quote:In Nederland en internationaal problemen door computerstoring
Over de hele wereld komen meldingen binnen van computerstoringen. Het lijkt te maken te hebben met problemen bij cyberbeveiligingsbedrijf CrowdStrike. Door de storing moeten meerdere internationale vluchten aan de grond blijven.
De problemen spelen vooral bij Windows-computers. Die tonen na een update een blauw scherm waardoor ze niet kunnen opstarten.
Onder meer de luchthaven van Sydney zegt dat door de storing vertrekkende en aankomende vluchten vertraging kunnen oplopen. Ook de luchthaven van Berlijn zegt dat er vertragingen zullen ontstaan bij het inchecken.
https://nos.nl/artikel/25(...)door-computerstoring
Ja dus?quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:13 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Niet met MS? Het is een OS dat uitvalt op basis van software in de kernel
Haha het heeft alles te maken met MS, het is alleen niet de schuld van MS (voor zover we nu weten).quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:13 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Nadat ze zijn geverifieerd door iemand anders ....quote:Op vrijdag 19 juli 2024 09:43 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Het gaat hier om security software dus daar is het wel belangrijk dat er automagische updates zijn vermoed ik.
Sja wel een ramp op enorme schaal. Mogelijk kost het, naast miljarden aan schade, ook mensenlevens.quote:
Elk besturingssysteem crasht als je het foutieve drivers voert.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:13 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Ik dacht dat MS de software inkoopt en implenteert. Is antivirus software niet iets van vroeger?quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:11 schreef Tijn het volgende:
[..]
Uh, nee? Microsoft levert een besturingssysteem. Crowdstrike levert beveilingssoftware. Klanten kopen die twee producten los van elkaar.
Denk dat de impact nog niet heel duidelijk is bij mensen, of de media heeft geen idee. Reppen wat over ziekenhuizen/vliegvelden en zal de komende dagen wel duidelijk worden wat voor een impact dit heeft. Een storing van dit niveau en deze omvang heb ik nog nooit meegemaakt.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:12 schreef Tijn het volgende:
[..]
Kennissen van ons gaan morgen verhuizen van Amstelveen naar Sheffield (Engeland). Vandaag komt een vriend ze ophalen met een bus, maar die staat nu vast in Harwich omdat de boot niet gaat vanwege de storing.
Nee, Microsoft koopt dit niet in. Dat doen klanten zelf.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:16 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Ik dacht dat MS de software inkoopt en implenteert. Is antivirus software niet iets van vroeger?
Het is Microsoft die eindverantwoordelijke is. Zij vetrouwen blijkbaar blindelings op Crowdstrike.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:15 schreef Filosoofert het volgende:
[..]
Haha het heeft alles te maken met MS, het is alleen niet de schuld van MS (voor zover we nu weten).
Nee; ze signen alleen de software die in de kring van de kernel mag.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:16 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Ik dacht dat MS de software inkoopt en implenteert. Is antivirus software niet iets van vroeger?
Nee en nee.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:16 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Als het over is zullen ze ook wel een bezoek krijgen van Microsoft en een audit krijgen.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:17 schreef wdn het volgende:
[..]
Het is Microsoft die eindverantwoordelijke is. Zij vetrouwen blijkbaar blindelings op Crowdstrike.
Dat ben ik niet met je eens.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:12 schreef Elan het volgende:
[..]
Ligt aan het doel. De meeste hacks lijken toch vooral gericht op chaos en economische schade.
Het heeft effect op Windows systemen door het ontwerp van Windows maar MS is niet de (directe) oorzaak van dit probleem. Als Windows ontworpen zou worden met veiligheid als uitgangspunt, dan zou CloudStrike niet nodig zijn. Dus op dat vlak wel een punt.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:13 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Zou zomaar einde verhaal voor Crowdstrike kunnen zijn, dit.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:18 schreef xzaz het volgende:
[..]
Als het over is zullen ze ook wel een bezoek krijgen van Microsoft en een audit krijgen.
Dat is altijd wel het kip en 't ei verhaal overigens.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:18 schreef TheFreshPrince het volgende:
Het heeft effect op Windows systemen door het ontwerp van Windows maar MS is niet de (directe) oorzaak van dit probleem. Als Windows ontworpen zou worden met veiligheid als uitgangspunt, dan zou CloudStrike niet nodig zijn. Dus op dat vlak wel een punt.
Ja, dat is wel een ding, hoor. Regel 1: rol nooit updates uit op vrijdag.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:16 schreef MichaelScott het volgende:
Overigens niet verkeerd dat dit op vrijdag gebeurt, kan niet inloggen dus extra vroeg aan het bier straks.![]()
Ik ben benieuwd wat dit geintje kost.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:18 schreef Tijn het volgende:
[..]
Zou zomaar einde verhaal voor Crowdstrike kunnen zijn, dit.
Dan zou ik maar snel wat bier inslaan, als de bevoorradingsbedrijven of brouwers ook gebruik maken van Crowdstrike heb je achter 2 dagen geen bier meer in de supermarkten.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:16 schreef MichaelScott het volgende:
Overigens niet verkeerd dat dit op vrijdag gebeurt, kan niet inloggen dus extra vroeg aan het bier straks.![]()
Hoezo? De klant / eindgebruiker kiest CrowdStrike.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:17 schreef wdn het volgende:
[..]
Het is Microsoft die eindverantwoordelijke is. Zij vetrouwen blijkbaar blindelings op Crowdstrike.
Omdat wij een groot IT Hub hebben?quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:17 schreef Za het volgende:
Waarom is Nederland wereldwijd het hardst getroffen?
Live map (OP?)
https://www.thousandeyes.com/outages/
Dit hele gebeuren toont maar weer eens aan hoe kwetsbaar we tegenwoordig zijn, nu letterlijk alles van computers en internet afhankelijk is.quote:
quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:19 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ja, dat is wel een ding, hoor. Regel 1: rol nooit updates uit op vrijdag.
Zou mij niet verbazen, een outage van deze omvang is ongekend. Die kunnen dadelijk opdoeken, de rechtszaken zullen ze niet overleven.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:18 schreef Tijn het volgende:
[..]
Nee en nee.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:16 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Niet onterecht. Dat ze hun updateproces zo inrichten dat dit kan gebeuren, vind ik onvergeeflijk.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:18 schreef Tijn het volgende:
[..]
Nee. Microsoft is niet verantwoordelijk voor wat jij installeert op je PC of netwerk.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:17 schreef wdn het volgende:
[..]
Hoop voor ze dat ze een heel goed dichtgetimmerde Terms of Service hebbenquote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:20 schreef Tekaschi het volgende:
[..]
Zou mij niet verbazen, een outage van deze omvang is ongekend. Die kunnen dadelijk opdoeken, de rechtszaken zullen ze niet overleven.
Dat kan.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:21 schreef Perrin het volgende:
[..]
Hoop voor ze dat ze een heel goed dichtgetimmerde Terms of Service hebben
de nodes zijn de root server (AMX is de hub naar de VS).quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:17 schreef Za het volgende:
Waarom is Nederland wereldwijd het hardst getroffen?
Live map (OP?)
https://www.thousandeyes.com/outages/
Wel fijn dat het platform dat je moet beschermen tegen deze zaken nu de veroorzaker er van is.quote:
Ik denk niet dat dat stand houdt bij een rechter. Niet in Nederland in elk geval.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:21 schreef Perrin het volgende:
[..]
Eerlijk is eerlijk, een computer die niet opstart is ook lastiger te besmetten.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:22 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Wel fijn dat het platform dat je moet beschermen tegen deze zaken nu de veroorzaker er van is.
Meestal wel, ja, is mijn ervaring hiermee. Desalniettemin kan dat toch problematisch worden afhankelijk van de reden waarom dit zo fout gelopen is, grove nalatigheid bijvoorbeeld.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:21 schreef Perrin het volgende:
[..]
Een platform dat bakken en bakken met winst opstrijkt van hun klanten.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:22 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Wel fijn dat het platform dat je moet beschermen tegen deze zaken nu de veroorzaker er van is.
Crowdstrike is niet de enige die het proces zo inregelt. Als het AI/Machine learning is wat dit veroorzaakt heeft dan hebben meerdere security bedrijven wereldwijd nu het zweet op het voorhoofd staan. In de wereld van security wordt dat ingezet zodat je niet achter de feiten aanloopt.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:20 schreef Perrin het volgende:
[..]
Niet onterecht. Dat ze hun updateproces zo inrichten dat dit kan gebeuren, vind ik onvergeeflijk.
quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:23 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Eerlijk is eerlijk, een computer die niet opstart is ook lastiger te besmetten.
Lijkt mij overdreven. Crowdstrike is dankzij haar innovatie juist zo ver gekomen. Er is momenteel geen andere partij die AI dermate inzet om aanvallen tegen te gaan.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:18 schreef Tijn het volgende:
[..]
Jawel. Deze situatie kan actief voorkomen worden door Microsoft. Hun kernel is een single point of failure.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:19 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Hoezo? De klant / eindgebruiker kiest CrowdStrike.
Daar heeft Microsoft niets mee te maken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |