abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 4 januari 2025 @ 18:53:09 #271
277627 Seven.
We are Borg.
pi_216174474
OK, mijn plannen waren dus om langzamerhand gezonde gewoontes in te voeren.

Fietsen naar de sportschool: ga ik doen zodra de versnelling gefixt is, fiets staat nu bij de fietsenmaker.

Water of zwarte koffie ipv cappuccino: gaat maandag beginnen.

Water ipv icetea green: ik denk dat ik daarmee max 50 kcal per dag uit mijn dieet haal en ik drink het echt heel makkelijk en graag. Ik denk ook niet dat ik dan meer water ga drinken. Voelt een beetje als lood om oud ijzer dus dit plan laat ik weer varen.

Ik overweeg wel om m'n kwarkontbijt aan te passen. Daarmee haal ik 300 kcal binnen, wat op zich niet eens slecht is. Maar omdat het lekkere smaakjes zijn, is het meer koolhydraten. Met Griekse yoghurt is het aantal kcal hetzelfde naar de samenstelling gezonder.

Meer tussendoortjes: die schuif ik nog even voor me uit wegens gebrek aan inspiratie.

Ozempic plan: er zijn afval programma's onder medische begeleiding waarmee ik het op basis van BMI + gezondheidsklachten wel zou kunnen krijgen. Maar zo'n 6 maanden programma kost 1000 euro en dan nog de kosten voor de medicatie zelf. Ondertussen is er trouwens sinds 2 maanden ook Mounjaro op de markt. Dit is ontwikkeld voor gewichtsverlies, en schijnbaar nog effectiever dan Ozempic/Wegovy. Ik hou de optie in m'n achterhoofd, mocht ik vastlopen.

Huisarts wilde me niet zien trouwens :+ , ik kon volgens de assistente net zo goed direct bij een diëtist aankloppen.
Resistance is futile.
  zaterdag 4 januari 2025 @ 18:54:09 #272
277627 Seven.
We are Borg.
pi_216174486
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2025 18:39 schreef Pinuts het volgende:
Is bij jullie in de sportschool ook de januari drukte aan de gang? Vandaag kon je echt over de hoofden lopen. Benieuwd hoe lang het duurt...
Geen merkbare toename! Ik was een beetje verbaasd.
Resistance is futile.
pi_216175024
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 januari 2025 18:53 schreef Seven. het volgende:

Ik overweeg wel om m'n kwarkontbijt aan te passen. Daarmee haal ik 300 kcal binnen, wat op zich niet eens slecht is. Maar omdat het lekkere smaakjes zijn, is het meer koolhydraten. Met Griekse yoghurt is het aantal kcal hetzelfde naar de samenstelling gezonder.
Begrijp ik goed dat je nu kwark met smaakjes eet? Waarom dan switchen naar Griekse yoghurt en niet naar “gewone” kwark? Meer eiwitten, vult goed.
  zaterdag 4 januari 2025 @ 19:49:11 #274
277627 Seven.
We are Borg.
pi_216175107
quote:
7s.gif Op zaterdag 4 januari 2025 19:41 schreef Serinde het volgende:

[..]
Begrijp ik goed dat je nu kwark met smaakjes eet? Waarom dan switchen naar Griekse yoghurt en niet naar “gewone” kwark? Meer eiwitten, vult goed.
Klopt! Ik vind Griekse yoghurt lekkerder :+ , maar ik ga ff etiketten vergelijken. Goed idee wel!
Resistance is futile.
pi_216175578
Tussendoortjes: voor Seven :)
Haverrepen/pindarepen als je dat lekker vind.
Boterhammetje gerookte kipfilet.
Cracker met appelstroop.
Beschuit met jam.
Ossenworst met komkommer _O_ .
Rauwkost van tomaten/komkommer/blauwe kaas/tonijn uit water met balsamico-azijn :9
Kalamata olijven met wat noten (niet te veel want veel kcal.)
Blokjes kaas met zongedroogde tomaatjes.
Fruit van 2 of 3 soorten fruit.
Volkoren toastje met eisalade.
  zaterdag 4 januari 2025 @ 21:06:54 #276
277627 Seven.
We are Borg.
pi_216176151
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2025 20:27 schreef Blues het volgende:
Tussendoortjes: voor Seven :)
Haverrepen/pindarepen als je dat lekker vind.
Boterhammetje gerookte kipfilet.
Cracker met appelstroop.
Beschuit met jam.
Ossenworst met komkommer _O_ .
Rauwkost van tomaten/komkommer/blauwe kaas/tonijn uit water met balsamico-azijn :9
Kalamata olijven met wat noten (niet te veel want veel kcal.)
Blokjes kaas met zongedroogde tomaatjes.
Fruit van 2 of 3 soorten fruit.
Volkoren toastje met eisalade.
Ossenworst :9~
Olijven :9~
Kaas :9~
Pindarepen lijkt me wel iets om zelf te maken :9~
Volkoren toastjes
Fruitsalade (maar dan wel vers)
Resistance is futile.
pi_216176220
Die rode en gele puntpaprika's zijn ook goddelijk op een boterham met kipfilet en mosterd :9~
pi_216176390
Een “handje nootjes” is 20 stuks ongebrande / niet geroosterde noten met een ‘l’ : bijv. walnoten, hazelnoten, amandelen heten gezond.
  zaterdag 4 januari 2025 @ 21:27:18 #279
277627 Seven.
We are Borg.
pi_216176406
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 januari 2025 21:26 schreef AnneX het volgende:
Een “handje nootjes” is 20 stuks ongebrande / niet geroosterde noten met een ‘l’ : bijv. walnoten, hazelnoten, amandelen heten gezond.
Hehe, niet meer hele vuisten vol dus :+
Resistance is futile.
pi_216176421
quote:
7s.gif Op zaterdag 4 januari 2025 21:27 schreef Seven. het volgende:

[..]
Valt dat tegen?
pi_216176460
quote:
7s.gif Op zaterdag 4 januari 2025 21:27 schreef Seven. het volgende:

[..]
Ik denk dat er hooguit tien noten in mijn hand past _O-

Of is het twee handen bij elkaar zoals je als kind met pepernoten deed?
pi_216176486
Als je kcal in de gaten houdt moet je geen handen vol noten eten _O-
pi_216176528
Ik eet sowieso geen tussendoortje :)

En ik probeer kcalrijke eiwitbronnen ook te vermijden

En geen dierlijke producten (niet dat noten dieren zijn)

En alleen hartig beleg op brood
  zaterdag 4 januari 2025 @ 21:48:12 #284
277627 Seven.
We are Borg.
pi_216176668
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 januari 2025 21:29 schreef AnneX het volgende:

[..]
Valt dat tegen?
Mwah, op zich.. zo vaak eet ik geen noten maar ik heb wel enorme bodem drift dus als het zakje 500 gram pinda's bevat, dan gaan ze ook op :+ .
Resistance is futile.
pi_216176712
Bodemdrift mooi woord en herkenbaar

Gelukkig niet met alles :)
pi_216176719
Ik heb net mn weekmenu gemaakt en mn hele daglijstje voor maandag (moet nog wat boodschappen doen morgen ervoor).

Uitgangspunten die ik komende tijd aan wil houden: op weekbasis gemiddeld 1500kcal per dag, 1x per week zalm/haring, op weekbasis gemiddeld tussen 2-6 gram zout (=0.8-2.4 gram natrium) per dag, op weekbasis gemiddeld niet meer dan 35% kcal vet totaal (58gr bij 1500kcal) en niet meer dan 10% kcal verzadigd vet (16,6gr bij 1500kcal) per dag, op weekbasis gemiddeld minstens 25 gram vezels per dag, minstens 250g groente per dag en minstens 2st fruit per dag. Deze dingen ivm gezondheid en een klein beetje willen afvallen. Ik zal er heus niet elke week helemaal binnen vallen, dat is oké, maar ik vind dit voor de basis wel mooi uitgangspunt. Een deel hiervan zit ook sowieso al in mijn eetpatroon, dus het is ook niet dat alles nu anders moet om hieraan te voldoen ;)

Lijst maandag:
O: skyr naturel, tarwezemelen, lijnzaad, hennepzaad, tasty basics muesli, banaan
L: 3 volkoren boterhammen met cottage cheese en tomatentapenade, snacktomaatjes
D: Japanse wokgroente, zalm, volkoren pandan rijst, lepel sojasaus minder zout
T: kiwi, klein handje nootjes (walnoten, cashewnoten, amandelen, +-5g elk)

1514 kcal, 55.7g vet waarvan 8g verzadigd vet, 36.6g vezels, 1g natrium
pi_216176853
Vanaf dinsdag ga ik weer lijstjes doen

Maandag jarig. Dus dan ga ik gourmetten en gun mezelf nog wat lekkers

Dinsdag weer streng aan de slag
Wandelen en op mijn voeding letten
pi_216179347
Met je verjaardag mag je inderdaad zeker even jezelf wat meer gunnen.

Mijn lijstje/plan voor vandaag:
O: kwark
S: 75 min boksen
L: 2 boterhammen, 2 Eieren, plakje Ham, beetje 30+ kaas
T: Appel en 2 mandarijnen
D: tonijntataki, rijst en wokgroente met wat chilisaus
T: 20 gr chocolade
pi_216179530
Ja en dan heb ik de motivatie ook om dinsdag weer normaal te doen

Dinsdag:
O.) 2 boterhammen vegan paté
L.) 2 boterhammen vegan paté
D.) Rijst, groenterestjes van de gourmet en proteïne (vis of vegadingetjes) restjes van de gourmet

Dus eigenlijk vrij standaard en gezond. Misschien vervang ik twee keer paté voor sandwichspread of hummus. Dat die ik dinsdag wel.
Dinsdag ook weer netjes vegan, ja ooh ik eet eens per jaar vis, weiger ik me teveel schuldig over te voelen
pi_216181141
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2025 08:35 schreef ChildoftheStars het volgende:
Ja en dan heb ik de motivatie ook om dinsdag weer normaal te doen

Dinsdag:
O.) 2 boterhammen vegan paté
L.) 2 boterhammen vegan paté
D.) Rijst, groenterestjes van de gourmet en proteïne (vis of vegadingetjes) restjes van de gourmet

Dus eigenlijk vrij standaard en gezond. Misschien vervang ik twee keer paté voor sandwichspread of hummus. Dat die ik dinsdag wel.
Dinsdag ook weer netjes vegan, ja ooh ik eet eens per jaar vis, weiger ik me teveel schuldig over te voelen
Ik zou wel wat fruit ergens tussen proppen :)
  zondag 5 januari 2025 @ 17:52:05 #291
277627 Seven.
We are Borg.
pi_216184382
In zag net op insta een recept voor wolkenbrood voorbij komen :9~ , mooi alternatief voor brood.

3 eieren
100gr volle kwark
1 tl oregano
1 tl tijm
Peper
Zout
0,5 tl bakpoeder

Oven op 180c voor verwarmen. Eieren splitsen, eiwitten stijf kloppen tot je pieken trekt. Mix de kwark met het eigeel, de kruiden en het bakpoeder. Spatel het eiwit er voorzichtig doorheen, met een soeplepel schep je 6 bollen op de bakplaat (met bakpapier). 15-20 minuten bakken.

Vervolgens iets van roomkaas, kipfilet en avocado erop. Of hüttenkäse (ben ik gek op).
Resistance is futile.
pi_216185725
Ik ben wel een beetje moedeloos wat betreft sporten. Eerst had ik een overbelaste scheenbeenspier en nu dat eindelijk weg is, is de pees boven mijn knieschijf ontstoken. Dit terwijl ik echt al maanden rustig aan doe vanwege de klachten. Ik fiets in de sportschool en doe rug, buik en schouderspier oefeningen en wat rustige beenspier dingen.

Ik wil knallen! Maar ja... mijn lichaam dus niet.

Afgelopen 2 weken waren 'leve de lol', ik heb totaal niet opgelet, we hadden als gezin eindelijk eens een relaxte vakantie en dat wilde ik ten volle beleven. MAAR morgen start het regime weer.

Voor morgen:
O: kwark met honing en wat zaden
T (na het sporten): banaan
L: Zelfgemaakte tonijnsalade en wat leftover groentesoep
T: notenreep
D: pasta met kip, courgette en pesto
T: kwark met fruit

D: veeeeel water en 2 kopjes zwarte koffie
Sporten: sportschool, kijken wat lukt }:|
pi_216191036
Ik meld me ook maar weer eens hier :)
Grootste winst valt hier te halen in minder alcohol drinken. Afgelopen 2 maanden bijna elke dag wel iets gedronken :+
Verder in december ook veelste weinig groente/fruit gegeten dus dat moet ook beter.

Lijstje voor vandaag:
L: 2 mini empanades en 3 mini baos (dit moest nog op)
D: vega chicken tenders, zoete aardappelfriet en appelmoes
T: proteïne toetje en blauwe bessen
pi_216191340
Uiteraard 6 januari en er is alweer taart op kantoor :'). Niks genomen overigens want ik vond het de kcal niet waard. Ik probeer eigenlijk altijd alleen iets te nemen als het iets zelfgemaakt is waar ik ook echt zin in heb en niet zo'n supermarktvlaai.

Lijstje van vandaag:
O: kwark
L: 2 pistolets met rauwe ham, proteinetoetje
D: lasagne
T: 2 Mandarijnen, proteine chocolademousse
  maandag 6 januari 2025 @ 20:54:04 #295
277627 Seven.
We are Borg.
pi_216195363
Ik zit te kijken naar Natrena. Heeft dit wel zin met 385kcal per 100 gram? 88g koolhydraten waarvan 5,1g suikers. Wat zijn die koolhydraten dan?

Ik vergelijk even met 100g honing:
304kcal koolhydraten, 82g suiker.

En gewoon suiker: 385 kcal op 100g suiker.

Ik gebruik zelf weinig suiker, meestal ga ik voor honing. Maar is er qua samenstelling iets te halen door dat te vervangen door Natrena?
Resistance is futile.
  maandag 6 januari 2025 @ 21:00:07 #296
277627 Seven.
We are Borg.
pi_216195517
O: vanillekwark en chocoladekwark
L: wit pistoletje gezond, bakje groentesoep, gekookt eitje
T: appel
D: verse erwtensoep met rookworst
T: er komt zo nog Daim tevoorschijn, ik mag er 4 van mezelf

Verder 3 glazen icetea en zwarte koffie.
Resistance is futile.
pi_216195800
quote:
7s.gif Op maandag 6 januari 2025 20:54 schreef Seven. het volgende:
Ik zit te kijken naar Natrena. Heeft dit wel zin met 385kcal per 100 gram? 88g koolhydraten waarvan 5,1g suikers. Wat zijn die koolhydraten dan?

Ik vergelijk even met 100g honing:
304kcal koolhydraten, 82g suiker.

En gewoon suiker: 385 kcal op 100g suiker.

Ik gebruik zelf weinig suiker, meestal ga ik voor honing. Maar is er qua samenstelling iets te halen door dat te vervangen door Natrena?
Ik kijk voor dit soort vragen altijd ff hier:
https://mobiel.voedingscentrum.nl/encyclopedie/zoetstoffen.aspx
pi_216196161
@Seven. Ligt er denk ik met name aan hoeveel je het gebruikt, en wat er verder aan voedingsstoffen in zit.
Als je 50gr honing per dag eet dan is vervangen door iets met minder suikers waarschijnlijk wel positief voor je gezondheid (zolang er geen andere meuk in zit). Als je een theelepeltje per dag ervan eet, denk ik niet dat daar nou echt veel winst in zit.

Mijn lijst werd uiteindelijk wat anders vandaag. Niet alles was bij de winkel op voorraad.

S: 1u personal training (incl 2x dextro)
L: 2 volkoren boterhammen met cottage cheese light en tomatentapenade
T: skyr, tarwezemelen, tasty basics muesli, banaan, restje pure xxl hagelslag, 15g walnoten/amandelen/cashewnoten
D: zalm, broccoli, woknoedels, beetje ketjap
T: kiwi gold

1473 kcal, 32.7g vezels, 90g eiwit, 56g vet waarvan 9g verzadigd, 746mg natrium (1.9g zout). 260g groente en 2 stuks fruit.
Daarnaast ook 1 zakje macrogol, 187mg natrium.

Uiteindelijk dus alsnog best wel mooi uitgekomen. Had iets meer mogen zijn gezien het sporten, maar had niet zo heel veel eetlust vandaag.
pi_216196557
Pure XXL hagelslag :9~ :9~ :9~
pi_216197440
quote:
1s.gif Op maandag 6 januari 2025 21:41 schreef Blues het volgende:
Pure XXL hagelslag :9~ :9~ :9~
Ik vind melk eigenlijk lekkerder, maar daarom haal ik -als ik het haal- juist puur :+ nog steeds wel lekker, maar minder neiging om uit te schieten ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')