abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218754783
Hey! Ik heb een vraagje. Ik heb al zo'n 10 jaar een Pax-systeem, maar ik heb nieuwe/andere Pax-kasten nodig, met de hoogte van 201 cm.

Nu dacht ik: die koop ik wel even via IKEA. Maar ik zie in meer dan de helft van de reviews dat de huidige kwaliteit tegenvalt, dat het nog maar een paar dunne plankjes zijn, en dat het niet meer is wat het geweest is. Ook wordt die achterplaat anders gemonteerd.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Ben ik dan aangewezen op 'oude' kasten van Marktplaats? (niets mis mee, maar ze zijn er niet zoveel, dus ben nogal afhankelijk van het aanbod. En zou 'm wel graag met twee of drie weken willen hebben)

[ Bericht 0% gewijzigd door Postbus100 op 12-09-2025 22:33:51 ]
Somebody that I used to know
pi_218755138
Ik heb +10jaar oude kasten en het nieuwe model staan. Beide zijn prima. Het grote grootste pluspunt van de nieuwe is dat je deze in je eentje in elkaar kan zetten. Ik vraag me wel af of het nieuwe model ook 3 verhuizingen zouden overleven maar gewoon in gebruik merk ik geen problemen.
  zaterdag 13 september 2025 @ 10:28:21 #203
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_218757421
De nieuwe Pax is echt in twee tellen in elkaar te klikken ook, echt een verbetering tov de oude!
KuikenGuppy
  zaterdag 13 september 2025 @ 12:23:20 #204
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_218758584
Ik heb de nieuwe staan en is dikke vette prima. Zo in elkaar te zetten.
En ik vind juist doordat de achterkant aan de zijkanten vast zit en dat hij zo op te zetten is dat het voor mij wat beter aanvoelt en de kast steviger is.
Trotste mama van Ambar
Het officiële liefje van @Monitor O+
pi_218761471
Ik heb ook oud en nieuw. Het opzetten is anders en het voelt allemaal wat wiebeliger totdat hij echt in elkaar staat. Als hij eenmaal staat merk ik geen enkel verschil.
Dus 1000 keer liever een nieuwe dan een tweedehands oude.
  zaterdag 13 september 2025 @ 17:18:31 #206
277627 Seven.
We are Borg.
pi_218762091
Mooi. In oktober gaan wij ook een Pax halen.
Resistance is futile.
pi_218782254
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2025 23:15 schreef Elleska het volgende:
Ik heb +10jaar oude kasten en het nieuwe model staan. Beide zijn prima. Het grote grootste pluspunt van de nieuwe is dat je deze in je eentje in elkaar kan zetten. Ik vraag me wel af of het nieuwe model ook 3 verhuizingen zouden overleven maar gewoon in gebruik merk ik geen problemen.
Thanks! Twijfel twijfel.... op zich vind ik die grijs-beige kasten van nu wel mooi (met witte deuren), maar ik hou toch ook wel van kwaliteit.

Mijn huidige kasten zijn inmiddels zo'n vijf a zes verhuizingen meegegaan...
  maandag 15 september 2025 @ 23:12:15 #208
277627 Seven.
We are Borg.
pi_218783294
quote:
2s.gif Op maandag 15 september 2025 20:54 schreef Postbus100 het volgende:

[..]
Thanks! Twijfel twijfel.... op zich vind ik die grijs-beige kasten van nu wel mooi (met witte deuren), maar ik hou toch ook wel van kwaliteit.

Mijn huidige kasten zijn inmiddels zo'n vijf a zes verhuizingen meegegaan...
Wij gaan sowieso voor de beige kasten (mogelijk met beige deuren). Ikea heeft wel veel mooie inspiratie foto's op hun website staan.
Resistance is futile.
pi_218783442
Wij hadden hier met de nieuwe kasten dat aan de buitenkant van een paar kasten de ‘lak’laag een (opengescheurde) luchtbel had (2 of 3 van de 8). Gelukkig bij onze eigen kasten waar alle zijkanten uit het zicht kwamen. Dus niet geruild, ivm extra gedoe en omdat het toch uit het zicht kwam.
Misschien een slechte batch. Was ook alleen bij de hoge kasten.
pi_218787786
Verder alle lof voor IKEA zeg!
De bezorgers meldden en maakten een foto van beschadigde verpakking.
En er waren 2 extra zijpanelen geleverd, die ik onnodig vind en ‘aangepraat’ door een medewerker in de showroom. De kast komt te staan in het magazijn.
Komt men zaterdag halen. Kosten ¤ 39,-
En voor de kleine beschadigingen ( aan de achterkant op de hoek ) 30% reductie ofwel ¤ 28,20

Morgen verder met inbouw van Ultrusta rek.

Top toch!? 👍🏼
pi_218789842
quote:
7s.gif Op maandag 15 september 2025 23:12 schreef Seven. het volgende:

[..]
Wij gaan sowieso voor de beige kasten (mogelijk met beige deuren). Ikea heeft wel veel mooie inspiratie foto's op hun website staan.
Ik ben zojuist even bij de Ikea geweest om die kleur te inspecteren, maar ik vind 'm toch te donker. Ik wil m'n kleren wel goed zien in een kast...
  dinsdag 16 september 2025 @ 21:45:11 #212
277627 Seven.
We are Borg.
pi_218790166
quote:
2s.gif Op dinsdag 16 september 2025 21:02 schreef Postbus100 het volgende:

[..]
Ik ben zojuist even bij de Ikea geweest om die kleur te inspecteren, maar ik vind 'm toch te donker. Ik wil m'n kleren wel goed zien in een kast...
Ik ga gewoon voor flink wat verlichting :+ .
Resistance is futile.
pi_218804224
Dus…de Ultrusta.
Inderhaast voor de verhuizing voor keukenvoorraad twee verkeerde kasten gekocht, nl.pax.
Omdat @Seven positief was, 😉 is één pax 50 br naar de slaapkamer verhuisd (achter een deur) en een Method keukenkast 60 br teruggeplaatst inclusief Ultrusta. Paste psies.
Zó veel ruimte nu voor voorraad, dat er ook weer een verhuisdoos leeg kon. w/
Plaatjes bij het praatje:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_218804710
Oh wat heerlijk overzichtelijk zo O+
pi_218805531
quote:
1s.gif Op donderdag 18 september 2025 15:59 schreef AnneX het volgende:
Dus…de Ultrusta.
Inderhaast voor de verhuizing voor keukenvoorraad twee verkeerde kasten gekocht, nl.pax.
Omdat @:Seven positief was, 😉 is één pax 50 br naar de slaapkamer verhuisd (achter een deur) en een Method keukenkast 60 br teruggeplaatst inclusief Ultrusta. Paste psies.
Zó veel ruimte nu voor voorraad, dat er ook weer een verhuisdoos leeg kon. w/
Plaatjes bij het praatje:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
_O_

En ben je tevreden over de kwaliteit? Erg benieuwd, als het goed is kunnen wij die van ons over een week of 4,5 ook in elkaar zetten .
Resistance is futile.
pi_218806220
quote:
14s.gif Op donderdag 18 september 2025 19:19 schreef Seven. het volgende:

[..]
_O_

En ben je tevreden over de kwaliteit? Erg benieuwd, als het goed is kunnen wij die van ons over een week of 4,5 ook in elkaar zetten .
Zeker. De klushulp zei het ook. 👍🏼 In elkaar zetten was even puzzelen.
En hij heeft 7 pax kasten gefikst.

@Seven het wordt geleverd. Dus bijtijds bestellen! Dat duurde twee weken in regio Utrecht.
Bij IKEA zelf de bestellijst laten opmaken. Paar weken later door een andere medewerker en de lijsten vergeleken. Die laatste adviseerde een mooier afgewerkte deur erbij en de stollen.
Omdat de Method niet voor de mooi en als backup in het ‘magazijn’ staat, laat ik de aanbevolen zijpanelen( stollen) weer ophalen. Het scheelt ook 1 cm. links en rechts.
En de deur is ook praktisch. Niet per se de “mooiere” afwerking.

[ Bericht 8% gewijzigd door AnneX op 18-09-2025 20:15:05 ]
pi_218808870
Vraagje voor de IKEA-fans/gebruikers:

Ik ga straks weer naar de IKEA om wat spullen uit te zoeken voor mijn nieuwe betrekking.
Ben geen IKEA-kenner zelf, voor paar weken terug nooit binnen geweest om iets zelf te kopen. Wel een bank en bed laten bestellen die worden thuis geleverd in de nieuwe flat waar ik over 1,5 week ga wonen.

Mijn vragen:

- als ik straks naar de winkel ga en zeg dat dit en dat wil hebben maar dat ik dit en dat ook geleverd wil hebben in mijn nieuwe flat over 1,5 week, kan of doen ze dat ook?
Vorige keer zeiden ze dat je het beste een week van tevoren iets kan bestellen vanuit de winkel zelf, omdat ze maar een kort 'window' hebben waarin ze kunnen leveren zeg maar (niet dat je iets kunt laten bezorgen over 4 weken als je NU in de winkel iets uitzoekt). Schijnbaar kan dat allemaal wél als je niet vanuit een winkel maar vanuit een magazijn iets besteld, ofzo. Ervaringen mee?

- monteren kan door een extern servicebedrijfje meen ik. Ervaringen mee, goede service?

- samenhangend met 2: zijn de meubels en bv boekenkasten makkelijk in elkaar te zetten voor iemand met twee linkerhanden? En zijn de bijsluiters/gebruikershandleidingen simpel en kort van stof of is het abracadabra voor een persoon met weinig technisch vernuft en inzicht, zoals ondergetekende?

Dank alvast.

Tack!
pi_218841173
Nog wat vragen:

- Die boekenkasten en dergelijke die door IKEA geleverd worden, worden neem ik aan met uitgebreide handleiding geleverd?

- Als ik dat externe bedrijfje inschakel dat namens IKEA de boel gaat monteren, dragen zij zelf dan zorg voor (de aanwezigheid van) het juiste gereedschap of dien ik dat te doen? Nemen zij zelf gereedschap mee?

- Ik hoorde gisteren toevallig over een boormachine of schroefmachine van IKEA voor 13 euro ofzo. Die zou wel heel handig zijn. Dien je die zelf te kopen of zorgt dat externe bedrijf als ik dat inschakel voor de aanwezigheid van goede boren etcetera?

Geen idee allemaal. Iemand ervaring mee?
  maandag 22 september 2025 @ 10:24:51 #219
319308 Tink89
To live is to dance
pi_218841276
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2025 10:10 schreef Sanvi het volgende:
Nog wat vragen:

- Die boekenkasten en dergelijke die door IKEA geleverd worden, worden neem ik aan met uitgebreide handleiding geleverd?

- Als ik dat externe bedrijfje inschakel dat namens IKEA de boel gaat monteren, dragen zij zelf dan zorg voor (de aanwezigheid van) het juiste gereedschap of dien ik dat te doen? Nemen zij zelf gereedschap mee?

- Ik hoorde gisteren toevallig over een boormachine of schroefmachine van IKEA voor 13 euro ofzo. Die zou wel heel handig zijn. Dien je die zelf te kopen of zorgt dat externe bedrijf als ik dat inschakel voor de aanwezigheid van goede boren etcetera?

De handleidingen zijn prima te doen. Behalve een schroevendraaier en een hamer heb je niks nodig (tenzij je je kasten aan de muur vast wilt zetten, dan heb je een boormachine nodig).

Dat externe bedrijf heeft zelf gereedschap mee.

Dat ding van 13 euro is een schroefmachinetje. Daar kun je echt niet mee boren. Voor simpele klusjes is het prima, maar meer moet je niet willen doen.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_218841589
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2025 10:24 schreef Tink89 het volgende:

[..]
De handleidingen zijn prima te doen. Behalve een schroevendraaier en een hamer heb je niks nodig (tenzij je je kasten aan de muur vast wilt zetten, dan heb je een boormachine nodig).

Dat externe bedrijf heeft zelf gereedschap mee.

Dat ding van 13 euro is een schroefmachinetje. Daar kun je echt niet mee boren. Voor simpele klusjes is het prima, maar meer moet je niet willen doen.
Die dames die het over dat machinetje hadden, sprake ook over een schoefmachine én over een boormachine, dus ik denk dat ze die boormachine dan apart hebben gekocht ofzo.

Ik zal deze week eens gaan shoppen voor een kleine boormachine en/of schroefmachine, wellicht toch wel handig.

Met die schroefmachine van 13 euro van IKEA kun je wel gewoon kleine schroefjes in die IKEA-kasten schroeven denk ik dan?

Boren in muren is wat te veel voor die dingen denk ik. :D

Bedankt voor je info!
  maandag 22 september 2025 @ 11:20:28 #221
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_218841825
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2025 10:58 schreef Sanvi het volgende:

[..]
Die dames die het over dat machinetje hadden, sprake ook over een schoefmachine én over een boormachine, dus ik denk dat ze die boormachine dan apart hebben gekocht ofzo.

Ik zal deze week eens gaan shoppen voor een kleine boormachine en/of schroefmachine, wellicht toch wel handig.

Met die schroefmachine van 13 euro van IKEA kun je wel gewoon kleine schroefjes in die IKEA-kasten schroeven denk ik dan?

Boren in muren is wat te veel voor die dingen denk ik. :D

Bedankt voor je info!
Die van 13 euro moet je zien als vervanging voor een schroevendraaier. Ideaal als je veel in elkaar moet zetten.
Trotste mama van Ambar
pi_218842038
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2025 11:20 schreef ieniminimuis het volgende:

[..]
Die van 13 euro moet je zien als vervanging voor een schroevendraaier. Ideaal als je veel in elkaar moet zetten.
Dan moet ik die misschien deze week toch maar even kopen, al moet ik dan weer terug naar die megagrote IKEA waar je makkelijk verdwaalt. Ik ga eens kijken waar die ligt, of zou het in het zelfservice gebied liggen?
  maandag 22 september 2025 @ 11:50:28 #223
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_218842044
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2025 11:49 schreef Sanvi het volgende:

[..]
Dan moet ik die misschien deze week toch maar even kopen, al moet ik dan weer terug naar die megagrote IKEA waar je makkelijk verdwaalt. Ik ga eens kijken waar die ligt, of zou het in het zelfservice gebied liggen?
In Duiven ligt het gereedschap precies tussen de spiegels overgang naar het magazijn. Of anders tussen de kinderafdeling en het restaurant.
Trotste mama van Ambar
  maandag 22 september 2025 @ 13:10:38 #224
319308 Tink89
To live is to dance
pi_218842886
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2025 11:49 schreef Sanvi het volgende:

[..]
Ook gewoon te koop bij een bouwmarkt (en regelmatig bij de lidl), mocht het een flink eind zijn naar de Ikea... Is vast ietsje duurder wel.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_218843081
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2025 10:10 schreef Sanvi het volgende:
Nog wat vragen:

Action verkocht laatst ook van die accu schroefmachines.en inderdaad de plaatselijke bouwmarkt ook.

De handleidingen zijn juist voor mensen die niet vaak kasten in elkaar zetten. Gewoon goed kijken. handleiding volgen en niet denken O, dat kan weet ik zo ook wel.

Het is wel handig om kasten in elkaar te zetten met zijn 2. Ik je eentje kan ook wel, maar is niet altijd even praktisch.

Succes!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')