Oooh is dat zo.quote:Op woensdag 15 januari 2025 21:22 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Twee keer de helft natuurlijk. Ben je dom of zo???
Ik heb tot nu toe 9,23 kWh terug geleverd in januari.quote:Op woensdag 15 januari 2025 21:54 schreef PotjeSambal het volgende:
Of zou ik tot nu toe in heel januari 0,0 teruglevering hebben met 10+ panelen. Lijkt me wel erg extreem hoewel het natuurlijk niet zonnig is. Maar núl letterlijk?
Neem aan dat je de app van de energieleverancier bedoelt? Heb je aan hen wel opgegeven dat je zonnepanelen hebt?quote:Op woensdag 15 januari 2025 21:54 schreef PotjeSambal het volgende:
Als je overstapt van energieleverancier, moet je dat dan doorgeven aan je zonnepanelenboer? (Zonneplan in dit geval).
Zie in de nieuwe app geen tabje teruglevering.
Maar dat geef je toch aan bij de netbeheerder?quote:Op donderdag 16 januari 2025 06:52 schreef laziness het volgende:
[..]
Neem aan dat je de app van de energieleverancier bedoelt? Heb je aan hen wel opgegeven dat je zonnepanelen hebt?
De zonnepanelen leverancier heeft hier niks mee te maken. Energiemaatschappij moet de teller van de teruglevering van je meter uitlezen en dat doen ze als jij aangeeft panelen te hebben.
Als je de eindstand van je vorige leverancier hebt kan je in de meterkast kijken wat je teller nu aangeeft.
Ja maar als het mist bij de energieleverancier zou ik toch nagaan wat zij aan het doen zijn?quote:Op donderdag 16 januari 2025 07:01 schreef Wantie het volgende:
[..]
Maar dat geef je toch aan bij de netbeheerder?
Ik zou in dit geval zonneplan vragen of alles naar behoren werkt.quote:Op donderdag 16 januari 2025 07:06 schreef laziness het volgende:
[..]
Ja maar als het mist bij de energieleverancier zou ik toch nagaan wat zij aan het doen zijn?
Of zoals gezegd ff je teruglever teller bekijken. Helaas zit daar op een dag als vandaag weinig schot in.
Ik ken zonneplan niet maar mijn leverancier heeft geen toegang tot mijn teruglever data hoor.quote:Op donderdag 16 januari 2025 07:08 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ik zou in dit geval zonneplan vragen of alles naar behoren werkt.
Die moeten dat kunnen uitlezen.
Nee, leverancier van je zonnepanelen interesseert dat niks.quote:Op woensdag 15 januari 2025 21:54 schreef PotjeSambal het volgende:
Als je overstapt van energieleverancier, moet je dat dan doorgeven aan je zonnepanelenboer? (Zonneplan in dit geval).
Zie in de nieuwe app geen tabje teruglevering.
Jazeker heb ik een app, echter heb ik pas panelen vanaf mei, dus is het wat lastig om een jaarinschatting te maken.quote:Op dinsdag 14 januari 2025 22:59 schreef Zedi het volgende:
[..]
Ik zou denk ik 750 bij verbruik invullen en 1850 bij opwek.
In werkelijkheid zal je verbruik 750 + X (direct verbruik) zijn en je opwek 1850 + X
Heb je trouwens geen app waarmee je kunt zien wat je panelen opwekken of het op de omvormer zien? Hoeveel WP aan panelen je?
Ter referentie voor potentiële opwek januari t/m april: bij mij was dat in 2024 bijna 26% van jaar.
quote:Op zaterdag 18 januari 2025 16:01 schreef MissRelin het volgende:
[..]
Jazeker heb ik een app, echter heb ik pas panelen vanaf mei, dus is het wat lastig om een jaarinschatting te maken.
Maar ik wacht nu gewoon de jaarrekening af en dan kijk ik weer verder
Bron: https://www.telegraaf.nl/(...)eds-als-een-zonnetjequote:Half miljoen oude stroommeters verdwijnen nu verplicht uit de meterkast: ’Maar de mijne draait nog steeds als een zonnetje’
Circa 535.000 huishoudens hebben nog een analoge stroommeter. De overheid wil die verplicht vervangen door een digitale meter. Kan dat zomaar? En waarom zijn mensen zo gehecht aan hun oude meter? Feije Broersma koestert de analoge stroommeter in zijn woning. De elektriciteitsmeter gaat al 46 jaar mee. Zelfs na al die jaren loopt de meter nog steeds als een zonnetje.
De analoge stroommeter van Feije en Teatske Broersma loopt na bijna een halve eeuw nog steeds als een zonnetje.
De analoge stroommeter van Feije en Teatske Broersma loopt na bijna een halve eeuw nog steeds als een zonnetje.
„En dankzij het salderen van de stroom van onze zonnepanelen zie je de meter in de zomer teruglopen. Aan het einde van de zomer is de meterstand soms zelfs weer terug op waar die in januari stond. Geweldig toch?” zegt Broersma.
Maar vanaf 2027 mogen bezitters van zonnepanelen hun overtollige stroom niet meer salderen, oftewel wegstrepen tegen de elektriciteit die zij op andere momenten weer afnemen van hun energiebedrijf. Dat is voor de overheid een extra reden om alle oude stroommeters te laten vervangen door een digitaal exemplaar. Broersma heeft zo’n moderne meter tot nu toe buiten de deur weten te houden. „Vijf jaar geleden is ons er wel eentje aangeboden. Ik heb toen gevraagd of dat verplicht was. Maar dat bleek niet het geval”, vertelt de inwoner van het Friese Ryptsjerk.
Hij ging vorig jaar ook niet akkoord, toen er ineens een monteur met een digitale stroommeter voor de deur stond. „Ik had daar vooraf helemaal geen bericht van gehad. Dus hij is onverrichter zake weer vertrokken.” Zolang Broersma zijn oude stroommeter nog mag houden, doet hij dat. „Maar als het verplicht wordt om een digitale te nemen, dan mogen ze mijn analoge meter meenemen. Maar ik zou dat wel jammer vinden.”
Jurgen Wilms denkt er ook zo over. De makelaar uit Helmond heeft al ongeveer 17,5 jaar een analoge elektriciteitsmeter in zijn huis. Hij en zijn vrouw hebben monteurs die ongevraagd de meter wilden komen vervangen al vijf keer de deur gewezen in de afgelopen jaren.
Maar als Wilms straks verplicht afscheid moet nemen van zijn oude meter, dan doet hij dat. „Ik houd mijzelf natuurlijk aan de wet. Dat is geen discussie. Ik wil de meter echter zo lang mogelijk houden.”
Terwijl het overgrote deel van Nederland al lang is overgestapt op een digitale elektriciteitsmeter, is er een groep huiseigenaren die juist zweert bij hun analoge meter. Directeur Ben Woldring van vergelijkingssite Gaslicht.com heeft wel een idee waarom zij hun oude meter koesteren. „Als zij zonnepanelen hebben, zien zij hun analoge stroommeter letterlijk terugdraaien bij zonnig weer. Het is een heerlijk gezicht als je meter niet vooruit, maar achteruit draait”, legt Woldring uit.
Deze zogenoemde ferrarismeters zijn ook robuust. Ze gaan vaak al tientallen jaren mee. De levensduur van moderne digitale meters is echter een stuk korter. De eerste ’slimme’ meters zijn na enkele jaren alweer vervangen. Maar voor mensen die nog een analoge elektriciteitsmeter in huis hebben, lijkt er de komende drie jaar geen ontkomen meer aan.Vanaf dit jaar ploft een brief op de mat, waarin staat dat hun meter nu echt moet worden vervangen door een modern exemplaar.
Deze consumenten hebben dan de keus uit een slimme meter, die hun energiebedrijf in staat stelt van een afstand te registreren hoeveel gas en stroom er wordt verbruikt in huis. Sommige mensen vinden dat geen fijn idee. Zij kunnen ook kiezen voor een digitale stroommeter, waarbij hun energieleverancier het verbruik niet kan volgen. Wie daarvoor kiest, moet nog wel steeds één keer per jaar de meterstanden doorgeven.
Het vervangen van alle analoge stroommeters is geregeld in de nieuwe Energiewet, die later dit jaar ingaat. Voor deze operatie wordt drie jaar uitgetrokken. Als iedereen straks een digitale meter heeft, kan alle beschikbare stroom volgens de overheid beter worden verdeeld over Nederland en kunnen storingen worden voorkomen. Ook de afschaffing van de salderingsregeling in 2027 speelt een rol bij het vervangen van oudere meters.
Mensen zijn op basis van de Energiewet verplicht hun analoge meter om te laten ruilen voor een digitale. Doen zij dat niet, dan volgt een aanmaning. In extreme gevallen kan er een boete of dwangsom worden opgelegd.
Toch vraagt Woldring zich af wat er gebeurt als huiseigenaren hun goed werkende analoge meter per se willen houden en daarvoor naar de rechter stappen. „Dit gaat namelijk over iets wat achter de voordeur speelt.” Maar in België hebben tot nu toe alle personen die een digitale meter weigerden, hun rechtszaak verloren.
Volgens Vereniging Eigen Huis is het vasthouden aan de ouderwetse stroommeters op termijn ook niet houdbaar. „Steeds meer van deze meters zijn aan het einde van hun technische levensduur”, legt woordvoerder Hans André de la Porte uit. „En door slijtage worden ze onbetrouwbaar. Dan moeten netbeheerders die meters gaan vervangen, en nieuwe draaischijfmeters worden niet meer gemaakt.” Als een analoge stroommeter kapot gaat, wordt die sowieso al vervangen door een digitale meter.
„Bovendien gaat het ’verdienen’ met de oude terugdraaiende meter straks niet meer op. Dat is balen voor de meterhouders”, stelt Joyce Donat van de Consumentenbond. „We moeten anderzijds ook reëel zijn: de energiemeters van alle andere acht miljoen huishoudens werken zo ook niet meer.”
De wet die hier of een slimme of een digitale meter verplicht is er hier ook door: https://www.security.nl/p(...)tale+of+slimme+meterquote:Op donderdag 9 januari 2025 12:35 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Uiteindelijk wel logisch, meter is van de netbeheerder en niet van de bewoner.
Dat kan je afremmen maar niet stoppen.
Dan moeten ze wel genoeg meters en monteurs hebben voor die hele operatiequote:Op dinsdag 21 januari 2025 10:56 schreef Hanca het volgende:
[..]
De wet die hier of een slimme of een digitale meter verplicht is er hier ook door: https://www.security.nl/p(...)tale+of+slimme+meter
Binnen 3 jaar zijn er geen analoge meters meer. Wat ik lees bepalen de netbeheerders de volgorde, je kunt dus ook in 2025 al aan de beurt zijn.
In theoriequote:Op dinsdag 21 januari 2025 10:56 schreef Hanca het volgende:
[..]
De wet die hier of een slimme of een digitale meter verplicht is er hier ook door: https://www.security.nl/p(...)tale+of+slimme+meter
Binnen 3 jaar zijn er geen analoge meters meer. Wat ik lees bepalen de netbeheerders de volgorde, je kunt dus ook in 2025 al aan de beurt zijn.
In praktijk. Zoveel zijn er niet meer en ik denk dat dit echt prioriteit gaat krijgen.quote:
Ze zijn bij m'n oom langs geweest om 'm te vervangen in z'n 50's huurwoning, al 10 jaar terug ofzo maar er was niet genoeg ruimte (in de hoogte) om hem te plaatsen. Dus ze zijn weer weggegaan.quote:Op dinsdag 21 januari 2025 11:05 schreef Hanca het volgende:
[..]
In praktijk. Zoveel zijn er niet meer en ik denk dat dit echt prioriteit gaat krijgen.
De huidige digitale zijn kleiner dan de analoge meters.quote:Op dinsdag 21 januari 2025 11:09 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ze zijn bij m'n oom langs geweest om 'm te vervangen in z'n 50's huurwoning, al 10 jaar terug ofzo maar er was niet genoeg ruimte (in de hoogte) om hem te plaatsen. Dus ze zijn weer weggegaan.
Dus ik moet het nog zien.
Er zit nu een gat in de deur van de meterkast om die dicht te krijgen.quote:Op dinsdag 21 januari 2025 11:11 schreef Hanca het volgende:
[..]
De huidige zijn kleiner dan de analoge meters.
Goede zaak. Digitaal of Slim is trouwens dezelfde uitvoering, digitaal is slim zonder uitlezing op afstand.quote:Op dinsdag 21 januari 2025 10:56 schreef Hanca het volgende:
[..]
Zou kunnen, wij zijn van 1-fase analoog, naar 3-fasen slim gegaan, die laatste is groter maar minder diep.quote:Op dinsdag 21 januari 2025 11:11 schreef Hanca het volgende:
[..]
De huidige digitale zijn kleiner dan de analoge meters.
Gat in de meterkastdeur??quote:Op dinsdag 21 januari 2025 11:15 schreef TheFreshPrince het volgende:
[En de slimme meter kon er destijds in de hoogte niet tussen. Ik weet niet hoe dat nu is.
Het gat in de deur zal ook aangepast moeten worden, het is een huurwoning dus niet het probleem van m'n oom.
Een slimme of digitale meter, die nu verplicht wordt, is toch incl gasmeter?quote:Op dinsdag 21 januari 2025 12:51 schreef blomke het volgende:
[..]
Goede zaak. Digitaal of Slim is trouwens dezelfde uitvoering, digitaal is slim zonder uitlezing op afstand.
Btw iemand die weet hoe het met de oude gasmeters zit? Ik heb een oude, piepende analoge gasmeter van 30 jaar oud.
Ja, denk het ook, zucht: https://www.rdi.nl/onderw(...)me-of-digitale-meterquote:Op dinsdag 21 januari 2025 12:53 schreef Hanca het volgende:
[..]
Een slimme of digitale meter, die nu verplicht wordt, is toch incl gasmeter?
Ons vorige huis van 1923 had niet eens een deur voor de 'meterkast', er zat een piepklein nisje in de muur en daar zat alles in.quote:
Soms zaten de meters gewoon "kaal" op de muur. Daar heb ik in mijn vorige huis (1916 of zo) zelf een kast omheen gespijkerd.quote:Op dinsdag 21 januari 2025 12:59 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ons vorige huis van 1923 had niet eens een deur voor de 'meterkast', er zat een piepklein nisje in de muur en daar zat alles in.
Ja, de meterkast is bij hem heel ondiep en klein en er zit wel een deur voor.quote:
Zo zal het ook geweest zijn en die kast eromheen als afwerking.quote:Op dinsdag 21 januari 2025 13:09 schreef blomke het volgende:
[..]
Soms zaten de meters gewoon "kaal" op de muur. Daar heb ik in mijn vorige huis (1916 of zo) zelf een kast omheen gespijkerd.
Lijkt me interessant. Ik heb even onze slimme 3-f meter gemeten: 60mm diep en zit op een kunststof achterwand ook 55 mm. Totaal 115 mm diepte, maar dat kan een stuk minder als je een dunne achterplaat hebt.quote:Op dinsdag 21 januari 2025 13:52 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ja, de meterkast is bij hem heel ondiep en klein en er zit wel een deur voor.
Dus de meter steekt door de deur. Wel handig om af te lezen
Zal er bij volgende bezoek eens een foto van maken, om een idee te geven.
Als de panelen erg plat liggen dan kan dat maar die halen de schade wel weer in als de zon hoger staat.quote:Op zaterdag 1 februari 2025 14:39 schreef Faraday01 het volgende:
Blauwe lucht en toch wek ik amper energie op. #Pyrolyse
Mijn panelen liggen in een hoek van 45 graden. Opwek is ongeveer gelijk aan wat de pyrolyse verbruikt dus dat is mooi.quote:Op zaterdag 1 februari 2025 15:32 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als de panelen erg plat liggen dan kan dat maar die halen de schade wel weer in als de zon hoger staat.
Mijn panelen doen het wel goed vandaag (54 graden hoek).
[ afbeelding ]
Ik doe de pyrolyse ook altijd op een zonnige middag, maar vandaag had ik een 60 graden was draaien (wasmachine en droger).quote:Op zaterdag 1 februari 2025 15:34 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Mijn panelen liggen in een hoek van 45 graden. Opwek is ongeveer gelijk aan wat de pyrolyse verbruikt dus dat is mooi.
De binnentemperatuur is ook al met 1 graad opgelopenquote:Op zaterdag 1 februari 2025 15:36 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik doe de pyrolyse ook altijd op een zonnige middag, maar vandaag had ik een 60 graden was draaien (wasmachine en droger).
Plus dat de oven nog niet gemeld had dat het weer tijd was voor een pyrolyse
Afzuigkap aan helpt ook niet?quote:Op zondag 2 februari 2025 12:02 schreef junkiexp het volgende:
Pyrolyse doe ik hier bij voorkeur alleen als het warm genoeg is dat de buitendeur open kan.
Want de keuken staat toch wel lichtelijk blauw zeg maar, wij gebruiken de oven goed zullen we maar zeggen 🤣
Toen ik mijn oven verving in 2018 trof ik zoiets als onderstaand aan in het keukenkastje, rondom de oven.quote:Op zondag 2 februari 2025 12:30 schreef Doedezemaar het volgende:
Ik heb sinds ruim 2 jaar ook zo’n oven, maar ik durf de pyrolyse niet te gebruiken omdat ik vind dat het kastje waar hij ingebouwd zit bij regulier gebruik al te warm wordt
Bij onze oven kun je de pyrolyse waarschuwing/suggestie op 3 standen zetten, van licht vervuild tot zwaar vervuild ofzo, misschien een wat lager standje nemen?quote:Op zondag 2 februari 2025 12:02 schreef junkiexp het volgende:
Pyrolyse doe ik hier bij voorkeur alleen als het warm genoeg is dat de buitendeur open kan.
Want de keuken staat toch wel lichtelijk blauw zeg maar, wij gebruiken de oven goed zullen we maar zeggen 🤣
Neem een inductiekookplaat met volledige flexvelden, of een groot volledig flexveld als je een zonder ingebouwde afzuigkap doet.quote:Op zondag 2 februari 2025 12:26 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik had nog nooit gehoord van zelfreinigende ovens, niet bij stilgestaan.
Sta net op het punt om een nieuwe keuken uit te zoeken dus dat is wel iets om mee te overwegen.
Schoonmaken is niet m'n hobby, dus ik richt alles in op "snel en makkelijk schoonmaken".
[..]
Afzuigkap aan helpt ook niet?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |