Met andere woorden, ze willen geen asielzoekerscentrum, en daarom zijn ze tegen de komst van een hospice.quote:De aanwezigheid van een zorgvoorziening zou kunnen leiden tot de komst van andere organisaties. En ook daar gruwelen de villabewoners van.
Ja, die vieze terminale mensen ook. Bah, niet hier hoor, ga ergens anders maar liggen doodgaan.quote:De argumenten van met name de bewoners tegenover het pand zijn talrijk. "Van dat mensen dan ’s nachts bedlampjes zien branden tot dat de kinderen uit de buurt mogelijk terminaal zieke mensen onder ogen krijgen.
In zo'n hospice vindt misschien gemiddeld eens per week een overlijden plaats. Dat betekent dus dat er eens per week een lijkwagen door de straat rijdt. En daar maken ze zich dan druk om.quote:Er waren bezwaren tegen een grotere parkeerdruk en de angst dat er lijkwagens door de straat gaan rijden.
Als de mensen die geen problemen hebben met de luxe betalen, dan ook maar eens de armenwijken zouden mijden.quote:Op zaterdag 10 augustus 2024 15:08 schreef Plompzakker het volgende:
Dat doen ze maar mooi in een arme wijk. Wij betalen voor de luxe die we verdienen
Alsof die mensen daar op straat gaan lopen ook.quote:Op zaterdag 10 augustus 2024 15:09 schreef Kriegel het volgende:
[..]
Ja, die vieze terminale mensen ook. Bah, niet hier hoor, ga ergens anders maar liggen doodgaan.
![]()
En er komt natuurlijk bezoek bij die mensen.quote:Op zaterdag 10 augustus 2024 15:11 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
In zo'n hospice vindt misschien gemiddeld eens per week een overlijden plaats. Dat betekent dus dat er eens per week een lijkwagen door de straat rijdt. En daar maken ze zich dan druk om.
Nou en of!quote:Op zaterdag 10 augustus 2024 15:11 schreef MissButterflyy het volgende:
Schandalig. Wat denken die mensen wel? Goed dat dit in de media komt.
Hebben de mensen daar geen geld voor gordijnen oid?quote:Op zaterdag 10 augustus 2024 15:05 schreef maily het volgende:
Niet kunnen slapen omdat je bedlampjes bij een ander ziet branden
quote:Op zaterdag 10 augustus 2024 15:15 schreef mascara-klodder het volgende:
[..]
Hebben de mensen daar geen geld voor gordijnen oid?
Ja maar, dat kunnen ze die sneeuwvlokkindjes toch ook niet aandoenquote:Op zaterdag 10 augustus 2024 15:20 schreef Momo het volgende:
Misschien kunnen ze er een huis voor probleemjongeren van maken, als jullie geen hospice willen...
Het adres van de villa waar het hospice zou komen is Midden Duin en Daalseweg 23.quote:Op zaterdag 10 augustus 2024 15:14 schreef maily het volgende:
En er komt natuurlijk bezoek bij die mensen.
Geen idee hoe druk die straat is.
Maar "villawijk" suggereert toch wel een voor- en achtertuin.
En een behoorlijke afstand tot de straat.
Dank je!quote:Op zaterdag 10 augustus 2024 15:23 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Het adres van de villa waar het hospice zou komen is Midden Duin en Daalseweg 23.
Op Google Streetview kun je kijken hoe het daar eruit ziet. De villa ligt niet direct aan de straat, er is een oprijlaan om van de straat bij de villa te komen. Er is behoorlijk wat grond rond de villa, dus er kan genoeg parkeerruimte voor bezoekers gemaakt worden. Verder staan er allemaal bomen rondom de grond waar de villa staat, dus niemand ziet er iets van.
Dit ja..quote:Op zaterdag 10 augustus 2024 15:07 schreef maily het volgende:
Bang zijn dat je sneeuwvlokkindjes terminaal zieke mensen zien.
Ik denk dat alle nieuwszenders daar wel opnamen gaan maken nu.quote:Op zaterdag 10 augustus 2024 15:27 schreef Triggershott het volgende:
Namen en shamen, zodra ze zelf een hospice nodig hebben dan
Och, in de 15 jaar dat 1 van mijn beste vrienden echt recht tegenover een hospice woonde, en dat was bepaald geen villa-wijk heb ik daar echt nooit een bewoner van gezien.quote:Op zaterdag 10 augustus 2024 15:14 schreef maily het volgende:
[..]
En er komt natuurlijk bezoek bij die mensen.
Geen idee hoe druk die straat is.
Maar "villawijk" suggereert toch wel een voor- en achtertuin.
En een behoorlijke afstand tot de straat.
Alle huisnummers bij nr 23 in de buurt.quote:Op zaterdag 10 augustus 2024 15:32 schreef MissButterflyy het volgende:
Namen en rugnummers van de klagers.
Doe normaal, joh. Zoiets is niet ineens oké omdat het om mensen uit Bloemendaal gaat hoorquote:Op zaterdag 10 augustus 2024 15:32 schreef MissButterflyy het volgende:
Namen en rugnummers van de klagers.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het zijn echt maar een paar klojo's die dit tegenhouden![]()
Dan heb ik toch 1000x liever een hospice. Die bewoners vallen je tenminste niet lastigquote:Op zaterdag 10 augustus 2024 15:24 schreef DeVerzamelaar het volgende:
Snap ik wel, voor je het weet heb je over een paar jaar een AZC in je wijk zitten als het hospice om een of andere reden overbodig geworden is.
Als ze het lef hebben mogen ze dat best voor de camera zeggen hoor.quote:Op zaterdag 10 augustus 2024 15:34 schreef Raw85 het volgende:
[..]
Doe normaal, joh. Zoiets is niet ineens oké omdat het om mensen uit Bloemendaal gaat hoor
Je weet toch op wie je reageert? Alles wat niet goed gaat (in zijn leven) is de schuld van asielzoekers en migranten.quote:Op zaterdag 10 augustus 2024 15:25 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Zo kun je alles in het leven wel op asielzoekers betrekken.
Nou, dat is wel vaker dan 1x per week hoor. Ligt ook aan de grootte van het hospice. Prettig is anders maar er zijn ergere dingen natuurlijk .....quote:Op zaterdag 10 augustus 2024 15:11 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
In zo'n hospice vindt misschien gemiddeld eens per week een overlijden plaats. Dat betekent dus dat er eens per week een lijkwagen door de straat rijdt. En daar maken ze zich dan druk om.
@DeVerzamelaarquote:Op zaterdag 10 augustus 2024 15:39 schreef Blues het volgende:
Overigens is er in het oude klooster hier in het dorp (ja ik woon dus in dat kakdorp)al jaaaaaaaaren opvang voor statushouders en dat gaat uiteraard prima
Ondanks al het gezeik voordat deze mensen zouden komen.
Gaan we nu weer tegen elkaar opbieden wat wel en niet goed gaat met statushouders? Blijf toch eens on topic.quote:
1. Hij begon er overquote:Op zaterdag 10 augustus 2024 15:44 schreef matspontius het volgende:
[..]
Gaan we nu weer tegen elkaar opbieden wat wel en niet goed gaat met statushouders? Blijf toch eens on topic.
Ja de mensen die naar een hospice gaan komen daar natuurlijk om te herstellen. Damzzzzquote:Ook een mogelijk juridisch wapen tegen de komst van het hospice is dat op de grond van de villa een soort erfdienstbaarheid rust, dat er op dit perceel nooit een sanatorium of een andere inrichting voor het herstellen van zieken mag komen
Dat doe ik ook - lees maar terug. Jij begint weer met dat gezeik over statushouders. Waar het topic totaal niet over gaat. Dus .......quote:Op zaterdag 10 augustus 2024 15:45 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
1. Hij begon er over
2. Prima, ga jij dan ook ontopic?
Ik las 10 bedden. Is alsnog niet veel.quote:Op zaterdag 10 augustus 2024 15:47 schreef mascara-klodder het volgende:
Ook maar 6 bedden![]()
Nou nou nou wat een overlast van bezoekers zal dat geven hoor
Nee, heb je een bril nodig dat je zo slecht leest? En nu ontopic aub.quote:Op zaterdag 10 augustus 2024 15:47 schreef matspontius het volgende:
[..]
Dat doe ik ook - lees maar terug. Jij begint weer met dat gezeik over statushouders. Waar het topic totaal niet over gaat. Dus .......
4 logeerbedden dus die zijn daar maar een paar dagen om hun mantelzorg even rust te gunnen. Dus die komen daar niet om dood te gaan.quote:Op zaterdag 10 augustus 2024 15:48 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ik las 10 bedden. Is alsnog niet veel.
Denk het ook. Er komen inderdaad wel vaker lijkenwagens bij een hospice. Maar dat is ook het enige wat je merkt. En een van de redenen waarom mensen eindigen in een hospice is dat ze geen sociaal netwerk hebben. Dus dat extra parkeren van gasten valt ook wel mee.quote:Op zaterdag 10 augustus 2024 15:05 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Met andere woorden, ze willen geen asielzoekerscentrum, en daarom zijn ze tegen de komst van een hospice.
De spreidingswet geldt ook nog toch?quote:Op zaterdag 10 augustus 2024 15:20 schreef Momo het volgende:
Misschien kunnen ze er een huis voor probleemjongeren van maken, als jullie geen hospice willen...
Je zou toch verwachten dat als je je een dure villa kan veroorloven, je ook wel geld hebt voor gordijnen.quote:Op zaterdag 10 augustus 2024 15:05 schreef maily het volgende:
Je wordt na zo'n artikel al snel over één kam geschoren.quote:Op zaterdag 10 augustus 2024 16:17 schreef golfer het volgende:
Er is in ons dorp (ja, wij wonen in Bloemendaal) heel veel verontwaardiging over die paar kakkers in hun villa's die de komst van day hospice willen tegenhouden.
Ik denk niet dat het zo ver komt dat die kakkers ooit zelf een hospice nodig hebben. Tegen die tijd hebben ze al lang euthanasie gepleegd. Ze willen hun kleinkinderen immers niet confronteren met de aanblik van een terminaal zieke patiënt.quote:Op zaterdag 10 augustus 2024 16:34 schreef Deisyy het volgende:
Wat als die kakkers zelf een hospice nodig hebben, schaamteloos.
Dit is zo'n prachtig idee, dat moet gewoon ten uitvoer gebracht worden.quote:Op zaterdag 10 augustus 2024 16:48 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Het lijkt me zo mooi om een gruwelijk asociaal illegaal feest of straatrace te organiseren in zo'n buurt vol omhooggevallen zonnekoninkjes.
Ik werk (als vrijwilliger bij Caprera) ook aan de Hoge Duin en Daalseweg en ken de meeste bewoners van de villa's daar in de buurt ook.quote:Op zaterdag 10 augustus 2024 17:04 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Op een of andere manier herinnert de locatie van die villa me aan de ontvoering van Gerrit-Jan Heijn. Die woonde daar immers in de buurt aan de Hoge Duin en Daalseweg.
Alsof er de afgelopen paar jaar een functionerende gemeente geweest in Bloemendaal. Wat een wespennest is dat zeg.quote:Op zaterdag 10 augustus 2024 15:31 schreef Blues het volgende:
wmb is de gemeente niet assertief genoeg geweest,
quote:Op zaterdag 10 augustus 2024 15:47 schreef mascara-klodder het volgende:
Ook maar 6 bedden![]()
Nou nou nou wat een overlast van bezoekers zal dat geven hoor
Vandaar ook mijn reactie: uiteindelijk gaat het niet om het hospice op zichzelf.quote:Op zaterdag 10 augustus 2024 15:48 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Misschien getinte lenzen voor hun verrekijkers gebruiken?quote:Op zaterdag 10 augustus 2024 15:05 schreef maily het volgende:
Dit is niet waar. Mijn moeder is in een hospice overleden omdat ze niet thuis wilde sterven omdat mijn broertje nog zo jong was. En ik en mijn zus ook. Het zijn vaak best jonge mensen die sterven in een hospice.quote:Op zaterdag 10 augustus 2024 15:56 schreef HiZ het volgende:
[..]
Denk het ook. Er komen inderdaad wel vaker lijkenwagens bij een hospice. Maar dat is ook het enige wat je merkt. En een van de redenen waarom mensen eindigen in een hospice is dat ze geen sociaal netwerk hebben. Dus dat extra parkeren van gasten valt ook wel mee.
Feit is dat Bloemdaal=massaal VVD. Die egoïsme hoog in het vaandel hebben en nog nooit gehoord hebben van empathie. Dus wat mij betreft het nadeel van de twijfel voor hen.quote:Op zaterdag 10 augustus 2024 17:05 schreef HannahVrede het volgende:
Het zou maar eens kunnen zijn dat er een ander bezwaar is bij veel van deze omwonenden.
Beetje onnodig het eerste deel van deze post. Zoals gezegd gaat het om een paar bewoners die moeilijk doen, het merendeel dus niet.quote:Op zaterdag 10 augustus 2024 17:28 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Feit is dat Bloemdaal=massaal VVD. Die egoïsme hoog in het vaandel hebben en nog nooit gehoord hebben van empathie. Dus wat mij betreft het nadeel van de twijfel voor hen.
Verder getuigt het van disrespect voor de laatste wens van 1 van hun gewaardeerde medebewoners.
quote:Op zaterdag 10 augustus 2024 17:28 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Feit is dat Bloemdaal=massaal VVD. Die egoïsme hoog in het vaandel hebben en nog nooit gehoord hebben van empathie. Dus wat mij betreft het nadeel van de twijfel voor hen.
Verder getuigt het van disrespect voor de laatste wens van 1 van hun gewaardeerde medebewoners.
Het punt is hier niet op zichzelf het hospice.quote:Op zaterdag 10 augustus 2024 17:32 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Beetje onnodig het eerste deel van deze post. Zoals gezegd gaat het om een paar bewoners die moeilijk doen, het merendeel dus niet.
En die paar bewoners willen wel erg ver gaan om hun zin te krijgen. Dat is jammer.
Ik snap je betoog en dank voor enige achtergrondinfo.quote:Op zaterdag 10 augustus 2024 17:42 schreef HannahVrede het volgende:
[..]
[..]
Het punt is hier niet op zichzelf het hospice.
Het punt is dat de gemeente Bloemendaal een moeilijke gemeente is als het gaan over bestemmingsplannen en veranderingen ervan. Die dubbele maar die er al een tijdje genomen wordt: daar zagen sommigen waarschijnlijk de kans om hun stem te laten horen.
Is het triest dat dit moet gebeuren als bij zo een fantastisch en goed doel als een hospice? Natuurlijk! De plek is er fantastisch voor en vroeger waren er wel meer andere bestemmingen in de omgeving, zoals een hotel zelfs!
Alleen de gemeente, die maakt het onmogelijk. Die maakt het lastig om te beslissen dat er iets anders kan gebeuren in de buurt - zelfs iets kleins als een carport op eigen terrein of een tuinhuisje.
Dus dan pak je elke kans aan om de dubbele maat zichtbaar te maken, zonder dat de gemeente begint te schermen met 'niet ontvankelijk' en dus 'we doen er niets mee'.
Het is niet over de rug van terminale patiënten. Het is naar het bestuur van een hospice, dat (vanzelfsprekend op een prachtige locatie) een bestemmingswijziging wil.quote:Op zaterdag 10 augustus 2024 17:52 schreef FYazz het volgende:
[..]
Ik snap je betoog en dank voor enige achtergrondinfo.
Toch vind ik die "dus" uit je laatste alinea niet zo logisch.
We zijn wat mij betreft in dit land echt te verwend en verwaand als we over de rug van terminale mensen een punt richting een gemeente willen maken.
Ik begrijp wederom je punt en waardeer je uitgebreide uitleg zeer.quote:Op zaterdag 10 augustus 2024 18:08 schreef HannahVrede het volgende:
[..]
Het is niet over de rug van terminale patiënten. Het is naar het bestuur van een hospice, dat (vanzelfsprekend op een prachtige locatie) een bestemmingswijziging wil.
Wat mij betreft hebben ze die zegen! Het is echt een prachtige en rustige omgeving waar je waardig en in alle rust mag afscheid nemen en ik zou het iedereen toewensen.
Alleen in dit geval worden álle, lees dus echt alle, bestemmingswijzigingen door de gemeente afgekeurd - op een paar organisaties, stichtingen en mensen na.
Dát is pure inmenging en dat is dus voortrekken en dát moeten we toch echt niet willen, in welke gemeente je ook in Nederland woont!
Dát is ook het bezwaarschrift van de omgeving, voornamelijk alleen omdat dat eerder al vaker is afgewezen (want de gemeente wenst niet naar haar eigen sores te worden herinnerd) worden er dingen aangedragen die dan op het gevoel inspelen. Het lijkt mij hier ook terdege echt goed gebruikt te worden want waarmee er hier over een situatie gesproken wordt is echt af en toe te kortzichtig.
Maar is dat nu net niet ook de nieuwswaarde van dit artikel? Dat er iets is als een overduidelijk feit van een waardig afscheid, en dat kunnen gebruiken (als bedrijf en vastgoedondernemer/familie) om uiteindelijk toch een bestemmingsplan aan te passen?
Ik wil er gewoon voor waken dat deze emotiepolitiek (want zo heet dat dan) gewoon niet plaats vindt.
Ik zou het veel wenselijker vinden als we écht gaan kijken naar maatwerk en kwaliteit en wenselijkheid van de bewoners van een gemeenschap en gemeenten - en dan voornamelijk de nadruk op ook de verantwoordelijkheid van burgemeester en wethouders om de orde en saamhorigheid te waarborgen.
Edoch, na jaren: is het aankaarten van 'persoonlijk overlast' nog het enige dat juridisch houdbaar is voor een ontvankelijkheidsverklaring.quote:Op zaterdag 10 augustus 2024 18:25 schreef FYazz het volgende:
[..]
Ik begrijp wederom je punt en waardeer je uitgebreide uitleg zeer.
Doch als het bezwaar van de inwoners is dat de gemeente sterk aan voortrekken doet, dan kun je ook daar een procedure voor starten of dit via een andere wijze aan de kaak stellen, toch?
Het is van de gemeente zeker niet chic als het spel zo gaat, maar ik vind het persoonlijk even niet chic dat inwoners op deze manier het spel spelen en dan maar redenen als 'bedlampjes' en 'lijkwagens' gaan gebruiken voor het bezwaar.
Fatsoen is zo te lezen bij beide partijen wat mij betreft een beetje zoek.
Ik snap ergens dat vacuüm wel waarin die inwoners terechtkomen. Ik weet hoe star gemeenten kunnen zijn. Helaas zelf ook ervaring mee.quote:Op zaterdag 10 augustus 2024 18:32 schreef HannahVrede het volgende:
[..]
Edoch, na jaren: is het aankaarten van persoonlijk overlast nog het enige dat juridisch houdbaar is voor een ontvankelijkheidsverklaring.
Noem het niet fatsoenlijk (mee eens) of noem het kinderachtig, asociaal en onwenselijk - het is een enorme vacuüm waarin je gedwongen wordt als bewoner.
Let wel: dit artikel wat je nu leest is echt alleen nieuwswaardig (terecht wat mij betreft!) vanwege het enorme voorstellingsvermogen van een hospice, vanwege de noodzaak die toch iedereen begrijpen kan en vanwege de voorstelbaar ervan.
Maar dat neemt niet weg dat je écht in bochten wordt gewrongen om nog het leefbaar te houden: ja, ook als je in een groot huis en een lap grond woont en wat centen op de bank hebt.
Ook dan heb je wensen: misschien andere dan die van mensen die wonen in de binnenstad van Arnhem of Lutjebroek, maar die zijn er wel.
Als de gemeente er is om die te waarborgen, dan heeft zíj; hier gefaald - niet de mensen die moeten komen met zulke achterlijke drogredenen als een 'lijkwagen' en 'bedlampje bij het raam'.
Kinderen yeah right. Die vuige nimbyboomers willen gewoon zelf niet met hun nabije toekomst geconfronteerd wordenquote:Op zaterdag 10 augustus 2024 15:03 schreef tong80 het volgende:
tot dat de kinderen uit de buurt mogelijk terminaal zieke mensen onder ogen krijgen.
Je zou ze toch in ieder hospice weigeren?! Dan betalen ze maar 2 verpleegsters om thuis dood te kunnen gaan.quote:Op zaterdag 10 augustus 2024 16:34 schreef Deisyy het volgende:
[..]
Je wordt na zo'n artikel al snel over één kam geschoren.
Wat als die kakkers zelf een hospice nodig hebben, schaamteloos.
Dit kan toch geen verrassing zijn? Dit is nu eenmaal hoe de "elite" over gewone mensen denkt.quote:Op zaterdag 10 augustus 2024 15:03 schreef tong80 het volgende:
In Bloemendaal hebben villabewoners de komst van een hospice tegengehouden. Een woning aan de Midden Duin en Daalseweg was beschikbaar gesteld door de familie van de overleden vastgoedondernemer Theo Eichholz. Maar omwonenden gingen niet akkoord met de nieuwe bestemming.
[ afbeelding ]
Hospice Haarlem zocht een pand voor een tweede vestiging en dacht die te hebben gevonden, maar dat was buiten de rijke villabewoners gerekend. Directeur Pauline Jäger vertelt dat omwonenden hebben gedreigd tot de Hoge Raad door te procederen als de plannen worden uitgevoerd en dat wilde ze niet aangaan.
De argumenten van met name de bewoners tegenover het pand zijn talrijk. "Van dat mensen dan ’s nachts bedlampjes zien branden tot dat de kinderen uit de buurt mogelijk terminaal zieke mensen onder ogen krijgen. Er waren bezwaren tegen een grotere parkeerdruk en de angst dat er lijkwagens door de straat gaan rijden. Buren hebben een enquête rondgestuurd zodat omwonenden alle mogelijke bezwaren konden aankruisen”, vertelt Jäger aan de Telegraaf.
Ook was er angst voor precedentwerking. Het villapark is alleen bedoeld voor bewoning. De aanwezigheid van een zorgvoorziening zou kunnen leiden tot de komst van andere organisaties. En ook daar gruwelen de villabewoners van.
https://www.msn.com/nl-nl(...)a4f6c9df7cfadd&ei=35
Not in my backyard........![]()
"Hier" zijn we medemenselijker/socialer.
Ja maar de overlast door die tien bedlampjes!!!quote:Op zaterdag 10 augustus 2024 15:48 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Er zal een hoop fanmail binnen zijn gekomen ook. Citaat uit artikel:quote:Op zaterdag 10 augustus 2024 16:17 schreef golfer het volgende:
Er is in ons dorp (ja, wij wonen in Bloemendaal) heel veel verontwaardiging over die paar kakkers in hun villa's die de komst van day hospice willen tegenhouden.
quote:Op zaterdag 10 augustus 2024 22:14 schreef Claudia_x het volgende:
Ik wilde iets naars zeggen over boomers in Bloemendaal die nota bene tot de doelgroep behoren, tot ik bedacht dat@:Blues
er ook woont. Goed om te horen dat maar een enkeling tegen is.
Je probeert begrip te kweken voor: De gemeente doet kut dus nu doen wij het ook.quote:Op zaterdag 10 augustus 2024 18:32 schreef HannahVrede het volgende:
[..]
Edoch, na jaren: is het aankaarten van 'persoonlijk overlast' nog het enige dat juridisch houdbaar is voor een ontvankelijkheidsverklaring.
Noem het niet fatsoenlijk (mee eens) of noem het kinderachtig, asociaal en onwenselijk - het is een enorme vacuüm waarin je gedwongen wordt als bewoner.
Let wel: dit artikel wat je nu leest is echt alleen nieuwswaardig (terecht wat mij betreft!) vanwege het enorme voorstellingsvermogen van een hospice, vanwege de noodzaak die toch iedereen begrijpen kan en vanwege de voorstelbaar ervan.
Maar dat neemt niet weg dat je écht in bochten wordt gewrongen om nog het leefbaar te houden: ja, ook als je in een groot huis en een lap grond woont en wat centen op de bank hebt.
Ook dan heb je wensen: misschien andere dan die van mensen die wonen in de binnenstad van Arnhem of Lutjebroek, maar die zijn er wel.
Als de gemeente er is om die te waarborgen, dan heeft zíj; hier gefaald - niet de mensen die moeten komen met zulke achterlijke drogredenen als een 'lijkwagen' en 'bedlampje bij het raam'.
Ik probeer geen begrip te kweken - als je al mijn bijdragen zou lezen zou je zien dat ik de uiting van de bewoners ook niet fatsoenlijk vind.quote:Op zaterdag 10 augustus 2024 22:48 schreef stalybridge het volgende:
[..]
Je probeert begrip te kweken voor: De gemeente doet kut dus nu doen wij het ook.
Ik heb er geen enkel begrip voor
"De gemeente" is ook zijn inwoners, bovendien vormen de wethouders ook onderdeel van de bevolking die zij pretenderen te vertegenwoordigen. Wanneer de inwoners verbolgen zijn over hun gemeente zouden ze ook hun stemgedrag kunnen aanpassen om tot een andere raad te komen die op zijn beurt het vertrouwen in B&W zou kunnen opzeggen. Blijkbaar is de opstelling van de gemeente niet vervelend genoeg voor de bevolking om de boel op de spits te drijven.quote:Op zaterdag 10 augustus 2024 22:48 schreef stalybridge het volgende:
[..]
Je probeert begrip te kweken voor: De gemeente doet kut dus nu doen wij het ook.
Ik heb er geen enkel begrip voor
... En gaan dus in de buurt lopen rellen.quote:Op zaterdag 10 augustus 2024 15:50 schreef mascara-klodder het volgende:
[..]
4 logeerbedden dus die zijn daar maar een paar dagen om hun mantelzorg even rust te gunnen. Dus die komen daar niet om dood te gaan.
Wij begrijpen best de noodzaak om terug te vechten in een oorlog, maar kan dat niet ergens anders dan in Bloemendaal? Al dat lawaai, en straks zien de kinderen nog soldaten sneuvelen. Desnoods procederen we door tot het Strafhof!quote:Op zondag 11 augustus 2024 00:15 schreef TLC het volgende:
Als de russen ons land binnenvallen mogen ze bloemendaal houden![]()
Echt nietquote:Op zondag 11 augustus 2024 00:15 schreef TLC het volgende:
Als de russen ons land binnenvallen mogen ze bloemendaal houden![]()
Begrijp de reserves van deze omwonenden ergens wel; veranderingen brengen namelijk soms ook bepaalde nadelen met zich mede. Maar wanneer men o.a. 'bedlampjes' als argument aandraagt, mag hierover best eventjes achter de oren gekrabd worden.quote:Op zondag 11 augustus 2024 16:34 schreef Mubassie het volgende:
Diegene die klaagt over 'last van bedlampjes' moeten ze even met beide benen op aarde stompen.
'Een van de redenen' 'Dat is niet waar want mijn moeder'.quote:Op zaterdag 10 augustus 2024 17:27 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Dit is niet waar. Mijn moeder is in een hospice overleden omdat ze niet thuis wilde sterven omdat mijn broertje nog zo jong was. En ik en mijn zus ook. Het zijn vaak best jonge mensen die sterven in een hospice.
Mensen kunnen uiteenlopende redenen hebben. Het is een persoonlijke keuze. Er zijn ook weer mensen die juist wel thuis willen sterven.
Ik werk in de gezondheidszorg dus heb er wel vaker mee te maken.quote:Op zondag 11 augustus 2024 17:45 schreef HiZ het volgende:
[..]
'Een van de redenen' 'Dat is niet waar want mijn moeder'.
Zie je hoe je je reactie achterwege had kunnen laten? Ik wil je ervaring met je moeder niet bagatelliseren, die is erg genoeg.
Maar de laatste keer dat ik in een hospice kwam, was de persoon waarvoor ik er kwam de enige die regelmatig bezoek kreeg.
Dat miste ik ook, het besef van en waardering voor het edele altruïstische gebaar.quote:Op zondag 11 augustus 2024 15:33 schreef Scjvb het volgende:
Op locatie Amsterdam en in Haarlem waren wij absoluut niet onbekend met de overleden vastgoedondernemer Theo Eichholz en zijn familie.
De villa in kwestie, die beschikbaar gesteld wordt door familie ten behoeve van een hospice, siert bepaalde rijke mensen nu juist. Zo zijn er uiteraard meerderen in het rijke milieu die wat voor anderen over hebben en niet alleen aan zichzelf denken! In dezelfde villabuurt wonen oudere familieleden van mij die verder ook geen bezwaren hebben.
Derhalve moet ook mij van het hart het oneens te zijn met de villabewoners in kwestie in een vanzelfsprekend prachtig en tevens rustig deel van Bloemendaal. De inschatting is dat er zich weinig problemen zullen voordoen na eventuele komst van een hospice.
Hierover zal binnenkort, en uiteraard in geheel ontspannen sfeer op een nabijgelegen eveneens prachtige en bekende locatie, overleg gaan plaatsvinden in een poging hen op andere gedachten te brengen.
De buren zijn m.i. niets verplicht, ook niet als gebaar.quote:Op zondag 11 augustus 2024 18:26 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat miste ik ook, het besef van en waardering voor het edele altruïstische gebaar.
Het eigenbelang (van de buren) zou daarvoor moeten wijken, eens een keer.
Inderdaad vrouwmens. Dat zijn ze niet. Maar het hoeft niet altijd verplicht te zijn uiteraard. Dat is nou juist altruïsme.quote:Op zondag 11 augustus 2024 18:44 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
De buren zijn m.i. niets verplicht, ook niet als gebaar.
Dat weet ik. Maar woongenot is een groot ding.quote:Op zondag 11 augustus 2024 18:46 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Inderdaad vrouwmens. Dat zijn ze niet. Maar het hoeft niet altijd verplicht te zijn uiteraard. Dat is nou juist altruïsme.
Empathie, waardering voor het mooie gebaar. Wat dan niet.
Ben je weleens in die omgeving geweest? Met het woongenot is echt niks mis kan ik je zeggen. Ook niet als die villa een hospice zou worden. Het wordt geen treinstation of wat. Er hoeft niets voor gesloopt te worden.quote:Op zondag 11 augustus 2024 18:48 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Dat weet ik. Maar woongenot is een groot ding.
vrouwmens?quote:Op zondag 11 augustus 2024 18:46 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Inderdaad vrouwmens. Dat zijn ze niet. Maar het hoeft niet altijd verplicht te zijn uiteraard. Dat is nou juist altruïsme.
Empathie, waardering voor het mooie gebaar. Wat dan niet.
quote:Op zaterdag 10 augustus 2024 15:09 schreef Kriegel het volgende:
[..]
Ja, die vieze terminale mensen ook. Bah, niet hier hoor, ga ergens anders maar liggen doodgaan.
![]()
Uiteraard.quote:Op zondag 11 augustus 2024 18:44 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
De buren zijn m.i. niets verplicht, ook niet als gebaar.
Ja dat is wel een beetje gek geef ik toe. Maar dat doet niets af aan de boodschap.quote:
Ik heb er gewoond. Maar nogmaals, altruïstisch zijn is niet het eerste waar ik aan denk als er een villa even verderop een bestemming moet krijgen.quote:Op zondag 11 augustus 2024 18:50 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ben je weleens in die omgeving geweest? Met het woongenot is echt niks mis kan ik je zeggen. Ook niet als die villa een hospice zou worden. Het wordt geen treinstation of wat. Er hoeft niets voor gesloopt te worden.
Een bestemming. Het wordt allemaal wel een beetje zwaar gebracht m.i.quote:Op zondag 11 augustus 2024 18:53 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ik heb er gewoond. Maar nogmaals, altruïstisch zijn is niet het eerste waar ik aan denk als er een villa even verderop een bestemming moet krijgen.
Bart, je hebt net de verkeerde: mijn huis is mij heilig. Vandaar mijn strengheid.quote:Op zondag 11 augustus 2024 18:56 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Een bestemming. Het wordt allemaal wel een beetje zwaar gebracht m.i.
Rust is er en rust zal er blijven. Het is niet alsof de lijkauto's af en aan rijden.
Maar altruïstisch is dus: het eigenbelang ondergeschikt maken aan iets moois voor de samenleving.
Dat argument spreekt mij aan.
Het is vast geen groot offer dat zij daarvoor moeten brengen. Maar dat er daar uiteindelijk grenzen gesteld worden, zoals op een geheel ander vlak, zou niet vreemd zijn.quote:Op zondag 11 augustus 2024 18:26 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat miste ik ook, het besef van en waardering voor het edele altruïstische gebaar.
Het eigenbelang (van de buren) zou daarvoor moeten wijken, eens een keer.
Jij bent dus een directe belanghebbende? Dat is een mooie wending in dit topic.quote:Op zondag 11 augustus 2024 18:58 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Bart, je hebt net de verkeerde: mijn huis is mij heilig. Vandaar mijn strengheid.
Nee. Ik _heb_ er gewoond.quote:Op zondag 11 augustus 2024 19:00 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Jij bent dus een directe belanghebbende? Dat is een mooie wending van dit topic.
Dat doet behoorlijk wat af aan de boodschap.quote:Op zondag 11 augustus 2024 18:53 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ja dat is wel een beetje gek geef ik toe. Maar dat doet niets af aan de boodschap.
Da's weer geheel andere koek.quote:Op zondag 11 augustus 2024 19:01 schreef Hathor het volgende:
Plemp maar eens een AZC neer in dat Bloemendaal, dat zou pas grappige beelden opleveren.
Dat hebben wij al en dat gaat prima:quote:Op zondag 11 augustus 2024 19:01 schreef Hathor het volgende:
Plemp maar eens een AZC neer in dat Bloemendaal, dat zou pas grappige beelden opleveren.
Behalve het dorp zelf zijn in de gemeente Bloemendaal (Bennebroek en Overveen) er inderdaad al drie zonder problemen!quote:Op zondag 11 augustus 2024 19:01 schreef Hathor het volgende:
Woongenot voor wie precies?quote:Op zondag 11 augustus 2024 18:48 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Dat weet ik. Maar woongenot is een groot ding.
Staan ze leeg?quote:Op zondag 11 augustus 2024 20:29 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Behalve het dorp zelf zijn in de gemeente Bloemendaal (Bennebroek en Overveen) er inderdaad al drie zonder problemen!
Zeg maar, voor de omwonenden. Voor dus de bewoners van het gebied: daar waar dus in het artikel over gesproken wordt, die mensen zeg maar.quote:
quote:
Nee.quote:
En hun recht op woongenot telt zwaarder dan het recht op woongenot van de mensen die in die hospice kunnen wonen?quote:Op zondag 11 augustus 2024 20:48 schreef HannahVrede het volgende:
[..]
Zeg maar, voor de omwonenden. Voor dus de bewoners van het gebied: daar waar dus in het artikel over gesproken wordt, die mensen zeg maar.
Ik denk dat ik in mijn voorgaande bericht echt goed heb aangegeven wat het bezwaar kan zijn.quote:Op zondag 11 augustus 2024 20:53 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
En hun recht op woongenot telt zwaarder dan het recht op woongenot van de mensen die in die hospice kunnen wonen?
quote:
Wel meer hoor en ook redelijk wat ambulance verkeer. Maar dit is echt kleinzerig.quote:Op zaterdag 10 augustus 2024 15:11 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Als je de moeite neemt om terug te lezen kan je zien dat we al 3 opvanglocaties voor asiel(met een s)zoekers hebben in Bloemendaal.quote:Op maandag 12 augustus 2024 11:47 schreef SpecialK het volgende:
Maak er voor straf een azielszoekerscentrum van.
Zal ze leren.
Dan een 4de..quote:Op maandag 12 augustus 2024 11:51 schreef golfer het volgende:
[..]
Als je de moeite neemt om terug te lezen kan je zien dat we al 3 opvanglocaties voor asiel(met een s)zoekers hebben in Bloemendaal.
Doordat er 4 zeikers zijn, vind jij een hele gemeente kutquote:Op maandag 12 augustus 2024 11:54 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Dan een 4de..
Sorry mijn gunfactor voor bloemendaal is in dit topic door de grond gezakt.
Benieuwd hoeveel buurtbewoners daar op afkomen.quote:Op maandag 12 augustus 2024 13:05 schreef June. het volgende:
Ik lees dat Sander de Hosson een lezing gaat geven over palliatieve zorg aan de buurtbewoners. Mooi!
Waar heb je dat gelezen?quote:Op maandag 12 augustus 2024 13:05 schreef June. het volgende:
Ik lees dat Sander de Hosson een lezing gaat geven over palliatieve zorg aan de buurtbewoners. Mooi!
4? Ja?quote:Op maandag 12 augustus 2024 13:10 schreef XLVNB het volgende:
[..]
Doordat er 4 zeikers zijn, vind jij een hele gemeente kut.
golfer woont er en die heeft het over enkele kakkers. Dus tot we geen harde cijfers hebben, ga ik uit van zijn bevindingen als stakeholder.quote:Op maandag 12 augustus 2024 13:34 schreef SpecialK het volgende:
[..]
4? Ja?
Ik lees geen getallen. Ik lees: voldoende buurtbewoners om het ook daadwerkelijk te blokkeren.
Ik krijg met 4 andere buurtbewoners niet eens de politie opgeroepen na een explosie op het plein "wE heBbBen hEt tE DrUk iN hET ceNtrUm"[/mongolenstem].
Dus neen. 4 gaat er bij mij niet in.
Als jij in Bloemendaal de wijkagent belt dat er 5 verdachte buitenlanders door de wijk lopen, staan er binnen 3 minuten 3 politiebusjes hoor. Maar goed, niet ergens achterin de Bijlmer inderdaad.quote:Op maandag 12 augustus 2024 13:34 schreef SpecialK het volgende:
[..]
4? Ja?
Ik lees geen getallen. Ik lees: voldoende buurtbewoners om het ook daadwerkelijk te blokkeren.
Ik krijg met 4 andere buurtbewoners niet eens de politie opgeroepen na een explosie op het plein "wE heBbBen hEt tE DrUk iN hET ceNtrUm"[/mongolenstem].
Of het nu werkelijk zo snel gaat hoe u het schetst mag in twijfel worden getrokken, maar afhankelijk van waar zij op dat moment (actief of niet) zijn zou het best kunnen.quote:Op maandag 12 augustus 2024 13:38 schreef XLVNB het volgende:
[..]
Als jij in Bloemendaal de wijkagent belt dat er 5 verdachte buitenlanders door de wijk lopen, staan er binnen 3 minuten 3 politiebusjes hoor. Maar goed, niet ergens achterin de Bijlmer inderdaad.
quote:Op maandag 12 augustus 2024 13:38 schreef XLVNB het volgende:
[..]
Als jij in Bloemendaal de wijkagent belt dat er 5 verdachte buitenlanders door de wijk lopen, staan er binnen 3 minuten 3 politiebusjes hoor. Maar goed, niet ergens achterin de Bijlmer inderdaad.
Ik weet niet waar dit idee vandaan komt, maar ook in Bloemendaal is het de uitwerking van de ontmanteling van het voormalige KLPD. Dus zo een 'pretje' is het niet.quote:Op maandag 12 augustus 2024 14:59 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Of het nu werkelijk zo snel gaat hoe u het schetst mag in twijfel worden getrokken, maar afhankelijk van waar zij op dat moment (actief of niet) zijn zou het best kunnen.
Dat beveiliging in deze buurten stukken beter geregeld is dan in de Bijlmer lijkt een voldongen feit.
quote:Op maandag 12 augustus 2024 13:34 schreef SpecialK het volgende:
[..]
4? Ja?
Het zijn inderdaad meer dan 4 omwonenden. De meeste bezwaren rusten op ook de al bekende bezwaren die ik eerder aanhaalde in het gebied en de slechte communicatie 'wat nu te moeten na die 10 jaar die de familie als kostenloze openstelling voor zorg' bied.quote:Op maandag 12 augustus 2024 13:37 schreef XLVNB het volgende:
[..]
golfer woont er en die heeft het over enkele kakkers. Dus tot we geen harde cijfers hebben, ga ik uit van zijn bevindingen als stakeholder.
Dat over het 'onderuithalen van argumenten' of althans het proberen daarvan, had ik al eerder begrepen.quote:Op maandag 12 augustus 2024 18:07 schreef HannahVrede het volgende:
[..]
[..]
Ik weet niet waar dit idee vandaan komt, maar ook in Bloemendaal is het de uitwerking van de ontmanteling van het voormalige KLPD. Dus zo een 'pretje' is het niet.
Michiel en Celia doen het met zijn tweeën voor een gebied dat meer beslaat dan alleen de gemeente Bloemendaal - een kwartier zal het zeker niet zijn als je de wijkagent belt.
Bel je 112 met een spoed melding, dan is die er (met hoofdkantoor houdend in Haarlem/Overveen) binnen 10 minuten in Duin en Daal, als je pech hebt: juist vanwege het uitgestrekte gebied.
Da's natuurlijk ook de pech van maar 1 dienstauto tot je beschikking hebben en anders moeten smeken bij een vol toeristisch gebied als gemeente Zandvoort..
Maar ik denk dat je al merkt dat ik je argument van 'alleen maar elitaire mensen in Bloemendaal die voorrang krijgen' daar mee onderuit haal.
Voor @:Scjvb - De beveiliging in de buurt in niet geregeld door een verordening van de gemeente vanwege een 'elitair stel rijke stinkerds' (zoals hier genoemd wordt) in Bloemendaal. Natuurlijk is het wel zo dat er veel geïnvesteerd is in persoonlijk uitgegeven beveiliging via PAC's en dergelijke. Dat verhoogt wellicht de reactiesnelheid voor een melding bij de alarmcentrale, maar voorrang krijg je daarmee ook zeker niet!
Wat ben jij toch ook een schatje hè?quote:Op maandag 12 augustus 2024 19:20 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Dat over het 'onderuithalen van argumenten' of althans het proberen daarvan, had ik al eerder begrepen.Echter had ik in de voorgaande reactie(s) nooit de gerantie gegeven dat er binnen notime politie beschikbaar is.
Maar, heel goed van u dat u op de valreep toch aangeeft begrepen te hebben dat er versterking in de buurt actief is, mede door beveiliging in deze buurt. En dat "rijke stinkerds gaan voor" laten we maar even acherwege inderdaad.
quote:Diepe verontwaardiging over tegenwerking voor hospice in Bloemendaal. ‘Klap in het gezicht van iedereen die met de dood te maken heeft gehad’
12-08-24 11:54
Het landhuis dat van de familie twintig jaar gratis mocht worden gebruikt voor een hospice.
Het nieuws dat rijke villabewoners de vestiging van een hospice aan de Midden Duin en Daalseweg dwarszitten, heeft veel mensen op hun ziel getrapt. ‘Het is een klap in het gezicht van iedereen die met de dood te maken heeft gehad.’
Deze krant onthulde zaterdag dat Hospice Haarlem en Omstreken afziet van het realiseren van een vestiging aan de Midden Duin en Daalseweg omdat enkele dwarsliggers uit de buurt fel tegen zijn. Ze dreigen met gerechtelijke procedures om de komst van zo’n voorziening op z’n minst jarenlang te traineren.
Het nieuws leidde tot veel ingezonden brieven bij de krant. Ook op de facebookpagina van de politieke partij Hart voor Bloemendaal staan negatieve reacties. Een greep hieruit. ‘Dat zijn geen kakkers maar patsers van het ergste soort.’
https://www.facebook.com/(...)9JzUskejp8EFdibKGArl
Een ander schrijft: ‘Men moet zich dood schamen, de familie Eichholtz heeft het hart op de juiste plaats.’ Weer een ander: ‘vorig jaar verzet tegen asielzoekers in Bloemendaal, nu tegen een hospice in Bloemendaal. Trieste lui daar.’
Huisarts Ingrid Kuiper in Overveen keurt de egoïstische reactie uit de buurt ten diepste af, mailt ze naar de krant. ‘Een extra hospice is hard nodig. Ik schaam me voor u.’
Longarts Sander de Hosson schreef een column op de website van de zorgorganisatie Carend. De Hosson: ‘Een villabuurt wil geen hospice in de straat. Het is een klap in het gezicht van iedereen die met de dood te maken heeft gehad - en dat zullen we uiteindelijk allemaal’. De Hosson werd kort na de column uitgenodigd voor het geven van een lezing over palliatieve zorg - in Bloemendaal.
Een extra hospice is hard nodig. Ik schaam me voor u
Huisarts Ingrid Kuiper
De politieke partijen Zelfstandig Bloemendaal. D66 en Liberaal Bloemendaal hebben eveneens geschokt gereageerd. D66’er Lex Oude Weernink zegt ‘zeer teleurgesteld en verbijsterd’ te zijn. D66 betreurt dat terminaal zieken in Bloemendaal nu een mogelijkheid is ontnomen de laatste dagen van hun leven hier door te brengen.
Leonard Heukels van Liberaal Bloemendaal zegt dat ‘Bloemendaal op een manier in het nieuws komt, zoals je zou wensen dat het niet gebeurt’. Heukels is ervan overtuigd dat ieder raadslid dat met hem eens is en hoopt dat de raad - zonder politiek te bedrijven - een eendrachtige boodschap kan laten horen naar het villapark dat het hospice juist wel welkom is. ,,Het is geen supermarkt die daar komt en de rust in de buurt verstoort, het is een hospice.’’
Motie
Rob Slewe van Zelfstandig Bloemendaal heeft een motie ingediend om het college nogmaals met de familie Eichholtz, het hospice en de omwonenden in overleg te laten gaan. Slewe noemt in zijn motie het aanbod van de familie Eichholtz ‘een unieke mogelijkheid een hospice te vestigen in Bloemendaal’. De komst van zo’n hospice sluit volgens Slewe goed aan bij het landelijke en regionale beleid voor ouderen.
Directeur Pauline Jäger van de hospice trok het plan in na overleg met de familie Eichholtz, die de villa van wijlen vastgoedondernemer Theo Eichholtz voor zo’n hospice beschikbaar had gesteld. In deze villa, een landhuis in het groen met parkeergelegenheid op eigen grond, zou dat hospice komen ter nagedachtenis aan de vorig jaar overleden Theo Eichholtz. Hospice Haarlem moet nu wegens ruimtegebrek vaak terminale patiënten weigeren.
Juridische strijd
Sommige buurtbewoners hebben haar gewaarschuwd de komst van zo’n hospice tot bij de Hoge Raad te bevechten. Daardoor zou het hospice verwikkeld raken in een ongewenste jarenlange en kostbare juridische strijd. Directeur Pauline Jäger blijft ondanks deze teleurstelling wel zoeken naar een ander geschikt pand. De afgevallen villa staat nu op Funda te koop voor 5,8 miljoen euro.
In de vergrijsde gemeente Bloemendaal is een kwart van de bevolking boven de 65 jaar. Er bestaat een grote behoefte aan zo’n voorziening. Van de 65-plussers is 20 procent weduwe of weduwnaar.
Met alle respect naar de plaatsing van dit artikel hier, waar toch ook wel wat herhaling in zit: ik denk dat de raadsleden er echt heel goed aan zouden doen in dit reces, écht eens de overwegingen van de afgelopen verordeningen onder de loep te nemen.quote:
Oh, de Jopenkerk!! Wanneer? Dan kijk ik of er een trein naar het Haerlemsche gaatquote:Op maandag 12 augustus 2024 20:10 schreef HannahVrede het volgende:
[..]
Wat ben jij toch ook een schatje hè?Al dat omvloerse maakt je heerlijk toegankelijk en tegelijkertijd straal je precies genoeg flair uit om met dedain te kunnen schrijven vanuit het altijd zonnig
Haerlemse - waarschijnlijk onder het genot
van een drankje of drie
, op de hoek van het rozenprieel.
Enfin, met het komen tot de zaak: ja, ik benadrukte voor jou niet zo zeer het politie gebeurenin jouw buursgemeenschap Flowerdale
- maar het hebben van particuliere alarmcentrales
voor het alzo tolerante rijke goegemeente Duin en Daal.
![]()
Maar 'hierover zal jij voor mij binnenkort, en uiteraard in geheel ontspannen sfeer op een nabijgelegen eveneens prachtige en bekende locatie, met mij over tot een overleg gaan - in een poging de buurt op andere gedachten te brengen.'.![]()
Iedereen weet dat @Scjvb niet bestaat.quote:Op maandag 12 augustus 2024 20:49 schreef Leandra het volgende:
[..]
Oh, de Jopenkerk!! Wanneer? Dan kijk ik of er een trein naar het Haerlemsche gaat
Wellicht, dat zou ik ook niet uitsluiten. Maar hebben we daar ook niet een goed functionerende college en gemeenteraad voor nodig?quote:Op maandag 12 augustus 2024 20:46 schreef Blues het volgende:
Met zo'n goed doel als dit kan je toch een uitzondering maken?
Ik heb geen LinkedIn meer en kan er verder via google niks over vinden.quote:
Dat is een forse uitspraak, dame! Maar, Scjvb bestaat niet, tenminste als echte naam.quote:Op maandag 12 augustus 2024 20:56 schreef mascara-klodder het volgende:
[..]
Iedereen weet dat @:Scjvb niet bestaat.
Pffff ik moet toch echt nog een keer naar de Jopenkerk.... die ene keer dat ik er per ongeluk op het terras terecht kwam (omdat het naast de Pathe bleek te zijn) had ik mijn jongste bij me, dat is geen moment om uitgebreid te bieren.quote:Op maandag 12 augustus 2024 20:56 schreef mascara-klodder het volgende:
[..]
Iedereen weet dat @:Scjvb niet bestaat.
U middels een gesprek op andere gedachten brengen zal niet lukken, een gesprek met U zal dus frustrerend zijn voor vredelievende en gulle mensen.quote:Op maandag 12 augustus 2024 22:34 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Dat is een forse uitspraak, dame! Maar, Scjvb bestaat niet, tenminste als echte naam.
En u, net als alle namen/ users hier, posten slechts onder een nickname, ook "Hannah" enz.Toch?
Heb uiteraard in werkelijkheid een totaal andere naam.Maar wie twijfelt aan m'n posts, intenties e.d., daag ik uit om met mij in levende lijve in conclaaf te gaan in het Haerlemsche.
2 dorpen verderop in Santpoort Noord is ook een hospice gevestigd.quote:College, ga met partijen praten over komst hospice in Bloemendaal’. Steun voor motie om nog eens om tafel te gaan
De gemeenteraad van Bloemendaal geeft het college een duw in de rug om met Hospice Haarlem en Omstreken, de familie Eichholtz en de omwonenden te gaan praten over een mogelijk te vestigen hospice aan de Midden Duin en Daalseweg. Voor een motie met die strekking bestaat raadsbrede sympathie.
Alle partijen laten weten op z’n minst sympathiek tegenover de motie van Zelfstandig Bloemendaal te staan. Er zijn nuances. Bob van der Veldt van het CDA zegt ‘de intentie van de motie te steunen, maar benadrukt dat elke buur in Nederland naar de rechter kan stappen’. ,,We leven in een rechtsstaat.’’
Leonard Heukels van Liberaal Bloemendaal benadrukt dat de motie ook rekening moet houden met het beschermd dorpsgezicht van het villadorp Duin en Daal, als daar een hospice zou komen. Er moeten garanties komen dat het beschermd dorpsgezicht overeind blijft, benadrukt Heukels. ,,Op die manier moet je de omwonenden mee zien te krijgen. Anders stappen ze naar de rechter.’’
Marielys Roos van Hart voor Bloemendaal vindt de motie ‘sympathiek, maar de kwestie ongelooflijk ingewikkeld’. Haar partij steunt de motie, mits het hospice en familie Eichholtz dit toejuichen. ,,De villa waar het hospice in zou worden gevestigd staat immers al te koop op Funda. Misschien is de deur om daar een hospice te vestigen al dicht voor het hospice en de familie. Je moet je wel welkom voelen in de buurt. Als het college de motie gaat uitvoeren, moet de gemeente wel de verantwoordelijkheid nemen voor de participatie.’’
De overige partijen, VVD, D66, PvdA en GroenLinks, steunen de intentie van de motie van Rob Slewe van Zelfstandig Bloemendaal eveneens. VVD’er Rolf Harder: ,,Wij vinden het heel erg jammer dat deze grote tegenstellingen ontstaan zijn over een sympathiek initiatief en vragen alle belanghebbenden het goede gesprek met elkaar te blijven voeren, al dan niet onder regie van de gemeente.’’
Buurtapp
Het nieuws dat enkele omwonenden de komst van een hospice in een landhuis aan de Midden Duin en Daalseweg blokkeren is als een bom ingeslagen. Ook op de buurtapp van het villapark is er veel commotie over. Buurtgenoten schrijven het verzet tegen de komst van het hospice ‘belachelijk’ te vinden
Blijf het goede gesprek met elkaar voeren, al dan niet onder regie van de gemeente
VVD-fractievoorzitter Rolf Harder
De familie Eichholtz wilde de markante villa, uit de nalatenschap van vastgoedondernemer Theo Eichholtz, voor niets voor twintig jaar beschikbaar stellen aan Hospice Haarlem en Omstreken. Het hospice moet nu vaak terminaal zieken weigeren, omdat er geen plaats is.
De familie Eichholtz en het hospice besloten hun plan te laten varen na verzet van enkele buurtbewoners die dreigen de komst van het hospice tot bij de hoogste rechter aan te vechten. Dat zou leiden tot lange en dure procedures en daar zien het hospice en de familie van af. Het hospice blijft, met steun van de familie Eichholtz, wel op zoek naar een alternatieve plek.
quote:Verzet tegen hospice in Bloemendaal zorgt voor verbijstering in Santpoort-Noord: ’Wij zitten náást een basisschool, prachtig toch’
13-08-24 11:13
Nans Sluiters woont in de buurt waar hospice De Heideberg in Santpoort gevestigd is. „Inmiddels ben ik zelf bestuurslid en ik zet me na mij pensionering volledig in als vrijwilliger van dit prachtige initiatief.'’
Nans Sluiters woont in de buurt waar hospice De Heideberg in Santpoort gevestigd is. „Inmiddels ben ik zelf bestuurslid en ik zet me na mij pensionering volledig in als vrijwilliger van dit prachtige initiatief.'’ © Mediahuis
Santpoort-NoordHet bericht dat inwoners van Bloemendaal de komst van een hospice wisten te dwarsbomen, maakt veel emoties los. In Santpoort-Noord snappen ze weinig van de ophef. Daar zit al jaren een hospice, tot volle tevredenheid van omwonenden. „Het is zelfs zo dat een lokaal van ons pand door de school wordt gebruikt. Prachtig toch?”
Het is nog geen kwartier rijden, maar zo verhit als de gemoederen in Bloemendaal raakten door de mogelijke komst van een hospice aan de Midden Duin en Daalseweg, zo vredig is de stemming in Santpoort-Noord. Daar snappen ze weinig van de ophef in het miljonairsdorp. Sinds 2011 zit in de Wulverderlaan al een hospice waar vier terminaal zieken onderdak geboden wordt. „Met volledige goedkeuring en medewerking juist van de bewoners, want die vinden het juist een zegen om een hospice in hun buurt te hebben. Tot aan de school toe die ernaast ligt.”
Verzet Bloemendaal tegen hospice
Nans Sluiters weet waar ze het over heeft. Ze woont in de buurt waar hospice De Heideberg in Santpoort gevestigd is. „Inmiddels ben ik zelf bestuurslid en ik zet me na mij pensionering volledig in als vrijwilliger van dit prachtige initiatief. En ik ben niet de enige buurtbewoner die dat doet, want ik ken echt niemand hier in de omgeving die er iets op tegen heeft. Sterker nog, iedereen omarmt het juist en weet wat het betekent voor mensen die in de laatste fase van hun leven zitten.”
Dat enkele Bloemendaalse villabewoners daar anders over denken, kan Sluiters niet bevatten. „Juist als je zo bevoorrecht bent en het je aan niets ontbreekt, zou je verwachten dat je anderen dat ook gunt. In dit geval mensen wier leven echt eindigt nog een mooi afscheid met hun naasten laat beleven in een huis waar het hen aan niets ontbreekt. Maar daar denken deze bewoners anders over en willen geen lijkwagen of ambulance in hun wijk zien en kinderen niet confronteren met stervende mensen.”
Onbegrijpelijk, zegt Sluiters, want de villa waar het hospice zou komen heeft alleen al een oprijlaan van honderd meter en aan de achterkant al helemaal geen buren.
Directeur Pauline Jäger van Hospice Haarlem trok het plan voor de Bloemendaalse vestiging in na overleg met de familie Eichholtz, die de villa van wijlen vastgoedondernemer Theo Eichholtz voor zo’n hospice beschikbaar had gesteld. Sluiters zegt dat de regio juist een grote behoefte heeft aan meer bedden voor mensen in hun laatste levensfase en te maken heeft met enorme wachtlijsten. „Nu tellen we veertien hospicebedden in onze regio, maar dat hadden er acht meer kunnen zijn met het monumentale pand in Bloemendaal. Overigens zal er in heel ons land door de vergrijzing meer behoefte zijn aan hospices. We tellen er nu een kleine tweehonderd, maar dat is nu al volstrekt onvoldoende.”
Dat de familie van terminale zieken de zorg in De Heideberg waardeert blijkt uit het ’gastenboek’ dat in de hal van het prachtige pand ligt. Vele tientallen dankbetuigingen staan er in. Zijn laatste dagen waren fijn, omringd door lieve mensen. Hij mocht slechts kort bij jullie zijn, maar hij kon zich geen beter einde wensen. Bedankt lieverds. Sluiters: „Ja, daar doen we het voor, er zijn voor anderen. Jammer dat niet iedereen er zo over denkt...”
Hospice De Heidenberg staat in Santpoort naast een basisschool. De leerlingen zamelden geld in voor een fontein.
Het idee dat je kinderen moet beschermen tegen de aanblik van mensen in hun laatste levensfase, gaat er in Santpoort-Noord ook niet in. Hospice De Heideberg staat daar naast basisschool Parnassia. „De leerlingen zijn heel betrokken en hebben geld ingezameld voor een fontein in onze tuin waar steentjes liggen, die ter nagedachtenis door familie van overleden gasten zijn beschreven”, vertelt Sluiters. „Dat de dood juist bij het leven hoort wordt ze ook bijgebracht op school. Het is zelfs zo dat een lokaal van ons pand door de school wordt gebruikt. Prachtig toch?”
’Er wordt hier gelachen en genoten’
Een hospice is ook geen naargeestig iets, zegt ze. „Er wordt hier ook gelachen en onze gasten genieten hier echt van de zorg en aandacht die hen geboden wordt. Ze ’vieren’ bij ons het leven tot het laatste moment en dat proberen wij met al onze tientallen vrijwilligers zo aangenaam mogelijk te maken. Door bijvoorbeeld een kerstboom in een kamer te zetten in juni als iemand eigenlijk nog zo graag kerst wil vieren, maar wij weten dat dit gehaald wordt. Of een barbecue in de tuin te houden omdat een gast graag nog eenmaal met zijn familie gezellig bijeen wil zijn.”
De buurt toont een grote betrokkenheid, ervaren ze bij De Heideberg. „Met de jaarlijkse burendag kunnen ze hier ook gewoon binnenstappen en kijken hoe het er hier aan toegaat. Worden ze enthousiast van en er zijn veel bewoners die in plaats van een cadeau bij een speciale gelegenheid een donatie vragen voor het hospice. Dat is pas echt naastenliefde en ik wens dat ieder dorp of stad toe, in plaats van bewoners die tot de Hoge Raad toe proberen zo iets moois te voorkomen.”
„Pasgeleden kwam hier een moeder met haar kindje langslopen. Ik hoorde haar zeggen: ’Loop maar snel door, want het is een beetje eng hier’. De reactie van het kindje was hartverwarmend: ’Hoezo mama, hier gaan mensen dood en die wonen hier dan gewoon een tijdje...’ Dat is precies zoals het leven is en wij proberen onze gasten en familie een comfortabel thuis te bieden in die laatste levensfase.”
Waarom kun je dat wel begrijpen? Omdat lijkwagens in de regel te hard rijden? Of veel geluid maken?quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 12:07 schreef Pajanus het volgende:
Tja, ik kan begrijpen dat ze liever niet regelmatig lijkwagens door de straat zien rijden.
Of het netjes of redelijk is, dat denk ik niet. Maar ik kan het wel goed begrijpen, denk dat het ook nog wel afweegt dat dit niet de gemiddelde rijtjeswoningen zijn.
Jammer.. Bericht op LinkedIn was van 2 dagen geleden, waarin hij een DM had gepost dat 'ze' het zouden overwegen. Ik weet niet goed wie 'ze' zijn trouwens.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 11:15 schreef golfer het volgende:
[..]
Hij heeft het aangeboden, maar geen reactie ontvangen zegt hij in het bijgaande artikel.
[ link | afbeelding ]
Waarom begrijp je het omdat het niet de gemiddelde rijtjeswoningen zijn?quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 12:07 schreef Pajanus het volgende:
Tja, ik kan begrijpen dat ze liever niet regelmatig lijkwagens door de straat zien rijden.
Of het netjes of redelijk is, dat denk ik niet. Maar ik kan het wel goed begrijpen, denk dat het ook nog wel afweegt dat dit niet de gemiddelde rijtjeswoningen zijn.
Ach, ik denk dat er vaker suv's door de straat rijden.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 12:07 schreef Pajanus het volgende:
Ga met dit weer eens bij een verpleeghuis kijken.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 12:12 schreef June. het volgende:
Ze zullen echt niet af en aan rijden, die wagens. Iets frequenter dan een gemiddeld bejaardenhuis zou ik zeggen.
[..]
Dit is wel uitzonderlijk weer ja.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 12:19 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ga met dit weer eens bij een verpleeghuis kijken.
Dit is waarschijnlijk een serieuze reactie.quote:Op zaterdag 10 augustus 2024 15:08 schreef Plompzakker het volgende:
Dat doen ze maar mooi in een arme wijk. Wij betalen voor de luxe die we verdienen
terechtquote:Op dinsdag 13 augustus 2024 12:30 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Dit is waarschijnlijk een serieuze reactie.
Geen haat en afgunst, het is een bijzonder verhaal en daarom haalt het de media.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 12:51 schreef HannahVrede het volgende:
Waarom zou je op elkaar blijven ingaan met deze emotie-sensationele kaders van deze media aandacht?
Waarom zou je niet kijken naar de wezenlijke bezwaren aan het plan en de motie van Rob/Zelfstandig Bloemendaal?
Iedereen steeds maar met hun emoties...![]()
Wat nou van het plan voor het gezinsvervangend tehuis?! Wat van de tandarts en huisarts in de buurt?! Of dat initiatief van het verzamelhuis voor gehandicapten?
Waarom kregen deze plannen niet dezelfde aandacht? Hoe kan het dat dit nu ineens zo een ding is? De media?! De collectieve haat en afgunst tegenover andere mensen?
Inderdaad je derde punt, lijkwagens = dood. Treurige mensen, rouwstoeten etcetera.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 12:12 schreef June. het volgende:
[..]
Waarom kun je dat wel begrijpen? Omdat lijkwagens in de regel te hard rijden? Of veel geluid maken?Of is het omdat je het ongemakkelijk vind, als in: "yikes, er ligt een dood iemand in" en je met de dood wordt geconfronteerd?
Ze zullen echt niet af en aan rijden, die wagens. Iets frequenter dan een gemiddeld bejaardenhuis zou ik zeggen.
[..]
Jammer.. Bericht op LinkedIn was van 2 dagen geleden, waarin hij een DM had gepost dat 'ze' het zouden overwegen. Ik weet niet goed wie 'ze' zijn trouwens.
Nee, ik denk dat dit meer impact op de waarde van deze huizen heeft tov. bij een rijtjeswoning. Daarnaast ook op het straatbeeld.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 12:16 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Waarom begrijp je het omdat het niet de gemiddelde rijtjeswoningen zijn?
Als je in een villa woont mag je je aan meer zaken storen?
Hoezo ga er van uit dat de rouwstoet vanaf het hospice vertrekt of langs het hospice gaat?quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 13:04 schreef Pajanus het volgende:
[..]
Inderdaad je derde punt, lijkwagens = dood. Treurige mensen, rouwstoeten etcetera.
Als je dat eens voorbij ziet komen a la, maar al wordt dit iets dagelijks zou ik het vervelend vinden.
Alleen, treurige mensen zal je niet snel zien, want die zitten in de auto. Een rouwstoet is meestal van het rouwcentrum naar crematorium/begraafplaats. Dagelijks is echt overdreven. Misschien maandelijks, afhankelijk van het aantal plekken (maar die zullen beperkt zijn).quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 13:04 schreef Pajanus het volgende:
[..]
Inderdaad je derde punt, lijkwagens = dood. Treurige mensen, rouwstoeten etcetera.
Als je dat eens voorbij ziet komen a la, maar al wordt dit iets dagelijks zou ik het vervelend vinden.
Waarom zou het hospice invloed hebben op de waarde van de villa?quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 13:05 schreef Pajanus het volgende:
[..]
Nee, ik denk dat dit meer impact op de waarde van deze huizen heeft tov. bij een rijtjeswoning. Daarnaast ook op het straatbeeld.
Maar als je in een villa woont heb je maar pech zeker? Je woont er immers al en moet het ermee eens zijn?
Precies dat. Het mooiste hospice van Nederland ligt in Rozendaal, het Wassenaar van Gelderland.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 13:08 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Waarom zou het hospice invloed hebben op de waarde van de villa?
Het is geen daklozenopvang ofzo.
Zie ook mijn post #27quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 13:08 schreef June. het volgende:
[..]
Alleen, treurige mensen zal je niet snel zien, want die zitten in de auto. Een rouwstoet is meestal van het rouwcentrum naar crematorium/begraafplaats. Dagelijks is echt overdreven. Misschien maandelijks, afhankelijk van het aantal plekken (maar die zullen beperkt zijn).
Emoties? Nah. Mij gaat het erom welke redenen ze opgeven waardoor ze het niet willen. Dat getuigt niet van heel veel respect naar de medemens vind je niet?quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 12:51 schreef HannahVrede het volgende:
Waarom zou je op elkaar blijven ingaan met deze emotie-sensationele kaders van deze media aandacht?
Waarom zou je niet kijken naar de wezenlijke bezwaren aan het plan en de motie van Rob/Zelfstandig Bloemendaal?
Iedereen steeds maar met hun emoties...![]()
Wat nou van het plan voor het gezinsvervangend tehuis?! Wat van de tandarts en huisarts in de buurt?! Of dat initiatief van het verzamelhuis voor gehandicapten?
Waarom kregen deze plannen niet dezelfde aandacht? Hoe kan het dat dit nu ineens zo een ding is? De media?! De collectieve haat en afgunst tegenover andere mensen?
Ik vind het steevast hier mensen van een gemeente over één kan scheren, behalve als er mede-Fokkers uit een gebied komen anders wel degelijk heel emotioneel qua overreactie.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 12:57 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Geen haat en afgunst, het is een bijzonder verhaal en daarom haalt het de media.
Waarom reageer je zelf zo emotioneel? Ik zie hier geen emotionele reacties, alleen verbazing en dat er zelfs harde grappen over worden gemaakt.
Wat vooral bijzonder is, zijn de verklaringen van de tegenstanders waarom ze geen hospice willen in hun straat. Daar heb ik echt hard om gelachen. Hoef je niet emotioneel van te worden.
'... Vind je niet?'quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 13:13 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Emoties? Nah. Mij gaat het erom welke redenen ze opgeven waardoor ze het niet willen. Dat getuigt niet van heel veel respect naar de medemens vind je niet?
Ik heb om de hoek een rouwcentrum zitten waar mensen ook opgebaard liggen. Ik heb er zero last van. Ik zie wel af en toe lijkwagens maar hé, that's life. Mensen gaan dood. Ik ervaar ook totaal geen nadelige gevolgen voor mijn kinderen. Ze zien niks. Natuurlijk is dit wel iets anders dan een hospice, maar de reden die ze opgeven dat kinderen ernstig zieke mensen eng vinden vind ik echt pure nonsens. Kinderen zien deze mensen niet eens bij die villa, tenzij ze daar constant in de bosjes gaan liggen.
Mijn fout, dat maakt al een heel verschil.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 13:08 schreef June. het volgende:
[..]
Alleen, treurige mensen zal je niet snel zien, want die zitten in de auto. Een rouwstoet is meestal van het rouwcentrum naar crematorium/begraafplaats. Dagelijks is echt overdreven. Misschien maandelijks, afhankelijk van het aantal plekken (maar die zullen beperkt zijn).
Omdat een bestemmingswijziging de waarde verandert van een nabijgelegen object.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 13:08 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Waarom zou het hospice invloed hebben op de waarde van de villa?
Het is geen daklozenopvang ofzo.
En bloemendalers worden niet voor veel misstanden wakker maar zodra je met de investeringswaarde van hun huis gaat knoeien zodat het van 1,6 miljoen naar 1,5 miljoen zakt ... oei dan zijn ze er ineens bij. Dat... gaat te ver...quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 13:36 schreef HannahVrede het volgende:
[..]
Omdat ene bestemmingswijziging de waarde verandert van een nabijgelegen object.
Het gebied Rozendaal, waar Rozenheuvel ligt, heeft een andere bestemmingswaarde dan Duin en Daal: al vanaf 1918 - dus uiteindelijk is dat al anders bepaald in de vroege orde en Bouwbesluit - de huizen daar rond omheen zijn er later bijgebouwd toen het al een maatschappelijke functie had.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 13:10 schreef June. het volgende:
[..]
Precies dat. Het mooiste hospice van Nederland ligt in Rozendaal, het Wassenaar van Gelderland.
Wel vreemd dat het in andere villa wijken geen probleem is.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 13:36 schreef HannahVrede het volgende:
[..]
Omdat ene bestemmingswijziging de waarde verandert van een nabijgelegen object.
Dus in dit geval is het idee mooi, maar de uitvoering gaat nogal wat spaak - hier heb je de gemeente voor nodig en de gemeente is vooralsnog verdeeld of niet in stata de(ze) burgers hun een dienst te verlenen.
Schijnbaar is het voor deze omwonenden zo dat (en dus niet Bloemendalers) dat als blijkt dat diezelfde gemeente geen akkoord kan geven voor een eigen aanpassingen van het Bouwbesluit maar wel voor één plan dat zoveel aandacht krijgt - dat er dan terecht de vraag gesteld mag worden of die 100.000 euro waardevermindering in naam van het collectief, een rechtvaardige is.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 13:41 schreef SpecialK het volgende:
[..]
En bloemendalers worden niet voor veel misstanden wakker maar zodra je met de investeringswaarde van hun huis gaat knoeien zodat het van 1,6 miljoen naar 1,5 miljoen zakt ... oei dan zijn ze er ineens bij. Dat... gaat te ver...
Moet ik het zo lezen?
Deze villa werd toch geschonken door de eigenaar die is overleden om als hospice door te gaan?quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 13:41 schreef HannahVrede het volgende:
[..]
Het gebied Rozendaal heeft een andere bestemmingswaarde dan Duin en Daal, al vanaf 1918 - dus uiteindelijk is dat al anders bepaald.in de vroege orde - de huizen daar rond omheen zijn er later bijgebouwd toen het al een maatschappelijke functie had.
Ook is het ene vrij gelegen landgoederenzone, met nog zeker 27,5% aan opvulbare ruimte voor maatschappelijke en zorggerichte bestemming. Dat kan ook een gemengde functie zijn: waarschijnlijk vanwege landgoed Rozendaal.
Caprera en Schapenduin hebben deze functies bij Duin en Daal en in de gemeente Bloemendaal is ruim 85+% al bezet. Duin en Daal heeft daarnaast een verplicht beschermd karakter gekregen.
De rest heb ik al uitleg over gegeven in de vorige posts en vragen gesteld voor beantwoording.
"Waardevermindering" op een huis wat voor 900.000 gekocht is ooit en nu maar 500.000 winst oplevert ipv 600.0000 voor de erven straks. Niet eens voor de huidige eigenaren. In 90% van de gevallen.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 13:46 schreef HannahVrede het volgende:
Schijnbaar is het voor deze omwonenden zo dat (en dus niet Bloemendalers) dat als blijkt dat diezelfde gemeente geen akkoord kan geven voor een eigen aanpassingen van het Bouwbesluit maar wel voor één plan dat zoveel aandacht krijgt - dat er dan terecht de vraag gesteld mag worden of die 100.000 euro waardevermindering in naam van het collectief, een rechtvaardige is.
Goed, begrijpelijk dat natuurlijk de redenen die opgegeven zijn aan de krant, het meest belachelijke zijn en dus alleen de media gehaald hebben. Er zijn echt meer bezwaren en ik haal ze dan zelfs alleen nog vanuit de ambtelijke hoek..quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 13:44 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Wel vreemd dat het in andere villa wijken geen probleem is.
Ik kan me met de beste wil van de wereld niet voorstellen dat je villa door de komst van een hospice in een andere villa in waarde keldert.
Bovendien, dat werd niet aangevoerd als argument van de tegenstanders.
Misschien dat je in één van de andere van door mij aangedragen redenen wel een soort visie mee kan ontwikkelen om het volledige plaatje te zien en daarmee ook de bezwaren. Je blijft namelijk wel erg hangen op het punt van de waardevermindering.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 13:49 schreef SpecialK het volgende:
[..]
"Waardevermindering" op een huis wat voor 900.000 gekocht is ooit en nu maar 500.000 winst oplevert ipv 600.0000 voor de erven straks. Niet eens voor de huidige eigenaren. In 90% van de gevallen.
Is voor mij geen goede reden om een hospice tegen te houden.
Sorry not sorry.
Omdat ik er inmiddels van overtuigd ben dat dat de enige en belangrijkste mening is die de mensen daar motiveert in actie te komenquote:Op dinsdag 13 augustus 2024 13:54 schreef HannahVrede het volgende:
[..]
Misschien dat je in één van de andere van door mij aangedragen redenen wel een soort visie mee kan ontwikkelen om het volledige plaatje te zien en daarmee ook de bezwaren. Je blijft namelijk wel erg hangen op het punt van de waardevermindering.
Ik zie dat je vooral heel veel schrijft, maar weinig zegt. Wat zijn dan precies de andere bezwaren behalve NIMBY? Ik lees alleen maar bezwaren die gebaseerd zijn op niks en onwetendheid over palliatieve zorg.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 13:51 schreef HannahVrede het volgende:
[..]
Goed begrijpen dat natuurlijk de redenen die het meest belachelijke zijn alleen de media gehaald hebben. Er zijn echt meer bezwaren en ik haal ze dan zelfs alleen nog vanuit de ambtelijke hoek..
Waarom het in andere 'villawijken' wel kan is omdat het bestemmingsplan dat toelaat.
Zo zijn veel van die huizen die als hospice daar zijn ingezet voorafgaand eerst een jongens- of meisjesinternaat geweest of een zorglocatie van Leger des Heils / Jeugdzorg of bijvoorbeeld omdat de bezetting percentage dat toeliet en het Bouwbesluit.
Als de nadruk wordt gelegd op steeds maar dat het een villa wijk en mensen met veel geld op de bank: dan zijn we toch eigenlijk rond waarom de meeste hier er een punt van blijven maken en zelfs naam en rugnummers gaan eisen of zeggen dat de bewoners maar zelf een eenzame doos moeten sterven? Onder aan de lijst, achter in de bus? Zoiets?
Dit gaat kennelijk meerendeel van de schrijvers hier inderdaad niet om het plan opzichzelfstaand, namelijk een hospice op een prachtige locatie (nogmaals, mijn zegen) maar meer om het neerhalen van andere mensen, om een andere mening.
Maar welkom op Fok!Dit valt er ook onder.
Ja, ik zou heel erg graag van mijn hele tuin ook een dierentuin willen maken voor verwaarloosde circus dieren: heel graag zelfs want die dieren worden tegenwoordig massaal verhandeld maar het buitenland, waar ze tijdens transport zelfs al sterven! Ik vind in Nederland een goede plaats binnen de EU waar dit kan en ik heb de ruimte!quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 13:49 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Deze villa werd toch geschonken door de eigenaar die is overleden om als hospice door te gaan?
Kunnen de buurtbewoners in zo’n geval eens niet over hun hart strijken?
Trouwens, heel wat inwoners van Bloemendaal zelf zijn ook geschokt dat het zo is gegaan nu.
Ik heb zeker al 4 pagina's geleden meegeschreven in dit topic over de achtergrond in Bloemendaal, de gemeente en dat er meer dan een paar "miljonairs op een kluitje" bezwaar zien.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 13:58 schreef June. het volgende:
[..]
Ik zie dat je vooral heel veel schrijft, maar weinig zegt. Wat zijn dan precies de andere bezwaren behalve NIMBY? Ik lees alleen maar bezwaren die gebaseerd zijn op niks en onwetendheid over palliatieve zorg.
Ik quote: ,,Van dat mensen dan ‘s nachts bedlampjes zien branden tot dat de kinderen uit de buurt mogelijk terminaal zieke mensen onder ogen krijgen. Er waren bezwaren tegen een grotere parkeerdruk en de angst dat er lijkwagens door de straat gaan rijden."
Allemaal dus totale nonsens, van een kleine groep miljonairs. Het merendeel van de buurt vind het geen probleem. Ik lees dat de villa is gelegen op een ruim stuk grond, met een eigen oprijlaan en ook de mogelijkheid om auto's te parkeren zodat er geen overlast is voor de buurt. Tja.
Ik kan er even niets aan doen dat jij de rest van mijn bijdrages niet begrijpt of niet gelezen hebt. Als je vragen hebt verder over wat een Bouwbesluit is en over de situatie rondom Bloemendaalse gemeente en Duin en Daal - stuur mij gerust een DMmetje, leg ik het wat meer in een nóg groter verhaal uit.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 13:58 schreef June. het volgende:
[..]
Ik zie dat je vooral heel veel schrijft, maar weinig zegt. Wat zijn dan precies de andere bezwaren behalve NIMBY? Ik lees alleen maar bezwaren die gebaseerd zijn op niks en onwetendheid over palliatieve zorg.
Ik quote: ,,Van dat mensen dan ‘s nachts bedlampjes zien branden tot dat de kinderen uit de buurt mogelijk terminaal zieke mensen onder ogen krijgen. Er waren bezwaren tegen een grotere parkeerdruk en de angst dat er lijkwagens door de straat gaan rijden."
Allemaal dus totale nonsens, van een kleine groep miljonairs. Het merendeel van de buurt vind het geen probleem. Ik lees dat de villa is gelegen op een ruim stuk grond, met een eigen oprijlaan en ook de mogelijkheid om auto's te parkeren zodat er geen overlast is voor de buurt. Tja.
Ten eerste lees ik toch echt in een artikel dat het er maar om 2 omwonenden gaat. Zie: https://haarlem105.nl/wee(...)my-backyard-gehalte/quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 14:01 schreef HannahVrede het volgende:
[..]
Ik heb zeker al 4 pagina's geleden meegeschreven in dit topic over de achtergrond in Bloemendaal, de gemeente en dat er meer dan een paar "miljonairs op een kluitje" bezwaar zien.
Dat de krant er uiteindelijk de meest ridicule dingen uitpikt lees ik ook wel en heb ik al eerder eens onfatsoenlijk genoemd.
heb je geen vertrouwen in het ambtelijk apparaat dan, dat je er zo in opgaat?quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 14:01 schreef HannahVrede het volgende:
[..]
Ik heb zeker al 4 pagina's geleden meegeschreven in dit topic over de achtergrond in Bloemendaal, de gemeente en dat er meer dan een paar "miljonairs op een kluitje" bezwaar zien.
Dat de krant er uiteindelijk de meest ridicule dingen uitpikt lees ik ook wel en heb ik al eerder eens onfatsoenlijk genoemd.
Er zijn 2 bewoners die actief willen actievoeren tegen het idee van het hospice, met bijbehorende argumenten.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 14:07 schreef June. het volgende:
[..]
Ten eerste lees ik toch echt in een artikel dat het er maar om 2 omwonenden gaat. Zie: https://haarlem105.nl/wee(...)my-backyard-gehalte/
En die andere argumenten haal ik niet terug uit die 4 pagina's geleden.
Inderdaad. Er zitten veel mitsen en maren aan de gemeenteraad in Bloemendaal en dit hele verhaal.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 14:08 schreef Loverboii het volgende:
[..]
heb je geen vertrouwen in het ambtelijk apparaat dan, dat je er zo in opgaat?
Mensen zouden zich beter focussen op de prachtlocatie na de dood ipv er voor. Maar goed een buurtreferendum dus.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 14:17 schreef HannahVrede het volgende:
[..]
Inderdaad. Er zitten veel mitsen en maren aan de gemeenteraad in Bloemendaal en dit hele verhaal.
En ik begrijp best de opmerkingen die oppervlakkig toch het zelfde moeten lijken, want: 'in andere 'villawijken' kan het toch ook?!' - maar zo zie je maar dat elke gemeente, elke buurt, anders is en hier mist gewoon de verbinding van de raad met de buurt.
De buurt is maar klein, ons kent ons is een begrip dat nog zacht uitgedrukt is. Er wordt over gepraat en wat men dan zegt tegen een media kan zo eens heel anders zijn dan achter de deur thuis.
Immers, wil jij toch die ene klootzak van één straatje verderop toch niet zijn die er eigenlijk toch ook mee zit?
Nee, stel je voor!
En zo zijn er emoties, overal emoties die vermengd raken met een plan - en dat plan dat behelst niet alleen het waardig mogen sterven op een prachtlocatie maar ál het ambtelijke dat er bij komt kijken.
In de ene buurt en gemeenschap kan dit heel makkelijk en snel, omdat er ruimte voor is en in de planning en Bouwbesluit ook. Alleen in een andere buurt wordt er al jaren getraineerd (door de gemeente) en getrokken en is op een gegeven moment het een kwestie van: opgeven door doorgaan.
Dus omdat een ander niet iets heeft gekregen of wordt gegund (carport, gezinsvervangendhuis, etc), mag een ander geen villa schenken aan een hospice? Natuurlijk is een gezinsvervangendhuis en een voorziening voor gehandicapten óók belangrijk, maar staat mijn inziens los van het hospice. Komt er door de komst van het hospice deze voorzieningen dan onder druk te staan?.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 14:11 schreef HannahVrede het volgende:
[..]
Er zijn 2 bewoners die actief willen actievoeren tegen het idee van het hospice, met bijbehorende argumenten.
Er zijn meer bewoners die, met uitleg van wat er gaande is en hoe dit gelopen is (óók in de gemeenteraad!) eigenlijk helemaal neit blij zijn met dat het zo loopt.
Nogmaals: de opsplitsingen van huize. dan? Die ene carport? Wat dan nu voor het project op de Parkweg voor gezinsvervangend thuis? En dan de lichamelijk gehandicapten voorziening die werd afgekeurd?!
Of zijn dat jou dan niet maatschappelijk genoeg initiatieven? Is een hospice, omdat het over de doos gaat en de media aandacht heeft weten te krijgen (ook kwestie van seizoen) het meer waard?
Wat doen onze meningen er toe? Wat doen de meningen van alle andere Bloemendalers er toe?! Gaat het niet om de situatie in Duin en Daal - ik roep op: een buurtreferendum en vast te leggen afspraken.
Er zíj́n momenteel geen van die voorzieningen (meer) in Duin en Daal.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 14:39 schreef June. het volgende:
[..]
Dus omdat een ander niet iets heeft gekregen of wordt gegund (carport, gezinsvervangendhuis, etc), mag een ander geen villa schenken aan een hospice? Natuurlijk is een gezinsvervangendhuis en een voorziening voor gehandicapten óók belangrijk, maar staat mijn inziens los van het hospice. Komt er door de komst van het hospice deze voorzieningen dan onder druk te staan?.
Dus ja, meningen doen er zeker wel toe, maar niet van het kaliber "omdat ik niet mag, mag jij ook niet".
Dat er geen voorzieningen zijn in de gemeente is niet de schuld van het hospice of de familie die de villa wil schenken. Daarnaast snap ik heel goed dat de gemeente hiervoor een uitzondering maakt, want a) er komen daadwerkelijk mensen te wonen en b) het is een unieke kans, omdat een familie de villa wil schenken en c) geen overlast veroorzaakt voor de omgeving (even bizarre NIMBY argumenten achterwege gelaten).quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 15:08 schreef HannahVrede het volgende:
[..]
Er zíj́n momenteel geen van die voorzieningen (meer) in Duin en Daal.
Dát is het hele punt!
Daarnaast zegt de gemeente niet toe te laten voor andere bedrijven om plaats te nemen in Duin en Daal onder de noemer van de 'maatschappelijke bestemming' - maar nu voor dit hospice / bedrijf eventueel wel. Dát roept vragen op; want waarom dan nu wel? Hoe dan in de toekomst? Is dit dan een tijdelijke vergunning? Tenslotte is er akte voor maar 10 jaar onbezoldigd gebruik van het huis.
Voor de andere (zorg) voorzieningen (zoals op Bos en Duinweg) die er wél zijn is al een tijd vergunning verleend (lees <1988) maar alles wat er na kwam moest wijken - 'Want Duin en Daal is een buurt bestemd voor bewoning' zeggen ze dan.
Het is niet zo zeer (alleen) 'ik niet dus jij ook niet' - daarvoor wijs ik je naar de link over het boek 'Alles is hier geheim', over hoe de Bloemendaalse gemeente tewerk ging.
De integriteitscomissie is is net een blauwe maandag, voor het zomerreces, ontbinden en nu begint het weer opnieuw!
Raadsleden die de media opzoeken, raadsleden met eigen plannen en meningen: verdorie, die mensen zitten toch in de gemeenteraad voor alle belangen?
Simpel: buurtreferendum en duidelijke afspraken. Daar is de gemeente voor nodig om dit idee licht te laten zien!
Maar de media wed opgezocht...
Tjah, dat kan ook: is ook de vraag of dit eenzijdige verhaal nu echt zoden aan de dijk heeft gezet.
Wat mij betreft is er nu helemaal geen oplossing gekomen. Nu is het namelijk het hospice waar emotioneel over gesteggeld wordt: maar wat is het volgende dan?
Dat is meer wat ik bedoel. Dit is niet het eerste project dan sneuvelt in Duin en Daal, door slechte communicatie en niet zozeer alleen onwil.
En rotte appels? Die heb je overal..
Ik snap je reactie maar volgensmij heb je echt eerdere bijdragen van mij niet gelezen.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 15:35 schreef June. het volgende:
[..]
Dat er geen voorzieningen zijn in de gemeente is niet de schuld van het hospice of de familie die de villa wil schenken. Daarnaast snap ik heel goed dat de gemeente hiervoor een uitzondering maakt, want a) er komen daadwerkelijk mensen te wonen en b) het is een unieke kans, omdat een familie de villa wil schenken en c) geen overlast veroorzaakt voor de omgeving (even bizarre NIMBY argumenten achterwege gelaten).
Dus een heel lang betoog, maar het komt het er toch op neer "dit mocht in het verleden ook niet, dus nu dit ook niet". Uiteindelijk is het nu niet de gemeente die dit tegenhoudt, maar een select (2 dus) groepje bewoners.
quote:13 augustus 2024, 15.00 uur · Aangepast 56 minuten geleden · Door: Redactie Haarlem
De politieke partijen in Bloemendaal sporen het college van B&W aan om de vestiging van een hospice in het villadorp alsnog mogelijk te maken. Vorige week werd bekend dat enkele buurtbewoners uitbreiding van Hospice Haarlem en Omstreken in een villa op de Midden Duin en Daalseweg dwarsbomen. Zij vrezen onder meer dat hun kinderen oog in oog komen met terminaal zieke patiënten.Bloemendaalse villa wordt geen hospice als het aan omwonenden ligt - Foto: NH Media
Pauline Jäger, directeur van Hospice Haarlem en Omstreken, is 'heel blij met de steun en alle reacties', maar wil inhoudelijk niet reageren 'vanwege de gevoeligheid van het onderwerp'. De vraag of zij na de brede raadssteun voor de motie denkt dat het college van B&W alsnog de gesprekken met omwonenden aangaat, laat zij onbeantwoord.
Buurtbewoners tegen hospice
Vorige week werd bekend dat buurtbewoners naar de rechter dreigen te stappen als er een hospice komt in de villa van de overleden projectontwikkelaar Theo Eichholtz. De familie Eichholtz wilde de villa voor twintig jaar beschikbaar stellen aan Hospice Haarlem en Omstreken.
Hoewel er grote behoefte is aan uitbreiding, heeft Jäger in overleg met de familie na alle commotie besloten af te zien van de locatie. Het gaat om een pand in villapark Duin en Daal dat nu voor 5,8 miljoen euro te koop wordt aangeboden.
Enquête rondgestuurd in de buurt
In Haarlems Dagblad sprak Pauline Jäger eerder van uiteenlopend bezwaren van omwonenden: "Van dat mensen dan ‘s nachts bedlampjes zien branden tot dat de kinderen uit de buurt mogelijk terminaal zieke mensen onder ogen krijgen. Er waren bezwaren tegen een grotere parkeerdruk en de angst dat er lijkwagens door de straat gaan rijden. Buren hebben een enquête rondgestuurd zodat omwonenden alle mogelijke bezwaren konden aankruisen."
De tegenwerking van enkele omwonenden heeft tot felle reacties geleid op Facebook: ''Wat een egoïstische nare mensen! Is dat nu tegenwoordig de Bloemendaalse elite? Schande!'' Iemand anders schrijft: "De argumenten die zijn aangedragen ….. weer vanuit slachtofferperspectief. Terminale mensen, lijkwagens, brandende nachtlampjes, parkeerdruk. Onder welke steen leven de tegenover de villa wonende mensen?"
Grote behoefte aan hospice in Bloemendaal
Alle politieke partijen in Bloemendaal staan sympathiek tegenover de motie, die is ingediend door Zelfstandig Bloemendaal, GroenLinks, D66, PvdA, VVD en Liberaal Bloemendaal. Zij benadrukken dat er grote behoefte is aan een hospice in de buurt, aangezien een kwart van de bevolking in Bloemendaal ouder is dan 65 jaar.
Zij vinden dat de familie Eichholtz een uniek aanbod heeft gedaan. De partijen vagen het college van B&W dan ook 'alsnog in overleg te gaan met Hospice Haarlem, de familie Eichholtz en omwonenden'.
Gelezen en als je het dan samenvat mag het hospice er niet komen omdat andere voorzieningen er ook niet zijn of eerder discussie over is geweest binnen de gemeente. Zo kom je nergens, dus nee, ik vind dat nonargumenten.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 16:19 schreef HannahVrede het volgende:
[..]
Ik snap je reactie maar volgensmij heb je echt eerdere bijdragen van mij niet gelezen.
Dan vindt je dus een buurtreferendum en goed vastgelegde afspraken voor de gemeenschap ook een non-argument. Dan vindt je dus uiteindelijk mijn toejuichen van een hospice op zo een plaats ook een non-argument. De rest van de argumenten: dat is ondergeschikt aan het collectief: prima natuurlijk, als jij dat vindt.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 18:14 schreef June. het volgende:
[..]
Gelezen en als je het dan samenvat mag het hospice er niet komen omdat andere voorzieningen er ook niet zijn of eerder discussie over is geweest binnen de gemeente. Zo kom je nergens, dus nee, ik vind dat nonargumenten.
Nee, dat vind ik niet. Waar haal je dat nu weer uit? Dit hospice heeft niets te maken met een buurtreferendum, maar alles met een paar omwonenden die een hospice niet willen vanwege irreëele angsten voor een hospice.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 18:43 schreef HannahVrede het volgende:
[..]
Dan vind je dus een buurtreferendum en goed vastgelegde afspraken voor de gemeenschap ook een non-argument.
Nou June, jij zegt mij (quote)quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 18:54 schreef June. het volgende:
[..]
Nee, dat vind ik niet. Waar haal je dat nu weer uit? Dit hospice heeft niets te maken met een buurtreferendum, maar alles met een paar omwonenden die een hospice niet willen vanwege irreëele angsten voor een hospice.
Daarnaast heb ik 0 belangen, behalve misschien de fabels die rondom palliatieve zorg rondzwerven te bediscussiëren.
Goed, dan ga ik er van uit dat je mijn informatie, uitleg en voorstellen gelezen hebt. Aangezien je ook zegt:quote:'Gelezen ...'
Dat is niet waar ik in mijn bijdragen naartoe bewoog. Ik bewoog namelijk naar een oplossing en dat is een buurtreferendum - en vooral en voornamelijk een goede afstemming van afspraken via de gemeente na die (nu lees ik) 20 jaar aan onbezoldigde onderkomen voor een hospice.quote:"... als je het dan samenvat mag het hospice er niet komen omdat andere voorzieningen er ook niet zijn of eerder discussie over is geweest binnen de gemeente."
Maar de grote vraag is natuurlijk nu: welke van mijn argumenten vindt je dan non-argumenten? Ik maakte het je makkelijk door een kleine opsomming te geven, maar jij leest er meer - vertel mij dan eens: wat is het grotere belang voor de palliatieve zorg volgens jou dan?quote:"Zo kom je nergens, dus nee, ik vind dat nonargumenten."
Niks gewoon he.quote:Op zaterdag 10 augustus 2024 15:05 schreef maily het volgende:
Ik vraag me af, hebben ze daar in Bloemendaal geen lantaarnpalen? Ik neem aan dat die veel meer licht af geven.quote:Op zaterdag 10 augustus 2024 15:05 schreef maily het volgende:
Nee. Wij hebben nog van die gaslampen in Bloemendaal.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 21:58 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik vraag me af, hebben ze daar in Bloemendaal geen lantaarnpalen? Ik neem aan dat die veel meer licht af geven.
Ik bedoelde dit niet serieus hè. Ik wilde alleen maar aangeven hoe debiel die reden is.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 23:37 schreef golfer het volgende:
[..]
Nee. Wij hebben nog van die gaslampen in Bloemendaal.
Elke avond komt er een asielzoeker ze allemaal even aansteken.
Linkje doet het niet.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 11:26 schreef golfer het volgende:
Er schijnt gisteren bij de campingzender SBS-6 ook een item over geweest te zijn in iets dat de Oranjezomer heet:
https://www.facebook.com/100002736460938/videos/1192463692063769/
Gewijzigd. Doet ie het nu wel?quote:
Hilarisch...quote:
7 unskippable ads en als je naar een andere tab gaat pauzeert de ad mee.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 11:26 schreef golfer het volgende:
Er schijnt gisteren bij de campingzender SBS-6 ook een item over geweest te zijn in iets dat de Oranjezomer heet:
https://www.kijk.nl/programmas/de-oranjezomer/MEG5uwykmLr en dan vanaf 41:50
De postings van HannahVrede maken mij als outsider juist duidelijk dat er (zoals altijd) veel meer achter steekt en er allerlei nuances te maken zijn. Uiteraard probeert de media het weer dusdanig plat te slaan dat ze er leuke clickbait van kunnen maken waarbij 2 bewoners als "schurken" worden neergezet.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 21:15 schreef June. het volgende:
Je maakt het echt nodeloos ingewikkeld, maar misschien ben ik de enige die dat zo ziet. Je haalt er vanalles bij, maar de essentie is dat enkele buurtbewoners bezwaar hebben aangetekend obv redenen eerder genoemd. Redenen obv van irreëele angsten.
Via de link van kijk.nl kom je er wel volgens mij.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 11:49 schreef MissButterflyy het volgende:
Nee. Ga dan naar m’n eigen startpagina van Facebook.
Ik maak er toch op uit dat die twee bewoners tot de hoge raad willen gaan om het hospice tegen te houden.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 11:51 schreef beantherio het volgende:
[..]
De postings van HannahVrede maken mij als outsider juist duidelijk dat er (zoals altijd) veel meer achter steekt en er allerlei nuances te maken zijn. Uiteraard probeert de media het weer dusdanig plat te slaan dat ze er leuke clickbait van kunnen maken waarbij 2 bewoners als "schurken" worden neergezet.
Deze kwestie komt vooral op me over alsof de gemeente veel te lang een potje heeft gemaakt van situaties rondom het bestemmingsplan en dat de hospice daarvan de rekening gaat betalen. Heel jammer.
Je kan dingen ook kapotnuanceren he. Dat de gemeente loopt te klooien met een bestemmingsplan en dat er onvrede is in de buurt over de gemeenteraad... is daarin geen reden om protest in te dienen voor een specifieke gebeurtenis zoals dit.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 11:51 schreef beantherio het volgende:
[..]
De postings van HannahVrede maken mij als outsider juist duidelijk dat er (zoals altijd) veel meer achter steekt en er allerlei nuances te maken zijn. Uiteraard probeert de media het weer dusdanig plat te slaan dat ze er leuke clickbait van kunnen maken waarbij 2 bewoners als "schurken" worden neergezet.
Deze kwestie komt vooral op me over alsof de gemeente veel te lang een potje heeft gemaakt van situaties rondom het bestemmingsplan en dat de hospice daarvan de rekening gaat betalen. Heel jammer.
In je reactie verwoord je nu juist allerlei zaken die afkomstig zijn uit het sappig verwoorde artikel uit de media. O.a. dat van die lijkwagens zien rondrijden en de bedlampjes. Juist die zaken zijn bedoeld om mensen over de rooie te krijgen en zijn niet perse een weergave van de werkelijkheid.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 11:59 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ik maak er toch op uit dat die twee bewoners tot de hoge raad willen gaan om het hospice tegen te houden.
Als het om het bestemmingsplan van de buurt gaat en dat ze voor de toekomst vrezen wat er nog meer gaat komen, zouden ze daar een zaak over kunnen voeren.
In combinatie met de redenen waarom ze het hospice niet willen (lijkenwagens zien rondrijden en de bedlampjes), snap ik de ophef en verontwaardiging echt wel. Zelfs de buurtbewoners spreken er schande van dat een paar mensen zo dwarsliggen.
Jij denkt dat dat verzonnen is door de media en niet voort komt uit directe citaten van de buurtbewoners?quote:Op woensdag 14 augustus 2024 12:02 schreef beantherio het volgende:
[..]
In je reactie verwoord je nu juist allerlei zaken die afkomstig zijn uit het sappig verwoorde artikel uit de media. O.a. dat van die lijkwagens zien rondrijden en de bedlampjes. Juist die zaken zijn bedoeld om mensen over de rooie te krijgen en zijn niet perse een weergave van de werkelijkheid.
https://www.nhnieuws.nl/n(...)op-vestiging-hospicequote:Op woensdag 14 augustus 2024 12:02 schreef beantherio het volgende:
[..]
In je reactie verwoord je nu juist allerlei zaken die afkomstig zijn uit het sappig verwoorde artikel uit de media. O.a. dat van die lijkwagens zien rondrijden en de bedlampjes. Juist die zaken zijn bedoeld om mensen over de rooie te krijgen en zijn niet perse een weergave van de werkelijkheid.
Mijn vertrouwen in de journalistiek is 0. Bij letterlijk iedere krant of nieuwssite van alle politieke signaturen zie ik dagelijks voorbeelden van clickbait. De intentie van de pers is allang niet meer om een genuanceerde waarheid te verkondigen maar om zoveel mogelijk clicks + advertentiegeld binnen te harken. En wat is nou makkelijker dan een artikel te schrijven waar veel mensen zich lekker kwaad over kunnen maken?quote:Op woensdag 14 augustus 2024 12:03 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Jij denkt dat dat verzonnen is door de media en niet voort komt uit directe citaten van de buurtbewoners?
Jij denkt dat het onmogelijk is dat mensen gewoon domme dingen denken, vinden en zeggen? Alles is maar voor de clickbait verzonnen?
Het zal niet een kwestie van liegen zijn maar van het selectief dingen aanstippen. En haar belang zal natuurlijk zijn om zowel de bewoners als de lokale politiek onder druk te zetten.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 12:06 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
https://www.nhnieuws.nl/n(...)op-vestiging-hospice
De directrice van het hospice in Haarlem die dus wil uitbreiden in Bloemendaal is zelf het gesprek aangegaan met de buurtbewoners en deze argumenten kwamen voorbij. Waarom zou ze daarover liegen?
Die liggen over het algemeen binnen in een hospice en kom je alleen tegen als je dat hospice bezoekt.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 14:17 schreef Bassie48 het volgende:
Ja, stel je voor dat je een terminaal ziek mens ontmoet.
Als je een dronken villabewoner bent, kom je overal binnen.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 14:18 schreef golfer het volgende:
[..]
Die liggen over het algemeen binnen in een hospice en kom je alleen tegen als je dat hospice bezoekt.
Heb je daar ervaring mee of voorbeelden van?quote:Op woensdag 14 augustus 2024 14:19 schreef Bassie48 het volgende:
Als je een dronken villabewoner bent, kom je overal binnen.
Als je in een miljoenenvilla zou wonen kun je alle zorg in laten vliegen, ook de laatste (hospice-gerelateerd)quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 11:04 schreef MissButterflyy het volgende:
Tsja, je hebt ook de keuze de enquete dan niet in te vullen he.
Ze hebben het er in ieder geval maar druk mee. Zou me er zelf totaal niet druk over maken als ik in een miljoenen villa zou wonen. Maar goed, dat is misschien ook de reden dat ik nooit in een miljoenen villa zal wonen. Misschien hebben die mensen toch vaker een andere mentaliteit. Bv voor ALLES strijden dat het in hun voordeel is. Niet voor niks schoppen sommigen het zo ver. Maar ik zou er niet gelukkig van worden.
Dit idd, of een Flodder-situatie creëren.quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 11:04 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Als ik de eigenaar van het pand was, zou ik er nu 20 asielzoekers in zetten.
Ik voorzie dat ze die villa straks gezamelijk gaan kopen.quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 11:18 schreef MissButterflyy het volgende:
Dat gaan de bewoners natuurlijk ook tegenhouden. Begin me af te vragen of ze zelfs invloed hebben op wie die villa gaat kopen.
Daar hebben ze een ballotage-commissie voor.quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 11:18 schreef MissButterflyy het volgende:
Dat gaan de bewoners natuurlijk ook tegenhouden. Begin me af te vragen of ze zelfs invloed hebben op wie die villa gaat kopen.
Ik heb dit al hier vanaf het begin gecommuniceerd. Ik wil graag toevoegen dat de gemeenteraad er ook een vinger in de pap had, een veel grotere rol had ook.quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 10:55 schreef golfer het volgende:
Het blijkt nu dat het niet gaat over 2 of 3 bezwaarmakende buren, maar een veel grotere groep. Dat blijkt uit onderzoek van een journalist van het HD:
[ link | afbeelding ]
Ook was de enquête nogal sturend opgesteld. De keuze mogelijkheden waren: 'neutraal' of 'tegen' en nergens stond de keuze 'voor' (sorry voor de slechte kwaliteit van de upload)
[ link | afbeelding ]
En precies om dit soort opmerkingen, geven aan wat er zo bezwaarlijk is aan het idee om voor een hospice de bestemming naar maatschappelijk te veranderen.quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 11:04 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Zou dat de enige reden zijn? Komkommertijd en emo-politiek?quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 11:20 schreef HannahVrede het volgende:
[..]
Ik heb dit al hier vanaf het begin gecommuniceerd. Ik wil graag toevoegen dat de gemeenteraad er ook een vinger in de pap has, een veel grotere rol had ook.
Het is neit voor niets dat ik aangaf dat een gunfactor een problematisch iets is, dat Duin en Daal dit ook al jaren teistert. Rob kan dan een motie indienden maar Zelfstandig Bloemendaal is nog maar net door de integriteitscomissie gekomen: nèt ontbonden voor de zomer - en het begint rustig aan weer opnieuw.
Maargoed, wat ik al zei: het verkoopt, het is komkommertijd en emotiepolitiek werkt.
Och nee, vast niet de enige reden: maar is het duidelijk dat langzaam boven sijpelt dat er enorm selectief met de informatievoorziening is omgegaan: dat is evident.quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 11:31 schreef Loverboii het volgende:
[..]
Zou dat de enige reden zijn? Komkommertijd en emo-politiek?
Zou wel echt heel flauw zijn.
In een hospice wonen ook mensen, en in. een asielzoekers opvang ook.quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 11:28 schreef HannahVrede het volgende:
[..]
En precies om dit soort opmerkingen, geven aan wat er zo bezwaarlijk is aan het idee om voor een hospice de bestemming naar maatschappelijk te veranderen.
En dat in een gebied dat nog bevestigd in 2019 in uitgebreid conclaaf, uitsluitend 'wonen' als bestemming kreeg.
Het zal wat zijn zeg: dat de gemeenten in Nederland vandaan en masse beslissingen gaan nemen op basis van eigen ideologie en steekpenningen in plaats van de burgerlijke taken en belangen behartigen - het is toch verdorie niet groot republiek Amsterdam?![]()
(En voordat de discussie gaat verschuiven naar: ja maar een hospice is toch ook een gezamenlijk belang? - Lees alsjeblieft mijn reacties terug en probeer, als het even kan, te begrijpen dat ik alles vanuit de ambtelijke en juridische kaders bekijk en niet doe aan de mediastieke emotiepolitiek.)
Verbouwen, isoleren, drievoudig glas, airco erin en zonnepaneelen op het dak.quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 11:34 schreef Leandra het volgende:
Fraai pand, hoewel je van 488m² woonoppervlak met een G-label niet blij wordt, zeker niet als je flink moet stoken om mensen in hun laatste dagen comfortabel warm te houden...
https://www.funda.nl/detail/42186013
En dan kan er alsnog best een hospice komen, aangezien er een tekort is in de omgeving, mensen die bij een hospice vlakbij zouden willen sterven worden afgewezen omdat er geen plek is.quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 11:34 schreef HannahVrede het volgende:
[..]
Och nee, vast niet de enige reden: maar is het duidelijk dat langzaam boven sijpelt dat er enorm selectief met de informatievoorziening is omgegaan: dat is evident.
Dat is 'clickbaiterig' en dat is triest in zo een situatie. Uiteindelijk is het namelijk niet anders zo dat je met de beste wil van de wereld best een hospice zou zien zitten maar wel een heel duidelijk bezwaar kan hebben tegen de doorstroming van het gebied (is al problematisch) en de kaders waarin deze ontbrekende samenwerking van buurt en gemeente en een bedrijf niet lijkt te werken.
Geen slecht idee, alleen wel het aanzien (buitenkant) in ere laten.quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 11:42 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Verbouwen, isoleren, drievoudig glas, airco erin en zonnepaneelen op het dak.
En Meester in de rechten.quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 11:58 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
En dan kan er alsnog best een hospice komen, aangezien er een tekort is in de omgeving, mensen die bij een hospice vlakbij zouden willen sterven worden afgewezen omdat er geen plek is.
Daarna kan alsnog gewerkt worden aan de ontbrekende samenwerking van buurt en gemeente.
Ik vind je manier van reageren echt vreemd, je bent zelf toch een arts?
¤ 2.000.000 verder...quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 11:42 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Verbouwen, isoleren, drievoudig glas, airco erin en zonnepaneelen op het dak.
Stichting Hospice Haarlem.quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 13:03 schreef Boca_Raton het volgende:
Is zo’n hospice van een stichting of van de overheid of…?
Waarschijnlijk is dit waar deze villa bewoners nog veel banger voor zijn.quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 12:50 schreef Mrmime het volgende:
Heb niet het idee dat onze dochter daar last van heeft gehad. Sterker nog, ze werkt nu zelf in de ouderenzorg.
Ja, behoorlijk ook, maar je moet ook flink isoleren.quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 12:44 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Je zal sowieso moeten verbouwen als je er een hospice in zet
Tig arbeidsmigranten.quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 11:04 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Heb je ook gelijk de woonfunctiequote:Op zaterdag 17 augustus 2024 13:58 schreef probeer het volgende:
[..]
Tig arbeidsmigranten.
Kunnen ze wellicht in dezelfde wijk wonen als hun werkgevers.
Ja stel je voor inderdaad. Wat een drama zou het zijn als Roderick ervoor kiest om de ouderenzorg in te gaanquote:Op zaterdag 17 augustus 2024 13:55 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Waarschijnlijk is dit waar deze villa bewoners nog veel banger voor zijn.
Frédèrique-Sophie die billen van stervenden gaat wassen, het dedain!quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 14:11 schreef Mrmime het volgende:
[..]
Ja stel je voor inderdaad. Wat een drama zou het zijn als Roderick ervoor kiest om de ouderenzorg in te gaan
Nou, dat Hospice Huis is ook niet gek.quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 13:54 schreef golfer het volgende:
[..]
Haarlem eo
https://hospicehaarlem.nl/
Ja en?quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 13:54 schreef golfer het volgende:
[..]
Haarlem eo
https://hospicehaarlem.nl/
En samen gaat wonen met Mohammed Inznbipsquote:Op zaterdag 17 augustus 2024 14:11 schreef Mrmime het volgende:
[..]
Ja stel je voor inderdaad. Wat een drama zou het zijn als Roderick ervoor kiest om de ouderenzorg in te gaan
Netjes, ja.quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 14:25 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Nou, dat Hospice Huis is ook niet gek.
Frédèrique zou er spicht van kunnen krijgen.quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 14:14 schreef Leandra het volgende:
[..]
Frédèrique-Sophie die billen van stervenden gaat wassen, het dedain!
Paar honderd exotische architecten en atoomfysici in het wijkje plaatsen, Allemaal hooggeleid, dus dat moet vast goed mengen met de villabewoners.quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 15:10 schreef mschol het volgende:
nu zou ik er als gemeente een azc plaatsen, fuck die entitled shit
Gemiddeld 3 weken.quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 20:31 schreef core2duo het volgende:
Zelf gaan die rijken ook een keertje dood, en dan willen ze de laatste maanden van hun leven vast ook goede zorg. Hopelijk beseffen ze dat zich. Omwonenden hebben echt veel te veel macht in NL.
Neequote:Op zaterdag 17 augustus 2024 20:49 schreef Politicoper het volgende:
Os een stichting hetzelfde als een trust?
Tja, de gemeente is geen partij in deze, het is een privaat rechtelijk verschil en het Hospice heeft geen zin in een strijd met de omwonenden.quote:Op donderdag 22 augustus 2024 11:21 schreef golfer het volgende:
Persbericht van de Gemeente Bloemendaal:
[ link | afbeelding ]
Het was uiteindelijk ook een prima vergadering gebleken.quote:Op donderdag 22 augustus 2024 11:21 schreef golfer het volgende:
Persbericht van de Gemeente Bloemendaal:
[ link | afbeelding ]
Ankie Knol kan aan de Zeeweg anders een mooi plaatsje realiseren voor een hospice: daar zijn momenteel een heel aantal maanden op een rij appartementen van een groot object te koop geweest en wordt en masse opgekocht.quote:Op donderdag 22 augustus 2024 20:18 schreef golfer het volgende:
Onze Interim-Burgemeester, Ankie Broekers-Knol, wil gaan praten en bemiddelen:
[ link | afbeelding ]
Laat ze eerst maar eens met elkaar praten, misschien komen ze er wel uit.quote:Op donderdag 22 augustus 2024 21:24 schreef HannahVrede het volgende:
[..]
Ankie Knol kan aan de Zeeweg anders een mooi plaatsje realiseren voor een hospice: daar zijn momenteel een heel aantal maanden op een rij appartementen van een groot object te koop geweest en wordt en masse opgekocht.
Ik stel echt voor eens, bij de wens voor een hospice in de Gemeente Bloemendaal, na te denken an nog veel meer mooie plaatsen waar zo een bestemming super was geweest! Ik noem een Duinlust (man man, nu plaats gemaakt voor 60 kleine kamers met Oekraïeners met doorlopende huur mogelijkheden - ik zeg: 30 grotere kamers realiseren!) Of bijvoorbeeld een renovatie en klassiek maken van de bijgebouwen van de Adventskerk? Dat soort ideeën..
Schenkingen voor een bepaalde tijd zijn niet de enige duurzame optie voor de Stichting Hospice Haarlem om in gesprek te blijven met d gemeente die zo een uitbreidingsplan ziet zitten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |