Bron: NOSquote:Plantaardige boter mag geen Roombeter heten, want room verwijst ook naar zuivel
Boterbedrijf Upfield mag zijn plantaardige boter geen Roombeter noemen. Dat heeft de rechter bepaald. Volgens Europese regelgeving mogen woorden als melk, kaas of boter alleen gebruikt worden voor zuivelproducten, en dus niet voor veganistische alternatieven voor zuivelproducten. Eerder sneuvelde om die reden ook de term havermelk.
Het Nederlandse Upfield, een afsplitsing van Unilever, bracht vorig jaar de plantaardige variant van roomboter onder de naam Roombeter op de markt. Zonder het woord boter dus. Alleen het woord 'room' valt ook onder de Europese regels, oordeelt de rechter in een zaak die was aangespannen door de Nederlandse Zuivel Organisatie.
"Upfield mag met haar nieuwe product zo fel als zij wil concurreren met roomboter", schrijft de rechter. Het bedrijf mag het een alternatief voor roomboter noemen op de verpakking of het product promoten als beter dan roomboter. "Zij mag alleen niet de benaming 'room' gebruiken in de naam van het product, want dat is in strijd met de Europese regelgeving."
'Teleurstellend'
Upfield moet binnen drie maanden stoppen met het op de markt brengen van het product. De naam zal op die manier uit de supermarkt verdwijnen.
Het bedrijf zal gehoor geven aan de uitspraak, maar noemt het vonnis wel teleurstellend. "Wij vinden dat consumenten tegenwoordig goed geďnformeerd zijn en altijd goed in staat zijn gesteld om de plantaardige aard van 'Blue Band Roombeter' te herkennen."
Plantaardige plakken
De strijd om etensnamen veranderde al meerdere termen in de supermarkt. Zo veranderde havermelk in haverdrink en liggen plakken veganistische kaas nu in de koeling als plantaardige plakken.
Eerder was er ook onenigheid over de namen van vleesvervangers. In 2017 moest De Vegetarische Slager van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit een groot aantal productnamen veranderen. Het ging bijvoorbeeld om 'kipstuckjes' en 'gerookte speckjes', die daarna als 'vegetarische kipstuckjes' en 'vegan gerookte speckjes' in de winkel kwamen te liggen.
Oef, diep... Mooi... Stil...quote:
Ik schreef eerder al dat, ondanks dat ik het (puur esthetisch (?) bedoeld zeg maar) een hele mooie/goede/leuke naam vind, ik mij in dit geval op zich ook wel kan vinden in de uitspraak van de rechter.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 15:27 schreef Gimmick het volgende:
Ik vind het in dit geval wel terecht. Room is wel echt een ingredient en als dat er niet inzit is dat misleidend. 'Melk' vind ik al veel generieker (Kokosmek), maar ach. Sojadrink en haverdrink zullen er niet minder door verkocht worden. Het is sowieso het gevecht van een industrie onderdruk. 'Ons product onderscheidt zich zo weinig van de plantaardige variant dat we onze naam wel moeten verdedigen.'
Moet je niet doen. Dan moet je het eerst vragen en er niet zomaar vanuit gaan. Want wat je doet is suggestief projecteren? 'Ik ga er vanuit dat je dezelfde feiten kent als ik', dus projecteer je en ga je de discussie een kant op duwen die het beste bij je past door suggestief te gaan doen.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 13:53 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Nee hoor. Ik ging ervan uit dat je dezelfde feiten en argumenten kent, maar een andere afweging maakt en dus een andere opvatting hebt. Dat is heel wat anders dan:
[..]
Dit is wel een beetje het niveau wat je ten toon spreidt, dus wat je ook kan terug verwachten.quote:
Jammer he voor je dat er merk en product bescherming in de wet staat.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 15:14 schreef Mikeytt het volgende:
Wat voor achterlijke uitspraak is dit dan weer
De bio-industrie heeft te veel vingers in de pap
Nee, dat is het blijkbaar dus niet. Zie de discussie in het vorige deel met @Danny.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 15:27 schreef Gimmick het volgende:
Ik vind het in dit geval wel terecht. Room is wel echt een ingredient en als dat er niet inzit is dat misleidend. 'Melk' vind ik al veel generieker (Kokosmek), maar ach. Sojadrink en haverdrink zullen er niet minder door verkocht worden. Het is sowieso het gevecht van een industrie onderdruk. 'Ons product onderscheidt zich zo weinig van de plantaardige variant dat we onze naam wel moeten verdedigen.'
Jij denkt dat er rechtszaken worden begonnen zonder dat er bepaalde belangen op het spel staan? Gewoon een hoop tijd, energie en geld verspillen omdat het kan?quote:Op vrijdag 26 juli 2024 16:00 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Nee, dat is het blijkbaar dus niet. Zie de discussie in het vorige deel met @:Danny.
De Kamado boys worden wel wat emotioneel iedere keer door de hormonen in hun vlees. Fophef topic. Nederland is een absoluut vleesland, alsof een paar namen de vleeseters beknotten in hun manier van eten.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 15:19 schreef Isdatzo het volgende:
Hieronder boze vleeseters die trots gaan melden extra lappen op de BBQ te gooien.
Het grootste belang hier was het (terecht) beschermen van de productnaam 'room'. Jeweetwel, waar BB hier klanten mee probeerde te misleiden.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 16:07 schreef Forbry het volgende:
[..]
Jij denkt dat er rechtszaken worden begonnen zonder dat er bepaalde belangen op het spel staan? Gewoon een hoop tijd, energie en geld verspillen omdat het kan?
Ja brrrrrrrquote:Op vrijdag 26 juli 2024 16:16 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Het grootste belang hier was het (terecht) beschermen van de productnaam 'room'. Jeweetwel, waar BB hier klanten mee probeerde te misleiden.
Kunnen jullie vegahuilies het niet over eens zijn, maar helaas voor jullie, er zijn dus wetten hiervoor. Voor bescherming van producten en consumenten. BB is er achter gekomen door hun 'fuck around and find out'.
Prima. Jammer dan.
Bescherming van consumenten... LOL...quote:Op vrijdag 26 juli 2024 16:16 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Het grootste belang hier was het (terecht) beschermen van de productnaam 'room'. Jeweetwel, waar BB hier klanten mee probeerde te misleiden.
Kunnen jullie vegahuilies het niet over eens zijn, maar helaas voor jullie, er zijn dus wetten hiervoor. Voor bescherming van producten en consumenten. BB is er achter gekomen door hun 'fuck around and find out'.
Prima. Jammer dan.
Ik vind je wel heel leuk eigenlijk. Ik hoop je vaker zo te spreken!quote:Op vrijdag 26 juli 2024 15:59 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Moet je niet doen. Dan moet je het eerst vragen en er niet zomaar vanuit gaan. Want wat je doet is suggestief projecteren? 'Ik ga er vanuit dat je dezelfde feiten kent als ik', dus projecteer je en ga je de discussie een kant op duwen die het beste bij je past door suggestief te gaan doen.
Daarna spreek ik je er op aan dat je dat dus wel doet, en gaat vervolgens duiken. Dus:
1: je bent te dom om het niet door te hebben
2: je zit hier te trollen en uit te dagen.
Gezien de rest van je post gedrag hier, zeg ik 2.
Verder hou je je uit de hoogte gewauwel maar lekker bij je.
[..]
Dit is wel een beetje het niveau wat je ten toon spreidt, dus wat je ook kan terug verwachten.
Yup.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 16:21 schreef Gimmick het volgende:
Unilever heeft deze rechtzaak al lang ingecalculeerd. Kosten rechtzaak < kosten advertentie campagne.
Duidelijk. Geen argumenten meer.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 16:33 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Ik vind je wel heel leuk eigenlijk. Ik hoop je vaker zo te spreken!
Lol.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 16:30 schreef Forbry het volgende:
[..]
Bescherming van consumenten... LOL...![]()
En ik heb het over feitelijke, concrete belangen. Die geld kosten enzo. Het beschermen van een productnaam an sich is dat niet.
Andersom is het wel zo inderdaad, het continue gejank van de vega's tegen de 'grote boze zuivelindustrie'quote:Op vrijdag 26 juli 2024 16:19 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ja brrrrrrrstel je eens voor wat er met al die arme hulpeloze consumentjes was gebeurd zonder deze bescherming tegen de vegamaffia
! Ze zijn een onbeschrijfelijk leed bespaard
. Gevalletje oog van de naald.
Word je daar ook woedend van?quote:
Vooralsnog ben jij de grootste verongelijkte stampvoeter in dit topic.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 17:21 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Andersom is het wel zo inderdaad, het continue gejank van de vega's tegen de 'grote boze zuivelindustrie'
Wat een janktopic vol jankers is dit geworden zeg. Voelen jullie je persoonlijk aangevallen?
Ik zie eigenlijk alleen maar jankers over big zuivel. Allemaal zo onterecht, toch?quote:Op vrijdag 26 juli 2024 17:29 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Vooralsnog ben jij de grootste verongelijkte stampvoeter in dit topic.
Die emotie zie je vaker bij mensen die zelf ook wel aanvoelen dat er iets niet goed gaat in hun redenering, maar emotioneel gewoon nog niet zo ver zijn om te bedenken dat ze misschien wel ongelijk hebben. Dan neemt de emotie het over en wordt het belachelijk.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 17:29 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Het beschermen van een productnaam an sich is in eerste instantie een principieel belang. Maar er worden niet vaak rechtszaken aangespannen puur op grond van bepaalde principes. Want rechtszaken kosten tijd, energie en geld en alle drie besteedt men doorgaans liever ergens anders aan. Bedrijven gaan vaak alleen tot het aanspannen van rechtszaken over als er (voor hunzelf) één of ander daadwerkelijk of mogelijk concreet voordeel valt te behalen, dan wel vanwege het tegengaan of de dreiging van een concreet nadeel. Meestal zijn dat (uiteindelijk) financiële voor - of nadelen. Dat zijn dan dus die feitelijke, concrete belangen waar ik het eerder over had. Deze rechtszaak is echt niet aangespannen puur omdat men 'uit principe' moeite met deze naam heeft. Of omdat men het zo goed met de consument voorheeft (wat in dit geval sowieso nogal achterlijk zou zijn).quote:Op vrijdag 26 juli 2024 17:19 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Lol.
Het beschermen van een productnaam heeft niemand concreet belang bij?
Leg die eens uit.
Daarnaast: wat is het ergste wat er kan gebeuren? Dat je thuiskomt en denkt: hé, dit is niet van melk gemaakt. En dan? Misschien vind je het ook nog wel minder lekker. Oef. Anderhalve euro naar de klote. Nou, volgende keer weer de gewone hoor, lesje wel geleerd.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 18:21 schreef Forbry het volgende:
[..]
Het beschermen van een productnaam an sich is in eerste instantie een principieel belang. Maar er worden niet vaak rechtszaken aangespannen puur op grond van bepaalde principes. Want rechtszaken kosten tijd, energie en geld en alle drie besteedt men doorgaans liever ergens anders aan. Bedrijven gaan vaak alleen tot het aanspannen van rechtszaken over als er (voor hunzelf) één of ander daadwerkelijk of mogelijk concreet voordeel valt te behalen, dan wel vanwege het tegengaan of de dreiging van een concreet nadeel. Meestal zijn dat (uiteindelijk) financiële voor - of nadelen. Dat zijn dan dus die feitelijke, concrete belangen waar ik het eerder over had. Deze rechtszaak is echt niet aangespannen puur omdat men 'uit principe' moeite met deze naam heeft. Of omdat men het zo goed met de consument voorheeft (wat in dit geval sowieso nogal achterlijk zou zijn).De reden daarvoor ligt in dit geval natuurlijk puur in de financiële belangen van de zuivelindustrie die - blijkbaar - een bedreiging voor zichzelf zien in het product (met de naam) Roombeter. Als je - daadwerkelijk, wat ik niet echt geloof - anders denkt, ben je gewoon buitengewoon naďef.
Deze zaak is ook aangespannen door de Nederlandse Zuivel Organisatie hč, dat zegt eigenlijk natuurlijk alles al.![]()
Ik denk dat het ergste zou zijn dat "ze" het wél lekker (of zelfs nog lekkerder) vinden en/of in ieder geval heel erg vinden lijken op "echte" roomboter en "ze" dat zouden moeten toegevenquote:Op vrijdag 26 juli 2024 18:37 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Daarnaast: wat is het ergste wat er kan gebeuren? Dat je thuiskomt en denkt: hé, dit is niet van melk gemaakt. En dan? Misschien vind je het ook nog wel minder lekker. Oef. Anderhalve euro naar de klote. Nou, volgende keer weer de gewone hoor, lesje wel geleerd.
Dus dat is het punt helemaal niet. De zuivelindustrie is bang dat ze ingehaald worden door plantaardige alternatieven. Dus moet dat imago van 'dit is echt en dat is nep' in stand gehouden worden. Dat beeld van enerzijds de vrolijke koe en anderzijds een soort chemische fabriek waar giftige substantie uit komt die wel op boter lijkt, maar eigenlijk levensgevaarlijk is.
De bescherming van consumennt en producent lopen hier gelijk op door gewoon bedrieglijke productnamen niet toe te staan. De gifmengers van Unilever willen gewoon meeliften op de goede naam van boter met een of ander industrieel rommeltje, maar er zijn grenzen aan hoeveel hulp het daarbij van de Nederlandse overheid krijgt die graag bij dat soort bedrijven op schoot kruipt.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 18:21 schreef Forbry het volgende:
[..]
Het beschermen van een productnaam an sich is in eerste instantie een principieel belang. Maar er worden niet vaak rechtszaken aangespannen puur op grond van bepaalde principes. Want rechtszaken kosten tijd, energie en geld en alle drie besteedt men doorgaans liever ergens anders aan. Bedrijven gaan vaak alleen tot het aanspannen van rechtszaken over als er (voor hunzelf) één of ander daadwerkelijk of mogelijk concreet voordeel valt te behalen, dan wel vanwege het tegengaan of de dreiging van een concreet nadeel. Meestal zijn dat (uiteindelijk) financiële voor - of nadelen. Dat zijn dan dus die feitelijke, concrete belangen waar ik het eerder over had. Deze rechtszaak is echt niet aangespannen puur omdat men 'uit principe' moeite met deze naam heeft. Of omdat men het zo goed met de consument voorheeft (wat in dit geval sowieso nogal achterlijk zou zijn).De reden daarvoor ligt in dit geval natuurlijk puur in de financiële belangen van de zuivelindustrie die - blijkbaar - een bedreiging voor zichzelf zien in het product (met de naam) Roombeter. Als je - daadwerkelijk, wat ik niet echt geloof - anders denkt, ben je gewoon buitengewoon naďef.
Deze zaak is ook aangespannen door de Nederlandse Zuivel Organisatie hč, dat zegt eigenlijk natuurlijk alles al.![]()
Dat vond ik met dat McDonald's-verhaal wel grappig. Die kroket die ineens geen vlees meer bevatte. Woeste reacties. Alleen: het ding bevatte al nauwelijks vlees. 6% of zo. Dat verschil was niet te proeven.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 18:42 schreef Forbry het volgende:
[..]
Ik denk dat het ergste zou zijn dat "ze" het wél lekker (of zelfs nog lekkerder) vinden en/of in ieder geval heel erg vinden lijken op "echte" roomboter en "ze" dat zouden moeten toegeven![]()
Maar ja, verder natuurlijk met je eens.
Ga je weer lekker voorbij aan het feit dat die producten doelbewust een plantaardige versie willen zijn van bepaalde dierlijke producten en dat men dat graag in de naam duidelijk wil maken. Tuurlijk, óók uit winstbejag (dat werkt alle kanten op), maar het is ook super handig voor de consument, want op die manier weet hij/zij precies wat hij/zij er (zo'n beetje) van kan (of mag) verwachten. Qua smaak, qua gebruik, etc.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 18:48 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
De bescherming van consumennt en producent lopen hier gelijk op door gewoon bedrieglijke productnamen niet toe te staan. De gifmengers van Unilever willen gewoon meeliften op de goede naam van boter met een of ander industrieel rommeltje, maar er zijn grenzen aan hoeveel hulp het daarbij van de Nederlandse overheid krijgt die graag bij dat soort bedrijven op schoot kruipt.
Boter maken kost geld, het is vrij duur product en dus is die naam wat waard. Zelfde als met boerenkaas, de NVWA maakt het die kaasmakers heel erg moeilijk terwijl de kiloknallers nauwelijks geinspecteerd worden. Dan willen daar ook weer allerlei merken op meeliften met dingen als boerderijkaas. Wat jij wil is oneerlijkheid uit winstbejag belonen.
Maak even zelf naam voor je product ipv te parasiteren op die van een ander. Als je overheerlijke sojabrokken, meelwormenprut of een shea-oliesmeersel voor op brood maakt dan krijgt dat vanzelf een naam, en mag een ander daar ook niet op parasiteren.
Grappig, maar ook heel triest...quote:Op vrijdag 26 juli 2024 18:55 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Dat vond ik met dat McDonald's-verhaal wel grappig. Die kroket die ineens geen vlees meer bevatte. Woeste reacties. Alleen: het ding bevatte al nauwelijks vlees. 6% of zo. Dat verschil was niet te proeven.
Ja, maar ook heel tekenend. Blijkbaar is vleeseten ook een identitaire kwestie.quote:
Zeker tekenend. "Ze komen aan mijn/ons vlees/vis/etc." roept véél sterkere emoties op dan (het bijbehorende) dierenleed.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 19:10 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Ja, maar ook heel tekenend. Blijkbaar is vleeseten ook een identitaire kwestie.
Nevermind TS zelf (uit de OP);quote:Op vrijdag 26 juli 2024 17:29 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
quote:Op vrijdag 26 juli 2024 15:12 schreef Blastbeat het volgende:
Wat ontzettend kinderachtig van de bio-industrie. In het allerslechtste geval koopt er iemand per ongeluk een keer dierenleedvrije boter. Sterkte met het diepe trauma hoor. Dan trap je thuis je hond dood, dan heb je het weer gecompenseerd.
Dus... als het wél Roombeter blijft heten vind jij het ook best?quote:Op vrijdag 26 juli 2024 19:26 schreef SpaceOddity het volgende:
[..]
Nevermind TS zelf (uit de OP);
[..]![]()
Het interesseert mij overigens vrij weinig hoe men producten wel of niet wil noemen. Ik vind alleen die achterlijke pushende hysterie achterlijk, pushend en hysterisch.
Ik zei toenet dat het mij vrij weinig kan interesseren hoe ze iets willen noemen.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 19:28 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Dus... als het wél Roombeter blijft heten vind jij het ook best?
Ah, cool.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 19:37 schreef SpaceOddity het volgende:
[..]
Ik zei toenet dat het mij vrij weinig kan interesseren hoe ze iets willen noemen.
In dit specifieke geval interesseert het mij zelfs helemaal niets.
Zijn gevestigde gebruiksnamen. Wanneer ik als consument een varkenshaasje bestel verwacht ik een bepaald poducte met een specifiek origine en niet iets dat daar qua smaak in beeld op lijkt of in woordvorm mee wordt aangeduid.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 16:40 schreef ieniminimuis het volgende:
Top bij deze wil ik ook graag verbod op de volgende namen:
-slavink: er zit geen sla in of vink. Sterker nog het lijkt niet eens op beide. Misleidend dus
-varkenshaas: is dit een haas die seks heeft gehad met een varken en dit op een bord legt?
-hamburger: geen ham aanwezig en geen burger aanwezig. Jammer wel ik als intellectueel smult van burgers
Nee, het gaat juist om wat ervan kunt verwachten. Als ik boter koop dan wil ik geen transvettenbom van gifmengers die zich hebben laten inspireren door de Napoleontische kanonnenvleesfourage. Over smaak hoeven we het al helemaal niet te hebben.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 19:07 schreef Forbry het volgende:
[..]
Ga je weer lekker voorbij aan het feit dat die producten doelbewust een plantaardige versie willen zijn van bepaalde dierlijke producten en dat men dat graag in de naam duidelijk wil maken. Tuurlijk, óók uit winstbejag (dat werkt alle kanten op), maar het is ook super handig voor de consument, want op die manier weet hij/zij precies wat hij/zij er (zo'n beetje) van kan (of mag) verwachten. Qua smaak, qua gebruik, etc.
Vrij waanzinnig bericht, maar deze zin is wel echt een pareltje. Ik ga 'm uit mijn hoofd leren en dan een keer in de supermarkt gebruiken als iemand een pakje Roombeter pakt.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 20:20 schreef Weltschmerz het volgende:
Als ik boter koop dan wil ik geen transvettenbom van gifmengers die zich hebben laten inspireren door de Napoleontische kanonnenvleesfourage.
Ja maar dat is zo ongeveer alles sinds woke alles heeft verziekt.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 19:10 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Die gevestigde gebruiksnamen zijn door de gastronomie allang overboord gegooid.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 20:04 schreef Vallon het volgende:
[..]
Zijn gevestigde gebruiksnamen. Wanneer ik als consument een varkenshaasje bestel verwacht ik een bepaald poducte met een specifiek origine en niet iets dat daar qua smaak in beeld op lijkt of in woordvorm mee wordt aangeduid.
De consument mag moet qua productbenaming zich niet hoeven afvragen wat het gaat zijn of worden.
Wordt anders een lastige wereld waar dingen vlees noch vis zijn om verkocht te worden als misleiding.
Het is sws onzin om mee te willen liften op een naam die ergens anders voor bedoeld is.
Zeg dan dat MeerBoterŠalles en meer heeft dan RoomBoter.
Roomboter is een beschermde naam, net zoals bijvoorbeeld slagroom en mayonaise.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 18:21 schreef Forbry het volgende:
[..]
Roomboter bevat meer transvet dan margarine.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 20:20 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nee, het gaat juist om wat ervan kunt verwachten. Als ik boter koop dan wil ik geen transvettenbom van gifmengers die zich hebben laten inspireren door de Napoleontische kanonnenvleesfourage. Over smaak hoeven we het al helemaal niet te hebben.
Ik eet best vaak zonder vlees maar altijd zonder vleesvervangers. Ik vind het onzin, als ik vegetarier zou zijn zou ik nog steeds geen vleesvervangers eten. Maak gewoon iets traditioneels Sri Lankaans of zo. Maar daar mogen mensen anders over denken, alleen dat is dan wel hun probleem en dat van dat ongedierte dat we kennen als Unilevermarketeers. Die zouden ook eens hun eigenlijke werk kunnen doen ipv zo gehaaid mogelijk consumenten bedriegen en pakkende en beklijvende namen verzinnen voor nieuwe producten waarvoor ze, met hulp van de eveneens valse propaganda van deoverheid en de media, een markt voor hebben gecreeerd. Niet parasiteren, maar creatief zijn dus.
quote:Wat is de grootste bron van transvet?
Vroeger konden harde margarines en bak- en braadvetten veel transvet bevatten. Het was de belangrijkste bron van transvet in voeding. Tegenwoordig zit er veel minder transvet in deze producten door aanpassing van de techniek en het gebruik van andere grondstoffen. Nu leveren dierlijke transvetzuren de grootste bijdrage aan de totale hoeveelheid transvetzuren in voeding.
35,5 % van de totale transvetzuren komt uit zuivel en 22% uit vlees. Halfvolle en magere melk bevatten geen transvet en staan in de Schijf van Vijf.
https://mobiel.voedingscentrum.nl/encyclopedie/transvet.aspx%3E
quote:Margarine wordt gezien als kunstmatig. Een veel gehoord argument daarbij is dat margarine chemisch geharde vetten met het ongezonde transvet bevat. Kennelijk weet men niet dat juist roomboter transvet bevat en margarines al lang niet meer.
https://www.mkatan.nl/nrc(...)dwijnt-uit-nederland
Ehh... nou ja, let's agree to disagree.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 20:20 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nee, het gaat juist om wat ervan kunt verwachten. Als ik boter koop dan wil ik geen transvettenbom van gifmengers die zich hebben laten inspireren door de Napoleontische kanonnenvleesfourage. Over smaak hoeven we het al helemaal niet te hebben.
Ik eet best vaak zonder vlees maar altijd zonder vleesvervangers. Ik vind het onzin, als ik vegetarier zou zijn zou ik nog steeds geen vleesvervangers eten. Maak gewoon iets traditioneels Sri Lankaans of zo. Maar daar mogen mensen anders over denken, alleen dat is dan wel hun probleem en dat van dat ongedierte dat we kennen als Unilevermarketeers. Die zouden ook eens hun eigenlijke werk kunnen doen ipv zo gehaaid mogelijk consumenten bedriegen en pakkende en beklijvende namen verzinnen voor nieuwe producten waarvoor ze, met hulp van de eveneens valse propaganda van deoverheid en de media, een markt voor hebben gecreeerd. Niet parasiteren, maar creatief zijn dus.
quote:Op vrijdag 26 juli 2024 20:27 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Vrij waanzinnig bericht, maar deze zin is wel echt een pareltje. Ik ga 'm uit mijn hoofd leren en dan een keer in de supermarkt gebruiken als iemand een pakje Roombeter pakt.
"Ahum, mevrouw, weet u wel dat dat een transvettenbom van gifmengers is die zich hebben laten inspireren door de Napoleontische kanonnenvleesfourage? Nee? Dat dacht ik al."
quote:Op vrijdag 26 juli 2024 20:50 schreef Wantie het volgende:
[..]
Roomboter is een beschermde naam, net zoals bijvoorbeeld slagroom en mayonaise.
Er zijn specifieke eisen waaraan een product moet voldoen om zo te heten. Die regels zijn al behoorlijk oud en ooit bedacht om de consument te beschermen tegen gesjoemel.
Tegenwoordig is het achterhaald, maar zolang de namen beschermd zijn zal er ook op gehandhaafd moeten worden.
quote:Op vrijdag 26 juli 2024 18:55 schreef Forbry het volgende:
Zoals nu al vaker gezegd, vind ik puur op juridische gronden bekeken deze uitspraak ook wel terecht. Als uitvloeisel van de macht van de zuivel lobby wordt iets als "room" inderdaad nou éénmaal (vooralsnog) beschermd.
OOOOOH JEEEE, ZELFS WOKE WORDT ER NU BIJGEHAALD!quote:Op vrijdag 26 juli 2024 20:32 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ja maar dat is zo ongeveer alles sinds woke alles heeft verziekt.
quote:Op vrijdag 26 juli 2024 20:56 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Roomboter bevat meer transvet dan margarine.
Mocht je je zorgen maken om transvet raad ik je aan roomboter te laten staan.
Mocht je transvet willen gebruiken als een stok om margarine mee te slaan ben je 20 jaar te laat.
[..]
[..]
Die maken daar natuurlijk gretig gebruik van en ik denk echt wel dat het de zuivel lobby is die dit soort dingen in stand houdt.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 21:10 schreef Wantie het volgende:
[..]
Maar dat heeft niets met de zuivel lobby te maken.
quote:Op vrijdag 26 juli 2024 21:08 schreef Forbry het volgende:
[..]
OOOOOH JEEEE, ZELFS WOKE WORDT ER NU BIJGEHAALD!![]()
![]()
Ja, dat is nogal zijn dingetje, zeg maar.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 21:08 schreef Forbry het volgende:
[..]
OOOOOH JEEEE, ZELFS WOKE WORDT ER NU BIJGEHAALD!![]()
![]()
Ach, anderen zien overal intolerantie en racisme.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 21:13 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Ja, dat is nogal zijn dingetje, zeg maar.
Het is in de wetgeving vastgelegd.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 21:11 schreef Forbry het volgende:
[..]
Die maken daar natuurlijk gretig gebruik van en ik denk echt wel dat het de zuivel lobby is die dit soort dingen in stand houdt.
Weet ik. En ik ben het soms ook best met hem eens. In dit topic vind ik het onzinnig.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 21:13 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Aangezien ik kan lezen snap ik dat roombeter niet roomboter is en kipstuckjes geen echte stukjes kip zijn.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 20:04 schreef Vallon het volgende:
[..]
Zijn gevestigde gebruiksnamen. Wanneer ik als consument een varkenshaasje bestel verwacht ik een bepaald poducte met een specifiek origine en niet iets dat daar qua smaak in beeld op lijkt of in woordvorm mee wordt aangeduid.
De consument mag moet qua productbenaming zich niet hoeven afvragen wat het gaat zijn of worden.
Wordt anders een lastige wereld waar dingen vlees noch vis zijn om verkocht te worden als misleiding.
Het is sws onzin om mee te willen liften op een naam die ergens anders voor bedoeld is.
Zeg dan dat MeerBoterŠalles en meer heeft dan RoomBoter.
Klopt, en gek genoeg blijven dit soort wetten (volgens mij zijn het overigens koninklijk besluiten) in tact.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 21:21 schreef Forbry het volgende:
[..]
Soms laat, maar wetten/regels veranderen nogal eens in de loop van de tijd.
Ik heb een flinke visuele beperking, dus voor mij zijn die marketingmisleidingen moeilijker te doorgronden. Bij vegan vs non-vegan heb ik dat niet, dat staat duidelijk aangegeven. Ook zijn de bakjes van vleesvervangers meestal groen. Het gebeurt helaas regelmatig dat ik een ander product koop dan ik van plan was.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 21:44 schreef ieniminimuis het volgende:
[..]
Aangezien ik kan lezen snap ik dat roombeter niet roomboter is en kipstuckjes geen echte stukjes kip zijn.
Maar mss ben ik speciaal en kan ik wel verpakkingen lezen in de supermarkt
Achterhaald valt wel mee. Misschien nu op een ander vlak dan, toch probeert iets er op te parasiteren en met de naam te sjoemelen.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 20:50 schreef Wantie het volgende:
[..]
Roomboter is een beschermde naam, net zoals bijvoorbeeld slagroom en mayonaise.
Er zijn specifieke eisen waaraan een product moet voldoen om zo te heten. Die regels zijn al behoorlijk oud en ooit bedacht om de consument te beschermen tegen gesjoemel.
Tegenwoordig is het achterhaald, maar zolang de namen beschermd zijn zal er ook op gehandhaafd moeten worden.
Dit.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 20:20 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Hoi! Ben je nou nog steeds boos? Of is dit je normale manier van praten?quote:Op zaterdag 27 juli 2024 09:06 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dit.
Vooral dat over vleesvervangers. Ik heb nooit begrepen waarom je een slap maega processed afteksel vol ongezonde shit zou willen eten als vervanger van het origineel. Eet dan totaal wat anders.
Het is alleen veel lekkerder om je onderbuikje te legen natuurlijk.quote:
Geen argumenten?quote:Op zaterdag 27 juli 2024 09:08 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Hoi! Ben je nou nog steeds boos? Of is dit je normale manier van praten?
Ja, laten we argumenten uitwisselen, dat is wel een goed idee. Ik heb er inmiddels aardig wat genoemd, dus misschien is het wel een leuk idee als jij nu gewoon iets noemt. Liefst wel in de vorm van zo'n schattige woede-uitbarsting.quote:
Geen enkel argument van je gezien in de laatste posts naar mij. Quote ze anders even. Je posts zijn namelijk alleen maar van dit soort waar werkelijk niks inhoudelijks instaat. Alleen een beetje gejank en gezuig naar mij.quote:Op zaterdag 27 juli 2024 09:17 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Ja, laten we argumenten uitwisselen, dat is wel een goed idee. Ik heb er inmiddels aardig wat genoemd, dus misschien is het wel een leuk idee als jij nu gewoon iets noemt. Liefst wel in de vorm van zo'n schattige woede-uitbarsting.
Ja, om jou moest ik vooral lachen en ik vind die chronische woede ook niet bepaald uitnodigend verder. Maar je bent dus inmiddels genoeg gekalmeerd om fatsoenlijk te kunnen communiceren?quote:Op zaterdag 27 juli 2024 09:21 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Geen enkel argument van je gezien in de laatste posts naar mij. Quote ze anders even. Je posts zijn namelijk alleen maar van dit soort waar werkelijk niks inhoudelijks instaat. Alleen een beetje gejank en gezuig naar mij.
Dus doe je best.
Klopt, maar is dat anno 2024 nog steeds een probleem zoals dat eind 19e eeuw was?quote:Op zaterdag 27 juli 2024 09:00 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Achterhaald valt wel mee. Misschien nu op een ander vlak dan, toch probeert iets er op te parasiteren en met de naam te sjoemelen.
Hier heb je een rijtje hoor:quote:Op zaterdag 27 juli 2024 09:21 schreef Red_85 het volgende:
Quote ze anders even. Je posts zijn namelijk alleen maar van dit soort waar werkelijk niks inhoudelijks instaat.
Ja, dat was min of meer mijn punt toen ik het over in stand houden had. En er spelen natuurlijk wel meer lobby's een rol, maar de zuivel lobby is relevant voor dit topic.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 22:27 schreef Wantie het volgende:
[..]
Klopt, en gek genoeg blijven dit soort wetten (volgens mij zijn het overigens koninklijk besluiten) in tact.
Niet alleen voor zuivel, maar ook mayonaise, jam, vruchtensappen/dranken, etc.
Jij leest echt alleen maar wat je wil lezen hč?! Volgens mij hebben de meeste mensen (waaronder ikzelf) aangegeven het (op zich) gewoon eens met de uitspraak van de rechter te zijn. Maar jij bent simpelweg niet in staat verder te kijken dan die uitspraak, lijkt het.quote:Op zaterdag 27 juli 2024 09:13 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Het is alleen veel lekkerder om je onderbuikje te legen natuurlijk.
Lobby's, big zuivel, complotten, boze blanke ouderwetse mannen, de vleeseter. Huuuwl... daar ligt het allemaal aan. Geen consumenten, productbescherming em wetgeving, maar big zuivel!
Er is al meerdere malen aangetoond dat het wel meevalt qua "slap maega processed afteksel vol ongezonde shit" en zeker als je het afzet tegen het "origineel". Bovendien, jij die iets over de smaak van die producten roept is lachwekkend (je eet ze stiekem toch allemaal?quote:Op zaterdag 27 juli 2024 09:06 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dit.
Vooral dat over vleesvervangers. Ik heb nooit begrepen waarom je een slap maega processed afteksel vol ongezonde shit zou willen eten als vervanger van het origineel. Eet dan totaal wat anders.
Aangegeven ja en daarna gezeur over 'De ZuIvEl LobBy!!!!', want ja, het kan natuurlijk niet zomaar zonder.quote:Op zaterdag 27 juli 2024 10:13 schreef Forbry het volgende:
[..]
Jij leest echt alleen maar wat je wil lezen hč?! Volgens mij hebben de meeste mensen (waaronder ikzelf) aangegeven het (op zich) gewoon eens met de uitspraak van de rechter te zijn. Maar jij bent simpelweg niet in staat verder te kijken dan die uitspraak, lijkt het.
Vooral dat 'nog steeds' in combinatie met 'armoedige poging je eigen consumentengedrag goed wil praten'quote:Op zaterdag 27 juli 2024 10:27 schreef Forbry het volgende:
[..]
. Jij mag ook gewoon nog steeds dierlijke producten eten, (...)De enige reden ook waarom je dit alles zegt is omdat je in een armoedige poging je "standpunt" wil verdedigen en/of je eigen consumptiegedrag goed wil praten en dat weet je zelf ook wel.
Gezond? Mij zul je daar zelf weinig over horen hoor, want ik ben zeker niet vegan voor de gezondheid. Doorgaans heb ik het daar alleen maar over in reactie op anderen die zelf over "(on)gezond" beginnen.quote:Op zaterdag 27 juli 2024 10:51 schreef Red_85 het volgende:
Volgens mij heb ik een paar gevoelige snaartjes geraakt hier![]()
Give me more!
[..]
Aangegeven ja en daarna gezeur over 'De ZuIvEl LobBy!!!!', want ja, het kan natuurlijk niet zomaar zonder.
[..]
Vooral dat 'nog steeds' in combinatie met 'armoedige poging je eigen consumentengedrag goed wil praten'
Zeker je natte droom om daar wat aan te gaan doen he. Het klinkt zo suggestief allemaal. Alsof jij het monopoly hebt op het maken van keuzes voor een ander van wat jij denkt dat goed is. Misschien heb je het helemaal niet door omdat je zo geprogrammeerd bent inmiddels door de omgeving waar je in zit en de overtuigingen waar mee jij leeft, maar vanuit je hooghartigheid om te bepalen wat gezond is voor een ander, zet je toch echt een aantal rare dingen neer.
Als je werkelijk voor vrije keuze bent, dan zet je niet dat 'nog steeds' neer, want daarmee impliceer je namelijk dat je het eindig moet vinden. Plus dat 'armoedige'. Dat is van jouw kant, van jouw zienswijze, die je weer projecteert op een ander vanuit jouw overtuiging.
Respectloos, neerbuigend, hooghartig. Zoek het maar uit.
De lobby van veganisten bestaat vooral uit het namaken van dierlijke producten uit een soort van creatieve armoede.quote:Op zaterdag 27 juli 2024 10:06 schreef Forbry het volgende:
[..]
Ja, dat was min of meer mijn punt toen ik het over in stand houden had. En er spelen natuurlijk wel meer lobby's een rol, maar de zuivel lobby is relevant voor dit topic.
Overigens heeft "veganisme" net zo goed een lobby natuurlijk. Maar ik snap gewoon niet hoe iemand er tegen kan zijn wanneer meer mensen (meer) plantaardig eten, zeker gezien waar het allemaal goed voor is. Het staat iedereen nog steeds vrij om dierlijke producten te eten en over het algemeen is de keuze voor de consument vooral groter/gevarieerder geworden, niet het tegenovergestelde.
Hmmm.. even een kleine selectie van Blastbeats posts uit dit topic. Even speuren naar argumenten en waarde toevoegende bijdragen aan de discussie.quote:Op zaterdag 27 juli 2024 09:26 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Ja, om jou moest ik vooral lachen en ik vind die chronische woede ook niet bepaald uitnodigend verder. Maar je bent dus inmiddels genoeg gekalmeerd om fatsoenlijk te kunnen communiceren?
[ afbeelding ]
Uithaal richting een kinderachtige bio industrie, sneer richting mensen die boter kopen want dat is dierenleed en je doet alsof iedereen die boter eet, thuis zn hond dood schopt.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 15:12 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Bron: NOS
Wat ontzettend kinderachtig van de bio-industrie. In het allerslechtste geval koopt er iemand per ongeluk een keer dierenleedvrije boter. Sterkte met het diepe trauma hoor. Dan trap je thuis je hond dood, dan heb je het weer gecompenseerd.
Deze laat ik maar voor wat het is.quote:
Hier geef ik je nog een kans om op het juiste spoor te komen, maar je keuze is dat niet te doen.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 16:33 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Ik vind je wel heel leuk eigenlijk. Ik hoop je vaker zo te spreken!
Zuigenquote:
Nergens een argument. Alleen wat gelul over emotie en op de persoon gelul.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 17:44 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Die emotie zie je vaker bij mensen die zelf ook wel aanvoelen dat er iets niet goed gaat in hun redenering, maar emotioneel gewoon nog niet zo ver zijn om te bedenken dat ze misschien wel ongelijk hebben. Dan neemt de emotie het over en wordt het belachelijk.
In dit specifieke geval is dat mogelijk anders, want Red85 is in elk topic zwaar over de zeik, dus daar zal nog wel wat meer aan de hand zijn.
Suggestief gelul zonder fundament en argumenten vanuit de onderbuik. Niks wat echt toevoegend is aan de discussie.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 18:37 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Daarnaast: wat is het ergste wat er kan gebeuren? Dat je thuiskomt en denkt: hé, dit is niet van melk gemaakt. En dan? Misschien vind je het ook nog wel minder lekker. Oef. Anderhalve euro naar de klote. Nou, volgende keer weer de gewone hoor, lesje wel geleerd.
Dus dat is het punt helemaal niet. De zuivelindustrie is bang dat ze ingehaald worden door plantaardige alternatieven. Dus moet dat imago van 'dit is echt en dat is nep' in stand gehouden worden. Dat beeld van enerzijds de vrolijke koe en anderzijds een soort chemische fabriek waar giftige substantie uit komt die wel op boter lijkt, maar eigenlijk levensgevaarlijk is.
Off topic zijstraatje om maar weer even naar de grote boze vleeseters te kunnen sneren dat ze dom zijn.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 18:55 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Dat vond ik met dat McDonald's-verhaal wel grappig. Die kroket die ineens geen vlees meer bevatte. Woeste reacties. Alleen: het ding bevatte al nauwelijks vlees. 6% of zo. Dat verschil was niet te proeven.
Suggestief gelul uit de onderbuik.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 19:10 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Eerste echte vraag om aan een discussie deel te nemenquote:Op vrijdag 26 juli 2024 19:28 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Dus... als het wél Roombeter blijft heten vind jij het ook best?
Jammer, je was op de goede weg.quote:
Gelul om iemand proberen voor lul te zetten. Niks toevoegends.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 20:27 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Vrij waanzinnig bericht, maar deze zin is wel echt een pareltje. Ik ga 'm uit mijn hoofd leren en dan een keer in de supermarkt gebruiken als iemand een pakje Roombeter pakt.
"Ahum, mevrouw, weet u wel dat dat een transvettenbom van gifmengers is die zich hebben laten inspireren door de Napoleontische kanonnenvleesfourage? Nee? Dat dacht ik al."
Wederom een reactie om wat te doen exact...?quote:Op vrijdag 26 juli 2024 21:13 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Trollen, zuigen uitdagen.quote:Op zaterdag 27 juli 2024 09:08 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Hoi! Ben je nou nog steeds boos? Of is dit je normale manier van praten?
Ja, goed idee wel he, argumenten uitwisselen in een discussie. Ja, geef ik je gelijk in.quote:Op zaterdag 27 juli 2024 09:17 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Ja, laten we argumenten uitwisselen, dat is wel een goed idee. Ik heb er inmiddels aardig wat genoemd, dus misschien is het wel een leuk idee als jij nu gewoon iets noemt. Liefst wel in de vorm van zo'n schattige woede-uitbarsting.
Exact. 'Ik vind'quote:Op zaterdag 27 juli 2024 11:04 schreef Forbry het volgende:
Ik vind veganisme idd de - op morele basis (want dierenleed) - juiste keuze. Heb ik ook nog nooit onder stoelen of banken geschoven hoor, zélfs niet toen ik, nog maar kort geleden, wel nog dierlijke producten at/dronk.
Dat laatste vind ik op zich alleen maar mooi om te horen, maar volgens mij zijn die er ook wel. Iedereen is anders en ik ben wél blij met de "imitaties", hoewel ik ook vaak genoeg (volwaardig) plantaardig eet zonder daar gebruik van te maken.quote:Op zaterdag 27 juli 2024 11:05 schreef Scorpie het volgende:
[..]
De lobby van veganisten bestaat vooral uit het namaken van dierlijke producten uit een soort van creatieve armoede.
Ik zou veel meer open staan vegan producten te eten als ze daadwerkelijk anders waren dan vleesproducten bijvoorbeeld.
Ik houd het al bij mijzelf. Nou jij nog.quote:Op zaterdag 27 juli 2024 11:09 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Exact. 'Ik vind'
Hou dat bij jezelf dan.
Toch een vrij lange lijst gepost hier. Zet de emoties even aan de kant en kijk nog eens goed. Klein stukje naar boven maar.quote:Op zaterdag 27 juli 2024 11:07 schreef Red_85 het volgende:
Tot nu toe heb je echt 0,0 bijgedragen hier.
Soms heb ik gewoon zin in een hamburger. Als ik dan iets kunt eten dat voor 95 procent smaakt als het origineel (zeker met saus, augurk etc) maar geen dier voor gedood is en een stuk kleinere voetafdruk heeft lijkt het mij een logische keuze. Waarom zou ik het niet eten? Omdat Red_85 er een afkeurende mening over heeft?quote:Op zaterdag 27 juli 2024 09:06 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dit.
Maar de zuivelindustrie heeft hier net zo goed last van.quote:Op zaterdag 27 juli 2024 10:06 schreef Forbry het volgende:
[..]
Ja, dat was min of meer mijn punt toen ik het over in stand houden had. En er spelen natuurlijk wel meer lobby's een rol, maar de zuivel lobby is relevant voor dit topic.
Overigens heeft "veganisme" net zo goed een lobby natuurlijk. Maar ik snap gewoon niet hoe iemand er tegen kan zijn wanneer meer mensen (meer) plantaardig eten, zeker gezien waar het allemaal goed voor is. Het staat iedereen nog steeds vrij om dierlijke producten te eten en over het algemeen is de keuze voor de consument vooral groter/gevarieerder geworden, niet het tegenovergestelde.
Dat zal in sommige gevallen zo zijn en dan spelen in dat geval weer andere (financiële) belangen een rol. Het gaat mij nu om deze zaak, en deze zaak is ook aangespannen door de Nederlandse Zuivel Organisatie!quote:Op zaterdag 27 juli 2024 11:36 schreef Wantie het volgende:
[..]
Maar de zuivelindustrie heeft hier net zo goed last van.
Zo kwam (volgens mij) Campina met het product
te gebruiken als slagroom.
Dat mocht ook niet.
Toen mocht Unilever ook doodleuk beweren dat hun valse boter niet alleen gezond was, maar nog gezonder dan boter ook. Mocht je je zorgen maken om dingen als transvet, vertrouw Unilever en zijn marketingtuig niet. "Maar wat we deze keer beweren is wél waar..."quote:Op vrijdag 26 juli 2024 20:56 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Roomboter bevat meer transvet dan margarine.
Mocht je je zorgen maken om transvet raad ik je aan roomboter te laten staan.
Mocht je transvet willen gebruiken als een stok om margarine mee te slaan ben je 20 jaar te laat.
Hoe minder dieren hoe minder dierenleed. Lijden komt met leven, ook voor dieren. Of je wordt levend opgepeuzeld, of je hebt constant stress om levend opgepeuzeld te worden, of je krijgt gruwelijke ziektes of komt om van honger of dorst. Allemaal gruwelijke leidenswegen.quote:Op zaterdag 27 juli 2024 12:03 schreef Forbry het volgende:
Mijn streven is (idd) een wereld met zo min mogelijk (dieren)leed en ik ben, op dat vlak, ook zeer hoopvol.
Ja, idd een vrij lange lijst bagger.quote:Op zaterdag 27 juli 2024 11:16 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Toch een vrij lange lijst gepost hier. Zet de emoties even aan de kant en kijk nog eens goed. Klein stukje naar boven maar.
Wie moet er anders voor zorgen?quote:Op zaterdag 27 juli 2024 11:51 schreef Forbry het volgende:
[..]
Dat zal in sommige gevallen zo zijn en dan spelen in dat geval weer andere (financiële) belangen een rol. Het gaat mij nu om deze zaak, en deze zaak is ook aangespannen door de Nederlandse Zuivel Organisatie!
Lange driftbui man.quote:
Top argument weerquote:
1. Er werd gedacht dat transvet geen probleem was.quote:Op zaterdag 27 juli 2024 13:01 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Toen mocht Unilever ook doodleuk beweren dat hun valse boter niet alleen gezond was, maar nog gezonder dan boter ook. Mocht je je zorgen maken om dingen als transvet, vertrouw Unilever en zijn marketingtuig niet. "Maar wat we deze keer beweren is wél waar..."
[..]
Hoe minder dieren hoe minder dierenleed. Lijden komt met leven, ook voor dieren. Of je wordt levend opgepeuzeld, of je hebt constant stress om levend opgepeuzeld te worden, of je krijgt gruwelijke ziektes of komt om van honger of dorst. Allemaal gruwelijke leidenswegen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |