quote:In Nederland en internationaal problemen door computerstoring
Over de hele wereld komen meldingen binnen van computerstoringen. Het lijkt te maken te hebben met problemen bij cyberbeveiligingsbedrijf CrowdStrike. Door de storing moeten meerdere internationale vluchten aan de grond blijven.
De problemen spelen vooral bij Windows-computers. Die tonen na een update een blauw scherm waardoor ze niet kunnen opstarten.
Onder meer de luchthaven van Sydney zegt dat door de storing vertrekkende en aankomende vluchten vertraging kunnen oplopen. Ook de luchthaven van Berlijn zegt dat er vertragingen zullen ontstaan bij het inchecken.
https://nos.nl/artikel/25(...)door-computerstoring
Ja dus?quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:13 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Niet met MS? Het is een OS dat uitvalt op basis van software in de kernel
Haha het heeft alles te maken met MS, het is alleen niet de schuld van MS (voor zover we nu weten).quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:13 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Nadat ze zijn geverifieerd door iemand anders ....quote:Op vrijdag 19 juli 2024 09:43 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Het gaat hier om security software dus daar is het wel belangrijk dat er automagische updates zijn vermoed ik.
Sja wel een ramp op enorme schaal. Mogelijk kost het, naast miljarden aan schade, ook mensenlevens.quote:
Elk besturingssysteem crasht als je het foutieve drivers voert.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:13 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Ik dacht dat MS de software inkoopt en implenteert. Is antivirus software niet iets van vroeger?quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:11 schreef Tijn het volgende:
[..]
Uh, nee? Microsoft levert een besturingssysteem. Crowdstrike levert beveilingssoftware. Klanten kopen die twee producten los van elkaar.
Denk dat de impact nog niet heel duidelijk is bij mensen, of de media heeft geen idee. Reppen wat over ziekenhuizen/vliegvelden en zal de komende dagen wel duidelijk worden wat voor een impact dit heeft. Een storing van dit niveau en deze omvang heb ik nog nooit meegemaakt.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:12 schreef Tijn het volgende:
[..]
Kennissen van ons gaan morgen verhuizen van Amstelveen naar Sheffield (Engeland). Vandaag komt een vriend ze ophalen met een bus, maar die staat nu vast in Harwich omdat de boot niet gaat vanwege de storing.
Nee, Microsoft koopt dit niet in. Dat doen klanten zelf.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:16 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Ik dacht dat MS de software inkoopt en implenteert. Is antivirus software niet iets van vroeger?
Het is Microsoft die eindverantwoordelijke is. Zij vetrouwen blijkbaar blindelings op Crowdstrike.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:15 schreef Filosoofert het volgende:
[..]
Haha het heeft alles te maken met MS, het is alleen niet de schuld van MS (voor zover we nu weten).
Nee; ze signen alleen de software die in de kring van de kernel mag.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:16 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Ik dacht dat MS de software inkoopt en implenteert. Is antivirus software niet iets van vroeger?
Nee en nee.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:16 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Als het over is zullen ze ook wel een bezoek krijgen van Microsoft en een audit krijgen.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:17 schreef wdn het volgende:
[..]
Het is Microsoft die eindverantwoordelijke is. Zij vetrouwen blijkbaar blindelings op Crowdstrike.
Dat ben ik niet met je eens.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:12 schreef Elan het volgende:
[..]
Ligt aan het doel. De meeste hacks lijken toch vooral gericht op chaos en economische schade.
Het heeft effect op Windows systemen door het ontwerp van Windows maar MS is niet de (directe) oorzaak van dit probleem. Als Windows ontworpen zou worden met veiligheid als uitgangspunt, dan zou CloudStrike niet nodig zijn. Dus op dat vlak wel een punt.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:13 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Zou zomaar einde verhaal voor Crowdstrike kunnen zijn, dit.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:18 schreef xzaz het volgende:
[..]
Als het over is zullen ze ook wel een bezoek krijgen van Microsoft en een audit krijgen.
Dat is altijd wel het kip en 't ei verhaal overigens.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:18 schreef TheFreshPrince het volgende:
Het heeft effect op Windows systemen door het ontwerp van Windows maar MS is niet de (directe) oorzaak van dit probleem. Als Windows ontworpen zou worden met veiligheid als uitgangspunt, dan zou CloudStrike niet nodig zijn. Dus op dat vlak wel een punt.
Ja, dat is wel een ding, hoor. Regel 1: rol nooit updates uit op vrijdag.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:16 schreef MichaelScott het volgende:
Overigens niet verkeerd dat dit op vrijdag gebeurt, kan niet inloggen dus extra vroeg aan het bier straks.![]()
Ik ben benieuwd wat dit geintje kost.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:18 schreef Tijn het volgende:
[..]
Zou zomaar einde verhaal voor Crowdstrike kunnen zijn, dit.
Dan zou ik maar snel wat bier inslaan, als de bevoorradingsbedrijven of brouwers ook gebruik maken van Crowdstrike heb je achter 2 dagen geen bier meer in de supermarkten.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:16 schreef MichaelScott het volgende:
Overigens niet verkeerd dat dit op vrijdag gebeurt, kan niet inloggen dus extra vroeg aan het bier straks.![]()
Hoezo? De klant / eindgebruiker kiest CrowdStrike.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:17 schreef wdn het volgende:
[..]
Het is Microsoft die eindverantwoordelijke is. Zij vetrouwen blijkbaar blindelings op Crowdstrike.
Omdat wij een groot IT Hub hebben?quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:17 schreef Za het volgende:
Waarom is Nederland wereldwijd het hardst getroffen?
Live map (OP?)
https://www.thousandeyes.com/outages/
Dit hele gebeuren toont maar weer eens aan hoe kwetsbaar we tegenwoordig zijn, nu letterlijk alles van computers en internet afhankelijk is.quote:
quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:19 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ja, dat is wel een ding, hoor. Regel 1: rol nooit updates uit op vrijdag.
Zou mij niet verbazen, een outage van deze omvang is ongekend. Die kunnen dadelijk opdoeken, de rechtszaken zullen ze niet overleven.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:18 schreef Tijn het volgende:
[..]
Nee en nee.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:16 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Niet onterecht. Dat ze hun updateproces zo inrichten dat dit kan gebeuren, vind ik onvergeeflijk.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:18 schreef Tijn het volgende:
[..]
Nee. Microsoft is niet verantwoordelijk voor wat jij installeert op je PC of netwerk.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:17 schreef wdn het volgende:
[..]
Hoop voor ze dat ze een heel goed dichtgetimmerde Terms of Service hebbenquote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:20 schreef Tekaschi het volgende:
[..]
Zou mij niet verbazen, een outage van deze omvang is ongekend. Die kunnen dadelijk opdoeken, de rechtszaken zullen ze niet overleven.
Dat kan.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:21 schreef Perrin het volgende:
[..]
Hoop voor ze dat ze een heel goed dichtgetimmerde Terms of Service hebben
de nodes zijn de root server (AMX is de hub naar de VS).quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:17 schreef Za het volgende:
Waarom is Nederland wereldwijd het hardst getroffen?
Live map (OP?)
https://www.thousandeyes.com/outages/
Wel fijn dat het platform dat je moet beschermen tegen deze zaken nu de veroorzaker er van is.quote:
Ik denk niet dat dat stand houdt bij een rechter. Niet in Nederland in elk geval.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:21 schreef Perrin het volgende:
[..]
Eerlijk is eerlijk, een computer die niet opstart is ook lastiger te besmetten.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:22 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Wel fijn dat het platform dat je moet beschermen tegen deze zaken nu de veroorzaker er van is.
Meestal wel, ja, is mijn ervaring hiermee. Desalniettemin kan dat toch problematisch worden afhankelijk van de reden waarom dit zo fout gelopen is, grove nalatigheid bijvoorbeeld.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:21 schreef Perrin het volgende:
[..]
Een platform dat bakken en bakken met winst opstrijkt van hun klanten.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:22 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Wel fijn dat het platform dat je moet beschermen tegen deze zaken nu de veroorzaker er van is.
Crowdstrike is niet de enige die het proces zo inregelt. Als het AI/Machine learning is wat dit veroorzaakt heeft dan hebben meerdere security bedrijven wereldwijd nu het zweet op het voorhoofd staan. In de wereld van security wordt dat ingezet zodat je niet achter de feiten aanloopt.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:20 schreef Perrin het volgende:
[..]
Niet onterecht. Dat ze hun updateproces zo inrichten dat dit kan gebeuren, vind ik onvergeeflijk.
quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:23 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Eerlijk is eerlijk, een computer die niet opstart is ook lastiger te besmetten.
Lijkt mij overdreven. Crowdstrike is dankzij haar innovatie juist zo ver gekomen. Er is momenteel geen andere partij die AI dermate inzet om aanvallen tegen te gaan.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:18 schreef Tijn het volgende:
[..]
Jawel. Deze situatie kan actief voorkomen worden door Microsoft. Hun kernel is een single point of failure.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:19 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Hoezo? De klant / eindgebruiker kiest CrowdStrike.
Daar heeft Microsoft niets mee te maken.
De oude kernel starten helpt je geen fuck als er een driver aanwezig is die de kernel om zeep helpt. Het probleem is de driver, niet de kernel.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:25 schreef wdn het volgende:
[..]
Jawel. Deze situatie kan actief voorkomen worden door Microsoft. Hun kernel is een single point of failure.
Geef de optie om een oude kernel te starten en dit is slechts probleempje.
Linux doet dit al sinds het begin: kernel update is een nieuwe kernel. Oude blijft beschikbaar en kan gekozen worden bij opstarten.
Wat het m.i. blootlegt, is dat veel te veel bedrijven/overheden veel te laks zijn v.w.b. het bijhouden van (papieren) backup-systemen voor wanneer computersystemen uitvallen.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:16 schreef Perrin het volgende:
[..]
Sja wel een ramp op enorme schaal. Mogelijk kost het, naast miljarden aan schade, ook mensenlevens.
Deze man is al ingeschakeld:quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:24 schreef Nielsch het volgende:
Wijzen de wappies al met de vinger naar voormalig Microsoft topman Bill Gates in het kader van The Great Reset? Just asking.
Deze man is tegenwoordig (half) seniel.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:27 schreef Tekaschi het volgende:
[..]
Deze man is al ingeschakeld:
[ afbeelding ]
Helaas wel.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:28 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Deze man is tegenwoordig (half) seniel.
Aan de Windows-kernel is niet veranderd. Crowdstrike heeft een driver geupdate en die zorgt in combinatie met specifieke hardware voor een crash.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:25 schreef wdn het volgende:
[..]
Jawel. Deze situatie kan actief voorkomen worden door Microsoft. Hun kernel is een single point of failure.
Linux doet dit al sinds het begin: kernel update is een nieuwe kernel. Oude blijft beschikbaar en kan gekozen worden bij opstarten.
Omdat de oplossing voor nu het per computer individueel te rebooten. In een systeem zoals Schiphol staan net ietsjes meer computers dan bij de gemiddelde hobbyist thuis, en waarschijnlijk ook niet allemaal netjes bij elkaar in hetzelfde kamertje maar door het hele land (en daarbuiten) verspreid.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:24 schreef spectrumanalyser het volgende:
Wel vind ik het apart dat heel Schiphol in brand staat, zelfs GRIP2 voor de verkeerstoren, terwijl elke amateur systeembeheerder of hobbyist in staat is om Windows in veilige modus op te starten en dat bestandje te wissen.
Is er dan helemaal geen IT afdeling meer?
Dat Microsoft geen kant-en-klare oplossing biedt (behalve system restore, safe mode en vroeger nog LKGC) betekent nog niet dat ze de schuldige partij zijn.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:25 schreef wdn het volgende:
[..]
Het is wel meer dan dat, een reboot verhelpt dit niet. Iedere computer moet in safe mode opnieuw gestart worden en er moet een bestand verwijderd worden. Handmatig.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:29 schreef LTVDK het volgende:
[..]
Omdat de oplossing voor nu het per computer individueel te rebooten. In een systeem zoals Schiphol staan net ietsjes meer computers dan bij de gemiddelde hobbyist thuis, en waarschijnlijk ook niet allemaal netjes bij elkaar in hetzelfde kamertje maar door het hele land (en daarbuiten) verspreid.
Jawel. Oude kernel boot je met de oude situatie.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:26 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
De oude kernel starten helpt je geen fuck als er een driver aanwezig is die de kernel om zeep helpt. Het probleem is de driver, niet de kernel.
En dat is alleen al Schiphol, één vliegveld.quote:
Dit is waarom aliens de aarde links laten liggen, stelletje amateurs hier.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:32 schreef Tekaschi het volgende:
[..]
En dat is alleen al Schiphol, één vliegveld.
Denk dat de mensen niet echt doorhebben wat hier aan de hand is, dit is echt extreem wereldwijd. Ongekend.
Maar het moest ooit eens misgaan, hier trekken ze natuurlijk weer lering uit dat wel gelukkig.
Reken er maar op dat overheidsfunctionarissen er nu vol opzitten. Krijgen we nu niet mee, maar er zal wereldwijd echt wel overleg en contact zijn onderling.quote:
Nee, dat kunnen ze inderdaad niet en mogen ze ook niet zelf.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:31 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Het is wel meer dan dat, een reboot verhelpt dit niet. Iedere computer moet in safe mode opnieuw gestart worden en er moet een bestand verwijderd worden. Handmatig.
Ik betwijfel of locked down images van users zelfs toestaan dat ze in safe mode worden opgestart, die van mijn vrouw start iig niet in safe mode op.
Werkt wel :-)quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:31 schreef Aether het volgende:
Old skool
https://www.bbc.com/news/(...)55-df53cb8e84bd#post
[ afbeelding ]
@Leandraquote:
Het is wel een cyberaanval. Het is alleen friendly firequote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:33 schreef Leandra het volgende:
[..]
Omdat ze al weten wat de oorzaak van het probleem is.
Dit is wel de reden waarom het zo lang duurt allemaal. Zulke terminals hebben geen toetsenbord. Dus je kunt veilige modus niet in. En dit soort betaalterminals kun je over de hele wereld vinden in grote aantallen.quote:
Paniek zal wel groot zijn als je ziet wat de schade is tot nu toequote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:34 schreef Tekaschi het volgende:
[..]
Reken er maar op dat overheidsfunctionarissen er nu vol opzitten. Krijgen we nu niet mee, maar er zal wereldwijd echt wel overleg en contact zijn onderling.
Nja wel per telegram dan, hun outlook doet het niet.
Dat word lastig als het bijvoorbeeld om alle PC's gaat in een bedrijf, bij mijn vrouw zouden dat er ruim 170.000 wereldwijd zijn (die hebben gelukkig geen Crowdstrike, overigens)quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:34 schreef wdn het volgende:
[..]
Nee, dat kunnen ze inderdaad niet en mogen ze ook niet zelf.
Daar moet een gecertificeerde microsoft techneut bijgehaald worden.
Gebeurd meer dat ze dan gewoon de hardware compleet vervangen. D
Of ze hebben "remote management / access" die alleen werkt in Windowsquote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:35 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Dit is wel de reden waarom het zo lang duurt allemaal. Zulke terminals hebben geen toetsenbord. Dus je kunt veilige modus niet in. En dit soort betaalterminals kun je over de hele wereld vinden in grote aantallen.
Het blijft verbazingwekkend hoe groot de paniek is. De computer -moet- het doen anders ligt ons leven plat.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:35 schreef Ali_boo het volgende:
[..]
Paniek zal wel groot zijn als je ziet wat de schade is tot nu toe
En dat testen ze niet?quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:17 schreef xzaz het volgende:
[..]
Nee; ze signen alleen de software die in de kring van de kernel mag.
Nou ja, als je leest dat ziekenhuizen hierdoor niet kunnen opereren, dan kun je daar wel vanuit gaan, ja.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:37 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Ik las hier iemand die denkt dat dit zelfs mensenlevens kost.
De economische klap ben ik benieuwd naar, vooral als het dagen kan duren voordat alles weer up and running is. Die gaat ongekend zijn ben ik bang in deze omvang.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:35 schreef Ali_boo het volgende:
[..]
Paniek zal wel groot zijn als je ziet wat de schade is tot nu toe
Weet het wel zeker als je ziet hoeveel ziekenhuizen er getroffen zijnquote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:37 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Het blijft verbazingwekkend hoe groot de paniek is. De computer -moet- het doen anders ligt ons leven plat.
Bedoel dat je gelijk had ehquote:
Tijd voor de belangrijke vragen des levens: kan de Formule 1 vanmiddag doorgaan?quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:38 schreef Tijn het volgende:
[..]
Nou ja, als je leest dat ziekenhuizen hierdoor niet kunnen opereren, dan kun je daar wel vanuit gaan, ja.
Kan wel wezen, maar ik werk in een groot academisch ziekenhuis waar ook 15k windows pc's staan. Je moet gewoon zorgen dat je zowel je updateproces als je back-up proces goed op orde hebt.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:29 schreef LTVDK het volgende:
[..]
Omdat de oplossing voor nu het per computer individueel te rebooten. In een systeem zoals Schiphol staan net ietsjes meer computers dan bij de gemiddelde hobbyist thuis, en waarschijnlijk ook niet allemaal netjes bij elkaar in hetzelfde kamertje maar door het hele land (en daarbuiten) verspreid.
Dat zou een mooie boel zijn. Iemand dood laten gaan omdat de computer het niet doet. Alsof die chirurg de computer nodig heeft om te kijken op ifixit?quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:38 schreef Tijn het volgende:
[..]
Nou ja, als je leest dat ziekenhuizen hierdoor niet kunnen opereren, dan kun je daar wel vanuit gaan, ja.
Serieuze vraag, hoor. Zeker als je weet dat Sky News eruit ligt.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:39 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Tijd voor de belangrijke vragen des levens: kan de Formule 1 vanmiddag doorgaan?
Dit is geen onzin, dit is serieus. Alle info wat artsen krijgen, zelfs over wat ze moeten opereren lezen ze van een scherm. Ja ze zullen zich wel kunnen redden met de echte noodsituaties, maar kritieke operaties moeten nu uitgesteld worden. Medische apparatuur wat benodigd is zal ook geraakt zijn.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:37 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Het blijft verbazingwekkend hoe groot de paniek is. De computer -moet- het doen anders ligt ons leven plat.
Dat was je nog niet bekend? Iedereen die in IT werkt weet dit al een decennium, het besef bij de rest van de wereld dringt soms nog niet erg goed door hoe belangrijk een werkende IT omgeving is.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:37 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Telefoon heeft hier nog niet stilgestaanquote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:36 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat word lastig als het bijvoorbeeld om alle PC's gaat in een bedrijf, bij mijn vrouw zouden dat er ruim 170.000 wereldwijd zijn (die hebben gelukkig geen Crowdstrike, overigens)
Moet je niet in een ziekenhuis liggenquote:
Hopelijk wel. Al kan Sky het niet uitzenden, geloof ik.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:39 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Tijd voor de belangrijke vragen des levens: kan de Formule 1 vanmiddag doorgaan?
Ik lees net dat het ziekenhuis in Drachten de spoedeisende hulp heeft gesloten.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:40 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Dat zou een mooie boel zijn. Iemand dood laten gaan omdat de computer het niet doet. Alsof die chirurg de computer nodig heeft om te kijken op ifixit?
Het gaat om niet-levensbedreigende operaties.
Nu komt het wel dichtbij. Ik moet maar even geen scherpe voorwerpen gebruiken vandaag.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:41 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik lees net dat het ziekenhuis in Drachten de spoedeisende hulp heeft gesloten.
Sky dat eruit ligt is altijd goed nieuws.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:40 schreef Tijn het volgende:
[..]
Serieuze vraag, hoor. Zeker als je weet dat Sky News eruit ligt.
Hoe groot de schade is zal achteraf moeten blijken. Denk niet dat ik iets raars zeg dat het minstens enkele tientallen miljarden zal kostenquote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:39 schreef Tekaschi het volgende:
[..]
De economische klap ben ik benieuwd naar, vooral als het dagen kan duren voordat alles weer up and running is. Die gaat ongekend zijn ben ik bang in deze omvang.
Voor mij nog dichterbijquote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:41 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Nu komt het wel dichtbij. Ik moet maar even geen scherpe voorwerpen gebruiken vandaag.
* legt broodmes aan de kant
Mensen zijn te gewend geraakt aan deze wereld dat ze geen besef hebben wat voor een impact dit heeft, wordt echt onderschat door velen. Zonder IT stopt de westerse wereld met functioneren.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:40 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat was je nog niet bekend? Iedereen die in IT werkt weet dit al een decennium, het besef bij de rest van de wereld dringt soms nog niet erg goed door hoe belangrijk een werkende IT omgeving is.
Ja dat denk ik ook.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:42 schreef Ali_boo het volgende:
[..]
Hoe groot de schade is zal achteraf moeten blijken. Denk niet dat ik iets raars zeg dat het minstens enkele tientallen miljarden zal kosten
En wellicht schat ik het nog te laag in
100%.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:39 schreef zatoichi het volgende:
[..]
Kan wel wezen, maar ik werk in een groot academisch ziekenhuis waar ook 15k windows pc's staan. Je moet gewoon zorgen dat je zowel je updateproces als je back-up proces goed op orde hebt.
Mijn theorie is dat KLM en Schiphol IT vooral als kostenpost zien en daar dan ook hun systeem op hebben ingericht; een goede beheerorganisatie kost geld, als je daarop wil bezuinigen betaal je vroeg of laat ook gewoon de rekening.
Ja dat kan wel. De update heeft alle automatische tests doorlopen, elke test in sandbox, alle pipelines, maar nu er specifieke hardware aan verbonden is ontstaat een overwachte situatie. En dat gaat op driver niveau, dus keihard zonder enige bescherming.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:39 schreef Dubbelzuurrr het volgende:
Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat deze fout veroorzaakt is binnen het reguliere update-protocol... Tienduizenden systemen wereldwijd die er gelijktijdig uit liggen door een niet in test (of update monitoring) opgemerkte stack buffer overflow? Hoe kan die update zo wijdverbreid zijn geraakt, dat is totaal niet in lijn met de huidige operationele procedures.
Nou ja, WIJ niet maar daar is het wel mee gezegdquote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:44 schreef Leandra het volgende:
Mijn god, en dan zaten ze hier gisteren een film te kijken en toen kwam de puber boven met "mama, Netflix zegt dat het modem een herstart moet hebben..."
Alles draait op computers tegenwoordig.
Maar dan ben je dus tot een maand lang niet beschermd tegen een nieuw virus, ransomware of cyber attack.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:43 schreef wdn het volgende:
[..]
100%.
Ik zou als bedrijf nooit automatisch updaten als wat dat bedrijf doet cruciaal is (ziekenhuizen, vliegvelden etc). En altijd minimaal een week of zelfs een maand later dan de update is vrijgegeven. Laat eerst iemand anders zich maar branden.
In de security wereld werkt dat niet zo, vooral niet met het gebruik van AI/self learning. Dat gaat allemaal automatisch. Je kan/wil niet wachten op een lek te dichten of een "virus" tegengaan want dan komt je security in gedrang. Dat wordt tegenwoordig zelfs realtime geupdate, en met AI realtime gedetecteerd en opgelost.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:43 schreef wdn het volgende:
[..]
100%.
Ik zou als bedrijf nooit automatisch updaten als wat dat bedrijf doet cruciaal is (ziekenhuizen, vliegvelden etc). En altijd minimaal een week of zelfs een maand later dan de update is vrijgegeven. Laat eerst iemand anders zich maar branden.
Ik heb enige tijd geleden al een mededeling gezien dat ze weer up and running zijn (in dit topc meen ik, vorige deel)quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:40 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik las "Skynet"quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:40 schreef Tijn het volgende:
[..]
quote:Indian government says it's identified reason for tech outage, released updates "to resolve" issue
From Esha Mitra and Aishwarya Iyer in New Delhi
India’s Ministry of Electronics and Information Technology said the reason for the ongoing tech outage has been identified and “updates have been released to resolve the issue.”
The ministry “is in touch with Microsoft and its associates regarding the global tech outage,” Ashwini Vaishnaw, India’s minister for railways, information and broadcasting, electronics & information technology, said via X on Friday.
The Jaipur International Airport in the western Indian state of Rajasthan said earlier that “flights nationwide ” have been affected by the outage.
Chhatrapati Shivaji Maharaj International Airport in the financial capital of Mumbai also shared an advisory via X, saying “select airline operations” were affected, including “booking, check-in, access to boarding passes and flights.”
Delhi’s Indira Gandhi International Airport and six Indian airlines have also reported technical difficulties, resulting in the disruption of their services.
Die tientallen is alleen al het vliegverkeer.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:42 schreef Ali_boo het volgende:
[..]
Hoe groot de schade is zal achteraf moeten blijken. Denk niet dat ik iets raars zeg dat het minstens enkele tientallen miljarden zal kosten
En wellicht schat ik het nog te laag in
Ja, dat is in Alkmaar ook voorgekomen. Echter gaat dan de ambulance naar een ander ziekenhuis.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:41 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik lees net dat het ziekenhuis in Drachten de spoedeisende hulp heeft gesloten.
Die gebruiken nog ponskaarten.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:48 schreef WheeledWarrior het volgende:
Gelukkig draait de Belastingdienst nog op Windows 3.1, die hebben vast geen CrowdStrike-versie die daar compatible mee is.
Vandaar de grote paniek. Er is voor iedereen zichtbaar dat iets stuk is. mensen krijgen zelf de BSOD te zien.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:47 schreef BlackLining het volgende:
Vitale infrastructuur op Windows laten draaien
Het scheelt niet veel meer.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:45 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Nou ja, WIJ niet maar daar is het wel mee gezegd
Triljoen wellicht?quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:47 schreef wdn het volgende:
[..]
Die tientallen is alleen al het vliegverkeer.
Ik denk eerder richting de 100.
De titel zegt bijna letterlijk dat ze dat helemaal niet zeker weten, maar dat er geen bewijs voor is op dit moment. Wel even lezen..quote:
Er is nog nooit iemand ontslagen omdat ze kozen voor een oplossing van Microsoft.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:47 schreef BlackLining het volgende:
En vervolgens ook nog automatisch laten updaten op vrijdagquote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:47 schreef BlackLining het volgende:
Ja lach maar, maar dan kun je iig wel door.quote:
De rest draait gewoon netjes in K8 clusters op Debian en blijft nog overeind al bombardeer je een datacenter.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:49 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Vandaar de grote paniek. Er is voor iedereen zichtbaar dat iets stuk is. mensen krijgen zelf de BSOD te zien.
Hoe vaak er op de achtergrond iets mis gaat dat ziet men niet. En is er dan geen paniek.
Teveel moeite, sorryquote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:49 schreef heywoodu het volgende:
[..]
De titel zegt bijna letterlijk dat ze dat helemaal niet zeker weten, maar dat er geen bewijs voor is op dit moment. Wel even lezen..
Dat krijg je als vertegenwoordigers kickbacks krijgen van producenten.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:47 schreef BlackLining het volgende:
Nee omdat de HR software op z'n gat ligtquote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:50 schreef Tijn het volgende:
[..]
Er is nog nooit iemand ontslagen omdat ze kozen voor een oplossing van Microsoft.
Ik mag het hopen voor CrowdStrike, een van de grotere sponsoren van Mercedes. Die kunnen wel even een positief nieuwtje gebruiken vandaag.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:39 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Een oplossing op afstand is niet mogelijk. Computers die hierdoor geraakt zijn starten niet op, en kunnen dus ook geen updates krijgen.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:51 schreef spectrumanalyser het volgende:
Een fix was al om 10:00 bekend. Toch blijft men tot in de eeuwigheid wachten tot er een oplossing op afstand is.
Kunnen beter naar huis gaan, die staan er zondag nog.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:51 schreef Jor_Dii het volgende:
[ afbeelding ]
Fotograaf heeft oog voor talent
Uiteindelijk niet alleen de westerse wereld, natuurlijk.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:42 schreef Tekaschi het volgende:
[..]
Mensen zijn te gewend geraakt aan deze wereld dat ze geen besef hebben wat voor een impact dit heeft, wordt echt onderschat door velen. Zonder IT stopt de westerse wereld met functioneren.
Gaat er niet komen. Een systeem dat crasht is niet te updaten vanaf afstandquote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:51 schreef spectrumanalyser het volgende:
Een fix was al om 10:00 bekend. Toch blijft men tot in de eeuwigheid wachten tot er een oplossing op afstand is.
CrowdStrike wordt vakkundig van de Mercs afgehaald vandaagquote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:51 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Ik mag het hopen voor CrowdStrike, een van de grotere sponsoren van Mercedes. Die kunnen wel even een positief nieuwtje gebruiken vandaag.
Denk niet dat er een oplossing op afstand is. De PC komt in een bootloop door die BSOD, dus er kan geen patch gedownload worden. Ik ben echt bang dat ze elke PC handmatig moeten afgaan, en dat wereldwijd.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:51 schreef spectrumanalyser het volgende:
Een OS dat bijna nergens voor wordt gebruikt is ook moeilijk onderuit te halenquote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:50 schreef BlackLining het volgende:
[..]
De rest draait gewoon netjes in K8 clusters op Debian en blijft nog overeind al bombardeer je een datacenter.
Nou als de hele boel in elkaar stort denk ik dat ze zich in Afrika of zo beter kunnen redden dan hier, wij zullen niet weten wat te doen. Zo afhankelijk geworden van de IT.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:52 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Uiteindelijk niet alleen de westerse wereld, natuurlijk.
Linux nergens voor gebruikt?quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:53 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Een OS dat bijna nergens voor wordt gebruikt is ook moeilijk onderuit te halen
Wat dan wel? Apple is leuk voor een werkstation, niet voor server infra. Bovendien is een hoop niet compatible.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:47 schreef BlackLining het volgende:
Ja goddomme, nu gaat het wel te ver. Gelukkig gebeurt dit niet een week later, met volgende week vrijdagavond de openingsceremoniequote:
Android is ook Linuxquote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:54 schreef Origami94 het volgende:
[..]
niet zo populair als android en windows
correct. Hier is IT-personeel voor nodig.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:53 schreef Tekaschi het volgende:
[..]
Denk niet dat er een oplossing op afstand is. De PC komt in een bootloop door die BSOD, dus er kan geen patch gedownload worden. Ik ben echt bang dat ze elke PC handmatig moeten afgaan, en dat wereldwijd.
Sommige delen van Afrika wel, maar in de miljoenensteden heeft men ook daar dan gewoon een fors probleem natuurlijk. Om nog maar niet te spreken over bijvoorbeeld Chinaquote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:53 schreef Tekaschi het volgende:
[..]
Nou als de hele boel in elkaar stort denk ik dat ze zich in Afrika of zo beter kunnen redden dan hier, wij zullen niet weten wat te doen. Zo afhankelijk geworden van de IT.
Kunnen we ons bij de boer melden om te bedelen of bloembollen eten.
op dit punt heeft de overheid wel een streepje voor. ze wachten net even langer met het invoeren van nieuwe updates en testen net even langer door om heel zeker te zijn dat het niet helemaal in de soep loopt (over de lappendeken aan andere systemen zullen we het maar even niet hebben want dan kapen we de discussie)quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:50 schreef Jane het volgende:
[..]
Ja lach maar, maar dan kun je iig wel door.
Same. Linux all the way. Wij gebruiken Google cloud, AWS, Azure (voor onze amerikaanse klanten en klanten die BI willen), en Alibaba (voor onze chinese klanten). Elke instantie kent replicatie naar elk van deze 4 als de klant dat wil.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:50 schreef BlackLining het volgende:
[..]
De rest draait gewoon netjes in K8 clusters op Debian en blijft nog overeind al bombardeer je een datacenter.
Dat wordt dan de 100 meter crowd striken vrije slagquote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:54 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Ja goddomme, nu gaat het wel te ver. Gelukkig gebeurt dit niet een week later, met volgende week vrijdagavond de openingsceremonie(en de twee dagen ervoor al veel sport)
Android is Linuxquote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:54 schreef Origami94 het volgende:
[..]
niet zo populair als android en windows
Als je de gemiddelde gebruiker kent wel ja.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:56 schreef Jane het volgende:
Hopelijk schudt dit wat managers her en der wakker.
Maar waarschijnlijk niet. Die geven gewoon hun lokale IT-guy/-girl de schuld.
Net als Microsoft is gebaseerd op een microcode "ie. Unix" kernel is Android gebaseerd op een Linux kernelquote:
Toch is Crowdstrike een uniek en hoogwaardig product. Niet lang geleden stond het aandeel op 390 punten.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:58 schreef Ali_boo het volgende:
Well begrijpelijk verder hoor
[ afbeelding ]
Zou het pas erg vinden wanneer het tijdens het voetbal zou gebeurenquote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:54 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Ja goddomme, nu gaat het wel te ver. Gelukkig gebeurt dit niet een week later, met volgende week vrijdagavond de openingsceremonie(en de twee dagen ervoor al veel sport)
De meeste servers draaien gewoon op windowsquote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:58 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Android is Linux
Tevens draait dat op servers, embedded apparaten, netwerkinfra als routers, distributiecentra, auto's, van alles en nog wat.
Laptops en PC's draaien Windows ja. Daar houdt het verder wel mee op. En daar is het prima voor, je moet het alleen niet gebruiken voor cruciale servers. Servers draai je op clusters met snapshots, dan was er niks aan de hand geweest.
Als het niet werkt, heeft de IT het gedaan. En als het wel werkt, kan er bezuinigd worden op de ITquote:
Weet er echt te weinig van om er iets zinnigs over te zeggenquote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:59 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Toch is Crowdstrike een uniek en hoogwaardig product. Niet lang geleden stond het aandeel op 390 punten.
De AI-technologie van Falcon is zeer innoverend.
Voor de belegger een goed moment om in te stappen nu het aandeel zo laag komt te staan.
Niet alleen op de IT. Dan kun je überhaupt bezuinigen op personeel en back-up systemen.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 12:00 schreef Tijn het volgende:
[..]
Als het niet werkt, heeft de IT het gedaan. En als het wel werkt, kan er bezuinigd worden op de IT
Helaas heb ik geen keuze, onze software draait op Windows en is met geen mogelijkheid met Wine stabiel te krijgen. Elke dag maken we een stapje met .NET maar dat gaat nog jaren duren.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:58 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Android is Linux
Tevens draait dat op servers, embedded apparaten, netwerkinfra als routers, distributiecentra, auto's, van alles en nog wat.
Laptops en PC's draaien Windows ja. Daar houdt het verder wel mee op. En daar is het prima voor, je moet het alleen niet gebruiken voor cruciale servers. Servers draai je op clusters met snapshots, dan was er niks aan de hand geweest.
Ja dit, precies dit.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 12:00 schreef Tijn het volgende:
[..]
Als het niet werkt, heeft de IT het gedaan. En als het wel werkt, kan er bezuinigd worden op de IT
Vandaag de dag nog steeds?quote:Op vrijdag 19 juli 2024 12:00 schreef Origami94 het volgende:
[..]
De meeste servers draaien gewoon op windows
Wij hebben iets van 25000 systemen bij bedrijven wereldwijd allemaal op Ubuntu (en een paar op Debian en Fedora). Dat gaat van simpele betaalsystemen tot een volledige ERP.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:54 schreef Shotty het volgende:
[..]
Wat dan wel? Apple is leuk voor een werkstation, niet voor server infra. Bovendien is een hoop niet compatible.
Linux levert je meer overhead op en is lastig centraal aan te sturen. Bovendien is veel software niet compatible.
Wij hebben 1/3de linux servers, maar het linux server team is iets groter dan het windows server team (2/3de van de servers)
Ik denk wel dat de fix altijd werkt. Kwestie van interpretatie van de Tweet.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 12:03 schreef Ericr het volgende:
[ x ]
De fix werkt niet altijd. Dan wordt het lastig.
Er draaien zeer veel systemen Linux.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 12:04 schreef wdn het volgende:
[..]
Wij hebben iets van 25000 systemen bij bedrijven wereldwijd allemaal op Ubuntu (en een paar op Debian en Fedora). Dat gaat van simpele betaalsystemen tot een volledige ERP.
Komt geen Windows aan te pas bij ons.
O, maar daar krabbelen ze je naam dan wel ff op een briefje en werken ze later de administratie bij.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 12:06 schreef Tijn het volgende:
Nou, ik ga zwemmen. Hopen dat de balie van het zwembad geen Crowdstrike gebruikt
Ja! De NS is ooit van windows 3.1 naar Debian gegaanquote:Op vrijdag 19 juli 2024 12:07 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Er draaien zeer veel systemen Linux.
Op station Alkmaar zag ik een NS incheckpoortje met Linux kernel uitvoer.
In de NS treinen draaien alle OBIS-systemen op Linux. Die geven de richting aan van de trein, en reclame.
Dit werd gepost door Brody.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 12:06 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik denk wel dat de fix altijd werkt.
Maar niet iedereen kan hem zelf uitvoeren, dus je bent er niet altijd mee geholpen.
Leg aan Bep van de receptie maar uit dat ze even in SafeMode of vanaf een bootstick moet opstarten en bestanden moet verwijderen.
Maar misschien er ook mee te maken dat lang niet iedereen in safe mode terecht kan komen zonder support van buitenaf. Veel van die systemen zijn compleet dicht getimmerd.quote:Director of OverWatch,
CrowdStrike Inc.
Ja, dat heb ik gelezen.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 12:09 schreef Ericr het volgende:
[..]
Dit werd gepost door Brody.
[..]
Maar misschien er ook mee te maken dat lang niet iedereen in safe mode terecht kan komen zonder support van buitenaf. Veel van die systemen zijn compleet dicht getimmerd.
Dat betekent niet letterlijk dat de voorgestelde oplossing niet werkt maar dat niet iedereen er mee geholpen is.quote:That workaround won't help everyone though and I've no further actionable help to provide at the minute ?
Nee hoor, absoluut niet. Schattingen lopen uiteen van 70 to 90% marktaandeel voor Linux. Zelfs Microsoft draait z'n cruciale meuk op Linux inderdaadquote:Op vrijdag 19 juli 2024 12:04 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Vandaag de dag nog steeds?
Het Azure kubernetes platform draait op Linux.
Moet je voorstellen, dan neem je hosting af bij Microsoft en heb je alsnog Linux.
En zo ja, dan maar naar huis en Counterstrike spelenquote:Op vrijdag 19 juli 2024 12:06 schreef Tijn het volgende:
Nou, ik ga zwemmen. Hopen dat de balie van het zwembad geen Crowdstrike gebruikt
Of aan de Goldstrike.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 12:12 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
En zo ja, dan maar naar huis en Counterstrike spelen
Ander ding is beleid. Hartstikke leuk dat je als ICT Specialist in je vrije tijd op Schiphol staat te wachten, maar denk niet dat je even mag helpen door zelf achter zo'n computer te kruipen. Het zal bij Schiphol vol staan met Centric-like bedrijfjes.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 12:10 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ja, dat heb ik gelezen.
Maar het is net hoe je die Tweet leest.
Het is wel de oplossing maar dat betekent niet dat iedereen er mee geholpen is.
Dat betekent niet dat de oplossing niet werkt maar dat niet iedereen in staat zal zijn om zichzelf er mee te redden.
[..]
Dat betekent niet letterlijk dat de oplossing niet werkt maar dat niet iedereen er mee geholpen is.
Eens ja! Het had erger gekund.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:32 schreef Tekaschi het volgende:
[..]
En dat is alleen al Schiphol, één vliegveld.
Denk dat de mensen niet echt doorhebben wat hier aan de hand is, dit is echt extreem wereldwijd. Ongekend.
Maar het moest ooit eens misgaan, hier trekken ze natuurlijk weer lering uit dat wel gelukkig.
Maar dat is ook logisch: je hebt een extern OS nodig om je eigen OS te beschermen.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 12:10 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Nee hoor, absoluut niet. Schattingen lopen uiteen van 70 to 90% marktaandeel voor Linux. Zelfs Microsoft draait z'n cruciale meuk op Linux inderdaad
Overigens zie je ook vooral dat een workstations op hun gat liggen. Kan de backend wel gewoon online zijn (want netjes in een cluster) maar daar heb je als vliegveldmedewerker weinig aan als je check-in balie een BSOD geeft.
Hier thuis overal Linux, Manjaro specifiek. Recent ook de game pc overgezetquote:
Ja, maar dat lijkt me ook wel vrij logisch; je gaat toch geen vreemde volledig toegang geven tot jouw netwerk en gegevens?quote:Op vrijdag 19 juli 2024 12:13 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Ander ding is beleid. Hartstikke leuk dat je als ICT Specialist in je vrije tijd op Schiphol staat te wachten, maar denk niet dat je even mag helpen door zelf achter zo'n computer te kruipen. Het zal bij Schiphol vol staan met Centric-like bedrijfjes.
kan zo'n check-in balie niet in een virtual client gedraaid worden?quote:Op vrijdag 19 juli 2024 12:10 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Nee hoor, absoluut niet. Schattingen lopen uiteen van 70 to 90% marktaandeel voor Linux. Zelfs Microsoft draait z'n cruciale meuk op Linux inderdaad
Overigens zie je ook vooral dat een workstations op hun gat liggen. Kan de backend wel gewoon online zijn (want netjes in een cluster) maar daar heb je als vliegveldmedewerker weinig aan als je check-in balie een BSOD geeft.
Exact.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 12:15 schreef zatoichi het volgende:
[..]
Ja, maar dat lijkt me ook wel vrij logisch; je gaat toch geen vreemde volledig toegang geven tot jouw netwerk en gegevens?
Tuurlijk kan dat. Maar schijnbaar doen ze dat nietquote:Op vrijdag 19 juli 2024 12:16 schreef Origami94 het volgende:
[..]
kan zo'n check-in balie niet in een virtual client gedraaid worden?
En random personeel ook niet zomaar. Je kan niet zomaar met admin passwords gaan strooien om rechten te geven (al kan je die natuurlijk aanpassen) en als zo'n fix misgaat heb je nog meer werk.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 12:15 schreef zatoichi het volgende:
[..]
Ja, maar dat lijkt me ook wel vrij logisch; je gaat toch geen vreemde volledig toegang geven tot jouw netwerk en gegevens?
Ik denk dat minstens 95% van alle netwerk-hardware ter wereld op Linux draaitquote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:53 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Een OS dat bijna nergens voor wordt gebruikt is ook moeilijk onderuit te halen
Die heeft intussen een eigen vliegmaatschappij opgericht, RianAirquote:Op vrijdag 19 juli 2024 12:16 schreef Dutchguy het volgende:
Heeft Schiphol al contact opgenomen met Rian van Rijbroek?
Wij draaien ook alles wat belangrijk is op Unix.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 12:19 schreef ReplaR het volgende:
[..]
Ik denk dat minstens 95% van alle netwerk-hardware ter wereld op Linux draait
Wellicht kan de VARA een TV-actie organiseren?quote:Op vrijdag 19 juli 2024 12:19 schreef Perrin het volgende:
Arme CEO die zijn bonus ziet verdampen.
[ x ]
Die eerste reactie "Why are you pushing updates on fridaymorning"quote:Op vrijdag 19 juli 2024 12:19 schreef Perrin het volgende:
[ x ]
Klopt wel denk ik.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 12:19 schreef ReplaR het volgende:
[..]
Ik denk dat minstens 95% van alle netwerk-hardware ter wereld op Linux draait
Ik bedoel meer routers, switches, firewalls etc.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 12:20 schreef Perrin het volgende:
[..]
Wij draaien ook alles wat belangrijk is op Unix.
Ook dat, maar ook hosting, NAS / SAN natuurlijk.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 12:22 schreef ReplaR het volgende:
[..]
Ik bedoel meer routers, switches, firewalls etc.
Ze hebben toch ook een paar keer internetbankieren platgegooid?quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:18 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat ben ik niet met je eens.
Infiltratie, datadiefstal en ransomware zijn wel de hoofdvormen.
Plat leggen van systemen op deze manier is niet zo heel effectief, het wordt snel opgemerkt en verholpen (ondanks de grote schaal). Een virus dat data versleutelt zou veel effectiever zijn omdat er dan ook echt schade is, zeker als back-ups niet op orde zijn of ook besmet.
[..]
Het heeft effect op Windows systemen door het ontwerp van Windows maar MS is niet de (directe) oorzaak van dit probleem. Als Windows ontworpen zou worden met veiligheid als uitgangspunt, dan zou CloudStrike niet nodig zijn. Dus op dat vlak wel een punt.
Wie?quote:Op vrijdag 19 juli 2024 12:23 schreef Elan het volgende:
[..]
Ze hebben toch ook een paar keer internetbankieren platgegooid?
Die had gewoon nog gevlogen.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 12:20 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Die heeft intussen een eigen vliegmaatschappij opgericht, RianAir
Nieuwe update uitvoeren?quote:Op vrijdag 19 juli 2024 12:25 schreef Rodgrod het volgende:
[..]
Hangt ervan af hoe je de fix moet toepassen
Vrij gebruikelijke systemen, daar heb je inderdaad vaak een linux variant van. Maar bij gespecialiseerde systemen heb je niet zoveel keus helaas.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 12:04 schreef wdn het volgende:
[..]
Wij hebben iets van 25000 systemen bij bedrijven wereldwijd allemaal op Ubuntu (en een paar op Debian en Fedora). Dat gaat van simpele betaalsystemen tot een volledige ERP.
Komt geen Windows aan te pas bij ons.
Dat zal ook een kosten/baten-verhaal zijn. In de meeste gevallen zal het goedkoper zijn om te accepteren dat de boel eens in de 10 jaar onderuit gaat, dan een compleet parallel systeem bijhouden en je personeelsbestand opleiden en regelmatig trainen om er ook mee te kunnen werken.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:27 schreef Jane het volgende:
[..]
Wat het m.i. blootlegt, is dat veel te veel bedrijven/overheden veel te laks zijn v.w.b. het bijhouden van (papieren) backup-systemen voor wanneer computersystemen uitvallen.
Kan ie volgend jaar zn race team opdoeken en niet mee doen met de 24 uur.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 12:19 schreef Perrin het volgende:
[ x ]
Zo jammer dit. Het bedrijf is toonaangevend, ze gebruiken innoverende AI-techniek om cyberaanvallen tegen te gaan. Met veel succes.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 12:33 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Kan ie volgend jaar zn race team opdoeken en niet mee doen met de 24 uur.
Jammer man.
Iedereen lekker aan het smikkelen, ijsjes.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 12:34 schreef spectrumanalyser het volgende:
Oh, heerlijk, een livestream.
hoeven we niet zelf heen om te ramptoeristen.
Heb zojuist ook een raketje op, komt wel dichtbij zo 😱quote:Op vrijdag 19 juli 2024 12:38 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Iedereen lekker aan het smikkelen, ijsjes.
Toch apart dat ze vervolgens meer schade toebrengen dan een cyberaanval ooit zou hebben gekund. Prachtig bedrijf hoor.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 12:38 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Zo jammer dit. Het bedrijf is toonaangevend, ze gebruiken innoverende AI-techniek om cyberaanvallen tegen te gaan. Met veel succes.
Dat de oprichter ook race-liefhebber is, en onlangs in een F1-auto heeft gereden, is niet zo relevant aan de situatie van vandaag.
Die zijn op de dagbesteding naar huis gestuurd vanwege de storingquote:Op vrijdag 19 juli 2024 12:38 schreef Bouke-p het volgende:
Heel vervelend allemaal, die storing.
Maar wat echt om te huilen is, zijn al die figuren die beginnen over plan 2030, terug naar vroeger, complot!, ze(wie?) hebben dit geplanned enz enz.
Echt, waar komen ze vandaan en waarom mogen dit soort mensen nog vrij op het internet rondhangen.
Slachtofferhulp staat ook voor u klaar!quote:Op vrijdag 19 juli 2024 12:40 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Heb zojuist ook een raketje op, komt wel dichtbij zo 😱
Hij had dat geld beter kunnen steken in een paar testers, die de updates in een testomgeving draaien voordat ze uitgerold worden.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 12:38 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Zo jammer dit. Het bedrijf is toonaangevend, ze gebruiken innoverende AI-techniek om cyberaanvallen tegen te gaan. Met veel succes.
Dat de oprichter ook race-liefhebber is, en onlangs in een F1-auto heeft gereden, is niet zo relevant aan de situatie van vandaag.
Testen is duur jonguh!quote:Op vrijdag 19 juli 2024 12:42 schreef ExTec het volgende:
Crowdstrike heeft zich niet aan haar eigen procedures gehouden, qua testen.
Bron: mensen die er werken.
En iemand moet ze daar ook even uitleggen dat je niet wereldwijd synchroon hoeft uit te rollen maar dat je dat ook getrapt kunt doen.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 12:42 schreef ExTec het volgende:
Crowdstrike heeft zich niet aan haar eigen procedures gehouden, qua testen.
Bron: mensen die er werken.
Heb de indruk dat testen steeds meer in het verdomhoekje zit.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 12:42 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Hij had dat geld beter kunnen steken in een paar testers, die de updates in een testomgeving draaien voordat ze uitgerold worden.
Dat testen is volledig afgerond. Gaat niet beter worden, tenzij je alle hardware van de klant ook hebt staan.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 12:42 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Hij had dat geld beter kunnen steken in een paar testers, die de updates in een testomgeving draaien voordat ze uitgerold worden.
Ook daarmee is natuurlijk niet alles te voorzien omdat sommige dingen in de it zover aan elkaar geknoopt zijn en dat natuurlijk niet allemaal in elke testomgeving zal zitten.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 12:42 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je hebt gewoon concurrenten, die hetzelfde doen. Wij hebben zoiets, bv. Vandaar dat ik volop popcorn aan het eten ben en niet het hele weekend hoef te gaan werken.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 12:38 schreef spectrumanalyser het volgende:
YOLODDquote:
Noem maar eens een concurrent die op deze wijze AI inzet in de productlijn.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 12:46 schreef ExTec het volgende:
[..]
Je hebt gewoon concurrenten, die hetzelfde doen. Wij hebben zoiets, bv. Vandaar dat ik volop popcorn aan het eten ben en niet het hele weekend hoef te gaan werken.
Ook wel een inkoppertje, idd. Denk dat dit zo'n product is dat zichzelf update, zit je eigen beheer dus niet tussen.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 12:44 schreef Perrin het volgende:
[..]
En iemand moet ze daar ook even uitleggen dat je niet wereldwijd synchroon hoeft uit te rollen maar dat je dat ook getrapt kunt doen.
Leuk werk hoor, verdient goed. Soms even pompen of verzuipen, zoals nu voor velenquote:Op vrijdag 19 juli 2024 12:46 schreef Ali_boo het volgende:
Heb echt medelijden met al die IT specialisten , serieus
Klopt.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 12:47 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ook wel een inkoppertje, idd. Denk dat dit zo'n product is dat zichzelf update, zit je eigen beheer dus niet tussen.
Echte hequote:Op vrijdag 19 juli 2024 12:47 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Ben blij dat ik niet voor een IT Dienstverlener werk.
Dat zijn rij-vakanties.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 12:45 schreef spectrumanalyser het volgende:
Als alle balies gesloten zijn, waarom staan al die mensen dan in de rij? Kuddegedrag?
Mja, maar als die systemen echt cruciaal zijn dan draai je die Windows machine toch ook op een cluster waarbij je gewoon overeind blijft als er een machine uitvalt, en waar je gewoon snapshots kunt terugzetten?quote:Op vrijdag 19 juli 2024 12:27 schreef Shotty het volgende:
[..]
Vrij gebruikelijke systemen, daar heb je inderdaad vaak een linux variant van. Maar bij gespecialiseerde systemen heb je niet zoveel keus helaas.
Wij draaien alles op Linux wat native en betrouwbaar op Linux beschikbaar is.
Nee. Dit soort problemen wil je hooguit op een maandag hebben, niet op een vrijdag.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 12:47 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Ben blij dat ik niet voor een IT Dienstverlener werk.
Voor als alles het weer doet en ze kunnen vertrekken?quote:Op vrijdag 19 juli 2024 12:45 schreef spectrumanalyser het volgende:
Als alle balies gesloten zijn, waarom staan al die mensen dan in de rij? Kuddegedrag?
Valt reuze mee. De bedrijfjes ala Centric bieden geen droomsalaris meer.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 12:47 schreef Perrin het volgende:
[..]
Leuk werk hoor, verdient goed. Soms even pompen of verzuipen, zoals nu voor velen
Vuistregel in het IT vakgebied.. nooit een live gang op vrijdag.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 12:48 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Nee. Dit soort problemen wil je hooguit op een maandag hebben, niet op een vrijdag.
Correct. En dit product update elke vrijdagochtend.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 12:47 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ook wel een inkoppertje, idd. Denk dat dit zo'n product is dat zichzelf update, zit je eigen beheer dus niet tussen.
Nee, professionals gaan niet uitweiden over welke infra ze allemaal gebruiken.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 12:47 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Noem maar eens een concurrent die op deze wijze AI inzet in de productlijn.
En dan doel ik niet op copilot die gaat gokken wat het volgende woordje zal zijn in je zin.
Dit dus.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 12:48 schreef Dr88 het volgende:
[..]
Vuistregel in het IT vakgebied.. nooit een live gang op vrijdag.
Ja je moet ook niet voor de middle-man pimp gaan werken. Dan vraag je ook om uitgemolken te worden.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 12:48 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Valt reuze mee. De bedrijfjes ala Centric bieden geen droomsalaris meer.
En in deze situatie is het werken even niet zo leuk. Hoop mensen bloedchagrijnig.
Incorrect. Als je een professioneel IT bedrijf bent dan rol je ook uit op vrijdag.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 12:48 schreef Dr88 het volgende:
[..]
Praktijk: "het moet in het weekend gebeuren, we willen 0 uren downtime".quote:Op vrijdag 19 juli 2024 12:48 schreef Dr88 het volgende:
[..]
Wij rollen wel uit op vrijdag maar geen grote cruciale updates. Om te voorkomen dat we in het weekend dingen moeten gaan fixen.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 12:50 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Incorrect. Als je een professioneel IT bedrijf bent dan rol je ook uit op vrijdag.
Heel lang verhaal.
Jup Als. ik heb het niet over Hotfixes uiteraard.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 12:50 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Incorrect. Als je een professioneel IT bedrijf bent dan rol je ook uit op vrijdag.
Heel lang verhaal.
Lekker met een paar man uit de spoeddienst grote problemen proberen te fixen.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 12:50 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Praktijk: "het moet in het weekend gebeuren, we willen 0 uren downtime".
"Prima, maar dan is m'n uurtarief ook ietwat hoger".
Vrijdagen zijn juist ideaal, het hele weekend als de productie toch grotendeels stilligt om te troubleshooten en te fixen.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 12:48 schreef Dr88 het volgende:
[..]
Ik doe geen nachtwerk meer, of weekendwerk. omdat je dan pas de dag daarna, of de maandag weet of het goed werkt.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 12:50 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Praktijk: "het moet in het weekend gebeuren, we willen 0 uren downtime".
"Prima, maar dan is m'n uurtarief ook ietwat hoger".
Als er een hoorzitting komt in Amerika kan zo'n wizzkid proberen uit te leggen aan gasten die het stenentijdperk nog hebben meegemaakt wat er gebeurd is.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 12:54 schreef spectrumanalyser het volgende:
Woehahaha, EU-lidstaten hebben gereageerd: 'men moet het internet beter beveiligen.'
Hahahaha. Zeg dan niets!
Uiteraard :-) de discussie ging over waarom Windows gebruiken. Dit soort dingen zijn standaard, of je nou Windows of Linux gebruiktquote:Op vrijdag 19 juli 2024 12:48 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Mja, maar als die systemen echt cruciaal zijn dan draai je die Windows machine toch ook op een cluster waarbij je gewoon overeind blijft als er een machine uitvalt, en waar je gewoon snapshots kunt terugzetten?
Ik wil de Telegraaf ook wel iets vragen, waarom ze na de oorlog verboden werden bijvoorbeeld.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 12:57 schreef spectrumanalyser het volgende:
Heeeeeeerlijk, die livestream. Al die tyfischagrijnige toeristen.
verslaggever: "Mag ik u iets vragen"
toerist1: "NEE!"
verslaggever: "Mag ik u iets vragen"
toerist2: "Nee"
Maat van mij is een IT specialist. Ondanks dat die zijn opleiding heeft afgerond is die verplicht om de paar maanden een nieuw boek te lezen om zijn kennis up to date te houden. Technologische voorruitgang gaat zo snel dat het min or meer een eis is geworden. Echt niets voor mijquote:Op vrijdag 19 juli 2024 12:47 schreef Perrin het volgende:
[..]
Leuk werk hoor, verdient goed. Soms even pompen of verzuipen, zoals nu voor velen
quote:in Engeland mogen sommige kinderen een dagje vroeger aan hun zomervakantie beginnen: alvast één school in Yorkshire sloot de deuren op de laatste dag van het schooljaar omdat medewerkers de servers niet aan de praat kregen.
Hij moet een nieuw boek lezen? Jeetje, zal niet zo'n snel ontwikkelende omgeving zijn dan.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 13:01 schreef Ali_boo het volgende:
[..]
Maat van mij is een IT specialist. Ondanks dat die zijn opleiding heeft afgerond is die verplicht om de paar maanden een nieuw boek te lezen om zijn kennis up to date te houden. Technologische voorruitgang gaat zo snel dat het min or meer een eis is geworden. Echt niets voor mij![]()
Dat gezegd te hebben, hij heeft voldoende vrijheid om zijn uren zelf in te vullen. Als die zin heeft om een paar uur op het net te surfen dan doet die dat ook gewoon. Zijn baas vindt het allemaal prima zolang die maar zijn deadline haalt
https://www.theguardian.c(...)orizon-business-livequote:Holidaymakers can't claim compensation from airline
UK and EU holidaymakers who have their flights delayed because of the IT outage are likely to find that they cannot claim compensation from their airline because the problem is out of its control, writes our consumer & Money editor Hilary Osborne.
EU rules, adopted by the UK, say that passengers can get compensation of up to £520 if their flight is cancelled or delayed by more than three hours - but not when the cause is an “extraordinary circumstance.”
Airlines are likely to argue that the outage counts as such - and some are already stressing in communications that the problems are not their fault.
Passengers who have travel insurance might be able to make a claim on their policy - but it will depend on the terms and conditions of the policy they have bought.
Het is puur beleid van de bedrijven en de inrichting van vliegvelden waardoor het zo lang duurt.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 13:07 schreef Scrummie het volgende:
Grotendeels na een paar uur weer opgelost lijkt het.
Wat een flopshow.
Moet het wel zo zijn, dat niet elke clusternode die update (tegelijkertijd) krijgt.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 12:48 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Mja, maar als die systemen echt cruciaal zijn dan draai je die Windows machine toch ook op een cluster waarbij je gewoon overeind blijft als er een machine uitvalt, en waar je gewoon snapshots kunt terugzetten?
Moet je hem vragen, mij boeit het weinig eerlijk gezegdquote:Op vrijdag 19 juli 2024 13:07 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Hij moet een nieuw boek lezen? Jeetje, zal niet zo'n snel ontwikkelende omgeving zijn dan.
Banken gaan hier dagen werk aan hebben, dat van de buitenkant alles lijkt te werken betekent niet dat alles opgelost is.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 13:07 schreef Scrummie het volgende:
Grotendeels na een paar uur weer opgelost lijkt het.
Wat een flopshow.
Mja. Elon Musk....quote:Op vrijdag 19 juli 2024 13:13 schreef Ali_boo het volgende:
Mijn (voorlopig) laatste bijdrage in deze reeks
[ x ]
Jawel maar de admin met de key is een uitbestede kerel en die heeft jou op nummer 3245 staanquote:Op vrijdag 19 juli 2024 13:19 schreef spectrumanalyser het volgende:
Wacht even. Kan je met bitlocker geen safe mode starten?
of de keys staan op een server waar ook Crowdstrike op staat.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 13:23 schreef Dr88 het volgende:
[..]
Jawel maar de admin met de key is een uitbestede kerel en die heeft jou op nummer 3245 staan
Zijn vaak bitlockers met 48 karakters die ook niet even telefonisch naar Jan van Pet worden medegedeeld
"stroompanne"quote:Vlucht vertraagd of geannuleerd door stroompanne? Dit moet u weten
Reizigers die door de wereldwijde stroompanne te maken krijgen met vertraagde geannuleerde vluchten, hebben geen recht op een extra compensatie. Laura Clays van Testaankoop geeft uitleg.
"Sowieso moet een vliegmaatschappij je altijd vergoeden voor maaltijden en een eventuele overnachting", zegt Clays. "Bij een vertraging vanaf een bepaald aantal uren heb je bovendien recht op een extra compensatie. Zo krijg je bij een korte vlucht een schadevergoeding vanaf 2 uur, voor een lange Europese vlucht vanaf 3 uur, en voor een lange niet-Europese vlucht vanaf 4 uur." Alleen gaat deze regel in het geval van de huidige stroompanne niet op. "Dit is een duidelijk geval van overmacht, waardoor je recht op deze extra compensatie vervalt."
Bij een geannuleerde vlucht zijn de regels nog wat anders. "Als je vlucht geannuleerd wordt, om welke reden dan ook, moet de vliegmaatschappij je sowieso tegemoetkomen", zegt Clays. "Je krijgt dan de keuze tussen de terugbetaling van je vlucht, of een nieuwe vlucht onder vergelijkbare transportvoorwaarden. Alleen vervalt bij overmacht ook hier je recht op een extra compensatie."
I'll raise you:quote:Op vrijdag 19 juli 2024 13:24 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
of de keys staan op een server waar ook Crowdstrike op staat.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |