Bron: NOSquote:Plantaardige boter mag geen Roombeter heten, want room verwijst ook naar zuivel
Boterbedrijf Upfield mag zijn plantaardige boter geen Roombeter noemen. Dat heeft de rechter bepaald. Volgens Europese regelgeving mogen woorden als melk, kaas of boter alleen gebruikt worden voor zuivelproducten, en dus niet voor veganistische alternatieven voor zuivelproducten. Eerder sneuvelde om die reden ook de term havermelk.
Het Nederlandse Upfield, een afsplitsing van Unilever, bracht vorig jaar de plantaardige variant van roomboter onder de naam Roombeter op de markt. Zonder het woord boter dus. Alleen het woord 'room' valt ook onder de Europese regels, oordeelt de rechter in een zaak die was aangespannen door de Nederlandse Zuivel Organisatie.
"Upfield mag met haar nieuwe product zo fel als zij wil concurreren met roomboter", schrijft de rechter. Het bedrijf mag het een alternatief voor roomboter noemen op de verpakking of het product promoten als beter dan roomboter. "Zij mag alleen niet de benaming 'room' gebruiken in de naam van het product, want dat is in strijd met de Europese regelgeving."
'Teleurstellend'
Upfield moet binnen drie maanden stoppen met het op de markt brengen van het product. De naam zal op die manier uit de supermarkt verdwijnen.
Het bedrijf zal gehoor geven aan de uitspraak, maar noemt het vonnis wel teleurstellend. "Wij vinden dat consumenten tegenwoordig goed geïnformeerd zijn en altijd goed in staat zijn gesteld om de plantaardige aard van 'Blue Band Roombeter' te herkennen."
Plantaardige plakken
De strijd om etensnamen veranderde al meerdere termen in de supermarkt. Zo veranderde havermelk in haverdrink en liggen plakken veganistische kaas nu in de koeling als plantaardige plakken.
Eerder was er ook onenigheid over de namen van vleesvervangers. In 2017 moest De Vegetarische Slager van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit een groot aantal productnamen veranderen. Het ging bijvoorbeeld om 'kipstuckjes' en 'gerookte speckjes', die daarna als 'vegetarische kipstuckjes' en 'vegan gerookte speckjes' in de winkel kwamen te liggen.
Oef, diep... Mooi... Stil...quote:
Ik schreef eerder al dat, ondanks dat ik het (puur esthetisch (?) bedoeld zeg maar) een hele mooie/goede/leuke naam vind, ik mij in dit geval op zich ook wel kan vinden in de uitspraak van de rechter.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 15:27 schreef Gimmick het volgende:
Ik vind het in dit geval wel terecht. Room is wel echt een ingredient en als dat er niet inzit is dat misleidend. 'Melk' vind ik al veel generieker (Kokosmek), maar ach. Sojadrink en haverdrink zullen er niet minder door verkocht worden. Het is sowieso het gevecht van een industrie onderdruk. 'Ons product onderscheidt zich zo weinig van de plantaardige variant dat we onze naam wel moeten verdedigen.'
Moet je niet doen. Dan moet je het eerst vragen en er niet zomaar vanuit gaan. Want wat je doet is suggestief projecteren? 'Ik ga er vanuit dat je dezelfde feiten kent als ik', dus projecteer je en ga je de discussie een kant op duwen die het beste bij je past door suggestief te gaan doen.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 13:53 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Nee hoor. Ik ging ervan uit dat je dezelfde feiten en argumenten kent, maar een andere afweging maakt en dus een andere opvatting hebt. Dat is heel wat anders dan:
[..]
Dit is wel een beetje het niveau wat je ten toon spreidt, dus wat je ook kan terug verwachten.quote:
Jammer he voor je dat er merk en product bescherming in de wet staat.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 15:14 schreef Mikeytt het volgende:
Wat voor achterlijke uitspraak is dit dan weer
De bio-industrie heeft te veel vingers in de pap
Nee, dat is het blijkbaar dus niet. Zie de discussie in het vorige deel met @Danny.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 15:27 schreef Gimmick het volgende:
Ik vind het in dit geval wel terecht. Room is wel echt een ingredient en als dat er niet inzit is dat misleidend. 'Melk' vind ik al veel generieker (Kokosmek), maar ach. Sojadrink en haverdrink zullen er niet minder door verkocht worden. Het is sowieso het gevecht van een industrie onderdruk. 'Ons product onderscheidt zich zo weinig van de plantaardige variant dat we onze naam wel moeten verdedigen.'
Jij denkt dat er rechtszaken worden begonnen zonder dat er bepaalde belangen op het spel staan? Gewoon een hoop tijd, energie en geld verspillen omdat het kan?quote:Op vrijdag 26 juli 2024 16:00 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Nee, dat is het blijkbaar dus niet. Zie de discussie in het vorige deel met @:Danny.
De Kamado boys worden wel wat emotioneel iedere keer door de hormonen in hun vlees. Fophef topic. Nederland is een absoluut vleesland, alsof een paar namen de vleeseters beknotten in hun manier van eten.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 15:19 schreef Isdatzo het volgende:
Hieronder boze vleeseters die trots gaan melden extra lappen op de BBQ te gooien.
Het grootste belang hier was het (terecht) beschermen van de productnaam 'room'. Jeweetwel, waar BB hier klanten mee probeerde te misleiden.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 16:07 schreef Forbry het volgende:
[..]
Jij denkt dat er rechtszaken worden begonnen zonder dat er bepaalde belangen op het spel staan? Gewoon een hoop tijd, energie en geld verspillen omdat het kan?
Ja brrrrrrrquote:Op vrijdag 26 juli 2024 16:16 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Het grootste belang hier was het (terecht) beschermen van de productnaam 'room'. Jeweetwel, waar BB hier klanten mee probeerde te misleiden.
Kunnen jullie vegahuilies het niet over eens zijn, maar helaas voor jullie, er zijn dus wetten hiervoor. Voor bescherming van producten en consumenten. BB is er achter gekomen door hun 'fuck around and find out'.
Prima. Jammer dan.
Bescherming van consumenten... LOL...quote:Op vrijdag 26 juli 2024 16:16 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Het grootste belang hier was het (terecht) beschermen van de productnaam 'room'. Jeweetwel, waar BB hier klanten mee probeerde te misleiden.
Kunnen jullie vegahuilies het niet over eens zijn, maar helaas voor jullie, er zijn dus wetten hiervoor. Voor bescherming van producten en consumenten. BB is er achter gekomen door hun 'fuck around and find out'.
Prima. Jammer dan.
Ik vind je wel heel leuk eigenlijk. Ik hoop je vaker zo te spreken!quote:Op vrijdag 26 juli 2024 15:59 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Moet je niet doen. Dan moet je het eerst vragen en er niet zomaar vanuit gaan. Want wat je doet is suggestief projecteren? 'Ik ga er vanuit dat je dezelfde feiten kent als ik', dus projecteer je en ga je de discussie een kant op duwen die het beste bij je past door suggestief te gaan doen.
Daarna spreek ik je er op aan dat je dat dus wel doet, en gaat vervolgens duiken. Dus:
1: je bent te dom om het niet door te hebben
2: je zit hier te trollen en uit te dagen.
Gezien de rest van je post gedrag hier, zeg ik 2.
Verder hou je je uit de hoogte gewauwel maar lekker bij je.
[..]
Dit is wel een beetje het niveau wat je ten toon spreidt, dus wat je ook kan terug verwachten.
Yup.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 16:21 schreef Gimmick het volgende:
Unilever heeft deze rechtzaak al lang ingecalculeerd. Kosten rechtzaak < kosten advertentie campagne.
Duidelijk. Geen argumenten meer.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 16:33 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Ik vind je wel heel leuk eigenlijk. Ik hoop je vaker zo te spreken!
Lol.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 16:30 schreef Forbry het volgende:
[..]
Bescherming van consumenten... LOL...![]()
En ik heb het over feitelijke, concrete belangen. Die geld kosten enzo. Het beschermen van een productnaam an sich is dat niet.
Andersom is het wel zo inderdaad, het continue gejank van de vega's tegen de 'grote boze zuivelindustrie'quote:Op vrijdag 26 juli 2024 16:19 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ja brrrrrrrstel je eens voor wat er met al die arme hulpeloze consumentjes was gebeurd zonder deze bescherming tegen de vegamaffia
! Ze zijn een onbeschrijfelijk leed bespaard
. Gevalletje oog van de naald.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |