abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_214753248
Alles over je jeugd/post-kleuter/kleuter-geweest/schoolkind/kind.

Nja, over kinderen die ouder zijn dan kleuters maar nog niet volwassen. Ofzo.
pi_214753303
Hier nog 2 weken vakantie :)
Fake it till you make it...
pi_214753358
Samenstelling van de nieuwe klas is (bij ons) nog niet bekend, het rooster kon mijn zoon al zien, maar misschien was het nog niet helemaal af, want ik misste techniek.

De ouders hebben geen toegang meer tot magister. Zal wel binnenkort weer mogelijk zijn. Volgende week beginnen ze pas woensdag en ik denk met iets van introductie, want ze zijn weer door elkaar gehusseld.
Ik ga maar ervan uit dat ze niet al te veel nodig hebben, want geen informatie gekregen. Volgens mij was dat in de brugklas al voor de zomer bekend. Toen moesten wij ook voor de activiteiten een (vrijwillige) bijdrage betalen, heb nu nog niets gezien.

Is dat bij alle middelbare scholen so dat er zo weinig bekend is, ik had er al op de basisschool een hekel aan. Kan mij eigenlijk niet voorstellen dat ze alles pas nu in de laatste vakantieweek regelen. Vond de doorschuifmiddag van de basisschool toch handig, maak je al kennis met de leerkracht(en) en de andere klasgenoten.

[ Bericht 7% gewijzigd door Zana op 19-08-2024 14:04:23 ]
pi_214753633
Ik wist voor de zomervakantie dat zoon de eerste dag om 11.15 op school moest zijn voor de bekendmaking van de klas en mentor. En we kregen een lijst met spullen die we moesten hebben voor de tweede klas.
Verder wisten we het programma voor de rest van de week, di, wo, vr les en donderdag introductiedag.

Klas konden ze afgelopen vrijdag in zien (of tenminste ze konden zien in welke klas ze zelf zaten niet bij wie nog meer) en vanaf vanmorgen konden ze weer in magister (op de eerste schooldag dus)
  maandag 19 augustus 2024 @ 15:03:34 #5
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_214753761
Voor de vakantie stond in de nieuwsbrief hoe de eerste week er uit zou zien. 2 en 3 september introductie en het programma daarvan krijg je een week van tevoren. Vanaf woensdag 4 september regulier les maar wel verkort rooster die week. Het lesrooster komt over 1,5 week in SOM volgens de nieuwsbrief.

Klas, mentor etc is allemaal hetzelfde gebleven. Kind kan al zien in SOM wie de leerkrachten zijn voor zijn vakken en daar is ook niet heel veel veranderd. Bij sommigen tot zijn frustratie, die was hij liever kwijt geweest :+

De boeken zijn twee weken geleden al bezorgd maar die doos is gauw ver weg gezet nog :D
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_214753958
Juul helpt vandaag in haar groep 3 lokaal :) we liepen haar juf tegen het lijf toen ik Juul naar de vakantie BSO bracht. Ze had deze juf ook in groep 1 en B heeft haar in groep 2 gehad. Dus het was vooral bijkletsen en Juul sneakte het lokaal in. De juf stelde meteen voor dat ze wel even kon helpen met de tafels en stoelen. Die ogen, helemaal trots.
pi_214754080
Mijn meiden zijn vandaag gestart met hun laatste jaar basisschool. Brugklasser begint morgen.

Het was niet heel handig om op de zondag voordat de scholen weer beginnen schoolspullen te willen kopen. We hebben alles in huis of het wordt deze week bezorgd. En waarschijnlijk ook alle dingen op de lijst die je in de praktijk toch niet nodig hebt maar ja.

Volgend jaar maar iets eerder gaan shoppen want mijn meiden zijn een stuk kieskeuriger verwacht ik.
pi_214754095
Nog geen idee hoe het eruit ziet. Ik weet dat de oudste op de dinsdag een intro dag heeft en dan vanaf woensdag les. Trainingen starten wel op maandag denk ik. Kan ook nog dat die eerder starten. Geen idee, zie t vanzelf wel.
Boeken heeft ze al binnen. Rest van de schoolspullen heeft ze de eerste week van de vakantie al gekocht.

Jongste start wel op maandag en de eerste week is vooral kennismaking en laptop instellen indien nodig. Leerlingen die al langer op school zitten helpen de nieuwe kinderen met een nieuwe laptop. Dat is altijd wel mooi geregeld.
*poef* nu is het weg
pi_214756254
Nog een weekje! Dan starten ze hier in groep 1 en 3.
We zijn zelf deze week maar begonnen met zakgeld, om te starten beide meiden gewoon 50 cent per week, zien wanneer we het bij de oudste iets omhoog doen.
pi_214809319
Hoi! Vanochtend m’n oudste (wordt in november 6) voor het eerst naar groep drie gebracht. Zo groot is ie ineens O+ (letterlijk ook, met z’n 1.30 een stuk langer dan de rest van de klas). Hij heeft in ieder geval veel zin in het nieuwe schooljaar!
pi_214809465
Vee plezier op school! Spannend als ze voor het eerst gaan.

Wij hebben nog een week en dan gaat ze naar de vierde! Bizar!
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_214809495
Vanmorgen eerste dag groep 6 voor de dame hier. Natuurlijk weer een jaarlijks foto momentje. Net alle foto's vanaf groep 1 t/m nu naast elkaar gelegd. Wat gaat de ontwikkeling hard, traantje weggepinkt :@ mooi man.
Zonder wrijving geen glans
pi_214809604
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2024 12:02 schreef Haags het volgende:
Vanmorgen eerste dag groep 6 voor de dame hier. Natuurlijk weer een jaarlijks foto momentje. Net alle foto's vanaf groep 1 t/m nu naast elkaar gelegd. Wat gaat de ontwikkeling hard, traantje weggepinkt :@ mooi man.
Wat fijn dat ze nog steeds een foto wil laten maken. Bij ons werd dat op een bepaald moment vrijwe onmogelijk. Koester de foto’s! Wij hebben groep 8 niet gehaald :')
  maandag 26 augustus 2024 @ 12:19:36 #14
319308 Tink89
To live is to dance
pi_214809607
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2024 11:37 schreef eponine het volgende:
Hoi! Vanochtend m’n oudste (wordt in november 6) voor het eerst naar groep drie gebracht. Zo groot is ie ineens O+ (letterlijk ook, met z’n 1.30 een stuk langer dan de rest van de klas). Hij heeft in ieder geval veel zin in het nieuwe schooljaar!
Zo die is zeker lang! Mijn dametje is net zo oud (november 6) en 1.12 ofzo.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_214809908
Juul van 6 naar groep 3 gebracht, supertrots was ze. En zo groot! Ze opende meteen haar laatje en zag oa een saaie etui liggen dus morgen neemt ze haar eigen glitter etui mee.

Het begon vanochtend al met haar fiets die in de grote fietsenstalling mag ipv op een klein pleintje naast de kleuterklas ingangen. Trots dat haar roze fiets met mandje, zitje en kwastjes en andere tierelantijntjes naast de grote mountainbike van haar broer mocht staan.

B is gestart in groep 7, ook een ding want het is een volledig nieuwe groep. (de 2 groepen 5 en 2 groepen 6 zijn nu 1 groep 6, 1 groep 6/7 en 1 groep 7 geworden) Hij vond de start iig nogal druk. Jongen is een klas van 19 gewend en nu 29.....
Grote kerel is het, hij groeit gestaag naar de 1.54 toe inmiddels.
pi_214809942
Hier vanaf volgende week klas 2 en 6. De ene doet zijn eindexamen en is qua SE cijfers ruim genoeg door, het is dus vooral even zorgen dat hij wel echt start en niet in zijn mentale hangmat blijft hangen. Eerst deze week nog zijn autotheorie halen, dus zijn brein moet wel even wakker worden.
Nr 2 heeft besloten om toch gymnasium gaat doen. 1 voordeel is dat alle (stuk of 7) gymnasium kinderen bij elkaar in de klas komen en daar al 2 vriendjes bij zitten. Nu alleen hopen dat de andere 2 van het groepje ook in die klas blijven.
  maandag 26 augustus 2024 @ 13:47:21 #17
319308 Tink89
To live is to dance
pi_214810092
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2024 13:13 schreef exode het volgende:
Juul van 6 naar groep 3 gebracht, supertrots was ze. En zo groot! Ze opende meteen haar laatje en zag oa een saaie etui liggen dus morgen neemt ze haar eigen glitter etui mee.

Het begon vanochtend al met haar fiets die in de grote fietsenstalling mag ipv op een klein pleintje naast de kleuterklas ingangen. Trots dat haar roze fiets met mandje, zitje en kwastjes en andere tierelantijntjes naast de grote mountainbike van haar broer mocht staan.

B is gestart in groep 7, ook een ding want het is een volledig nieuwe groep. (de 2 groepen 5 en 2 groepen 6 zijn nu 1 groep 6, 1 groep 6/7 en 1 groep 7 geworden) Hij vond de start iig nogal druk. Jongen is een klas van 19 gewend en nu 29.....
Grote kerel is het, hij groeit gestaag naar de 1.54 toe inmiddels.
Mag dat bij jullie? Bij ons volgens mij niet. Ze hebben allemaal dezelfde etui, potlood, etc.
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie maandag 26 augustus 2024 @ 13:59:52 #18
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_214810184
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2024 13:47 schreef Tink89 het volgende:

[..]
Mag dat bij jullie? Bij ons volgens mij niet. Ze hebben allemaal dezelfde etui, potlood, etc.
Wij moesten zelf een etui, potloden, stiften, slijper en gum aanschaffen
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
pi_214810217
Wat mooi al die eerste schooldagen en kinderen die toe zijn aan hun nieuwe klas O+

Mijn jongste begint volgende week in groep 3, ook al zo trots, ze voelen zich dan opeens zo stoer en groot! Al was ze volgens zichzelf natuurlijk al lang, dat snappen jullie :P

Hier krijgen alle kinderen dezelfde etui, met hun naam erop, volgens mij met de bedoeling dat die alle schooljaren meegaat maar dat weet ik eigenlijk niet zeker. Inhoud van de etui komt ook van school. Maar koptelefoons (de geluidsdichte) zijn bijvoorbeeld ook allemaal hetzelfde (tenzij een kind dat echt niet wil natuurlijk). Ze gaan hier wel erg prat op uniformiteit en zoveel mogelijk gelijkheid. Wat ik prima vind, al zouden mijn kinderen zeker weten veel liever een glitter etui hebben O+
pi_214810254
Hier werd er eerst ook gestuurd op een etui van school. Die inderdaad meerdere jaren mee zou moeten gaan. Ik weet dat ze op een gegeven moment niet meer zo nauw keken en dat het wel oké was. Dus dochter was de week voor de vakantie ook nog even op pad geweest voor een nieuwe etui.

Hier hoeven ze in principe niks aan te schaffen behalve een agenda in groep 7 en 8. En oortjes voor als de gene die ze op school gekregen hebben stuk zijn gegaan volgens mij.
(De oudste had nog wel zelf oortjes aan moeten schaffen destijds)
pi_214810408
Wij moesten vorig jaar nog alles zelf regelen (etui, potloden, lineaal, plantjes etc), maar dit jaar krijgen ze alles van school en hoeven ze alleen een etui en een map (alleen oudste) mee te nemen. Dus we hebben thuis nu een overschot aan kleurpotloden, want vorig jaar twee nieuwe sets aan moeten schaffen (en 2+1 gratis, dus er ligt ook nog een set in plastic), en dat terwijl we al een grote set voor thuis hadden.
pi_214810470
Hier zijn ze in het begin van het schoojaar streng op de etui, dat verwatert vanzelf....

Vanochtend hele huis doorgezocht naar de koptelefoon van B, nergens gevonden, was al in staat in nieuwe te kopen. Lag ie gewoon nog op school, gelukkig heeft hij er zijn naam op staan.

Juul is moe, maar vol verhalen, B is spelen bij een vriendje en was ook happy.
  maandag 26 augustus 2024 @ 18:48:57 #23
35189 Troel
scherp en bot
pi_214811876
Ow wauw, zorgt een basisschool niet meer zelf voor de kleurpotloden? Dat vind ik best heftig.

Hier is de introductie van de student begonnen. En ik moet leren loslaten, ook al is hij 16 :{
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_214812064
Wij hoeven op de basisschool alleen voor een koptelefoon te zorgen, andere spullen krijgen ze. Etuis gebruiken ze überhaupt niet. De oudste moet voor de middelbare natuurlijk wel alles zelf mee. Samen met het hele dorp de HEMA leeg gekocht :P.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_214812633
Hier had vandaag de hele groep 3 ineens al een etui, pennen, stiften, potloden en alles mee. Zonder enig bericht van school. Hoefde ook niet, maar ja, ze voelde zich er een beetje buiten vallen, dus vanmiddag maar naar .... de Hema. :9 Etui, stiften, gum, potloden.. Heerlijk vreselijk pluizig zacht ding. Wat je kind maar gelukkig maakt hé...
pi_214813191
Hier op de vrije school word je als ouder geacht zelf een etui van stof te naaien. Hoewel veel ouders het uitbesteden aan de paar ouders die kunnen naaien :P De inhoud zoals potloden enzo krijgen ze wel op school.
En in de 2e klas moet er een enorme map voor tekeningen gemaakt worden.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  dinsdag 27 augustus 2024 @ 08:17:10 #27
319308 Tink89
To live is to dance
pi_214814565
quote:
1s.gif Op maandag 26 augustus 2024 21:36 schreef SaskiaR het volgende:
Hier op de vrije school word je als ouder geacht zelf een etui van stof te naaien. Hoewel veel ouders het uitbesteden aan de paar ouders die kunnen naaien :P De inhoud zoals potloden enzo krijgen ze wel op school.
Serieus?
pi_214814844
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2024 08:17 schreef Tink89 het volgende:

[..]
Serieus?
Verbaasd over het etui of het uitbesteden?
Het zelf moeten maken van allerlei dingen voor je kind is niet uniek aan de VS van Saskia. Dat vinden ze op alle vrije scholen leuk.

Ril
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_214814853
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2024 08:17 schreef Tink89 het volgende:

[..]
Serieus?
Ja hoezo? Vrije school vereist nu eenmaal een wat grotere ouderparticipatie dan veel andere scholen....
De etui moest gemaakt worden voor de start van klas 1. Als Sinterklaascadeau moesten we in klas 1 een stoffen omslag voor een tekeningenboek maken, in klas 2 een enorme map voor tekeningen (beschilderen, vilten of wat je maar wilde) en in klas 3 een vulpenhoesje van textiel maken. Inmiddels zit dochter in klas 4 en mogen ze zelf Sinterklaassurprises maken voor hun klasgenoten :)

Je moet dit inderdaad wel even weten voordat je je kind inschrijft voor de vrije school ;)

De kinderen maken zelf ook mooie dingen in de klas bij handwerken. Afgelopen jaar hebben ze zelf met de hand een zomerhoedje gemaakt. Met voering en alles, echt mooi :)
pi_214814989
Dat is wel erg leuk dat ze dat allemaal (leren) maken op school! Maar de dingen die je zelf moet maken, dat zou voor mij wel een ding zijn, ik ben zelf absoluut niet creatief, maar zou ook niet willen dat m’n kind met het saaiste of niet goed gelukte item op school aan zou komen. Maar goed, sowieso was/is hier in het dorp geen vrije school dus is ook geen optie geweest.

Ouderparticipatie blijft hier bij het rijden/begeleiden van uitstapjes met school. (En luizenpluizen en dat soort dingen).
  dinsdag 27 augustus 2024 @ 11:00:11 #31
319308 Tink89
To live is to dance
pi_214815592
Ik ben helemaal voor ouderparticipatie en creativiteit, maar vind het inderdaad een beetje vreemd dat school dan voorschrijft dat je een stoffen etui moet maken, of je dat nu kunt of niet. Ze schieten daarmee ook duidelijk hun doel voorbij, veel ouders besteden het uit en daarmee is het effect dus volledig weg. En de ouders die wel zelf proberen, zadelen hun kinderen wellicht op met een stuk minder mooi exemplaar dan die van het buurmeisje en zitten daar dan weer mee in hun maag. Het is geen wedstrijd...

Ze maken daarmee ook het elite-gehalte van de VS nog groter. Want ouders zonder naaimachine/naaigerei, geld voor stof en rits etc of een netwerk om te huilen (of bij wijze van: met andere kinderen die heel slecht slapen en dus geen avonden tijd over etc. of simpelweg geen energie of handigheid) vallen dan buiten de boot.

Ik had VS-onderwijs voor onze dochter overwogen als dat hier in de buurt beschikbaar was, maar verplicht knutselen voor ouders, daar krijg ik wel een beetje de kriebels van.
  dinsdag 27 augustus 2024 @ 11:01:42 #32
35189 Troel
scherp en bot
pi_214815601
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2024 11:00 schreef Tink89 het volgende:
Ik ben helemaal voor ouderparticipatie en creativiteit, maar vind het inderdaad een beetje vreemd dat school dan voorschrijft dat je een stoffen etui moet maken, of je dat nu kunt of niet. Ze schieten daarmee ook duidelijk hun doel voorbij, veel ouders besteden het uit en daarmee is het effect dus volledig weg. En de ouders die wel zelf proberen, zadelen hun kinderen wellicht op met een stuk minder mooi exemplaar dan die van het buurmeisje en zitten daar dan weer mee in hun maag. Het is geen wedstrijd...

Ze maken daarmee ook het elite-gehalte van de VS nog groter. Want ouders zonder naaimachine/naaigerei, geld voor stof en rits etc of een netwerk om te huilen (of bij wijze van: met andere kinderen die heel slecht slapen en dus geen avonden tijd over etc. of simpelweg geen energie of handigheid) vallen dan buiten de boot.

Ik had VS-onderwijs voor onze dochter overwogen als dat hier in de buurt beschikbaar was, maar verplicht knutselen voor ouders, daar krijg ik wel een beetje de kriebels van.
Maar ergens denk ik dan: als er geen geld is voor stof en rits enzo, daar hebben ze vast wel wat op gevonden.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_214815631
Nu, zoon begint er ook maar aan zijn spullen bij elkaar te zoeken....

Even gekeken hoe de werkboeken van vorig jaar zijn benut. Bij Nederlands stond helemaal niets in, dat hebben ze allemaal on-line gedaan, maar sommige zijn ook voor een groot deel ingevuld. Ze hebben maar nog weinig echte leerboeken, die hergebruikt kunnen worden.

De ontbrekende twee nieuwe boeken worden waarschijnlijk binnenkort nog nageleverd, ze wachten nog op een levering van de uitgever.

Wij hebben in plaats van prepaid nu ook voor een abonnement gekozen, daar zat hij al lang op te wachten, maar ja, ze hebben ook strenge telefoonregels op school dus misschien beperkt plezier ervan.

Waarschijnlijk gaat de middagpauze van 45 minuten naar 30 minuten....minder tijd om naar de supermarkt te gaan. En ze moeten tijdens de pauze nu in de kantine/ aula blijven en mogen niet meer door de gangen of op de leerpleinen. Kan mij niet voorstellen dat voor iedereen een (zit)plek is.

Morgen om 11 uur melden voor het nieuwe schooljaar....hij heeft nog twee andere klasgenoten via zijn voetbalteam achterhaald, maar de rest is nog onbekend. Dit jaar waarschijnlijk technasium en sportklas in zijn klas bij elkaar, verwacht dan minder meisjes...wij zullen zien.

Hoop dat ze snel leuk contact met elkaar krijgen en weinig haantjesgedrag, begin van het schooljaar moeten ze zich natuurlijk allemaal eerst weer profileren. Ben benieuwd wat ze als introductie gaan doen, dat ervaren ze pas morgen.
pi_214815640
Je kon de etui voor 25 euro uitbesteden aan een creatieve ouder, dus dat is niet heel veel. En van jaloezie over andermans spullen heb ik niets gehoord, alle kinderen waren blij met wat ze gekregen hadden.
En verder hoef je dus helemaal geen schoolspullen te kopen; alle potloden, linialen enz. regelt de school. Volgens mij wordt bij andere scholen verwacht dat ouders dit zelf kopen?
Alleen een schooltas, broodtrommel en waterfles moet je zelf meenemen. En gymkleding - maar er is een levendig ruilnetwerk voor gymschoenen enz., dus dat hoeft ook niet veel te kosten.
pi_214815926
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2024 11:08 schreef SaskiaR het volgende:
Je kon de etui voor 25 euro uitbesteden aan een creatieve ouder, dus dat is niet heel veel. En van jaloezie over andermans spullen heb ik niets gehoord, alle kinderen waren blij met wat ze gekregen hadden.
En verder hoef je dus helemaal geen schoolspullen te kopen; alle potloden, linialen enz. regelt de school. Volgens mij wordt bij andere scholen verwacht dat ouders dit zelf kopen?
Alleen een schooltas, broodtrommel en waterfles moet je zelf meenemen. En gymkleding - maar er is een levendig ruilnetwerk voor gymschoenen enz., dus dat hoeft ook niet veel te kosten.
Niet veel? Voor een etui?!?

Wij hebben ook even een kind op een VS gehad en daar is ook zo'n etui voor geknutseld, dus ik weet hoe het werkt en hoeveel tierelantijnen erop en -aan kunnen zitten (en vond het toen ook al stom ;) ) maar voor iemand die het niet breed heeft vind ik 25 piek voor een etui echt bizar veel.
Wat wel bevestigt hoe elitair de vrije school is.

Al organiseerde de onze ook samennaaiavonden waar dan een groot deel van de materialen al voor de groep was ingekocht en de prijs dus lager was (en alleen de moeders voor werden uitgenodigd :r ).

Eerste hit op google: etui van de HEMA. 3 piek.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_214815939
Voor alleen een etui is het wel veel ja. Maar is het niet zo dat op andere scholen de ouders veel meer schoolspullen moeten betalen? Of is dat alleen op de middelbare?

Elitair is het wel ja, nogal wit. Veel veel expats, dus ook wel internationaal, maar ook die zijn voornamelijk wit. En vooral hoogopgeleide ouders.
pi_214816050
Ik ben blij dat wij geen etui hoeven te maken voor onze kinderen, de kinderen zouden vast ook niet heel blij zijn geworden van het eindresultaat haha. 25 Euro voor een etui vind ik overigens vreselijk hoog, zelfs al zou je hem met inhoud krijgen. Maar als je het ervoor over hebt en je kan het betalen, waarom niet, ieder z'n ding :+
  dinsdag 27 augustus 2024 @ 12:08:52 #38
319308 Tink89
To live is to dance
pi_214816147
Wij kopen dus niks. Geen kleurpotloden, etui, mapjes, schriften etc. Alleen de tas, broodtrommel, fruitbakje, drinkfles of beker en gymspullen.
  dinsdag 27 augustus 2024 @ 12:16:18 #39
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_214816201
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2024 11:40 schreef SaskiaR het volgende:
Voor alleen een etui is het wel veel ja. Maar is het niet zo dat op andere scholen de ouders veel meer schoolspullen moeten betalen? Of is dat alleen op de middelbare?

Elitair is het wel ja, nogal wit. Veel veel expats, dus ook wel internationaal, maar ook die zijn voornamelijk wit. En vooral hoogopgeleide ouders.
Ik heb behalve een etui nooit iets aan hoeven te schaffen voor de basisschool. Ligt misschien ook aan de hoeveelheid ouderbijdrage, die lag wel hoger dan gemiddeld.

Ik vind de middelbare ook wel mee vallen. Wat schriften, pennen en grijze potloden.
Duurste is de laptop, huur of koop. Dat hoefde in onze tijd niet maar toen waren de schoolboeken niet gratis en nu wel.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_214816273
Moeten die creatieve ouders eraan verdienen of is het vriendendienstje?
Als uurloon moet worden gerekend dan klopt 25euro voor een etui misschien wel. Ik maak wel eens dingen voor anderen maar heb geen bedrijfje dus het is niet de bedoeling dat ik er iets aan verdien. Ik reken altijd 2x materiaalkosten dan heb ik de overige kosten er ook uit.

quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2024 12:08 schreef Tink89 het volgende:
Wij kopen dus niks. Geen kleurpotloden, etui, mapjes, schriften etc. Alleen de tas, broodtrommel, fruitbakje, drinkfles of beker en gymspullen.
Wij ook dit, behalve dan de waterfles want die krijgen ze van school.
Al heb ik officieel nog geen bericht dat L gymspullen nodig heeft voor groep 3 dus misschien komt na de start van het schooljaar ineens nog een hele waslijst aan spullen.
pi_214816328
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2024 12:08 schreef Tink89 het volgende:
Dit dus.

Oh en dus voor zoon een keer oordopjes om te gebruiken bij de Chromebooks (2,50 bij de action of zo). Maar daarna hebben ze die ook voor iedereen gekocht.
  dinsdag 27 augustus 2024 @ 13:10:33 #42
35189 Troel
scherp en bot
pi_214816612
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2024 12:28 schreef Elleska het volgende:
Moeten die creatieve ouders eraan verdienen of is het vriendendienstje?
Als uurloon moet worden gerekend dan klopt 25euro voor een etui misschien wel. Ik maak wel eens dingen voor anderen maar heb geen bedrijfje dus het is niet de bedoeling dat ik er iets aan verdien. Ik reken altijd 2x materiaalkosten dan heb ik de overige kosten er ook uit.
[..]
Wij ook dit, behalve dan de waterfles want die krijgen ze van school.
Al heb ik officieel nog geen bericht dat L gymspullen nodig heeft voor groep 3 dus misschien komt na de start van het schooljaar ineens nog een hele waslijst aan spullen.
Dit. Ik denk dat we ons verkijken op wat het materiaal kost, maar ook op hoeveel tijd het kost om zoiets te maken. En ik kan me zo voorstellen dat er echt gewoon tijd en liefde in gaat zitten als een andere ouder voor een ander kindje met een noncreatieve ouder iets moois maakt. Ik zou daar misschien nog wel meer mijn best op doen dan voor mijn eigen kind (stom, zou evenveel effort (ik kan gewoon niet op het Nederlandse woord) in moeten zitten)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_214816713
Op de basisschool hebben wij ook niet zo veel schoolspullen moeten kopen, ja, gymschoenen en kleren en rugtas, etui en bekers/ broodtrommels. Maar verder kregen ze alles van school. Volgens mij ging de vulpen of wat ze daarvoor gebruikten ook langer dan een jaar mee. Weet niet of het de voorkeur van de leerkracht was of dat het beleid was op school, ze begonnen met potlood en dan twee verschillende modellen met inkt.

Ze hebben in elk geval een wat "ouderwets" handschrift op school geleerd met veel boogjes. Mijn zoon kon dat toen best goed, maar nu kan ik het haast niet meer lezen. Kinderen die later bijkwamen in de klas hadden vaak een wat moderner handschrift.

In groep 8 moesten ze dan een agenda, waarmee ze volgens mij niet veel deden, was blij dat ik een goedkope had gekocht. Maar misschien zijn meisjes anders en hechten meer belang aan schoolspullen.
pi_214816768
Ik vind dat geen ouderparticipatie meer, maar meer werkverschaffing. Je kind heeft er niets aan als jij een etui maakt tov koopt. In tegenstelling tot bijvoorbeeld met een groepje lezen of schoolactiviteiten organiseren. Zou voor mij ook een reden zijn om niet voor een vrije school te kiezen idd.
pi_214816850
Maar ik denk dat hoort ook een beetje bij het gedachtegoed/ opvoedstijl van de Vrije School. Ze vieren ook andere feesten en bakken elke week brood en verzorgen een schooltuin, dan kies je als ouder ook voor als je je kind ernaartoe stuurt.

In elk geval bij onze vrije school zie je ook al aan de kledingkeuze een wat "vrijer" gedachtegoed, ze hechten gewoon belang aan andere dingen dan op een gewone school. En de ouders brengen de kinderen vaak van best ver.

Zullen best ook gewone mensen tussen zitten, maar ik denk dat het niet bij iedereen past.

[ Bericht 27% gewijzigd door Zana op 27-08-2024 13:46:51 ]
pi_214816988
Wij kregen aan het begin van de basisschool een lap blauwe stof, rood koord en een korte instructie: maak maar een gymtas. Die van D heeft het tot groep 5 volgehouden, maar genoeg die er niet eens aan begonnen, een oma vond om het te maken of gewoon een tas kochten. En vanaf groep 6 gingen ze op de fiets naar school en moesten ze een rugzak mee.

Begin groep 3 kregen ze een houten doosje als etui. Die heeft groep 8 gehaald met nog een half scharnier dat vast zat :D De vulling verzorgde school.

Ik geloof dat we nog wat oordopjes meegaven, omdat die op school vaak op waren. Een stilte-koptelefoon, omdat school er niet genoeg had (inmiddels kwijt en op de basisschool achter gebleven). Die gymrugtas, voedselspul. Een map in de bovenbouw (voor engels en verkeer). In ieder geval minder dan ik nu uitgeef op het VO..

Ik zou de VS niet kiezen vanwege al dat geknutsel, maar destijds was de VS bij ons in de buurt ook nogal conservatief en mocht je eigenlijk niet leren lezen/schrijven als je nog niet tanden wisselde. Zou wat geweest zijn, mijn kind had harry potter in het Engels eerder uit dan dat zijn eerste tand eruit ging :o
pi_214817271
quote:
10s.gif Op dinsdag 27 augustus 2024 13:40 schreef Zana het volgende:
Maar ik denk dat hoort ook een beetje bij het gedachtegoed/ opvoedstijl van de Vrije School. Ze vieren ook andere feesten en bakken elke week brood en verzorgen een schooltuin, dan kies je als ouder ook voor als je je kind ernaartoe stuurt.

In elk geval bij onze vrije school zie je ook al aan de kledingkeuze een wat "vrijer" gedachtegoed, ze hechten gewoon belang aan andere dingen dan op een gewone school. En de ouders brengen de kinderen vaak van best ver.

Zullen best ook gewone mensen tussen zitten, maar ik denk dat het niet bij iedereen past.
Brood bakken is bij onze VS alleen in de kleuterklas en een schooltuin is er niet (wel 2x per jaar een schoolplein-opknapdag). Uiteraard de gebruikelijke ouderbegeleiding bij schooluitstapjes, en daar zijn er wel veel van (de boerderij, de molen, de smid, een museum, een toneelstuk). En er is een Adventmarkt waarvoor de school moet worden versierd, en het grote pinksterfeest waar alle ouders welkom zijn. En bij ieder jaarfeest (8 x per jaar) mogen alle ouders zingen in de aula 's ochtends. En luizenmoeders natuurlijk.
Maar, als je als ouder hier niks mee te maken wil hebben, doe je gewoon niks. Het zijn steeds dezelfde ouders die je tegenkomt in al die groepjes.

Qua onderwijs zijn ze gelukkig niet zo ouderwets meer, ze volgen gewoon de standaard methoden en de cito's.
pi_214817332
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2024 11:40 schreef SaskiaR het volgende:

Zoals ik hierboven al zei, op onze basisschool hoefden we ook niks aan spullen te kopen, naast tas, broodtrommel en drinkbeker. Etui was ook niet nodig, een potlood en gum lagen gewoon los op hun tafeltje.

Ik vind 25 euro voor een etui ook veel geld, maar echt handwerk is ook duur. Ik naai zelf ook en er gaat veel tijd in zitten. Dat is niet te vergelijken met een HEMA etui die uit China komt.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_214817409
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 augustus 2024 13:24 schreef Zana het volgende:
In groep 8 moesten ze dan een agenda, waarmee ze volgens mij niet veel deden, was blij dat ik een goedkope had gekocht. Maar misschien zijn meisjes anders en hechten meer belang aan schoolspullen.
De middelbare school van de oudste werkt met de Plenda. Wat een vreselijk jeukwoord vind ik dat :X. Maar een voordeel is wel dat er geen keuzestress was. Dat was in mijn tijd toch wel de belangrijkste keuze bij de start van het schooljaar :P.
Venus in pocketformaat
© loveli
  dinsdag 27 augustus 2024 @ 14:45:51 #50
319308 Tink89
To live is to dance
pi_214817437
quote:
10s.gif Op dinsdag 27 augustus 2024 13:40 schreef Zana het volgende:

Onze 'gewone' school heeft ook een tuin. Dat is niet VS-eigen toch?
pi_214817505
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2024 14:45 schreef Tink89 het volgende:

[..]
Onze 'gewone' school heeft ook een tuin. Dat is niet VS-eigen toch?
Nou dat ja. Bij onze reguliere school komt in de nieuwbouw ook een kookstudio ^O^ zodat ze nog meer met de moestuinopbrengst kunnen gaan doen. En er zijn ook kippen en konijnen :D
pi_214817965
Hier zijn ze bezig de basisschoolpleinen in de stad te vergroenen, stukje voor stukje zie je dat ze ze opknappen. Veel hebben ook een hoekje met een kleine moestuin, maar de vrije school daar heeft echt ieder groep 7 kind een eigen moestuinbed.

Bij ons op de basisschool was een ouder die de moestuin onder zijn hoede had, maar volgens mij hadden alleen de klassen waar de kinderen van die ouder inzatten ook een soort van les/ uurtje in de moestuin).

Toen het schoolplein werd opgeknapt, kwam de moestuin ook weer in kleinere vorm terug. En sommige leerkrachten hadden als klassencadeaus fruitbomen gekregen, die op het schoolplein werden geplant. In het begin nog best iel maar ondertussen zijn het leuke boompjes geworden.

Ik had de basisschool ook echt een beetje uitgekozen op een groene omgeving, dat was in de nieuwbouwwijk wel anders, maar ondertussen is het daar ook veranderd.
Maar de hoge oude bomen hadden ook een nadeel, het was toch afwachten hoeveel takken bij elke storm er weer naar beneden kwamen.
  dinsdag 27 augustus 2024 @ 18:13:18 #53
277627 Seven.
We are Borg.
pi_214819070
quote:
1s.gif Op maandag 26 augustus 2024 21:36 schreef SaskiaR het volgende:
Hah, ik heb geprobeerd om Colin op de vrije school te krijgen maar alleen gehoord over een of andere zelfgemaakte fluit :+ .

Anyway, wachtlijst en een woordenwisseling gehad met de directeur. Dus binnenkort beginnen de wen ochtenden op een reguliere school :+ .
Resistance is futile.
  dinsdag 27 augustus 2024 @ 18:22:28 #54
277627 Seven.
We are Borg.
pi_214819137
Vandaag hadden we intake. Colin is er in mijn optiek nog niet helemaal klaar voor (eind volgende maand wordt hij 4 en het praten komt pas sinds een half jaar echt op gang). Mijn voorstel was om dan gewoon rustig aan te beginnen met 3 ochtenden. Dat was echt geen optie want dan mist hij teveel en het tempo ligt te hoog. Blijkbaar moet er interne begeleiding meekijken om daarin een besluit te nemen. Er werd zelfs al gehint naar 'kijken of dit wel een geschikte plek voor hem is'. Ik vat dat op als 'kijken of speciaal onderwijs nodig is', maar blijkbaar heb ik dat niet goed begrepen. Maar als regulier onderwijs niet geschikt is, wat dan wel?

Waarom kun je niet gewoon rustig aan starten als 4-jarige met alleen een achterstand (geen stoornissen), als je toch nog geen leerplicht hebt?

Ben ik nou gek?
Resistance is futile.
pi_214819246
quote:
7s.gif Op dinsdag 27 augustus 2024 18:13 schreef Seven. het volgende:

[..]
Hah, ik heb geprobeerd om Colin op de vrije school te krijgen maar alleen gehoord over een of andere zelfgemaakte fluit :+ .

Anyway, wachtlijst en een woordenwisseling gehad met de directeur. Dus binnenkort beginnen de wen ochtenden op een reguliere school :+ .
Waarover wissel je boze woorden met een schooldirecteur?
pi_214819262
Wat raar idd Seven. Hier op school begonnen kinderen standaard de eerste twee weken met halve dagen, en daarna werd gekeken in hoeverre dat al uitgebreid kon worden. Als school daar zo star in staat zou ik gewoon zonder overleg hem ‘s middags eerder ophalen of een dag thuis houden. Leerplicht heeft hij toch nog niet.

Maar ik denk ook dat je zal merken dat hij opeens qua ontwikkeling sprongen gaat maken. Mijn oudste was ook nog onverstaanbaar voor vrijwel iedereen (niet voor ons als ouders), maar ze leren heel veel van andere kinderen en ik vermoed dat je Colin ook moeilijk mee naar huis gaat krijgen als de andere kinderen wel op school blijven. Ik zou na de wenperiode eerder hem gewoon de woensdag thuis houden als hij dat nodig heeft.

Onze school heeft geen moestuin (andere scholen in de wijk wel), maar ze hebben wel gewoon schooltuinen in de buurt in groep 6 of 7
pi_214819270
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 augustus 2024 18:22 schreef Seven. het volgende:
Waarom kun je niet gewoon rustig aan starten als 4-jarige met alleen een achterstand (geen stoornissen), als je toch nog geen leerplicht hebt?

Ben ik nou gek?
Volgens mij is dat afhankelijk van waar die achterstand door veroorzaakt wordt. Als dat onbekend is, snap ik de aarzeling wel.

Maar als moeder van een kind waarover ook wel eens zo'n gesprek gevoerd is m.b.t. starten op een basisschool en 'of dit wel de geschikte plek is' herken ik de verontwaardiging ook wel. Als dat het goede woord is, ik weet het even niet.
  dinsdag 27 augustus 2024 @ 18:44:40 #58
277627 Seven.
We are Borg.
pi_214819327
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 augustus 2024 18:33 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Waarover wissel je boze woorden met een schooldirecteur?
Lang verhaal. Heel kort: Colin heeft achterstand in taalontwikkeling (geen stoornis) en als hij 6 dagen later geboren was, dan hadden we hem niet voor dit schooljaar in kunnen schrijven. Dus gevraagd om mee te denken aan de directeur en alvast voor volgend jaar inschrijven. Wilde ze wel, als wij een jeugdzorg instantie mee wilden laten kijken (let wel, zij heeft Colin niet een keer gezien). Wij hebben daar netjes aan meegewerkt omdat de deur open gehouden werd, maar 6 weken later bleek uit een vervolggesprek dat wij dit stuk allebei helemaal verkeerd begrepen hadden, en er was ook ineens een wachtlijst voor het jaar erop. Dus we zijn gewoon gegaslight, en kritiek op dit proces werd ook niet goed ontvangen.
Resistance is futile.
  dinsdag 27 augustus 2024 @ 18:48:38 #59
277627 Seven.
We are Borg.
pi_214819358
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2024 18:35 schreef FlyingFish het volgende:
Wat raar idd Seven. Hier op school begonnen kinderen standaard de eerste twee weken met halve dagen, en daarna werd gekeken in hoeverre dat al uitgebreid kon worden. Als school daar zo star in staat zou ik gewoon zonder overleg hem ‘s middags eerder ophalen of een dag thuis houden. Leerplicht heeft hij toch nog niet.

Maar ik denk ook dat je zal merken dat hij opeens qua ontwikkeling sprongen gaat maken. Mijn oudste was ook nog onverstaanbaar voor vrijwel iedereen (niet voor ons als ouders), maar ze leren heel veel van andere kinderen en ik vermoed dat je Colin ook moeilijk mee naar huis gaat krijgen als de andere kinderen wel op school blijven. Ik zou na de wenperiode eerder hem gewoon de woensdag thuis houden als hij dat nodig heeft.

Onze school heeft geen moestuin (andere scholen in de wijk wel), maar ze hebben wel gewoon schooltuinen in de buurt in groep 6 of 7
Ja, ik wil best bewegen, en ik snap ook dat 3 ochtenden wel heel weinig is. Dus de vraag naar de intern begeleider is dan ook 'wat is het minimale?'. Als dat 3 volle dagen is, ook best. En inderdaad ook aangegeven dat we tijdens de wen ochtenden moeten kijken hoe en wat. Mijn zorg is dat we hem overvragen.
Resistance is futile.
  dinsdag 27 augustus 2024 @ 18:55:11 #60
277627 Seven.
We are Borg.
pi_214819408
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 augustus 2024 18:37 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Volgens mij is dat afhankelijk van waar die achterstand door veroorzaakt wordt. Als dat onbekend is, snap ik de aarzeling wel.

Maar als moeder van een kind waarover ook wel eens zo'n gesprek gevoerd is m.b.t. starten op een basisschool en 'of dit wel de geschikte plek is' herken ik de verontwaardiging ook wel. Als dat het goede woord is, ik weet het even niet.
Hij is gewoon (et als zijn moeder) heel laat met praten. En dus ook laat met de sociaal emotionele ontwikkeling. Cognitief en fysiek gewoon heel gemiddeld tov leeftijdsgenoten, dus dikke prima.

Wat ik mooi vind aan vrije school, is dat daar gekeken wordt naar hoofd, handen en hart. Ik heb sterk de indruk dat Colin dan op basis van hart veel sneller op zou vallen, en nog een jaartje extra kleutert, waardoor hij niet zijn hele schoolcarrière overvraagd wordt op het stukje sociale ontwikkeling. Ik zie nu al dat hij veel meer interactie heeft met jongere kinderen. Maar goed, dat was ijdele hoop en nu dus hopen dat het zijn reguliere school daarin mee kan buigen.
Resistance is futile.
pi_214819901
Wat bijzonder @Seven dat ze niet mee lijken te willen denken op school. Als ze nog niet leerplichtig zijn moet je hier gewoon met elkaar over in gesprek kunnen gaan, wij hebben onze oudste toen ook altijd zonder toestemming (wel in overleg natuurlijk) thuis mogen houden als dat nodig was.

Dat het tempo zo hoog zou liggen in groep 1 vind ik ook vreemd. Tuurlijk leren ze al veel in groep 1 en 2, maar als het goed is spelenderwijs en zou een dagje meer of minder daarin echt niet zoveel moeten uitmaken.

Lijkt wel alsof ze te maken dachten te hebben met een groep 3 kind in plaats van een groep 1 kleuter :o
  dinsdag 27 augustus 2024 @ 20:18:51 #62
277627 Seven.
We are Borg.
pi_214820053
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2024 19:57 schreef Schanu het volgende:
Wat bijzonder @:seven dat ze niet mee lijken te willen denken op school. Als ze nog niet leerplichtig zijn moet je hier gewoon met elkaar over in gesprek kunnen gaan, wij hebben onze oudste toen ook altijd zonder toestemming (wel in overleg natuurlijk) thuis mogen houden als dat nodig was.

Dat het tempo zo hoog zou liggen in groep 1 vind ik ook vreemd. Tuurlijk leren ze al veel in groep 1 en 2, maar als het goed is spelenderwijs en zou een dagje meer of minder daarin echt niet zoveel moeten uitmaken.

Lijkt wel alsof ze te maken dachten te hebben met een groep 3 kind in plaats van een groep 1 kleuter :o
In ieder geval goed om te horen dat ik niet gek ben want dat is precies wat ik wil: goed overleg en dan langzamerhand volledig meedraaien. En idd, het tempo ligt hoog.. hou op hoor. Dat gaat er bij mij echt niet in.

Zodra ik begin over zijn achterstand, schiet iedereen in een enorme kramp alsof Colin een enorm probleemgeval is. Het is een goeiig joch met normale intelligentie, alleen eerder drie dan vier in gedrag.
Resistance is futile.
  dinsdag 27 augustus 2024 @ 20:19:32 #63
35189 Troel
scherp en bot
pi_214820063
Pfff,mijn pubers hebben nog steeds af en toe een bijkomdag nodig :@
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_214820121
Mijn oudste begon in groep 1 met 3 dagen. Dinsdag en donderdag vrij. En heeft eigenlijk de hele basisschool een bijkomdag gehad. Elke donderdag stortte ze in met hoofdpijn en misselijkheid dus afgesproken dat ik haar thuis kon houden. Nu op de middelbare heeft ze intermezzo. Die pas wordt aan het begin van het jaar aangevraagd door de mentor voor kinderen waarvan zij denken dat het nodig is (na overleg met hun ouders) en dan kunnen ze lessen skippen wanneer nodig. Wel aanmelden in het intermezzo lokaal en daar bijkomen met rust, muziek, lezen of hoe jouw kind kan ontspannen.
Wipkip met prachtige Wipkuikentjes O+
Try to be a rainbow in someone's cloud.
pi_214820348
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 augustus 2024 18:44 schreef Seven. het volgende:

[..]
Lang verhaal. Heel kort: Colin heeft achterstand in taalontwikkeling (geen stoornis) en als hij 6 dagen later geboren was, dan hadden we hem niet voor dit schooljaar in kunnen schrijven. Dus gevraagd om mee te denken aan de directeur en alvast voor volgend jaar inschrijven. Wilde ze wel, als wij een jeugdzorg instantie mee wilden laten kijken (let wel, zij heeft Colin niet een keer gezien). Wij hebben daar netjes aan meegewerkt omdat de deur open gehouden werd, maar 6 weken later bleek uit een vervolggesprek dat wij dit stuk allebei helemaal verkeerd begrepen hadden, en er was ook ineens een wachtlijst voor het jaar erop. Dus we zijn gewoon gegaslight, en kritiek op dit proces werd ook niet goed ontvangen.
Hoewel ik niet helemaal snap dat Colin over een maand 4 wordt maar eigenlijk niet voor dit schooljaar ingeschreven zou kunnen worden als ie 6 dagen later geboren was? Maar dat is wellicht iets van de Vrijeschool?

Even een tegengeluid vanuit een kleuterjuf ;) O+

Uiteraard kennen ouders hun kind (meestal) het best. Maar ervaring leert wel dat juist kinderen die geen stoornis hebben maar wel een achterstand in taalontwikkeling baat hebben bij veel interactie met andere kinderen en veel aanbod binnen school. En juist als een kind een extra jaar kleuteren nodig heeft is het belangrijk om vanaf de start het kind goed te kunnen observeren. Dit zodat je goed kan zien of de ontwikkeling lager is doordat het kind er nog niet aan toe is, en niet omdat het kind nog niet genoeg onderwijs heeft gekregen.

Als hij het niet trekt qua aanwezigheid zou ik ook eerder gaan voor woensdag (of vrijdag) thuisblijven, en niet voor halve dagen. Het is voor een kind vaak lastig dat je 'als enige' eerder weggaat/niet mee eet. En ook de dagafslutingen zijn belangrijk voor kinderen.

Sterkte met bedenken/regelen wat het beste is voor hem O+
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
pi_214820683
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 augustus 2024 18:22 schreef Seven. het volgende:

Ben ik nou gek?
Zeker niet gek.
L had geen achterstand en ging pas op zijn 5e echt alle dagen naar school.

Bij ons was het de peuterspeelzaal die vond dat L niet naar de gewone basisschool kon. Bij de basisschool geen enkel probleem. Er is door de IB-er wel benoemd dat ze moesten kijken of hij leerbaar is en of dit een geschikte plek voor hem zou zijn waarbij direct werd gezegd dat we dan niet direct aan speciaal onderwijs moesten denken.

Dat het tempo in groep 1 te hoog zou liggen heb ik niets over gehoord mocht dat het geval zijn dan lijkt me dat opgelost met een jaar extra kleuteren maar misschien denk ik dan te simpel.

[ Bericht 30% gewijzigd door Elleska op 27-08-2024 22:12:53 ]
pi_214820850
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2024 21:19 schreef Elleska het volgende:

[..]
Zeker niet gek.
L ging pas op zijn 5e echt alle dagen naar school.
Sjaak gaat pas sinds hij 8,5 is 5 dagen naar school… daarvoor was hij altijd op woensdag thuis. Anders redde hij het niet.
pi_214821133
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2024 21:37 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]
Sjaak gaat pas sinds hij 8,5 is 5 dagen naar school… daarvoor was hij altijd op woensdag thuis. Anders redde hij het niet.
Ik moet natuurlijk nog zien hoe het verder gaat maar in groep 2 redde hij zich goed met 5 hele dagen. Volgende week groep 3

We zijn begonnen met 4 dagen (ma-di-do-vr) omdat hij dan maar aan 1 juf hoefde te wennen. Al snel bleek dat hele dagen niet ging waardoor juf steeds moest bellen met een overstuur kind. Dat is voor niemand fijn dus toen heb ik hem een tijdje eerder opgehaald. Daarna wel zo snel mogelijk weer opgebouwd naar 3 hele dagen(ma-di-do) want halverwege de schooldag ophalen is met een continurooster gewoon niet zo handig. Dat vervolgens opgebouwd naar 5 hele dagen en toen waren we een dik jaar verder.
Zo'n lange wenperiode hadden ze bij ons op school volgens mij nog niet eerder gehad maar er werd totaal niet moeilijk over gedaan.
  dinsdag 27 augustus 2024 @ 22:48:27 #69
277627 Seven.
We are Borg.
pi_214821422
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2024 20:48 schreef tombolafan het volgende:

[..]
Hoewel ik niet helemaal snap dat Colin over een maand 4 wordt maar eigenlijk niet voor dit schooljaar ingeschreven zou kunnen worden als ie 6 dagen later geboren was? Maar dat is wellicht iets van de Vrijeschool?

Even een tegengeluid vanuit een kleuterjuf ;) O+

Uiteraard kennen ouders hun kind (meestal) het best. Maar ervaring leert wel dat juist kinderen die geen stoornis hebben maar wel een achterstand in taalontwikkeling baat hebben bij veel interactie met andere kinderen en veel aanbod binnen school. En juist als een kind een extra jaar kleuteren nodig heeft is het belangrijk om vanaf de start het kind goed te kunnen observeren. Dit zodat je goed kan zien of de ontwikkeling lager is doordat het kind er nog niet aan toe is, en niet omdat het kind nog niet genoeg onderwijs heeft gekregen.

Als hij het niet trekt qua aanwezigheid zou ik ook eerder gaan voor woensdag (of vrijdag) thuisblijven, en niet voor halve dagen. Het is voor een kind vaak lastig dat je 'als enige' eerder weggaat/niet mee eet. En ook de dagafslutingen zijn belangrijk voor kinderen.

Sterkte met bedenken/regelen wat het beste is voor hem O+
Vrije school hanteert 1 oktober als cut off per schooljaar.

Wel eens dat hij ook interactie nodig heeft natuurlijk. Onze school hanteert een continu rooster dus van 08:30 - 14:00. Ik vind dat best lange dagen om gelijk vol in te springen met een achterstand. Dus ik denk dan eerder nog aan woensdag en vrijdag skippen.

quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2024 21:19 schreef Elleska het volgende:

[..]
Zeker niet gek.
L had geen achterstand en ging pas op zijn 5e echt alle dagen naar school.

Bij ons was het de peuterspeelzaal die vond dat L niet naar de gewone basisschool kon. Bij de basisschool geen enkel probleem. Er is door de IB-er wel benoemd dat ze moesten kijken of hij leerbaar is en of dit een geschikte plek voor hem zou zijn waarbij direct werd gezegd dat we dan niet direct aan speciaal onderwijs moesten denken.

Dat het tempo in groep 1 te hoog zou liggen heb ik niets over gehoord mocht dat het geval zijn dan lijkt me dat opgelost met een jaar extra kleuteren maar misschien denk ik dan te simpel.
Wel gek, wat bedoelen ze dan met een geschikte plek?

Colin is zeker leerbaar. En ik heb idd ook in mijn hoofd dat hij dan ergens tussen kerst en zomer echt wel volledig meedraait en een jaar langer kleuteren, mocht hij in groep 2 meer aansluiting vinden met de kinderen uit groep 1.

quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2024 21:37 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]
Fijn dat dat gewoon kon met Sjaak ^O^ .
Resistance is futile.
pi_214821511
quote:
7s.gif Op dinsdag 27 augustus 2024 22:48 schreef Seven. het volgende:

[..]

Colin is zeker leerbaar. En ik heb idd ook in mijn hoofd dat hij dan ergens tussen kerst en zomer echt wel volledig meedraait en een jaar langer kleuteren, mocht hij in groep 2 meer aansluiting vinden met de kinderen uit groep 1.
Een andere leerkracht / klas of een andere reguliere school. Ook binnen de reguliere scholen zit heel veel verschil en niet elke school past bij elk kind.
pi_214822258
Vervelend een school die gelijk alle deuren dichtgooit.
Als het tempo in groep 1 te hoog ligt, hoe moet dat dan met kinderen die in sept/okt/nov/dec 4 worden en later instromen? Moeten die dan dingen inhalen ofzo? Hoe zien ze dat voor zich?
Je kan altijd een jaar extra kleuteren als dat nodig is.

Hier kon in overleg ook wel het een en ander, al moet ik zeggen dat de directeur die we toen hadden het onzin vond dat onze 4 jarige naar deeltijdbehandelgroepje ging 1 ochtend in de week, want ze moest gewoon naar school. En trouwens, een autisme diagnose was toch maar 3 jaar geldig volgens hem dus überhaupt was het allemaal onzin.
Wij hebben de hele schooltijd indien nodig kind thuisgehouden. Kwam niet zo heel vaak voor.
Ik moet zeggen dat het op de middelbare vaker nodig was (op de oude school).
Op de huidige school kan heel veel in overleg, echt heel fijn.
  woensdag 28 augustus 2024 @ 07:11:20 #72
319308 Tink89
To live is to dance
pi_214822260
Maar als 1 oktober de cut off is, wat moet je dan met de rest van dat jaar als je kind op 2 oktober 4 wordt? Kdv stopt dan... Er is geen instroomklas of groep 0?
  woensdag 28 augustus 2024 @ 08:40:32 #73
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_214822602
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2024 07:11 schreef Nijna het volgende:
Hier kon in overleg ook wel het een en ander, al moet ik zeggen dat de directeur die we toen hadden het onzin vond dat onze 4 jarige naar deeltijdbehandelgroepje ging 1 ochtend in de week, want ze moest gewoon naar school. En trouwens, een autisme diagnose was toch maar 3 jaar geldig volgens hem dus überhaupt was het allemaal onzin.
Oh wow. Goed dat je dit weer eens opschrijft. Het is moeilijk te geloven dat er echt mensen zijn op een relevante positie als basisschooldirecteur die er zo in staan. Maar ik geloof je wel hoor. Het is alleen heel treurig.

Over de kinderen na 1 okt: die kunnen natuurlijk wel naar school maar komen in het volgende cohort, een school denkt natuurlijk vooruit over hoe vol de klassen kunnen worden.

Het gaat allemaal over afwijken van de standaard. Zowel als kind als vervolgens qua omgang met de regels. Maar je hebt geen standaard zonder ruimte daarbuiten. En die mag dus ook gewoon worden gebruikt. Echt stom dat veel ouders daar zo hard voor moeten werken.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  woensdag 28 augustus 2024 @ 08:54:06 #74
319308 Tink89
To live is to dance
pi_214822677
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2024 08:40 schreef Lemijn het volgende:

[..]
Oh wow. Goed dat je dit weer eens opschrijft. Het is moeilijk te geloven dat er echt mensen zijn op een relevante positie als basisschooldirecteur die er zo in staan. Maar ik geloof je wel hoor. Het is alleen heel treurig.

Over de kinderen na 1 okt: die kunnen natuurlijk wel naar school maar komen in het volgende cohort, een school denkt natuurlijk vooruit over hoe vol de klassen kunnen worden.

Het gaat allemaal over afwijken van de standaard. Zowel als kind als vervolgens qua omgang met de regels. Maar je hebt geen standaard zonder ruimte daarbuiten. En die mag dus ook gewoon worden gebruikt. Echt stom dat veel ouders daar zo hard voor moeten werken.
Ik snap wel hoe het werkt met cohorten, maar ik vroeg specifiek naar de school waar Seven het over heeft. Was misschien niet helemaal duidelijk.

En die directeur hierboven, die zou je toch aan z'n oren naar een bijscholing willen trekken... grr.
pi_214822952
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2024 07:11 schreef Nijna het volgende:
Vervelend een school die gelijk alle deuren dichtgooit.
Als het tempo in groep 1 te hoog ligt, hoe moet dat dan met kinderen die in sept/okt/nov/dec 4 worden en later instromen? Moeten die dan dingen inhalen ofzo? Hoe zien ze dat voor zich?
Je kan altijd een jaar extra kleuteren als dat nodig is.

Wij hebben de hele schooltijd indien nodig kind thuisgehouden. Kwam niet zo heel vaak voor.
Ik moet zeggen dat het op de middelbare vaker nodig was (op de oude school).
Op de huidige school kan heel veel in overleg, echt heel fijn.
Jemig wat erg, en dat is basisschooldirecteur :o
pi_214823442
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2024 09:40 schreef Schanu het volgende:

[..]
Jemig wat erg, en dat is basisschooldirecteur :o
Nou dat idd :X.

Afgelopen schooljaar heeft onze jongste ook heel wat uren gemist. Hij had een halve dag per week een externe HB peer-group en de eerste drie maanden ook nog 1 dag per week dyslexiebegeleiding. School vond het wel spannend, maar aangezien ze zelf aangaven handelingsverlegen te zijn, hebben ze direct akkoord gegeven. Gelukkig kon hij op de overige dagen prima meekomen en heeft alle begeleiding ook het gewenste effect gehad (beter in zijn vel in de klas, meer zelfvertrouwen).
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_214824336
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2024 08:40 schreef Lemijn het volgende:

[..]

Dit is al wel weer 12 jaar geleden... maar toch. De beste man werkt intussen niet meer op deze school, hij heeft na de school van mijn kinderen de overstap gemaakt naar speciaal onderwijs, dus ik hoop dat hij intussen wat wijzer is geworden...
pi_214827156
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2024 07:11 schreef Tink89 het volgende:
Maar als 1 oktober de cut off is, wat moet je dan met de rest van dat jaar als je kind op 2 oktober 4 wordt? Kdv stopt dan... Er is geen instroomklas of groep 0?
Nou dit idd! Wat moet je dan met je kind...
  woensdag 28 augustus 2024 @ 19:21:49 #79
35189 Troel
scherp en bot
pi_214827182
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2024 19:18 schreef tombolafan het volgende:

[..]
Nou dit idd! Wat moet je dan met je kind...
Dat is niet anders dan de kinderen die van juni zijn en pas na de vakantie welkom zijn. Of zelfs de oktoberkinderen die pas na de herfstvakantie mogen starten.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie woensdag 28 augustus 2024 @ 19:23:03 #80
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_214827187
quote:
2s.gif Op woensdag 28 augustus 2024 19:21 schreef Troel het volgende:

[..]
Dat is niet anders dan de kinderen die van juni zijn en pas na de vakantie welkom zijn. Of zelfs de oktoberkinderen die pas na de herfstvakantie mogen starten.
Je kunt vakantieverlenging krijgen bij het bereiken van de leeftijd van 4. Hier heeft meneer de zomervakantie mogen verlengen op kdv ter overbrugging van de vakantie.
Today is life -

Dale Carnegie
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie woensdag 28 augustus 2024 @ 19:26:00 #81
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_214827217
Wat trouwens niet wil zeggen dat het niet raar is dat op die vs geen instroom is.
De vs hier in de buurt heeft dat wel
Today is life -

Dale Carnegie
  woensdag 28 augustus 2024 @ 19:28:11 #82
35189 Troel
scherp en bot
pi_214827232
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2024 19:23 schreef Ynske het volgende:

[..]
Je kunt vakantieverlenging krijgen bij het bereiken van de leeftijd van 4. Hier heeft meneer de zomervakantie mogen verlengen op kdv ter overbrugging van de vakantie.
Ah, dat is dan weer nieuw. Vroegah hadden ze dat nog niet.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_214827312
quote:
7s.gif Op dinsdag 27 augustus 2024 22:48 schreef Seven. het volgende:

[..]
Vrije school hanteert 1 oktober als cut off per schooljaar.

Wel eens dat hij ook interactie nodig heeft natuurlijk. Onze school hanteert een continu rooster dus van 08:30 - 14:00. Ik vind dat best lange dagen om gelijk vol in te springen met een achterstand. Dus ik denk dan eerder nog aan woensdag en vrijdag skippen.
[..]

[..]
Fijn dat dat gewoon kon met Sjaak ^O^ .
Daar zou ik dan op insteken idd, hele dagen en dan minder dagen. En vaak snappen leerkrachten dat prima hoor. En wellicht word je verrast. O+

Ik heb zelf ook nog wel eens verrast, beide kanten op. Kinderen die helemaal op leefden in de klas en heel snel ontwikkelden ineens, en ookn kinderen die vanuit bv psz binnenkwamen als ontzettend voorlijk maar bij ons achterbleven O+
pi_214827323
quote:
2s.gif Op woensdag 28 augustus 2024 19:21 schreef Troel het volgende:

[..]
Een maandje kan je nog wel overbruggen en kan idd vaak met de psz/kdv geregeld worden. Maar oktober -december vind ik erg lang
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie woensdag 28 augustus 2024 @ 20:01:49 #85
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_214827537
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2024 19:40 schreef tombolafan het volgende:

[..]
Een maandje kan je nog wel overbruggen en kan idd vaak met de psz/kdv geregeld worden. Maar oktober -december vind ik erg lang
Maar t kan toch niet zijn dat kinderen na 1 okt helemaal niet kunnen starten op een vs? Dus maar tot het jaar september erna moeten wachten? Of lees ik het helemaal verkeerd?
Today is life -

Dale Carnegie
  woensdag 28 augustus 2024 @ 20:23:32 #86
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_214827775
Ik heet geen Seven maar weet vrij zeker van toen ze hier eerder over schreef dat kinderen daarna natuurlijk gewoon kunnen starten maar pas vanaf de zomervakantie erop officieel in het eerste kleuterjaar komen. En Seven wou haarzoon dan pas vanaf dan naar school doen. Dus hem op papier alvast in dat cohort plaatsen en de tijd van 4 tot bijna 5 op een andere manier overbruggen. Maar dat ging dus niet door omdat die klas opeens ook al vol zat.

Overigens snap ik niet zo goed waarom met een taalachterstand de dagen te lang zouden zijn. Jij kent je kind en zo, maar mijn peuter kan prima 3 hele dagen naar de crèche, die zou 5x 5,5 uur ook kunnen. En 3x5,5 uur zeker. Hij zou moe zijn, dat wel.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  woensdag 28 augustus 2024 @ 21:43:54 #87
277627 Seven.
We are Borg.
pi_214828971
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2024 19:26 schreef Ynske het volgende:
Wat trouwens niet wil zeggen dat het niet raar is dat op die vs geen instroom is.
De vs hier in de buurt heeft dat wel
Hebben ze bij onze vrije school ook wel, mijn voorstel was om tussen Kerst en Pasen te beginnen met instromen. Dan heb je maar 4 maanden te overbruggen. Maar goed, zelfs al komen we alsnog door de wachtlijst: ik heb er weinig vertrouwen in dat de directeur zich na een woordenwisseling nog aan de wachtlijst zal houden.
Resistance is futile.
  woensdag 28 augustus 2024 @ 21:50:33 #88
277627 Seven.
We are Borg.
pi_214829075
De eerste drie weken gaat Colin drie dagen van half 9 tot 11 naar school. De intern begeleider heeft gezegd dat er ruimte moet blijven voor ontwikkeling zoals zindelijkheid en pas 4 weken geleden gestopt met middagslaapje. En zijn ontwikkeling moet leidend zijn in de opbouw. Dus ik denk dat mijn zorgen over overvragen wel geland zijn bij de intern begeleider.

Ik hoop dat hij in die drie weken vanzelf aan gaat geven dat hij langer wil blijven, en dan kunnen we dat ook gebruiken om hem te motiveren om zindelijk te worden.

Het lijkt mij een mooie start zo.
Resistance is futile.
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie woensdag 28 augustus 2024 @ 21:51:54 #89
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_214829092
quote:
1s.gif Op woensdag 28 augustus 2024 21:43 schreef Seven. het volgende:

[..]
Hebben ze bij onze vrije school ook wel, mijn voorstel was om tussen Kerst en Pasen te beginnen met instromen. Dan heb je maar 4 maanden te overbruggen. Maar goed, zelfs al komen we alsnog door de wachtlijst: ik heb er weinig vertrouwen in dat de directeur zich na een woordenwisseling nog aan de wachtlijst zal houden.
Oh zo, dat had ik niet begrepen.
Dat denk ik ook niet met die directeur
Today is life -

Dale Carnegie
pi_214829346
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2024 19:23 schreef Ynske het volgende:

[..]
Niet alleen vakantie. Toen we voor mijn kind met 4 nog geen school hadden mocht het ook langer op het kdv blijven. Best een tijdje volgens mij zelfs.
pi_214829382
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2024 20:01 schreef Ynske het volgende:

[..]
Maar t kan toch niet zijn dat kinderen na 1 okt helemaal niet kunnen starten op een vs? Dus maar tot het jaar september erna moeten wachten? Of lees ik het helemaal verkeerd?
Is ook niet (op alle). Bij ons mocht je wel gewoon komen, maar kleuterde je dan langer. Daar was destijds trouwens 1 januari het kantelpunt van wel of niet door naar groep 3, dus ook het moment van die grens is niet overal gelijk.
pi_214838171
Heeft iemand ervaring met de ADIT? Hoe heeft je kind het ervaren? Wat vond je van de uitslag, was die herkenbaar? Had je er wat aan voor het schooladvies?
pi_214838204
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2024 22:41 schreef Hupje het volgende:
Heeft iemand ervaring met de ADIT? Hoe heeft je kind het ervaren? Wat vond je van de uitslag, was die herkenbaar? Had je er wat aan voor het schooladvies?
Sjaak heeft de NIO gemaakt, dat is enigszins hetzelfde. Er kwam uit dat hij nog naar vmbo-b moest, met een iq-score (die ze niet zo noemen maar wel zo bedoelen) van rond de 80. Gelukkig hebben de juffen het resultaat lekker genegeerd.

Heb je het resultaat nodig voor het schooladvies, of vertrouw je school daarin?
pi_214838513
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2024 22:49 schreef MevrouwCactus het volgende:
Heb je het resultaat nodig voor het schooladvies, of vertrouw je school daarin?
School doet deze toets standaard begin groep 7, om uiteindelijk als een van de factoren mee te nemen voor het schooladvies.
Ik vraag me af hoe reëel de score van zo'n toets is of kan zijn. Vandaar mijn vraag hier :)
pi_214839076
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2024 23:30 schreef Hupje het volgende:

[..]
School doet deze toets standaard begin groep 7, om uiteindelijk als een van de factoren mee te nemen voor het schooladvies.
Ik vraag me af hoe reëel de score van zo'n toets is of kan zijn. Vandaar mijn vraag hier :)
Ah ja, bij ons werd er toestemming gevraagd voor het maken van de toets en hadden we achteraf eigenlijk geen toestemming moeten geven. Ik zou bij J. eigenlijk ook denken dat school de toets niet nodig heeft om een advies te geven…
pi_214839784
D heeft ook die NIO gedaan. De scores pasten bij hem, netjes gescoord buiten de grafiek :P

Maar school keek ook wel naar het hele plaatje. Juf had van te voren al gezegd dat hij toch wel vwo advies zou krijgen met zijn slimheid. Hoeveel vertrouwen heb jij daarin bij jullie school?

Ik weet van een vriendin van oudste, dat was het eerste jaar dat ze nio deden. Maar daar was het andersom. Iedereen verwachte VMBO-laag, maar scoorde op de NIO havo/vwo. Bleek ze dyslectisch en had school daar niet naar gekeken omdat gezien de achtergrond er niet meer werd verwacht. Arm kind is met die toets gered :')
pi_214848583
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2024 09:32 schreef Deepfreeze het volgende:
Hoeveel vertrouwen heb jij daarin bij jullie school?
Ik twijfel of het (extra) informatie gaat geven of tegen gaat werken. Komende week hebben we een gesprek op school, daar gaan we onze twijfels neerleggen en kijken wat hun reactie is.
  Moderator zondag 1 september 2024 @ 12:31:41 #98
236264 crew  capricia
pi_214857219
Voor de ouders van kinderen die naar de middelbare gaan of gegaan zijn:

Mij viel op dat veel middelbare scholen tegenwoordig Spaans geven en geen Frans meer.

Heb je een voorkeur voor Spaans of Frans als tweede vreemde taal?
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator zondag 1 september 2024 @ 12:48:41 #99
5428 crew  miss_sly
pi_214857382
quote:
1s.gif Op zondag 1 september 2024 12:31 schreef capricia het volgende:

Mij viel op dat veel middelbare scholen tegenwoordig Spaans geven en geen Frans meer.

Het is heel persoonlijk.
Bij mijn dochter op school wordt in de eerste Engels en Frans gegeven.
In de tweede kun je Frans laten vallen en daar Spaans of (op het VWO) Chinees voor kiezen. Mijn dochter vond Frans iets minder erg dan Spaans, dus koos Frans, maar er waren ook veel leerlingen die juist Spaans kozen.
pi_214857617
quote:
1s.gif Op zondag 1 september 2024 12:31 schreef capricia het volgende:

Op 1 school waar we bij de open dagen zijn geweest, wordt geen Frans gegeven omdat ze geen leerkrachten konden vinden voor dit vak. Zijn boden Duits, Spaans en Chinees aan. De school waar onze zoon heen gaat, biedt Spaans, Frans en Duits aan. In de eerste (2?) jaar krijg je alle talen sowieso 1 blok ter kennismaking en dan kan je in de tweede kiezen met welke talen je door wil gaan.
Venus in pocketformaat
© loveli
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')