Vertel mij wat… kost me al weken. Lijkt nu eindelijk redelijke verbetering in te komenquote:Op dinsdag 23 juli 2024 18:39 schreef Tjacka het volgende:
Nou hardlopen met een verkoudheidje of misschien covidje was geen mega succes.
Ik was met 15 minuten weer thuis. De NEK-check niet goed toegepast, niet gelezen dat je met een kuchje ook thuis moet blijven.quote:Op dinsdag 23 juli 2024 19:24 schreef YUR het volgende:
[..]
Vertel mij wat… kost me al weken. Lijkt nu eindelijk redelijke verbetering in te komen
Heb je een race in gedachten?quote:Op dinsdag 23 juli 2024 19:38 schreef Pinuts het volgende:
Ik heb afgelopen editie de Nijmeegse 4 daagse gelopen. Dit was dan ook een trainingsdoel van mij dit jaar. Echter, nu deze voorbij is merk ik dat ik eigenlijk toch al snel weer opzoek wil naar een nieuw doel. Ik speel met de gedachte van een marathon, echter, ik heb nooit (serieus) hardgelopen. Hoe lang zou ik erover doen om van 0 (al sport ik wel 5x per week) naar een marathon op te bouwen? Is dit fysiek veel zwaarder/anders dan de 4 daagse?
Andere (niet hardloopgerelateerde) leuke sportieve uitdagingen mogen ook als tips. Ben me nog een beetje aan het orienteren. Een Iron Man staat ook nog ooit op het lijstje, maar dat gaat nog wel even duren.
Mee eens, hardlopen doet heel wat anders met je lichaam en kun je dus niet zo sec 1 op 1 vergelijken puur op afstand.quote:Op dinsdag 23 juli 2024 19:56 schreef Piperidine het volgende:
Ga eerst eens een 10k of halve marathon wedstrijd doen en kijk of je het leuk vindt.
Dat is toch die run van Hilversum naar…Driebergen ofzo? Of was dit een racequote:Op zaterdag 20 juli 2024 19:11 schreef Evangelion het volgende:
Vandaag Utrechtse Heuvelrug Trail gelopen (32k). Helemaal naar de gallemiezen, gadverdamme.
Ik liep van Rhenen naar Driebergen maar je hebt ook Driebergen naar Hilversum (of andersom) idd.quote:Op dinsdag 23 juli 2024 23:09 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Dat is toch die run van Hilversum naar…Driebergen ofzo? Of was dit een race
Ah ja die staat nog op mijn lijst een keer te doen. Moet dan wel met mn loopmaat wiens horloge zo’n route kan laden of zelf een ander horloge hebben. Lijkt me met smartphone te veel gedoequote:Op dinsdag 23 juli 2024 23:21 schreef Evangelion het volgende:
Marathon is makkelijker btw, hoef je niet 4 dagen walgelijk vroeg op.
[..]
Ik liep van Rhenen naar Driebergen maar je hebt ook Driebergen naar Hilversum (of andersom) idd.
rhenen - https://www.mudsweattrails.nl/ns_utrechtse_heuvelrug_trail/
hilversum - https://www.mudsweattrails.nl/ns-verlengde-heuvelrug-trail/
Oke, maar dat is nu jij getraind bent in het hardlopen. Zonder specifieke training is voor de meeste mensen 21km hardlopen echt niet te doen, terwijl wandelen altijd wel lukt, hoogstens met wat blaren.quote:Op woensdag 24 juli 2024 11:09 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Ik vind een halve marathon hardlopen meestal makkelijker dan een 20km wandelen eerlijk gezegd, puur omdat het korter duurt.
Idd. Misschien onderschat ik ‘t ook maar ik zie dan die Vierdaagse beelden en dan denk ik ja leuk, t kost gewoon veel tijd maar het is uiteindelijk gewoon wandelen. Als t moet lukt je dat morgen, afgezien van wellicht een blaar.quote:Op woensdag 24 juli 2024 11:36 schreef La_Tramposa het volgende:
[..]
Oke, maar dat is nu jij getraind bent in het hardlopen. Zonder specifieke training is voor de meeste mensen 21km hardlopen echt niet te doen, terwijl wandelen altijd wel lukt, hoogstens met wat blaren.
Mwa ook 40-50km wandelen vergt training om je lichaam te laten wennen aan die aanslag op je ledematen natuurlijk.quote:Op woensdag 24 juli 2024 11:55 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Idd. Misschien onderschat ik ‘t ook maar ik zie dan die Vierdaagse beelden en dan denk ik ja leuk, t kost gewoon veel tijd maar het is uiteindelijk gewoon wandelen. Als t moet lukt je dat morgen, afgezien van wellicht een blaar.
Terwijl ik nu niet morgen een marathon zou kunnen denk ik, dat kost echt training.
Als je het zonder spierpijn etc wilt doen wel, maar de kans op blessures is toch wel een stuk kleiner dan met hardlopen. Groot verschil is de schokbelasting, bij hardlopen is de impact bij het neerkomen 3x je lichaamsgewicht.quote:Op woensdag 24 juli 2024 12:00 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Mwa ook 40-50km wandelen vergt training om je lichaam te laten wennen aan die aanslag op je ledematen natuurlijk.
Maar bij veel marathons is cut-off tijd tegenwoordig dermate ruim, dat dat ook wel moet lukken, je hoeft bij de meeste marathons tegenwoordig echt niet het hele stuk hard te lopen om binnen de tijd te finishen. Ik zou echt meer opkijken tegen volgende week een vierdaagse lopen, 4x 50km, dan wanneer ik dit weekend een marathon zou moeten doen met een cut-off van 6-7 uur. Of misschien zelfs een dag 50km op de vierdaagse, aangezien je dan voor 5 uur 's ochtends moet starten.quote:Op woensdag 24 juli 2024 11:55 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Idd. Misschien onderschat ik ‘t ook maar ik zie dan die Vierdaagse beelden en dan denk ik ja leuk, t kost gewoon veel tijd maar het is uiteindelijk gewoon wandelen. Als t moet lukt je dat morgen, afgezien van wellicht een blaar.
Terwijl ik nu niet morgen een marathon zou kunnen denk ik, dat kost echt training.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |