Nogmaals, check je verzekeringspolis. Beter Save than Sorry. Geloof me, veel verzekeraars hebben hele afdelingen die naar redenen zoeken waarom ze niet hoeven te betalen. Dit zijn de meest winstgevende afdelingen van verzekeraars.quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 09:32 schreef athlonkmf het volgende:
[..]
Hoewel het een verstandige waarschuwing is, is dit ook bangmakerij. Een verzekeraar zal dan ook bij veel DHZlampen een reden hebben om niet uit te keren, oftewel 99,9% van Nederland. Een thuisbatterij is een nieuwe markt, er zijn tweakers die hun verzekeraar hebben gevraagd met een positief resultaat. Maar of die uitspraak van een callcentermedewerker je ook maar 1 gram helpt bij jouw claim (?)
Je moet een beetje relativeren. LIfePo is vele malen veiliger dan die accu van jouw telefoon die elke nacht onbeheerd wordt opgeladen. En net als daar moet je goed materiaal gebruiken en geen domme dingen doen.
Zelfde verhaal gebeurde/gebeurt ook bij zonnepanelen,
Vraag me toch af wat je dan meemaakt. Een kapotte autoruit, aanrijding of inbraak...heb nooit enig probleem met mijn (onze) verzekeringen gehad.quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 10:06 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Heb de nodige nare ervaringen gemaakt, en dat werd altijd pas opgelost als de RBV een brief stuurde, dan was het ineens snel opgelost.
Probeer eens buienradar (de zonnerader) maar dat is maar een aantal uren vooruit.quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 22:26 schreef Lucky_Strike het volgende:
Vanaf volgende maand krijgen we te maken met een terugleververgoeding. We willen daarom optimaal gebruik maken van de zonuren. Is er ergens een site waar je kunt zien welke zonnige uren te verwachten zijn voor de komende week bijvoorbeeld?
Of is het nog gewoon gezond verstand gebruiken en kijken naar het weerbericht en de app van My Solar Edge? En natuurlijk naar buiten kijken
Je zou ook nog bij FrankEnergie bv kunnen kijken, dynamische aanbieder, wanneer bij hen de stroomprijzen laag zijn. Weet je alleen niet zeker of dat komt door veel panelen-opwek of wind-opwek, maar mss voegt het samen met die twee andere bronnen wel wat toe?quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 22:26 schreef Lucky_Strike het volgende:
Vanaf volgende maand krijgen we te maken met een terugleververgoeding. We willen daarom optimaal gebruik maken van de zonuren. Is er ergens een site waar je kunt zien welke zonnige uren te verwachten zijn voor de komende week bijvoorbeeld?
Of is het nog gewoon gezond verstand gebruiken en kijken naar het weerbericht en de app van My Solar Edge? En natuurlijk naar buiten kijken
https://www.weeronline.nl/nieuws/tag/energiequote:Op dinsdag 1 oktober 2024 22:26 schreef Lucky_Strike het volgende:
Eens. Zowel bij autoschade als bij een 's nachts gesprongen leiding in mijn badkamer waardoor mijn hele begane grond onder water stond ben ik wat mij betreft eigenlijk verrassend snel, goed, ruimhartig (tafel met een klein beetje waterschade aan de poten werd gewoon vergoed) en soepel geholpen door de verzekeringsmaatschappij. Een verzekeringsmaatschappij is er helemaal niet op uit om zo weinig mogelijk uit te keren, dat bezorgt ze alleen maar een slechte naam en kost ze op termijn alleen maar geld.quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 11:28 schreef blomke het volgende:
[..]
Vraag me toch af wat je dan meemaakt. Een kapotte autoruit, aanrijding of inbraak...heb nooit enig probleem met mijn (onze) verzekeringen gehad.
Ik heb het geprobeerd in de eerste 3 weken september, toen liep het contract bij de oude aanbieder nog voordat de overstap naar de nieuwe inging. Resultaat: alsnog 98kWh niet direct verbruikt, dus ruim ¤11 aan terugleverkosten aftikken. Na salderen bleef er een netto verbruik van 6kWh over. Met 6 panelen.quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 22:37 schreef Lucky_Strike het volgende:
Goede tips, ik zal er eens naar kijken. Ik ga niet al te neurotisch doen maar ik ga toch eens kijken wat ik kan doen met de zonneuren.
Ja, dat zet zoden aan de dijk....quote:Op woensdag 2 oktober 2024 10:03 schreef Doedezemaar het volgende:
Met 6 panelen.
Wat ik kon heb ik in de zonnige uren gedaan: wasmachine, vaatwasser, (ipads, tandenborstel en robotstofzuiger) opladen, warmtepompboiler opwarmen.
Wij hebben 21 panelen vanwege onze elektrische auto. En die wordt 's avonds en 's nachts opgeladenquote:Op woensdag 2 oktober 2024 10:03 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Ik heb het geprobeerd in de eerste 3 weken september, toen liep het contract bij de oude aanbieder nog voordat de overstap naar de nieuwe inging. Resultaat: alsnog 98kWh niet direct verbruikt, dus ruim ¤11 aan terugleverkosten aftikken. Na salderen bleef er een netto verbruik van 6kWh over. Met 6 panelen.
Wat ik kon heb ik in de zonnige uren gedaan: wasmachine, vaatwasser, (ipads, tandenborstel en robotstofzuiger) opladen, warmtepompboiler opwarmen. Meer mogelijkheden zie ik niet. Ik ben eigenlijk altijd wel thuis, dus ik kijk gewoon op weeronline of uit het raam en de wasmachine en vaatwasser draaien niet elke dag.
Ik ben nog steeds aan het twijfelen over extra panelen op andere windrichtingen.
Wij hebben hetzelfde probleem, gecombineerd met een warmtepomp die in de winter het hoogste verbruik heeft.quote:Op woensdag 2 oktober 2024 10:24 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Wij hebben 21 panelen vanwege onze elektrische auto. En die wordt 's avonds en 's nachts opgeladenHet enige dat we wat dat betreft kunnen doen is hem vooral op zaterdag overdag laden maar dat brengt weer zijn eigen problemen met zich mee.
Mogelijk komt er in januari een andere auto en laadpaal waarmee we de boel zo kunnen instellen dat we niet de hele nacht aan het laden zijn als we de volgende dag niet de hele range nodig hebben.
Hier ook een warmtepomp sinds kort dus ik weet nog niet welke invloed die op het verbruik heeft.quote:Op woensdag 2 oktober 2024 10:43 schreef SV-tje het volgende:
[..]
Wij hebben hetzelfde probleem, gecombineerd met een warmtepomp die in de winter het hoogste verbruik heeft.
Dat scheelt zeker veel!quote:Op woensdag 2 oktober 2024 12:20 schreef CoolGuy het volgende:
Ik ben 3 dagen in de week thuis dus dan laad ik overdag de auto. Ik heb die auto sinds juni en de tot nu toe heb ik bijna 700 kwh thuis geladen waarvan ruim 98% zonne energie is. Dat maakt dus wel een forse impact op wat je (niet) teruglevert.
https://www.knmi.nl/neder(...)weer-en-klimaatpluimquote:Op dinsdag 1 oktober 2024 22:26 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ah, morgen een 60 graden was draaien zo te zienquote:Op woensdag 2 oktober 2024 14:36 schreef aartstyle het volgende:
[..]
https://www.knmi.nl/neder(...)weer-en-klimaatpluim
En dan bij de expert pluim kun je de bewolkingspluim zien voor de komende week. Hoop dat je er wat aan hebt.
Oh dat is tof zeg. Daar heb ik zeker iets aanquote:Op woensdag 2 oktober 2024 14:36 schreef aartstyle het volgende:
[..]
https://www.knmi.nl/neder(...)weer-en-klimaatpluim
En dan bij de expert pluim kun je de bewolkingspluim zien voor de komende week. Hoop dat je er wat aan hebt.
kWhquote:Op woensdag 2 oktober 2024 12:43 schreef Sport_Life het volgende:
Ik heb nog een oud contract dus betaal geen teruglever boete.
Probeer wel zoveel mogelijk direct verbruik en dat gaat met de phev uit 2023 icm Zappi best aardig. Op eco+ modus laadt hij de auto op directe zonnestroom, vandaag werkt dat niet maar op een dag als morgen kan ik makkelijk de auto 12kw laden (genoeg voor 70km woon werkverkeer).
Bij ons is de verwachting verdubbeling van de jaarlijkse kosten. Daarmee komen we ongeveer gelijk uit met oude voorschot (200euro per maand) in ons vorige nieuwbouwhuis, maar hebben we geen benzine meer nodig en een groter huis. Maar blijft wel jammer van alle investeringen die we hebben gedaan.quote:Op woensdag 2 oktober 2024 10:58 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Hier ook een warmtepomp sinds kort dus ik weet nog niet welke invloed die op het verbruik heeft.
Delta heeft onze terugleverboete op ruim 500 euro per jaar geschat
Ja, hier een beetje in de zelfde lijn.quote:Op woensdag 2 oktober 2024 10:58 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Hier ook een warmtepomp sinds kort dus ik weet nog niet welke invloed die op het verbruik heeft.
Delta heeft onze terugleverboete op ruim 500 euro per jaar geschat
Het is zuur inderdaad. Maar onderaan de streep hebben mensen als jij en ik het gewoon goed met de panelen, luxe auto, warmtepomp en bijbehorend fijn huis. Dat probeer ik dan maar tegen mezelf te zeggen als ik weer mopper over de terugleverboete.quote:Op woensdag 2 oktober 2024 17:38 schreef SV-tje het volgende:
[..]
Bij ons is de verwachting verdubbeling van de jaarlijkse kosten. Daarmee komen we ongeveer gelijk uit met oude voorschot (200euro per maand) in ons vorige nieuwbouwhuis, maar hebben we geen benzine meer nodig en een groter huis. Maar blijft wel jammer van alle investeringen die we hebben gedaan.
Nieuwe werkelijkheid inderdaad. Het is niet anders.quote:Op woensdag 2 oktober 2024 17:56 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Ja, hier een beetje in de zelfde lijn.
Ons nieuwe jaar contract gaat morgen in en de kosten die Vattenfall ons in rekening brengt om 4000 tot 4.500 KWh te mogen terugleveren is ¤431,-
Daar valt de nieuwe welkom bonus van ¤275,- helaas bij in het niet.
Dit is gewoon de nieuwe werkelijkheid en ik vrees dat het onderaan de streep allemaal nog wel iets nadeliger gaat worden als er niet meer gesaldeerd mag worden.
Coolblue rekent een hoger vastrecht bij zonnepanelen.quote:Op woensdag 2 oktober 2024 21:07 schreef PotjeSambal het volgende:
Is er nog een maatschappij zonder terugleverkosten én zonder dynamische tarieven?
Was ik al bang voor, contract loopt eind december af en heb 18 zonnepanelen liggen.quote:Op woensdag 2 oktober 2024 21:14 schreef Wantie het volgende:
[..]
Coolblue rekent een hoger vastrecht bij zonnepanelen.
Verder heeft elke energieleverancier terugleverkosten.
Zolang terugleverkosten lager zijn dan de terugleververgoeding (en volgens mij is dat zo bij alle leveranciers) is dat onverstandig. En ook de salderingsregeling is er natuurlijk nog.quote:
Kijk of Coolblue een optie is.quote:Op woensdag 2 oktober 2024 21:16 schreef PotjeSambal het volgende:
[..]
Was ik al bang voor, contract loopt eind december af en heb 18 zonnepanelen liggen.
Brengen veel meer op dan we kunnen opmaken.
Uitzetten dan maar?
Wel een stuk meer: ik zou op een kleine 50 euro meer vastrecht komen, dan kun je net zo goed terugleverkosten gaan betalen. Als je dan minder teruglevert betaal je ook daadwerkelijk minder. Op zich ook logisch, de opbrengsten voor hun moeten ergens vandaan komen.quote:Op woensdag 2 oktober 2024 21:40 schreef Wantie het volgende:
[..]
Kijk of Coolblue een optie is.
Volgens de vergelijkingssite komt het hoger vastrecht neer op 150 euro per jaar.
Dat is ook zo, maar blijft zuur dat je geld investeert en er uiteindelijk niet uit kunt halen wat je denkt op het moment van investeren.quote:Op woensdag 2 oktober 2024 21:00 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Het is zuur inderdaad. Maar onderaan de streep hebben mensen als jij en ik het gewoon goed met de panelen, luxe auto, warmtepomp en bijbehorend fijn huis. Dat probeer ik dan maar tegen mezelf te zeggen als ik weer mopper over de terugleverboete.
[..]
Nieuwe werkelijkheid inderdaad. Het is niet anders.
Dank je voor de tip.quote:Op woensdag 2 oktober 2024 21:40 schreef Wantie het volgende:
[..]
Kijk of Coolblue een optie is.
Volgens de vergelijkingssite komt het hoger vastrecht neer op 150 euro per jaar.
Vattenfall doet het contractjaar.quote:Op maandag 14 oktober 2024 11:19 schreef June. het volgende:
Hoe wordt eigenlijk berekend hoeveel terugleverkosten je moet betalen? Wordt er per uur bekeken? Per dag? Per maand? Per jaar?
In theorie niet, het is niet te meten voor ze.quote:Op maandag 14 oktober 2024 12:56 schreef admiraal_anaal het volgende:
Met een ferrarismeter hoef ik mij toch geen zorgen te maken over de terugleververgoeding? Zolang ik op jaar basis niet meer opwek dan ik gebruik?
Qua terugleveren zijn er verschillende schalen waarin je wordt belast?quote:Op maandag 14 oktober 2024 14:03 schreef Patroon het volgende:
Hallo,
Wij wekken jaarlijks zo'n 6500kwh stroom op en verbruiken zelf ongeveer 2500kwh. Gelukkig hebben wij de zonnepanelen er al een paar jaar financieel uit. Vanaf november moeten wij een nieuw contract afsluiten en gaan we nog maar 12.3ct per kwh krijgen voor teruglevering (nu krijgen we 21ct). Qua terugleveren zijn er verschillende schalen waarin je wordt belast...
Nu wil ik graag in excel een berekening maken waar het omslagpunt ligt qua opwek. Dus voordat ik in een hogere schaal kom, dat het dan financieel beter is om de zonnepanelen uit te zetten en dan niet die 12.3ct per kwh te pakken.
Kan iemand mij hiermee op weg helpen?
De grote grap is dat die terugleverkosten illegaal zijn omdat ze er letterlijk voor zorgen dat er helemaal niet meer gesaldeerd wordt, maar slechts gedeeltelijk.quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 23:25 schreef Leandra het volgende:
Dat heeft de BBB in de eerste kamer mooi geregeld; tegen het afschaffen van de salderingsregeling stemmen (wat onhoudbaar is), vervolgens gaan de energieleveranciers terugleverkosten invoeren omdat de salderingsregeling niet beëindigd wordt.
En dan wordt de salderingsregeling uiteindelijk toch beëindigd, betalen we nog steeds terugleverkosten.
Maar zo ver konden die n00bs van de BBB niet vooruitkijken natuurlijk.
Sommige leveranciers hanteren schalen: hoe meer je teruglevert, hoe meer kosten in je rekening krijgt. Zie bijv Vandebron: https://vandebron.nl/blog/vaste-terugleveringskostenquote:Op maandag 14 oktober 2024 14:40 schreef ludovico het volgende:
[..]
Qua terugleveren zijn er verschillende schalen waarin je wordt belast?
Wat bedoel je?
Uh zal het proberen te verduidelijken met een voorbeeld.quote:Op maandag 14 oktober 2024 14:40 schreef ludovico het volgende:
[..]
Qua terugleveren zijn er verschillende schalen waarin je wordt belast?
Wat bedoel je?
Dit inderdaad. Maar die dingen zijn nog veel te duur vind ik, dus ik moet nog even geduld hebben.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 11:04 schreef Deepfreeze het volgende:
Ik wil wel een accu. maar eentje die met de omvormer in eilandmodus kan. Gezien de zonnepanelen die regelmatig uit vliegen overdag lijkt het me handig om dat op te vangen in de accu en dan in de avond zelf te gebruiken.
...
quote:Op maandag 14 oktober 2024 15:55 schreef Patroon het volgende:
[..]
Uh zal het proberen te verduidelijken met een voorbeeld.
Stel wij wekken 4001 op en verbruiken 2000. Daarvan gebruiken wij 800 rechtstreeks en kunnen 1200 salderen. Over de 2001 betalen wij een terugleverboete van ¤ 177.69. en krijgen wij 2001*0,1230 terugleververgoeding = ¤ 246,12. Totaal: ¤ 68.43
Stel ik zet de zonnepanelen eerder uit en wek 1995kwh op. Ik kom dan in de schaal van 1750-2000, dan betaal ik ¤ 157.85. De opwekvergoeding is dan = ¤ 245,38. Totaal ¤ 87.53.
Er is dan ook nog de component direct verbruik.
Ik ben dus op zoek naar een soort tool waarmee ik het omslagpunt kan berekenen.
[ afbeelding ]
Hier ook, met dynamisch contract nog welquote:Op maandag 29 juli 2024 16:41 schreef ES_FOK het volgende:
Na 2 jaar en 5 maanden 53% terugverdient mét salderen
Je rekent het volume dat je teruglevert met het aantal kWh na saldering?quote:Op maandag 14 oktober 2024 15:55 schreef Patroon het volgende:
[..]
Uh zal het proberen te verduidelijken met een voorbeeld.
Stel wij wekken 4001 op en verbruiken 2000. Daarvan gebruiken wij 800 rechtstreeks en kunnen 1200 salderen. Over de 2001 betalen wij een terugleverboete van ¤ 177.69. en krijgen wij 2001*0,1230 terugleververgoeding = ¤ 246,12. Totaal: ¤ 68.43
Stel ik zet de zonnepanelen eerder uit en wek 1995kwh op. Ik kom dan in de schaal van 1750-2000, dan betaal ik ¤ 157.85. De opwekvergoeding is dan = ¤ 245,38. Totaal ¤ 87.53.
Er is dan ook nog de component direct verbruik.
Ik ben dus op zoek naar een soort tool waarmee ik het omslagpunt kan berekenen.
[ afbeelding ]
Dat is een goede vraag. Ik zit straks bij Vattenval. Op hun site https://www.vattenfall.nl/zonnepanelen/vaste-terugleverkosten/quote:Op maandag 14 oktober 2024 16:13 schreef Leandra het volgende:
[..]
Je rekent het volume dat je teruglevert met het aantal kWh na saldering?
Lever je niet gewoon 3.200 kWh terug?
In dit voorbeeld krijg je dus de terugleverboete over die 1650...dan heeft het dus helemaal geen zin om ze uit te zetten, want die boete begint al vanaf het begin.quote:Stel je verbruikt per jaar 1900 kWh. Je wekt in totaal 2.150 kWh op. Daarvan verbruik je 500 kWh meteen als je het opwekt. 1.650 kWh lever je terug aan het net. Die saldeer je met de stroom die afneemt van het net (1.400 kWh). Er blijft 250 kWh over. Hiervoor krijg je een terugleververgoeding. De stroomprijs was gemiddeld ¤ 0,30.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |