abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 4 augustus 2024 @ 23:51:29 #1
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_214570556
NIET MIJN OP

Controverse omdat eerder geweerde bokssters die “zich voordoen als vrouw” wél welkom zijn op Olympische Spelen

Twee vrouwelijke boksers die vorig jaar uit de World Boxing Championships gezet zijn omdat ze biologisch gekwalificeerd werden als mannelijk, mogen toch deelnemen aan de Olympische Spelen. Het gaat om de Algerijnse Imane Khelif en Lin Yu-Ting uit Taiwan, bij wie de geslachtschromosomen XY ontdekt zijn.

twitter

Khelif werd vlak voor haar wedstrijd om de gouden medaille op het WK in New Delhi in maart 2023 uitgesloten nadat ze niet was geslaagd voor de tests van de internationale boksbond IBA, net als Lin Yu-ting, die haar bronzen medaille verloor.

Maar in tegenstelling tot de regels van de IBA, zal het duo toch mogen aantreden op de Spelen in Parijs. Met de goedkeuring van het IOC (Internationaal Olympisch Comité). De IBA heeft geen rechtsbevoegdheid over het olympische boksen, terwijl de regelgeving van het IOC soepeler is op dat vlak.

Zo luidde een statement van het IOC, dat de IBA niet erkent, gisteren: “Alle atleten die deelnemen aan het olympisch bokstoernooi van Parijs 2024 voldoen aan de deelnameregels van de competitie, evenals aan alle toepasselijke medische voorschriften, in overeenstemming met regels 1.4 en 3.1 van de Boxing Unit Parijs 2024.”

Lin komt vrijdag in de achtste finale in competitie bij de vedergewichten, Khelif komt donderdag in actie tegen de Italiaanse Angela Carini in de voorrondes van de weltergewichten.

Maar dat dit een controversiële deelname wordt, staat buiten kijf. Zo heeft gewezen wereldkampioen Barry McGuigan op de sociale media er al zijn oordeel over gegeven. “Choquerend dat ze al zo ver zijn gekomen. Wat gebeurt er?”, stelt hij op X, het vroegere Twitter.

Heel wat socialmediagebruikers delen de mening van McGuigan duidelijk ook. Zo gaat op X ook een filmpje uit 2022 rond waarin te zien is hoe Khelif een Mexicaanse opponente een paar bikkelharde meppen verkoopt.

IBA-voorzitter Umar Kremlev zei vorig jaar dat de DNA-testresultaten “atleten aan het licht brachten die hun collega’s voor de gek probeerden te houden en zich voordeden als vrouwen." Hij bevestigde dat meerdere boksers toen gediskwalificeerd werden in het belang van de “eerlijkheid en de professionaliteit onder de atleten.”

Maar intussen kwam er ook een reactie van Mark Adams, woordvoerder van het IOC. “Deze atleten hebben de voorbije jaren al vaak gevochten. Ze zijn hier niet plots - ook op de Spelen in Tokio waren ze van de partij. De federatie moet regels maken om de sport eerlijk te laten verlopen, maar tegelijk moet iedereen die dat wil ook kunnen deelnemen. Dat is een moeilijke oefening.”

https://www.hln.be/olympi(...)che-spelen~a8682d64/

Wanneer stopt deze waanzin?
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_214570760
quote:
0s.gif Op zondag 4 augustus 2024 23:50 schreef -XOR- het volgende:

[..]

niet waar, tenminste niet voor de FIFA en de IAAF.
Alweer incorrect, wat betreft atletiek:
https://www.theguardian.c(...)n-from-female-events

(De IAAF heet nu World Athletics).

FIFA is zoals gewoonlijk weer laat, maar die zullen uiteindelijk tot dezelfde conclusie komen. Het is gewoon wetenschap, als je dat wil gaan ontkennen veel plezier er mee.
  maandag 5 augustus 2024 @ 00:38:52 #4
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_214570832
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2024 00:23 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Het is gewoon wetenschap, als je dat wil gaan ontkennen veel plezier er mee.
Ik ontken de waarde van de categorisering van seksuele dimorfie op biologisch niveau ook helemaal niet, dat maak jij ervan.
quote:
Alweer incorrect, wat betreft atletiek:
https://www.theguardian.c(...)n-from-female-events
Nee, uit hun eigen "Eligibility regulations for the female classification athletes with differences of sex development":

quote:
To be eligible to compete in the female classification at a World Rankings Competition, and/or
to have recognised any World Record performance in a competition that is not a World
Rankings Competition, a Relevant Athlete must meet each of the following conditions (the
"DSD Eligibility Conditions"):
3.2.1 they must be recognised at law (for example, in a birth certificate or passport) either
as female or as intersex;
3.2.2 they must have continuously maintained the concentration of testosterone in their
serum below 2.5 nmol/L3 for a period of at least 24 months; and
3.2.3 they must continue to maintain the concentration of testosterone in their serum
below 2.5 nmol/L at all times (i.e., whether they are in competition or out of
competition) for so long as they wish to retain eligibility to compete in the female
classification at World Rankings Competitions and/or to have recognised any World
Record performance in the female classification at a competition that is not a World
Rankings Competition.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_214570870
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2024 00:38 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Ik ontken de waarde van de categorisering van seksuele dimorfie op biologisch niveau ook helemaal niet, dat maak jij ervan.
[..]
Nee, uit hun eigen "Eligibility regulations for the female classification athletes with differences of sex development":
[..]

Ja, en dus geen mannelijke puberteit. Dat is voorwaarde één.
  maandag 5 augustus 2024 @ 00:53:06 #6
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_214570906
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2024 00:46 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Ja, en dus geen mannelijke puberteit. Dat is voorwaarde één.
Dat lees ik nergens maar misschien kan jij dat voor me aanwijzen in hun regulations. Misschien heb je gelijk en zit ik mis, maar ik denk het niet.

De FINA stelt die voorwaarde overigens wel expliciet dat de puberteit niet doorlopen mag zijn dan Tanner stadium 1, die zijn inderdaad tenminste duidelijk vooraf, zodat iedereen weet waar 'ie aan toe is. De FIFA hanteert een anything goes varierend van in het broekje kijken tot 'iedereen mag meedoen' en de WTA stelt expliciet dat ze geen regels hebben omtrent geboren xy-vrouwen:

quote:
At this time, WTA has no hyperandrogenism regulations in place. Entry into WTA Tournaments
shall be open to all women tennis players based on merit, subject only to the conditions herein
and those set for in the WTA Rulebook and the Age Eligibility Rule. Players whom have been
legally and psychosocially female since childhood (including pre-pubertal sex re-assignments)
shall be eligible to participate in WTA Tournaments.

[ Bericht 4% gewijzigd door -XOR- op 05-08-2024 01:06:38 ]
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_214571037
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2024 00:53 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Dat lees ik nergens maar misschien kan jij dat voor me aanwijzen in hun regulations. Misschien heb je gelijk en zit ik mis, maar ik denk het niet.

De FINA stelt die voorwaarde overigens wel expliciet dat de puberteit niet doorlopen mag zijn dan Tanner stadium 1, die zijn inderdaad tenminste duidelijk vooraf, zodat iedereen weet waar 'ie aan toe is. De FIFA hanteert een anything goes varierend van in het broekje kijken tot 'iedereen mag meedoen' en de WTA stelt expliciet dat ze geen regels hebben omtrent geboren xy-vrouwen:
[..]

Het is wachten tot de eerste top 1000 speelster een potje verliest van een type Mauresmo dan kunnen we daar helemaal witheet van worden. Opgeven bij 0-3 ik heb nog nooit zulke harde forehands gezien zelfs niet toen ik trainde met Alcaraz.
pi_214571071
twitter
  Moderator maandag 5 augustus 2024 @ 10:54:36 #9
375570 crew  Cyan9
pi_214573789
quote:
1s.gif Op maandag 5 augustus 2024 02:02 schreef takura het volgende:
[ x ]
Wat is hier precies het argument? Ze is geen vrouw omdat ze wijdbeens zit? |:)
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
pi_214574230
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2024 10:54 schreef Cyan9 het volgende:

[..]
Jij kent vrouwen die er zo uitzien/bijzitten?
  maandag 5 augustus 2024 @ 11:23:08 #11
308660 kl1172
De zomer van '83...
pi_214574260
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2024 10:54 schreef Cyan9 het volgende:

[..]
conservatives gonna conservative...

Maar wat wel zou mogen verduidelijkt worden is hoe de vork aan de steel zit met haar. Ze vertoont wel kenmerken die aan een verhoogd testosterongehalte doen denken. Dat ze met de benen wijdbeens zit kan me aan mijn reet roesten.

quote:
1s.gif Op maandag 5 augustus 2024 11:21 schreef takura het volgende:

[..]
Jij kent vrouwen die er zo uitzien/bijzitten?
ik wel en ik ken niet zo veel mensen in het algemeen, dus ze komen zeer zeker voor.
pi_214574535
Deze persoon loopt als een man, ziet eruit als een man, zit als een man en kauwt als een man. Deze persoon straalt man uit uit al de porieen.

[ Bericht 4% gewijzigd door Sorella op 05-08-2024 13:06:26 ]
  PR en moderator maandag 5 augustus 2024 @ 12:39:25 #13
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_214575418
De tering, zo te lezen zijn er sommige mensen die nooit helemaal begrepen dat moeder natuur ook wel eens uitzonderingen maakt, en dat er intersekse mensen bestaan met XY chromosomen die als vrouw geboren worden en hun hele leven als vrouw leven?

Ik denk dat je van geluk mag spreken dat je zelf met een duidelijk geslacht geboren bent als je zo tekeer gaat tegen mensen die er ook niks aan kunnen doen met wat voor genetische afwijking ze geboren worden. :N

[ Bericht 2% gewijzigd door Moira op 05-08-2024 12:46:28 ]
Fuck the EBU.
pi_214575440
quote:
1s.gif Op maandag 5 augustus 2024 12:39 schreef Moira het volgende:
De tering, zo te lezen hebben mensen hier hebben nooit helemaal begrepen dat moeder natuur ook wel eens uitzonderingen maakt, en dat er intersekse mensen bestaan met XY chromosomen die als vrouw geboren worden en hun hele leven als vrouw leven?

Ik denk dat je van geluk mag spreken dat je zelf met een duidelijk geslacht geboren bent als je zo tekeer gaat tegen mensen die er ook niks aan kunnen doen met wat voor genetische afwijking ze geboren worden. :N
Dat is helemaal prima, dit gaat over sport en of een persoon in een bepaalde categorie mee mag doen.
Vakman pur sang
  maandag 5 augustus 2024 @ 12:43:54 #15
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_214575465
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2024 11:39 schreef Sorella het volgende:
Deze persoon loopt als een man, ziet eruit als een man, zit als een man en het kauwt als een man. Deze persoon straalt man uit uit al de porieen.
en toch is het een vrouw en roeptoeter je weer de zoveelste rechtse drek na.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
  PR en moderator maandag 5 augustus 2024 @ 12:44:05 #16
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_214575470
quote:
1s.gif Op maandag 5 augustus 2024 12:40 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Dat is helemaal prima, dit gaat over sport en of een persoon in een bepaalde categorie mee mag doen.
Ja, intersekse mensen met tostesteron onder een bepaald niveau voor een bepaalde tijd mogen dat.
Fuck the EBU.
pi_214575548
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2024 12:44 schreef Moira het volgende:

[..]
Ja, intersekse mensen met tostesteron onder een bepaald niveau voor een bepaalde tijd mogen dat.
Dan heb je zelf ook niet gelezen.
In dit geval telt alleen het paspoort en het geslacht wat daar instaat, geen testo of chromosomen test vooraf.
Vakman pur sang
  maandag 5 augustus 2024 @ 12:54:20 #18
37248 BertV
Klei indiaan
pi_214575598
...een aparte categorie "vrouwen" omdat ze anders letterlijk niet mee kunnen komen.

Daarna laat je deze groep vallen door het toelaten van figuren met een atypisch genetische profiel.

Ik zou zeggen, veel succes ermee. :W
Handgemaakt | Doggerland-overlever
pi_214584605
Ze heeft ongetwijfeld iets zoals Caster Semenya.
Dat betekent dus XY, geen baarmoeder, geen eierstokken, maar wel testikels die een normale mannelijk hoeveelheid testosteron produceren wat resulteert in een mannelijke lichaamsbouw en mannelijke musculatuur.
Ja, de persoon in kwestie heeft een spleetje en geen piemel, dat is wel verwarrend.

In een Westers land wordt de diagnose ofwel bij de geboorte gesteld ofwel tijdens de puberteit als het schijnbare meisje geen maandstonden krijgt en er plots heel mannelijk begint uit te zien. Dan blijkt zij plots een hij te zijn met XYchromosomen.
In een Westers land laat zo iemand het wel uit zijn hoofd om dan in de damescategorie te gaan sporten.
  dinsdag 6 augustus 2024 @ 09:28:34 #20
308660 kl1172
De zomer van '83...
pi_214591291
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2024 21:07 schreef Tracksmith het volgende:
Ze heeft ongetwijfeld iets zoals Caster Semenya.
Dat betekent dus XY, geen baarmoeder, geen eierstokken, maar wel testikels die een normale mannelijk hoeveelheid testosteron produceren wat resulteert in een mannelijke lichaamsbouw en mannelijke musculatuur.
Ja, de persoon in kwestie heeft een spleetje en geen piemel, dat is wel verwarrend.

In een Westers land wordt de diagnose ofwel bij de geboorte gesteld ofwel tijdens de puberteit als het schijnbare meisje geen maandstonden krijgt en er plots heel mannelijk begint uit te zien. Dan blijkt zij plots een hij te zijn met XYchromosomen.
In een Westers land laat zo iemand het wel uit zijn hoofd om dan in de damescategorie te gaan sporten.
Normale hoeveelheid is wat kort door de bocht, ze zitten doorgaans tussen man en vrouw in qua testosterongehalte omdat het meestal om onderontwikkelde teelballen gaat. Maar desalnietemin geeft zo'n extra hoeveelheid op lange termijn nog steeds voordelen die een gemiddelde vrouw (en zelfs gemiddelde topatlete) niet zal hebben. Ook werd er destijds door IOC een grens van 10 nmol/l gezet wat eigenlijk nogal ruim bemeten is voor een vrouw, vrouwen met zo'n hoeveelheid testosteron zijn quasi bij voorbaat al een medische afwijking van wat de genetische norm is. Er zijn nog genoeg mannen die met zo'n hoeveelheid rondlopen (behoort tot de laagste 'normale' range voor mannen). Nou ja, voor de 400 en 800 m is de grens bijgestelt tot 5 nmol/l, omdat het zogezegd voor alle andere afstanden en sporten niet zou helpen. Waarbij alle korte sprinters en krachtsporters zich de ballen uit de broek lachen. Zelfs in de tour de France helpt een microdosis testosteron om mee te strijden in de top 10 of als superknecht bekend te staan ipv na 2 weken buiten tijd aan te komen. Dat zijn de verschillen die er mee gemaakt kunnen worden.
  dinsdag 6 augustus 2024 @ 21:56:58 #21
396386 sturmpie
for night & nature
pi_214603638
Imane Khelif is een 25-jarige boksster uit Algerije. Ze is als vrouw geboren, dan moet je niet moeilijk gaan doen over hormonen omdat ze toevallig goed is in boksen.
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
pi_214603850
Over een halfuur moet ze weer.
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
  dinsdag 6 augustus 2024 @ 22:28:03 #23
396386 sturmpie
for night & nature
pi_214604118
Je kan 't ook simpel houden en alleen vrouwen toelaten die geboren zijn met vagina, baarmoeder en eierstokken.
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
pi_214606661
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 augustus 2024 22:28 schreef sturmpie het volgende:
Je kan 't ook simpel houden en alleen vrouwen toelaten die geboren zijn met vagina, baarmoeder en eierstokken.
Hoe weet je het zeker dat de persoon in kwestie zo geboren is?

Zo simpel lijkt mij dat niet.
  woensdag 7 augustus 2024 @ 08:07:07 #25
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_214606776
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 augustus 2024 22:28 schreef sturmpie het volgende:
Dat is ze ook, dus hou je gewauwel voor je. Ze is verschillende testen doorgekomen die bepalen of je mee mag doen aan de OS.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')