Het wordt van de week weer 24 graden. Paar daagjes wachtenquote:Op vrijdag 13 september 2024 18:55 schreef PzKpfw het volgende:
Ik zit even te twijfelen of ik het gras wel/niet nog even moet maaien. Het mag wel weer qua lengte maar vanochtend heeft het aan de grond al lichtelijk gevroren volgens mij.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Witte druifjes zijn leuk. De bestelde bollen komen ook van Huiberts via sprinklr. Had ik ze beter rechtstreeks besteld?quote:Op vrijdag 20 september 2024 21:46 schreef Doedezemaar het volgende:
Mijn biologische bloembollen van Huiberts werden vandaag geleverd, ik kreeg er als bedankje een zakje bolletjes witte druifjes bij, altijd leuk. Op het zakje Frittilaria zat de instructie om ze zo snel mogelijk te planten, dus dat ga ik morgen maar meteen doen
Zusjeeees met teveel bollen en te weinig capaciteiten.quote:Op zaterdag 21 september 2024 08:03 schreef Lucky_Strike het volgende:
350 bollen hier van de Warande. En stevige problemen met polsen en vingers![]()
quote:Op zaterdag 21 september 2024 08:07 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Zusjeeees met teveel bollen en te weinig capaciteiten.
Zou ik ook niet aan gedacht hebben als ik ze niet kende hoor, ik ken ze omdat ze hier in de buurt zitten (en nog steeds als een soort paria behandeld worden door de traditionele kwekers).quote:Op vrijdag 20 september 2024 22:24 schreef AnneX het volgende:
[..]
Witte druifjes zijn leuk. De bestelde bollen komen ook van Huiberts via sprinklr. Had ik ze beter rechtstreeks besteld?
Niet aan gedacht.
Oeh, dat zijn er wel veel. Zegt zij die ook wat te enthousiast heeft besteld. Hier gaan ook alleen de dringende dingen dit weekend de grond in, voor de rest moet ik echt wachten tot de grond door regen een stuk zachter is. Vorig jaar kwam ik de grond niet in met de bollenplanter, dat ding is nu helemaal verbogen. Symphonic weet ook dat ik dit niet alleen kan, dus ik kies later in het najaar wel wat momentjes om het samen te doen. Eerst dit weekend de saffraankrokussen en frittilaria en er staan ook nog wat plantjes te wachten om geplant/verplant te worden. Vorig jaar heb ik de bollen pas in februari ofzo in potten geplant en die kwamen ook op.quote:Op zaterdag 21 september 2024 08:03 schreef Lucky_Strike het volgende:
350 bollen hier van de Warande. En stevige problemen met polsen en vingers![]()
Ik ga vandaag de herfstbloeiers (krokus en sternbergia) maar poten, dat heeft de hoogste prioriteit. De rest zie ik dan nog wel.
Ik heb wel eens betere keuzes gemaakt inderdaadquote:Op zaterdag 21 september 2024 10:05 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Oeh, dat zijn er wel veel. Zegt zij die ook wat te enthousiast heeft besteld. Hier gaan ook alleen de dringende dingen dit weekend de grond in, voor de rest moet ik echt wachten tot de grond door regen een stuk zachter is. Vorig jaar kwam ik de grond niet in met de bollenplanter, dat ding is nu helemaal verbogen. Symphonic weet ook dat ik dit niet alleen kan, dus ik kies later in het najaar wel wat momentjes om het samen te doen. Eerst dit weekend de saffraankrokussen en frittilaria en er staan ook nog wat plantjes te wachten om geplant/verplant te worden. Vorig jaar heb ik de bollen pas in februari ofzo in potten geplant en die kwamen ook op.
Wij worden elke keer een soort van overrompeld door de hoeveelheid vliegers in de struik in de voortuinquote:Op woensdag 18 september 2024 17:42 schreef Blues het volgende:
Blommen steeds uit de vlinderstruik knippen geeft én deze tijd veel insecten, vlinders en ander vliegend volk, én het geeft megaveel nieuwe bloemen
Heb nu ook een tak op water staan in de hoop op wortelen om in de voorpostzegel te zetten en ook daar komt vlindervolk op af.
Zulk prachtig weer deze week
[ link | afbeelding ]
Zoeen heb ik. Heb je wel alleen wat aan voor echt kleine bollen hoor, anders moet ie tot het handvat de grond in en dan nog wat gedoe omdat grotere vaak ook dieper moeten.quote:Op zaterdag 21 september 2024 10:19 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Ik heb wel eens betere keuzes gemaakt inderdaadWe zijn ook nog steeds bezig met de aanplant van de windsingel, al sinds maart. Het schiet gewoon niet op met die handen van me. Als het goed is kunnen we dit weekend nog lekker meters maken. Ik heb ook wel eens heel laat bollen geplant en dat ging best goed inderdaad.
Ik heb bedacht dat ik zo'n ding (pootstok) ga kopen voor de kleine bollen. Dat is wat handvriendelijker dan de bollenplanter.
[ afbeelding ]
Oeh tnx. Ik had die tweede nog nooit gezien en haaaaat de eerste. Als ik bedenk hoe diep mijn liefde voor mijn fiskars kaasschaaf gaat, kan dat alleen maar een groot succes worden.quote:Op zaterdag 21 september 2024 10:34 schreef Elleska het volgende:
Tegen te harde grond werkt niets ben ik bang maar een goede bollenplanter scheelt wel een hoop voor je handen.
Niet dit type
[ afbeelding ]
Maar zoiets met een hendel werkt voor mij beter (deze is van fiskars, gardena heeft ook zoiets en er zijn nog wat merken)
[ afbeelding ]
Ik gebruik dit ook in de moestuin voor poten maar ook bij het uitplanten van voorgezaaide planten enzo.
quote:Op vrijdag 20 september 2024 21:00 schreef AnneX het volgende:
Omdat het terras hier en daar verzakt is, komt men volgende week de tegels en klinkers ophogen en waterpas leggen.
Het grindterras wordt uitgevlakt en in matten gelegd.
En zojuist ook biologische bollen besteld voor twee grote potten bollen lasagne.
Moest het even uitzoeken, want ik wilde geen potten erbij.
Bestelling:Bollenlasagne wil ik ook maken. Binnenkort kan ik een paar zinken teilen ophalen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En dan als bovenste laag vetplanten.
Ja echt genieten.quote:Op zaterdag 21 september 2024 11:00 schreef Debsterr het volgende:
[..]
Wij worden elke keer een soort van overrompeld door de hoeveelheid vliegers in de struik in de voortuinheerlijk!
Je had toen al flink moeite gedaan voor de foto's ivm de ronding van je hegje.quote:Op zondag 22 september 2024 17:26 schreef Claudia_x het volgende:
Ik ga flink spammen, maar ik vind dat het mag omdat het alweer een tijdje geleden is.
Weten jullie nog dat ik in april een haagje wilde planten en jullie advies vroeg over de plek? Dit was het haagje nadat ik het net had geplant.
[ afbeelding ]
En dit is het nu. Het groeit lekker en bloeit al sinds april onafgebroken. Dat zie je op de eerste foto niet zo goed, maar als je in de tuin loopt wel. Een aanrader, potentilla.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik heb de houtsnippers bijgevuld in m'n boslaantje. Dat doe ik om het jaar en ik vind het een bevredigend klusje. Het laantje zelf is nu niet zo interessant. Alleen hemelsleutel bloeit uitbundig.
[ afbeelding ]
Net als voorgaande jaren, is hemelsleutel een beautiful mess. Dit keer heb ik er wel aan gedacht om vroeg in het jaar de plant te stutten. Dat durf ik later in het jaar niet omdat ik bang ben dat de bloemstelen knakken. Het stutten helpt wel, maar er piept alsnog van alles onderdoor. Volgend jaar plaats ik er een extra steun bij.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Er was niet zoveel wind vandaag, dus ik kon eindelijk een goede foto maken van m'n moerasgladiool (tegen een achtergrond van prachtkaars).
[ afbeelding ]
Ik vind deze asters zo leuk.Alsof er een groot boeket in de tuin staat. Meestal vallen ze om, maar deze plek is klaarblijkelijk wat windluwer. Er zitten trouwens verschrikkelijk veel beestjes in. Een aanrader voor het najaar.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
M'n favoriete bloeier in deze tijd van het jaar. De plant - ik weet niet wat het is omdat ik het niet zelf heb gekocht - is ruim 2 meter hoog en inmiddels meters breed.
[ afbeelding ]
Vorig jaar had ik geen appels. Dit jaar is de oogst voortreffelijk.
[ afbeelding ]
Mijn lief heeft voor mij planken aan de onderkant van m'n plantenrestenhoop gemaakt die ik eruit kan schuiven. Blij mee! Er groeide steeds onkruid.
[ afbeelding ]
Toscaanse jasmijn heb ik uit de kas gehaald en ergens anders neergezet. Hij ziet er niet zo goed uit.Eens kijken of dit wel lukt. Het is de derde plek die ik probeer.
[ afbeelding ]
Pioenroos vind ik stiekem in het najaar het mooist, als het blad rood verkleurt:
[ afbeelding ]
Ereprijs vind ik ook als die op z'n retour is nog fraai:
[ afbeelding ]
Tot slot duizendblad, die vrolijk door blijft bloeien. Hoe is het nu met die van jou, @:blues? Heeft-ie het gered?
[ afbeelding ]
Dit is Helianthus. Super sterk en geweldig voor in het najaar. Bij mij bloeit ie bijna. Had ‘m verplaatst van de bak naar de border nu gebleken is dat er geen heermoes mee verhuisd was dus hij had even nodig om weer aan te trekken. In de bak komen ook gewoon weer nieuwe stengels op inclusief knoppen.quote:Op zondag 22 september 2024 17:26 schreef Claudia_x het volgende:
M'n favoriete bloeier in deze tijd van het jaar. De plant - ik weet niet wat het is omdat ik het niet zelf heb gekocht - is ruim 2 meter hoog en inmiddels meters breed.
[ afbeelding ]
Dankzij @Vanyel weten we dat houtsnippers (bijna) altijd goed zijn. Vocht wordt beter vast gehouden, onkruidgroei wordt onderdrukt en de bodem wordt gevoed. Je kunt ze dus standaard tussen je planten in gebruiken. Alleen zijn ze niet in reguliere tuincentra verkrijgbaar. Daar zie je alleen boomschors. Je moet ze dus bestellen. In sommige gemeentes kun je ze gratis ophalen. Ik maak ze zelf met een versnipperaar, maar ik heb niet genoeg snoeiafval voor de hele tuin.quote:Op zondag 22 september 2024 18:52 schreef Pisces29 het volgende:
Ik heb laatst een paar oudroze hortensia’s gekocht en deze hadden houtsnippers in de pot (de blauwe hadden dit niet).
Betekent dit dat je ze bij het planten in je tuin dan ook moet omringen met wat snippers of is dit echt puur voor zolang ze in een tuincentrum staan, vaak met best wat onaangenaam uren zon?
Ik had in m’n oude tuin best wat hortensia’s, zowel voor als achter. Ze deden het allemaal zeer goed. Alleen de witte was beduidend kwetsbaarder en had snel bruine bloemblaadjes. Maar ik heb nooit ergens snippers gebruikt. (Moet me helemaal inlezen waarvoor je deze allemaal kunt gebruiken.)
PlantNet is het met je eens. Hij dijt bij mij langzaam behoorlijk uit. In de loop dat jaren is-ie steeds sterker geworden. Het is een fantastische plant voor een onkruidplek, want er groeit werkelijk niets onder. Maar jemig, wat wordt-ie fors!quote:Op zondag 22 september 2024 19:33 schreef laziness het volgende:
[..]
Dit is Helianthus. Super sterk en geweldig voor in het najaar. Bij mij bloeit ie bijna. Had ‘m verplaatst van de bak naar de border nu gebleken is dat er geen heermoes mee verhuisd was dus hij had even nodig om weer aan te trekken. In de bak komen ook gewoon weer nieuwe stengels op inclusief knoppen.
Echt een aanrader voor hoogte en vrolijkheid in je tuin later in het seizoen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |