Snap ik, die woekert inderdaad als een gek.quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 12:43 schreef Tuindier het volgende:
[..]
Trompetbloem heb/ had ik in een andere hoek van de tuin. Die heb ik er ruim twee jaar geleden zoveel mogelijk uitgehaald en ik kan nog steeds regelmatig nieuwe uitlopers die opkomen verwijderen. Zeer sterke plant dus, maar ik wil m niet bij mijn terras.
Nee, die gaat komende winter dood.quote:Op zondag 1 september 2024 16:32 schreef Seven. het volgende:
Oost- Indische kers doet het hier heel goed, Tinus lijkt er weinig last van te hebben. Komt deze volgend jaar gewoon weer op?
Volgend jaar maar weer zaden halen dan.quote:Op zondag 1 september 2024 16:46 schreef Radegast het volgende:
[..]
Nee, die gaat komende winter dood.
Als je hem wild hebt laten bloeien en woekeren heb je behoorlijke kans dat dat niet nodig isquote:Op zondag 1 september 2024 20:41 schreef Seven. het volgende:
[..]
Volgend jaar maar weer zaden halen dan.
Hehe, hij woekert wel aardig, jaquote:Op zondag 1 september 2024 21:13 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Als je hem wild hebt laten bloeien en woekeren heb je behoorlijke kans dat dat niet nodig is
Volgens mij wel. Ik heb ze in juni uitgegraven bij iemand die ze op marktplaats aanbood. Daar hebben ze serieus onder te lijden gehad en ik heb me wel afgevraagd of het zou gaan bloeien. Maar al met al heel goed herstel na een week of 4-5. Dus ze kunnen wel tegen een stootje.quote:Op maandag 2 september 2024 09:15 schreef June. het volgende:
Leuk al die plantjes. Wij hebben een nieuwbouwhuis gekocht en bezig met stekken van huidige planten, zodat ik toch wat mee kan nemen van ons oude naar ons nieuwe huis![]()
Die duizendknoop heb ik ook, maar die kun je beter vermeerderen door te scheuren in het voorjaar of niet?
Mooi hoor!quote:Op maandag 2 september 2024 09:37 schreef Tuindier het volgende:
Ik ben best wel blij met hoe de voortuin die dit voorjaar is aangeplant is aangeslagen. Nog niet alles is perfect, maar het is al wel heerlijk groen.
Heeft zich hier waarschijnlijk zelf uitgezaaid, is gewoon weer opgekomen.quote:Op zondag 1 september 2024 16:46 schreef Radegast het volgende:
[..]
Nee, die gaat komende winter dood.
Wat hebben jullie een zalige plekquote:Op maandag 2 september 2024 10:08 schreef sigme het volgende:
Heel mooi, @:tuindier!
Hier is het ook vooral heel weelderig groen. Niet erg bloemrijk
Het hoge siergras bloeit wel, maar is toch vooral grrrrroen. Op de achtergrond wat roosjes.
[ afbeelding ]
Weelderige vijg (geen vijgen)
[ afbeelding ]
Hier op de voorgrond de grote wolfsmelk, bloeit flink maar subtiel.
[ afbeelding ]
De druif maakt fraaie paarse trossen, ook meer weelderig dan fleurig.
[ afbeelding ]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
quote:Op zondag 8 september 2024 11:36 schreef sigme het volgende:
M'n kafferlelie bloeit al!
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Goed te zien wanneer ik id de serre zit:
[ afbeelding ]
Die serre is momenteel heel mooi, allemaal werk van mijn lief
Prachtig fotomodel heb je ookSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Bedoel je duizendblad? Duizendschoon is weer een andere plant.quote:Op zondag 8 september 2024 11:44 schreef Blues het volgende:
Duizendschoon in de bak bij de voordeur heeft het niet naar zijn zin... mss te nat? Ik lees dat ie van droogte en zon houdt.
Straks maar eens uit de bak in de tuin, in de zon. Redden wat er te redden valt.
Of heb je aanleiding om te denken dat er te veel water in de bak blijft staan? Meestal is het in bakken en potten juist aan de droge kant omdat water snel wegloopt. Bij mij groeit duizendblad in de halfverharding, waar het droog en schraal is (en zonnig, want het gaat om een stuk op het zuiden).quote:Op zondag 25 augustus 2024 15:59 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Heel leuk zo!
Duizendblad staat liever in de volle zon. Het kan zijn dat-ie minder uitbundig bloeit in de halfschaduw. Dat merk je vanzelf wel. Ik vind het een leuke plant en bij mij zaait-ie zich rijkelijk uit in de halfverharding. Die zou je zomaar in je postzegel terug kunnen gaan vinden.
Oh, dat is een schizostylis! Die noem ik een moerasgladiool. Ik heb even wat informatie van de Hessenhof opgezocht:quote:Op zondag 8 september 2024 11:36 schreef sigme het volgende:
M'n kafferlelie bloeit al!
[ afbeelding ]
Ik vind het een briljante plant. Bij mij staat-ie droger en ook daar groeit hij goed. Ik heb 'em gecombineerd met prachtkaars. Het was wat moeilijk een foto te maken vanwege de wind - en de foto laat ook niet zien hoe fraai de bloemen dansen in de wind:quote:Hier is wat naamgeving betreft nogal wat unieks gebeurd. Niet alleen de Latijnse naam gaat veranderen, maar ook de Nederlandse! Het vertrouwde Schizostylis is veranderd naar Hesperantha. De oude Nederlandse naam Kafferlelie wordt terecht opgeheven. Nu heeft de nieuwe officiële lijst van Nederlandse namen Moerasgladiool voorgesteld.
In de bak staat inderdaad duizendblad. Ik kom zelf elke keer weer tot de conclusie dat ik niet moet proberen een echte zonaanbidder in de halfschaduw te zetten. Soms gaat het wel en is hooguit de bloei minder, maar in het algemeen is een plant fraaier en sterker en wordt je leven als tuinier gemakkelijker als je het bij de ideale standplaats houdt.quote:Op zondag 8 september 2024 17:11 schreef Blues het volgende:
Duizendschoon heb ik in de voorpostzegel. Ook leuk
Die kocht ik gister als wintergladioolquote:Op zondag 8 september 2024 17:07 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Oh, dat is een schizostylis! Die noem ik een moerasgladiool. Ik heb even wat informatie van de Hessenhof opgezocht:
Ziet eruit als een engerling ....quote:Op zondag 8 september 2024 20:25 schreef Hupje het volgende:
Ik heb het zwembad opgeruimd en heb nu dus weer een paar vierkante meter zandvlakte in mijn gras. Meteen maar gras ingezaaid. Hopelijk werkt de combinatie van voorspelde regen en zon mee.
Weet iemand wat voor beestje dit is? Deze bleken er een aantal in mijn grasmat onder het zwembad te zitten.
Het lijken een soort larven met een aantal pootjes aan de voorkant (maar niet achter), een soort rood kopje en de achterkant is wat donkerder.
[ afbeelding ]
Oh jakkes. Bedankt. Ik had geen idee.quote:Op zondag 8 september 2024 20:31 schreef maily het volgende:
[..]
Ziet eruit als een engerling ....
Tuin en gras onderhoud ; engerlingen
Succes!quote:Op zondag 8 september 2024 20:47 schreef Hupje het volgende:
[..]
Oh jakkes. Bedankt. Ik had geen idee.
Ik heb ze ook, heel fijn vind ik ze.quote:Op zondag 8 september 2024 17:47 schreef AnneX het volgende:
Bij de lidl zojuist: 3 verschillende kniptangen voor kleine én grote handen,
¤ 3 per stuk. Voor bloemen, voor ietsjes dikker en voor takken.
[ link | afbeelding ]
Bij jullie lidl ook?
100% een engerling. Ben je er veel tegen gekomen?quote:Op zondag 8 september 2024 20:25 schreef Hupje het volgende:
Ik heb het zwembad opgeruimd en heb nu dus weer een paar vierkante meter zandvlakte in mijn gras. Meteen maar gras ingezaaid. Hopelijk werkt de combinatie van voorspelde regen en zon mee.
Weet iemand wat voor beestje dit is? Deze bleken er een aantal in mijn grasmat onder het zwembad te zitten.
Het lijken een soort larven met een aantal pootjes aan de voorkant (maar niet achter), een soort rood kopje en de achterkant is wat donkerder.
[ afbeelding ]
Ik vind die van Gardena best snel bot worden, maar ik moet ook eerlijk zeggen dat ik echt niet goed omga met mijn tuingereedschapquote:Op zondag 8 september 2024 21:52 schreef Doedezemaar het volgende:
Ik zal ook eens bij de Lidl kijken voor die snoeischaren, ik heb ze eigenlijk altijd van Gardena, met mijn kleine handen en weinig kracht liggen die goed in de hand.
Of in deze periode, en dat zou ik zeker doen! Ik heb vorige week aaltjes verspreid en moet de hele terrasborder opnieuw aanplanten omdat de planten het niet gered hebben vanwege aangevreten wortels.quote:Op zondag 8 september 2024 21:45 schreef Seven. het volgende:
[..]
100% een engerling. Ben je er veel tegen gekomen?
Ze leven 2-3 jaar in de grond, in de winter dieper. In juli-september vreten ze ook wel de ondergrondse delen van gras, als je er veel hebt dan kunnen E grote schade aanrichten. Aaltjes is de beste bestrijding, heb ik begrepen (bij voorkeur in de lente).
Ik denk het wel. Ik kwam dit tegen op een obscure Duitse website (vertaald):quote:Op woensdag 11 september 2024 13:29 schreef Kanaroe het volgende:
In de voortuin staan 2 Photinia's/Glansmispels in struikvorm.
Zijn zo'n 3 meter hoog.
Vanwege een verfklus en een benodigde steiger staan ze nogal in de weg.
Zou ik die struiken rigoreus kunnen snoeien, beetje zoals je de Vlinderstruik snoeit......tot op de stammetjes?
En zouden ze dan weer uitlopen?
quote:Glansmispel snoeien na vorstschade en redden bij ziekte Is uw plant zo ziek dat deze niet op andere manieren te redden is, dan kan een rigoureuze snoei helpen. Hiervoor snoeit u alle scheuten en de stam tot een handbreedte boven de grond af. Met de juiste verzorging en aangepaste bestrijding van ziekten herstelt de plant meestal weer. Als de Glansmispel bevroren is, snoeit u deze op dezelfde manier terug.
Dat heb ik eerder wel gedaan en kwam weer helemaal goed.quote:Op woensdag 11 september 2024 13:29 schreef Kanaroe het volgende:
In de voortuin staan 2 Photinia's/Glansmispels in struikvorm.
Zijn zo'n 3 meter hoog.
Vanwege een verfklus en een benodigde steiger staan ze nogal in de weg.
Zou ik die struiken rigoreus kunnen snoeien, beetje zoals je de Vlinderstruik snoeit......tot op de stammetjes?
En zouden ze dan weer uitlopen?
quote:Op woensdag 11 september 2024 19:51 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ik denk het wel. Ik kwam dit tegen op een obscure Duitse website (vertaald):
[..]
Aah, dank jullie welquote:Op woensdag 11 september 2024 20:55 schreef Tuindier het volgende:
[..]
Dat heb ik eerder wel gedaan en kwam weer helemaal goed.
Gras groeit boven de 7 graden.quote:Op vrijdag 13 september 2024 18:55 schreef PzKpfw het volgende:
Ik zit even te twijfelen of ik het gras wel/niet nog even moet maaien. Het mag wel weer qua lengte maar vanochtend heeft het aan de grond al lichtelijk gevroren volgens mij.
Felco 2 onderdelen zijn vervangbaarquote:Op zondag 8 september 2024 21:58 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ik vind die van Gardena best snel bot worden, maar ik moet ook eerlijk zeggen dat ik echt niet goed omga met mijn tuingereedschap
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |