abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_214720683
Ah thanks @IJsdraakje ! Ik dacht al, ik heb of geen rechten om plaatjes te plakken of er mist nog een handeling maar t was dus het tweede
pi_214720797
Ziet er imo niet verkeerd uit, al geef ik zelf de voorkeur aan wat preciezer wegen, in ieder geval voor m'n avondeten. Maar da's in mijn geval wel makkelijk, want ik weeg/woog dan alles tijdens het koken en ik eet ruwweg de helft van het totaal.

Weet je je BMR?

quote:
0s.gif Op donderdag 15 augustus 2024 15:24 schreef AccurateAllegiance het volgende:
Ik houd van groente maar ivm prikkelbaredarmsyndroom kan ik niet zo goed tegen bonen en dingen als sperziebonen.... dus dat is wel een beetje lastig soms
Herken ik, echt schijt (hihaho) irritant. :') Maar wat ik zelf wel makkelijke vulling vind, zijn dingen als komkommers, tomaten en paprika. Vooral die eerste heeft niet heel veel smaak van zichzelf, dus overheerst gerechten ook niet snel.

Wel even nieuwsgierig, gooi je inderdaad bijna 100 gram muesli in je bakje? Dan zou ik niet perse kijken naar koolhydraatarm, maar eerder wat experimenteren met wat meer fruit naast je muesli en zien hoe je je dag daarop doorkomt. Kleine aanpassingen zijn over het algemeen makkelijker naar een definitief iets om te zetten dan iets compleet nieuws.

Alcohol blijft een bitch, ik kan met een weekendje m'n brave doordeweekse dagen compleet teniet doen, dus ook zeker de moeite om je weektotaal (dus inclusief de alcohol) te bekijken en te zien waar je gemiddeld per dag op uit komt. En ja, dat kan heel confronterend zijn. :')
Jumalatkin kuolevat
Edessäni vuotavat
Olen tämän maailman loppu
Minä olen tyhjyys
pi_214720845
quote:
0s.gif Op donderdag 15 augustus 2024 15:43 schreef IJsdraakje het volgende:
Ziet er imo niet verkeerd uit, al geef ik zelf de voorkeur aan wat preciezer wegen, in ieder geval voor m'n avondeten. Maar da's in mijn geval wel makkelijk, want ik weeg/woog dan alles tijdens het koken en ik eet ruwweg de helft van het totaal.

Weet je je BMR?
[..]
Herken ik, echt schijt (hihaho) irritant. :') Maar wat ik zelf wel makkelijke vulling vind, zijn dingen als komkommers, tomaten en paprika. Vooral die eerste heeft niet heel veel smaak van zichzelf, dus overheerst gerechten ook niet snel.

Wel even nieuwsgierig, gooi je inderdaad bijna 100 gram muesli in je bakje? Dan zou ik niet perse kijken naar koolhydraatarm, maar eerder wat experimenteren met wat meer fruit naast je muesli en zien hoe je je dag daarop doorkomt. Kleine aanpassingen zijn over het algemeen makkelijker naar een definitief iets om te zetten dan iets compleet nieuws.
Ik zal het eens goed wegen... kan misschien wel minder dan.

Idd tomaten paprika komkommer is mijn go to. Maar die word je ook wel es zat he 😉 en ik reageer er ook niet altijd goed op.

En ja die alcohol... ik zal het eens braaf bijhouden en naar de week kijken. (Als ik durf...)
pi_214720921
Het blijft lastig met die darmen die lolnope zeggen tegen aardig wat voeding ja, op een gegeven moment weet je de veilige dingen wel. :')
Jumalatkin kuolevat
Edessäni vuotavat
Minä olen tyhjyys
pi_214720942
quote:
0s.gif Op donderdag 15 augustus 2024 15:58 schreef IJsdraakje het volgende:
Het blijft lastig met die darmen die lolnope zeggen tegen aardig wat voeding ja, op een gegeven moment weet je de veilige dingen wel. :')
Echt he?
"Voeg extra bonen toe aan je voeding, dan heb je meer eiwitten" leuke tip maar niet voor mij 🙈
pi_214720975
quote:
0s.gif Op donderdag 15 augustus 2024 16:01 schreef AccurateAllegiance het volgende:

[..]
Echt he?
"Voeg extra bonen toe aan je voeding, dan heb je meer eiwitten" leuke tip maar niet voor mij 🙈
Met pds kan je beperkt wel bepaalde peulvruchten eten: https://fodmapfoodies.nl/(...)ens-je-fodmap-dieet/
Spoilers!
pi_214721052
quote:
1s.gif Op donderdag 15 augustus 2024 16:07 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Met pds kan je beperkt wel bepaalde peulvruchten eten: https://fodmapfoodies.nl/(...)ens-je-fodmap-dieet/
Dat geldt helaas voor mij niet, ook niet in kleine hoeveelheden. Jammer want ik ben dol op linzensoep!
Heb destijds het fodmapdieet gedaan dus heb een goed beeld van wat ik wel en niet kan eten.
pi_214721118
quote:
0s.gif Op donderdag 15 augustus 2024 16:17 schreef AccurateAllegiance het volgende:

[..]
Dat geldt helaas voor mij niet, ook niet in kleine hoeveelheden. Jammer want ik ben dol op linzensoep!
Heb destijds het fodmapdieet gedaan dus heb een goed beeld van wat ik wel en niet kan eten.
Wat jammer zeg. Ik heb het ook gedaan en kan gelukkig wel peulvruchten verdragen. Helaas geen ui en knoflook dus dat rendangpakket van jou kan ik wel vergeten.

Over je lijstjes. Ik zie wel wat laaghangend fruit. Uiteraard je cornetto en snoep. Die acaidrops, kan je die niet vervangen met echt fruit? Kan je je sinaasappelsap halveren? Sap heeft sowieso nauwelijks toegevoegde waarde.

Kan je kaas zelf snijden? Dat is meestal een stuk dunner dan voorgesneden. Een plak voor twee boterhammen, dubbel dus) is ook vast een optie. Twee eetlepels om in te bakken is nogal veel.

O, en 100 gram muesli is echt heel veel.

Edit: er staat geen 100g muesli in je lijst. Dat staat wel in een andere post.
Spoilers!
pi_214721339
Ik heb even 100 gram muesli afgewogen maar dat is inderdaad wel meer dan ik er normaal in doe inderdaad. Waarschijnlijk de helft of zo? Zal het morgenochtend eens goed wegen.

Die acaidrops waren een experimentje dus als die op zijn wordt het weer blauwe bessen of frambozen of een banaan ofzo.

De cornetto was wel een mini cornetto 😉

[ Bericht 16% gewijzigd door AccurateAllegiance op 15-08-2024 17:06:43 ]
pi_214721911
Stomme vraag, maar eet je die hoeveelheden omdat je honger hebt of omdat je dat nou eenmaal altijd zo doet?

Ik heb al 8 weken niet bepaald goed opgelet. Eerst omdat het mentaal en fysiek bagger ging en daarna vakantie. Dinsdag eerste dag weer thuis en meteen weer in het strengere regiem. Vandaag voor het eerst in 4 weken weer gesport. Rustig opbouwen, want helaas is mijn energielevel laag en mijn longen zijn nog steeds niet goed bezig.
Maar toch duizelig aan het einde van de ochtend, te weinig gegeten....dus daar moet ik sportdagen beter op letten.

Lijstje van gisteren:
O: lactosevrije magere kwark met bosbessen en frambozen
T: grapefruit en 1 banaan
L: 2 volkoren boterhammen met 2 roereieren en gerookte zalm
T: LU crackertjes en een appel
D: pasta met veel groente, rundergehakt en passata, komkommer en paprika ernaast
T: Lactosevrije kwark met honing
Veel water gedronken en 2 kleine, slappe koffie (8 weken geen koffie op....die vielen ineens niet goed meer dus weer uitproberen)

Vandaag:
O: lactosevrije magere kwark met bosbessen en frambozen
T: banaan meteen na het sporten
L: 2 volkoren boterhammen met huttenkase, italiaanse ham en 1 gekookt ei. Daarnaast nog 1 gekookt ei, radijsjes en een stuk komkommer
T: een Naked reep
D: verse groente soep en wellicht een stuk volkoren stokbrood erbij, wederom rauwkost ernaast
T: in principe weer kwark en anders een appel

Het sporten is nu met name lastig, ik kan niet verder opbouwen en sport voor mijn gevoel op een nogal laag pitje. Maar ik blijf wel trouw gaan, dan maar op lager tempo.

Ik mag/moet van mezelf vrijdag over 3 weken op de weegschaal. Ik hoop dat de schade van de afgelopen weken redelijk ingelopen te hebben. Ik merk dat ik nare cijfers op de weegschaal nu 'niet aan kan'.
pi_214722189
quote:
1s.gif Op donderdag 15 augustus 2024 16:26 schreef Lucky_Strike het volgende:

O, en 100 gram muesli is echt heel veel.

Edit: er staat geen 100g muesli in je lijst. Dat staat wel in een andere post.
Klopt, de 100g had ik teruggerekend van de genoemde hoeveelheid calorieën in het lijstje (355kcal voor 100g, dus 319kcal zal zo'n 90g zijn). :Y

Ik was vooral even nieuwsgierig naar hoe accuraat de lepels waren. :P
Jumalatkin kuolevat
Edessäni vuotavat
Minä olen tyhjyys
pi_214722348
quote:
1s.gif Op donderdag 15 augustus 2024 18:15 schreef IJsdraakje het volgende:

[..]
Klopt, de 100g had ik teruggerekend van de genoemde hoeveelheid calorieën in het lijstje (355kcal voor 100g, dus 319kcal zal zo'n 90g zijn). :Y

Ik was vooral even nieuwsgierig naar hoe accuraat de lepels waren. :P
Dat dacht ik al :)
Spoilers!
pi_214728674
Even nog wat vragen beantwoorden.

Ik weet mijn BMR niet.

Ik eet deze hoeveelheden niet per se omdat ik honger heb denk ik.
Maar als ik bvb geen kh eet tijdens de lunch krijg ik een soort crash om 16.00 uur en heel erg honger.
Ik eet wel snel dus dan eet je misschien ook gauw te veel?
pi_214728683
Een zeer onverwachte drop van 1 kg vanmorgen. Want ben 2 dagen westen uit eten. Wel opgelet/ eerste keuzes gemaakt. Woensdag was AYCE tapas dus toen overdag gevast. Gisteren 3 gangen maar gekozen voor carpaccio, biefstuk en koffie. Dus lekker genoten maar wel bewust. Maar een drop van een kg (die ik normaal toch al niet vaak heb) zeker niet verwacht. Nouja fijn. Weer een extra teken dat uit eten en afvallen prima samen kan.

O: kwark
S: krachttraining
L: 2 boterhammen, 2 eieren, plakje ham, beetje 30+ kaas
T: 2 kiwi’s
D: ‘pizza’ gemaakt op Libanees brood met parmaham (is echt mijn go to ‘pizza’ eten a 500 kcal)
S: 75 min boksen
T: proteīne chocolademousse, aardbeien
pi_214728700
Ontbijt vanochtend was:
50 gram muesli 177 kcal
Yoghurt 228 gram 114 kcal
Fruit 80 gram 64 kcal
Sinaasappelsap 200 ml 90 kcal

Totaal
445 kcal
60 gram kh

Vind ik nog vrij veel aan kcal of is dat normaal voor een ontbijt?
pi_214728718
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2024 10:22 schreef AccurateAllegiance het volgende:
Even nog wat vragen beantwoorden.

Ik weet mijn BMR niet.
Misschien goed om eens naar te kijken. Kan wel een goede richtlijn geven over hoeveel je kan eten, rekening houdend met je beweging natuurlijk. Hoe staat het daar mee?
Ter vergelijking, ik ben iets langer (172 cm) en eet nu zo rond de 1750 kcal (soms iets meer, soms iets minder). Wil het nu langzaam gaan opvoeren naar 2000 omdat ik langzaam wil gaan voor meer spier ipv minder vet.
pi_214728738
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2024 10:26 schreef AccurateAllegiance het volgende:
Ontbijt vanochtend was:
50 gram muesli 177 kcal
Yoghurt 228 gram 114 kcal
Fruit 80 gram 64 kcal
Sinaasappelsap 200 ml 90 kcal

Totaal
445 kcal
60 gram kh

Vind ik nog vrij veel aan kcal of is dat normaal voor een ontbijt?
Ik denk voor een gemiddeld persoon best oké. Ik zou zelf als eerste de sinaasappelsap skippen en vervangen met water/thee/koffie. En inderdaad eens kijken of er opties zijn om je muesli te vervangen voor een iets kcal armere variant. Stel dat je de muesli naar 130 kcal ofzo kan krijgen en de sap weglaat zit je nog maar op 308 kcal. Of juist wat meer yoghurt om het iets vullender te maken.
pi_214728848
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2024 10:29 schreef Pinuts het volgende:

[..]
Misschien goed om eens naar te kijken. Kan wel een goede richtlijn geven over hoeveel je kan eten, rekening houdend met je beweging natuurlijk. Hoe staat het daar mee?
Ter vergelijking, ik ben iets langer (172 cm) en eet nu zo rond de 1750 kcal (soms iets meer, soms iets minder). Wil het nu langzaam gaan opvoeren naar 2000 omdat ik langzaam wil gaan voor meer spier ipv minder vet.
Ik sport nu niet veel en beweeg niet heel veel ivm een blessure (kan niet lang wandelen helaas), maar toen ik nog 2x in de week naar de sportschool ging, was het niet anders of zo.
Ik ga 1x per week een half uurtje zwemmen maar dat zal niet heel veel zoden aan de dijk zetten. Verder fiets ik overal naartoe. En ben net terug van een kampeervakantie waar je toch elke dag ruim over de 10.000 stappen zet.

En als ik sport ben ik heel snel overbelast dus sportschool krachttraining of crossfit (allemaal meer dan een jaar geprobeerd) levert me vooral langdurige blessures op. Ik ben niet heel goed in elkaar gezet denk ik 😉
pi_214728854
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 augustus 2024 10:33 schreef Pinuts het volgende:

[..]
Ik denk voor een gemiddeld persoon best oké. Ik zou zelf als eerste de sinaasappelsap skippen en vervangen met water/thee/koffie. En inderdaad eens kijken of er opties zijn om je muesli te vervangen voor een iets kcal armere variant. Stel dat je de muesli naar 130 kcal ofzo kan krijgen en de sap weglaat zit je nog maar op 308 kcal. Of juist wat meer yoghurt om het iets vullender te maken.
Koffie drink ik daarna. De sinaasappelsap zit nogal in mn systeem merk ik... krijg het er moelijk uit.
pi_214728860
Bedankt trouwens voor alle meedenken, dat helpt me.
pi_214729213
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2024 10:50 schreef AccurateAllegiance het volgende:
Bedankt trouwens voor alle meedenken, dat helpt me.
Bewustwording hielp voor mij enorm. Dingen die ik achteloos at en stiekem best veel kcal bevatten. Ik heb het een aantal maanden in detail bijgehouden, nu doe ik dat niet meer. Ik weet nu wel wat ik op een dag binnen mag hebben en op sportdagen eet ik meer.

Soms zijn de kleine aanpassingen al heel wat, zoals die sinaasappelsap, probeer het eens op vaste dagen te skippen en kijk wat het doet. Je suikerinname wordt dan ook minder wat eetaanvallen tegengaat. Op dagen dat ik meer suiker eet, heb ik einde van de dag ook moeite om niet te gaan snaaien.
  vrijdag 16 augustus 2024 @ 13:08:06 #122
242690 IJsdraakje
Womansplainer
pi_214729926
Zo'n 400-500kcal aan ontbijt vind ik niet perse te veel, hangt ook van de rest van de dag af en van wat je een prettig moment vindt om te eten. De een heeft liever meer eetmomenten, dan is wat minder bij ontbijt/lunch/avondeten verstandig, een ander eet liever 1 of 2 keer per dag. Kan allemaal. Wel wat gekleurd door m'n "eigen" hoeveelheden, want wat groter, maar 400-500 is ongeveer een derde van m'n BMR, dus helemaal prima voor één van m'n drie maaltijden. :P

Wat ik zelf ook altijd wel een goede vind, is mezelf afvragen of ik eet omdat ik echt trek heb of omdat het gewoonte, dorst of verveling is. Meestal is het geen echte trek namelijk. :')
Jumalatkin kuolevat
Edessäni vuotavat
Minä olen tyhjyys
pi_214730031
BMR via zo'n online calculator komt op 1478 uit. Dat is niet veel...
pi_214730043
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2024 13:08 schreef IJsdraakje het volgende:

Wat ik zelf ook altijd wel een goede vind, is mezelf afvragen of ik eet omdat ik echt trek heb of omdat het gewoonte, dorst of verveling is. Meestal is het geen echte trek namelijk. :')
Dat probeer ik ook ja. Meer voelen. Is sowieso een ding dus daar ben ik verder ook mee aan het werk.
pi_214730146
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2024 13:20 schreef AccurateAllegiance het volgende:
BMR via zo'n online calculator komt op 1478 uit. Dat is niet veel...
Maar dat is als je alleen maar op een bed ligt en niks doet. Dus niet eten, niet naar de wc, helemaal niks. Gewoon 'in level blijven'. Dus ik zou er ook even een opzoeken die je activiteiten niveau meeneemt (calorie behoefte berekenaar) en dat een beetje als richtpunt nemen. En dan daar mee gaan experimenten of het te veel of te weinig is.
Althans, zo ben ik begonnen. En nee, je hoeft echt niet je hele leven kcal te tellen. Maar gewoon even een weekje ofzo om voor jezelf inzicht te krijgen welke voedingsmiddelen veel kcal kosten en misschien weinig 'opleveren'.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')