?quote:Negen judoka's hebben zich direct weten te plaatsen voor de Spelen en daarom zijn zij op een eerder moment al voorgedragen aan het bondsbestuur en NOC*NSF. Daarnaast is het ook mogelijk om je via de continentale kwalificatie te kwalificeren voor de Spelen. De judoka’s die zich niet direct plaatsen, worden per continent op basis van het aantal behaalde punten gerangschikt, ongeacht gewicht en geslacht.
Voor Europa konden via deze lijst nog 25 judoka’s uit 25 landen zich kwalificeren, verdeeld over 13 heren en 12 dames. Julie Beurskens kwam in aanmerking voor deze plek en met het sluiten van de IJF kwalificatieperiode is duidelijk geworden dat zij deze definitief krijgt.
Officieel behoort Julie nog tot de junioren, dus het is extra speciaal dat zij mag gaan debuteren op het grootste sportevenement ter wereld. Ook Jelle Snippe, Marit Kamps en kersvers wereldkampioene Joanne van Lieshout nemen voor het eerst deel.
Na de aangepaste Spelen in Tokio en een daarbij ietwat onorthodox debuut mogen Sanne van Dijke (winnares van Olympisch brons destijds), Guusje Steenhuis, Tornike Tsjakadoea en Michael Korrel zich nu opmaken voor een reguliere variant van het toernooi. Frank de Wit en Noël van 't End staan alweer voor de derde keer op de Olympische mat.
Selectie Olympische Spelen 2024
Dames
-57 kg Julie Beurskens
-63 kg Joanne van Lieshout
-70 kg Sanne van Dijke
-78 kg Guusje Steenhuis
+78 kg Marit Kamps
Heren
-60 kg Tornike Tsjakadoea
-81 kg Frank de Wit
-90 kg Noël van 't End
-100 kg Michael Korrel
+100 kg Jelle Snippe
Het Olympisch judotoernooi start op 27 juli en duurt tot en met 3 augustus. Op de eerste zeven dagen staan de individuele wedstrijden op het programma. Op de laatste dag zal TeamNLjudo deelnemen aan het mixed teamevenement.
Andere Tijden Sport incoming.... voor het eerst in 40 jaar geen enkele medaillequote:Op vrijdag 2 augustus 2024 11:38 schreef V-for-Vendetta het volgende:
Schandalig optreden van judoploeg. Wat heeft deze grap de belastingbetaler gekost? Heeft iig mooie verhalenbundel opgeleverd.
Judo is een veel bredere sport waardoor je vaker niet dan wel een medaille pakt.quote:Op vrijdag 2 augustus 2024 11:50 schreef Zipportal het volgende:
Al het judogeld gaat naar het roeien.
Nou dit is wel een perfecte inhoudelijke insteek die enkel van een topjournalist afkomstig kan zijn!quote:
Ja en nee.quote:Op vrijdag 2 augustus 2024 12:42 schreef BillDauterive het volgende:
Doet Nederland nog wel mee met team event bij Judo? Dan gaan we daar toch gewoon goud halen?
Hebben ze wel een punt.quote:Op vrijdag 2 augustus 2024 13:09 schreef Mexicanobakker het volgende:
NOS vindt een herhaling van Teddy relevanter dan live hokkie.
Terecht.quote:Op vrijdag 2 augustus 2024 13:09 schreef Mexicanobakker het volgende:
Schorsen voor het leven, dit hoort niet bij de sport.quote:
Snap ik nu welquote:Op vrijdag 2 augustus 2024 13:09 schreef Mexicanobakker het volgende:
Bij de NOS wel jaquote:
Gifje?quote:
Georgiër ziedend nadat hij op de rug werd gegooid door Riner.quote:
Ah ja dat heb ik hier nietquote:
Nee, herhaling van de NOS.quote:
Nou, dit is vrij opmerkelijk in deze sport die eigenlijk respect voor de mat en tegenstander op #1 heeft staan.quote:Op vrijdag 2 augustus 2024 13:18 schreef Dagoduck het volgende:
Teruggekeken. Jullie commentaar maakt er meer van dan het was.
Ik zie dit echt nooit bij het judo. (niet dat ik normaal vaak judo kijk)quote:Op vrijdag 2 augustus 2024 13:18 schreef Dagoduck het volgende:
Echt hè, dan zat ik hele dagen naar de NOS te kijken ookquote:Op vrijdag 2 augustus 2024 13:18 schreef kilon het volgende:
Ik ben zo dankbaar voor dit forum, anders zou ik dit soort momenten maar mooi hebben gemist.
Dit gedrag komt vrij weinig voor bij judo, het is ook niet voor niets dat hij daarna direct gediskwalificeerd is (anders had hij nog de herkansingsronde in gekund, hij heeft dus ook nog een medaille weggegooid met z'n gedrag).quote:Op vrijdag 2 augustus 2024 13:18 schreef Dagoduck het volgende:
En terecht.quote:Op vrijdag 2 augustus 2024 13:21 schreef Mallerd01 het volgende:
Judo heeft heel veel kromme regels, maar er is een zero-tolerance voor dit soort gedrag.
Dan had je het ook gezien!quote:Op vrijdag 2 augustus 2024 13:20 schreef DeLuna het volgende:
[..]
Echt hè, dan zat ik hele dagen naar de NOS te kijken ook
Hier voorlopig geen Dicko ippon.quote:
Gelukkig is het afgelopen.quote:Op vrijdag 2 augustus 2024 16:34 schreef Koffieplanter het volgende:
Ik vind dit nog geen heel spectaculaire wedstrijd.
Volgens de commentator nietquote:Op vrijdag 2 augustus 2024 16:40 schreef AgnesGru het volgende:
Zou de Georgiër wel mogen meedoen met de landen wedstrijd? Geen idee of ze daarvoor geplaatst zijn.
Ik vind kata-wedstrijden oprecht leuker om te zien, minder rolletjes.quote:Op vrijdag 2 augustus 2024 16:39 schreef Mexicanobakker het volgende:
Deze wedstrijd was nog altijd leuker dan de Kata!
Kan me nog wel de beelden van 2021 herinneren toen Grol verloren had en tijdens zijn interview zag dat Riner ook had verlorenquote:Op vrijdag 2 augustus 2024 16:43 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Ben benieuwd of Henk Grol het deze keer gaat snappen.
Deze mannen krijg jij niet van hun plaats.quote:
Helaasch.quote:
Boven de 100 kilo.quote:
Dan mag je van mij wel naar het ziekenhuis in plaats van naar de Spelen.quote:Op vrijdag 2 augustus 2024 16:56 schreef kilon het volgende:
[..]
In 2023 was het 167 kg is wat ik zo snel kan vinden
Wel een brede ambulance bestellen.quote:Op vrijdag 2 augustus 2024 16:58 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Dan mag je van mij wel naar het ziekenhuis in plaats van naar de Spelen.
172.0kg, een kleine kilo minder dan Rafael Silvaquote:
Osotogari . Oftewel de eerste beenworp.quote:
Jeetjequote:Op vrijdag 2 augustus 2024 17:05 schreef heywoodu het volgende:
[..]
172.0kg, een kleine kilo minder dan Rafael Silva
https://olympics.com/OG20(...)----------------.pdf
Finaliste Souza is de zwaarste bij de vrouwen overigens met een fraaie 135 kilo.quote:
De Cubaanse was nog iets zwaarder, 138.3quote:Op vrijdag 2 augustus 2024 17:09 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Finaliste Souza is de zwaarste bij de vrouwen overigens met een fraaie 135 kilo.
Brazilianen stonden op punt bij het avondeten
Oh ja! Die pakte helaas geen vijfde medaille op rij.quote:Op vrijdag 2 augustus 2024 17:13 schreef AgnesGru het volgende:
[..]
De Cubaanse was nog iets zwaarder, 138.3
Dat zijn gewichten voor het Sumo worstelenquote:Op vrijdag 2 augustus 2024 17:05 schreef heywoodu het volgende:
[..]
172.0kg, een kleine kilo minder dan Rafael Silva
Of het judoën, net als sumoworstelen een sport met lichte tot zware klassesquote:Op vrijdag 2 augustus 2024 17:15 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Dat zijn gewichten voor het Sumo worstelen
Ik neem aan dat dit een gevalletje is van Japan stuurt niet hun beste worstelaars?quote:Op vrijdag 2 augustus 2024 17:18 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Of het judoën, net als sumoworstelen een sport met lichte tot zware klasses
https://en.wikipedia.org/wiki/Sumo_at_the_2017_World_Games
Ik denk ook een gevalletje olympisch boksen: gewoon een andere tak van de sport dan de grote profversiequote:Op vrijdag 2 augustus 2024 17:20 schreef kilon het volgende:
[..]
Ik neem aan dat dit een gevalletje is van Japan stuurt niet hun beste worstelaars?
quote:
Nu al mythisch?quote:
Ik ben nooit verder gekomen dan een (werkelijk fantastische) longread over de grootste sumo worstelaar ooit. Misschien moet ik die weer eens terugzoeken.quote:Op vrijdag 2 augustus 2024 17:21 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Ik denk ook een gevalletje olympisch boksen: gewoon een andere tak van de sport dan de grote profversie
Wel mooi, ik denk dat behalve de paardensport (het rennen, dan) geen andere sport zo'n uitgebreid gedocumenteerde doorlopende historie heeft als sumo.
Echt Sumo doen we niet op een WK maar in Japan.quote:Op vrijdag 2 augustus 2024 17:18 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Of het judoën, net als sumoworstelen een sport met lichte tot zware klasses
https://en.wikipedia.org/wiki/Sumo_at_the_2017_World_Games
Braziliaanse lijkt te spelen met de Israëlische als een klein kindquote:Op vrijdag 2 augustus 2024 17:24 schreef heywoodu het volgende:
Prima actie voor de superzwaargewichten.
Verrassend kijkbaar vandaag.quote:Op vrijdag 2 augustus 2024 17:24 schreef heywoodu het volgende:
Prima actie voor de superzwaargewichten.
10 keer of zo?quote:
2.4 keerquote:
Dat is het of hongeren en de sauna of gruwelijk veel eten. Maar beter het eerste want als je niet lang genoeg bent heb je een enorm nadeelquote:Op vrijdag 2 augustus 2024 17:30 schreef Dagoduck het volgende:
Oh, +78 kilo is de hoogste categorie? Je zal maar een kilootje of 85 als ideaal gewicht hebben.
Vind ik toch altijd het matige van dit soort categoriën.quote:Op vrijdag 2 augustus 2024 17:31 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Dat is het of hongeren en de sauna of gruwelijk veel eten. Maar beter het eerste want als je niet lang genoeg bent heb je een enorm nadeel
Als Spanje ooit nog eens wat wint zullen ze ook wel met dit type kutmuziek komenquote:
Dat is dan geluk bij een ongeluk dat dat niet gaat gebeuren.quote:Op vrijdag 2 augustus 2024 17:34 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Als Spanje ooit nog eens wat wint zullen ze ook wel met dit type kutmuziek komen
Manu Chao.quote:Op vrijdag 2 augustus 2024 17:34 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Als Spanje ooit nog eens wat wint zullen ze ook wel met dit type kutmuziek komen
Despacito, want dat is in het Spaansquote:Op vrijdag 2 augustus 2024 17:34 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Zelfde gewichtsklasse voor vrouwen invoeren lijkt me ook niks.quote:Op vrijdag 2 augustus 2024 17:32 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Vind ik toch altijd het matige van dit soort categoriën.
Ik kijk al uit naar Daddy Yankee als Quintero iets wint.quote:Op vrijdag 2 augustus 2024 17:34 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Laten we hopen dat Ecuador nog eens wat wint.quote:Op vrijdag 2 augustus 2024 17:34 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Een categorie extra lijkt me niet verkeerd. 78+kg wil ook zeggen alsof je dan heel zwaar bent als vrouw terwijl dat met een lengte van bijv. 180-185cm enorm meevaltquote:Op vrijdag 2 augustus 2024 17:32 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Vind ik toch altijd het matige van dit soort categoriën.
Maar dat is Cubaans.quote:Op vrijdag 2 augustus 2024 17:36 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Buena vista social club voor de echte liefhebbers
Dat is geen slechte keuze.quote:
Het is bijna klaar.quote:Op vrijdag 2 augustus 2024 17:37 schreef Koffieplanter het volgende:
Ik wil door naar de volgende, dus dit is m.i. ippon.
Precies, Fransman van Spaanse komaf.quote:
Volgens mij is er wel over nagedacht, maar als je de -78 bijvoorbeeld -90 maakt en de zwaarste dus +90 is het gat vanaf 70 weer heel groot, dus moet je die zwaarder maken. Er van uit gaande dat er echt geen extra klasse bij gaat komenquote:Op vrijdag 2 augustus 2024 17:37 schreef DeLuna het volgende:
[..]
Een categorie extra lijkt me niet verkeerd. 78+kg wil ook zeggen alsof je dan heel zwaar bent als vrouw terwijl dat met een lengte van bijv. 180-185cm enorm meevalt
Gastlandvoordeel.quote:Op vrijdag 2 augustus 2024 17:38 schreef Nober het volgende:
Zeg 't maar jongens
Riner (Fra,7) - 141,5kg
Kim (Zko,1) - 133,8kg
Stand: 1-0
[poll=7673]
Open klasse toch?quote:Op vrijdag 2 augustus 2024 17:39 schreef Mexicanobakker het volgende:
'Vroeger' waren de zwaargewichten toch 125+?
Gewoon een maximum van 100 kilo instellen. Klaar.quote:Op vrijdag 2 augustus 2024 17:39 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Volgens mij is er wel over nagedacht, maar als je de -78 bijvoorbeeld -90 maakt en de zwaarste dus +90 is het gat vanaf 70 weer heel groot, dus moet je die zwaarder maken. Er van uit gaande dat er echt geen extra klasse bij gaat komen
Sowieso lastig, want bij de superzwaargewichtvrouwen is het allemaal al niet zo competitief, wat betreft hoeveelheid deelnemers.
Noooquote:
Ja. Al zie je ze vaak ook wel bij het worstelen, boksen en/of gewichtheffen.quote:Op vrijdag 2 augustus 2024 17:42 schreef hhh38 het volgende:
Misschien wel het leukste aan judo zijn de Centraal-Aziatische deelnemers die in andere sporten nauwelijks kans maken op een medaille.
Tadzjikistan met name denk ik dan?quote:Op vrijdag 2 augustus 2024 17:42 schreef hhh38 het volgende:
Misschien wel het leukste aan judo zijn de Centraal-Aziatische deelnemers die in andere sporten nauwelijks kans maken op een medaille.
Bij het worstelen mag je gewoon een rijtje uit Kirgizië verwachten inderdaad.quote:Op vrijdag 2 augustus 2024 17:43 schreef Redefine het volgende:
[..]
Ja. Al zie je ze vaak ook wel bij het worstelen, boksen en/of gewichtheffen.
Ik heb ook al Kirgizische, Uzbeekse en Kazachstaanse judo'ers gezien.quote:Op vrijdag 2 augustus 2024 17:43 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Tadzjikistan met name denk ik dan?
Maar die moeten het vaak meer van andere sporten hebbenquote:Op vrijdag 2 augustus 2024 17:44 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Ik heb ook al Kirgizische, Uzbeekse en Kazachstaanse judo'ers gezien
Die halen ook recent nog medailles in o.a. atletiek en boksen.quote:Op vrijdag 2 augustus 2024 17:43 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Tadzjikistan met name denk ik dan?
Doug Lampkin godquote:Op vrijdag 2 augustus 2024 17:46 schreef PippenScottie het volgende:
Ik moet opeens denken aan Eurosport dat vroeger veel sumoworstelen uitzond. En ook balanceren op een fiets. Vage sporten.
Valt tegen ja, sowieso veel landen die een gouden medaille pakken.quote:Op vrijdag 2 augustus 2024 17:47 schreef borisz het volgende:
Slechts drie goud voor Japan dit toernooi. Dat wordt een parlementair onderzoek in Japan.
Geldkraan dichtquote:Op vrijdag 2 augustus 2024 17:47 schreef borisz het volgende:
Slechts drie goud voor Japan dit toernooi. Dat wordt een parlementair onderzoek in Japan.
Ze zenden ook dat vage tafelvoetvolleybal uitquote:Op vrijdag 2 augustus 2024 17:46 schreef PippenScottie het volgende:
Ik moet opeens denken aan Eurosport dat vroeger veel sumoworstelen uitzond. En ook balanceren op een fiets. Vage sporten.
Harakiri voor wat hoge piefen van het Japanse judo.quote:
Nee, ik wil het magnum opus van een grootheid zien.quote:Op vrijdag 2 augustus 2024 17:49 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Geen zin in een arena in tranen als Teddy het niet zou redden?
Teqballquote:Op vrijdag 2 augustus 2024 17:49 schreef DeLuna het volgende:
[..]
Ze zenden ook dat vage tafelvoetvolleybal uit
Robert Gesink!quote:Op vrijdag 2 augustus 2024 17:50 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Weten jullie wie ook ooit goud won in het hol van de leeuw in het zwaargewicht?
Niet zo'n fan van Teddy.quote:Op vrijdag 2 augustus 2024 17:50 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Geen fan van Teddy of gewoon niet van Fransen?
Bowls ookquote:Op vrijdag 2 augustus 2024 17:49 schreef DeLuna het volgende:
[..]
Ze zenden ook dat vage tafelvoetvolleybal uit
Worstelen, boksen en gewichtheffen.quote:Op vrijdag 2 augustus 2024 17:42 schreef hhh38 het volgende:
1 in 2012quote:Op vrijdag 2 augustus 2024 17:47 schreef borisz het volgende:
Ik denk niet dat die nu al voor de TV zit.quote:Op vrijdag 2 augustus 2024 17:51 schreef heywoodu het volgende:
Tushishvili met een Koreaans vlaggetje voor de buis.
Dit is een uitzondering.quote:Op vrijdag 2 augustus 2024 17:51 schreef Nattekat het volgende:
Ik ben tegen Teddy zo lang de OS in Frankrijk zijn.
quote:Op vrijdag 2 augustus 2024 17:51 schreef Nattekat het volgende:
Ik ben tegen Teddy zo lang de OS in Frankrijk zijn.
Dappere scheidsrechter die Teddy een straf geeft in de finale.quote:Op vrijdag 2 augustus 2024 17:54 schreef Redefine het volgende:
Hier verdienen ze allebei wel een rolletje.
Zou de scheids Teddy een durven geven?quote:Op vrijdag 2 augustus 2024 17:54 schreef Redefine het volgende:
quote:Op vrijdag 2 augustus 2024 17:54 schreef Redefine het volgende:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |