100% lading bedoel je mee input output cycle = 100% kwh in, kwh out?quote:Op zondag 8 december 2024 15:14 schreef Wantie het volgende:
[..]
Maar een accu die 80% functioneert, die pakt wel 100% lading?
Bij mijn fiets is dat bijvoorbeeld niet zo.
Daar heb je voor gekozen.quote:Op zondag 8 december 2024 15:19 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ik woon in een appartement, ik kan geen zonnepanelen plaatsen.
True,quote:
Nee, net nieuw huis gekocht.quote:Op zondag 8 december 2024 15:37 schreef ludovico het volgende:
[..]
True,
Maar gaat wel in de verkoop volgend jaar ergens. Kopen?
Pics.quote:
Ik vraag mij of of dat überhaupt gaat komen maar als dat wel zo is dan is het m.i. prima als mensen zonder panelen ook een klein deel meebetalen. Ze gebruiken tenslotte ook de gedeeltelijk opgewekte groene stroom uit deze zonnepanelen.quote:Op zondag 8 december 2024 12:35 schreef ludovico het volgende:
[..]
Wie betaalt dat? Wederom mensen zonder panelen, het is defacto salderen light.
Daar betalen ze voor?quote:Op zondag 8 december 2024 16:55 schreef Horsemen het volgende:
Ze gebruiken tenslotte ook de gedeeltelijk opgewekte groene stroom uit deze zonnepanelen.
Hier liggen 45Wattpiek panelen van dezelfde leeftijd, doen het ook nog.quote:Op dinsdag 17 december 2024 13:56 schreef ludovico het volgende:
https://www.wattisduurzaa(...)-origineel-vermogen/
Grappig.quote:Op dinsdag 17 december 2024 14:02 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Hier liggen 45Wattpiek panelen van dezelfde leeftijd, doen het ook nog.
https://www.energienulhuis-kroon.nl/
Helaas is die meneer die het huis daar heeft laten neerzetten, Arie Kroon, een paar jaar terug overleden.
Hij was ook de persoon die al vroeg uitrekende dat het goedkoper was om TL-buizen uit te zetten als je de ruimte verliet dan ze aan te laten.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/schepper-van-de-eerste-nulenergiewoning-van-nederland-waar-bezoekers-tot-uit-japan-naar-kwamen-kijken~b61f4d378/
https://www.trouw.nl/duurzaamheid-economie/arie-kroon-1938-2022-de-stille-energiepionier~b51afdba/
Ja, voor ouderdom van panelen hoef je niet zo bang te zijn.quote:Op dinsdag 17 december 2024 14:13 schreef ludovico het volgende:
[..]
Grappig.
Omvormers 12 jaar, panelen rustig 50?
Zal wel grof neergezet worden hier...quote:Op dinsdag 17 december 2024 14:17 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ja, voor ouderdom van panelen hoef je niet zo bang te zijn.
Omvormer 10 tot 20 jaar, je moet er ook wat geluk mee hebben. Er zijn wel omvormers die na 2 jaar de geest geven (vaak met Chinese / Koreaanse merknamen, toevallig?) maar ook wel die probleemloos 20 jaar hangen.
Soms zijn ze ook nog wel te repareren, nieuwe elco's of relais er in en ze doen het weer.
Benieuwd of ze binnen 2 jaar alle draaischijfmeters vervangen krijgen.quote:Op dinsdag 17 december 2024 16:10 schreef Horsemen het volgende:
Naar verwachting:
https://solarmagazine.nl/(...)1c-Extra+Zonneflits+|+Stopzetten+salderen+definitief&utm_medium=email&utm_term=0_54b49bf328-de12cd7c1c-74553028
Ja, daar hoor je niemand meer over.quote:Op woensdag 18 december 2024 00:16 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Benieuwd of ze binnen 2 jaar alle draaischijfmeters vervangen krijgen.
Ik ook.quote:Op woensdag 18 december 2024 00:16 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Destijds kon je dat tegenhouden als ze de slimme wilden installeren, alleen als ze waren afgekeurd moest je ze laten vervangen. Ben benieuwd of ze een truc uithalen om het te verplichten.quote:Op woensdag 18 december 2024 00:16 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Maak je geen illusies: ze weten je wel te vinden, het gaat erom of je het kan tegenhouden.quote:Op woensdag 18 december 2024 05:13 schreef Horsemen het volgende:
Ja, daar hoor je niemand meer over.
Als je in die gelukkige omstandigheden bent zou ik mij heel rustig houden.
Je kunt de slimme meter tegenhouden.quote:Op woensdag 18 december 2024 11:04 schreef namliam het volgende:
Je zal het vast tegen kunnen houden, maar dan komt er vast en niet al te gunstige schatting hoeveel je dan wel terug levert/opwekt
Zoiets zal er wel gebeuren ja. Het gaat denk ik zomaar niet zo zijn dat mensen die geen slimme meter hebben de dans ontspringen, die krijgen gewoon een nog ongunstiger iets voorgeschoteld. Het is niet zo dat ze gaan zeggen 'oh dan laat dat groepje maar'.quote:Op woensdag 18 december 2024 11:04 schreef namliam het volgende:
Je zal het vast tegen kunnen houden, maar dan komt er vast en niet al te gunstige schatting hoeveel je dan wel terug levert/opwekt
Hier ook verreweg het minste jaar met 6,5 jaar historie. Ik kom uit op 0,885 kWh/kWpquote:Op donderdag 2 januari 2025 14:34 schreef Leandra het volgende:
December 2024 was met een opbrengst van 95 kWh de slechtste maand sinds ze op het dak liggen.
Heel 2024 was dat overigens ook met 6877,5 kWh ook.
Overigens heb ik met een rendement van 99,24% over het hele jaar niet echt klagen met een "slecht jaar" qua opbrengst.
Ja, dat bedoel ik, ik heb eigenlijk geen klagen met 0,9924 kWh/kWp.quote:Op donderdag 2 januari 2025 14:42 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Hier ook verreweg het minste jaar met 6,5 jaar historie. Ik kom uit op 0,885 kWh/kWp
Na ruim 6 jaar heb ik een aardig overzicht waarmee duidelijk wordt wat de fluctuaties tussen de jaren ongeveer kunnen zijn:quote:Op donderdag 2 januari 2025 14:57 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, dat bedoel ik, ik heb eigenlijk geen klagen met 0,9924 kWh/kWp.
Neemt niet weg dat 2022 en 2023 beduidend hoger lagen.
En dan is deze relatief goede score vooral te danken aan een zonnig januari 2024.
We hebben dit huis in 2020/2021 laten bouwen en er liggen sinds eind april 2021 panelen op, dus van 2021 heb ik geen volledig verhaal.quote:Op donderdag 2 januari 2025 15:56 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Na ruim 6 jaar heb ik een aardig overzicht waarmee duidelijk wordt wat de fluctuaties tussen de jaren ongeveer kunnen zijn:
2019 101,9%
2020 102,0%
2021 96,9%
2022 109,1%
2023 97,3%
2024 88,7%
Ja dat snap ik, want als ik op een zonnige dag de vaatwasser laat draaien, draait de meter niet/minder hard. Merk ook dat het jaarverbruik nu lager ligt dan in mijn vorige woning en dat was een klein appartementje en nu woon ik in een "echt" huisquote:Op maandag 6 januari 2025 23:08 schreef TheFreshPrince het volgende:
Je hebt sowieso nog een percentage "eigen verbruik", ofwel de stroom die niet terug het net in gaat en niet door je meter gaat. Die zie je niet op de facturen maar merk je als jaarlijkse besparing in kWh. En die kWh zijn ook geld waard.
Als jij van 3.000kWh zo'n 700kWh direct kan verbruiken, scheelt dat toch 700 x je kWh tarief.
Verder vind ik het ook onduidelijk met die berekeningen.
Ik weet het ook niet, ik zit bij GreenChoice (alleen stroom) maar m'n contract loopt nog tot 2027 en dan is salderen er ook af... Tegen die tijd moet ik er weer eens induiken...quote:Op maandag 6 januari 2025 23:15 schreef MissRelin het volgende:
[..]
Ja dat snap ik, want als ik op een zonnige dag de vaatwasser laat draaien, draait de meter niet/minder hard. Merk ook dat het jaarverbruik nu lager ligt dan in mijn vorige woning en dat was een klein appartementje en nu woon ik in een "echt" huis
Dus ik weet wel dat ik meer bespaar dan dat ik aangaf, maar het gaat me idd om die stomme berekeningen. Waarom moeten die energiebedrijven zo moeilijk doen? Waarom niet gewoon 1 bedrag noemen waarin alles al verwerkt zit?
Je meter geeft vier getallen, wat je gebruikt hoog tarief, laag tarief en wat jij terug levert hoog en laag. Ze willen graag weten wat je afneemt (de som van de eerste twee) en wat je terug levert (som laatste twee). De rest is meer bedoeld als controle en om je zelf een beter beeld te geven.quote:Op maandag 6 januari 2025 23:15 schreef MissRelin het volgende:
Waarom moeten die energiebedrijven zo moeilijk doen? Waarom niet gewoon 1 bedrag noemen waarin alles al verwerkt zit?
Uiteindelijk wel logisch, meter is van de netbeheerder en niet van de bewoner.quote:Op donderdag 9 januari 2025 11:47 schreef freak1 het volgende:
en voor de groep van "ik houd mijn oude ferraris meter"..
https://tweakers.net/nieu(...)an-slimme-meter.html
belangrijke quotes
" In 34 gevallen leidde dat tot een rechtszaak, waaruit al drie vonnissen zijn gekomen. Deze drie mensen werden veroordeeld tot het binnenlaten van de installateur. Desnoods worden daarvoor een deurwaarder en slotenmaker ingeschakeld. De veroordeelde Belgen draaien ook op voor de gerechtskosten die Fluvius maakt."
en
"Volgens De Tijd proberen vooral de mensen met zonnepanelen op het dak de installatie van digitale meters uit te stellen. Zij hebben vaak nog een analoge meter, die een terugdraaiende teller heeft. Daardoor is het mogelijk om in de zomer zonnestroom aan het net te leveren, waarna dezelfde hoeveelheid 's avonds of in de wintermaanden weer kosteloos ervan kan worden afgenomen. Met een digitale meter is dat niet meer mogelijk. Veel Vlamingen hopen daarom de komst van de digitale meter zo lang mogelijk uit te stellen."
en ja het is belgie en niet NL.. maar dit gaat gewoon in NL ook komen.. zoals al door velen voorspeld
zeker. maar ik herinner mij een steeds terugkomend thema ook in dit topic van de die hard groep die die meter wel ging tegenhouden, want "ze komen mijn huis niet in" en "die meter is mijn recht"quote:Op donderdag 9 januari 2025 12:35 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Uiteindelijk wel logisch, meter is van de netbeheerder en niet van de bewoner.
Dat kan je afremmen maar niet stoppen.
Enige voordeel is dat je gewoon blijft salderen met de analoge ferrarismeter?quote:Op donderdag 9 januari 2025 12:35 schreef TheFreshPrince het volgende:
Uiteindelijk wel logisch, meter is van de netbeheerder en niet van de bewoner.
Dat kan je afremmen maar niet stoppen.
Not done om je zelf te quoten, maar iemand die een antwoord heeft op bovenstaand?quote:Op maandag 6 januari 2025 23:05 schreef MissRelin het volgende:
Ik hoop dat er hier iemand is die me kan helpen met het volgende, maar dat denk ik wel
In januari 2024 ben ik verhuisd. Mijn energiecontract loopt deze maand af. Begin mei 2024 heb ik zonnepanelen laten leggen. Deze liggen dus nog niet een heel jaar op mijn dak.
Ik heb alleen geen flauw idee wat ik nu in moet vullen bij die energie vergelijkingssites (ik wil gewoon een vast contract, geen gedoe met dynamisch, dat is me momenteel nog te complex)
Nu weet ik globaal mijn verbruik, want ik heb nog een aantal dagen te gaan.
Verbruik elektra afgelezen van meter in 2024: max 750 kwh
Opbrengst zonnepanelen vanaf mei: 1,45 mwh (ik schat dat de jaaropbrengst zo'n beetje 1,8 mwh zal zijn).
Ik lever dus meer terug dan dat ik verbruik.
Vul ik dan bij het verbruik 0 kwh in en bij teruglevering die 1800 - 750 = 1050?
En hoe zit het met salderen en terugleverkosten?
Ik ben niet het grootste rekenwonder, maar ik heb het gevoel dat ik bij bepaalde contracten moet betalen voor het hebben van zonnepanelen.
Voorbeeld A:
Tarief na salderen: ¤ 0,1730
Terugleverkosten: ¤ 0,1430
Ik zou zeggen dat ik dan voor elke kwh die ik teruglever ¤ 0,03 cent krijg, dus maar liefst ¤ 31,50.
Voorbeeld B:
Tarief na salderen: ¤ 0,09
Terugleverkosten: ¤ 149,50 per jaar
Ik zou zeggen dat ik hier niet heel vrolijk van ga worden, omdat ik hier dus geld toe moet gaan leggen, mits mijn berekening klopt dat ik dan ¤ 0,09 x 1050 = ¤ 94,50 krijg na salderen, maar daar moet die ¤ 149,50 dan nog vanaf gehaald worden, ergo ik moet ¤ 55 gaan betalen.
Klopt dit, of zie ik iets over het hoofd?
En sorry voor de lap tekst
Wij hebben in het verleden wel vaker last gehad van sneeuw op de panelen, ook bijvoorbeeld afgelopen november nog. Toen zijn de panelen 2 dagen helemaal niet opgestart. Nu liggen ze bij ons wel in een blok van 36 panelen dus ze hebben dan ook allemaal ongeveer even veel sneeuw.quote:Op zondag 12 januari 2025 09:52 schreef DWMLion het volgende:
Vanmorgen kreeg ik mijn maandelijkse rapport binnen van de panelen en zag dat er een "fout" was opgetreden bij een van de microinverters. Dus even opgezocht in de app en inderdaad was dit aan begonnen op 9-1-'25. Hij rapporteerd wel nog zoals te zien is in de screenshot. Het paneel zelf ligt op het dakkapel, vermoed zelf dat het door de sneeuw komt... Even afwachten dat deze gesmolten is of kan ik in de tussentijd iets anders proberen...
/edit, zag inderdaad dat er een lading sneeuw op ligt waardoor die niets kan waarnemen van licht, meerdere mensen hier last van?
[ link | afbeelding ]
Ja, die heb ik ook, ik heb dan Solaredge, en 6 panelen liggen op een plat dak (wel schuin, maar een stuk minder schuin dan de panelen op de andere dakdelen) en daar heb ik die melding ook op. Gaat vanzelf weg als de sneeuw weg is.quote:Op zondag 12 januari 2025 09:52 schreef DWMLion het volgende:
Vanmorgen kreeg ik mijn maandelijkse rapport binnen van de panelen en zag dat er een "fout" was opgetreden bij een van de microinverters. Dus even opgezocht in de app en inderdaad was dit aan begonnen op 9-1-'25. Hij rapporteerd wel nog zoals te zien is in de screenshot. Het paneel zelf ligt op het dakkapel, vermoed zelf dat het door de sneeuw komt... Even afwachten dat deze gesmolten is of kan ik in de tussentijd iets anders proberen...
/edit, zag inderdaad dat er een lading sneeuw op ligt waardoor die niets kan waarnemen van licht, meerdere mensen hier last van?
[ link | afbeelding ]
Even het filmpje bekeken, maar dat is inderdaad pure oplichtingspraktijk.quote:Op maandag 13 januari 2025 16:36 schreef TheFreshPrince het volgende:
Altijd uitkijken met oplichters
Als je benaderd wordt, altijd afkappen. Zelf je huiswerk doen, dan een partij uitzoeken.
"Onder druk gezet: de hoofdprijs voor een thuisbatterij"
Bekijk deze YouTube-video
Wel slimme oplichters.quote:Op maandag 13 januari 2025 17:18 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Even het filmpje bekeken, maar dat is inderdaad pure oplichtingspraktijk.
Installaties van 16k in de markt zetten met een waarde van 7600 euro..
En dan is het ook nog niet een slimme batterij ..
Des te meer reden om ze te negeren. Een aanbieder die geen prijzen publiceert is minimaal erg duur en meestal zijn er op de persoon verzonnen prijzen, of te wel niet gebaseerd op de werkelijke kosten maar op wat ze denken uit je te kunnen trekken. Dergelijke bedrijven wil ik zo weinig mogelijk mee te maken hebben.quote:Op maandag 13 januari 2025 18:18 schreef qltel het volgende:
Ook slim dat ze op de website niets melden over de specs van hun installaties. Je moet dus een offerte aanvragen en dan zit je al bijna aan ze vast..
Volgens mij klopt dat ja. Maar het niet 100% duidelijkquote:Op maandag 6 januari 2025 23:05 schreef MissRelin het volgende:
Voorbeeld A:
Tarief na salderen: ¤ 0,1730
Terugleverkosten: ¤ 0,1430
Ik zou zeggen dat ik dan voor elke kwh die ik teruglever ¤ 0,03 cent krijg, dus maar liefst ¤ 31,50.
Voorbeeld B:
Tarief na salderen: ¤ 0,09
Terugleverkosten: ¤ 149,50 per jaar
Ik zou zeggen dat ik hier niet heel vrolijk van ga worden, omdat ik hier dus geld toe moet gaan leggen, mits mijn berekening klopt dat ik dan ¤ 0,09 x 1050 = ¤ 94,50 krijg na salderen, maar daar moet die ¤ 149,50 dan nog vanaf gehaald worden, ergo ik moet ¤ 55 gaan betalen.
Klopt dit, of zie ik iets over het hoofd?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |