abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_214727776
quote:
0s.gif Op donderdag 15 augustus 2024 22:34 schreef Zefi het volgende:

De evolutietheorie ...
Ik gebruikte dit alleen als voorbeeld om aan te geven dat elke theorie hiaten vormt maar dat dit niks zegt over de algemene geldigheid van die theorie. Dat ik beweer dat bewustzijn en hersenen met elkaar te maken hebben is dat ik slechts napraat wat de meeste wetenschappers op dit gebied te vertellen hebben.

Zie: https://www.eoswetenschap(...)bewustzijn-het-brein

Wetenschap is geen 'weten' maar een 'vermoeden'. Mensen die wat betreft complexe zaken 'het zeker weten' neem ik nooit serieus.
  Moderator vrijdag 16 augustus 2024 @ 07:35:03 #27
57816 crew  Mijk
BAM
pi_214727823
quote:
0s.gif Op donderdag 15 augustus 2024 22:34 schreef Zefi het volgende:
Hij verwijst naar deze mogelijkheid als een soort ‘cloud opslag’ en suggereert dat de hersenen misschien een soort ontvanger/zender is van een elektromagnetische golf/deeltje.
Zoals Tesla dus ook min of meer benoemde, niet de minste wetenschapper.

Maar mooi dat we hier nog iemand zien die verder heeft gekeken dan de tunnelvisie die de wetenschappelijke neus lang is. Want dat is where the magic happens, buiten de comfortzone. En daar was Tesla ook een goed voorbeeld van, en derhalve ook als "controversieel" bestempeld wordt.

quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2024 05:52 schreef Bassie48 het volgende:
bijvoorbeeld "Het Bewustzijn Was Er Altijd"
Bijzonder ook dat dit als "bovennatuurlijk" wordt gezien, is het niet sowieso al bovennatuurlijk dat we uberhaupt hier leven, in dit universum? Ruimte/tijd buigingen had je eens moeten vertellen 100 jaar terug, dan was je pas bovennatuurlijk bezig. This witchery !

As above, so below.
  Moderator vrijdag 16 augustus 2024 @ 07:45:56 #28
57816 crew  Mijk
BAM
pi_214727861
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2024 05:27 schreef Bassie48 het volgende:
En toch zijn er mensen die beweren dat je zonder motor ook kan rijden en zonder (fysieke hersens) je normaal kan functioneren. Ze wijzen naar 1 (vermeend) voorbeeld en negeren tientallen miljoenen feiten die het tegendeel aangeven.
En natuurlijk is de kans behoorlijk klein dat iemand's lichaam het overleefd zodra de hersenen aangetast worden, maar of dat nou 1 op de tientallen miljoenen is, of 1 op de honderden miljarden, dat doet er niet toe, het zou onmogelijk zijn toch?
SPOILER: Shotgunhit.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
As above, so below.
  vrijdag 16 augustus 2024 @ 08:57:22 #29
545 dop
:copyright: dop
pi_214728171
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2024 07:45 schreef Mijk het volgende:

[..]
En natuurlijk is de kans behoorlijk klein dat iemand's lichaam het overleefd zodra de hersenen aangetast worden,
dat is een valse aanname, aantasting van de hersenen heeft gevolgen maar je zult elk geval opzichzelf moeten bestuderen om te weten wat de gevolgen precies zijn, en hoe en of de aantasting zich kan herstellen
quote:
maar of dat nou 1 op de tientallen miljoenen is, of 1 op de honderden miljarden, dat doet er niet toe, het zou onmogelijk zijn toch?
SPOILER: Shotgunhit.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Je zult eerst moeten vaststellen wat er onmogelijk is en vervolgens moeten kijken hoe uitzonderlijke gevallen functioneren om daar conclusies uit te trekken.
Als je dat allemaal niet doet dan zijn de conclusies die je trekt weinig tot niets waard.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_214728628
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2024 07:10 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
Ik gebruikte dit alleen als voorbeeld om aan te geven dat elke theorie hiaten vormt maar dat dit niks zegt over de algemene geldigheid van die theorie. Dat ik beweer dat bewustzijn en hersenen met elkaar te maken hebben is dat ik slechts napraat wat de meeste wetenschappers op dit gebied te vertellen hebben.

Zie: https://www.eoswetenschap(...)bewustzijn-het-brein

Wetenschap is geen 'weten' maar een 'vermoeden'. Mensen die wat betreft complexe zaken 'het zeker weten' neem ik nooit serieus.
Een kenmerk van de wetenschap is dat oude theorieën vervangen worden door nieuwe theorieën, en dat de oude theorieën dom lijken ten opzichte van de nieuwe.

Wetenschap wordt altijd ingehaald door nieuwe wetenschap, that's part of the game.

En jouw strakke, ouderwetse, materialisme wordt nu dus ingehaald. Het is een onjuiste interpretatie van de werkelijkheid.
  vrijdag 16 augustus 2024 @ 19:06:05 #31
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_214732246
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2024 10:12 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

En jouw strakke, ouderwetse, materialisme wordt nu dus ingehaald. Het is een onjuiste interpretatie van de werkelijkheid.
Dit is enkel een loze kreet die vals nichterig overkomt. Geen enkele uitleg, gewoon wat los geroep. Een beetje in hetzelfde straatje als 'ik heb gelijk want ik mediteer'. Simplistische dooddoeners gevoed vanuit het ego.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_214732321
quote:
14s.gif Op vrijdag 16 augustus 2024 07:35 schreef Mijk het volgende:

Bijzonder ook dat dit als "bovennatuurlijk" wordt gezien, is het niet sowieso al bovennatuurlijk dat we uberhaupt hier leven, in dit universum? Ruimte/tijd buigingen had je eens moeten vertellen 100 jaar terug, dan was je pas bovennatuurlijk bezig. This witchery !

Natuurlijk is dit een bovennatuurlijke verklaring want het is op niks gebaseerd. Toen een paar honderd jaar geleden wetenschap zoals we die nu kennen ontstond, zijn we pas de achterlijkheid ontstegen. God als verklaring voor de realiteit om ons heen werd de deur uitgewezen. Gelukkig maar.

Religie of bovennatuurlijke bewegingen hebben bijgedragen aan zingeving maar nul komma nul aan kennis. Iedereen die wetenschap minacht heeft het beperkte wereldbeeld van een middeleeuwer. Maar ach, wat is mijn bewering waard afgezet tegen de kosmische oneindigheid van ruimte-tijd?
pi_214732325
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2024 19:06 schreef Panterjong het volgende:

[..]
Dit is enkel een loze kreet die vals nichterig overkomt. Geen enkele uitleg, gewoon wat los geroep. Een beetje in hetzelfde straatje als 'ik heb gelijk want ik mediteer'. Simplistische dooddoeners gevoed vanuit het ego.
Ik heb de uitleg al tot vervelends toe gegeven. Maar ik kan het simpel samenvatten: het filosofisch materialisme beschouwt de realiteit als fundamenteel objectief, terwijl dat niet zo is.

Dat is alles, één zinnetje is voldoende uitleg.
pi_214732376
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2024 19:11 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
Natuurlijk is dit een bovennatuurlijke verklaring want het is op niks gebaseerd. Toen een paar honderd jaar geleden wetenschap zoals we die nu kennen ontstond, zijn we pas de achterlijkheid ontstegen. God als verklaring voor de realiteit om ons heen werd de deur uitgewezen. Gelukkig maar.

Religie of bovennatuurlijke bewegingen hebben bijgedragen aan zingeving maar nul komma nul aan kennis. Iedereen die wetenschap minacht heeft het beperkte wereldbeeld van een middeleeuwer. Maar ach, wat is mijn bewering waard afgezet tegen de kosmische oneindigheid van ruimte-tijd?
Wetenschap is in essentie gewoon mechanica, en iedereen weet dat dat niet alles is.

En religieuze tradities zoals die van het boeddhisme en het hindoeïsme hebben hele praktische kennis, vooral over de menselijke geest.

De westerse religieuze tradities, zijn ook wat mij betreft vrij waardeloos. Maar dat is geen reden om alle religieuze tradities over een kam te scheren.
  vrijdag 16 augustus 2024 @ 19:19:50 #35
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_214732386
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2024 19:11 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Ik heb de uitleg al tot vervelends toe gegeven. Maar ik kan het simpel samenvatten: het filosofisch materialisme beschouwt de realiteit als fundamenteel objectief, terwijl dat niet zo is.

Dat is alles, één zinnetje is voldoende uitleg.
Dat is een loze kreet. Een beetje hetzelfde als 'ik heb gelijk en jij niet'. Alleen betrek je het nu op een groter geheel verpakt in moeilijke woorden.
pi_214732417
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2024 19:19 schreef Panterjong het volgende:

[..]
Dat is een loze kreet. Een beetje hetzelfde als 'ik heb gelijk en jij niet'. Alleen betrek je het nu op een groter geheel verpakt in moeilijke woorden.
Als materialist moet je geloven dat de hele wereld uit je brein komt.

Nou, dat geloof ik dus niet :)
  vrijdag 16 augustus 2024 @ 19:32:55 #37
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_214732481
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2024 19:23 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Als materialist moet je geloven dat de hele wereld uit je brein komt.

Nou, dat geloof ik dus niet :)
Ik denk dat je iets minder zwart wit moet denken. Wat je zegt over Bassie lijkt gebaseerd te zijn op vage aannames.
pi_214732513
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2024 19:32 schreef Panterjong het volgende:

[..]
Ik denk dat je iets minder zwart wit moet denken. Wat je zegt over Bassie lijkt gebaseerd te zijn op vage aannames.
Nee, Bassie's positie over de realiteit is dat de werkelijke ervaring uit het brein komt. Dus alle kwaliteiten, alles dat gebonden is aan subjectiviteit, komt uit het brein. (terwijl we geen enkele kwaliteit kunnen verklaren)

Dus niet alleen onze emoties, gedachtes en dromen komen uit het brein. Nee, ook onze zintuiglijke waarneming ontstaat in het brein.

Dat betekent dat de hele wereld die je ervaart (de blauwe lucht, de zee, de bomen) uit het brein komt.

Dat vind ik heel erg vergezocht, daarom zei ik dat het idee gebaseerd is op de foutieve aanname dat de realiteit objectief is. De realiteit is in feite niet objectief.
  vrijdag 16 augustus 2024 @ 20:00:29 #39
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_214732686
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2024 19:36 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Nee, Bassie's positie over de realiteit is dat de werkelijke ervaring uit het brein komt. Dus alle kwaliteiten, alles dat gebonden is aan subjectiviteit, komt uit het brein. (terwijl we geen enkele kwaliteit kunnen verklaren)

Dus niet alleen onze emoties, gedachtes en dromen komen uit het brein. Nee, ook onze zintuiglijke waarneming ontstaat in het brein.

Dat betekent dat de hele wereld die je ervaart (de blauwe lucht, de zee, de bomen) uit het brein komt.

Dat vind ik heel erg vergezocht, daarom zei ik dat het idee gebaseerd is op de foutieve aanname dat de realiteit objectief is. De realiteit is in feite niet objectief.
Waarom je materialisme er dan bij haalt mag Joost weren.

Het is verder gewoon biologieles Mavo1. Heldere uitleg waarom dat niet zou kloppen ontbreekt. Het blijft bij wat loze kreten.

Leg dan eens uit waarom het vergezocht is.
pi_214732758
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2024 20:00 schreef Panterjong het volgende:

[..]
Waarom je materialisme er dan bij haalt mag Joost weren.

Het is verder gewoon biologieles Mavo1. Heldere uitleg waarom dat niet zou kloppen ontbreekt. Het blijft bij wat loze kreten.

Leg dan eens uit waarom het vergezocht is.
Het brein is een object in de wereld, eens?

Hoe ontstaan alle andere objecten dan uit dat ene object?

Het klopt gewoon niet :)

De reden dat het niet klopt, is omdat het bewustzijn niet individueel is maar universeel.
  Moderator vrijdag 16 augustus 2024 @ 20:13:39 #41
57816 crew  Mijk
BAM
pi_214732773
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2024 19:11 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
Ja, ik denk dat jij en ik een totaal ander beeld hebben van wat er met de term "god" bedoeld wordt, misschien kun je jouw definitie geven van wat je ermee bedoelt. Verder, is bewustzijn gewoon een gegeven, je bent je bewust van iets, je hebt een bewustzijn van je omgeving, je bent je immers bewust van je omgeving, en zelfs van deze post anders las je dit niet.

Dát bewustzijn, is dat tastbaar, is dat meetbaar? Kun je dit bewustzijn ook wetenschappelijk onderbouwen? Bewijzen? Heb je lineaal gelegd naast dat bewustzijn? Toon eens aan?

quote:
Zie boven, cloak en religie (religare) zijn wat anders dan wat jij voor ogen hebt, dát is het probleem, de definitie van zaken.
As above, so below.
  vrijdag 16 augustus 2024 @ 20:35:38 #42
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_214732897
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2024 20:10 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Het brein is een object in de wereld, eens?

Hoe ontstaan alle andere objecten dan uit dat ene object?

Het klopt gewoon niet :)

De reden dat het niet klopt, is omdat het bewustzijn niet individueel is maar universeel.
Niemand hier zegt dat alle andere objecten ontstaan uit het brein.
pi_214733070
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2024 20:13 schreef Mijk het volgende:

Dát bewustzijn, is dat tastbaar, is dat meetbaar? Kun je dit bewustzijn ook wetenschappelijk onderbouwen? Bewijzen? Heb je lineaal gelegd naast dat bewustzijn? Toon eens aan?
Waaruit blijkt dat ik een neurowetenschapper ben? Je stelt de verkeerde vragen aan de verkeerde persoon.

Maar bewijs jij nou eens dat bewustzijn er altijd was of desnoods dat God bestaat? :')

Ik kan in ieder geval niet bewijzen dat bewustzijn en hersens met elkaar te maken hebben. Ik heb alleen een vermoeden zoals de meeste echte wetenschappers hebben. Ik praat die na, meer niet. Ik heb sterk de indruk dat jij in de kern niet begrijpt wat 'wetenschap' inhoudt. Voor mij betekent het iig niet 'zeker weten'. Maar ok, jij hebt het licht gezien en je denkt dat je alles weet net als Libertarisch.
  vrijdag 16 augustus 2024 @ 21:05:22 #44
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_214733124
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2024 20:13 schreef Mijk het volgende:

[..]
Ja, ik denk dat jij en ik een totaal ander beeld hebben van wat er met de term "god" bedoeld wordt, misschien kun je jouw definitie geven van wat je ermee bedoelt. Verder, is bewustzijn gewoon een gegeven, je bent je bewust van iets, je hebt een bewustzijn van je omgeving, je bent je immers bewust van je omgeving, en zelfs van deze post anders las je dit niet.

[..]
Zie boven, cloak en religie (religare) zijn wat anders dan wat jij voor ogen hebt, dát is het probleem, de definitie van zaken.
De aller- allergrootste cloak die ik in deze reeks en aanverwante topics waarneem (sic) zijn de totaal onnavolgbare, hermetische, elitaire en volstrekt niet te onderbouwen epistels van zogenaamde 'verlichten' die met een hoop speculatie, wensdenken, wederom onnavolgbare gevolgtrekkingen en premisses menen de mysteries van het bestaan te hebben ontsleuteld.

Hulder voor Bassie, Dop en Panterjong, want mijn goedheid...
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_214733131
Niks aan toe te voegen
  Moderator vrijdag 16 augustus 2024 @ 21:33:15 #46
57816 crew  Mijk
BAM
pi_214733345
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2024 20:58 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
Waaruit blijkt dat ik een neurowetenschapper ben? Je stelt de verkeerde vragen aan de verkeerde persoon.

Maar bewijs jij nou eens dat bewustzijn er altijd was of desnoods dat God bestaat? :')

Ik kan in ieder geval niet bewijzen dat bewustzijn en hersens met elkaar te maken hebben. Ik heb alleen een vermoeden zoals de meeste echte wetenschappers hebben. Ik praat die na, meer niet. Ik heb sterk de indruk dat jij in de kern niet begrijpt wat 'wetenschap' inhoudt. Voor mij betekent het iig niet 'zeker weten'. Maar ok, jij hebt het licht gezien en je denkt dat je alles weet net als Libertarisch.
Nee, ik zeg niet dat jij een neurowetenschapper bent, ik zeg ook niet dat ik bewustzijn kan aantonen, dat is het hele ding. Ik zeg niet dat ik IETS kan aantonen, maar ik denk dat je mn post verkeerd begrijpt, áls het dan zo is dat alles aantoonbaar moet zijn, bewijs dan eens bewustzijn, en zoniet, hoe ga je een mening erover hebben dan? Nogmaals "God" is een bepaalde term met bepaalde definities die hier en daar verschillen. Ik denk niet dat ik alles weet, maar ik weet wel wat Libertarisch bedoelt.

Misschien bedoelen ze wel met "god" , datzelfde wat ik bedoel met wat jij niet aan kunt tonen als bewustzijn, dát is wat ik zeg.
As above, so below.
  Moderator vrijdag 16 augustus 2024 @ 21:35:27 #47
57816 crew  Mijk
BAM
pi_214733361
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2024 21:05 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
De aller- allergrootste cloak die ik in deze reeks en aanverwante topics waarneem (sic) zijn de totaal onnavolgbare, hermetische, elitaire en volstrekt niet te onderbouwen epistels van zogenaamde 'verlichten' die met een hoop speculatie, wensdenken, wederom onnavolgbare gevolgtrekkingen en premisses menen de mysteries van het bestaan te hebben ontsleuteld.

Hulder voor Bassie, Dop en Panterjong, want mijn goedheid...
Wellicht is het zo dat sommige mensen iets ervaren hebben wat jij niet kent, dat kan dan elitair klinken voor jou, maarja daar kan ik ook weinig aan doen. Dat is ego aan t woord.
As above, so below.
  vrijdag 16 augustus 2024 @ 21:35:55 #48
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_214733366
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2024 21:35 schreef Mijk het volgende:

[..]
Wellicht is het zo dat sommige mensen iets ervaren hebben wat jij niet kent, dat kan dan elitair klinken voor jou, maarja daar kan ik ook weinig aan doen. Dat is ego aan t woord.
Mijn of jouw ego?

Absoluut kenmerk van 'cloak' is dat het enkel weggelegd is voor de perfecti, de uitverkorenen, de geroepenen, en mij daarom al een gruwel. Of het zich nu verpakt in esoterie, calvinisme, brahmanisme of welk -isme dan ook
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Moderator vrijdag 16 augustus 2024 @ 21:45:37 #49
57816 crew  Mijk
BAM
pi_214733445
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2024 21:35 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Mijn of jouw ego?

Absoluut kenmerk van 'cloak' is dat het enkel weggelegd is voor de perfecti, de uitverkorenen, de geroepenen, en mij daarom al een gruwel. Of het zich nu verpakt in esoterie, calvinisme, brahmanisme of welk -isme dan ook
Zou kunnen.
As above, so below.
  vrijdag 16 augustus 2024 @ 21:50:40 #50
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_214733479
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2024 21:45 schreef Mijk het volgende:

[..]
Zou kunnen.
Zo wordt het wel gebracht.

Geef mij dan maar het simpele geloof van mijn voorouders: leef zo goed als je kun, wees een beetje lief tegen elkaar, geniet van alle mooie dingen en help waar je kan anderen. Daarna zien we elkaar gezellig terug voor een potje Rikken daarboven.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')