Dat weet ik, ik bedoelde beide munten (ik ben uit '79 weet heel goed wat een rijksdaalder is ). Groter in diameter, maar ze waren lichter en dunner.quote:Op dinsdag 16 juli 2024 22:35 schreef Farenji het volgende:
[..]
Met een 5 gulden munt (diameter 23.5 mm) moest ik het destijds een hele week uitzingen, als zakgeld. Een knaak was overigens een rijksdaalder, 50 stuivers, oftewel 2 gulden 50. En die was groter dan een 2 eurostuk (29 mm vs 25.75mm)
5 gulden was idd heel dik, dikker dan rijksdaalder of 2 euro munt. Ik had vroeger zo'n penny spaarpot, waar je munten in gooide en die kwamen dan obv de dikte automatisch in het juiste vak terecht. Maar de 5 gulden kon ie nog niet mee omgaan, dus die moest je dan maar in het papiergeld vak stoppen. Daar kreeg ik wel beetje ocd van.quote:Op dinsdag 16 juli 2024 22:38 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
Dat weet ik, ik bedoelde beide munten (ik ben uit '79 weet heel goed wat een rijksdaalder is ). Groter in diameter, maar ze waren lichter en dunner.
Een 5 gulden munt voelde gewoon meer substantieel.
Ik denk dat het een combinatie van de legering en de dikte was die ze zo massief deed voelen.
Klopt ja, hoewel de 2 oudere dames achter de kassa hier in het dorp dat nog wel doen.quote:Op dinsdag 16 juli 2024 22:10 schreef mascara-klodder het volgende:
[..]
Zo herkenbaar![]()
Terugtellen doen de caissières ook niet meer aan, hedentendage.
de oude Engelse ponden leken heel erg op de 5 guldenmunt, maar die zijn sinds een paar jaar een beetje hoekig gemaakt helaas.quote:Op dinsdag 16 juli 2024 22:23 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
sorry, gulden. Die koper/goud kleurige rakkers. En een knaak/2 euro munt voelt een stuk dunner en lichter in mijn herinnering.
Een rijksdaalder woog 10g (dikte: 2.25mm). 5 gulden woog 9.25g (dikte: 2.76mm), was nikkel met een dunne bronscoating.quote:Op dinsdag 16 juli 2024 22:38 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
Dat weet ik, ik bedoelde beide munten (ik ben uit '79 weet heel goed wat een rijksdaalder is ). Groter in diameter, maar ze waren lichter en dunner.
Een 5 gulden munt voelde gewoon meer substantieel.
Ik denk dat het een combinatie van de legering en de dikte was die ze zo massief deed voelen.
Thanks voor de info. Was een knaak toch zwaarder.quote:Op woensdag 17 juli 2024 12:06 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Een rijksdaalder woog 10g (dikte: 2.25mm). 5 gulden woog 9.25g (dikte: 2.76mm), was nikkel met een dunne bronscoating.
Size-weight illusion, als twee voorwerpen (ongeveer) evenveel wegen, dan lijkt het kleinste zwaarder.quote:Op woensdag 17 juli 2024 12:08 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
Thanks voor de info. Was een knaak toch zwaarder.
Heb me destijds halfdood gegeten aan Haribo kikkertjes. een stuiver per stuk in het zwembadquote:Op dinsdag 16 juli 2024 22:46 schreef vul_maar_in het volgende:
vond laatst een dubbeltje.
Hij leek zo klein. Herinneringen aan het houten zwembadloket om met drie van die rakkers een schuimblok te halen.
Kwartje gebruik ik nog wel eens om aan te geven dat iets bijna niks kost. Waarschijnlijk vooral omdat kwartje wel lekker klinkt denk ik.quote:
Aluminium-brons is een van de lelijkste muntlegeringen. Deze munten worden ook lelijk oud.quote:Op woensdag 17 juli 2024 10:23 schreef Nielsch het volgende:
[..]
de oude Engelse ponden leken heel erg op de 5 guldenmunt, maar die zijn sinds een paar jaar een beetje hoekig gemaakt helaas.
[ afbeelding ]
Dat was pas vanaf 1969, tussen 1954 en 1966 woog een rijksdaalder 15 gram, tussen 1815 en 1940 zelfs 25 gram (tot 1898 94,5% zilver, daarna tot 1966 72% zilver). Inflatie is van alle tijden.quote:Op woensdag 17 juli 2024 12:06 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Een rijksdaalder woog 10g (dikte: 2.25mm). 5 gulden woog 9.25g (dikte: 2.76mm), was nikkel met een dunne bronscoating.
Mwa: "maar" 22 karaat goud. Doe mij maar Wiener Philimoniker of Maple Leaves: meer goud per munt/tube/box.quote:
Twee affoe is een barkiequote:Op woensdag 17 juli 2024 12:57 schreef nostra het volgende:
Meier wel. Kwartje ook (terwijl die er niet meer zijn). Dubbeltje en stuiver niet.
De gulden was lang niet zo sterk als de Euro en het waren ook wel tijden van minder inflatie waarin je het met kleinere x bedragen best wel even kon uitzingen voor de genoemde periode. Anders had je wel meer ontvangen.quote:Op dinsdag 16 juli 2024 22:35 schreef Farenji het volgende:
[..]
Met een 5 gulden munt (diameter 23.5 mm) moest ik het destijds een hele week uitzingen, als zakgeld. Een knaak was overigens een rijksdaalder, 50 stuivers, oftewel 2 gulden 50. En die was groter dan een 2 eurostuk (29 mm vs 25.75mm)
Ja je kan het wel relativeren maar de struggle was real. Ik moest soms echt heel lastige keuzes maken, sommige dingen kon ik me gewoon vaak niet veroorloven, bijvoorbeeld coca cola, dan moest ik noodgedwongen terugvallen op 3es cola. Het waren harde tijden.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 10:42 schreef Beathoven het volgende:
[..]
De gulden was lang niet zo sterk als de Euro en het waren ook wel tijden van minder inflatie waarin je het met kleinere x bedragen best wel even kon uitzingen voor de genoemde periode. Anders had je wel meer ontvangen.
Bij 3es knalde de inhoud vanwege het koolzuur bijna door je oren naar buiten.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 10:57 schreef Farenji het volgende:
[..]
Ja je kan het wel relativeren maar de struggle was real. Ik moest soms echt heel lastige keuzes maken, sommige dingen kon ik me gewoon vaak niet veroorloven, bijvoorbeeld coca cola, dan moest ik noodgedwongen terugvallen op 3es cola. Het waren harde tijden.
Ik ben op school wel eens gepest omdat ik O'Hara schoenen had, van de Bristol.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 11:04 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Bij 3es knalde de inhoud vanwege het koolzuur bijna door je oren naar buiten.
Het was wel echt de scholierencola. Ik weet niet of het nog bestaat trouwens.
Over inflatie gesproken. Ik weet nog dat we een methode voor Engels hadden waarin een regel stond "I am rich man, so I will visit Bristol" (de plaats Bristol in het VK is blijkbaar een dure) en dat wij zoiets hadden van '???' met die winkel in gedachte.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |