envy, Pride, Wrath enz wat als zonde gezien wordt.
As above, so below.
  Moderator dinsdag 20 augustus 2024 @ 22:41:18 #60
57816 crew  Mijk
BAM
pi_214764741
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2024 22:38 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Nee, dat is precies wat ik al zei namelijk. De fysieke PIJN lijdt tot het trauma.
Ja, en 20 jaar later is het niet meer de fysieke pijn die je dan ervaart, maar een mentale pijn wat zich uit in angst voor diezelfde lichamelijke pijn, maar is de angst voor álle honden dan ineens gegrond? Niet elke hond bijt je, en zelfs als ze dat doen, is dat tegenwoordig heel wat anders dan wat je overkwam als kind. Dat is wat ik probeer duidelijk te maken.
As above, so below.
pi_214764744
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2024 22:38 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Nee, het is je weerstand tegen die specifieke ervaring die het trauma creeërt.

Zonder weerstand is er geen probleem.
  dinsdag 20 augustus 2024 @ 22:41:43 #62
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_214764745
quote:
3s.gif Op dinsdag 20 augustus 2024 22:40 schreef Mijk het volgende:

[..]
Nee, een lichamelijke urge (zoals honger) is wat anders dan een psychologische, daarom zijn het vooral Greed, Envy, Pride, Wrath enz wat als zonde gezien wordt.
Als ik spaar voor een mooi antiek boek uit 1660, omdat ik dat verlang, zie ik dat niet direct als een psychologische zonde... Integendeel, het verrijkt enorm.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  dinsdag 20 augustus 2024 @ 22:43:40 #63
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_214764753
quote:
2s.gif Op dinsdag 20 augustus 2024 22:41 schreef Mijk het volgende:

[..]
Ja, en 20 jaar later is het niet meer de fysieke pijn die je dan ervaart, maar een mentale pijn wat zich uit in angst voor diezelfde lichamelijke pijn, maar is de angst voor álle honden dan ineens gegrond? Niet elke hond bijt je, en zelfs als ze dat doen, is dat tegenwoordig heel wat anders dan wat je overkwam als kind. Dat is wat ik probeer duidelijk te maken.
Dat is dus precies wat (westerse) psychologen al decennia stellen en met traumatherapie behandelen.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Moderator dinsdag 20 augustus 2024 @ 22:45:41 #64
57816 crew  Mijk
BAM
pi_214764761
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2024 22:41 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Als ik spaar voor een mooi antiek boek uit 1660, omdat ik dat verlang, zie ik dat niet direct als een psychologische zonde... Integendeel, het verrijkt enorm.
Daarom is het ook wat onfortuinlijk verwoord door het Christendom, zelfde geldt voor het hele moraliteitsverhaal van goed en fout en wat daarmee bedoeld wordt, en zo kan ik nog een hele shitload noemen aan dingen die gewoon onfortuinlijk verwoord zijn. Maar daarin moet je ook beseffen, dat men iets uit probeerde te leggen, waar menigéén zelfs vandaag de dag moeite mee heeft, anders hadden we deze topics allemaal niet. Zij hadden zelfs de onderzoeken en de terminologie er niet voor 2000 jaar terug, dus ja, dan móet je in beeldspraak/symboliek gaan spreken, om iets over te brengen. En idd, ik ben het ermee eens dat het Christendom (en elke andere Abrahamistische religie) gewoon veelste cryptisch zijn, dat is ook waarom ik vaker mijn voorkeur uitgesproken heb voor de Oosterse varianten, die veel sterker to the point zijn in hun Dharma.
As above, so below.
  Moderator dinsdag 20 augustus 2024 @ 22:46:21 #65
57816 crew  Mijk
BAM
pi_214764765
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2024 22:43 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Dat is dus precies wat (westerse) psychologen al decennia stellen en met traumatherapie behandelen.
Ja, en dát is precies waar Jung's Shadowwork het fundament van is, dus ik hoop dat je nu begrijpt wat ik bedoel met Shadow, want daar ging het om.
As above, so below.
  Moderator dinsdag 20 augustus 2024 @ 22:47:35 #66
57816 crew  Mijk
BAM
pi_214764770
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2024 22:41 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Nee, het is je weerstand tegen die specifieke ervaring die het trauma creeërt.

Zonder weerstand is er geen probleem.
Dit , 100.
As above, so below.
  dinsdag 20 augustus 2024 @ 22:49:19 #67
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_214764778
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2024 22:45 schreef Karzai het volgende:
[ afbeelding ]
Prima, ik heb er niet veel aan.

Humanisme trekt me veel meer. Met een christelijk tintje, wellicht.

Alles wat gaat over erfzonde, oerzonde, karma en weet ik wat men allemaal aanleert om mensen hier en nu hun positie te verwijten, is voor mij anathema.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  dinsdag 20 augustus 2024 @ 22:50:34 #68
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_214764785
quote:
14s.gif Op dinsdag 20 augustus 2024 22:46 schreef Mijk het volgende:

[..]
Ja, en dát is precies waar Jung's Shadowwork het fundament van is, dus ik hoop dat je nu begrijpt wat ik bedoel met Shadow, want daar ging het om.
Secret life acht ik een wat actuelere benadering daarvan.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_214764800
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2024 22:49 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Prima, ik heb er niet veel aan.

Humanisme trekt me veel meer. Met een christelijk tintje, wellicht.

Alles wat gaat over erfzonde, oerzonde, karma en weet ik wat men allemaal aanleert om mensen hier en nu hun positie te verwijten, is voor mij anathema.
ja het is ook zo dat je je niet door de meute moet laten verleiden en als een wilderbeest elke lente het ravijn in storten
  Moderator dinsdag 20 augustus 2024 @ 22:54:53 #70
57816 crew  Mijk
BAM
pi_214764805
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2024 22:50 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Secret life acht ik een wat actuelere benadering daarvan.
quote:
Psychoanalysis: Sigmund Freud's theories often dealt with the unconscious mind, where repressed thoughts, desires, and memories are hidden. A "secret life" can be understood as the manifestation of these repressed elements in a person's behavior or mental life.

Jungian Psychology: Carl Jung's concept of the "shadow" refers to the unconscious part of the personality that contains the aspects of the self that one rejects or does not acknowledge. A secret life might represent the shadow in action.
Ja, zo zou je het kunen zien idd, en leg dan je eigen opmerking even terug naar "Secret Life";

quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2024 18:49 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Shadows Secret Life en cloaks, want de waarneembare wereld is niet goed genoeg
As above, so below.
  dinsdag 20 augustus 2024 @ 22:55:47 #71
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_214764811
quote:
14s.gif Op dinsdag 20 augustus 2024 22:54 schreef Mijk het volgende:

[..]
[..]
Ja, zo zou je het kunen zien idd, en leg dan je eigen opmerking even terug naar "Secret Life";
[..]

Secret life komt voort uit ervaringen in de waarneembare wereld...

Zie vooral kapot geïndoctrineerde religieuzen en spirituelen.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Moderator dinsdag 20 augustus 2024 @ 22:57:27 #72
57816 crew  Mijk
BAM
pi_214764824
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2024 22:55 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Secret life komt voort uit ervaringen in de waarneembare wereld...

Zie vooral kapot geïndoctrineerde religieuzen en spirituelen.
Ja, eens met beiden, maar dan hebben we het over hetzelfde, maar je kunt lastig ontkennen dat dat "Secret Life" dan niet zou bestaan he.

En ik ben ook geen fan van kerk indoctrinatie, en dát is wat ik de cloak noem lol :D
As above, so below.
  dinsdag 20 augustus 2024 @ 22:58:36 #73
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_214764831
quote:
14s.gif Op dinsdag 20 augustus 2024 22:57 schreef Mijk het volgende:

[..]
Ja, eens met beiden, maar dan hebben we het over hetzelfde, maar je kunt lastig ontkennen dat dat "Secret Life" dan niet zou bestaan he.

En ik ben ook geen fan van kerk indoctrinatie, en dát is wat ik de cloak noem lol :D
Kerk, kerk...

Ik zie dat net zo goed terug in Oosterse filosofieën.

Voorts heb ik nooit het bestaan van trauma ontkend; integendeel
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_214764865
Je kunt gerust alle religieuze uitingen en filosofieën er onder scharen.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
  Moderator dinsdag 20 augustus 2024 @ 23:04:01 #75
57816 crew  Mijk
BAM
pi_214764870
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2024 22:58 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Kerk, kerk...

Ik zie dat net zo goed terug in Oosterse filosofieën.
Ja er is alleen een fundamenteel verschil, en dat is dat ten eerste; zelden dit soort religies betrrokken zijn bij oorlogen, en waarom? Omdat ze geen centraal machtspunt hebben (is wat ik denk), en dus minder "een bepaalde wil wordt opgelegd" van degenen die die "religies" hebben gebouwd voor eigen gewin (egoic desire, remember? greed, pride, power), integendeel, het tracht juist ego te counteren heel sterk. Zo doen abrahamistische religies dat óók, alleen veel cryptischer. Islam's "Jihad Al'nafs" is de "Grote Jihad", en benoemt dit zelfs in directe zin, want het zegt; "Conquer the Ego". Alleen begrijpt niemand er ene kut meer van, dat is het probleem.

quote:
Voorts heb ik nooit het bestaan van trauma ontkend; integendeel
Ja, dat is wat de shadow is, en ook de reden waarom egoic desire ontstaat. Dus Shadow "ontkennen" omdat de "materiele wereld niet genoeg zou zijn", is hetzelfde als zeggen; "trauma ontkennen omdat de materiele wereld niet genoeg zou zijn".
As above, so below.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')