Wat fijn dat ze nog steeds een foto wil laten maken. Bij ons werd dat op een bepaald moment vrijwe onmogelijk. Koester de foto’s! Wij hebben groep 8 niet gehaaldquote:Op maandag 26 augustus 2024 12:02 schreef Haags het volgende:
Vanmorgen eerste dag groep 6 voor de dame hier. Natuurlijk weer een jaarlijks foto momentje. Net alle foto's vanaf groep 1 t/m nu naast elkaar gelegd. Wat gaat de ontwikkeling hard, traantje weggepinktmooi man.
Zo die is zeker lang! Mijn dametje is net zo oud (november 6) en 1.12 ofzo.quote:Op maandag 26 augustus 2024 11:37 schreef eponine het volgende:
Hoi! Vanochtend m’n oudste (wordt in november 6) voor het eerst naar groep drie gebracht. Zo groot is ie ineens(letterlijk ook, met z’n 1.30 een stuk langer dan de rest van de klas). Hij heeft in ieder geval veel zin in het nieuwe schooljaar!
Mag dat bij jullie? Bij ons volgens mij niet. Ze hebben allemaal dezelfde etui, potlood, etc.quote:Op maandag 26 augustus 2024 13:13 schreef exode het volgende:
Juul van 6 naar groep 3 gebracht, supertrots was ze. En zo groot! Ze opende meteen haar laatje en zag oa een saaie etui liggen dus morgen neemt ze haar eigen glitter etui mee.
Het begon vanochtend al met haar fiets die in de grote fietsenstalling mag ipv op een klein pleintje naast de kleuterklas ingangen. Trots dat haar roze fiets met mandje, zitje en kwastjes en andere tierelantijntjes naast de grote mountainbike van haar broer mocht staan.
B is gestart in groep 7, ook een ding want het is een volledig nieuwe groep. (de 2 groepen 5 en 2 groepen 6 zijn nu 1 groep 6, 1 groep 6/7 en 1 groep 7 geworden) Hij vond de start iig nogal druk. Jongen is een klas van 19 gewend en nu 29.....
Grote kerel is het, hij groeit gestaag naar de 1.54 toe inmiddels.
Wij moesten zelf een etui, potloden, stiften, slijper en gum aanschaffenquote:Op maandag 26 augustus 2024 13:47 schreef Tink89 het volgende:
[..]
Mag dat bij jullie? Bij ons volgens mij niet. Ze hebben allemaal dezelfde etui, potlood, etc.
Serieus?quote:Op maandag 26 augustus 2024 21:36 schreef SaskiaR het volgende:
Hier op de vrije school word je als ouder geacht zelf een etui van stof te naaien. Hoewel veel ouders het uitbesteden aan de paar ouders die kunnen naaienDe inhoud zoals potloden enzo krijgen ze wel op school.
En in de 2e klas moet er een enorme map voor tekeningen gemaakt worden.
Verbaasd over het etui of het uitbesteden?quote:
Ja hoezo? Vrije school vereist nu eenmaal een wat grotere ouderparticipatie dan veel andere scholen....quote:
Maar ergens denk ik dan: als er geen geld is voor stof en rits enzo, daar hebben ze vast wel wat op gevonden.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 11:00 schreef Tink89 het volgende:
Ik ben helemaal voor ouderparticipatie en creativiteit, maar vind het inderdaad een beetje vreemd dat school dan voorschrijft dat je een stoffen etui moet maken, of je dat nu kunt of niet. Ze schieten daarmee ook duidelijk hun doel voorbij, veel ouders besteden het uit en daarmee is het effect dus volledig weg. En de ouders die wel zelf proberen, zadelen hun kinderen wellicht op met een stuk minder mooi exemplaar dan die van het buurmeisje en zitten daar dan weer mee in hun maag. Het is geen wedstrijd...
Ze maken daarmee ook het elite-gehalte van de VS nog groter. Want ouders zonder naaimachine/naaigerei, geld voor stof en rits etc of een netwerk om te huilen (of bij wijze van: met andere kinderen die heel slecht slapen en dus geen avonden tijd over etc. of simpelweg geen energie of handigheid) vallen dan buiten de boot.
Ik had VS-onderwijs voor onze dochter overwogen als dat hier in de buurt beschikbaar was, maar verplicht knutselen voor ouders, daar krijg ik wel een beetje de kriebels van.
Niet veel? Voor een etui?!?quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 11:08 schreef SaskiaR het volgende:
Je kon de etui voor 25 euro uitbesteden aan een creatieve ouder, dus dat is niet heel veel. En van jaloezie over andermans spullen heb ik niets gehoord, alle kinderen waren blij met wat ze gekregen hadden.
En verder hoef je dus helemaal geen schoolspullen te kopen; alle potloden, linialen enz. regelt de school. Volgens mij wordt bij andere scholen verwacht dat ouders dit zelf kopen?
Alleen een schooltas, broodtrommel en waterfles moet je zelf meenemen. En gymkleding - maar er is een levendig ruilnetwerk voor gymschoenen enz., dus dat hoeft ook niet veel te kosten.
Ik heb behalve een etui nooit iets aan hoeven te schaffen voor de basisschool. Ligt misschien ook aan de hoeveelheid ouderbijdrage, die lag wel hoger dan gemiddeld.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 11:40 schreef SaskiaR het volgende:
Voor alleen een etui is het wel veel ja. Maar is het niet zo dat op andere scholen de ouders veel meer schoolspullen moeten betalen? Of is dat alleen op de middelbare?
Elitair is het wel ja, nogal wit. Veel veel expats, dus ook wel internationaal, maar ook die zijn voornamelijk wit. En vooral hoogopgeleide ouders.
Wij ook dit, behalve dan de waterfles want die krijgen ze van school.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 12:08 schreef Tink89 het volgende:
Wij kopen dus niks. Geen kleurpotloden, etui, mapjes, schriften etc. Alleen de tas, broodtrommel, fruitbakje, drinkfles of beker en gymspullen.
Dit dus.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 12:08 schreef Tink89 het volgende:
Wij kopen dus niks. Geen kleurpotloden, etui, mapjes, schriften etc. Alleen de tas, broodtrommel, fruitbakje, drinkfles of beker en gymspullen.
Dit. Ik denk dat we ons verkijken op wat het materiaal kost, maar ook op hoeveel tijd het kost om zoiets te maken. En ik kan me zo voorstellen dat er echt gewoon tijd en liefde in gaat zitten als een andere ouder voor een ander kindje met een noncreatieve ouder iets moois maakt. Ik zou daar misschien nog wel meer mijn best op doen dan voor mijn eigen kind (stom, zou evenveel effort (ik kan gewoon niet op het Nederlandse woord) in moeten zitten)quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 12:28 schreef Elleska het volgende:
Moeten die creatieve ouders eraan verdienen of is het vriendendienstje?
Als uurloon moet worden gerekend dan klopt 25euro voor een etui misschien wel. Ik maak wel eens dingen voor anderen maar heb geen bedrijfje dus het is niet de bedoeling dat ik er iets aan verdien. Ik reken altijd 2x materiaalkosten dan heb ik de overige kosten er ook uit.
[..]
Wij ook dit, behalve dan de waterfles want die krijgen ze van school.
Al heb ik officieel nog geen bericht dat L gymspullen nodig heeft voor groep 3 dus misschien komt na de start van het schooljaar ineens nog een hele waslijst aan spullen.
Brood bakken is bij onze VS alleen in de kleuterklas en een schooltuin is er niet (wel 2x per jaar een schoolplein-opknapdag). Uiteraard de gebruikelijke ouderbegeleiding bij schooluitstapjes, en daar zijn er wel veel van (de boerderij, de molen, de smid, een museum, een toneelstuk). En er is een Adventmarkt waarvoor de school moet worden versierd, en het grote pinksterfeest waar alle ouders welkom zijn. En bij ieder jaarfeest (8 x per jaar) mogen alle ouders zingen in de aula 's ochtends. En luizenmoeders natuurlijk.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 13:40 schreef Zana het volgende:
Maar ik denk dat hoort ook een beetje bij het gedachtegoed/ opvoedstijl van de Vrije School. Ze vieren ook andere feesten en bakken elke week brood en verzorgen een schooltuin, dan kies je als ouder ook voor als je je kind ernaartoe stuurt.
In elk geval bij onze vrije school zie je ook al aan de kledingkeuze een wat "vrijer" gedachtegoed, ze hechten gewoon belang aan andere dingen dan op een gewone school. En de ouders brengen de kinderen vaak van best ver.
Zullen best ook gewone mensen tussen zitten, maar ik denk dat het niet bij iedereen past.
Zoals ik hierboven al zei, op onze basisschool hoefden we ook niks aan spullen te kopen, naast tas, broodtrommel en drinkbeker. Etui was ook niet nodig, een potlood en gum lagen gewoon los op hun tafeltje.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 11:40 schreef SaskiaR het volgende:
Voor alleen een etui is het wel veel ja. Maar is het niet zo dat op andere scholen de ouders veel meer schoolspullen moeten betalen? Of is dat alleen op de middelbare?
Elitair is het wel ja, nogal wit. Veel veel expats, dus ook wel internationaal, maar ook die zijn voornamelijk wit. En vooral hoogopgeleide ouders.
De middelbare school van de oudste werkt met de Plenda. Wat een vreselijk jeukwoord vind ik datquote:Op dinsdag 27 augustus 2024 13:24 schreef Zana het volgende:
In groep 8 moesten ze dan een agenda, waarmee ze volgens mij niet veel deden, was blij dat ik een goedkope had gekocht. Maar misschien zijn meisjes anders en hechten meer belang aan schoolspullen.
Onze 'gewone' school heeft ook een tuin. Dat is niet VS-eigen toch?quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 13:40 schreef Zana het volgende:
Maar ik denk dat hoort ook een beetje bij het gedachtegoed/ opvoedstijl van de Vrije School. Ze vieren ook andere feesten en bakken elke week brood en verzorgen een schooltuin, dan kies je als ouder ook voor als je je kind ernaartoe stuurt.
In elk geval bij onze vrije school zie je ook al aan de kledingkeuze een wat "vrijer" gedachtegoed, ze hechten gewoon belang aan andere dingen dan op een gewone school. En de ouders brengen de kinderen vaak van best ver.
Zullen best ook gewone mensen tussen zitten, maar ik denk dat het niet bij iedereen past.
Nou dat ja. Bij onze reguliere school komt in de nieuwbouw ook een kookstudioquote:Op dinsdag 27 augustus 2024 14:45 schreef Tink89 het volgende:
[..]
Onze 'gewone' school heeft ook een tuin. Dat is niet VS-eigen toch?
Hah, ik heb geprobeerd om Colin op de vrije school te krijgen maar alleen gehoord over een of andere zelfgemaakte fluitquote:Op maandag 26 augustus 2024 21:36 schreef SaskiaR het volgende:
Hier op de vrije school word je als ouder geacht zelf een etui van stof te naaien. Hoewel veel ouders het uitbesteden aan de paar ouders die kunnen naaienDe inhoud zoals potloden enzo krijgen ze wel op school.
En in de 2e klas moet er een enorme map voor tekeningen gemaakt worden.
Waarover wissel je boze woorden met een schooldirecteur?quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 18:13 schreef Seven. het volgende:
[..]
Hah, ik heb geprobeerd om Colin op de vrije school te krijgen maar alleen gehoord over een of andere zelfgemaakte fluit.
Anyway, wachtlijst en een woordenwisseling gehad met de directeur. Dus binnenkort beginnen de wen ochtenden op een reguliere school.
Volgens mij is dat afhankelijk van waar die achterstand door veroorzaakt wordt. Als dat onbekend is, snap ik de aarzeling wel.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 18:22 schreef Seven. het volgende:
Waarom kun je niet gewoon rustig aan starten als 4-jarige met alleen een achterstand (geen stoornissen), als je toch nog geen leerplicht hebt?
Ben ik nou gek?
Lang verhaal. Heel kort: Colin heeft achterstand in taalontwikkeling (geen stoornis) en als hij 6 dagen later geboren was, dan hadden we hem niet voor dit schooljaar in kunnen schrijven. Dus gevraagd om mee te denken aan de directeur en alvast voor volgend jaar inschrijven. Wilde ze wel, als wij een jeugdzorg instantie mee wilden laten kijken (let wel, zij heeft Colin niet een keer gezien). Wij hebben daar netjes aan meegewerkt omdat de deur open gehouden werd, maar 6 weken later bleek uit een vervolggesprek dat wij dit stuk allebei helemaal verkeerd begrepen hadden, en er was ook ineens een wachtlijst voor het jaar erop. Dus we zijn gewoon gegaslight, en kritiek op dit proces werd ook niet goed ontvangen.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 18:33 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Waarover wissel je boze woorden met een schooldirecteur?
Ja, ik wil best bewegen, en ik snap ook dat 3 ochtenden wel heel weinig is. Dus de vraag naar de intern begeleider is dan ook 'wat is het minimale?'. Als dat 3 volle dagen is, ook best. En inderdaad ook aangegeven dat we tijdens de wen ochtenden moeten kijken hoe en wat. Mijn zorg is dat we hem overvragen.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 18:35 schreef FlyingFish het volgende:
Wat raar idd Seven. Hier op school begonnen kinderen standaard de eerste twee weken met halve dagen, en daarna werd gekeken in hoeverre dat al uitgebreid kon worden. Als school daar zo star in staat zou ik gewoon zonder overleg hem ‘s middags eerder ophalen of een dag thuis houden. Leerplicht heeft hij toch nog niet.
Maar ik denk ook dat je zal merken dat hij opeens qua ontwikkeling sprongen gaat maken. Mijn oudste was ook nog onverstaanbaar voor vrijwel iedereen (niet voor ons als ouders), maar ze leren heel veel van andere kinderen en ik vermoed dat je Colin ook moeilijk mee naar huis gaat krijgen als de andere kinderen wel op school blijven. Ik zou na de wenperiode eerder hem gewoon de woensdag thuis houden als hij dat nodig heeft.
Onze school heeft geen moestuin (andere scholen in de wijk wel), maar ze hebben wel gewoon schooltuinen in de buurt in groep 6 of 7
Hij is gewoon (et als zijn moeder) heel laat met praten. En dus ook laat met de sociaal emotionele ontwikkeling. Cognitief en fysiek gewoon heel gemiddeld tov leeftijdsgenoten, dus dikke prima.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 18:37 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Volgens mij is dat afhankelijk van waar die achterstand door veroorzaakt wordt. Als dat onbekend is, snap ik de aarzeling wel.
Maar als moeder van een kind waarover ook wel eens zo'n gesprek gevoerd is m.b.t. starten op een basisschool en 'of dit wel de geschikte plek is' herken ik de verontwaardiging ook wel. Als dat het goede woord is, ik weet het even niet.
In ieder geval goed om te horen dat ik niet gek ben want dat is precies wat ik wil: goed overleg en dan langzamerhand volledig meedraaien. En idd, het tempo ligt hoog.. hou op hoor. Dat gaat er bij mij echt niet in.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 19:57 schreef Schanu het volgende:
Wat bijzonder @:seven dat ze niet mee lijken te willen denken op school. Als ze nog niet leerplichtig zijn moet je hier gewoon met elkaar over in gesprek kunnen gaan, wij hebben onze oudste toen ook altijd zonder toestemming (wel in overleg natuurlijk) thuis mogen houden als dat nodig was.
Dat het tempo zo hoog zou liggen in groep 1 vind ik ook vreemd. Tuurlijk leren ze al veel in groep 1 en 2, maar als het goed is spelenderwijs en zou een dagje meer of minder daarin echt niet zoveel moeten uitmaken.
Lijkt wel alsof ze te maken dachten te hebben met een groep 3 kind in plaats van een groep 1 kleuter
Hoewel ik niet helemaal snap dat Colin over een maand 4 wordt maar eigenlijk niet voor dit schooljaar ingeschreven zou kunnen worden als ie 6 dagen later geboren was? Maar dat is wellicht iets van de Vrijeschool?quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 18:44 schreef Seven. het volgende:
[..]
Lang verhaal. Heel kort: Colin heeft achterstand in taalontwikkeling (geen stoornis) en als hij 6 dagen later geboren was, dan hadden we hem niet voor dit schooljaar in kunnen schrijven. Dus gevraagd om mee te denken aan de directeur en alvast voor volgend jaar inschrijven. Wilde ze wel, als wij een jeugdzorg instantie mee wilden laten kijken (let wel, zij heeft Colin niet een keer gezien). Wij hebben daar netjes aan meegewerkt omdat de deur open gehouden werd, maar 6 weken later bleek uit een vervolggesprek dat wij dit stuk allebei helemaal verkeerd begrepen hadden, en er was ook ineens een wachtlijst voor het jaar erop. Dus we zijn gewoon gegaslight, en kritiek op dit proces werd ook niet goed ontvangen.
Zeker niet gek.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 18:22 schreef Seven. het volgende:
Waarom kun je niet gewoon rustig aan starten als 4-jarige met alleen een achterstand (geen stoornissen), als je toch nog geen leerplicht hebt?
Ben ik nou gek?
Sjaak gaat pas sinds hij 8,5 is 5 dagen naar school… daarvoor was hij altijd op woensdag thuis. Anders redde hij het niet.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 21:19 schreef Elleska het volgende:
[..]
Zeker niet gek.
L ging pas op zijn 5e echt alle dagen naar school.
Ik moet natuurlijk nog zien hoe het verder gaat maar in groep 2 redde hij zich goed met 5 hele dagen. Volgende week groep 3quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 21:37 schreef MevrouwCactus het volgende:
[..]
Sjaak gaat pas sinds hij 8,5 is 5 dagen naar school… daarvoor was hij altijd op woensdag thuis. Anders redde hij het niet.
Vrije school hanteert 1 oktober als cut off per schooljaar.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 20:48 schreef tombolafan het volgende:
[..]
Hoewel ik niet helemaal snap dat Colin over een maand 4 wordt maar eigenlijk niet voor dit schooljaar ingeschreven zou kunnen worden als ie 6 dagen later geboren was? Maar dat is wellicht iets van de Vrijeschool?
Even een tegengeluid vanuit een kleuterjuf![]()
Uiteraard kennen ouders hun kind (meestal) het best. Maar ervaring leert wel dat juist kinderen die geen stoornis hebben maar wel een achterstand in taalontwikkeling baat hebben bij veel interactie met andere kinderen en veel aanbod binnen school. En juist als een kind een extra jaar kleuteren nodig heeft is het belangrijk om vanaf de start het kind goed te kunnen observeren. Dit zodat je goed kan zien of de ontwikkeling lager is doordat het kind er nog niet aan toe is, en niet omdat het kind nog niet genoeg onderwijs heeft gekregen.
Als hij het niet trekt qua aanwezigheid zou ik ook eerder gaan voor woensdag (of vrijdag) thuisblijven, en niet voor halve dagen. Het is voor een kind vaak lastig dat je 'als enige' eerder weggaat/niet mee eet. En ook de dagafslutingen zijn belangrijk voor kinderen.
Sterkte met bedenken/regelen wat het beste is voor hem
Wel gek, wat bedoelen ze dan met een geschikte plek?quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 21:19 schreef Elleska het volgende:
[..]
Zeker niet gek.
L had geen achterstand en ging pas op zijn 5e echt alle dagen naar school.
Bij ons was het de peuterspeelzaal die vond dat L niet naar de gewone basisschool kon. Bij de basisschool geen enkel probleem. Er is door de IB-er wel benoemd dat ze moesten kijken of hij leerbaar is en of dit een geschikte plek voor hem zou zijn waarbij direct werd gezegd dat we dan niet direct aan speciaal onderwijs moesten denken.
Dat het tempo in groep 1 te hoog zou liggen heb ik niets over gehoord mocht dat het geval zijn dan lijkt me dat opgelost met een jaar extra kleuteren maar misschien denk ik dan te simpel.
Fijn dat dat gewoon kon met Sjaakquote:Op dinsdag 27 augustus 2024 21:37 schreef MevrouwCactus het volgende:
[..]
Sjaak gaat pas sinds hij 8,5 is 5 dagen naar school… daarvoor was hij altijd op woensdag thuis. Anders redde hij het niet.
Een andere leerkracht / klas of een andere reguliere school. Ook binnen de reguliere scholen zit heel veel verschil en niet elke school past bij elk kind.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 22:48 schreef Seven. het volgende:
[..]
Wel gek, wat bedoelen ze dan met een geschikte plek?
Colin is zeker leerbaar. En ik heb idd ook in mijn hoofd dat hij dan ergens tussen kerst en zomer echt wel volledig meedraait en een jaar langer kleuteren, mocht hij in groep 2 meer aansluiting vinden met de kinderen uit groep 1.
Oh wow. Goed dat je dit weer eens opschrijft. Het is moeilijk te geloven dat er echt mensen zijn op een relevante positie als basisschooldirecteur die er zo in staan. Maar ik geloof je wel hoor. Het is alleen heel treurig.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 07:11 schreef Nijna het volgende:
Hier kon in overleg ook wel het een en ander, al moet ik zeggen dat de directeur die we toen hadden het onzin vond dat onze 4 jarige naar deeltijdbehandelgroepje ging 1 ochtend in de week, want ze moest gewoon naar school. En trouwens, een autisme diagnose was toch maar 3 jaar geldig volgens hem dus überhaupt was het allemaal onzin.
Ik snap wel hoe het werkt met cohorten, maar ik vroeg specifiek naar de school waar Seven het over heeft. Was misschien niet helemaal duidelijk.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 08:40 schreef Lemijn het volgende:
[..]
Oh wow. Goed dat je dit weer eens opschrijft. Het is moeilijk te geloven dat er echt mensen zijn op een relevante positie als basisschooldirecteur die er zo in staan. Maar ik geloof je wel hoor. Het is alleen heel treurig.
Over de kinderen na 1 okt: die kunnen natuurlijk wel naar school maar komen in het volgende cohort, een school denkt natuurlijk vooruit over hoe vol de klassen kunnen worden.
Het gaat allemaal over afwijken van de standaard. Zowel als kind als vervolgens qua omgang met de regels. Maar je hebt geen standaard zonder ruimte daarbuiten. En die mag dus ook gewoon worden gebruikt. Echt stom dat veel ouders daar zo hard voor moeten werken.
Jemig wat erg, en dat is basisschooldirecteurquote:Op woensdag 28 augustus 2024 07:11 schreef Nijna het volgende:
Vervelend een school die gelijk alle deuren dichtgooit.
Als het tempo in groep 1 te hoog ligt, hoe moet dat dan met kinderen die in sept/okt/nov/dec 4 worden en later instromen? Moeten die dan dingen inhalen ofzo? Hoe zien ze dat voor zich?
Je kan altijd een jaar extra kleuteren als dat nodig is.
Hier kon in overleg ook wel het een en ander, al moet ik zeggen dat de directeur die we toen hadden het onzin vond dat onze 4 jarige naar deeltijdbehandelgroepje ging 1 ochtend in de week, want ze moest gewoon naar school. En trouwens, een autisme diagnose was toch maar 3 jaar geldig volgens hem dus überhaupt was het allemaal onzin.
Wij hebben de hele schooltijd indien nodig kind thuisgehouden. Kwam niet zo heel vaak voor.
Ik moet zeggen dat het op de middelbare vaker nodig was (op de oude school).
Op de huidige school kan heel veel in overleg, echt heel fijn.
Nou dat iddquote:Op woensdag 28 augustus 2024 09:40 schreef Schanu het volgende:
[..]
Jemig wat erg, en dat is basisschooldirecteur
Dit is al wel weer 12 jaar geleden... maar toch. De beste man werkt intussen niet meer op deze school, hij heeft na de school van mijn kinderen de overstap gemaakt naar speciaal onderwijs, dus ik hoop dat hij intussen wat wijzer is geworden...quote:Op woensdag 28 augustus 2024 08:40 schreef Lemijn het volgende:
[..]
Oh wow. Goed dat je dit weer eens opschrijft. Het is moeilijk te geloven dat er echt mensen zijn op een relevante positie als basisschooldirecteur die er zo in staan. Maar ik geloof je wel hoor. Het is alleen heel treurig.
Over de kinderen na 1 okt: die kunnen natuurlijk wel naar school maar komen in het volgende cohort, een school denkt natuurlijk vooruit over hoe vol de klassen kunnen worden.
Het gaat allemaal over afwijken van de standaard. Zowel als kind als vervolgens qua omgang met de regels. Maar je hebt geen standaard zonder ruimte daarbuiten. En die mag dus ook gewoon worden gebruikt. Echt stom dat veel ouders daar zo hard voor moeten werken.
Nou dit idd! Wat moet je dan met je kind...quote:Op woensdag 28 augustus 2024 07:11 schreef Tink89 het volgende:
Maar als 1 oktober de cut off is, wat moet je dan met de rest van dat jaar als je kind op 2 oktober 4 wordt? Kdv stopt dan... Er is geen instroomklas of groep 0?
Dat is niet anders dan de kinderen die van juni zijn en pas na de vakantie welkom zijn. Of zelfs de oktoberkinderen die pas na de herfstvakantie mogen starten.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 19:18 schreef tombolafan het volgende:
[..]
Nou dit idd! Wat moet je dan met je kind...
Je kunt vakantieverlenging krijgen bij het bereiken van de leeftijd van 4. Hier heeft meneer de zomervakantie mogen verlengen op kdv ter overbrugging van de vakantie.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 19:21 schreef Troel het volgende:
[..]
Dat is niet anders dan de kinderen die van juni zijn en pas na de vakantie welkom zijn. Of zelfs de oktoberkinderen die pas na de herfstvakantie mogen starten.
Ah, dat is dan weer nieuw. Vroegah hadden ze dat nog niet.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 19:23 schreef Ynske het volgende:
[..]
Je kunt vakantieverlenging krijgen bij het bereiken van de leeftijd van 4. Hier heeft meneer de zomervakantie mogen verlengen op kdv ter overbrugging van de vakantie.
Daar zou ik dan op insteken idd, hele dagen en dan minder dagen. En vaak snappen leerkrachten dat prima hoor. En wellicht word je verrast.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 22:48 schreef Seven. het volgende:
[..]
Vrije school hanteert 1 oktober als cut off per schooljaar.
Wel eens dat hij ook interactie nodig heeft natuurlijk. Onze school hanteert een continu rooster dus van 08:30 - 14:00. Ik vind dat best lange dagen om gelijk vol in te springen met een achterstand. Dus ik denk dan eerder nog aan woensdag en vrijdag skippen.
[..]
Wel gek, wat bedoelen ze dan met een geschikte plek?
Colin is zeker leerbaar. En ik heb idd ook in mijn hoofd dat hij dan ergens tussen kerst en zomer echt wel volledig meedraait en een jaar langer kleuteren, mocht hij in groep 2 meer aansluiting vinden met de kinderen uit groep 1.
[..]
Fijn dat dat gewoon kon met Sjaak.
Een maandje kan je nog wel overbruggen en kan idd vaak met de psz/kdv geregeld worden. Maar oktober -december vind ik erg langquote:Op woensdag 28 augustus 2024 19:21 schreef Troel het volgende:
[..]
Dat is niet anders dan de kinderen die van juni zijn en pas na de vakantie welkom zijn. Of zelfs de oktoberkinderen die pas na de herfstvakantie mogen starten.
Maar t kan toch niet zijn dat kinderen na 1 okt helemaal niet kunnen starten op een vs? Dus maar tot het jaar september erna moeten wachten? Of lees ik het helemaal verkeerd?quote:Op woensdag 28 augustus 2024 19:40 schreef tombolafan het volgende:
[..]
Een maandje kan je nog wel overbruggen en kan idd vaak met de psz/kdv geregeld worden. Maar oktober -december vind ik erg lang
Hebben ze bij onze vrije school ook wel, mijn voorstel was om tussen Kerst en Pasen te beginnen met instromen. Dan heb je maar 4 maanden te overbruggen. Maar goed, zelfs al komen we alsnog door de wachtlijst: ik heb er weinig vertrouwen in dat de directeur zich na een woordenwisseling nog aan de wachtlijst zal houden.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 19:26 schreef Ynske het volgende:
Wat trouwens niet wil zeggen dat het niet raar is dat op die vs geen instroom is.
De vs hier in de buurt heeft dat wel
Oh zo, dat had ik niet begrepen.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 21:43 schreef Seven. het volgende:
[..]
Hebben ze bij onze vrije school ook wel, mijn voorstel was om tussen Kerst en Pasen te beginnen met instromen. Dan heb je maar 4 maanden te overbruggen. Maar goed, zelfs al komen we alsnog door de wachtlijst: ik heb er weinig vertrouwen in dat de directeur zich na een woordenwisseling nog aan de wachtlijst zal houden.
Niet alleen vakantie. Toen we voor mijn kind met 4 nog geen school hadden mocht het ook langer op het kdv blijven. Best een tijdje volgens mij zelfs.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 19:23 schreef Ynske het volgende:
[..]
Je kunt vakantieverlenging krijgen bij het bereiken van de leeftijd van 4. Hier heeft meneer de zomervakantie mogen verlengen op kdv ter overbrugging van de vakantie.
Is ook niet (op alle). Bij ons mocht je wel gewoon komen, maar kleuterde je dan langer. Daar was destijds trouwens 1 januari het kantelpunt van wel of niet door naar groep 3, dus ook het moment van die grens is niet overal gelijk.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 20:01 schreef Ynske het volgende:
[..]
Maar t kan toch niet zijn dat kinderen na 1 okt helemaal niet kunnen starten op een vs? Dus maar tot het jaar september erna moeten wachten? Of lees ik het helemaal verkeerd?
Sjaak heeft de NIO gemaakt, dat is enigszins hetzelfde. Er kwam uit dat hij nog naar vmbo-b moest, met een iq-score (die ze niet zo noemen maar wel zo bedoelen) van rond de 80. Gelukkig hebben de juffen het resultaat lekker genegeerd.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 22:41 schreef Hupje het volgende:
Heeft iemand ervaring met de ADIT? Hoe heeft je kind het ervaren? Wat vond je van de uitslag, was die herkenbaar? Had je er wat aan voor het schooladvies?
School doet deze toets standaard begin groep 7, om uiteindelijk als een van de factoren mee te nemen voor het schooladvies.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 22:49 schreef MevrouwCactus het volgende:
Heb je het resultaat nodig voor het schooladvies, of vertrouw je school daarin?
Ah ja, bij ons werd er toestemming gevraagd voor het maken van de toets en hadden we achteraf eigenlijk geen toestemming moeten geven. Ik zou bij J. eigenlijk ook denken dat school de toets niet nodig heeft om een advies te geven…quote:Op donderdag 29 augustus 2024 23:30 schreef Hupje het volgende:
[..]
School doet deze toets standaard begin groep 7, om uiteindelijk als een van de factoren mee te nemen voor het schooladvies.
Ik vraag me af hoe reëel de score van zo'n toets is of kan zijn. Vandaar mijn vraag hier
Ik twijfel of het (extra) informatie gaat geven of tegen gaat werken. Komende week hebben we een gesprek op school, daar gaan we onze twijfels neerleggen en kijken wat hun reactie is.quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 09:32 schreef Deepfreeze het volgende:
Hoeveel vertrouwen heb jij daarin bij jullie school?
Het is heel persoonlijk.quote:Op zondag 1 september 2024 12:31 schreef capricia het volgende:
Voor de ouders van kinderen die naar de middelbare gaan of gegaan zijn:
Mij viel op dat veel middelbare scholen tegenwoordig Spaans geven en geen Frans meer.
Heb je een voorkeur voor Spaans of Frans als tweede vreemde taal?
Op 1 school waar we bij de open dagen zijn geweest, wordt geen Frans gegeven omdat ze geen leerkrachten konden vinden voor dit vak. Zijn boden Duits, Spaans en Chinees aan. De school waar onze zoon heen gaat, biedt Spaans, Frans en Duits aan. In de eerste (2?) jaar krijg je alle talen sowieso 1 blok ter kennismaking en dan kan je in de tweede kiezen met welke talen je door wil gaan.quote:Op zondag 1 september 2024 12:31 schreef capricia het volgende:
Voor de ouders van kinderen die naar de middelbare gaan of gegaan zijn:
Mij viel op dat veel middelbare scholen tegenwoordig Spaans geven en geen Frans meer.
Heb je een voorkeur voor Spaans of Frans als tweede vreemde taal?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |