Waarom zou het in de VS anders zijn?quote:Op zaterdag 3 augustus 2024 19:19 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Ik denk niet dat ze immigratie altijd en overal bedoelde, maar specifiek waar de VS grosso modo mee te maken heeft?
Als dat het enige argument is waarom Trump beter is, dan staat hij er heel slecht voor.quote:Op zaterdag 3 augustus 2024 19:21 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Die kan gewoon verkozen worden. Ergo: beter.
En wat maak je eruit op dat bijna alle Republikeinse kiezers denken dat de 3 benoemde zaken volstrekt omgekeerd in de realiteit zijn? Je denkt dat alle Republikeinse kiezers daadwerkelijk slechter af zijn en niet naar de aandelenmarkt kijken - wat niet een cijfer is wat door de overheid gepubliceerd wordt?quote:Op zaterdag 3 augustus 2024 19:21 schreef Repentless het volgende:
[..]
Het punt was: als mensen het daadwerkelijk, in hun dagelijks leven, beter hebben dan voorheen, zouden ze dan ook denken dat het slechter gaat met de economie?
Er werd geclaimd dat ze dat slechts zouden denken omdat "dat ze verteld wordt" en dat het jammer is dat verkiezingen worden gewonnen door wat mensen denken.
Ik zeg dat ik sterke vermoedens heb dat ze dat niet denken omdat ze dat "verteld wordt", maar vanwege wat er daadwerkelijk in hun portemonnee gebeurt en hoe zich dat verhoudt tot een vorige situatie. Ze kunnen dus zelf de balans opmaken of dat beter of slechter is.
Hoofdzakelijk door te werken en door familie. Er zijn gewoon cijfers over in de VS waaruit blijkt dat illegalen daar gemiddeld genomen minder crimineel zijn... ze hebben ook nog eens een extra incentive om justitie te vermijden, omdat ze anders het land uitgeflikkerd worden. Zie bijvoorbeeld het onderzoek wat aangehaald wordt in dat artikel wat @Kijkertje linkte.quote:Op zaterdag 3 augustus 2024 19:24 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Waarom zou het in de VS anders zijn?
Mensen komen illegaal je land binnen. Nou is er deels opvang maar een deel gaat in echte illegaliteit. Waardoor ze geen fatsoenlijk inkomen kunnen verwerven.
Hoe denk je dat in ieder geval een deel dat oplost dan?
Oh, gewoon gelul dus.quote:Op zaterdag 3 augustus 2024 17:55 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
De mensen in de partij die iets in de melk te brokkelen hebben.
En van wat ik begrepen heb hebben ze het gewoon niet aangedurfd omdat Harris stennis was gaan maken. Ik denk ook dat Harris daarom nu de kandidaat is. Niet omdat ze haar willen (sterker nog, meerderen waaronder Pelosi gaven kort voordat Biden opstapt nog aan voor een open conventie te zijn), maar omdat ze geen keuze hadden.
Je zal als democraat tegen een open conventie zijn.quote:Op zaterdag 3 augustus 2024 17:55 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
De mensen in de partij die iets in de melk te brokkelen hebben.
En van wat ik begrepen heb hebben ze het gewoon niet aangedurfd omdat Harris stennis was gaan maken. Ik denk ook dat Harris daarom nu de kandidaat is. Niet omdat ze haar willen (sterker nog, meerderen waaronder Pelosi gaven kort voordat Biden opstapt nog aan voor een open conventie te zijn), maar omdat ze geen keuze hadden.
Ik heb het niet eens over Democratisch of Republikeins, maar gewoon hoe mensen tot bepaalde meningen of denkbeelden komen.quote:Op zaterdag 3 augustus 2024 19:26 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
En wat maak je eruit op dat bijna alle Republikeinse kiezers denken dat de 3 benoemde zaken volstrekt omgekeerd in de realiteit zijn? Je denkt dat alle Republikeinse kiezers daadwerkelijk slechter af zijn en niet naar de aandelenmarkt kijken - wat niet een cijfer is wat door de overheid gepubliceerd wordt?
Maar er is niemand die dat tegen individuele mensen zegt.quote:Op zaterdag 3 augustus 2024 19:40 schreef Repentless het volgende:
[..]
Ik heb het niet eens over Democratisch of Republikeins, maar gewoon hoe mensen tot bepaalde meningen of denkbeelden komen.
Ik denk niet dat alle Republikeinse kiezers slechter af zijn of niet naar de aandelenmarkt kijken. Ik geloof niet dat wanneer een Republikein merkt dat hij het in zijn persoonlijke leven beter heeft dan voorheen, meer heeft te besteden, de aandelenmarkt ziet stijgen en daar profijt uit haalt, hij dan denkt dat er een recessie gaande is die hem raakt. Omdar hem dat "verteld wordt".
Ik heb het puur over mensen, of ze nu Democratisch, Republikeins of whatever zijn, die denken dat het economisch slechter gaat omdat ze dat in hun dagelijks leven merken. Hun eigen ervaringen dus. Dan kun je wel zeggen: "dat klopt niet, want deze cijfers zeggen iets anders", maar daar heb je op persoonlijk vlak helemaal geen reet aan als je het elke maand steeds krapper hebt.
Zie post #207. Dat is waar ik indirect op reageer, in een discussie die al gaande was.quote:Op zaterdag 3 augustus 2024 19:49 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Maar er is niemand die dat tegen individuele mensen zegt.![]()
Ja, die hypothese heb ik wel: omdat er nu een Democraat aan het bewind is. Als dat je politieke opponent is, ben je al gauw geneigd om te vinden dat alles kutter is onder dat bewind. Net zoals Democraten altijd alles kutter vinden onder Republikeins bewind. Of in welke politieke arena dan ook ter wereld: het beleid van je opponent vind je altijd slechter dan dat van je eigen politieke kleur. Niets menselijks is ons vreemd.quote:Heb je een hypothese waarom Republikeinen bijna allemaal over de drie aangehaalde zaken iets denken waarvan de werkelijkheid 100% het tegenovergestelde is? Onder die groep mensen zit ongetwijfeld een groot deel die loonsverhogingen gehad hebben wat de inflatie ontstijgt, stijgende aandelenportefeuilles hebben, beter betaald werk gevonden hebben, etc.
Ook een aanzienlijk deel van democratische kiezers denkt dat dus. Hoe komt dat dan? Niet omdat Donald Trump ze dat vertelt, neem ik aan.quote:The vast majority of Republicans believe that the economy is shrinking, inflation is increasing and the economy is getting worse overall. A significant but smaller percentage of Democrats, less than 40%, believed the same.
quote:Something both Republicans and Democrats agree on: they don’t know who to trust when it comes to learning about the economy. In both September and May, a majority of respondents – more than 60% – indicated skepticism over economic news.
Die zijn ook ontkend toen trump erover begon, zelfs door de president van zweden. Ook trump kan het wel eens goed hebben. Dat stoort me eigenlijk best wel, alles blijft maar ontkend worden tot het niet meer ontkend kan worden. Altijd maar die spin en beeldvorming. En dan maar afvragen waar complotten vandaan komen.quote:Op zaterdag 3 augustus 2024 19:17 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Je hebt natuurlijk gelijk. De Somalische bendeoorlogen in Zweden hebben niets met immigratie van Somaliërs te maken.
Keep on dreaming.
Maar het feit dat bijna alle Republikeinen dat gelooft lijkt me wel bewijs voor de stelling.quote:Op zaterdag 3 augustus 2024 20:09 schreef Repentless het volgende:
[..]
Zie post #207. Dat is waar ik indirect op reageer, in een discussie die al gaande was.
In algemene zin ben ik dit wel enigszins met je eens, maar ik heb het vermoeden dat Democraten hier gemiddeld genomen een realistischer beeld hebben onafhankelijk van het poppetje in het Witte Huis. Zie bv. hier (bron = Pew):quote:[..]
Ja, die hypothese heb ik wel: omdat er nu een Democraat aan het bewind is. Als dat je politieke opponent is, ben je al gauw geneigd om te vinden dat alles kutter is onder dat bewind. Net zoals Democraten altijd alles kutter vinden onder Republikeins bewind. Of in welke politieke arena dan ook ter wereld: het beleid van je opponent vind je altijd slechter dan dat van je eigen politieke kleur. Niets menselijks is ons vreemd.
Een deel van het electoraat zal uiteraard hun eigen sores of -wat je ook vaak ziet- hun perceptie over de sores van anderen gebruiken om dat soort vragen te beantwoorden, dat zal ik uiteraard niet weerspreken.quote:Maar dan dit:
[..]
Ook een aanzienlijk deel van democratische kiezers denkt dat dus. Hoe komt dat dan? Niet omdat Donald Trump ze dat vertelt, neem ik aan.
En daarnaast:
[..]
quote:According to an analysis by Cummings and Mahoney, the magnitude of the partisan bias on consumer sentiment is roughly two and a half times larger for Republicans compared with Democrats. In a phone call, Mahoney, now an economics professor at Stanford University, summarized the finding by saying that Republicans “cheer louder and boo harder” when their party controls the White House.
Bron
Thanks! Ik heb er op het moment de puf niet voorquote:Op zaterdag 3 augustus 2024 20:49 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Maar het feit dat bijna alle Republikeinen dat gelooft lijkt me wel bewijs voor de stelling.
[..]
In algemene zin ben ik dit wel enigszins met je eens, maar ik heb het vermoeden dat over de linie Democraten hier een realistischer beeld hebben onafhankelijk van het poppetje in het Witte Huis. Zie bv. hier (bron = Pew):
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
R: onder Obama enorm slecht en in 1 jaar onder Trump enorm goed, gedurende Covid beter dan onder Obama of Biden!! en met Biden aan de macht na Corona weer enorm kut.
D: onder Obama van slecht naar matig/ok, onder Trump matig/ok, gedurende Covid slecht, onder Biden stijgende naar matig/ok.
[..]
Een deel van het electoraat zal uiteraard hun eigen sores of -wat je ook vaak ziet- hun perceptie over de sores van anderen gebruiken om dat soort vragen te beantwoorden, dat zal ik uiteraard niet weerspreken.
Democraten hebben geen alternatief. Het moet super snel en harris heeft tenminste nog iets van naam aangezien ze vp is geweest. Naam schijnt nogal een ding te zijn in Amerika heb ik me laten vertellen. Een nieuwe betere kandidaat op het poduim hijsen en de spin en propaganda daaromheen bouwen om naamsbekendheid te krijgen om een profiel op te bouwen duurt normaal 1,5 jaar of zo. Die tijd is er niet, dus is het “beter dan trump” en “ republikeinen zijn weird” wat dan maar het narratief is geworden. En dan fingers crossed 🤞 voor de afloop. Ik vind Trump ook niet bijster sterk overigens, die probeert het nu over blue collar amerika, maar ik verbaas me vooral over de democraten van de afgelopen jaren en hoe het tot zover heeft kunnen komen. Van trump weten we al wat we kunnen verwachten.quote:Op zaterdag 3 augustus 2024 19:24 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Ik snap dan ook niet waar die adoratie hier vandaan komt, voorlopig lijkt het enige echt pro Kamala-punt te zijn dat ze beter is dan Trump.
Op basis van eerder beleid was ze niet mateloos populair, stond vaak onderaan bij nominaties maar opeens is alles positief, is ze geweldig en eigenlijk de ideale kandidaat.
Da's nogal een contrast.
Dit idd, wat verwacht men dan?quote:Op zaterdag 3 augustus 2024 21:20 schreef Akkerdjie het volgende:
[..]
Democraten hebben geen alternatief. Het moet super snel en harris heeft tenminste nog iets van naam aangezien ze vp is geweest. Naam schijnt nogal een ding te zijn in Amerika heb ik me laten vertellen. Een nieuwe betere kandidaat op het poduim hijsen en de spin en propaganda daaromheen bouwen om naamsbekendheid te krijgen om een profiel op te bouwen duurt normaal 1,5 jaar of zo. Die tijd is er niet, dus is het “beter dan trump” en “ republikeinen zijn weird” wat dan maar het narratief is geworden. En dan fingers crossed 🤞 voor de afloop. Ik vind Trump ook niet bijster sterk overigens, die probeert het nu over blue collar amerika, maar ik verbaas me vooral over de democraten van de afgelopen jaren en hoe het tot zover heeft kunnen komen. Van trump weten we al wat we kunnen verwachten.
Dat zie je voortdurend in onderzoeken hoor. Een klein Nederland voorbeeld:quote:Op zaterdag 3 augustus 2024 19:21 schreef Repentless het volgende:
[..]
Het punt was: als mensen het daadwerkelijk, in hun dagelijks leven, beter hebben dan voorheen, zouden ze dan ook denken dat het slechter gaat met de economie?
ik geef het een 8,6quote:Op zaterdag 3 augustus 2024 23:05 schreef tizitl2 het volgende:
"Uit het onderzoek blijkt dat Nederlanders hun eigen leven gemiddeld een 7,7 geven.
Misschien lees ik je grafieken verkeerd, maar zoals het er nu staat lijkt het toch echt alsof de waardering door de Reps in 2008 tot zelfs onder die van de Dems is gezakt. Bush was heel 2008 nog president, Obama vanaf 2009.quote:Op zaterdag 3 augustus 2024 20:49 schreef SnertMetChoco het volgende:
In algemene zin ben ik dit wel enigszins met je eens, maar ik heb het vermoeden dat Democraten hier gemiddeld genomen een realistischer beeld hebben onafhankelijk van het poppetje in het Witte Huis. Zie bv. hier (bron = Pew):
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
R:einde Bush beter dan ooit onder Obama of Biden en begin onder Obama enorm slecht en in 1 jaar onder Trump enorm goed, gedurende Covid beter dan onder Obama of Biden!! en met Biden aan de macht na Corona weer enorm kut.
D: einde Bush slecht (lijkt me objectief waar), onder Obama van slecht naar matig/ok, onder Trump matig/ok, gedurende Covid slecht, onder Biden na Covid weer terug naar matig/ok.
We hebben het hier over de economie en de impact daarvan. "Je leven een cijfer geven" behelst wel wat meer dan dat, lijkt me. Of gaat dit onderzoek puur over je financiële positie?quote:Op zaterdag 3 augustus 2024 23:05 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Dat zie je voortdurend in onderzoeken hoor. Een klein Nederland voorbeeld:
"Uit het onderzoek blijkt dat Nederlanders hun eigen leven gemiddeld een 7,7 geven. Dat is hoger dan hun cijfer voor de samenleving (6,2) en de politiek (4,9). Van de Nederlanders is 67% optimistisch over de richting waarin hun leven zich ontwikkelt, terwijl slechts 12% optimistisch is over de richting van het land. "
Dus 67% vindt dat zijn eigen leven de goede kant opgaat, maar slechts 12% vindt dat het land dat doet. Nogal een discrepantie en je zou verwachten dat een land waar 67% de geode kant opgaat als land ook de goede kant op gaat.
Maar blijkbaar leeft ondanks dat door nieuwsvoorziening en gebrek aan statistische kennis over wat er echt gebeurt toch het beeld dat het blijkbaar met anderen slecht gaat. Eigenlijk zou je iedereen op het middelbaat even feitenkennis van Rosling moeten laten lezen, als tegenwicht tegen hijgerigheid en overreactie op incidenten.
Oh ja, sorry, ik gebruikte daar begin 2008, maar inderdaad richting 2009 kelderde dat. De reactie van de Democraten was op de bankencrisis van 2007-2008, waar de gevolgen gevoeld begon te worden begin 2008 en einde 2008 helemaal duidelijk werden. Denk dat mijn vermoeden verder wel blijft staan, ook in het licht wat er op verder volgde en wat Kijkertje direct na mijn post toevallig cross-postte.quote:Op zaterdag 3 augustus 2024 23:29 schreef Repentless het volgende:
[..]
Misschien lees ik je grafieken verkeerd, maar zoals het er nu staat lijkt het toch echt alsof de waardering door de Reps in 2008 tot zelfs onder die van de Dems is gezakt. Bush was heel 2008 nog president, Obama vanaf 2009.
Dus "R: einde Bush beter dan ooit"? Dat lijkt me niet. Integendeel zelfs. Niet zo gek ook natuurlijk, 2008 was het begin van een van de grootste financiële crises die we ooit hebben gehad.
Of moet ik dit anders lezen?
quote:Carter, die in 1977 het Witte Huis betrok voor vier jaar, krijgt al anderhalf jaar palliatieve zorg in een verpleeghuis.
Toen zijn zoon Chip deze week op bezoek was, vroeg hij zijn vader of die zijn honderdste verjaardag, op 1 oktober, eigenlijk nog wel wilde vieren.
,,Ik probeer het alleen te halen om op Kamala Harris te kunnen stemmen", was het antwoord.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |