Je vraagt je soms toch af wat voor een soort figuren er voor zo'n blad werken.quote:‘Humo’ haalt ophefmakende column van Herman Brusselmans offline, en dat wordt zelfs door internationale media opgepikt
Humo heeft de ophefmakende column van Herman Brusselmans van zijn website gehaald. Het blad zegt dat het ‘nooit de bedoeling is geweest om de Joodse gemeenschap te kwetsen’. Het nieuws werd intussen internationaal opgepikt: het Amerikaanse CNN bericht over de zaak.
Humo communiceerde eerder dat de tekst van Brusselmans, die dinsdag in het weekblad verscheen, deel uitmaakt van een satirische column, en niet van een journalistiek artikel of een interview. In de column schrijft Brusselmans dat “het beeld van een schreeuwend Palestijns jongetje om zijn onder het puin liggende moeder - zijn eigen vriendin en zoon in gedachten houdend - hem zo woedend maakt dat hij iedere Jood die hij tegenkomt een puntig mes door de keel wil rammen”.
Vooral die passage zette kwaad bloed bij de Joodse gemeenschap. Volgens de European Jewish Association (EJA) zou de auteur hiermee “aanzetten tot moord” en de organisatie spande daarom een rechtszaak aan. Ook gelijkekansencentrum Unia wilt een klacht indienen tegen Humo en Brusselmans.
Intussen heeft het blad de column offline gehaald. “Ik begrijp dat mensen die Humo of de stijl van Herman Brusselmans onvoldoende kennen en zonder context met dit citaat geconfronteerd worden, schrikken. Het is vanzelfsprekend nooit de bedoeling geweest om de Joodse gemeenschap te kwetsen”, zegt adjunct-hoofdredacteur Matthias Vanderaspoilden in een artikel op de Humo-website. “Daarom hebben we uiteindelijk ook beslist om de column offline te halen.”
Intussen werd het nieuws over de ophefmakende column ook internationaal opgepikt. Op de website van Politico werd donderdag bericht over de zaak. Ook de Amerikaanse nieuwszender CNN wijdde een uitgebreid artikel aan de heisa. “Belgische uitgever verwijdert opiniestuk waarin werd gesproken over een drang om ‘elke Jood’ neer te steken vanwege Gaza”, kopte de nieuwszender.
https://www.demorgen.be/s(...)a-opgepikt~b94baf8c/
Je bent niet bekend met hem? Hij schrijft alleen maar grof en schoppend, al jaaaaren lang. En geen enkele Vlaming neemt dat serieus want Brusselmans en zijn gitzwarte soort humor. De Humo is ook een erg leuk magazine, beetje op de grens van wat mag/kan. Wokies zullen het niet lezenquote:Op vrijdag 9 augustus 2024 12:44 schreef Bofjijff het volgende:
Rare kronkels heb je dan als je dit schrijft.
quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 12:40 schreef thedeedster het volgende:
Ik heb vrijwel al zijn boeken gelezen. Als je hem niet kent dan kun je je de pleuris schrikken soms.
Ik neem de man totaal niet serieus en lees alles met een lach.
En zeker als je ziet hoeveel de man schrijft en geschreven heeft; naast een een zestigtal boeken veel wekelijkse columns, dan valt het eigenlijk nóg mee hoe weinig controverse hij heeft opgeroepen.
Is het goed wat hij hier geschreven heeft? Nee.
Maar is het alle ophef waard? Dat valt nog te bezien.
Wat is hier grappig of satire aan, of wat is het doel van deze column? Serieuze vraag, want ik snap het niet, maar ik zou het graag willen begrijpen.quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 12:55 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Je bent niet bekend met hem? Hij schrijft alleen maar grof en schoppend, al jaaaaren lang. En geen enkele Vlaming neemt dat serieus want Brusselmans en zijn gitzwarte soort humor. De Humo is ook een erg leuk magazine, beetje op de grens van wat mag/kan. Wokies zullen het niet lezen![]()
Ongeveer elke soort mens/dier is door hem reeds tot op het bot beledigd, ter dood gewenst, zeer vrouwonvriendelijk,... Neemt geen blad voor de mond.
Of iets grappig is, is arbitrair. Ik vind er ook weinig grappig aan. Maar als het doel provocatie was, dan is dat geslaagd. Toch wel ironisch, gezien het richting een groep was die bekend staat om hun intelligentie.quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 13:04 schreef oblo het volgende:
[..]
[..]
Wat is hier grappig of satire aan, of wat is het doel van deze column? Serieuze vraag, want ik snap het niet, maar ik zou het graag willen begrijpen.
ik ben allesbehalve woke.quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 12:55 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Je bent niet bekend met hem? Hij schrijft alleen maar grof en schoppend, al jaaaaren lang. En geen enkele Vlaming neemt dat serieus want Brusselmans en zijn gitzwarte soort humor. De Humo is ook een erg leuk magazine, beetje op de grens van wat mag/kan. Wokies zullen het niet lezen![]()
Ongeveer elke soort mens/dier is door hem reeds tot op het bot beledigd, ter dood gewenst, zeer vrouwonvriendelijk,... Neemt geen blad voor de mond.
Zucht.quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 13:04 schreef oblo het volgende:
[..]
[..]
Wat is hier grappig of satire aan, of wat is het doel van deze column? Serieuze vraag, want ik snap het niet, maar ik zou het graag willen begrijpen.
Onduidelijk aan?quote:Is het goed wat hij hier geschreven heeft? Nee.
Daar is niets mis mee maar geweldsvergelijking gaat wel wat verder dan beledigen.quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 12:55 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Als dat het doel van zijn column was dan snap ik het wel. Ik zou graag van mensen willen horen die de column hebben gelezen en kennis hebben van deze columnist. Misschien verandert dat mijn perspectief wel.quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 13:06 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Of iets grappig is, is arbitrair. Ik vind er ook weinig grappig aan. Maar als het doel provocatie was, dan is dat geslaagd. Toch wel ironisch, gezien het richting een groep was die bekend staat om hun intelligentie.
Waarom zucht je? Ik beschuldig je van niks, vraag je gewoon of je deze column in context wil plaatsen. Wat is het doel? Alleen provoceren? Misschien is dit zwarte humor voor bepaalde mensen? Ik heb geen idee.quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 13:09 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Zucht.
Waar schrijf ik dat dit grappig was? Kun je dat even aangeven?
Wat is hier;
[..]
Onduidelijk aan?
Punt is; dit is een schrijver met een nogal provocerende stijl, het is geen politicus, het is geen Sander Schimmelpenninck en geen gevaarlijke extremist.
Laat het maar gewoon voor de rechter komen, ofschoon ik denk dat er veel serieuzere zaken zijn die absoluut voorrang verdienen.
Er is geen doel, dat is het m net.quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 13:04 schreef oblo het volgende:
[..]
[..]
Nuja en dat doet hij dus altijd..quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 13:10 schreef takura het volgende:
[..]
Daar is niets mis mee maar geweldsvergelijking gaat wel wat verder dan beledigen.
Oke, bedankt voor je antwoord. Nu snap ik in ieder geval de context.quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 13:13 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Er is geen doel, dat is het m net.
Hij schrijft over letterlijk alles wat hij maar ziet/hoort.
Volgende week kan het over bloemkoolkopende domme vrouwen gaan die dringend door 28 mannen gepakt moeten worden.
Er IS geen doel, er is zelfs geen doelbewuste provocatie. Het is gewoon non stop schoppen tegen letterlijk alles. Het is een zeer zwart depri typetje neerzetten.
Nu begrijp ik dat dit wel even over het randje is omdat er genoeg volk rondloopt wat het echt wil doen maar dat geldt voor al zijn boeken en artikels.. die zijn allemaal over de rand.
Mensen die er niet tegen kunnen lezen het niet.
Niet bij de islam of moslims. Zo hypocriet is hij dan ook wel weer.quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 13:14 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Nuja en dat doet hij dus altijd..
Met alles.
En iedereen.
Nu is gewoon weer een groep boos
Vergelijk hem een beetje met Hans Teeuwen (die schreeuwt ook in het rond en niemand neemt hem serieus) maar dan veel intelligenter en veel zwartgalligerquote:Op vrijdag 9 augustus 2024 13:14 schreef oblo het volgende:
[..]
Oke, bedankt voor je antwoord. Nu snap ik in ieder geval de context.
Denk je dat hij moslims nooit afzeikt? Nou, lees eens wat beter dan.quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 13:15 schreef takura het volgende:
[..]
Niet bij de islam of moslims. Zo hypocriet is hij dan ook wel weer.
Ik weet wel zeker dat hij nog nooit iets heeft geschreven over geweld jegens moslims.quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 13:20 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Denk je dat hij moslims nooit afzeikt? Nou, lees eens wat beter dan.
Heb Hans Teeuwen nog nooit horen roepen dat hij een puntig mes in de keel van moslims wil steken, is maar goed ook, want anders had Hans nu nog vastgezeten.quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 13:16 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Vergelijk hem een beetje met Hans Teeuwen (die schreeuwt ook in het rond en niemand neemt hem series) maar dan veel intelligenter en veel zwartgalliger
Hans Teeuwen wilde de koningin anaal nemen. Kwam hij gewoon mee weg.quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 13:25 schreef Tekaschi het volgende:
[..]
Heb Hans Teeuwen nog nooit horen roepen dat hij een puntig mes in de keel van moslims wil steken, is maar goed ook, want anders had Hans nu nog vastgezeten.
Dit is gewoon een mafklapper eerste klas. Shockeren oke, wat grovere taal oke, maar zo'n opmerkingen in deze tijd van toenemend antisemitisme zijn gewoon niet goed te praten. Blijkbaar niet intelligent genoeg om dit te snappen.
Toch wat anders dan zeggen dat je Joden een mes in de keel wil steken, dat is toch niet zo moeilijk te snappen?quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 13:26 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Hans Teeuwen wilde de koningin anaal nemen. Kwam hij gewoon mee weg.
Nogmaals; laat maar voor de rechter komen. laat die maar beslissen of dit te ver gaat of niet.quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 13:28 schreef Tekaschi het volgende:
[..]
Toch wat anders dan zeggen dat je Joden een mes in de keel wil steken, dat is toch niet zo moeilijk te snappen?
Dat hij zich kritisch uitlaat over Israël, dat hij kenbaar wilt maken dat hij woede voelt als hij een Jood ziet lopen, allemaal geen probleem. Maar in deze huidige samenleving, waar mensen de laatste jaren steeds vaker een mes in de keel krijgen moet je zo'n uitspraken niet doen.
Maar dat is mijn mening, ben geen columnist, had het zelf wat anders proberen te brengen, want schrijven kan hij wel degelijk.
Schrijft ie ook over negers of is dat kwetsend?quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 13:30 schreef Lenny77 het volgende:
De Humo is voor een apart type publiek en Brusselmans nog meer.
Genoeg mensen die hem echt niet te pruimen vinden (denk meer dan 80%)
Ja nou, die lezen de Humo dan niet en ook zijn boeken niet. Die lezen luchtige lectuur.
Probeer onderstaande boek eens;quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 13:35 schreef takura het volgende:
[..]
Schrijft ie ook over negers of is dat kwetsend?
Zoals Lenny al zei, die man schrijft non stop over alles waar tegen aan te schoppen valt, of dat nou mensen met verschillende kleuren en klederdrachten zijn, verkeerd geplaatste bloembakken of een verkeerslicht dat maar niet op groen wil springen. De ene keer schopt ie raak, de andere keer finaal mis.quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 13:35 schreef takura het volgende:
[..]
Schrijft ie ook over negers of is dat kwetsend?
quote:Herman Brusselmans in 2018: "Met de moslims pas ik toch op. Theo Van Gogh is dan ook doodgeschoten, hé. Maar ik wil wel nog op een onnozele manier kunnen schrijven over mijn lief en mijn tante Sonja."
Met andere woorden: "Over de moslims ga ik niet meer schrijven wat ik denk, over de Joden daarentegen!" Quod erat demonstrandum.
Dat was een absoluut absurdistische opmerking, vanuit je verhaal van palestijnse slachtoffers de schakeling maken naar joden neer willen steken is dit niet.quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 13:26 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Hans Teeuwen wilde de koningin anaal nemen. Kwam hij gewoon mee weg.
Behalve over moslims kennelijk.quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 13:42 schreef KinKiJan het volgende:
[..]
Zoals Lenny al zei, die man schrijft non stop over alles waar tegen aan te schoppen valt, of dat nou mensen met verschillende kleuren en klederdrachten zijn, verkeerd geplaatste bloembakken of een verkeerslicht dat maar niet op groen wil springen. De ene keer schopt ie raak, de andere keer finaal mis.
quote:Op woensdag 14 augustus 2024 15:53 schreef Za het volgende:
Ik vind het totaal niet OK wat deze man heeft geschreven, maar het valt nog altijd onder de vrijheid van meningsuiting, die we sowieso al niet meer hebben.
Dat iemand in woede bij het zien van een kind met zijn onder het puin liggende moeder dergelijke dingen denkt, is iets anders dan het in een column gooien.
Uit woede en onmacht denken heel veel mensen vreselijke dingen, welke ze uiteraard nooit zouden doen, en zelfs niet menen.
Het erge aan dit alles vind ik de gedachten politie, die accounts opheft, Elon Musk waarschuwt, de DSA, zaken van YouTube verwijdert, Google searches aanpast, en in principe valt de column van Brusselmans hier ook onder.
Hoe vaak heb ik hier op Fok niet gelezen wat men bv met een pedofiel zou willen doen, of zelfs met een ongevaccineerde.
Het zijn emoties, die toch wel in de hoofden van mensen omgaan, beter past men geen censuur toe, want dan is op gegeven moment totaal uit beeld wat mensen werkelijk denken, en dat is pas eng.
Net of jij ooit literatuur leest.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 15:53 schreef Za het volgende:
Ik vind het totaal niet OK wat deze man heeft geschreven, maar het valt nog altijd onder de vrijheid van meningsuiting, die we sowieso al niet meer hebben.
Dat iemand in woede bij het zien van een kind met zijn onder het puin liggende moeder dergelijke dingen denkt, is iets anders dan het in een column gooien.
Uit woede en onmacht denken heel veel mensen vreselijke dingen, welke ze uiteraard nooit zouden doen, en zelfs niet menen.
Het erge aan dit alles vind ik de gedachten politie, die accounts opheft, Elon Musk waarschuwt, de DSA, zaken van YouTube verwijdert, Google searches aanpast, en in principe valt de column van Brusselmans hier ook onder.
Hoe vaak heb ik hier op Fok niet gelezen wat men bv met een pedofiel zou willen doen, of zelfs met een ongevaccineerde.
Het zijn emoties, die toch wel in de hoofden van mensen omgaan, beter past men geen censuur toe, want dan is op gegeven moment totaal uit beeld wat mensen werkelijk denken, en dat is pas eng.
Ik zie het als het overnemen van een gedachtegang die populair is bij een bepaalde bevolkingsgroep.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 15:53 schreef Za het volgende:
"Alle medische hulp weigeren, een hek erom, de sleutel weggooien en nooit meer naar omkijken, laten afdrijven op zee" en erger.quote:
How can I make this about me.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 15:59 schreef Za het volgende:
[..]
Alle medische hulp weigeren, een hek erom, de sleutel weggooien en nooit meer naar omkijken, laten afdrijven op zee en erger.
Mensen waren zeer geëmotioneerd vanwege ongevaccineerden.
quote:Op woensdag 14 augustus 2024 15:59 schreef Za het volgende:
[..]
"Alle medische hulp weigeren, een hek erom, de sleutel weggooien en nooit meer naar omkijken, laten afdrijven op zee" en erger.
Mensen waren zeer geëmotioneerd vanwege ongevaccineerden.
Het gaat niet over mij, maar over de emoties van de mensen die deze uitspraken deden, ik behoor daar niet toe.quote:
Je kunt wegkijken, maar het is een fantastisch voorbeeld van hoe mensen zich laten meeslepen door emoties. Ik heb overigens meer geschreven dan die ene quote.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 16:10 schreef Charged het volgende:
Meer wil ik er niet vuil aan maken.
Naar het schijnt kan hij beffen als de beste.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 16:27 schreef MissButterflyy het volgende:
Die vent is toch sowieso gek? Vies mannetje.
Daar gaan meerdere passages over in bepaalde werken van Brusselmans.quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 13:15 schreef FlippingCoin het volgende:
Schrijft die ook dat die kinderen wil verkrachten dan, lijkt mij meer bij hem passen.
Is zo. Ofschoon ik dit schrijven van Brusselmans niet al te serieus neem, zijn er talloze zaken die zeker serieus moeten worden genomen. De Joodse medemens heeft weer bescherming nodig.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 16:23 schreef PzKpfw het volgende:
Ik heb het idee dat de Jodenhaat sinds de oorlog niet zo hevig is geweest als nu. Zorgwekkend op zijn minst.
De Moslim medemens heeft zich nog nooit kunnen laven aan bescherming.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 17:21 schreef thedeedster het volgende:
De Joodse medemens heeft weer bescherming nodig.
https://www.reddit.com/r/(...)0gg/comment/lguh50y/quote:Op woensdag 14 augustus 2024 18:05 schreef GrumpyFish het volgende:
Is die volledige column nog ergens te lezen? Of hebben we alleen die paar regels?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Je vergeet het stukje ervoor. Hij beeld zich in hoe hij zich zou voelen als het zijn kind was bij de beelden van Palestijnse kinderen onder het puin.quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 13:09 schreef FlippingCoin het volgende:
Ja we noemen het satire, dan kan je roepen dat je iedere jood neer wil steken.
Nee dat staat er helemaal niet.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 18:29 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Je vergeet het stukje ervoor. Hij beeld zich in hoe hij zich zou voelen als het zijn kind was bij de beelden van Palestijnse kinderen onder het puin.
En het stuk erna. Over dat niet iedere Jood een rotzak isquote:Op woensdag 14 augustus 2024 18:32 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Nee dat staat er helemaal niet.
Om ze wel naar de hel te wensenquote:Op woensdag 14 augustus 2024 18:34 schreef potjecreme het volgende:
[..]
En het stuk erna. Over dat niet iedere Jood een rotzak is
Fophef dus.
Herkenbaar, dat gevoel heb ik dan weer altijd als ik die lelijke verslaafde kop van brusselmans voorbij zie komen.quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 12:30 schreef Loverboii het volgende:
[..]
hem zo woedend maakt dat hij iedere Jood die hij tegenkomt een puntig mes door de keel wil rammen”.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20240814_94710082quote:Parket Oost-Vlaanderen opent onderzoek naar column Herman Brusselmans
Het parket van Oost-Vlaanderen is naar aanleiding van een klacht van Unia een opsporingsonderzoek gestart naar de column van Herman Brusselmans in Humo. Dat bevestigt het parket aan De Standaard. Drie Joodse organisaties willen de schrijver dagvaarden.
Het parket van Oost-Vlaanderen opent een onderzoek naar de controversiële column van Herman Brusselmans die vorige week dinsdag verscheen in Humo. Dat bevestigde de persverantwoordelijke van het parket, Lisa De Wilde, woensdag aan De Standaard. Ze verduidelijkt dat het gaat om een opsporingsonderzoek en geen gerechtelijk onderzoek. Er is daarom ook geen onderzoeksrechter aangesteld.
Het parket start het onderzoek nadat het woensdag een klacht ontving van het gelijkekansencentrum Unia. Volgens Unia maakte Brusselmans zich vorige week in zijn wekelijkse column schuldig aan antisemitisme toen hij schreef dat “het beeld van een schreeuwend Palestijns jongetje om zijn onder het puin liggende moeder” – en het idee dat het zijn vriendin en zoon zouden zijn die onder de brokstukken bedolven zouden liggen – hem “zo woedend” maakt dat hij iedere Jood die hij tegenkomt “een puntig mes door de keel wil rammen”. Daarmee heeft Brusselmans grenzen overschreden, aldus Unia. Woordvoerder Carol Poncin verklaarde vorige week woensdag dat “het aan de rechtbank is om uit te maken of wat Brusselmans schreef strafbaar is of niet”. Ook de European Jewish Association (EJA) kondigde aan een klacht te zullen indienen. Nog drie andere Joodse organisaties, waaronder het Forum der Joodse Organisaties, lieten woensdag weten Brusselmans te willen dagvaarden. Ze hebben samen advocaat Julien Uyttendaele aangesteld, schrijft Bruzz.
Wat de gevolgen kunnen zijn van het opsporingsonderzoek, is nog niet duidelijk. “Het onderzoek is net geopend. Het is dus ook nog te vroeg om te spreken over de kwalificaties en gevolgen”, zegt De Wilde. Het valt dus ook nog af te wachten of het verder zou evolueren naar een gerechtelijk onderzoek.
Satire
Humo blijft intussen achter de column staan, maar heeft die vorig weekend wel offline gehaald. De hoofdredactie van het weekblad verklaarde dat “bij satirische schrijvers zoals Herman Brusselmans het geschrevene vooral nooit honderd procent letterlijk genomen moet worden”. Volgens Arnon Grunberg is er van satire evenwel geen sprake meer. In een opiniestuk in De Standaard schreef hij dat de column revisionistisch was en dat Gaza een schaamlapje is voor dat revisionisme. Hij trekt parallellen met een SA-lied uit de jaren 30. “Wenn das Judenblut vom Messer spritzt, / Dann geht’s noch mal so gut.”
Dinsdag nam Grunberg ontslag als Humo-columnist. In zijn ontslagbrief aan Bart Vanegeren en Matthias Vanderaspoilden, respectievelijk hoofdredacteur en adjunct-hoofdredacteur van Humo, schreef hij dat het hen vrij staat “revisionisme in jullie blad te bagatelliseren en te verwelkomen”, maar dat dat niet betekent dat hij “naast de revisionist wenst te publiceren”. In een reactie zei Vanderaspoilden dinsdag dat “het jammer is dat Arnon het debat niet eerst met ons heeft gevoerd. Dat hadden we wel verwacht na 25 jaar uitstekende samenwerking.”
Andere columnisten van Humo vinden dat Brusselmans “een grens heeft overschreden”. “Ik zie de maatschappelijke meerwaarde van dat soort satire niet, en de literaire ook niet, eerlijk gezegd. Moet je alles kunnen zeggen? Misschien. Maar ik vraag me af waaróm je dat als schrijver zo graag op die manier onder woorden wil brengen”, aldus Heleen Debruyne. Kamagurka stelde het volgende: “Netanyahu is bezig met een genocide, maar alle Joden daarvoor verantwoordelijk houden, is hetzelfde als zeggen dat alle Vlamingen dronkaards zijn omdat ze veel bier drinken. Dit soort grove veralgemeningen zijn altijd fout. In het beste geval verkondig je dronkenmanspraat, in het ergste geval inderdaad revisionisme.”
quote:Op woensdag 14 augustus 2024 18:18 schreef Triggershott het volgende:
[..]
https://www.reddit.com/r/(...)0gg/comment/lguh50y/De tekst in je spoiler is ook niet de volledige tekst, maar slechts het laatste gedeelte.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
@potjecreme heeft hierboven een tweet gepost waarin een foto staat van hoe de column in zijn volledigheid in het tijdschrift staat afgedrukt.SPOILER: Hier enkel de foto voor wie de tweet niet zichtbaar isOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.“Surrounded by losers, misfits and boozers”
Dezelfde mensen op fok die tot in den zieke Israël verdedigen. En waarom weet niemand want het is geen Europa, totaal andere cultuur en gedachtegoed en gelukkig ver genoeg voor ons.quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 12:30 schreef Loverboii het volgende:
[..]
Je vraagt je soms toch af wat voor een soort figuren er voor zo'n blad werken.
De column via WaybackMachine: https://web.archive.org/w(...)g-op-komst~b38b455f/
Ik durf te wedden dat je niet jouw antwoord krijgt wanneer je met deze omschrijving de straat op zal gaanquote:Op woensdag 14 augustus 2024 19:43 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Dezelfde mensen op fok die tot in den zieke Israël verdedigen. En waarom weet niemand want het is geen Europa, totaal andere cultuur en gedachtegoed en gelukkig ver genoeg voor ons.
Israël is gewoon een westers land en ik heb meer gemeen met de mensen die daar wonen dan met het gros van de islamieten in ons eigen kleine kikkerlandjequote:Op woensdag 14 augustus 2024 19:43 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Dezelfde mensen op fok die tot in den zieke Israël verdedigen. En waarom weet niemand want het is geen Europa, totaal andere cultuur en gedachtegoed en gelukkig ver genoeg voor ons.
Iedereen is bang voor moslims. In Engeland ook. Daar zijn ze bang voor het geweld van de moslims. En dus worden ze met zachtere hand aangepakt. Er valt wat te zeggen voor als men je vreest voor wat je fysiek kunt aanrichten. Dan doet de establishment een paar stappen terug en gaan deuren voor je open. Schrijven ze goed over je, helpen ze je enz. Soort van stockholm syndroom.quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 13:15 schreef takura het volgende:
[..]
Niet bij de islam of moslims. Zo hypocriet is hij dan ook wel weer.
Ik ook.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 20:24 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Ik vind dat die column nog meevalt.
quote:Op woensdag 14 augustus 2024 14:51 schreef Loverboii het volgende:
Arnon Grunberg stopt na 25 jaar als columnist bij Humo na omstreden column Herman Brusselmans: "Er is een ondergrens en die is bereikt"
https://www.vrt.be/vrtnws(...)mo-na-column-herman/
goede zaak
quote:Ik ben voor een zo ruim mogelijke opvatting van vrijheid van meningsuiting. Ik zou het recht van neonazi’s om te demonstreren verdedigen, maar dat betekent niet dat ik mee hoef te lopen in de demonstratie.
En ik vind het bijzonder dat iemand de ophef niet begrijpt. Maar hé, klaarblijkelijk is het oké om haat jegens een bevolkingsgroep te verspreiden omdat het om joden gaat.quote:
Maar hoe is die column revisionistisch?quote:
quote:Volgens Arnon Grunberg is er van satire evenwel geen sprake meer. In een opiniestuk in De Standaard schreef hij dat de column revisionistisch was en dat Gaza een schaamlapje is voor dat revisionisme. Hij trekt parallellen met een SA-lied uit de jaren 30. “Wenn das Judenblut vom Messer spritzt, / Dann geht’s noch mal so gut.”
dat vroeg ik mij ook af. historisch revisionisme moest ik aan denken, maar ik vermoed dat grunberg het als "holocaust revisionisme", ontkennen of bagataliseren vand e holocaust, bedoelt.omdat brusselamns dat SA lied gebruiktquote:Op woensdag 14 augustus 2024 21:05 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Maar hoe is die column revisionistisch?
[..]
Dat is waar.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 21:12 schreef potjecreme het volgende:
Als het beeld van Oekraïense kind onder puin was gebruikt en het neersteken van alle Russen was er geen fophef geweest. Dat weten we allemaal.
Niet netjes. Absoluut niet. Verder heb je gelijk.quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 12:59 schreef theunderdog het volgende:
Saaie ophef. Hij is altijd van dit soort absurde overdrijvingen. Dat zou je weten als je ooit een boek van hem hebt gelezen.
Maar lobbyclubjes voor een bepaalde subgroep zijn altijd hetzelfde wat dit betreft. Heel gevoelig.
Dat is omdat de meeste mensen wel redelijk klaar zijn met misdadige barbarenvolkeren die zichzelf onterecht een slachtofferrol aanmeten zoals de Russen, Palestijnen enz.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 21:12 schreef potjecreme het volgende:
Als het beeld van Oekraïense kind onder puin was gebruikt en het neersteken van alle Russen was er geen fophef geweest. Dat weten we allemaal.
Hmm, nee hoor.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 20:44 schreef Freek_nu het volgende:
Ik vind de ophef bijzonder.
Herman Brusselmans redeneert vanuit een Palestijnse moeder of vader die een kind verliezen door een bombardement door Israël.
Wat hij probeert te zeggen dat de oorlogsmisdaden ( door veel mensenrechtenorganisaties zo benoemd) van Israël vooral zal zorgen voor een enorme haat tegen Israël. Als jij een kind verliest of je verliest jouw broertje of zusje door een luchtaanval op een vluchtelingenkamp, dan is het niet onlogisch dat je daarmee haat en wraakzucht creëert. En dat je dan iedere jood met puntig mes door de keel wil rammen.
Ik zie dit ook zeker niet als oproepen tot geweld. Het is een column en een columnist (en andere kunstenaars) moeten wat mij betreft heel veel kunnen zeggen. En als er mensen serieus denken: “ja, ik ga nu joden met een puntig mes door de keel rammen” dan ligt dat aan die mensen en niet aan een columnist, wiens taak het is om de boel op te schudden.
Het is en blijft een heet hangijzer.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 20:44 schreef Freek_nu het volgende:
Herman Brusselmans redeneert vanuit een Palestijnse moeder of vader die een kind verliezen door een bombardement door Israël.
Wat hij probeert te zeggen dat de oorlogsmisdaden ( door veel mensenrechtenorganisaties zo benoemd) van Israël vooral zal zorgen voor een enorme haat tegen Israël. Als jij een kind verliest of je verliest jouw broertje of zusje door een luchtaanval op een vluchtelingenkamp, dan is het niet onlogisch dat je daarmee haat en wraakzucht creëert. En dat je dan iedere jood met puntig mes door de keel wil rammen.
Ik zie dit ook zeker niet als oproepen tot geweld. Het is een column en een columnist (en andere kunstenaars) moeten wat mij betreft heel veel kunnen zeggen. En als er mensen serieus denken: “ja, ik ga nu joden met een puntig mes door de keel rammen” dan ligt dat aan die mensen en niet aan een columnist, wiens taak het is om de boel op te schudden.
Dus?quote:Op woensdag 14 augustus 2024 21:12 schreef potjecreme het volgende:
Hij suggereert dat Brusselmans' woorden gebaseerd zijn op dat lied.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 21:40 schreef egayalS het volgende:
[..]
dat vroeg ik mij ook af. historisch revisionisme moest ik aan denken, maar ik vermoed dat grunberg het als "holocaust revisionisme", ontkennen of bagataliseren vand e holocaust, bedoelt.omdat brusselamns dat SA lied gebruikt
uit zijn ontslagbrief
In reactie op mijn stuk van vandaag in De Standaard waarin ik uitlegde dat satire die SA-liederen parafraseert weinig anders is dan revisionisme liet Matthias in diezelfde krant weten dat ik het 'heel persoonlijk neem'. Geen woord over SA-liederen die Humo zijn binnengemarcheerd.
Dat lijkt me zeer vergezocht. Ik wed dat Brusselmans dat lied niet eens kent. Het is alvast geen van de bekendere (Erika, Horst Wessel lied, Volk ans Gewehr, ..), maar een variant van het Heckerlied die bij de SA korte tijd populair was, en in de jaren '90 onder de naam "Blut" weer opdook in neo-nazi kringen.quote:...
Onze huidige satire betreft niets anders dan een parafrase van een regel uit een lied dat in de jaren 30 in Duitsland met name door SA-mannen werd gezongen: “Wenn das Judenblut vom Messer spritzt, / Dann geht’s noch mal so gut.” Toen moest het Jodenbloed van het mes spatten vanwege tegelijkertijd het bolsjewisme en het kapitalisme, nu vanwege Gaza. Dat zijn details die het revisionistische karakter van de huidige satire niet kunnen verhullen. Anders gezegd, het huidige revisionisme poogt het satirische karakter van oude slachtpartijen te onderstrepen: het nazisme een satirische beweging, Joseph Goebbels een minister van Satire.
Jij vindt het haat verspreiden. Ik vind het een scherpe manier om de oorlogsmisdaden van Israël onder de aandacht te brengen.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 20:54 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
En ik vind het bijzonder dat iemand de ophef niet begrijpt. Maar hé, klaarblijkelijk is het oké om haat jegens een bevolkingsgroep te verspreiden omdat het om joden gaat.
Het is juist iets wat nu gebeurt en straks nog veel vaker.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 22:21 schreef MoreDakka het volgende:
Wat een dom gedoe dit allemaal. Als je als blad iets publiceert moet je er achter staan. Verwijderen op basis van #ophef is de meest slechte optie, wat mij betreft kun je net zo goed je publicatie opheffen als je op die manier je redactie wil runnen. Sowieso maf dat dat nu nog gebeurt, dit is echt iets van 2020/21.
En welke oorlogsmisdaden mogen dat dan wel niet zijn?quote:Op woensdag 14 augustus 2024 22:26 schreef Freek_nu het volgende:
[..]
Jij vindt het haat verspreiden. Ik vind het een scherpe manier om de oorlogsmisdaden van Israël onder de aandacht te brengen.
In mijn stuk benoemde ik de haat onder de Palestijnse bevolking richting Israël. Die in mijn optiek logischerwijs ontstaat als je familie verliest door bombardementen van Israël.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 22:04 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Hmm, nee hoor.
De toename in haat komt jegens Israël komt niet door de zogenaamde oorlogsmisdaden van het land. De haat komt door de eenzijdige, selectieve samengestelde en pro-Palestijnse berichtgeving van veel Westerse media.
Daar zit deze hele oorlog al het grote probleem wat helaas ook zorgt voor meer antisemitisme in het Westen. Dit en natuurlijk de enorme getale mensen met een migratieachtergrond in de Islamtische en Arabische wereld waar antisemitisme de norm is.
En tevens met het argument over de mensen die familieleden verliezen tijdens bombardementen sla je de plank mis. Wellicht hadden zulke mensen als eerste niet eigenhandig een terreurgroepering als hun leiders moeten kiezen en deze steunen, zoals het overgrote deel van de Palestijnse samenleving doet.
https://www.amnesty.nl/ac(...)sdrijven-door-israelquote:Op woensdag 14 augustus 2024 22:43 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
En welke oorlogsmisdaden mogen dat dan wel niet zijn?
Dan zal Brusselmans dat lied wel van zijn vader of opa kennen.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 22:19 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Hij suggereert dat Brusselmans' woorden gebaseerd zijn op dat lied.
Dit schreef hij in z'n eerste opiniestuk in de Standaard:
[..]
Dat lijkt me zeer vergezocht. Ik wed dat Brusselmans dat lied niet eens kent. Het is alvast geen van de bekendere (Erika, Horst Wessel lied, Volk ans Gewehr, ..), maar een variant van het Heckerlied die bij de SA korte tijd populair was, en in de jaren '90 onder de naam "Blut" weer opdook in neo-nazi kringen.
Zo kun je oneindig doorgaan.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 22:46 schreef Freek_nu het volgende:
[..]
In mijn stuk benoemde ik de haat onder de Palestijnse bevolking richting Israël. Die in mijn optiek logischerwijs ontstaat als je familie verliest door bombardementen van Israël.
Jij vindt de Westerse media niet objectief? En waarschijnlijk ook nmensenrechtenorganisaties en zelfs het Internationaal Gerechtshof niet?
En over het grootste deel van de Palestijnse bevolking dat Hamas steunt. Ongeveer 40% van de bevolking steunt Hamas, waarbij je je nog kunt afvragen in hoeverre dat vrijwillig is omdat veel mensen om te overleven afhankelijk zijn van Hamas. Dat is dus bij lange na niet het overgrote deel van de bevolking. En de meeste slachtoffers zijn kinderen, dus die hebben al helemaal niets te maken met het conflict.
Beide idioot wat mij betreft.quote:Op donderdag 15 augustus 2024 05:08 schreef Za het volgende:
Belgisch OM onderzoekt vervolging Herman Brusselmans vanwege column
Het Belgische openbaar ministerie onderzoekt of het Herman Brusselmans strafrechtelijk gaat vervolgen voor het schrijven van een omstreden column.
https://www.nu.nl/media/6(...)-vanwege-column.html
Ach-ter-lijk.
Jij bent te achterlijk om te begrijpen dat de eerste beste Jood die jij waarschijnlijk op straat aantreft er ook niets aan kan doen, dat is er mis maar dat ontgaat je totaal.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 22:26 schreef Freek_nu het volgende:
[..]
Jij vindt het haat verspreiden. Ik vind het een scherpe manier om de oorlogsmisdaden van Israël onder de aandacht te brengen.
De column zou interessant zijn geworden als hij zich ook had verplaatst in een ouder die op 7 oktober z’n gezin op brute wijze vermoord had zien worden en had gefantaseerd over het een Palestijn (of willekeurige moslim) iets aandoen. Dan had het iets gezegd over de uitzichtloosheid van zo’n situatie, hoe haat en wrok door elke daad van verdediging of vergelding worden gecontinueerd en misschien wel versterkt.quote:Op donderdag 15 augustus 2024 02:09 schreef Swango het volgende:
[..]
Zo kun je oneindig doorgaan.
Ze zouden een voorbeeld kunnen nemen aan Japan die in het verleden twee zware bommen van Amerika te verduren hebben gehad.
Is er wrok?
Nee, ze doen zelfs business samen.
Showproces.quote:Op donderdag 15 augustus 2024 05:08 schreef Za het volgende:
Belgisch OM onderzoekt vervolging Herman Brusselmans vanwege column
Het Belgische openbaar ministerie onderzoekt of het Herman Brusselmans strafrechtelijk gaat vervolgen voor het schrijven van een omstreden column.
https://www.nu.nl/media/6(...)-vanwege-column.html
Ach-ter-lijk.
Ja raar he. Henk en Ingrid bereiken niet zoveel mensen in het land met die haatspraak. Herman wel.quote:Op donderdag 15 augustus 2024 07:34 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Showproces.
Er is veel virulent antisemitisme, maar het OM gaat voor de bekende Belg.
Maar ja, zo zijn dus de prioriteiten.
Probeer fatsoenlijk te discussiëren. Dat doe ik ook. Ik ben niet achterlijk en jij ook niet. We begrijpen elkaar alleen niet.quote:Op donderdag 15 augustus 2024 07:31 schreef SilverMane het volgende:
[..]
Jij bent te achterlijk om te begrijpen dat de eerste beste Jood die jij waarschijnlijk op straat aantreft er ook niets aan kan doen, dat is er mis maar dat ontgaat je totaal.
Haatspraak staat net niet letterlijk in het boek 1984?quote:Op donderdag 15 augustus 2024 07:59 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
Ja raar he. Henk en Ingrid bereiken niet zoveel mensen in het land met die haatspraak. Herman wel.
Achterlijk.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 21:12 schreef potjecreme het volgende:
Die volidioot die verschillende keren de ruiten van dat Joodse restaurant vernielde kwam hier gewoon mee weg.quote:Op donderdag 15 augustus 2024 07:59 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
Ja raar he. Henk en Ingrid bereiken niet zoveel mensen in het land met die haatspraak. Herman wel.
Dat is vooral een kunstje dat schrijvers gebruiken: omdat je te laf bent om het zelf te uiten, gebruik je personages in verhalen of columns om extreme dingen te zeggen. Dan kan je er als auteur niet op worden aangesproken juridisch gezien. Dat kunstje werkt, alleen bij haatbaarden kom je er niet mee weg. Daarom schrijft die laffe Belg dus niet over moslims.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 20:44 schreef Freek_nu het volgende:
Je draait de situatie met deze redenering alleen om. De haat is niet ontstaan door de bombardementen van Israël, deze haat is al meer dan een eeuw aanwezig onder de groep Arabieren die tegenwoordig door het leven gaan als 'de Palestijnen'.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 22:46 schreef Freek_nu het volgende:
[..]
In mijn stuk benoemde ik de haat onder de Palestijnse bevolking richting Israël. Die in mijn optiek logischerwijs ontstaat als je familie verliest door bombardementen van Israël.
Inderdaad, bijna elke media heeft een bepaalde mate van bias en mensenrechtenorganisaties zeker. Dit zijn vaak mensen met een bepaalde politieke affiliatie die hun eigen vooringenomenheid via zulke organisaties als neutraal proberen te verkopen. De selectieve aandacht en afkeuring voor partijen en landen spreekt echter boekdelen. Het ICJ is wellicht een ander verhaal.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 22:46 schreef Freek_nu het volgende:
Jij vindt de Westerse media niet objectief? En waarschijnlijk ook nmensenrechtenorganisaties en zelfs het Internationaal Gerechtshof niet?
Nee hoor, bijna 75% van de Palestijnen heeft de aanslagen van 7 oktober gesteund. En dit is natuurlijk ook geen verrassing gezien het feit dat veel burgers meededen aan deze aanslagen of ze in de straten aan het toejuichen zijn. Antisemitisme zit ook diep verworven in de Palestijnse samenleving, met bijna 95% van de Palestijnen die anti-Joodse overtuigen heeft.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 22:46 schreef Freek_nu het volgende:
En over het grootste deel van de Palestijnse bevolking dat Hamas steunt. Ongeveer 40% van de bevolking steunt Hamas, waarbij je je nog kunt afvragen in hoeverre dat vrijwillig is omdat veel mensen om te overleven afhankelijk zijn van Hamas. Dat is dus bij lange na niet het overgrote deel van de bevolking. En de meeste slachtoffers zijn kinderen, dus die hebben al helemaal niets te maken met het conflict.
Er zijn vast verschillende cijfers over de steun van de Palestijnse bevolking voor Hamas. Ik heb mijn informatie uit dit artikel. Daarin wordt een onderzoek aangehaald waaruit blijk dat voor de oorlog de steun voor Hamas onder de bevolking van de Gazastrook 38 procent was en dat dit na de oorlog gestegen naar 42 procent. In dit artikel valt ook te lezen dat heel veel mensen afhankelijk zijn van Hamas om uberhaupt te kunnen overleven. En dat tegenspraak zal leiden tot de dood.quote:Op donderdag 15 augustus 2024 11:15 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Je draait de situatie met deze redenering alleen om. De haat is niet ontstaan door de bombardementen van Israël, deze haat is al meer dan een eeuw aanwezig onder de groep Arabieren die tegenwoordig door het leven gaan als 'de Palestijnen'.
[..]
Inderdaad, bijna elke media heeft een bepaalde mate van bias en mensenrechtenorganisaties zeker. Dit zijn vaak mensen met een bepaalde politieke affiliatie die hun eigen vooringenomenheid via zulke organisaties als neutraal proberen te verkopen. De selectieve aandacht en afkeuring voor partijen en landen spreekt echter boekdelen. Het ICJ is wellicht een ander verhaal.
[..]
Nee hoor, bijna 75% van de Palestijnen heeft de aanslagen van 7 oktober gesteund. En dit is natuurlijk ook geen verrassing gezien het feit dat veel burgers meededen aan deze aanslagen of ze in de straten aan het toejuichen zijn. Antisemitisme zit ook diep verworven in de Palestijnse samenleving, met bijna 95% van de Palestijnen die anti-Joodse overtuigen heeft.
En het argument van kinderen is in dit geval ook geen goede. Het spreekt voor zich dat elk weldenkend mens in geen enkele oorlog kinderen als slachtoffers wil zien. Dat gezegd hebbende, de Palestijnen kiezen er zelf bewust voor om zo veel mogelijk kinderen te hebben, verwijzen ook naar hun eigen kinderen als 'nageslacht bommen' en voeden hen van kleins af aan op tot Jodenhatende monstertjes, die martelaarschap in naam van de fundamentalistische Islam als het hoogst haalbare goed zien.
Dat er relatief veel minderjarigen omkomen ligt ook niet aan Israël, maar aan het feit dat de Palestijnse beleidsmakers er zelf voor kiezen hun terroristen te verschuilen tussen en onder de rest van de bevolking. Ook dat is weer een keuze.
Dat artikel schept natuurlijk een vertekend beeld. Nota bene in dit onderzoek staat het volgende:quote:Op donderdag 15 augustus 2024 12:23 schreef Freek_nu het volgende:
[..]
Er zijn vast verschillende cijfers over de steun van de Palestijnse bevolking voor Hamas. Ik heb mijn informatie uit dit artikel. Daarin wordt een onderzoek aangehaald waaruit blijk dat voor de oorlog de steun voor Hamas onder de bevolking van de Gazastrook 38 procent was en dat dit na de oorlog gestegen naar 42 procent. In dit artikel valt ook te lezen dat heel veel mensen afhankelijk zijn van Hamas om uberhaupt te kunnen overleven. En dat tegenspraak zal leiden tot de dood.
Dit geeft een bevestiging van de grote steun voor de aanslagen van 7 oktober. De NOS is rondom deze oorlog ook erg moeilijk serieus te nemen, helemaal de journaliste die dit artikel heeft geschreven, lijkt behoorlijk vooringenomen in dit conflict te staan.quote:We asked the respondents what they thought of Hamas’ decision to launch the October the 7th offensive given its outcome so far, a vast majority (72%; 82% in the West Bank and 57% in the Gaza Strip) said it was a correct decision and 22% (12% in the West Bank and 37% in the Gaza Strip) said it was incorrect.
Je doet nu weer alsof het antisemitisme een reactie op iets zijn wat Israël doet, maar deze waren een eeuw geleden (toen Israël nog niet bestond) ook al aanwezig onder de Arabieren. De Arabieren hebben zelfs nog samengewerkt met Nazi-Duitsland om het antisemitisme vanuit Duitsland verder te verspreiden in de Arabische en Islamtische wereld.quote:Op donderdag 15 augustus 2024 12:23 schreef Freek_nu het volgende:
Ik vind het zelf niet zo vreemd dat 95% van de Palestijnen anti-Joodse overtuigingen heeft. In de 2e Wereldoorlog zal ook 95% van de Nederlanders anti -Duitse overtuigingen hebben gehad. Nederland werd door Duitsland bezet, Gaza door Israel (aldus de VN).
Het is aan strijdende partijen zelf om een verschil te maken tussen burger en strijder, niet aan de tegenpartij. Op die manier zou het gebruik van menselijk schild namelijk stimuleert kunnen worden. Zie de Geneefse conventies.quote:Op donderdag 15 augustus 2024 12:23 schreef Freek_nu het volgende:
Verder verschillen we van mening dat het niet aan Israel ligt dat er veel kinderen omkomen. Israel gooit de bommen toch? En bovendien zegt het internationaal humanitair oorlogsrecht dat burgerslachtoffers zo veel mogelijk moet worden voorkomen. In mijn optiek schendt Israel het oorlogsrecht (oorlogsmisdaden volgens het Internationaal Gerechthof en mensenrechtenorganisaties) en laten Westerse landen dit toe vanwege het nog steeds aanwezige schuldgevoel.
Of met beide niets hebben kan ook. Het is een islamitisch land met joden/russen erin. Niets westers aan. Daarnaast ook nog eens zeer onvriendelijke mensen.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 20:29 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Israël is gewoon een westers land en ik heb meer gemeen met de mensen die daar wonen dan met het gros van de islamieten in ons eigen kleine kikkerlandje
Geweldig samengevat.quote:Op donderdag 15 augustus 2024 13:26 schreef kurk_droog het volgende:
Het is een islamitisch land met joden/russen erin.
quote:Op donderdag 15 augustus 2024 13:26 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Of met beide niets hebben kan ook. Het is een islamitisch land met joden/russen erin. Niets westers aan. Daarnaast ook nog eens zeer onvriendelijke mensen.
Ik vind de NOS een zeer goede journalistieke bron met betrekking tot de berichtgeving over Gaza. In het artikel staat ook het volgende.quote:Op donderdag 15 augustus 2024 12:52 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat artikel schept natuurlijk een vertekend beeld. Nota bene in dit onderzoek staat het volgende:
[..]
Dit geeft een bevestiging van de grote steun voor de aanslagen van 7 oktober. De NOS is rondom deze oorlog ook erg moeilijk serieus te nemen, helemaal de journaliste die dit artikel heeft geschreven, lijkt behoorlijk vooringenomen in dit conflict te staan.
De haat tegen Joden is van alle tijden. Nergens ontken ik dat toch? Maar niemand wordt met haat geboren. Dat heeft een reden. Jij gelooft dat dit van ouders tot kinderen wordt doorgegeven. Ik denk dat als de Palestijnen in een gebied zouden kunnen wonen dat niet wordt bezet en gecontroleerd door Israel, de haat veel minder zou zijn. Zowel in de Gaza-strook als alle andere bezette gebeieden. Net zoals wij nu ook geen Duitsers meer haten. Ik geloof namelijk dat de meeste mensen in vrijheid willen leven.quote:Je doet nu weer alsof het antisemitisme een reactie op iets zijn wat Israël doet, maar deze waren een eeuw geleden (toen Israël nog niet bestond) ook al aanwezig onder de Arabieren. De Arabieren hebben zelfs nog samengewerkt met Nazi-Duitsland om het antisemitisme vanuit Duitsland verder te verspreiden in de Arabische en Islamtische wereld.
Kun je aangeven waar dit staat in de Geneefse conventie?quote:Het is aan strijdende partijen zelf om een verschil te maken tussen burger en strijder, niet aan de tegenpartij. Op die manier zou het gebruik van menselijk schild namelijk stimuleert kunnen worden. Zie de Geneefse conventies.
quote:Op woensdag 14 augustus 2024 18:18 schreef Triggershott het volgende:
[..]
https://www.reddit.com/r/(...)0gg/comment/lguh50y/Oh dat is het? Wat een #fophef weer..SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De volgende zin is zelfs "Je moet er natuurlijk altijd bij denken: niet iedere Jood is een moorddadige rotzak"
Ook typisch dat veel users hier die normaal vrijheid van meningsuiting zo hoog in het vaandel lijken te hebben nu ineens veel minder stellig lijken te zijn
Robert Moog died for our synths
Dat is de NOS niet, de NOS heeft overduidelijk een pro-Palestijns sentiment in hun verslaggeving en het laat ook zien dat dit jouw beeldvorming al heeft weten te beïnvloeden. Het is ook niet zonder reden dat bijvoorbeeld de journaliste van het stuk dat jij linkte een achtergrond heeft in Midden-Oosten studies en Arabische studies en er door oplettende mensen al is op betrapt aan de lopende band pro-Palestijnse tweets te liken op Twitter.quote:Op donderdag 15 augustus 2024 14:50 schreef Freek_nu het volgende:
[..]
Ik vind de NOS een zeer goede journalistieke bron met betrekking tot de berichtgeving over Gaza.
Dit betreft natuurlijk een claim die tegenstrijdig is met de verdere bevindingen. Als een meerderheid Hamas niet zou steunen, waarom keurt dan een ruimte meerderheid (bijna driekwart) van de Palestijnen de aanslagen van 7 oktober goed? En waarom deden er vele mensen gewillig met de aanslagen mee? Dit strookt niet met elkaar.quote:Op donderdag 15 augustus 2024 14:50 schreef Freek_nu het volgende:
Support for Hamas has more than tripled in the West Bank compared to three months ago. In the Gaza Strip, support for Hamas increased but not significantly. Despite the increase in its popularity, the majority in both the West Bank and the Gaza Strip does not support Hamas.
Het is algemeen bekend dat Palestijnse kinderen met dit gedachtegoed worden opgevoerd. En jouw aanname is niet logisch. Want zoals ik al aangaf was er voor de vermeende bezetting ook al haat jegens Joden en Israël. Zelfs voor de stichting van de staat Israël was deze er. Hieruit kun je dus concluderen dat deze variable (antisemitisme) stabiel is.quote:Op donderdag 15 augustus 2024 14:50 schreef Freek_nu het volgende:
[..]
De haat tegen Joden is van alle tijden. Nergens ontken ik dat toch? Maar niemand wordt met haat geboren. Dat heeft een reden. Jij gelooft dat dit van ouders tot kinderen wordt doorgegeven. Ik denk dat als de Palestijnen in een gebied zouden kunnen wonen dat niet wordt bezet en gecontroleerd door Israel, de haat veel minder zou zijn. Zowel in de Gaza-strook als alle andere bezette gebeieden. Net zoals wij nu ook geen Duitsers meer haten. Ik geloof namelijk dat de meeste mensen in vrijheid willen leven.
Dat kan ik zeker, zie bijvoorbeeld:quote:Op donderdag 15 augustus 2024 14:50 schreef Freek_nu het volgende:
[..]
Kun je aangeven waar dit staat in de Geneefse conventie?
quote:
En wat doen de Palestijnen? Het tegenovergestelde:quote:Rule 24
Removal of Civilians and Civilian Objects from the Vicinity of Military Objectives
Each party to the conflict must, to the extent feasible, remove civilian persons and objects under its control from the vicinity of military objectives.
Kortom, de Palestijnen vervagen doelbewust het verschil tussen burger en strijder en geven vervolgens Israël de schuld van de burgerslachtoffers die er vallen. Hun beleidsbepalers, gesteund door een groot deel van de bevolking, komen zelfs met barbaarse uitspraken over hoe het bloed dat vloeit in hun voordeel zal werken. Zie bijvoorbeeld:quote:How Hamas Is Fighting in Gaza: Tunnels, Traps and Ambushes
Hamas overwhelmed Israel’s border in October with a coordinated, large-scale maneuver before committing atrocities. Now, it acts as a guerrilla force, its fighters often disguised as civilians.
They hide under residential neighborhoods, storing their weapons in miles of tunnels and in houses, mosques, sofas — even a child’s bedroom — blurring the boundary between civilians and combatants.
They emerge from hiding in plainclothes, sometimes wearing sandals or tracksuits before firing on Israeli troops, attaching mines to their vehicles, or firing rockets from launchers in civilian areas.
They rig abandoned homes with explosives and tripwires, sometimes luring Israeli soldiers to enter the booby-trapped buildings by scattering signs of a Hamas presence.
..
Dit sluit ook aan bij de woorden van de recent uitgeschakeld Haniyeh, in sommige Westerse media nog omschreven als een 'gematigde man' (onder meer door de NOS wat jij dan schijnbaar als 'zeer goede journalistiek' wil beschouwen. Die heeft vaak staan brullen over hoe 'het bloed' van kinderen, vrouwen en ouderen nodig was om de geest van de revolutie aan te wakkeren.quote:Gaza Chief’s Brutal Calculation: Civilian Bloodshed Will Help Hamas
Yahya Sinwar’s correspondence with compatriots and mediators shows he is confident that Hamas can outlast Israel
For months, Yahya Sinwar has resisted pressure to cut a ceasefire-and-hostages deal with Israel. Behind his decision, messages the Hamas military leader in Gaza has sent to mediators show, is a calculation that more fighting—and more Palestinian civilian deaths—work to his advantage.
In dozens of messages—reviewed by The Wall Street Journal—that Sinwar has transmitted to cease-fire negotiators, Hamas compatriots outside Gaza and others, he’s shown a cold disregard for human life and made clear he believes Israel has more to lose from the war than Hamas. The messages were shared by multiple people with differing views of Sinwar.
...
In an April 11 letter to Hamas political leader Ismail Haniyeh after three of Haniyeh’s adult sons were killed by an Israeli airstrike, Sinwar wrote that their deaths and those of other Palestinians would “infuse life into the veins of this nation, prompting it to rise to its glory and honor.”
...
Over de betrouwbaarheid van de NOS en het ontstaan van de haat onder de Palestijnse bevolking zullen we het niet eens worden.quote:Op donderdag 15 augustus 2024 16:02 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat is de NOS niet, de NOS heeft overduidelijk een pro-Palestijns sentiment in hun verslaggeving en het laat ook zien dat dit jouw beeldvorming al heeft weten te beïnvloeden. Het is ook niet zonder reden dat bijvoorbeeld de journaliste van het stuk dat jij linkte een achtergrond heeft in Midden-Oosten studies en Arabische studies en er door oplettende mensen al is op betrapt aan de lopende band pro-Palestijnse tweets te liken op Twitter.
[..]
Dit betreft natuurlijk een claim die tegenstrijdig is met de verdere bevindingen. Als een meerderheid Hamas niet zou steunen, waarom keurt dan een ruimte meerderheid (bijna driekwart) van de Palestijnen de aanslagen van 7 oktober goed? En waarom deden er vele mensen gewillig met de aanslagen mee? Dit strookt niet met elkaar.
[..]
Het is algemeen bekend dat Palestijnse kinderen met dit gedachtegoed worden opgevoerd. En jouw aanname is niet logisch. Want zoals ik al aangaf was er voor de vermeende bezetting ook al haat jegens Joden en Israël. Zelfs voor de stichting van de staat Israël was deze er. Hieruit kun je dus concluderen dat deze variable (antisemitisme) stabiel is.
Het is niet zo dat Joden en Arabieren in vrede leven en ineens toen Israël na de Zesdaagse Oorlog van 1967 bezit kreeg over de Westelijke Jordaanoever dat deze haat pas begon. Die was er altijd al en is inherent aan de cultuur van de mensen in deze regio omdat die is gebaseerd op gevoelens van raciale en religieuze suprematie en de misplaatste overtuiging dat dit gebied Arabisch en Islamitisch grondgebied is. Dit terwijl de Islam hier pas in de 8e eeuw zijn intreden deed, honderden jaren na het Christendom en duizenden na het Jodendom.
[..]
Dat kan ik zeker, zie bijvoorbeeld:
[..]
[..]
En wat doen de Palestijnen? Het tegenovergestelde:
[..]
Kortom, de Palestijnen vervagen doelbewust het verschil tussen burger en strijder en geven vervolgens Israël de schuld van de burgerslachtoffers die er vallen. Hun beleidsbepalers, gesteund door een groot deel van de bevolking, komen zelfs met barbaarse uitspraken over hoe het bloed dat vloeit in hun voordeel zal werken. Zie bijvoorbeeld:
[..]
Dit sluit ook aan bij de woorden van de recent uitgeschakeld Haniyeh, in sommige Westerse media nog omschreven als een 'gematigde man' (onder meer door de NOS wat jij dan schijnbaar als 'zeer goede journalistiek' wil beschouwen. Die heeft vaak staan brullen over hoe 'het bloed' van kinderen, vrouwen en ouderen nodig was om de geest van de revolutie aan te wakkeren.
quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 15:19 schreef Freek_nu het volgende:
[..]
Over de betrouwbaarheid van de NOS en het ontstaan van de haat onder de Palestijnse bevolking zullen we het niet eens worden.
Ik kan nergens in de Geneefse conventie vinden waar staat dat het gerechtvaardigd is om ziekenhuizen, scholen en vluchtelingenkampen te bombarderen omdat de vijand zich daar mogelijk schuil houdt. Overigens vaak claims die niet te bewijzen vallen. En waar tienduizenden burgerslachtoffers, vooral kinderen, bij vallen. Omdat Hamas haar bevolking niet beschermd, is dat dus helaas collateral damage?
Over claims gesproken die niet te bewijzen vallenquote:En waar tienduizenden burgerslachtoffers, vooral kinderen, bij vallen.
Heb je de link gelezen die ik heb meegestuurd? En de talloze onderzoeken die online te vinden zijn?quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 18:56 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
[..]
Over claims gesproken die niet te bewijzen vallen
Nee, die slachtoffers zijn het resultaat van de vechtstrategie van Hamas. Want als het namelijk zo zou zijn dat een partij die doelbewust verwarring zaait tussen strijder en burger, daarvoor beloond zou worden, zou deze manieren van vechten dus ook verder gestimuleerd worden.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 15:19 schreef Freek_nu het volgende:
[..]
Over de betrouwbaarheid van de NOS en het ontstaan van de haat onder de Palestijnse bevolking zullen we het niet eens worden.
Ik kan nergens in de Geneefse conventie vinden waar staat dat het gerechtvaardigd is om ziekenhuizen, scholen en vluchtelingenkampen te bombarderen omdat de vijand zich daar mogelijk schuil houdt. Overigens vaak claims die niet te bewijzen vallen. En waar tienduizenden burgerslachtoffers, vooral kinderen, bij vallen. Omdat Hamas haar bevolking niet beschermd, is dat dus helaas collateral damage?
Inderdaad, uiteindelijk komt het neer op (latente) Joden haat.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 20:17 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Nee, die slachtoffers zijn het resultaat van de vechtstrategie van Hamas. Want als het namelijk zo zou zijn dat een partij die doelbewust verwarring zaait tussen strijder en burger, daarvoor beloond zou worden, zou deze manieren van vechten dus ook verder gestimuleerd worden.
Om dit tegen te gaan zijn plekken waar terroristen zich schuilhuiden of worden gebruikt voor militaire doeleinden, legitiem doelwit. Er wordt wel gevraagd om proportionaliteit te denken, maar dat begrip laat nogal ruimte voor interpretatie.
En of de cijfers helemaal kloppen is ook maar de vraag, want de enige die deze telt is de door Hamas bestuurde Palestijnse autoriteit in de Gazastrook. En die hebben echt wel door dat hoe hoger het aantal, hoe meer ophef in de Westerse media, hoe meer negativiteit over Israël.
Ten slotte zou ik mijzelf als ik jou eens afvragen: waarom doet jou dit zo veel? Ben je ook zo verbolgen over de slachtoffers in plekken zoals Jemen, Soedan of Syrië? Ik betwijfel het. De selectieve verontwaardiging over de vermeende slachtoffers onder de Palestijnen bij velen in het Westen blijft opmerkelijk en tegelijkertijd nogal verdacht.
Solidair zijn met onze immigrantenquote:Op vrijdag 16 augustus 2024 22:20 schreef Cockwhale het volgende:
Waarom bemoeien wij ons met het Israelisch-Palestijns conflict?
Jouw laatste opmerking vind ik bijzonder en het wordt daarmee ook persoonlijk. We discussieren over een conflict naar aanleiding over een column van Herman Brusselmans. En ik geef louter mijn mening.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 20:17 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Nee, die slachtoffers zijn het resultaat van de vechtstrategie van Hamas. Want als het namelijk zo zou zijn dat een partij die doelbewust verwarring zaait tussen strijder en burger, daarvoor beloond zou worden, zou deze manieren van vechten dus ook verder gestimuleerd worden.
Om dit tegen te gaan zijn plekken waar terroristen zich schuilhuiden of worden gebruikt voor militaire doeleinden, legitiem doelwit. Er wordt wel gevraagd om proportionaliteit te denken, maar dat begrip laat nogal ruimte voor interpretatie.
En of de cijfers helemaal kloppen is ook maar de vraag, want de enige die deze telt is de door Hamas bestuurde Palestijnse autoriteit in de Gazastrook. En die hebben echt wel door dat hoe hoger het aantal, hoe meer ophef in de Westerse media, hoe meer negativiteit over Israël.
Ten slotte zou ik mijzelf als ik jou eens afvragen: waarom doet jou dit zo veel? Ben je ook zo verbolgen over de slachtoffers in plekken zoals Jemen, Soedan of Syrië? Ik betwijfel het. De selectieve verontwaardiging over de vermeende slachtoffers onder de Palestijnen bij velen in het Westen blijft opmerkelijk en tegelijkertijd nogal verdacht.
30 jaar geleden vond ik hem boeiend. Is weinig meer van over. Kutjes likken is het enige dat van hem blijft hangen.quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 13:14 schreef matthijst het volgende:
Eerste zin: Naarstig werk ik aan m’n op stapel staande bundel ‘Zat genoeg om met een lelijk wijf te poepen’.
En dan wel serieus reageren op de rest van z'n column. Gast schrijft 99 van de 100 keer dit soort onzin.
Soms vermakelijk. Vaak vermoeiend.
Hij is idd laf. Hij zei het zelf trouwens bij Jeroen Pauw. Dat-ie sommige dingen niet meer schrijft uit zelfbescherming.quote:Op donderdag 15 augustus 2024 10:29 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Dat is vooral een kunstje dat schrijvers gebruiken: omdat je te laf bent om het zelf te uiten, gebruik je personages in verhalen of columns om extreme dingen te zeggen. Dan kan je er als auteur niet op worden aangesproken juridisch gezien. Dat kunstje werkt, alleen bij haatbaarden kom je er niet mee weg. Daarom schrijft die laffe Belg dus niet over moslims.
Triest idd. Dat is veel erger dan wat hij schrijft of heeft geschreven. Daarom valt Grunberg ook door de mand.quote:Op donderdag 15 augustus 2024 15:26 schreef Gehenna het volgende:
[..]
Oh dat is het? Wat een #fophef weer..
De volgende zin is zelfs "Je moet er natuurlijk altijd bij denken: niet iedere Jood is een moorddadige rotzak"
Ook typisch dat veel users hier die normaal vrijheid van meningsuiting zo hoog in het vaandel lijken te hebben nu ineens veel minder stellig lijken te zijn
Grunberg is dan ook een enorme droplulquote:Op zaterdag 17 augustus 2024 13:34 schreef tong80 het volgende:
[..]
Triest idd. Dat is veel erger dan wat hij schrijft of heeft geschreven. Daarom valt Grunberg ook door de mand.
Waarom kappen alle linkjes op FOK! er na een minuut al mee als ik er op klikquote:Op zaterdag 17 augustus 2024 15:48 schreef Gehenna het volgende:
[..]
Grunberg is dan ook een enorme droplul![]()
Dit is overigens wel vermakelijk, als kritiek op de columns van Grunberg:
Zelf geen last van, vreemd. Andere browser al geprobeerd?quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 17:16 schreef tong80 het volgende:
[..]
Waarom kappen alle linkjes op FOK! er na een minuut al mee als ik er op klik![]()
Aan dat soort dingen waag ik mezelf nooit. Dan zit heel de Bommelerwaard drie dagen zonder stroom. Zal eens vragen als hier iemand is aan wie ik dat kan toevertrouwen.quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 18:32 schreef Gehenna het volgende:
[..]
Zelf geen last van, vreemd. Andere browser al geprobeerd?
je vergeet de ultra orthodoxen, daar heb je niks mee gemeen en die worden een steeds groter deel van Israel. terwijl normale Israëliërs vaak geen zin meer hebben in die eeuwige warmongering en hem naar Europa of de VS perenquote:Op woensdag 14 augustus 2024 20:29 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Israël is gewoon een westers land en ik heb meer gemeen met de mensen die daar wonen dan met het gros van de islamieten in ons eigen kleine kikkerlandje
Maak van jood neger en vraag je af of het dan nog steeds kan.quote:Op zondag 18 augustus 2024 16:50 schreef BansheeBoy het volgende:
Je reinste censuur. De gevoelige tentakels van lobbygroepen als het CIDI rijken echt tot in alle gelederen van de bevolking.²
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |