abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_214852436
Mijn jasmijn zit opeens helemaal vol met zaaddozen. Afknippen of laten zitten?
pi_214853275
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2024 12:43 schreef Tuindier het volgende:

[..]
Trompetbloem heb/ had ik in een andere hoek van de tuin. Die heb ik er ruim twee jaar geleden zoveel mogelijk uitgehaald en ik kan nog steeds regelmatig nieuwe uitlopers die opkomen verwijderen. Zeer sterke plant dus, maar ik wil m niet bij mijn terras.
Snap ik, die woekert inderdaad als een gek.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zondag 1 september 2024 @ 16:32:23 #103
277627 Seven.
We are Borg.
pi_214860544
Druk geweest tot half 3, toen hield ik het niet meer vol met deze hitte. De voortuin is bijna helemaal aangeplant nu. Lavendelhaagje en Japanse esdoorn, met heuchera, stermos, lievevrouwebedstro, 2 soorten Carex en een wat hogere siergras, en nog wat duizendknoop (want die vind ik in de achtertuin ook echt superleuk). Van de week plant ik nog wat zonnehoedjes en dan is het wel zo'n beetje klaar.

De bakken naast de voordeur heb ik aangeplant met elk een bollamp (geeft 's avonds echt een hele mooie sfeer), Margrieten, Escallonia aan de achterkant en nog wat siergras ertussen. Alleen die siergrassen zijn nogal floppy dus die haal ik er denk ik nog tussenuit.

De wadi gaat als een malle! Kruipend zenegroen en penningkruid waren een schot in de roos. Wat hier tegen mijn verwachting in minder werkt is munt. De Carex gaat lekker.

Prachtkaars combineert mooi met duizendknoop (in ieder geval nu nog, even kijken hoe hoog het uiteindelijk wordt want het verschil is nu zo'n 30-40cm en dat ziet er goed uit).

Het kattenkruid gaat boven verwachting gezien het gebrek aan licht. Combineert mooi met duizendknoop en de duizendknoop doet het goed met de hemelsleutel.

Hier moet iets tussenuit als de planten in rust zijn. Kornoelje, eucalyptus, varens, duizendknoop, Carex. De kornoelje krijgt een plek achter de schutting achter, bij z'n wilde broers.

Oost- Indische kers doet het hier heel goed, Tinus lijkt er weinig last van te hebben. Komt deze volgend jaar gewoon weer op?

Pruikenboom, langzame start maar gaat nu hard.

De eucalyptus aan deze kant van de varen gaat beduidend harder.

Vijg gaat lekker aan de zijkant van het huis. Etagèreplant gaat hopelijk volgend jaar bloeien. En de rode hemelsleutel doet het prima.

Ook diegenen die door mijn zoontje aangereden zijn herstellen zich prima!

Resistance is futile.
pi_214860759
quote:
7s.gif Op zondag 1 september 2024 16:32 schreef Seven. het volgende:

Oost- Indische kers doet het hier heel goed, Tinus lijkt er weinig last van te hebben. Komt deze volgend jaar gewoon weer op?
Nee, die gaat komende winter dood.
  zondag 1 september 2024 @ 20:41:42 #105
277627 Seven.
We are Borg.
pi_214863485
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2024 16:46 schreef Radegast het volgende:

[..]
Volgend jaar maar weer zaden halen dan.
Resistance is futile.
pi_214863826
quote:
7s.gif Op zondag 1 september 2024 20:41 schreef Seven. het volgende:

[..]
Volgend jaar maar weer zaden halen dan.
Als je hem wild hebt laten bloeien en woekeren heb je behoorlijke kans dat dat niet nodig is :D
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  zondag 1 september 2024 @ 22:32:29 #107
277627 Seven.
We are Borg.
pi_214864629
quote:
1s.gif Op zondag 1 september 2024 21:13 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Als je hem wild hebt laten bloeien en woekeren heb je behoorlijke kans dat dat niet nodig is :D
Hehe, hij woekert wel aardig, ja :+ .
Resistance is futile.
  maandag 2 september 2024 @ 09:15:40 #108
208890 June.
Seriously?
pi_214866313
Leuk al die plantjes. Wij hebben een nieuwbouwhuis gekocht en bezig met stekken van huidige planten, zodat ik toch wat mee kan nemen van ons oude naar ons nieuwe huis O+

Die duizendknoop heb ik ook, maar die kun je beter vermeerderen door te scheuren in het voorjaar of niet?
Shine bright like a diamond.
pi_214866439

Ik ben best wel blij met hoe de voortuin die dit voorjaar is aangeplant is aangeslagen. Nog niet alles is perfect, maar het is al wel heerlijk groen.
pi_214866644
Heel mooi, @Tuindier!

Hier is het ook vooral heel weelderig groen. Niet erg bloemrijk :+

Het hoge siergras bloeit wel, maar is toch vooral grrrrroen. Op de achtergrond wat roosjes.

Weelderige vijg (geen vijgen)

Hier op de voorgrond de grote wolfsmelk, bloeit flink maar subtiel.

De druif maakt fraaie paarse trossen, ook meer weelderig dan fleurig.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  maandag 2 september 2024 @ 21:29:31 #111
277627 Seven.
We are Borg.
pi_214874063
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2024 09:15 schreef June. het volgende:
Leuk al die plantjes. Wij hebben een nieuwbouwhuis gekocht en bezig met stekken van huidige planten, zodat ik toch wat mee kan nemen van ons oude naar ons nieuwe huis O+

Die duizendknoop heb ik ook, maar die kun je beter vermeerderen door te scheuren in het voorjaar of niet?
Volgens mij wel. Ik heb ze in juni uitgegraven bij iemand die ze op marktplaats aanbood. Daar hebben ze serieus onder te lijden gehad en ik heb me wel afgevraagd of het zou gaan bloeien. Maar al met al heel goed herstel na een week of 4-5. Dus ze kunnen wel tegen een stootje.
Resistance is futile.
  maandag 2 september 2024 @ 21:30:20 #112
277627 Seven.
We are Borg.
pi_214874083
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2024 09:37 schreef Tuindier het volgende:

Ik ben best wel blij met hoe de voortuin die dit voorjaar is aangeplant is aangeslagen. Nog niet alles is perfect, maar het is al wel heerlijk groen.
Mooi hoor!
Resistance is futile.
  maandag 2 september 2024 @ 21:31:51 #113
277627 Seven.
We are Borg.
pi_214874115
@sigme zijn de druiven lekker?
Resistance is futile.
pi_214874127
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2024 16:46 schreef Radegast het volgende:

[..]
Heeft zich hier waarschijnlijk zelf uitgezaaid, is gewoon weer opgekomen.
pi_214878917
quote:
7s.gif Op maandag 2 september 2024 10:08 schreef sigme het volgende:
Heel mooi, @:tuindier!

Hier is het ook vooral heel weelderig groen. Niet erg bloemrijk :+

Het hoge siergras bloeit wel, maar is toch vooral grrrrroen. Op de achtergrond wat roosjes.
[ afbeelding ]

Weelderige vijg (geen vijgen)
[ afbeelding ]

Hier op de voorgrond de grote wolfsmelk, bloeit flink maar subtiel.
[ afbeelding ]

De druif maakt fraaie paarse trossen, ook meer weelderig dan fleurig.
[ afbeelding ]
Wat hebben jullie een zalige plek O+
  dinsdag 3 september 2024 @ 17:40:44 #116
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_214882249
In het zonnetje in de tuin genieten hoe de nieuwe aanwinsten geweldig bloeien is wel mijn favoriete einde van een werkdag.

Liatris Spicata
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_214924603
M'n kafferlelie bloeit al!

Goed te zien wanneer ik id de serre zit:

Die serre is momenteel heel mooi, allemaal werk van mijn lief O+
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  Spellchecker zondag 8 september 2024 @ 11:38:39 #118
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_214924619
quote:
7s.gif Op zondag 8 september 2024 11:36 schreef sigme het volgende:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Goed te zien wanneer ik id de serre zit:
[ afbeelding ]

Die serre is momenteel heel mooi, allemaal werk van mijn lief O+
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Prachtig fotomodel heb je ook O+
pi_214924650
Nogmaals: jouw plekje O+
En wat is jouw wolfje groot!!
pi_214924656
Duizendschoon in de bak bij de voordeur heeft het niet naar zijn zin... mss te nat? Ik lees dat ie van droogte en zon houdt.
Straks maar eens uit de bak in de tuin, in de zon. Redden wat er te redden valt.
pi_214926205
Ik kocht gister Zonneogen. Was maar matig overtuigd toen ik ze pakte, maar wat zijn die eigenlijk leuk O+

[ Bericht 0% gewijzigd door Vanyel op 08-09-2024 19:22:34 ]
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_214926511
Ja! De naam alleen al🌞
pi_214926689
quote:
0s.gif Op zondag 8 september 2024 11:44 schreef Blues het volgende:
Duizendschoon in de bak bij de voordeur heeft het niet naar zijn zin... mss te nat? Ik lees dat ie van droogte en zon houdt.
Straks maar eens uit de bak in de tuin, in de zon. Redden wat er te redden valt.
Bedoel je duizendblad? Duizendschoon is weer een andere plant. :+ Ik denk dat dit aan de hand is:

quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2024 15:59 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Heel leuk zo!

Duizendblad staat liever in de volle zon. Het kan zijn dat-ie minder uitbundig bloeit in de halfschaduw. Dat merk je vanzelf wel. Ik vind het een leuke plant en bij mij zaait-ie zich rijkelijk uit in de halfverharding. Die zou je zomaar in je postzegel terug kunnen gaan vinden.
Of heb je aanleiding om te denken dat er te veel water in de bak blijft staan? Meestal is het in bakken en potten juist aan de droge kant omdat water snel wegloopt. Bij mij groeit duizendblad in de halfverharding, waar het droog en schraal is (en zonnig, want het gaat om een stuk op het zuiden).
pi_214926833
Water loopt weg en ik geef regelmatig water. Ik zie dat die andere 3 die ik had gekocht het wel goed doen.

Duizendblad denk ik ja.
De gele

pi_214926842
quote:
7s.gif Op zondag 8 september 2024 11:36 schreef sigme het volgende:
[ afbeelding ]
Oh, dat is een schizostylis! Die noem ik een moerasgladiool. Ik heb even wat informatie van de Hessenhof opgezocht:

quote:
Hier is wat naamgeving betreft nogal wat unieks gebeurd. Niet alleen de Latijnse naam gaat veranderen, maar ook de Nederlandse! Het vertrouwde Schizostylis is veranderd naar Hesperantha. De oude Nederlandse naam Kafferlelie wordt terecht opgeheven. Nu heeft de nieuwe officiële lijst van Nederlandse namen Moerasgladiool voorgesteld.
Ik vind het een briljante plant. Bij mij staat-ie droger en ook daar groeit hij goed. Ik heb 'em gecombineerd met prachtkaars. Het was wat moeilijk een foto te maken vanwege de wind - en de foto laat ook niet zien hoe fraai de bloemen dansen in de wind:

En erg leuk, je serre. Later als ik groot ben wil ik ook een serre.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')