Mikeytt | dinsdag 16 juli 2024 @ 19:27 |
https://nos.nl/artikel/25(...)asisscholen-kritisch'basisscholen kritisch'. Het jarenlang negeren van de problemen die leraren veroorzaken met hun onjuiste studieadviezen zijn de reden dat dit systeem moest worden ingevoerd. ![]() Verder wel vermoeiend dat we dit nog steeds bestempelen als 'hoger/lager' studieadvies. Het is simpelweg een ander studieadvies. Nu zeggen ze in feite dat een vmbo'er minder kansrijk is dan een havist, wat natuurlijk simpelweg denigrerend is. Nog niet gesproken over dat idiote systeem waarin 12-jarigen al worden ingedeeld in een bepaald niveau. Geen enkel ander land waar dit gebeurd ![]() | |
SymbolicFrank | dinsdag 16 juli 2024 @ 19:38 |
Dus in plaats van testen of die kinderen wel kunnen lezen, schijven en rekenen, wat toch een groot probleem is, moeten ze allemaal naar de universiteit? Dus de middelbare school is nu een uitbreiding van de lagere geworden en het niveau van de universiteiten moet verder omlaag totdat iedereen slaagt? | |
Mikeytt | dinsdag 16 juli 2024 @ 19:43 |
Wie zegt dat? Het artikel gaat over een doorstroomtoets. Veel kinderen krijgen een lager studieadvies omdat ze zwart zijn, of Fatima heten. Deze doorstroomtoets is een middel om ze toch in een passende studierichting te zetten. Verder ook onnodig. Creëer een middelbare school zonder niveau, net zoals letterlijk alle andere ontwikkelde landen ter wereld. | |
SymbolicFrank | dinsdag 16 juli 2024 @ 19:49 |
Dat ben ik met je eens. Maar het is meer van: "ja, ook zij moeten naar de universiteit", dan "op welke opleiding horen die kinderen nu thuis?" En ja, ze moeten iedereen gelijk behandelen, maar als je kinderen hebt die nog maar net in Nederland zijn, dan kan een lager niveau terecht zijn. En eigenlijk moet je dan accepteren dat niet iedereen gelijk is, waar nodig bijles geven en de slimmerds bij elkaar zetten. Zo hebben we straks ook nog bouwvakkers die niet uit Polen (of Afrika) komen. En ja, dan moeten we natuurlijk ook wat aan de salarissen doen. Om te beginnen dat minimumloon flink omhoog en de toeslagen afschaffen. | |
EttovanBelgie | dinsdag 16 juli 2024 @ 19:51 |
![]() | |
Mikeytt | dinsdag 16 juli 2024 @ 19:55 |
Eens, maar dan moet het wel een passend studieadvies zijn. Leraren gaven mensen met een migratieachtergrond vaak een lager advies met dezelfde cito scores. We hebben bouwvakkers nodig, maar liever niet door de mensen die graag tandarts willen worden die kant op te forceren. | |
Mikeytt | dinsdag 16 juli 2024 @ 19:57 |
Wegkijken en het probleem negeren is wel zo makkelijk uiteraard. Dit is gewoon iets dat onderzoek heeft aangetoond. Mensen met een migratieachtergrond krijgen disproportioneel vaak te maken met een studieadvies dat naar 'beneden' is bijgesteld. Was ook de conclusie van de onderwijsinspectie: https://www.onderwijsinsp(...)r+onderwijs+2023.pdf | |
TweedeKlum | dinsdag 16 juli 2024 @ 19:58 |
Neuh, eerder omdat ze simpelweg onvoldoende taalniveau hebben wat niet raar is aangezien ze alleen op school Nederlands spreken en lezen. Daar zit het probleem. Dergelijke ouders zie je ook zelden op de 10minutengesprekken of op voorlichtingsavonden voor de middelbare school die op de basisschool georganiseerd worden. Daarnaast, wel eens van het leerlingenvolgsysteem gehoord? Vanaf groep 1 wordt de ontwikkeling van een kind getoetst, het uiteindelijke advies is echt geen verrassing maar ja, als je je niet verdiept in je kind en haar school houdt het gewoon op. | |
EttovanBelgie | dinsdag 16 juli 2024 @ 20:04 |
Vlug, stuur alle basisschooldocenten op diversiteitscursus. | |
HowardRoark | dinsdag 16 juli 2024 @ 20:17 |
Het valt te betwijfelen of dit een goede ontwikkeling is. De realiteit is dat nu eenmaal niet iedereen geschikt is voor havo/vwo en daarna het hoger onderwijs. Tegenwoordig worden er eigenlijk al veel te veel jongeren in die richting gestuurd wat A) zorgt voor een daling in het niveau van zulke niveaus en B) een groot gebrek creëert aan praktisch opgeleide mensen. Er moet juist meer waardering komen voor praktische beroepen, het imago van het (v)mbo moet op de schop en ook moet het salaris voor zulke beroepen omhoog. Iedereen richting het hoger onderwijs sturen is niet de oplossing. Kinderen met een migratieachtergrond kunnen daarmee te maken krijgen omdat zij een taalachterstand hebben en de cultuur thuis niet strookt met de Westerse cultuur, waardoor een gedegen fundament en een waardering voor onderwijs ontbreekt. | |
Alpha0 | dinsdag 16 juli 2024 @ 21:34 |
Het probleem zou tot zekere hoogte opgelost zijn als het schooladvies niet bindend is. Prima als je met je MAVO advies naar het VWO gaat, stoot je wel je neus als het te moeilijk blijkt. | |
Momo | dinsdag 16 juli 2024 @ 21:37 |
Maar als teveel kinderen naar het VWO gaan die daar de toetsen niet halen, worden die daar waarschijnlijk makkelijker. | |
Alpha0 | dinsdag 16 juli 2024 @ 21:38 |
Niet de toetsen makkelijker maken dus. | |
Magister_Artium | dinsdag 16 juli 2024 @ 21:41 |
Je bedoelt net als in Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, België en Frankrijk? Nog iets: in al die andere landen heb je wel een brede onderbouw, maar vanaf je 14e mag je wel gaan nadenken wat je toekomst wordt, en of die meer theoretisch of praktisch wordt. Het grootste probleem zijn ouders die het niet kunnen hebben dat hun kind geen kampioen is. | |
SymbolicFrank | dinsdag 16 juli 2024 @ 22:50 |
Of die er van uit gaan, dat hun kind geen kampioen kan worden. | |
Magister_Artium | dinsdag 16 juli 2024 @ 23:12 |
Inderdaad, geen kampioen zonder cum laude vwo. Alsof het vwo de business class van het onderwijs is. En alsof je na je 12e geen kans meer hebt. Terwijl je na je havo of vwo prima een praktische opleiding kunt doen, of tussentijds af kunt stromen als de theorie toch te ingewikkeld blijkt te zijn (jammer dat de onderwijsinspectie scholen hierop afrekent - zelfs een leerling die na de brugklas latijn laat vallen en atheneum vervolgens met keurige cijfers afrondt). En andersom zijn er studenten, zelfs docenten, aan onze universiteiten, die op het vmbo zijn begonnen. Het enige wat ertoe doet, is dat je eruit haalt wat erin zit. Luiheid is geen grondrecht. Plezier is mooi, maar met alleen plezier is nog niemand rijk geworden. Toegegeven, mijn ervaring met zes jaar lesgeven was wel dat er meer orde heerste in een havo- of vwo-klas dan in een vmbo-klas. Maar dan zie ik vooral mogelijkheden voor een verbeterd klimaat op vmbo-scholen. | |
KvanG | dinsdag 16 juli 2024 @ 23:12 |
@Mikeytt vindt dat xenofoob | |
Hexagon | dinsdag 16 juli 2024 @ 23:56 |
Ik vind een onafhankelijke toets wel goed. Een leraar is nooit 100% objectief en kan een bepaalde bias hebben. DUs dan is zo'n toets een contragewicht. | |
Beathoven | woensdag 17 juli 2024 @ 07:44 |
Mijn leraar van groep 7 had zijn eigen dochter in de klas die beslist een zetje mee kreeg want hij etaleerde altijd de familienaam met een flinke schouderklop als ze een prestatie leverde. Het hele pad van de basisschool lang kwam hij geregeld even binnen om te zeggen “dat is een echte [familienaam]” Wat volgens mij ook een ongezonde bias voor andere leerkrachten opleverde die ‘m te vriend moesten houden. De kring van vrienden en vriendinnen van zijn dochter waren duidelijk medefavoriet. Daarbuiten sabelde hij degenen buiten de cirkel die niet goed presteerden neer met dat er niet veel bij zat, ook richting de ouders, wat niet heel erg motiverend was voor leerlingen die even een zetje nodig hebben. Het was niet het type leraar dat ik tegenwoordig zie, welke meer een balans probeert aan te brengen. Ik weet ook niet wat tegenwoordig de policy is, maar eind ‘80, begin ‘90 kon dit nog. Het lijkt me tegenwoordig dat zoons, dochters en andere directe familie van een leerkracht in een sleutelgroep (voor de peutergroep lijkt het me niet zo relevant) beter een andere school kunnen zoeken. [ Bericht 4% gewijzigd door Beathoven op 17-07-2024 08:24:22 ] | |
Lenny77 | woensdag 17 juli 2024 @ 08:06 |
België heeft ook niveauverschillen vanaf 12j. Vroeger 4, nu 2. En vanaf 14j wordt dit nog eens gesplitst in 4 niveau's. | |
Tekaschi | woensdag 17 juli 2024 @ 08:15 |
Niet alleen Fatima, ook gewoon Wesley of Dennis krijgen een lager advies omdat ze niet uit de juiste gezinnen komen. Had zelf Havo niveau, leraar adviseerde VBO niveau omdat ik dan bijles nodig had voor Nederlands en dat konden mijn ouders niet betalen. Ging vooral over de kosten die het met zich meebracht, herinner mij het gesprek nog goed. De kinderen uit het mindere gedeelte van de buurt kregen allemaal VBO niveau en de kinderen uit het betere deel Havo of hoger. | |
Beathoven | woensdag 17 juli 2024 @ 08:22 |
De kinderen die een hoger advies krijgen zijn meestal ook de kinderen die, inderdaad, door rijkere ouders al helemaal klaargestoomd zijn als project. Wanneer je ook kijkt naar bepaalde celebrities, dan zijn dit vaak degenen die door de naam de connecties al hadden in de wieg tot degenen door wie het bad al helemaal is klaargezet door de ouders. Dit voorkom je nooit 100% omdat het deels ook is hoe de wereld gewoon werkt. Maar ik vind dat een overheid hier altijd wat in moet proberen te modereren om met wat steun dat extra zetje te geven aan degenen die dat kunnen gebruiken. | |
Hexagon | woensdag 17 juli 2024 @ 08:35 |
Het is eigenlijk weer gewoon naar hoe het was. Vroeger had je ook het advies van de leraar, die de leerling kent, en het advies van het CITO, dat de leerling niet kent. Als die met elkaar in een lijn liggen dan kun je er vanuit gaan dat het klopt. Als ze enorm afwijken dan is er reden tot nadenken. | |
Tekaschi | woensdag 17 juli 2024 @ 08:36 |
Voor kinderen uit betere gezinnen is ook meer tijd en geld om te helpen. Mijn ouders waren niet de slimste mensen, hardwerkend dat wel maar je had geen steun aan ze als het ging om de wat ingewikkeldere zaken. Daarbij werden wij, in onze buurt, elke dag de straat op getrapt. Pap wou rust want hij werkte hard, dit was voor veel kinderen in mijn buurt niet anders. Wij leefden meer op straat dan binnen. Waar de kinderen uit de betere gedeeltes zelden buiten te vinden waren, die zaten dan te leren of bleven vooral in hun bubbel met "gelijkgestemden". Het klopt dat mensen met de naam Fatima een achterstand hebben, er wordt thuis geen Nederlands gesproken, de ouders zullen ook niet in staat zijn om te helpen bij het huiswerk en zeer goed dat ze dit benoemen. Alleen moeten ze niet de andere mensen in die buurten vergeten, die in exact dezelfde positie als Fatima zitten, die ook een achterstand hebben door hun thuissituatie maar geen aandacht krijgen omdat ze niet Fatima heten. Zo spraken wij ook geen Nederlands thuis, wij spraken dialect. Kinderen uit betere gezinnen krijgen gewoon meer kansen, dat is een feit, en daar heeft afkomst en huidskleur niet veel mee te maken, want een Fatima uit een betere buurt met geïntegreerde ouders die de taal spreken en een fatsoenlijke baan hebben heeft ook gewoon meer kansen dan een Dennis of Wesley uit een achterbuurt. Ik geloof dat als elk kind dezelfde kansen kreeg, dezelfde middelen en dezelfde steun/begeleiding dat de overgrote meerderheid een veel hoger niveau aankan. Maar daar zit dan ook meteen het probleem, als 90% afstudeert op een hoger niveau hebben we later geen monteurs, kassamedewerkers, loodgieters, tegelzetters, stratenmakers etc. Lagere klassen moeten in stand gehouden worden anders stort de economie in elkaar. Het is alleen als je bij zo'n lagere klasse hoort je heel wat harder moet werken en vechten om eruit te komen. En voor de bühne geven ze dan wat extra aandacht voor kinderen uit allochtone gezinnen terwijl ze de meerderheid in die positie die vooralsnog in dit land niet allochtoon is doodzwijgen. | |
Alpha0 | woensdag 17 juli 2024 @ 08:58 |
Als er een land is waar je alle kansen krijgt om op je niveau te kunnen leren is het Nederland wel. Laten we nu even niet doen alsof dat niet zo is. Dat er een sterke correlatie is tussen opleidingsniveau ouders en dat van de kinderen betekent natuurlijk niet dat ze niet de kans krijgen om op elk niveau te kunnen leren. Iemand als Marjolein Moorman doet voorkomen alsof dat wel zo is. Heel hinderlijk als een (PvdA) politicus een beetje een logica hanteert uit een ander universum. ![]() | |
arvensis | woensdag 17 juli 2024 @ 09:14 |
![]() | |
arvensis | woensdag 17 juli 2024 @ 09:15 |
Mooi topic weer. Witte mannen die vertellen dat er geen discriminatie bestaat. ![]() | |
Beathoven | woensdag 17 juli 2024 @ 09:28 |
Maar als je deze toets laat doen onder supervisie van een ouderwetse leerkracht die iemand als leerling de grond in boort en anderen op een voetstuk zet, dan zul je mogelijk ook daarin door factoren niet helemaal een uitslag krijgen die dit systeem goed laat werken en drukt zo'n leerkracht er alsnog een grote stempel op. Dan zou je alweer moeten kijken of het onder supervisie van een meer aanmoedigende leerkracht beter gaat. | |
Magister_Artium | woensdag 17 juli 2024 @ 09:43 |
Dat bedoelde ik met mijn opmerking. Duitsland en Zwitserland ook, al verschilt de invulling per deelstaat resp. kanton. Overigens kan ik me voorstellen dat er verschillen zijn tussen Vlaanderen en Wallonië qua onderwijssysteem. | |
111210 | woensdag 17 juli 2024 @ 09:53 |
Hoe zie je dit voor je dan? Want er zijn gewoon verschillen in niveaus bij kinderen. Daarnaast doet de een er langer over dan de ander om uiteindelijk het zelfde papiertje te halen. | |
111210 | woensdag 17 juli 2024 @ 09:57 |
Ja leuk voor de rest van de klas en de docenten die daarmee met de gebakken peren zit omdat er een aantal zitten die het allemaal niet aan kunnen en meer begeleiding en uitleg nodig hebben. Zou dan eerder in het eerste jaar een algemeen jaar doen, vanaf het 2e jaar ga je het eigen niveau in. Geen idee hoe dit nu is maar toen ik 25 jaar geleden naar de havo ging hoefde het allemaal niet voor mij en zat ik in de 2e gewoon op het vmbo, om vervolgens via een mbo alsnog naar het hbo te gaan. | |
Magister_Artium | woensdag 17 juli 2024 @ 10:10 |
Het verschilt per school, maar het fenomeen ‘brugklas’ bestaat nog steeds. Sommige scholen delen al meteen op niveau in, maar kijken door het jaar heen naar eventuele overstapmogelijkheden. Andere scholen hebben dakpanklassen, dus met twee niveaus door elkaar heen, soms zelfs met cijfers op beide niveaus. En vanaf klas 2 zijn er mogelijkheden om op of af te stromen. Zoals ik gisteren al zei, bemoeien schoolinspecties zich actief met dit verloop door de school erop af te rekenen, alsof de school nalatig is in het begeleiden van een leerling die bij nader inzien een verkeerde keuze heeft gemaakt. Elke opstroom is een plusje, elke afstroom een minnetje. Van gymnasium naar atheneum is ook een minnetje. Dus een gymnasiumbrugklas is aan de beurt, als een derde van de klas het niveau prima aankan, maar Latijn niet hun ding is. | |
Cruzinats | woensdag 17 juli 2024 @ 10:27 |
Ik had een hele hoge CITO score, maar op de middelbare school bakte ik er niks van. Wat moet je nou eigenlijk kunnen voor zo'n CITO toets kunnen tegenwoordig? Een beetje hoofdrekenen, begrijpend lezen, grammatica en inzicht toch? Als je dat in groep 8 nog niet snapt dan moeten de ouders de ambities maar een beetje bijstellen. De middelbare school is waar de echte uitdaging begint met allemaal nieuwe vakken zoals frans, duits, wiskunde, natuurkunde en scheikunde. Daarnaast ook de hele bende zelf moeten plannen. | |
Eightyone | woensdag 17 juli 2024 @ 10:42 |
Havo-vwo-brugklas, vervolgens een niet bijzonder presterende havo-leerling, en in klas 4 en 5 nog net niet bezweken (o.a. door boekenlijsten). Vervolgens mbo gaan doen. Over die uitdaging en dat plannen heb je gelijk. Een belangrijke verandering: je krijgt voortaan huiswerk. | |
Cruzinats | woensdag 17 juli 2024 @ 10:47 |
Tegenwoordig krijgen kinderen op de basisschool al huiswerk, toentertijd op mijn dorpsschool kregen we dat ook nog niet idd. | |
Eightyone | woensdag 17 juli 2024 @ 10:48 |
Het geeft iig een reëler beeld van een kind, als het dat in groep 8 (en eventueel 7) ook al krijgt. | |
Glazenmaker | woensdag 17 juli 2024 @ 11:29 |
Ik had een overspannen basisschool leraar in groep 8 die mij een keer minutenlang af heeft lopen zeiken tegenover de hele klas. Vmbo advies erbij gekregen. Cito score was ruim vwo dus als gulden middenweg naar de havo gegaan. Heb daar 5 jaar lang geen fuck uitgevoerd. Daardoor nooit geleerd om hard te studeren en dat werd op de uni wel een probleem. Vanuit die persoonlijke lens heb ik grote moeite met basisschool leraren die vooraf al beginnen te zeiken dat ze niet serieus genomen worden. | |
HowardRoark | woensdag 17 juli 2024 @ 12:03 |
Kun je deze reactie ook verder onderbouwen? Op deze manier kan ik er niets mee. Rare post. Ik zie A) niemand beweren dat discriminatie niet zou bestaan en B) lijkt het mij op een anoniem online forum lastig af te leiden wat de huidskleur en het geslacht van users precies is. | |
Gia | woensdag 17 juli 2024 @ 12:23 |
Komt nog bij dat kinderen ook kunnen stapelen. Als ze de hersens ervoor hebben, maar niet direct naar een Havo kunnen, is er niets mis met de route Vmbo, Mbo, Hbo, i.p.v. Havo, Hbo. | |
icecreamfarmer_NL | woensdag 17 juli 2024 @ 12:24 |
Ik maak mij hier ook zorgen, zeker nu ik lees dat er niet 1 centrale cito toets is. Dit gaat zorgen voor een verdere deflatie van schoolniveaus. | |
icecreamfarmer_NL | woensdag 17 juli 2024 @ 12:28 |
Dit klinkt herkenbaar. Onze school was een fusie van een kakschool en ene school uit een arbeiderswijk die opgeheven werd. Splitsing was heel duidelijk in de adviezen te zien. De resultaten trouwens ook veel van de kinderen met een hoog advies presteerden meh en degene met ene laag advies (waaronder moi) presteerden veel beter. Blij dat ik een brede brugklas gedaan heb. | |
EttovanBelgie | woensdag 17 juli 2024 @ 13:01 |
Deze zin geeft aan dat jij in ieder geval zelf discrimineert. | |
HowardRoark | woensdag 17 juli 2024 @ 13:37 |
Sociaal geograaf Josse de Voogd heeft overigens al eens gekeken naar de gebieden in Nederland waar er sprake is van dan wel een overadvisering of een onderadvisering. De regio's met de meeste gevallen van onderadvisering zijn nu niet de plekken waar de meeste kinderen of jongeren een migratieachtergrond zitten. | |
Haushofer | woensdag 17 juli 2024 @ 13:42 |
Ik ben met mijn mavo-havo advies ook naar het vwo gegaan en uiteindelijk gepromoveerd in de theoretische natuurkunde. Docenten zitten er wel eens naast, en ja, er spelen allerlei zaken mee die soms een objectieve kijk in de weg zitten. Maar dat soort anekdotes betekent niet dat we basisschooldocenten niet meer serieus moeten nemen. | |
Glazenmaker | woensdag 17 juli 2024 @ 14:03 |
Dat zegt ook helemaal niemand, maar een objectieve toets als tweede optie naast een mens met emoties en vooroordelen vind ik een heel groot goed. Leraren die daar moeite mee hebben krijg ik jeuk van. | |
Korenfok | woensdag 17 juli 2024 @ 14:06 |
collega: LTS leerling,niveau b-c, toen mbo-3,mbo-4, hbo en 4 jaar geleden cumlaude afgestudeerd uni (alles binnen de gestelde termijnen). Intelligentie of goed kunnen leren, heeft ook met groeien van de hersenen te maken en met trainen van de hersenen., het ene kind is langer en kan op de basisschool heel hard rennen, een ander groeit minder hard, maar kan later ook heel hard rennen, door trainen en ontwikkeling been spieren. het is gewoon niet in een vat gegoten. en overheid moet geen zaken instellen om mensen maar op 12 jarige leeftijd te veroordelen tot loonwekker, keukenhulp (niks mis met deze beroepen, maar dwing mensen er niet toe) | |
Korenfok | woensdag 17 juli 2024 @ 14:10 |
maar als je kijkt naar flevoland, zitten de laagste sociaal economische status wijken van Nederland, dus afkomst is blijkbaar heel bepalend. Zelfde geld voor de veluwe, domme boeren, en de leraren (in mijn tijd althans) kwamen vaak van buiten. | |
matspontius | woensdag 17 juli 2024 @ 14:14 |
Heb je ook bronnen voor deze nogal vergezochte bewering? Het is verder heel simpel. Begrijpend lezen is extreem belangrijk, eigenlijk voor alle vakken op de middelbare school. Als je de taal dus niet goed beheerst en begrijpend lezen niet op een goed niveau onder de knie hebt kun je beter een niveau lager beginnen. Sterker nog, ik denk dat doorstromen naar een hoger niveau beter is voor je zelfvertrouwen dan afdalen naar een lager niveau!! [ Bericht 6% gewijzigd door matspontius op 17-07-2024 14:21:05 ] | |
Magister_Artium | woensdag 17 juli 2024 @ 21:56 |
Nog een probleem: de basisschool is een startbewijs voor de middelbare. Ouders op allerlei niveaus zien nog wel eens over het hoofd dat je naar school gaat om er slimmer vandaan te komen, niet om een paar jaar te shinen hoe geweldig je bent. | |
matspontius | woensdag 17 juli 2024 @ 22:01 |
Slimmer qua kennis maar ook zeker op sociaal niveau. Want dat laatste ontbreekt overduidelijk bij de huidige jeugd! | |
Eightyone | donderdag 18 juli 2024 @ 05:27 |
Dat shinen viel wel mee, zijn ze veel te nuchter voor. De stof op de basisschool leek gewoon best makkelijk, maar op de een of andere manier ging dat verloren zodra ik de middelbare school betrad. De kloof leek best groot. Ze vragen bij veel vakken opeens inzicht van je (ook erg handig bij boekenlijsten), en daar was op die leeftijd nou niet echt veel van aanwezig. [ Bericht 14% gewijzigd door Eightyone op 18-07-2024 05:55:59 ] |