abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 31 oktober 2024 @ 11:38:07 #176
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_215426911
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2024 00:31 schreef ludovico het volgende:
Wanneer wordt vehikel to grid nou eens een ding? Zo een 2e hands Tesla is goedkoper dan een thuisbatterij.
Een V2X auto zou wel prettig zijn idd, ook als je daarmee black-outs kunt opvangen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 3 november 2024 @ 21:42:22 #177
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_215468359
quote:
0s.gif Op woensdag 2 oktober 2024 14:36 schreef aartstyle het volgende:

[..]
https://www.knmi.nl/neder(...)weer-en-klimaatpluim

En dan bij de expert pluim kun je de bewolkingspluim zien voor de komende week. Hoop dat je er wat aan hebt.
Kijk ik verkeerd of staat de bewolkingspluim er niet meer bij?
Spoilers!
pi_215472265
quote:
1s.gif Op zondag 3 november 2024 21:42 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Kijk ik verkeerd of staat de bewolkingspluim er niet meer bij?
Ff expert pluim selecteren ipv weer en klimaatpluim
  maandag 4 november 2024 @ 12:22:06 #179
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_215472912
quote:
14s.gif Op woensdag 30 oktober 2024 21:01 schreef Horsemen het volgende:

[..]
[..]
Tja, je kunt geluk hebben en je kan pech hebben.
Bij mij gaf de omvormer na 7 jaar al de geest. Er zat 10 jaar garantie op maar de fabrikant was inmiddels op de fles. Grapje kosten me 2k.

Ik denk dat heel veel mensen zich rijk rekenen met een levensduur van 25 jaar.
Hier de eerste na 5 jaar. Gelukkig allemaal opgelost door Gutami Solar.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_215473073
quote:
2s.gif Op maandag 4 november 2024 12:22 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Hier de eerste na 5 jaar. Gelukkig allemaal opgelost door Gutami Solar.
Die bestaat ook niet meer.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_215473346
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2024 11:18 schreef aartstyle het volgende:

[..]
Ff expert pluim selecteren ipv weer en klimaatpluim
Ik zie het al, ik dacht dat de pagina zelf wel zou refreshen maar je moet nog op de knop 'toon' klikken. Snugger weer :D
Spoilers!
  donderdag 5 december 2024 @ 15:29:03 #182
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_215777076
Vraagje;

Op dit moment verbruik ik circa 2400kWh per jaar en wek ik met een zestal wat oudere panelen ongeveer 1200kWh op.

Nu ‘krijg’ ik vanaf april 2025 een elektrische auto. Idealiter laad ik die thuis zoveel mogelijk op aangezien mijn huidige kWh-prijs van 24 cent een stuk goedkoper is dan alle ‘openbare’ laadpalen. Totale accu is overigens 81kWh.

Ik heb een offerte gekregen vanuit Zonneplan, maar die offerte betreft 12 nieuwe panelen van in totaal 5400Wp. Kost circa ¤5.100. Wat mij betreft mag dat wel wat lager want ik vind die 5400Wp wel fors, maar goed.

Gezien het feit dat de saldering er in 2027 afgaat, is deze investering nog te rechtvaardigen denken jullie?
pi_215777293
quote:
7s.gif Op donderdag 5 december 2024 15:29 schreef Zwansen het volgende:
Vraagje;

Op dit moment verbruik ik circa 2400kWh per jaar en wek ik met een zestal wat oudere panelen ongeveer 1200kWh op.

Nu ‘krijg’ ik vanaf april 2025 een elektrische auto. Idealiter laad ik die thuis zoveel mogelijk op aangezien mijn huidige kWh-prijs van 24 cent een stuk goedkoper is dan alle ‘openbare’ laadpalen. Totale accu is overigens 81kWh.

Ik heb een offerte gekregen vanuit Zonneplan, maar die offerte betreft 12 nieuwe panelen van in totaal 5400Wp. Kost circa ¤5.100. Wat mij betreft mag dat wel wat lager want ik vind die 5400Wp wel fors, maar goed.

Gezien het feit dat de saldering er in 2027 afgaat, is deze investering nog te rechtvaardigen denken jullie?
Het is wel weer een "kopersmarkt" voor zonnepanelen, dus er valt wel te onderhandelen.
Misschien nog een andere partij proberen?

Als je de auto overdag thuis kan laden, dan zijn panelen zonder salderen nog best nuttig.

Ik heb vandaag net akkoord gegeven op een andere woning (zonder panelen) dus daar komen er ook weer een aantal op, minimaal 32 stuks. Ik kijk wel direct naar de mogelijkheden voor een thuisaccu maar de aanschaf stel ik wss nog 3 jaar uit.
  donderdag 5 december 2024 @ 20:20:38 #184
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_215779822
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2024 15:51 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het is wel weer een "kopersmarkt" voor zonnepanelen, dus er valt wel te onderhandelen.
Misschien nog een andere partij proberen?

Als je de auto overdag thuis kan laden, dan zijn panelen zonder salderen nog best nuttig.

Ik heb vandaag net akkoord gegeven op een andere woning (zonder panelen) dus daar komen er ook weer een aantal op, minimaal 32 stuks. Ik kijk wel direct naar de mogelijkheden voor een thuisaccu maar de aanschaf stel ik wss nog 3 jaar uit.
Ik las vandaag ergens (misschien wel in dit topic) dat een tweedehands EV wellicht goedkoper is nu dan een thuisaccu.l?

Overigens kan ik deels wel overdag thuis laden. Ik gok dat ik 3 dagen per week op kantoor ben. De overige dagen zal de auto minstens een aantal uur op de oprit staan. Ook wel een extra incentive om op die dagen de fiets te pakken als de zon schijnt en je auto lekker aan de lader zit. :P
pi_215780219
quote:
7s.gif Op donderdag 5 december 2024 20:20 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Ik las vandaag ergens (misschien wel in dit topic) dat een tweedehands EV wellicht goedkoper is nu dan een thuisaccu.l?
Als je er één hebt die bi-directioneel kan laden en ontladen.
Maar dat heeft ook alleen nut als hij op de juiste momenten thuis is.

quote:
Overigens kan ik deels wel overdag thuis laden. Ik gok dat ik 3 dagen per week op kantoor ben. De overige dagen zal de auto minstens een aantal uur op de oprit staan. Ook wel een extra incentive om op die dagen de fiets te pakken als de zon schijnt en je auto lekker aan de lader zit. :P
Dat scheelt al.
  donderdag 5 december 2024 @ 21:57:04 #186
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_215780946
Thuis accu, heb de mijne nu 2 1/2 jaar.
4377 kWh mee bespaard,
Als ik die stroom had verkocht had me dat 281 opgeleverd
Had ik die stroom gekocht had me dat 1707 gekost
Besparing is dus 1426 Euro
Dat is 570 per jaar.
Niet echt een super investering. Hij verdient zich waarschijnlijk terug, renteverlies komt er ook nog wel uit, maar veel meer zal het niet worden
pi_215803652
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2024 21:57 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Thuis accu, heb de mijne nu 2 1/2 jaar.
4377 kWh mee bespaard,
Als ik die stroom had verkocht had me dat 281 opgeleverd
Had ik die stroom gekocht had me dat 1707 gekost
Besparing is dus 1426 Euro
Dat is 570 per jaar.
Niet echt een super investering. Hij verdient zich waarschijnlijk terug, renteverlies komt er ook nog wel uit, maar veel meer zal het niet worden
Ze zeggen dat die economisch stuk is na x cycli omdat die nog maar voor 70-80% werkt, en wat meer verlies maakt.

Maar in de zomer is je stroom toch gratis, dus economisch heeft die nog wel nut op dat moment, scheelt wat.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_215804628
quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2024 00:00 schreef ludovico het volgende:

[..]
Ze zeggen dat die economisch stuk is na x cycli omdat die nog maar voor 70-80% werkt, en wat meer verlies maakt.

Maar in de zomer is je stroom toch gratis, dus economisch heeft die nog wel nut op dat moment, scheelt wat.
Maar wat voor verlies maak je dan als de batterij na de terugverdientijd nog 70% capaciteit heeft?
pi_215805866
quote:
1s.gif Op zondag 8 december 2024 08:49 schreef Wantie het volgende:

[..]
Maar wat voor verlies maak je dan als de batterij na de terugverdientijd nog 70% capaciteit heeft?
20% ipv 10% van de kwh input output?

Maar ik weet niet hoe het zit met veiligheid, maar ze worden wat onbetrouwbaar geloof ik ook...
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_215806187
quote:
7s.gif Op donderdag 5 december 2024 15:29 schreef Zwansen het volgende:

Dat de saldering eraf gaat, betekent niet dat je niks meer vangt; er komt een regeling voor in de plaats waarbij je een gegarandeerde terugleververgoeding vangt: https://www.rijksoverheid(...)zonnepanelen-bestaan

Overigens nette prijs als het incl. plaatsing, omvormer en aanpassing meterkast is!

[ Bericht 1% gewijzigd door blomke op 08-12-2024 11:59:31 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_215806534
quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2024 11:05 schreef ludovico het volgende:

[..]
20% ipv 10% van de kwh input output?

Maar ik weet niet hoe het zit met veiligheid, maar ze worden wat onbetrouwbaar geloof ik ook...
Maar als particulier, hoezo is er sprake van een verlies als een accu die terug verdiend is 70% capaciteit heeft?
pi_215806619
quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2024 11:46 schreef blomke het volgende:

[..]
Dat de saldering eraf gaat, betekent niet dat je niks meer vangt; er komt een regeling voor in de plaats waarbij je een gegarandeerde terugleververgoeding vangt: https://www.rijksoverheid(...)zonnepanelen-bestaan

Overigens nette prijs als het incl. plaatsing, omvormer en aanpassing meterkast is!
Wie betaalt dat? Wederom mensen zonder panelen, het is defacto salderen light.
pi_215806627
quote:
1s.gif Op zondag 8 december 2024 12:24 schreef Wantie het volgende:

[..]
Maar als particulier, hoezo is er sprake van een verlies als een accu die terug verdiend is 70% capaciteit heeft?
De input - output 20% "verlies" aan Kwh / verbruik van de accu is een verlies / kostenpost. De degradatie van het gebruik van de cellen is ook een kostenpost.

Bovenstaande houdt gewoon in dat je rekensom wanneer je zou moeten laden/ontladen wat gecompliceerder is dan "bij lage tarieven volladen" dat verschil in prijs is dan niet voldoende.
Maar als de stroom gratis is maakt de efficiëntie niks meer uit, dat was mijn punt.

Ik heb het nu niet over het totaalsommetje, zoals je kunt teruglezen heb ik juist expliciet gezegd dat de accu na het aantal aangegeven cycli nog steeds nut heeft.
pi_215806905
quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2024 12:36 schreef ludovico het volgende:

[..]
De input - output 20% "verlies" aan Kwh / verbruik van de accu is een verlies / kostenpost. De degradatie van het gebruik van de cellen is ook een kostenpost.

Bovenstaande houdt gewoon in dat je rekensom wanneer je zou moeten laden/ontladen wat gecompliceerder is dan "bij lage tarieven volladen" dat verschil in prijs is dan niet voldoende.
Maar als de stroom gratis is maakt de efficiëntie niks meer uit, dat was mijn punt.

Ik heb het nu niet over het totaalsommetje, zoals je kunt teruglezen heb ik juist expliciet gezegd dat de accu na het aantal aangegeven cycli nog steeds nut heeft.
Maar het hele punt van een accu is dat je de overtollige energie opslaat voor later gebruik

Dat zal met een steeds lager rendement gaan. Maar om bij 70% capaciteit al van verlies te spreken...
pi_215806917
quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2024 12:35 schreef ludovico het volgende:

[..]
Wie betaalt dat? Wederom mensen zonder panelen, het is defacto salderen light.
Geen panelen hebben is een keuze.
pi_215806931
quote:
1s.gif Op zondag 8 december 2024 13:10 schreef Wantie het volgende:

[..]
Maar het hele punt van een accu is dat je de overtollige energie opslaat voor later gebruik

Dat zal met een steeds lager rendement gaan. Maar om bij 70% capaciteit al van verlies te spreken...
quote:
1s.gif Op zondag 8 december 2024 13:10 schreef Wantie het volgende:

[..]

?? Hoe minder de accu wordt, hoe slechter, dus dat is een verlies.
Als je 100% erin stopt, en je krijgt er 80% uit, is dat een verlies.

Iedere transactie die op punt X een vermindering betekent is een verlies.
Dan heb ik me niet uitgesproken over het totaal niveau, maar op transactieniveau, op totaalniveau zit er nut in, maar niet bij iedere transactie. De accu moet pas wat doen als het op marginaal niveau winstgevend is.
pi_215806935
quote:
1s.gif Op zondag 8 december 2024 13:11 schreef Wantie het volgende:

[..]
Geen panelen hebben is een keuze.
:D
pi_215808748
quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2024 13:12 schreef ludovico het volgende:

[..]
[..]
?? Hoe minder de accu wordt, hoe slechter, dus dat is een verlies.
Als je 100% erin stopt, en je krijgt er 80% uit, is dat een verlies.

Iedere transactie die op punt X een vermindering betekent is een verlies.
Dan heb ik me niet uitgesproken over het totaal niveau, maar op transactieniveau, op totaalniveau zit er nut in, maar niet bij iedere transactie. De accu moet pas wat doen als het op marginaal niveau winstgevend is.
Maar een accu die 80% functioneert, die pakt wel 100% lading?

Bij mijn fiets is dat bijvoorbeeld niet zo.
pi_215808758
quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2024 13:12 schreef ludovico het volgende:

[..]
:D
Waar heb jij eigenlijk voor gekozen?
pi_215808854
quote:
1s.gif Op zondag 8 december 2024 15:14 schreef Wantie het volgende:

[..]
Waar heb jij eigenlijk voor gekozen?
Ik woon in een appartement, ik kan geen zonnepanelen plaatsen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')