quote:Niet kunnen slapen door de hitte: 'Koelte-ongelijkheid steeds groter probleem'
Vandaag is het de warmste dag van het jaar, en het belooft ook een plakkerige nacht te worden. Al is die nacht bij de een veel klammer dan bij de ander. Het maakt namelijk nogal wat uit of je in een goed geïsoleerd huis woont waarbij de vloerverwarming ook kan koelen, of bijvoorbeeld in een stadse woning waarbij het binnen nog warmer is dan buiten.
"Koelte-ongelijkheid wordt een steeds groter probleem", aldus universitair docent stedenbouw Marjolein van Esch van de TU Delft. "Tien jaar geleden dachten we daarbij alleen aan ouderen, maar het zijn ook studenten en andere huurders die niet bij machte zijn iets aan hun huis te veranderen en echt met de last zitten. Niet alleen fysiek maar ook mentaal."
Warme huurhuizen
Over het algemeen is het in de stad warmer dan op het platteland; zo kan de temperatuur in de nacht wel tien graden hoger zijn. "Gebouwen nemen overdag hitte op en in de avond laten ze die los", zegt Esther Peerlings, die daar onderzoek naar doet aan de universiteit in Wageningen.
Een wijk met laagbouw en tuinen is koeler dan een plek met veel hoogbouw, smalle straten en weinig groen. "Het gaat dus niet alleen om de directe leefomgeving, maar ook om de wijk", vertelt Van Esch. Ze ziet dat mensen die hun huis niet koel krijgen vaak (sociale) huurders zijn.
Tips tegen hitte in huis
"Het best is zonwering buiten het huis, zodat de warmte niet binnenkomt", aldus onderzoeker Peerlings. "Met gordijnen is de warmte eigenlijk al binnen. De gordijnen nemen warmte op en geven die ook weer af. Maar als je geen zonwering hebt, is het dichtdoen van je gordijnen beter dan niets. Het helpt de zon en de warme lucht buiten te houden."
Als het buiten warm is, is het verder belangrijk om de ramen dicht te houden, zegt de onderzoeker. "En zodra het 's avonds koeler is dan binnen, dan is het tijd om de ramen open te zetten."
"Sommige mensen doen de gordijnen open omdat ze licht prettig vinden, anderen zetten hun raam overdag open omdat een briesje aangenaam voelt. Maar je kan dan beter een ventilator gebruiken met de ramen dicht en de warme lucht buiten houden."
Peerlings beaamt dat. "Een koophuis kan je aanpassen hoe je wil. Maar als je bij een huurhuis een luifel aan de buitenkant wil installeren kan dat vaak niet." En dat terwijl zonwering buiten het huis het best werkt en direct zonlicht een van de grootste warmte-invloeden is. "Huisbazen denken vaak: waarom zou ik geld steken in iets wat ik niet verplicht ben?"
Van Esch ziet dat sommige mensen met warme huizen al in mei en juni gaan opzien tegen de zomer, ook als het weer buiten prima is. "Sommige huizen zijn drie maanden lang vervelend om in te wonen. Dat doet iets met de mentale gezondheid. Ze krijgen stress, worden depressief of kunnen zich niet goed concentreren."
Peerlings herkent dat hitte in huis tot klachten leidt: "Als het overdag heel heet is, maar 's avonds ook niet kan afkoelen, kunnen gezondheidsklachten zich opstapelen."
Airco verergert probleem
Van Esch van de TU Delft: "We wilden vroeger dat huizen en steden warmte vasthielden, dat keert zich nu tegen ons." Zo is de typisch Nederlandse doorzonwoning, waarbij de zon ver de woning in kan komen, logischerwijs niet zo koel in tijden van hitte.
De problemen kunnen worden opgelost met aanpassingen aan de huizen zelf, bijvoorbeeld door betere isolatie, ventilatie en zonwering, maar ook door wijzigingen in de leefomgeving. Daarbij doelt Van Esch op meer schaduw en meer groen in de wijken, zodat het 's nachts koeler wordt.
"We zien nu dat mensen graag een airco willen", zegt Van Esch. Daar is ze geen fan van, "want airco's verergeren het probleem. De airco stoot de hitte uit naar buiten en dan wordt het alleen maar warmer."
Wat een nonsense; dit is het eerste jaar dat ik airco heb en ik wil niet meer zonder.quote:Op maandag 12 augustus 2024 19:47 schreef HowardRoark het volgende:
Tja, wat moeten we hier nu van zeggen? De zomer valt tot op heden erg mee qua warmte en om dan met termen als 'koelte-ongelijkheid' te komen is nogal overdreven. Bovendien is het opmerkelijk dat airco's afgeschreven worden als de oplossing.
[..]
Ben je ook al geïndoctrineerd door het airco + zonnepanelen gilde?quote:Op maandag 12 augustus 2024 19:50 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Wat een nonsense; dit is het eerste jaar dat ik airco heb en ik wil niet meer zonder.
Werkt prima, allebei.quote:Op maandag 12 augustus 2024 19:52 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Ben je ook al geïndoctrineerd door het airco + zonnepanelen gilde?
En als je niet nat wil worden, kun je beter niet in het water springen.quote:Op maandag 12 augustus 2024 19:47 schreef HowardRoark het volgende:
Als het buiten warm is, is het verder belangrijk om de ramen dicht te houden, zegt de onderzoeker. "En zodra het 's avonds koeler is dan binnen, dan is het tijd om de ramen open te zetten."
Nee, dat niet.quote:Op maandag 12 augustus 2024 19:54 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Straks ga je me ook nog vertellen dat je elektrisch rijdt.
Wat is er moeilijk aan?quote:Op maandag 12 augustus 2024 19:54 schreef ToT het volgende:
Het was serieus moeilijk om dat "witte mannen" uit m'n vingers te persen op het toetsenbord!![]()
![]()
Deze retoriek bestaat gelukkig alleen in de fantasieën van trump-fanboys en gelijkenquote:Op maandag 12 augustus 2024 19:54 schreef ToT het volgende:
Warmte is racistisch en seksistisch; mensen van kleur en vrouwen hebben gemiddeld een lager inkomen dan witte mannen dus RRRREEEEEEEEEEEEEE!!!!!![]()
![]()
![]()
![]()
Cancel de warmte!
Ik heb airco + zonnepanelen en had tot voor kort een elektrische waggie.quote:Op maandag 12 augustus 2024 19:54 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Straks ga je me ook nog vertellen dat je elektrisch rijdt.
Nee hoor, dat witte mensen overal schuld aan hebben is zelfs Evangelie in bepaalde kringen.quote:Op maandag 12 augustus 2024 19:56 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Deze retoriek bestaat gelukkig alleen in de fantasieën van trump-fanboys en gelijken
Hier sinds 2004. Zo'n Genot.quote:Op maandag 12 augustus 2024 19:50 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Wat een nonsense; dit is het eerste jaar dat ik airco heb en ik wil niet meer zonder.
Je zou je verbazen hoeveel mensen nu hun raam open hebben staan "om een briesje binnen te laten"quote:Op maandag 12 augustus 2024 19:54 schreef heywoodu het volgende:
[..]
En als je niet nat wil worden, kun je beter niet in het water springen.
Dat is wel te begrijpen ja. Ik word ook weer oprecht vrolijk als oktober en november in de buurt beginnen te komen en steeds meer chagrijnig, hoofdpijn, stresserig etc als we weer richting juni en dergelijken gaanquote:Van Esch ziet dat sommige mensen met warme huizen al in mei en juni gaan opzien tegen de zomer, ook als het weer buiten prima is. "Sommige huizen zijn drie maanden lang vervelend om in te wonen. Dat doet iets met de mentale gezondheid. Ze krijgen stress, worden depressief of kunnen zich niet goed concentreren."
Ben wel benieuwd waarom dinosap beter bevalt, en waarom je geen zonnepanelen meer wilt.quote:Op maandag 12 augustus 2024 19:56 schreef ToT het volgende:
[..]
Ik heb airco + zonnepanelen en had tot voor kort een elektrische waggie.
Ik ge binnenkort verhuizen. De waggie is verkocht en ik rij tegenwoordig weer op dinosap wat me veel beter bevalt. Zonnepanelen neem ik ÉCHT niet meer, maar een airco komt er wel, vooral voor verwarming omdat dat veel voordeliger is.
Op de slaapkamer is het ook echt wel ERRUG fijn, maar het is een monumentaal pand waar ik ga wonen en daardoor is het helaas in de slaapkamer niet mogelijk.
quote:Op maandag 12 augustus 2024 19:57 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Dat is wel te begrijpen ja. Ik word ook weer oprecht vrolijk als oktober en november in de buurt beginnen te komen en steeds meer chagrijnig, hoofdpijn, stresserig etc als we weer richting juni en dergelijken gaan
Echt bizar. Of nou ja, als je het prettig vindt om het binnen net zo warm te hebben als buiten is het logisch, en die mensen zullen er ongetwijfeld zijn, maar als je de opwarming binnen wilt beperken is het bizarquote:Op maandag 12 augustus 2024 19:56 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Je zou je verbazen hoeveel mensen nu hun raam open hebben staan "om een briesje binnen te laten"
Ja, leuk, ik zou dolgraag hebben dat het anders was hoor.quote:
Rolluiken dicht, hou je het wel een dag of 2 vol hoor. Vandaag was het binnen ook nog geen 28 graden.quote:Op maandag 12 augustus 2024 19:58 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Echt bizar. Of nou ja, als je het prettig vindt om het binnen net zo warm te hebben als buiten is het logisch, en die mensen zullen er ongetwijfeld zijn, maar als je de opwarming binnen wilt beperken is het bizar
En de winter zeker weer zeiken dat het te koud is en kachel niet hoger kan omdat het te duur isquote:Van Esch ziet dat sommige mensen met warme huizen al in mei en juni gaan opzien tegen de zomer, ook als het weer buiten prima is. "Sommige huizen zijn drie maanden lang vervelend om in te wonen. Dat doet iets met de mentale gezondheid. Ze krijgen stress, worden depressief of kunnen zich niet goed concentreren."
Nee hoor, want als het een beetje fris of zelfs koud is kun je simpel wat warms aantrekken. Een lekker warm vest, voor buiten een dikke jas, etc, de kou is doorgaans prima aan te ontsnappen. In tegenstelling tot de warmte.quote:Op maandag 12 augustus 2024 19:59 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
En de winter zeker weer zeiken dat het te koud is en kachel niet hoger kan omdat het te duur is
Groot gelijk heb je. In Nederland is men geobsedeerd door duurzaamheid. Waarom zouden mensen in de USA of in Spanje wel een airco mogen en wij niet? Ik zou zeggen: trap er niet in!quote:Op maandag 12 augustus 2024 19:50 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nou nee hoor, met 11 graden in huis heb ik het veel oncomfortabeler dan nu met een graad of 26. Warme kleding helpt dan amper als je stilzit en binnen zitten met jas is sowieso kut.quote:Op maandag 12 augustus 2024 20:00 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Nee hoor, want als het een beetje fris of zelfs koud is kun je simpel wat warms aantrekken. Een lekker warm vest, voor buiten een dikke jas, etc, de kou is doorgaans prima aan te ontsnappen. In tegenstelling tot de warmte.
Elektrische waggie is voordelig als je het thuis met je panelen kunt opladen, maar ik woon in Drenthe en mijn moeder voorbij Utrecht en onderweg opladen duurt me echt veel, VEEL te lang.quote:Op maandag 12 augustus 2024 19:57 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Ben wel benieuwd waarom dinosap beter bevalt, en waarom je geen zonnepanelen meer wilt.
Ook hier is duurzaamheid het issue. Ook in mijn omgeving (deels groene bubbel) zijn er zat mensen die de verwarming pas aan zetten als het minder dan 17 of 18 graden is binnen. Bij mij gewoon 21°C, onnodig in de kou zitten is mijns inziens toch een beetje armoedig. Als het om financiële redenen is, dan is het anders.quote:Op maandag 12 augustus 2024 19:59 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
En de winter zeker weer zeiken dat het te koud is en kachel niet hoger kan omdat het te duur is
quote:Op maandag 12 augustus 2024 20:02 schreef epicbeardman het volgende:
NOS durft het nog net geen koelte discriminatie te noemen.
Warmte en koelte discrimineert.
quote:Op maandag 12 augustus 2024 19:54 schreef ToT het volgende:
Warmte is racistisch en seksistisch; mensen van kleur en vrouwen hebben gemiddeld een lager inkomen dan witte mannen dus RRRREEEEEEEEEEEEEE!!!!!![]()
![]()
![]()
![]()
Cancel de warmte!
Buiten dat je altijd de figuren hebt met het inlevingsvermogen van een goudvis, die met hun wat simpele gedachten niet verder komen dan 'gewoon genieten van het lekker hete weer, niet aanstellen, ik vind het lekker dus iedereen vindt het lekker!'.quote:Op maandag 12 augustus 2024 20:03 schreef Mikeytt het volgende:
"Koelte-ongelijkheid" of hoe je het ook wil noemen is verder natuurlijk wel iets waar we naar moeten kijken nu de zomers steeds heter worden en de doden door hitte groter is dan vroeger.
We leven binnen een systeem waarin sommige groepen zich beter kunnen voorbereiden op deze hitte door financiële middelen.
Dat er een bepaalde groep is die zich meteen aangesproken voelt en fantaseren over dingen als "witte mannen krijgen zeker weer de schuld!!!" is geen probleem waar we naar om hoeven te kijken.
En wat stel je voor?quote:Op maandag 12 augustus 2024 20:03 schreef Mikeytt het volgende:
"Koelte-ongelijkheid" of hoe je het ook wil noemen is verder natuurlijk wel iets waar we naar moeten kijken nu de zomers steeds heter worden en de doden door hitte groter is dan vroeger.
We leven binnen een systeem waarin sommige groepen zich beter kunnen voorbereiden op deze hitte door financiële middelen.
Dat er een bepaalde groep is die zich meteen aangesproken voelt en fantaseren over dingen als "witte mannen krijgen zeker weer de schuld!!!" is geen probleem waar we naar om hoeven te kijken.
Iedereen de moeder neuken.quote:
Die inleving heb ik, want ik weet wat het is, loeiheet huis. Waar ik niks mee heb, is het pseudo-ideologisch sausje dat Van Esch over haar pleidooi giet, met dat airco-puntje als uitsmijter.quote:Op maandag 12 augustus 2024 20:04 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Buiten dat je altijd de figuren hebt met het inlevingsvermogen van een goudvis, die met hun wat simpele gedachten niet verder komen dan 'gewoon genieten van het lekker hete weer, niet aanstellen, ik vind het lekker dus iedereen vindt het lekker!'.
Dat bespreek ik graag met mensen die niet meteen fantaseren in dit topic.quote:
Die zitten hier ook, dus barst los Mike.quote:Op maandag 12 augustus 2024 20:06 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Dat bespreek ik graag met mensen die niet meteen fantaseren in dit topic.
Ja dat laden is inderdaad nog wel een ding, ik zou elektrisch rijden overwegen als het daadwerkelijk goedkoper is maar dat is het niet. Kortere range boeit mij niet zo en ik zou dan ook zonnepanelen nemen. Maar wil dan wel een enigszins capabele auto een Tesla ofzo en geen Nissan Note oid. Maar als je dan gaat rekenen kun je echt veel beter benzine blijven rijden.quote:Op maandag 12 augustus 2024 20:02 schreef ToT het volgende:
[..]
Elektrische waggie is voordelig als je het thuis met je panelen kunt opladen, maar ik woon in Drenthe en mijn moeder voorbij Utrecht en onderweg opladen duurt me echt veel, VEEL te lang.
Op vakantie in het buitenland is het ook ontiegelijk kut. In België is nauwelijks wat te vinden, Frankrijk heeft evenveel laadpalen als Nederland maar is toch een stukje groter en als je ergens de binnenlanden in gaat ben je helemaal de lul.
Klik je een laadstation aan, blijkt dat het een laadpaal is die op een camping staat voor de betalende gasten, en dan sta je daar voor een gesloten hek.
Snelladers die niet snel laden met jouw model auto, dan moet je toch eentje met zo'n dubbele stekker zoeken.
Enz enz enz.
Zonnepanelen: je krijgt nauwelijks een rooie rotcent terug voor wat je er mee genereert. Ik krijg voor afgelopen maand 22 euro, yay!Zit je daar met 17 dure panelen op je dak!
Terugverdientijd van 10 jaar?quote:Op maandag 12 augustus 2024 20:07 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Ja dat laden is inderdaad nog wel een ding, ik zou elektrisch rijden overwegen als het daadwerkelijk goedkoper is maar dat is het niet. Kortere range boeit mij niet zo en ik zou dan ook zonnepanelen nemen. Maar wil dan wel een enigszins capabele auto een Tesla ofzo en geen Nissan Note oid. Maar als je dan gaat rekenen kun je echt veel beter benzine blijven rijden.
En met zonnepanelen ook zoiets, met een terugverdientijd van rond de 10 jaar hoeft het van mij niet. Of ik zou elektrisch moeten gaan verwarmen en daarvoor heel het huis gaan isoleren + dure installatie. Maar dan ben ik 20k verder, daar kan echt járen de gasrekening van betalen. Totaal de moeite niet allemaal.
Klopt. Vaak ook in een hogere economische klasse binnen een buurt met veel groen en waar je minder hinder hebt van het hitte eiland effect.quote:Op maandag 12 augustus 2024 20:04 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Buiten dat je altijd de figuren hebt met het inlevingsvermogen van een goudvis, die met hun wat simpele gedachten niet verder komen dan 'gewoon genieten van het lekker hete weer, niet aanstellen, ik vind het lekker dus iedereen vindt het lekker!'.
Niet iedereen kan er even goed tegen. In Afrika zijn ze dat wel gewend.quote:Op maandag 12 augustus 2024 19:52 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Man man man, paniek bij een dagje 32 graden. Hoe warm denk je dat het in Afrika is, denk je dat ze daar allemaal airco hebben? Die zijn al blij als ze eten hebben en die airco zal ze aan hun reet roesten.
Bij een multiculturele samenleving hoort multicultureel weer, daarbij ik heb nog nooit een neger horen klagen als het warm is.quote:Op maandag 12 augustus 2024 19:54 schreef ToT het volgende:
![]()
![]()
![]()
Cancel de warmte!
Dus wat stel je voor.quote:Op maandag 12 augustus 2024 20:10 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Klopt. Vaak ook in een hogere economische klasse binnen een buurt met veel groen en waar je minder hinder hebt van het hitte eiland effect.
Ondertussen zitten er tienduizenden ouderen in te warme huizen.
Nog niet gesproken over mensen die verplicht buiten moeten werken.
Die elektrische Jaguars......zien er echt heus wel luxer uit dan de meeste andere elektrische auto's, maar kom op zeg!quote:Op maandag 12 augustus 2024 20:09 schreef MadJackthePirate het volgende:
Overigens is het in m'n jaguar ook wel lekker koel als ik de v8 goed warm laat lopen
Zeer veel mensen uit tropische landen stikken de moord bij 30 graden hier.quote:Op maandag 12 augustus 2024 20:10 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Niet iedereen kan er even goed tegen. In Afrika zijn ze dat wel gewend.
Ik heb maar een oude S-type, maar wel met een 4.2L. Vast minder opties dan die nieuwe elektrische, maar ik heb er genoeg aan.quote:Op maandag 12 augustus 2024 20:10 schreef ToT het volgende:
[..]
Die elektrische Jaguars......zien er echt heus wel luxer uit dan de meeste andere elektrische auto's, maar kom op zeg!![]()
![]()
Zoiets had ik berekend begin dit jaar. En die aanbieders waar ik offertes opvroeg hadden het over 5-6 jaar maar die rekenen met ongelooflijke dure uurtarieven voor stroom. Maar hoe kom je erbij dat het veel langer is, en als dat zo is waarom hebben zoveel mensen dan die panelen gekocht?quote:Op maandag 12 augustus 2024 20:09 schreef ToT het volgende:
[..]
Terugverdientijd van 10 jaar?In wat voor fantasiewereld leef jij?
Het is echt veel, VEEL langer dan dat!
?quote:Op maandag 12 augustus 2024 20:09 schreef ToT het volgende:
[..]
Ow en ik ga verhuizen naar een plek waar ik mijn auto niet aan huis kan zetten. Ook een klein minpuntje voor een elektrische auto in combinatie met zonnepanelen.
Ja, ik heb er ook wel last van hoor. Gewoon mentaal op een rare manier gaar door dit weer.quote:Op maandag 12 augustus 2024 19:57 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Dat is wel te begrijpen ja. Ik word ook weer oprecht vrolijk als oktober en november in de buurt beginnen te komen en steeds meer chagrijnig, hoofdpijn, stresserig etc als we weer richting juni en dergelijken gaan
quote:
quote:Op maandag 12 augustus 2024 20:06 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Dat bespreek ik graag met mensen die niet meteen fantaseren in dit topic.
Ja, dan komen die toch, niet jij.quote:Op maandag 12 augustus 2024 20:13 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ja, die zitten hier. Vertel.
Ik fantaseer daar dan ook niet over.quote:Op maandag 12 augustus 2024 20:14 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Ja, dan komen die toch, niet jij.
quote:Op maandag 12 augustus 2024 20:15 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik fantaseer daar dan ook niet over.
Dus, vertel...
Hoef dus geen serieus gesprek te verwachten.quote:Op maandag 12 augustus 2024 19:56 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee hoor, dat witte mensen overal schuld aan hebben is zelfs Evangelie in bepaalde kringen.
Dat gaat niet hierover.quote:Op maandag 12 augustus 2024 20:17 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
[..]
Hoef dus geen serieus gesprek te verwachten.
Al 3 jaar een airco .quote:Op maandag 12 augustus 2024 19:50 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
kan 15 jaar worden als de salderingsregeling in 2027 wordt afgeschaft, maar dat moeten we nog zien.quote:Op maandag 12 augustus 2024 20:12 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Zoiets had ik berekend begin dit jaar. En die aanbieders waar ik offertes opvroeg hadden het over 5-6 jaar maar die rekenen met ongelooflijke dure uurtarieven voor stroom. Maar hoe kom je erbij dat het veel langer is, en als dat zo is waarom hebben zoveel mensen dan die panelen gekocht?
ach er zijn ook mensen die niet geboren wordenquote:Op maandag 12 augustus 2024 20:17 schreef Ancester het volgende:
Nja, voor iets dat blijkbaar niet goed werkt (airco) moet ik zeggen dat het toch opvallend goed werkt![]()
Moet zeggen dat de zomer tot nu toe prima te doen is. En op de echt warme dagen helpt de airco enorm. Wel kut voor mensen die in woningen zitten die ze niet mogen/kunnen veranderen en die dus in hete huizen zitten.
De laatste tijd is er van alles veranderd qua hoeveel je per KWH terug krijgt.quote:Op maandag 12 augustus 2024 20:12 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Zoiets had ik berekend begin dit jaar. En die aanbieders waar ik offertes opvroeg hadden het over 5-6 jaar maar die rekenen met ongelooflijke dure uurtarieven voor stroom. Maar hoe kom je erbij dat het veel langer is, en als dat zo is waarom hebben zoveel mensen dan die panelen gekocht?
Zeggen dat je niet aan het fantaseren bent en dan vervolgens mijn mening zitten fantaseren. Goed bezig pik!quote:Op maandag 12 augustus 2024 20:17 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat gaat niet hierover.
Iets zegt me dat je gewoon geen idee hebt wat hieraan gedaan zou moeten worden maar dat je vooral weer even 'ONGELIJKHEID' wilde roepen.
Je hebt dus geen voorstel.quote:Op maandag 12 augustus 2024 20:19 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Zeggen dat je niet aan het fantaseren bent en dan vervolgens mijn mening zitten fantaseren. Goed bezig pik!
Ja, dat. En ik zou echt ontzettend graag iemand zijn die ook van dit weer geniet ipv er last van heeft, maar jaquote:Op maandag 12 augustus 2024 20:13 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Ja, ik heb er ook wel last van hoor. Gewoon mentaal op een rare manier gaar door dit weer.
Dat is met al die dingen tegenwoordig, je bent iedere keer afhankelijk van de grillen van de overheid en kunt dus simpelweg niet berekenen wat de terugverdientijd is. Het is een pure gok geworden. Zowel met zonnepanelen, elektrisch rijden en elektrisch verwarmen.quote:Op maandag 12 augustus 2024 20:18 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
kan 15 jaar worden als de salderingsregeling in 2027 wordt afgeschaft, maar dat moeten we nog zien.
Ramen open is prima ja. Twee ramen in de slaapkamer, waaronder recht boven het bed, en aan de andere kant van het huis ook twee ramen open. Vanmorgen was het denk ik een graad of 17 op de bovenverdieping, gewoon hetzelfde als buitenquote:Op maandag 12 augustus 2024 20:17 schreef Hyaenidae het volgende:
Die mensen die met airco slapen, hebben die geen ramen die open kunnen dan? Als ik 's nachts alle ramen boven openzet koelt het prima af. Gisterenavond graad of 25 boven en toen ik wakker werd 20,5
quote:Op maandag 12 augustus 2024 20:19 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
ach er zijn ook mensen die niet geboren worden
we kunnen niet iedereen zielig vinden
Daarom doe ik voorlopig ook even niets meer met door de overheid gepropageerde 'duurzaamheidsmaatregelen'. Linksom of rechtsom plukken ze je toch wel.quote:Op maandag 12 augustus 2024 20:21 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Dat is met al die dingen tegenwoordig, je bent iedere keer afhankelijk van de grillen van de overheid en kunt dus simpelweg niet berekenen wat de terugverdientijd is. Het is een pure gok geworden. Zowel met zonnepanelen, elektrisch rijden en elektrisch verwarmen.
Een airco werkt in principe ook wel goed. We moeten alleen wel toekomstbestendig worden. We willen geen maatschappij zoals Saudi Arabië waarin 70% van alle elektriciteit aan airco's wordt besteed in de zomer.quote:Op maandag 12 augustus 2024 20:17 schreef Ancester het volgende:
Nja, voor iets dat blijkbaar niet goed werkt (airco) moet ik zeggen dat het toch opvallend goed werkt![]()
Moet zeggen dat de zomer tot nu toe prima te doen is. En op de echt warme dagen helpt de airco enorm. Wel kut voor mensen die in woningen zitten die ze niet mogen/kunnen veranderen en die dus in hete huizen zitten.
Is helaas wel het geval in een systeem waarin we de winsten van bedrijven boven de arbeiders zetten.quote:Op maandag 12 augustus 2024 20:21 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Dat is met al die dingen tegenwoordig, je bent iedere keer afhankelijk van de grillen van de overheid en kunt dus simpelweg niet berekenen wat de terugverdientijd is. Het is een pure gok geworden. Zowel met zonnepanelen, elektrisch rijden en elektrisch verwarmen.
quote:"We zien nu dat mensen graag een airco willen", zegt Van Esch. Daar is ze geen fan van, "want airco's verergeren het probleem. De airco stoot de hitte uit naar buiten en dan wordt het alleen maar warmer."
"Iedereen aan de zonnepanelen!"quote:Op maandag 12 augustus 2024 20:22 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Daarom doe ik voorlopig ook even niets meer met door de overheid gepropageerde 'duurzaamheidsmaatregelen'. Linksom of rechtsom plukken ze je toch wel.
Is wel bewezen waar. In steden kan de temperatuur 1 tot 1,5 graden hoger uitvallen in de avond, wat er weer voor zorgt dat je huis minder afkoelt als je geen airco hebt.quote:
Is voor mij echt onvoorstelbaar dat sommige mensen dit fantastisch vinden.quote:Op maandag 12 augustus 2024 20:20 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Ja, dat. En ik zou echt ontzettend graag iemand zijn die ook van dit weer geniet ipv er last van heeft, maar ja
Als je iets verplaatst van binnen naar buiten, wordt het probleem alleen maar erger!quote:
Nou ik heb geen airco maar wel arko, alle ramen kunnen open snapte hehehe 🤣🤣quote:Op maandag 12 augustus 2024 20:23 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Het zal steeds warmer worden en we moeten iedereen dan ook hittebestendige middelen geven. Ik zit hier prima met een airco, maar helaas is dit nog steeds een luxe waar de meeste mensen geen toegang tot hebben.
Uiterlijk erbij halen?quote:Op maandag 12 augustus 2024 20:26 schreef MadJackthePirate het volgende:
[ afbeelding ]
Wat is deze demoon dan?
Graag een link naar het onderzoek dat bewezen heeft dat die (paar) airco's in de stad zorgen voor 1.5 graad tempratuurstijging.quote:Op maandag 12 augustus 2024 20:25 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Is wel bewezen waar. In steden kan de temperatuur 1 tot 1,5 graden hoger uitvallen in de avond, wat er weer voor zorgt dat je huis minder afkoelt als je geen airco hebt.
jaren mee gedaan, maar haalt het niet bij een airco. Ventilators verplaatsen alleen.quote:
Omdat het makkelijk is in dit gevalquote:Op maandag 12 augustus 2024 20:28 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Uiterlijk erbij halen?
Waarom?
of op een strand gaan liggen bakken, uren achter elkaar....quote:Op maandag 12 augustus 2024 20:26 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Is voor mij echt onvoorstelbaar dat sommige mensen dit fantastisch vinden.
Omdat lekker. En dan lekker in het zwembad of zee springen.quote:Op maandag 12 augustus 2024 20:30 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
of op een strand gaan liggen bakken, uren achter elkaar....
Why?
met gevulde koek?quote:Op maandag 12 augustus 2024 20:31 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Omdat lekker. En dan lekker in het zwembad of zee springen.
https://agupubs.onlinelib(...)10.1002/2013JD021225quote:Op maandag 12 augustus 2024 20:28 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Graag een link naar het onderzoek dat bewezen heeft dat die (paar) airco's in de stad zorgen voor 1.5 graad tempratuurstijging.
Natuurlijk! Of nou ja, beter met een flesje water, want als je met een gevulde koek in het water springt krijg je zo'n papje, dat moet je ook weer niet willen (en daar is die koek te duur voor, tenminste, als ie van 't station komt).quote:
Ik zit nu in een hotel met airco. Heerlijk. Ik heb nog geen fatsoenlijke airco thuis, dus ben blij dat ik nu niet in Limburg ben.quote:Op maandag 12 augustus 2024 19:47 schreef HowardRoark het volgende:
Bovendien is het opmerkelijk dat airco's afgeschreven worden als de oplossing.
quote:Op maandag 12 augustus 2024 20:38 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Natuurlijk! Of nou ja, beter met een flesje water, want als je met een gevulde koek in het water springt krijg je zo'n papje, dat moet je ook weer niet willen (en daar is die koek te duur voor, tenminste, als ie van 't station komt).
https://novalux.nl/?campa(...)SwjvP68aApnDEALw_wcBquote:Zonwering met zuignappen
Dé betaalbare oplossing voor een koel huis.
Ervaar verkoeling en comfort met onze zonwering met zuignappen, perfect voor elk raam. Op maat vanaf slechts ¤22,50.
Sommige dingen in het leven hoeven niet zo moeilijk te zijn.quote:Op maandag 12 augustus 2024 20:18 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Al 3 jaar een airco .
Staat alleen in de avond even aan om de warmte weg te duwen..
30 min aan met de ramen open .
En de warmte is weg.
Dan gewoon naar bed.
Je vergeet "quote:Op maandag 12 augustus 2024 20:34 schreef Socios het volgende:
Niet in een passief gekoeld huis wonen.
Die heeft volgens mij wel een paar goede tieten hoor.quote:Op maandag 12 augustus 2024 20:26 schreef MadJackthePirate het volgende:
[ afbeelding ]
Wat is deze demoon dan?
Herken het bij mezelf niet echt eerlijk gezegdquote:Op maandag 12 augustus 2024 20:42 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Die heeft volgens mij wel een paar goede tieten hoor.
Zie je vaker bij roodharigen. Meestal wel lelijk, maar vaak goed gevormde kwarkzakken.
Ok, ik geloof het met de grote kanttekening.quote:
Heb ik net nog gedaan, en nu zijn mijn onderbenen en voeten verbrand.quote:Op maandag 12 augustus 2024 20:31 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Omdat lekker. En dan lekker in zee springen.
Ik heb ze binnen een jaar terug verdiendquote:Op maandag 12 augustus 2024 20:09 schreef ToT het volgende:
[..]
Ow en ik ga verhuizen naar een plek waar ik mijn auto niet aan huis kan zetten. Ook een klein minpuntje voor een elektrische auto in combinatie met zonnepanelen.
quote:Op maandag 12 augustus 2024 20:42 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Die heeft volgens mij wel een paar goede tieten hoor.
Zie je vaker bij roodharigen. Meestal wel lelijk, maar vaak goed gevormde kwarkzakken.
Jij hebt ook rood haar? Die noemden we vroeger "foenkel" (fakkel).quote:Op maandag 12 augustus 2024 20:42 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
Herken het bij mezelf niet echt eerlijk gezegd
Vroeger wel ja, inmiddels is het meer bruin maar ben ik al lang blij dat ik nog haar heb.quote:Op maandag 12 augustus 2024 20:45 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Jij hebt ook rood haar? Die noemden we vroeger "foenkel" (fakkel).
Valt ook wel mee met de honger daar, ze lopen allemaal rond met een dikke buik.quote:Op maandag 12 augustus 2024 19:52 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Man man man, paniek bij een dagje 32 graden. Hoe warm denk je dat het in Afrika is, denk je dat ze daar allemaal airco hebben? Die zijn al blij als ze eten hebben en die airco zal ze aan hun reet roesten.
Als het woestijnachtig gebied is, dan valt het op zich mee. Is droog, en dus luchtvochtigheid is daar laag.quote:Op maandag 12 augustus 2024 19:52 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Ik zweet ook bijna niet dus kan m'n warmte niet goed kwijt. Denk dat het daarom voor mij onaangenamer is dan anderen.quote:Op maandag 12 augustus 2024 20:30 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
of op een strand gaan liggen bakken, uren achter elkaar....
Why?
Was er maar een manier waardoor je voor een beetje comfort in je leven kon betalen....quote:Op maandag 12 augustus 2024 20:51 schreef Triggershott het volgende:
Arme mensen mogen creperen in Nederland.
Hitteoverlast (kou in de winter), geluidsoverlast, asbest in woningen, ongedierte (van ratten tot muggen), verwarde mensen als buren, kleine woningen (zelfs gevangenissen zijn ruimer), met honger naar bed, hebben meerdere ziektes, etc. En dan word er ook nog van je verwacht dat je concurreert met anderen in de maatschappij.
Ik concurreer met niemand.quote:Op maandag 12 augustus 2024 20:51 schreef Triggershott het volgende:
Arme mensen mogen creperen in Nederland.
Hitteoverlast (kou in de winter), geluidsoverlast, asbest in woningen, ongedierte (van ratten tot muggen), verwarde mensen als buren, kleine woningen (zelfs gevangenissen zijn ruimer), met honger naar bed, hebben meerdere ziektes, etc. En dan word er ook nog van je verwacht dat je concurreert met anderen in de maatschappij.
Zo hey, deze man heeft geld.quote:Op maandag 12 augustus 2024 20:48 schreef Scorpie het volgende:
Het is nu 21 graden hier in huis door de vloerkoeling maar twijfel of ik de airco nog ff aan moet zetten om de luchtvochtigheid wat naar beneden te brengen, slaapt wel lekkerder.
Nou nee, anders had hij de airco wel aangezet.quote:
Maarja als je een airco kan betalen. Waarom zou je dan in de hitte zitten?quote:Op maandag 12 augustus 2024 19:52 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Gewoon doen. Hier is de vloerkoeling ook aan. Is lekker aan de voetjes, maar als de luchtvochtigheid hoog is (Want die gaat niet weg met vloerkoeling) slaapt dat niet lekker.quote:Op maandag 12 augustus 2024 20:48 schreef Scorpie het volgende:
Het is nu 21 graden hier in huis door de vloerkoeling maar twijfel of ik de airco nog ff aan moet zetten om de luchtvochtigheid wat naar beneden te brengen, slaapt wel lekkerder.
Ja vooruit, ook wel weer genoeg opgewekt met de paneeltjes dus laten we onszelf eens even op een lekker aircotje trakterenquote:Op maandag 12 augustus 2024 21:00 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Gewoon doen. Hier is de vloerkoeling ook aan. Is lekker aan de voetjes, maar als de luchtvochtigheid hoog is (Want die gaat niet weg met vloerkoeling) slaapt dat niet lekker.
Gewoon die airco aan gooien joh, en dan lekker onder het dekentje slapen alsof het een gure herfstdag is. Hier is hij op de slaapkamer al aan. Dochterlief heeft ook al gezegd dat ze vannacht ook weer met de airco aan wil slapen.
Is toch lekker man, we zijn hier niet in Afrika in een plaggenhut.
Niet hier op letten als je een huis kooptquote:Op maandag 12 augustus 2024 19:47 schreef HowardRoark het volgende:
Tja, wat moeten we hier nu van zeggen? De zomer valt tot op heden erg mee qua warmte en om dan met termen als 'koelte-ongelijkheid' te komen is nogal overdreven. Bovendien is het opmerkelijk dat airco's afgeschreven worden als de oplossing.
[..]
Ik zet 'm alleen aan wanneer het echt nodig is.quote:Op maandag 12 augustus 2024 21:00 schreef Redbullkid het volgende:
[..]
Maarja als je een airco kan betalen. Waarom zou je dan in de hitte zitten?
Hier ook een airco. De beste aankop voor mijn huis ooit.
Ik heb er voor gezorgd dat hier enorm de nadruk op lag bij de verkoop van ons huis,quote:Op maandag 12 augustus 2024 21:02 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Niet hier op letten als je een huis koopt
Loeit hier nu de afgelopen dagen vrijwel nonstop.quote:Op maandag 12 augustus 2024 21:03 schreef ToT het volgende:
[..]
Ik zet 'm alleen aan wanneer het echt nodig is.
Als je het er voor over hebt, uiteraard gewoon doen!quote:Op maandag 12 augustus 2024 21:04 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Loeit hier nu de afgelopen dagen vrijwel nonstop.
quote:Op maandag 12 augustus 2024 20:53 schreef Rnie het volgende:
[..]
Zo hey, deze man heeft geld denkt na.
Mobiele airco met z'n leuter door het raam een optie?quote:Op maandag 12 augustus 2024 21:06 schreef nostra het volgende:
In je rijksmonumentale grachtenpandje is het ook niet te harden hoor.
Een dag niet gejankt over ongelijkheid is een dag niet geleefd.quote:Op maandag 12 augustus 2024 21:04 schreef EttovanBelgie het volgende:
Tja, wat mij vooral zo stoort is dat wer-ke-lijk ALLES gepolitiseerd moet worden.
Koelte-ongelijkheid...
Vroeger was het gewoon een paar keer superheet in de zomer, iedereen had het zwaar klote, en ging daarna door met het leven.
Nee maar dat is makkelijker he. Janken kost minder energie (haha) dan zorgen dat je gewoon een beetje comfortabel kunt leven zodat je niet hoeft te janken over 'ongelijkheid'.quote:Op maandag 12 augustus 2024 21:08 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Een dag niet gejankt over ongelijkheid is een dag niet geleefd.
quote:Op maandag 12 augustus 2024 21:08 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Een dag niet gejankt over ongelijkheid is een dag niet geleefd.
Ik had wel zo'n ding toen ik erin woonde, maar mijn leuter bleef binnenboord.quote:Op maandag 12 augustus 2024 21:07 schreef ToT het volgende:
[..]
Mobiele airco met z'n leuter door het raam een optie?
Omdat we anders allemaal mietjes worden die nergens meer tegen kunnen. Het is niet dat ik het geld niet heb, maar heb het er niet voor over en doe graag wat zuinig aan mbt energiekosten want in feite is het geld wat gewoon verdampt. Maar in de zomer zet ik gewoon wat ramen open 's nachts en overdag alles dicht. In de winter zet ik de verwarming niet al te hoog. Goed voor de portemonnee, voor het milieu en voor mezelf (dat laatste heb ik geleerd van de iceman).quote:Op maandag 12 augustus 2024 21:00 schreef Redbullkid het volgende:
[..]
Maarja als je een airco kan betalen. Waarom zou je dan in de hitte zitten?
Hier ook een airco. De beste aankop voor mijn huis ooit.
Die mobiele krengen maken wel tering veel kabaal, naast dat ze idd extreem inefficiënt zijn.quote:Op maandag 12 augustus 2024 21:17 schreef nostra het volgende:
[..]
Ik had wel zo'n ding toen ik erin woonde, maar mijn leuter bleef binnenboord.Kost een vermogen aan inefficiëntie, maar toch. Slapen was wel een hel.
Dan maar een mietje, die airco blijftquote:Op maandag 12 augustus 2024 21:17 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Omdat we anders allemaal mietjes worden die nergens meer tegen kunnen. Het is niet dat ik het geld niet heb, maar heb het er niet voor over en doe graag wat zuinig aan mbt energiekosten want in feite is het geld wat gewoon verdampt. Maar in de zomer zet ik gewoon wat ramen open 's nachts en overdag alles dicht. In de winter zet ik de verwarming niet al te hoog. Goed voor de portemonnee, voor het milieu en voor mezelf (dat laatste heb ik geleerd van de iceman).
Je kunt lenen bij het warmtefonds, waarbij je bij een gezamenlijk inkomen lager dan 60.000 euro (2023) 0% rente betaalt, en als je geen betaalcapaciteit hebt krijg je een bouwdepot van 10.000 euro, waarbij de overheid de eerste 5 jaar de lening voor je terugbetaalt.quote:Op maandag 12 augustus 2024 20:54 schreef ToT het volgende:
Maar is wel een dingetje natuurlijk; wil je je huis duurzaam maken, dan moet je eerst grof investeren voor je de subsidies er voor kunt krijgen.
Aan leningen met lage rente er voor kleven weer allerlei rottige voorwaarden enz.
Ja, ik vertrouw de overheid op dat gebied even wat minder.quote:Op maandag 12 augustus 2024 21:21 schreef Wantie het volgende:
[..]
Je kunt lenen bij het warmtefonds, waarbij je bij een gezamenlijk inkomen lager dan 60.000 euro (2023) 0% rente betaalt, en als je geen betaalcapaciteit hebt krijg je een bouwdepot van 10.000 euro, waarbij de overheid de eerste 5 jaar de lening voor je terugbetaalt.
Daarna komt een inkomenstoets, en blijkt dat je nog steeds niet kunt betalen, dan betaalt de overheid ook de resterende 5 jaar de lening terug voor je.
Ik zit sinds een jaar in een nieuw (huur)huis, met maximale isolatie, beneden/boven/op zolder vloeren die koelen, mechanische ventilatie, tuin naar het oosten waarbij de zon na één uur over het huis gaat met daarbij een grote zonnewering die ik sochtends uitdraai. De zon zelf brand nauwlijks op de onderste verdieping. Daarbij heb ik in de woonkamer en op de slaapkamer twee grote plafond ventilatoren die -als het gewenst is- geruisloos draaien en continu een zacht briesje geven; vandaag bleef het continu 22,5 graden in het hele huis. Toenet moest ik even de deur naar buiten opendoen op dingen van buiten naar binnen op te ruimen, binnen een kwartier gaf de thermostaat 23,5 graden aan. Deur dicht en ongeveer drie kwartier had de vloerverkoeling de temperatuur weer terug gebracht naar 22,5.quote:Op maandag 12 augustus 2024 20:23 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Een airco werkt in principe ook wel goed. We moeten alleen wel toekomstbestendig worden. We willen geen maatschappij zoals Saudi Arabië waarin 70% van alle elektriciteit aan airco's wordt besteed in de zomer.
Het zal steeds warmer worden en we moeten iedereen dan ook hittebestendige middelen geven. Ik zit hier prima met een airco, maar helaas is dit nog steeds een luxe waar de meeste mensen geen toegang tot hebben.
Ik slaap zo veel beter met de airco aan, dan verdampt m'n poen maar ter plekke; nachtrust zorgt voor gezondheid en dus een langer kwalitatief goed leven.quote:Op maandag 12 augustus 2024 21:20 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dan maar een mietje, die airco blijft
Hmmmm ga ik naar kijken, thanks!quote:Op maandag 12 augustus 2024 21:21 schreef Wantie het volgende:
[..]
Je kunt lenen bij het warmtefonds, waarbij je bij een gezamenlijk inkomen lager dan 60.000 euro (2023) 0% rente betaalt, en als je geen betaalcapaciteit hebt krijg je een bouwdepot van 10.000 euro, waarbij de overheid de eerste 5 jaar de lening voor je terugbetaalt.
Daarna komt een inkomenstoets, en blijkt dat je nog steeds niet kunt betalen, dan betaalt de overheid ook de resterende 5 jaar de lening terug voor je.
Dat is verder aan jou.quote:Op maandag 12 augustus 2024 21:21 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ja, ik vertrouw de overheid op dat gebied even wat minder.
Ook weer groot gelijk!quote:Op maandag 12 augustus 2024 21:21 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ja, ik vertrouw de overheid op dat gebied even wat minder.
Nou ja geluk... wat ben je maandelijks kwijt voor dat huis van de toekomst?quote:Op maandag 12 augustus 2024 21:23 schreef SpaceOddity het volgende:
[..]
Een airco is dus echt niet persee nodig, maar dat gezegd hebbende; er zullen heel weinig mensen zijn die het geluk hebben om uitgeloot te worden voor zo'n nieuw huis als waar ik nu in woon.
Dat kan wel kloppen, we kunnen nu niet echt zeggen dat de overheid consequent is geweest met dit soort 'duurzaamheidsverleidingen'. Zie de zonnepanelen.quote:Op maandag 12 augustus 2024 21:25 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dat is verder aan jou.
Ik schat je ook niet in als iemand die geen betaalcapaciteit heeft.
Mwa, goedkoop wonen is het niet, nee, maar als ik zie wat mensen in grotere steden -of huurwoningen dichter bij het centrum- aan huurkosten moeten betalen...quote:Op maandag 12 augustus 2024 21:26 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Nou ja geluk... wat ben je maandelijks kwijt voor dat huis van de toekomst?
Sodeknetters....quote:Op maandag 12 augustus 2024 21:33 schreef SpaceOddity het volgende:
[..]
Mwa, goedkoop wonen is het niet, nee, maar als ik zie wat mensen in grotere steden -of huurwoningen dichter bij het centrum- aan huurkosten moeten betalen...
Nu met de recente huurverhoging van 40 euro per maand (!) zo'n 850 p.m. Daar komen ook de maandelijkse kosten voor de zonnepanelen bij op, 30 euro.
quote:Op maandag 12 augustus 2024 21:42 schreef Filosoofert het volgende:
Airco wordt alleen maar interessanter nu het terugleveren vanaf de paneeltjes geld gaat kosten...
Misschien is een airco wel de manier om overdag de opbrengsten wat te temmen, zal vast wel een koppeling te maken zijn die kosten/baten kan berekenen(?).
Hoezo is groene stroomquote:Op maandag 12 augustus 2024 21:45 schreef ToT het volgende:
[..]Ja maar......het milieu! Het klimaat!!!!!
Je wordt zwaar in je kont geneukt met je groene stroom.quote:Op maandag 12 augustus 2024 21:45 schreef Filosoofert het volgende:
[..]
Hoezo is groene stroom
Is juist goed voor het klimaat, daarom kreeg ik geld van de overheid om ze te leggen
Niet als ik een manier vind om die stroom te dumpen, zat er ook al aan te denken om een bak water buiten te zetten om lekker op temperatuur te houden.quote:Op maandag 12 augustus 2024 21:46 schreef ToT het volgende:
[..]
Je wordt zwaar in je kont geneukt met je groene stroom.
Maar dat is toch bizar?quote:Op maandag 12 augustus 2024 21:48 schreef Filosoofert het volgende:
[..]
Niet als ik een manier vind om die stroom te dumpen, zat er ook al aan te denken om een bak water buiten te zetten om lekker op temperatuur te houden.
Wij hebben een lening afgesloten voor een warmtepomp van 15k plaatsen was 20k en kregen subsidie van zo’n 3 terug. Betalen ding met 100 euro in de maand af, maar pakken hoop geld terug met de rendement van het ding. Verder heerlijk koel vloertje met deze warme dagen.quote:Op maandag 12 augustus 2024 21:21 schreef Wantie het volgende:
[..]
Tja, dat de saldering zou stoppen is al jaren bekend.quote:Op maandag 12 augustus 2024 21:31 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat kan wel kloppen, we kunnen nu niet echt zeggen dat de overheid consequent is geweest met dit soort 'duurzaamheidsverleidingen'. Zie de zonnepanelen.
21 graden is toch niet warm, lijkt me. Misschien is in deze situatie gewenning de oplossing?quote:Op maandag 12 augustus 2024 20:48 schreef Scorpie het volgende:
Het gaat er om dat airco’s de buiten omgeving nog meer opwarmen. Zeker in stedelijke omgeving gaat dit hard.quote:Op maandag 12 augustus 2024 19:50 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ach joh, het is toch te absurd voor woorden dat mensen moeten LENEN om te kunnen voldoen aan de wensen van deze overheid op dit gebied?quote:Op maandag 12 augustus 2024 22:00 schreef Wantie het volgende:
[..]
Tja, dat de saldering zou stoppen is al jaren bekend.
En wat die lening betreft: dat staat zwart op wit in de overeenkomst die je afsluit
Eenieder moet zelf maar bepalen of ze zo'n lening aan willen gaan.
Maar als iemand dat niet doet, moet die ook niet lopen klagen dat de overheid niets doet voor mensen met weinig financiële capaciteit om te verduurzamen.
Dit. Het is inderdaad erg storend, overal moet een bepaalde mate van vermeende ongelijkheid, oneerlijkheid of onderdrukking achter worden gezegd. Het verbaasde mij nog dat men bij de NOS warmte niet had gelinkt aan racisme of zo.quote:Op maandag 12 augustus 2024 21:04 schreef EttovanBelgie het volgende:
Tja, wat mij vooral zo stoort is dat wer-ke-lijk ALLES gepolitiseerd moet worden.
Koelte-ongelijkheid...
Vroeger was het gewoon een paar keer superheet in de zomer, iedereen had het zwaar klote, en ging daarna door met het leven.
quote:Op maandag 12 augustus 2024 22:01 schreef Hathor het volgende:
Ik zuip me s'avonds gewoon in een coma en slaap als een os, zouden meer mensen moeten proberen.
Klopt, wij hebben een warmtefonds lening voor triple glas. Daar krijgen we vervolgens 15.000 aan subsidies overheen. Daarnaast vloer- spouw- en dakisolatie en zonnepanelen, met in totaal bijna 7500 euro subsidie terug.quote:Op maandag 12 augustus 2024 21:58 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Wij hebben een lening afgesloten voor een warmtepomp van 15k plaatsen was 20k en kregen subsidie van zo’n 3 terug. Betalen ding met 100 euro in de maand af, maar pakken hoop geld terug met de rendement van het ding. Verder heerlijk koel vloertje met deze warme dagen.![]()
Zolang je van plan bent lang te wonen zijn die dingen best gunstig.
Niet DE onbetrouwbare overheid, doch op dit gebied.quote:Op maandag 12 augustus 2024 22:06 schreef Wantie het volgende:
[..]
Klopt, wij hebben een warmtefonds lening voor triple glas. Daar krijgen we vervolgens 15.000 aan subsidies overheen. Daarnaast vloer- spouw- en dakisolatie en zonnepanelen, met in totaal bijna 7500 euro subsidie terug.
Mij hoor je niet klagen over de 'onbetrouwbare overheid '.
Volgend jaar kijken voor een warmtepomp. Daar zit ook een smak subsidie op tot 2030.
Hoezo moeten?quote:Op maandag 12 augustus 2024 22:01 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ach joh, het is toch te absurd voor woorden dat mensen moeten LENEN om te kunnen voldoen aan de wensen van deze overheid op dit gebied?
Niet als je tegen 0% een lening krijgt, of een lening die je zelf niet hoeft terug te betalen.quote:Overal die disclaimer: let op, lenen kost geld. Alleen nu even niet. Echt niet. Serieus niet.
Jouw feestje.quote:Op maandag 12 augustus 2024 22:12 schreef Wantie het volgende:
[..]
Hoezo moeten?
Ik zie nergens de verplichting om te isoleren.
Er was even de eis dat je warmteinstallatie bij vervanging een cop heeft van meer dan 1 (dus warmtepomp), maar die is komen te vervallen.
[..]
Niet als je tegen 0% een lening krijgt, of een lening die je zelf niet hoeft terug te betalen.
Dat jij dat niet gelooft; soit.
Degene die zo'n lening aan gaat heeft dat zwart op wit staan.
Verder is het uitgangspunt voor degenen die wèl rente betalen dat de besparing van de energiemaatregel hoger is dan wat je an rente betaalt.
Geen btw op zonnepanelen daarbij.quote:Op maandag 12 augustus 2024 22:06 schreef Wantie het volgende:
[..]
Klopt, wij hebben een warmtefonds lening voor triple glas. Daar krijgen we vervolgens 15.000 aan subsidies overheen. Daarnaast vloer- spouw- en dakisolatie en zonnepanelen, met in totaal bijna 7500 euro subsidie terug.
Volgend jaar kijken voor een warmtepomp. Daar zit ook een smak subsidie op tot 2030.
Daarom moet je vermogens ook hard belasten. Dan hou je geld over om zulke plannen voor alle burgers te bekostigen. Maar ja dan gaat rechts roepen dat het "oneerlijk" isquote:Op maandag 12 augustus 2024 22:08 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Niet DE onbetrouwbare overheid, doch op dit gebied.
En het blijft bizar dat burgers moeten lenen voor de duurzaamheidsplannen van de overheid.
Ze kunnen ook de belastingen verhogenquote:Op maandag 12 augustus 2024 22:08 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Niet DE onbetrouwbare overheid, doch op dit gebied.
En het blijft bizar dat burgers moeten lenen voor de duurzaamheidsplannen van de overheid.
Wat is er eerlijk aan?quote:Op maandag 12 augustus 2024 22:14 schreef w00kman het volgende:
[..]
Daarom moet je vermogens ook hard belasten. Dan hou je geld over om zulke plannen voor alle burgers te bekostigen. Maar ja dan gaat rechts roepen dat het "oneerlijk" is
Klopt maar die van mij zijn voor 95% met subsidie betaalt.quote:Op maandag 12 augustus 2024 22:14 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Geen btw op zonnepanelen daarbij.
Ja, dat is echt fijn.quote:Bevalt ons erg goed die pomp. Veel fijner warm stoken met het ding en het koelen is een leuke bonus .
Jij wilt toch dat duurzaamheid voor alle burgers gratis wordt? Dat geld moet je ergens vandaan halen.quote:
Waar denk jij dat de leningen van verstrekt worden? De overheid drukt dat geld zelf?quote:Op maandag 12 augustus 2024 22:14 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ze kunnen ook de belastingen verhogen![]()
Anyway er is geen sprake van 'moeten lenen '.
Dat maak jij ervan.
Je komt met behoorlijk zure reacties.
Gratis bestaat niet.quote:Op maandag 12 augustus 2024 22:16 schreef w00kman het volgende:
[..]
Jij wilt toch dat duurzaamheid voor alle burgers gratis wordt? Dat geld moet je ergens vandaan halen.
Dat geld kan mooi worden uitgedeeld aan mensen die willen verduurzamen.quote:
Zie vorige post: waar worden die leningen door gefinancierd?quote:Op maandag 12 augustus 2024 22:17 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dat geld kan mooi worden uitgedeeld aan mensen die willen verduurzamen.
Die hoeven dan niet te lenen
Jij bent niet bekend met het fenomeen 'terug betalen '?quote:Op maandag 12 augustus 2024 22:16 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Waar denk jij dat de leningen van verstrekt worden? De overheid drukt dat geld zelf?
Op termijn.quote:Op maandag 12 augustus 2024 22:18 schreef Wantie het volgende:
[..]
Jij bent niet bekend met het fenomeen 'terug betalen '?
Anyway, je kunt op de website lezen hoe het warmtefonds wordt gefinancierd.
Nou veel zie je natuurlijk terug op je gas/stroom rekening. Zeker isoleren scheelt een slok op een borrel.quote:Op maandag 12 augustus 2024 22:17 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Zie vorige post: waar worden die leningen door gefinancierd?
Nee, ik bedoel het geld van de lening zelf.quote:Op maandag 12 augustus 2024 22:19 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Nou veel zie je natuurlijk terug op je gas/stroom rekening. Zeker isoleren scheelt een slok op een borrel.
Och zo. Tja, daarvoor is inderdaad een potje beschikbaar. Maar dat zal vooral alleen vragen oproepen bij mensen die het hele gebeuren vooral zien als een “linkse hobby”.quote:Op maandag 12 augustus 2024 22:20 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee, ik bedoel het geld van de lening zelf.
Nee, ik wil er als sociaal-democraat in hart en nieren mee zeggen dat die leningen niet van de overheid komen, maar van de belastingbetaler en nog specifieker, het bedrijfsleven. Overheden zelf maken geen geld.quote:Op maandag 12 augustus 2024 22:24 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Och zo. Tja, daarvoor is inderdaad een potje beschikbaar. Maar dat zal vooral alleen vragen oproepen bij mensen die het hele gebeuren vooral zien als een “linkse hobby”.
Dat wordt door banken verstrekt.quote:Op maandag 12 augustus 2024 22:20 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee, ik bedoel het geld van de lening zelf.
En hoe komen die banken eraan?quote:Op maandag 12 augustus 2024 22:26 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dat wordt door banken verstrekt.
Daarmee sluit je via het warmtefonds een lening af.
Maar wat maakt het uit of ik leen bij abnamro of bij warmtefonds?quote:Op maandag 12 augustus 2024 22:25 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee, ik wil er als sociaal-democraat in hart en nieren mee zeggen dat die leningen niet van de overheid komen, maar van de belastingbetaler en nog specifieker, het bedrijfsleven. Overheden zelf maken geen geld.
Maar alle belastingbetalers zijn gebaad bij minder uitstoot en zuiniger huizen. We zitten misschien wel op een punt dat er minder geld naar panelen en warmtepompen moet en meer naar het verzwaren van het net.quote:Op maandag 12 augustus 2024 22:25 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee, ik wil er als sociaal-democraat in hart en nieren mee zeggen dat die leningen niet van de overheid komen, maar van de belastingbetaler.
Jij weet niet hoe banken werken?quote:Op maandag 12 augustus 2024 22:26 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
En hoe komen die banken eraan?
Dus de bank betaalt jouw installateur?quote:Op maandag 12 augustus 2024 22:28 schreef Wantie het volgende:
[..]
Jij weet niet hoe banken werken?
Ik hoop niet dat je een hypotheek hebt (gehad).
Uiteraard.quote:Op maandag 12 augustus 2024 22:19 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Op termijn.
Maar ik neem aan dat de man die je warmtepomp plaatst wel gewoon betaald wordt op het moment dat hij zijn product aflevert?
Je stelling dat door belastingen te verhogen je die leningen zou kunnen schrappen door het 'uit te delen'.quote:Op maandag 12 augustus 2024 22:33 schreef Wantie het volgende:
[..]
Uiteraard.
Ken je het fenomeen 'bouwdepot'?
Dat is het in feite.
Het warmtefonds keert op 2 manieren uit:
1: rechtstreeks aan de installateur, door indienen van de factuur.
2: rechtstreeks aan de klant, na indienen factuur en betaalbewijs.
Ik begrijp niet waarom daar onduidelijkheid over is.
Ja, logisch.quote:Op maandag 12 augustus 2024 22:32 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dus de bank betaalt jouw installateur?
Tja, jouw stelling was dat burgers niet zouden moeten lenen om aan de verduurzaming van de overheid te voldoen.quote:Op maandag 12 augustus 2024 22:33 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Je stelling dat door belastingen te verhogen je die leningen zou kunnen schrappen door het 'uit te delen'.
In de USA zit het in het zuiden standaard in het huis. Niet zozeer een airco, maar wel van die grote ventilatoren aan het plafond. In Georgia is het van mei tot aan eind augustus de temperatuur van vandaag hier. Het wordt daar wel eerder donker. Das niet te doen zonder ventilator.quote:Op maandag 12 augustus 2024 19:52 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Het gaat niet om verduurzaming per se, het gaat over hoe betrouwbaar ik dergelijke constructies acht.quote:Op maandag 12 augustus 2024 22:36 schreef Wantie het volgende:
[..]
Tja, jouw stelling was dat burgers niet zouden moeten lenen om aan de verduurzaming van de overheid te voldoen.
Dan ben ik benieuwd naar jouw alternatief.
Hoe kunnen mensen af komen van hun te warme huizen in de zomer en te koude huizen in de winter als ze geen financiële capaciteit hebben en niet daarvoor moeten lenen.
Wat niet te merken is.quote:Op maandag 12 augustus 2024 22:25 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee, ik wil er als sociaal-democraat in hart en nieren
Onjuist.quote:mee zeggen dat die leningen niet van de overheid komen, maar van de belastingbetaler
En als sociaal democraat heb je daar problemen mee.quote:en nog specifieker, het bedrijfsleven. Overheden zelf maken geen geld.
Ja leuk, er zijn ook werkenden die in sociale huur zitten, die kunnen/mogen niet zomaar al die aanpassingen aan hun woning verrichten om het koeler te krijgen.quote:Op maandag 12 augustus 2024 22:38 schreef Confetti het volgende:
Hier tegenover zijn er sociale woningen. Die mensen zitten toch de hele dag in de voortuin en hebben er dus relatief weinig last van.
De werkenden aan onze kant hebben doorgaans wel zonwering of airco.
Uhm... het rucksichtlos zwaarder belasten van 'vermogens', ja, natuurlijk heb ik daar ook als sociaal-democraat problemen mee.quote:Op maandag 12 augustus 2024 22:39 schreef Wantie het volgende:
[..]
Wat niet te merken is.
[..]
Onjuist.
[..]
En als sociaal democraat heb je daar problemen mee.
Anyway de lening is geen overheidsgeld.
Banken lenen dat geld tegen rentepercentage, net zoals bij een 'normale' lening.
Tja dat zei ik al, dat is verder aan jou.quote:Op maandag 12 augustus 2024 22:39 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Het gaat niet om verduurzaming per se, het gaat over hoe betrouwbaar ik dergelijke constructies acht.
Tja, hoe wil jij dan de verduurzaming financieren.quote:Op maandag 12 augustus 2024 22:41 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Uhm... het rucksichtlos zwaarder belasten van 'vermogens', ja, natuurlijk heb ik daar ook als sociaal-democraat problemen mee.
Ben geen communist.
Geen idee, dat is het hele punt. Want zonder leningen en zonder vermogens absurd te belasten is het dus niet doenlijk, kennelijk.quote:Op maandag 12 augustus 2024 22:46 schreef Wantie het volgende:
[..]
Tja, hoe wil jij dan de verduurzaming financieren.
Want jij gaf aan er een probleem mee te hebben dat mensen daarvoor een lening moeten afsluiten.
Los van dat er helemaal geen sprake is van moeten.
En dat gaat snel, dat uitkeren van die subsidie. Ik heb vorig jaar april een nieuwe pomp laten plaatsen. Het hele geintje kostte ergens achter in de 10k, incl van 1 fase naar 3 fasen gaan en wat verdere aanpassingen in de meterkast. Vervolgens is er op die pomp door de overheid ik dacht 4200 euro subsidie gegeven.quote:Op maandag 12 augustus 2024 22:06 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nog sympathiek van je dat je de witte mannen niet cancelt.quote:Op maandag 12 augustus 2024 19:54 schreef ToT het volgende:
![]()
![]()
![]()
Cancel de warmte!
Het is 23:00 geweest en buiten is het nog steeds warmer. Moet ik een wekker om 03:00 zetten of zo?quote:"En zodra het 's avonds koeler is dan binnen, dan is het tijd om de ramen open te zetten."
Nee gewoon de airco aanzetten.quote:Op maandag 12 augustus 2024 23:02 schreef Drxx het volgende:
[..]
Het is 23:00 geweest en buiten is het nog steeds warmer. Moet ik een wekker om 03:00 zetten of zo?
Ik heb 'm nu voor het 4e jaar in de slaapkamer. Heerlijk want met het ouder worden merkte ik dat de nachtrust bij hogere temperaturen steeds slechter werd. Voor het koelen wordt hij daar overigens niet heel veel gebruikt, houdt met 14 dagen per jaar wel op.quote:Op maandag 12 augustus 2024 19:50 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
In grote steden met een aircodichtheid van 40.000 op de km2 zou ik het nog snappen, maar deze is echt te veel in haar eigen scheten gaan geloven.quote:Op maandag 12 augustus 2024 23:03 schreef ludovico het volgende:
Dat wijfie van de TU denkt dus dat je significant de buitentemperatuur kan aanpassen met je aircotje. Mijn hemel.
Normaal geef ik de journalisten de schuld van dit soort onzin die ze opschrijven.quote:Op maandag 12 augustus 2024 23:03 schreef ludovico het volgende:
Dat wijfie van de TU denkt dus dat je significant de buitentemperatuur kan aanpassen met je aircotje. Mijn hemel.
Journalisten schrijven zelf bijna niets meer, zeker bij de NOS. Die bellen gewoon de bekende universiteiten en laten die kritiekloos hun zegje doen.quote:Op maandag 12 augustus 2024 23:16 schreef quo_ het volgende:
[..]
Normaal geef ik de journalisten de schuld van dit soort onzin die ze opschrijven.
Maar als een universitair docent op de TU dit soort dit soort beweringen doet betekent het echt dat we reddeloos verloren zijn.
quote:Op maandag 12 augustus 2024 20:03 schreef Mikeytt het volgende:
quote:Uit een groot onderzoek in het toonaangevende medische tijdschrift The Lancet blijkt bijvoorbeeld dat wereldwijd vooralsnog meer mensen dood gaan door kou (4,6 miljoen) dan door hitte (489.000). Dankzij de opwarming van de aarde in de afgelopen twintig jaar is het aantal aan hitte gerelateerde doden toegenomen, maar het aantal aan kou gerelateerde doden is sneller afgenomen. Netto zijn er dankzij de klimaatverandering tot nog toe minder doden gevallen door niet-optimale temperaturen.
Ik heb gewoon een koelie in de hoek van de kamer zitten die de hele dag aan het waaieren is.quote:Op maandag 12 augustus 2024 20:23 schreef Mikeytt het volgende:
Je kunt dat laatste ook gewoon anders zien. Dan gebruik je die "bakken met geld" voor de verbetering van je eigen welzijn. Dat is m.i. een veel positiever benadering.quote:Op maandag 12 augustus 2024 22:38 schreef silverhill het volgende:
En ja, je kunt er vrij weinig aan doen. Geen airco, geen zonneschermen (ik had zelf een cheap ass versie gekocht die het anderhalf jaar heeft volgehouden ). En al mag je iets installeren, je gaat geen bakken met geld in een huurhuis steken.
Even terug naar het begin:quote:Op maandag 12 augustus 2024 22:48 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Geen idee, dat is het hele punt. Want zonder leningen en zonder vermogens absurd te belasten is het dus niet doenlijk, kennelijk.
Al zou het al schelen om wat minder fanatisch aan bepaalde 'doelen' te blijven hangen.
Lenen is bij mij sowieso voor dit soort dingen geen enkele optie; simpelweg omdat ik het niet vertrouw.
Ik vind het zelf heel oneerlijk dat ik zo snel verbrand in de zon.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 06:54 schreef Cuendillar het volgende:
Weer een nieuw woord: koelte-ongelijkheid.
Prachtige term om de PVV de schuld van te geven.
Naja enerzijds wel, andere kant is dat ik die panelen helemaal niet heb voor moeder natuur.quote:Op maandag 12 augustus 2024 21:51 schreef ToT het volgende:
[..]
Maar dat is toch bizar?
Denk je Moeder Aarde een beetje te kunnen helpen, moet je buiten een bak water opwarmen om niet anaal gepenetreerd te gaan worden vanwege je goede gedrag.
Same here, maar we moeten er alles aan doen om zo klimaatneutraal mogelijk te zijn want als we volgende week geen actie ondernemen smelten de poolkappen en komt de warme golfstroom stil te vallen, maar het wordt je niet makkelijk gemaakt hier gehoor aan te geven.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 07:51 schreef Filosoofert het volgende:
[..]
Naja enerzijds wel, andere kant is dat ik die panelen helemaal niet heb voor moeder natuur.
quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 00:42 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik heb gewoon een koelie in de hoek van de kamer zitten die de hele dag aan het waaieren is.
[ afbeelding ]
Ik bespaar liever niet op comfort.quote:Op maandag 12 augustus 2024 21:17 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Omdat we anders allemaal mietjes worden die nergens meer tegen kunnen. Het is niet dat ik het geld niet heb, maar heb het er niet voor over en doe graag wat zuinig aan mbt energiekosten want in feite is het geld wat gewoon verdampt. Maar in de zomer zet ik gewoon wat ramen open 's nachts en overdag alles dicht. In de winter zet ik de verwarming niet al te hoog. Goed voor de portemonnee, voor het milieu en voor mezelf (dat laatste heb ik geleerd van de iceman).
Dat redden we niet eens, binnenkort worden we opgevreten door de zure regen (of de wolf).quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 07:59 schreef ToT het volgende:
[..]
Same here, maar we moeten er alles aan doen om zo klimaatneutraal mogelijk te zijn want als we volgende week geen actie ondernemen smelten de poolkappen en komt de warme golfstroom stil te vallen, maar het wordt je niet makkelijk gemaakt hier gehoor aan te geven.
quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 08:07 schreef Filosoofert het volgende:
[..]
Dat redden we niet eens, binnenkort worden we opgevreten door de zure regen (of de wolf).
Dus je mag je vrouw vaker slaan door de klimaatverandering? Goed om te weten...quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 08:11 schreef ToT het volgende:
[..]
Nee maar al dat geroeptoeter over klimaat en ongelijkheid en weet ik wat nog meer; je raakt steeds meer afgestompt door.
Ik las gisteren trouwens nog een kop: "Klimaatverandering zorgt er voor dat mannen in Bangladesh hun vrouw vaker slaan."Schei toch uit zeg.....
Zonnestroom is praktisch al gratis als het zo zonnig is... Neem een dynamisch contract en een airco johquote:Op maandag 12 augustus 2024 21:17 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Overigens werken gemeenten daar zelf aan mee door constant maar te hameren op inbreiding en elk grasveldje te voorzien van een appartementen kolos. Dit ipv meer uitleggebieden aan te wijzen en niet elke groene vlek in de stad vol te bouwen.quote:Op maandag 12 augustus 2024 20:02 schreef archito het volgende:
Ik ben benieuwd hoeveel temperatuurverhoging van de buitenlucht wordt veroorzaakt door airco's. Betwijfel of dat opweegt tegen alle voordelen.
Overigens is hitte ongelijkheid wel echt een feit en groeiend probleem.
Hittestress in versteende omgevingen is een gevaar voor de volksgezondheid, zeker als mensen niet de middelen hebben om hun huis te koelen.
Wij gaan zelf voor een airco om het huis een paar graden te kunnen koelen en ontvochtigen. In het versteende centrum waar we wonen blijft warmte de hele nacht hangen, natuurlijk luchten is nauwelijks een optie.
Stedelijke ruimte kan aan drie dingen worden besteed:quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 09:08 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Overigens werken gemeenten daar zelf aan mee door constant maar te hameren op inbreiding en elk grasveldje te voorzien van een appartementen kolos. Dit ipv meer uitleggebieden aan te wijzen en niet elke groene vlek in de stad vol te bouwen.
Tevens zijn de NL bouwnormen gebaseerd op de warmte binnenhouden en niet op de warmte buitenhouden. In de nieuwere normen is er eindelijk een TO juli eis maar ook dat blijft behelpen en aan zonwering wordt zelden gedacht.
In mijn nieuwbouw komt er ondanks de vloerkoeling ook gewoon een airco te hangen in de slaapkamer.
Woonkamer, + 3 slaapkamers.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 09:08 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Overigens werken gemeenten daar zelf aan mee door constant maar te hameren op inbreiding en elk grasveldje te voorzien van een appartementen kolos. Dit ipv meer uitleggebieden aan te wijzen en niet elke groene vlek in de stad vol te bouwen.
Tevens zijn de NL bouwnormen gebaseerd op de warmte binnenhouden en niet op de warmte buitenhouden. In de nieuwere normen is er eindelijk een TO juli eis maar ook dat blijft behelpen en aan zonwering wordt zelden gedacht.
In mijn nieuwbouw komt er ondanks de vloerkoeling ook gewoon een airco te hangen in de slaapkamer.
Je hebt kilometers aan akkers er buiten liggen gebruik die.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 09:13 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Stedelijke ruimte kan aan drie dingen worden besteed:
- bebouwing;
- groen;
- auto's / infrastructuur.
Kies er 2.
Er moeten keuzes gemaakt worden.
Ja ik hang gewoon een krachtige in mijn slaapkamer en die koelt het hele huis straks.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 09:13 schreef ludovico het volgende:
[..]
Woonkamer, + 3 slaapkamers.
Kan er maar vanaf zijn en die operatie krijg je nooit meer netjes weggewerkt zonder schade te maken.
Ik heb paar maanden geleden mijn dynamische ANWB contract weer omgezet naar een jaarcontract, met een jaarbonus van 280 euro was ik net iets goedkoper uit daarmee. Maar vooral omdat ik niet verwacht dat de gasprijs nog veel verder gaat zakken, maar met dynamisch loop je wel het risico dat de gasprijs weer door het dak gaat komende winter. En het gasverbruik maakt nog altijd 80% uit van mijn energierekening dus daar kijk ik vooral naar.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 09:07 schreef ludovico het volgende:
[..]
Zonnestroom is praktisch al gratis als het zo zonnig is... Neem een dynamisch contract en een airco joh
Tevens is het een hybride systeem als je een CV hebt voor verwarming.
Kun je als de stroom goedkoop is stoken op de AC.
1 voor het hele huis ja? Ik weet wel dat er mensen zijn die hem bv op de overloop hangen zodat er beneden ook wat mee gekoeld wordt, maar dat is dan weer afhankelijk van het huis. Hier zou dat niet werken, maar zelfs al zou het wél werken, dan zou ik niet op de slaapkamer een airco aan willen zetten die het héle huis moet gaan koelen als ik ergens in een ruimte zit beneden, waardoor het boven helemaal niet koel hoeft te zijn.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 09:27 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ja ik hang gewoon een krachtige in mijn slaapkamer en die koelt het hele huis straks.
Saldering gaat er toch af dus laat dat ding strak jakkeren wanneer de panelen veel opbrengen.
Waarom niet? Wat maakt het uit of je dan boven ook koelt of niet? Als je toch bezig bent kun je net zo goed alles koelen. En je zet wel de climate control in je auto voor nop aan als je thuis bent zeg je.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 09:36 schreef CoolGuy het volgende:
Hier zou dat niet werken, maar zelfs al zou het wél werken, dan zou ik niet op de slaapkamer een airco aan willen zetten die het héle huis moet gaan koelen als ik ergens in een ruimte zit beneden, waardoor het boven helemaal niet koel hoeft te zijn.
Klopt helemaal, ze noemen dat ook wel de poor-mans-airco, het is waar dat de koude lucht naar beneden slaat mocht je boven je unit hebben hangen, maar het zal nooit doen wat je denkt dat het zou moeten doen: het hele huis koelen.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 09:36 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
1 voor het hele huis ja? Ik weet wel dat er mensen zijn die hem bv op de overloop hangen zodat er beneden ook wat mee gekoeld wordt, maar dat is dan weer afhankelijk van het huis. Hier zou dat niet werken, maar zelfs al zou het wél werken, dan zou ik niet op de slaapkamer een airco aan willen zetten die het héle huis moet gaan koelen als ik ergens in een ruimte zit beneden, waardoor het boven helemaal niet koel hoeft te zijn.
Ik ben toch niet boven? Waarom moet er boven gekoeld worden de hele dag als daar geen hond is de hele dag? Even los daarvan; ík vind het al snel wat warm op de slaapkamer, dus ik zou dan de airco aanzetten. Mijn vrouw heeft dat niet, die zou dan de airco liever nog niet aan willen. Mijn dochter is ook weer anders qua warmtebeleving.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 09:38 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Waarom niet? Wat maakt het uit of je dan boven ook koelt of niet? Als je toch bezig bent kun je net zo goed alles koelen. En je zet wel de climate control in je auto voor nop aan als je thuis bent zeg je.
Ja maar dat is wel tegenstrijdig met je eerdere berichtgevingen.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 09:42 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik ben toch niet boven? Waarom moet er boven gekoeld worden de hele dag als daar geen hond is de hele dag? Even los daarvan; ík vind het al snel wat warm op de slaapkamer, dus ik zou dan de airco aanzetten. Mijn vrouw heeft dat niet, die zou dan de airco liever nog niet aan willen. Mijn dochter is ook weer anders qua warmtebeleving.
Dus als er 1 unit boven zou hangen zou óf een of meer mensen het te koud, of te warm vinden. Dan heb ik liever de vrijheid dat eenieder dat voor zich kan bepalen.
quote:Op maandag 12 augustus 2024 20:29 schreef CoolGuy het volgende:
Ik heb gewoon vanmiddag de airco's in huis aangezet én ook de climate control in de auto, terwijl ik daar helemaal niet in zat, gewoon omdat het kon.
Ohhh ja, omdat mensen klaagden over 'slecht voor het klimaat'? Nou, fuck het klimaat.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 10:01 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Ja maar dat is wel tegenstrijdig met je eerdere berichtgevingen.
[..]
Ik wil ook helemaal niet het hele huis koelen. Ik wil fatsoenlijk kunnen slapen. 24 of 27 graden scheelt nogal. Dus bij ons komt de 'poor mans' airco ook bovenin het trappengat te hangen. Slaapkamerdeuren open en de hele dag op lage stand laten draaien.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 09:39 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Klopt helemaal, ze noemen dat ook wel de poor-mans-airco, het is waar dat de koude lucht naar beneden slaat mocht je boven je unit hebben hangen, maar het zal nooit doen wat je denkt dat het zou moeten doen: het hele huis koelen.
Dan kan je beter twee kleinere units ophangen, 1 op de overloop en 1 beneden. Maar ja moet je wel het geld voor hebben natuurlijk.
Ik heb alles weggewerkt in de plafonds met luchtkanalen. Ideaal.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 11:05 schreef archito het volgende:
[..]
Ik wil ook helemaal niet het hele huis koelen. Ik wil fatsoenlijk kunnen slapen. 24 of 27 graden scheelt nogal. Dus bij ons komt de 'poor mans' airco ook bovenin het trappengat te hangen. Slaapkamerdeuren open en de hele dag op lage stand laten draaien.
Ik vind airco units en goten e.d. zo lelijk dat ik hem uit het zicht hang, vandaar ook maar 1 grote ipv in elke kamer een kleine.
De rest doet de vloerkoeling. Ik heb er ook alleen maar last van wanneer ik slaap.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 09:36 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
1 voor het hele huis ja? Ik weet wel dat er mensen zijn die hem bv op de overloop hangen zodat er beneden ook wat mee gekoeld wordt, maar dat is dan weer afhankelijk van het huis. Hier zou dat niet werken, maar zelfs al zou het wél werken, dan zou ik niet op de slaapkamer een airco aan willen zetten die het héle huis moet gaan koelen als ik ergens in een ruimte zit beneden, waardoor het boven helemaal niet koel hoeft te zijn.
Ook mijn idee. In de slaapkamer een fancoil wegwerken maar voor de andere kamers moet ik heel raar gaan lopen doen met leidingen al zou ik misschien door het trapgat nog naar beneden kunnen.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 11:05 schreef archito het volgende:
[..]
Ik wil ook helemaal niet het hele huis koelen. Ik wil fatsoenlijk kunnen slapen. 24 of 27 graden scheelt nogal. Dus bij ons komt de 'poor mans' airco ook bovenin het trappengat te hangen. Slaapkamerdeuren open en de hele dag op lage stand laten draaien.
Ik vind airco units en goten e.d. zo lelijk dat ik hem uit het zicht hang, vandaar ook maar 1 grote ipv in elke kamer een kleine.
Nou idd, sinds al die terugleverkosten zijn ingevoerd levert de overproductie nauwelijks wat op. Dan gebruik ik het zelf wel.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 12:00 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Derde zomer met een split-unit airco, wil niet meer zonder. Loopt op eigen stroom van de panelen. Daarmee help ik dat het stroomnet niet overbelast wordt door de piekproductie van de panelen
Nou, hier in Malta heeft iedereen wel airco hoor.quote:Op maandag 12 augustus 2024 19:52 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
De mensen die weten dat airco’s, zonnepanelen en elektrische auto’s kut zijn, zijn eigenlijk altijd mensen die ze niet hebben.quote:
Kijk eens wat een frustratie.quote:Op maandag 12 augustus 2024 19:52 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Dit dus.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 12:09 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
De mensen die weten dat airco’s, zonnepanelen en elektrische auto’s kut zijn, zijn eigenlijk altijd mensen die ze niet hebben.
Dat laden is inderdaad nog wel een dingetje voor mensen die niet thuis kunnen laden (simpel op te lossen, maar de overheid geeft niet thuis omdat er bedrijven zijn die er rijk aan kunnen worden).quote:Op maandag 12 augustus 2024 20:02 schreef ToT het volgende:
[..]
Elektrische waggie is voordelig als je het thuis met je panelen kunt opladen, maar ik woon in Drenthe en mijn moeder voorbij Utrecht en onderweg opladen duurt me echt veel, VEEL te lang.
Op vakantie in het buitenland is het ook ontiegelijk kut. In België is nauwelijks wat te vinden, Frankrijk heeft evenveel laadpalen als Nederland maar is toch een stukje groter en als je ergens de binnenlanden in gaat ben je helemaal de lul.
Klik je een laadstation aan, blijkt dat het een laadpaal is die op een camping staat voor de betalende gasten, en dan sta je daar voor een gesloten hek.
Snelladers die niet snel laden met jouw model auto, dan moet je toch eentje met zo'n dubbele stekker zoeken.
Enz enz enz.
Zonnepanelen: je krijgt nauwelijks een rooie rotcent terug voor wat je er mee genereert. Ik krijg voor afgelopen maand 22 euro, yay!Zit je daar met 17 dure panelen op je dak!
Ten eerste gefeliciteerd dat je niet tot die groep behoort.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 12:12 schreef SpecialK het volgende:
koelteongelijkheid
geweldig nieuws, mensen. De echte problemen zijn op.
Het aantal koude doden neemt echter een veelvoud af van de toename van hitte doden.quote:Op maandag 12 augustus 2024 20:03 schreef Mikeytt het volgende:
Haha ja idd, ik heb 2 jaar terug 6k betaald voor 9 panelen. 😞quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 12:16 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dat laden is inderdaad nog wel een dingetje voor mensen die niet thuis kunnen laden (simpel op te lossen, maar de overheid geeft niet thuis omdat er bedrijven zijn die er rijk aan kunnen worden).
Vwb de zonnepanelen: overproductie levert niets op inderdaad. Maar dat moet je goed afstemmen. Ik heb echter mijn beide systemen in 1-2 jaar volledig terug weten te verdienen (nu niet meer zo simpel), dus goedkoper kan eigenlijk niet.
Prijs van een installatie is echt goedkoop nu. Zelf leggen en het is echt wel interessant. En een leuk klusje om te doen. Wel even een elektricien de boel laten koppelen voor veiligheid en geen gezeik met de verzekering.
Leg eens uit hoe een airco geld kan besparen? Als dat zo is schaf ik er direct één aan. Of liefst nog meerdere, hoe meer geld ik bespaar hoe beter.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 12:14 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Kijk eens wat een frustratie.
Heb je ook problemen met warm en koud stromend water? LOL
Airco is gewoon heerlijk, luxe en ik kan het me permitteren. Sterker nog, het bespaart me geld.
Door er in de koude tijd van het jaar mee te stoken, is goedkoper dan gas, zeker in combinatie met PVquote:Op dinsdag 13 augustus 2024 12:18 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Leg eens uit hoe een airco geld kan besparen? Als dat zo is schaf ik er direct één aan. Of liefst nog meerdere, hoe meer geld ik bespaar hoe beter.
1. Ik heb geen airconditioning thuis en woon onder plat dakquote:Op dinsdag 13 augustus 2024 12:17 schreef archito het volgende:
[..]
Ten eerste gefeliciteerd dat je niet tot die groep behoort.
Verder vrij asociaal om reële problemen van anderen te ontkennen.
Je vergeet even te vermelden dat je eerst 20k moet investeren, en aangezien mijn jaarlijkse energiekosten rond de 1000 euro zijn ben ik 20 jaar bezig om het alleen nog maar terug te verdienen. En tegen die tijd moet er weer het één en ander vervangen worden, dus het bespaart me niets. Ja het voordeel is dat ik in de zomer airco heb en in de winter in 23 graden zit ipv 18. Maar dat overleef ik ook wel, ik ben niet zo'n miet.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 12:20 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Door er in de koude tijd van het jaar mee te stoken, is goedkoper dan gas, zeker in combinatie met PV
Bij mijn nieuwe huis zou het super eenvoudig zijn om ze te plaatsen en aan te sluiten.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 12:16 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dat laden is inderdaad nog wel een dingetje voor mensen die niet thuis kunnen laden (simpel op te lossen, maar de overheid geeft niet thuis omdat er bedrijven zijn die er rijk aan kunnen worden).
Vwb de zonnepanelen: overproductie levert niets op inderdaad. Maar dat moet je goed afstemmen. Ik heb echter mijn beide systemen in 1-2 jaar volledig terug weten te verdienen (nu niet meer zo simpel), dus goedkoper kan eigenlijk niet.
Prijs van een installatie is echt goedkoop nu. Zelf leggen en het is echt wel interessant. En een leuk klusje om te doen. Wel even een elektricien de boel laten koppelen voor veiligheid en geen gezeik met de verzekering.
PV?quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 12:20 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Door er in de koude tijd van het jaar mee te stoken, is goedkoper dan gas, zeker in combinatie met PV
Zie TT.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 12:21 schreef SpecialK het volgende:
[..]
1. Ik heb geen airconditioning thuis en woon onder plat dak
2. Dit is geen echt probleem om een sociale beweging voor op te zetten. Het is niet alsof een deel van de samenleving een ander deel onderdrukt door hun toegang tot airconditioners te minimaliseren oid.
Jij bent asociaal door van elk klein verschilletje tussen mensen een maatschappelijk issue te maken. Dat doet af aan daadwerkelijke maatschappelijke problemen die wel aandacht verdienen.
1 graad is in zeer dichtbevolkte steden zoals we in Nederland niet hebben waarbij zo’n beetje iedereen een airco heeft.quote:Op maandag 12 augustus 2024 20:25 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Is wel bewezen waar. In steden kan de temperatuur 1 tot 1,5 graden hoger uitvallen in de avond, wat er weer voor zorgt dat je huis minder afkoelt als je geen airco hebt.
Ik heb de TT gelezen idd. Wat is je punt?quote:
Is hoeveel je terugkrijgt of bij moet betalen niet puur afhankelijk van het gekozen maandelijkse voorschotbedrag?quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 12:27 schreef ToT het volgende:
[..]
Wel grappig trouwens; met ons oude energiecontract kregen we op jaarbasis pakweg ¤1500 terug ondanks dat we een elektrische auto hadden die vaak opgeladen werd.
Nu hebben we een variabel contract en geen elektrische auto meer en zoals ik het ff globaal uitreken lijkt het er op dat we op jaarbasis een klein beetje moeten bijbetalen.
Dat je het niet persoonlijk moet maken.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 12:30 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ik heb de TT gelezen idd. Wat is je punt?
Klopt, maar dan nog is het verschil erg groot.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 12:31 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Is hoeveel je terugkrijgt of bij moet betalen niet puur afhankelijk van het gekozen maandelijkse voorschotbedrag?
Ik denk dat het illegaal is om de buitenunit op het terrein van de buren te plaatsen. Nog afgezien van 50 meter aan extra leidingen…quote:Op maandag 12 augustus 2024 21:44 schreef Filosoofert het volgende:
Eigenlijk moet je je buitenunit zo hangen, dat je het bij het open raam van de buren binnen blaast.
Hij begint met het woord "aso" richting mij en nu word ik aangesproken om dat IK het maar niet persoonlijk maken?quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 12:36 schreef ToT het volgende:
[..]
Dat je het niet persoonlijk moet maken.
Dat kan wel zijn, maar het systeem wat ik 2 jaar terug heb gekocht had ik in 1,5 jaar terugverdiend en het systeem wat ik een jaar geleden heb gekocht in iets minder dan een jaar (die laatste zelf geïnstalleerd, anders was mij dat niet gelukt en zou het zo maar eens 5 jaar kunnen zijn geworden) omdat teruglevering nu ineens niets meer oplevert terwijl dat in 2023 bij mij nog ongeveer een euro was per kWh.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 12:18 schreef archito het volgende:
[..]
Haha ja idd, ik heb 2 jaar terug 6k betaald voor 9 panelen. 😞
20k voor een airco? Dat is verdomd veel geld voor een airco.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 12:21 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Je vergeet even te vermelden dat je eerst 20k moet investeren, en aangezien mijn jaarlijkse energiekosten rond de 1000 euro zijn ben ik 20 jaar bezig om het alleen nog maar terug te verdienen. En tegen die tijd moet er weer het één en ander vervangen worden, dus het bespaart me niets. Ja het voordeel is dat ik in de zomer airco heb en in de winter in 23 graden zit ipv 18. Maar dat overleef ik ook wel, ik ben niet zo'n miet.
Ik tel de isolatie inderdaad mee. Compleet nieuw dak tikt wel aan. En dan moet de rest ook nog.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 12:45 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
20k voor een airco? Dat is verdomd veel geld voor een airco.
Echt onzin: ook in een slecht geïsoleerde woning werkt verwarmen met een airco.
Je snapt dat het je geen geld KOST om terug te leveren, je krijgt er netto alleen minder voor?quote:Op maandag 12 augustus 2024 21:48 schreef Filosoofert het volgende:
[..]
Niet als ik een manier vind om die stroom te dumpen, zat er ook al aan te denken om een bak water buiten te zetten om lekker op temperatuur te houden.
Maar waarom zou je het bijna gratis weggeven aan die maatschappijen? Dan nog liever weggooien.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 12:58 schreef TigerXtrm het volgende:
[..]
Je snapt dat het je geen geld KOST om terug te leveren, je krijgt er netto alleen minder voor?Nog steeds genaaid, maar het is niet zo dat je moet betalen om terug te leveren.
Maar dat is helemaal niet nodig om te profiteren van een airco. Goed en wel beschouwd: hoe minder je isoleert, hoe meer energie nodig, hoe meer je kan besparen.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 12:46 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Ik tel de isolatie inderdaad mee. Compleet nieuw dak tikt wel aan. En dan moet de rest ook nog.
20k? Woon je in een villa?quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 12:21 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Je vergeet even te vermelden dat je eerst 20k moet investeren, en aangezien mijn jaarlijkse energiekosten rond de 1000 euro zijn ben ik 20 jaar bezig om het alleen nog maar terug te verdienen. En tegen die tijd moet er weer het één en ander vervangen worden, dus het bespaart me niets. Ja het voordeel is dat ik in de zomer airco heb en in de winter in 23 graden zit ipv 18. Maar dat overleef ik ook wel, ik ben niet zo'n miet.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |