'basisscholen kritisch'. Het jarenlang negeren van de problemen die leraren veroorzaken met hun onjuiste studieadviezen zijn de reden dat dit systeem moest worden ingevoerd.quote:Hogere schooladviezen na nieuwe doorstroomtoets, basisscholen kritisch
Driekwart van de groep 8-leerlingen die bij de doorstoomtoets beter scoorden dan het advies van hun leerkracht, hebben ook daadwerkelijk een hoger schooladvies gekregen. Dat blijkt uit onderzoek van het ministerie van Onderwijs, dat bekeek hoe scholen omgingen met de doorstroomtoets die achtstegroepers begin dit jaar voor het eerst maakten.
De doorstroomtoets heeft de centrale eindtoets vervangen en moet de kansengelijkheid bevorderen. Aan de toetsen zelf is niet zoveel veranderd. Het grote verschil is dat leerkrachten nu verplicht zijn om zogenaamd 'kansrijk' te adviseren. Als een leerling de toets beter heeft gemaakt dan verwacht moeten zij het definitieve schooladvies naar boven bijstellen.
Volgens het ministerie van Onderwijs tonen de cijfers aan dat de doorstroomtoets bijdraagt aan meer kansengelijkheid. "Het moet voor je schooladvies niet uitmaken waar je woont of hoeveel diploma's je ouders hebben", zegt staatssecretaris Paul (VVD). "Ik ben heel blij dat de doorstroomtoets daar sterk aan blijkt bij te dragen."
Alsnog naar praktijkonderwijs
Uit de nieuwe cijfers blijkt ook dat het aantal adviezen voor het praktijkonderwijs en vmbo-basis is gedaald, met 10 procent om 3 procent. Leerkrachten deelden vooral meer dubbele adviezen uit, met name voor havo/vwo (4 procent). Het aantal definitieve schooladviezen voor het vwo bleef min of meer gelijk.
De Sectorraad Praktijkonderwijs sprak in het voorjaar zijn zorgen uit over de "forse" daling van het aantal leerlingen dat naar het praktijkonderwijs gaat, terwijl kinderen daar vaak later alsnog terechtkomen.
"Sinds het 'kansrijk' adviseren is geïntroduceerd, krijgen we heel veel kinderen die vanuit het vmbo komen", zegt voorzitter Nicole Teeuwen. "Die waren dan in eerste instantie kansrijk geadviseerd naar het vmbo en komen dan vaak teleurgesteld bij onze scholen. Ze hebben het gevoel dat ze gefaald hebben."
Afwijkende resultaten
Achtstegroepers kregen in het voorjaar te horen hoe ze de doorstroomtoets hadden gemaakt. Omdat de resultaten in veel gevallen afweken van de voorlopige schooladviezen, ontstond er onrust op scholen. Schoolleiders uitten hun twijfels over de betrouwbaarheid van de toetsmethode. De PO-raad, de koepel voor basisscholen, toonde zich verbaasd over de niveauverschillen.
Kansarm en kansrijk
De afgelopen jaren nam de kansenongelijkheid in het Nederlandse onderwijs toe. De kansen van kinderen worden steeds nadrukkelijker beïnvloed door onder meer de sociaaleconomische positie, de sociale omgeving en de taalvaardigheid van de ouders.
Met andere woorden: kinderen uit gezinnen waarvan ouders goed Nederlands spreken en waar genoeg hulp, kennis en/of geld is om kinderen te ondersteunen hebben meer kans op een betere opleiding dan de 'kansarme' kinderen voor wie dat niet geldt. Ook vooroordelen en discriminatie kunnen leiden tot minder kansen.
De PO-raad deed vorige maand zelf onderzoek naar de resultaten van de doorstroomtoets en concludeerde dat er te grote verschillen zitten tussen de zes doorstroomtoetsen waar scholen uit kunnen kiezen. Dit heeft volgens de basisschoolkoepel ook invloed op het advies dat leerlingen krijgen. Daardoor draagt de toets volgens de organisatie niet bij aan meer kansengelijkheid.
Het College voor Toetsen en Examens, dat de kwaliteit van de toetsen bewaakt, zegt dat de resultaten van de toetsen wel vergelijkbaar zijn. Leerlingen kunnen bij alle zes de testen vrijwel dezelfde score behalen, aldus het college.
Dat scholen zelf kunnen kiezen uit verschillende aanbieders van de doorstroomtoets, was een wens van de Tweede Kamer. Zo zouden scholen hun keuzevrijheid behouden.
Dus in plaats van testen of die kinderen wel kunnen lezen, schijven en rekenen, wat toch een groot probleem is, moeten ze allemaal naar de universiteit?quote:Op dinsdag 16 juli 2024 19:27 schreef Mikeytt het volgende:
https://nos.nl/artikel/25(...)asisscholen-kritisch
[..]
'basisscholen kritisch'. Het jarenlang negeren van de problemen die leraren veroorzaken met hun onjuiste studieadviezen zijn de reden dat dit systeem moest worden ingevoerd.
Verder wel vermoeiend dat we dit nog steeds bestempelen als 'hoger/lager' studieadvies. Het is simpelweg een ander studieadvies. Nu zeggen ze in feite dat een vmbo'er minder kansrijk is dan een havist, wat natuurlijk simpelweg denigrerend is.
Nog niet gesproken over dat idiote systeem waarin 12-jarigen al worden ingedeeld in een bepaald niveau. Geen enkel ander land waar dit gebeurd
Wie zegt dat? Het artikel gaat over een doorstroomtoets. Veel kinderen krijgen een lager studieadvies omdat ze zwart zijn, of Fatima heten.quote:Op dinsdag 16 juli 2024 19:38 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dus in plaats van testen of die kinderen wel kunnen lezen, schijven en rekenen, wat toch een groot probleem is, moeten ze allemaal naar de universiteit?
Dus de middelbare school is nu een uitbreiding van de lagere geworden en het niveau van de universiteiten moet verder omlaag totdat iedereen slaagt?
Dat ben ik met je eens. Maar het is meer van: "ja, ook zij moeten naar de universiteit", dan "op welke opleiding horen die kinderen nu thuis?" En ja, ze moeten iedereen gelijk behandelen, maar als je kinderen hebt die nog maar net in Nederland zijn, dan kan een lager niveau terecht zijn. En eigenlijk moet je dan accepteren dat niet iedereen gelijk is, waar nodig bijles geven en de slimmerds bij elkaar zetten.quote:Op dinsdag 16 juli 2024 19:43 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Wie zegt dat? Het artikel gaat over een doorstroomtoets. Veel kinderen krijgen een lager studieadvies omdat ze zwart zijn, of Fatima heten.
Deze doorstroomtoets is een middel om ze toch in een passende studierichting te zetten.
Verder ook onnodig. Creëer een middelbare school zonder niveau, net zoals letterlijk alle andere ontwikkelde landen ter wereld.
quote:Op dinsdag 16 juli 2024 19:43 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Wie zegt dat? Het artikel gaat over een doorstroomtoets. Veel kinderen krijgen een lager studieadvies omdat ze zwart zijn, of Fatima heten.
Deze doorstroomtoets is een middel om ze toch in een passende studierichting te zetten.
Verder ook onnodig. Creëer een middelbare school zonder niveau, net zoals letterlijk alle andere ontwikkelde landen ter wereld.
Eens, maar dan moet het wel een passend studieadvies zijn.quote:Op dinsdag 16 juli 2024 19:49 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dat ben ik met je eens. Maar het is meer van: "ja, ook zij moeten naar de universiteit", dan "op welke opleiding horen die kinderen nu thuis?" En ja, ze moeten iedereen gelijk behandelen, maar als je kinderen hebt die nog maar net in Nederland zijn, dan kan een lager niveau terecht zijn. En eigenlijk moet je dan accepteren dat niet iedereen gelijk is, waar nodig bijles geven en de slimmerds bij elkaar zetten.
Zo hebben we straks ook nog bouwvakkers die niet uit Polen (of Afrika) komen.
En ja, dan moeten we natuurlijk ook wat aan de salarissen doen. Om te beginnen dat minimumloon flink omhoog en de toeslagen afschaffen.
Wegkijken en het probleem negeren is wel zo makkelijk uiteraard.quote:
Neuh, eerder omdat ze simpelweg onvoldoende taalniveau hebben wat niet raar is aangezien ze alleen op school Nederlands spreken en lezen. Daar zit het probleem. Dergelijke ouders zie je ook zelden op de 10minutengesprekken of op voorlichtingsavonden voor de middelbare school die op de basisschool georganiseerd worden.quote:Op dinsdag 16 juli 2024 19:43 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Vlug, stuur alle basisschooldocenten op diversiteitscursus.quote:Op dinsdag 16 juli 2024 19:57 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Wegkijken en het probleem negeren is wel zo makkelijk uiteraard.
Dit is gewoon iets dat onderzoek heeft aangetoond. Mensen met een migratieachtergrond krijgen disproportioneel vaak te maken met een studieadvies dat naar 'beneden' is bijgesteld.
Was ook de conclusie van de onderwijsinspectie: https://www.onderwijsinsp(...)r+onderwijs+2023.pdf
Kinderen met een migratieachtergrond kunnen daarmee te maken krijgen omdat zij een taalachterstand hebben en de cultuur thuis niet strookt met de Westerse cultuur, waardoor een gedegen fundament en een waardering voor onderwijs ontbreekt.quote:Op dinsdag 16 juli 2024 19:57 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Wegkijken en het probleem negeren is wel zo makkelijk uiteraard.
Dit is gewoon iets dat onderzoek heeft aangetoond. Mensen met een migratieachtergrond krijgen disproportioneel vaak te maken met een studieadvies dat naar 'beneden' is bijgesteld.
Was ook de conclusie van de onderwijsinspectie: https://www.onderwijsinsp(...)r+onderwijs+2023.pdf
Maar als teveel kinderen naar het VWO gaan die daar de toetsen niet halen, worden die daar waarschijnlijk makkelijker.quote:Op dinsdag 16 juli 2024 21:34 schreef Alpha0 het volgende:
Het probleem zou tot zekere hoogte opgelost zijn als het schooladvies niet bindend is. Prima als je met je MAVO advies naar het VWO gaat, stoot je wel je neus als het te moeilijk blijkt.
Niet de toetsen makkelijker maken dus.quote:Op dinsdag 16 juli 2024 21:37 schreef Momo het volgende:
[..]
Maar als teveel kinderen naar het VWO gaan die daar de toetsen niet halen, worden die daar waarschijnlijk makkelijker.
Je bedoelt net als in Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, België en Frankrijk?quote:Op dinsdag 16 juli 2024 19:43 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Of die er van uit gaan, dat hun kind geen kampioen kan worden.quote:Op dinsdag 16 juli 2024 21:41 schreef Magister_Artium het volgende:
Het grootste probleem zijn ouders die het niet kunnen hebben dat hun kind geen kampioen is.
Inderdaad, geen kampioen zonder cum laude vwo. Alsof het vwo de business class van het onderwijs is.quote:Op dinsdag 16 juli 2024 22:50 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Of die er van uit gaan, dat hun kind geen kampioen kan worden.
@Mikeytt vindt dat xenofoobquote:Op dinsdag 16 juli 2024 21:38 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Niet de toetsen makkelijker maken dus.
Mijn leraar van groep 7 had zijn eigen dochter in de klas die beslist een zetje mee kreeg want hij etaleerde altijd de familienaam met een flinke schouderklop als ze een prestatie leverde. Het hele pad van de basisschool lang kwam hij geregeld even binnen om te zeggen “dat is een echte [familienaam]” Wat volgens mij ook een ongezonde bias voor andere leerkrachten opleverde die ‘m te vriend moesten houden. De kring van vrienden en vriendinnen van zijn dochter waren duidelijk medefavoriet.quote:Op dinsdag 16 juli 2024 23:56 schreef Hexagon het volgende:
Ik vind een onafhankelijke toets wel goed. Een leraar is nooit 100% objectief en kan een bepaalde bias hebben. DUs dan is zo'n toets een contragewicht.
België heeft ook niveauverschillen vanaf 12j.quote:Op dinsdag 16 juli 2024 21:41 schreef Magister_Artium het volgende:
[..]
Je bedoelt net als in Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, België en Frankrijk?
Nog iets: in al die andere landen heb je wel een brede onderbouw, maar vanaf je 14e mag je wel gaan nadenken wat je toekomst wordt, en of die meer theoretisch of praktisch wordt.
Het grootste probleem zijn ouders die het niet kunnen hebben dat hun kind geen kampioen is.
Niet alleen Fatima, ook gewoon Wesley of Dennis krijgen een lager advies omdat ze niet uit de juiste gezinnen komen. Had zelf Havo niveau, leraar adviseerde VBO niveau omdat ik dan bijles nodig had voor Nederlands en dat konden mijn ouders niet betalen. Ging vooral over de kosten die het met zich meebracht, herinner mij het gesprek nog goed.quote:Op dinsdag 16 juli 2024 19:43 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
De kinderen die een hoger advies krijgen zijn meestal ook de kinderen die, inderdaad, door rijkere ouders al helemaal klaargestoomd zijn als project. Wanneer je ook kijkt naar bepaalde celebrities, dan zijn dit vaak degenen die door de naam de connecties al hadden in de wieg tot degenen door wie het bad al helemaal is klaargezet door de ouders.quote:Op woensdag 17 juli 2024 08:15 schreef Tekaschi het volgende:
[..]
Niet alleen Fatima, ook gewoon Wesley of Dennis krijgen een lager advies omdat ze niet uit de juiste gezinnen komen. Had zelf Havo niveau, leraar adviseerde VBO niveau omdat ik dan bijles nodig had voor Nederlands en dat konden mijn ouders niet betalen. Ging vooral over de kosten die het met zich meebracht, herinner mij het gesprek nog goed.
De kinderen uit het mindere gedeelte van de buurt kregen allemaal VBO niveau en de kinderen uit het betere deel Havo of hoger.
Voor kinderen uit betere gezinnen is ook meer tijd en geld om te helpen. Mijn ouders waren niet de slimste mensen, hardwerkend dat wel maar je had geen steun aan ze als het ging om de wat ingewikkeldere zaken. Daarbij werden wij, in onze buurt, elke dag de straat op getrapt. Pap wou rust want hij werkte hard, dit was voor veel kinderen in mijn buurt niet anders. Wij leefden meer op straat dan binnen. Waar de kinderen uit de betere gedeeltes zelden buiten te vinden waren, die zaten dan te leren of bleven vooral in hun bubbel met "gelijkgestemden".quote:Op woensdag 17 juli 2024 08:22 schreef Beathoven het volgende:
[..]
De kinderen die een hoger advies krijgen zijn meestal ook de kinderen die, inderdaad, door rijkere ouders al helemaal klaargestoomd zijn als project. Wanneer je ook kijkt naar bepaalde celebrities, dan zijn dit vaak degenen die door de naam de connecties al hadden in de wieg tot degenen door wie het bad al helemaal is klaargezet door de ouders.
quote:Op dinsdag 16 juli 2024 20:17 schreef HowardRoark het volgende:
Kinderen met een migratieachtergrond kunnen daarmee te maken krijgen omdat zij een taalachterstand hebben en de cultuur thuis niet strookt met de Westerse cultuur, waardoor een gedegen fundament en een waardering voor onderwijs ontbreekt.
Maar als je deze toets laat doen onder supervisie van een ouderwetse leerkracht die iemand als leerling de grond in boort en anderen op een voetstuk zet, dan zul je mogelijk ook daarin door factoren niet helemaal een uitslag krijgen die dit systeem goed laat werken en drukt zo'n leerkracht er alsnog een grote stempel op. Dan zou je alweer moeten kijken of het onder supervisie van een meer aanmoedigende leerkracht beter gaat.quote:Op woensdag 17 juli 2024 08:35 schreef Hexagon het volgende:
Het is eigenlijk weer gewoon naar hoe het was.
Vroeger had je ook het advies van de leraar, die de leerling kent, en het advies van het CITO, dat de leerling niet kent. Als die met elkaar in een lijn liggen dan kun je er vanuit gaan dat het klopt. Als ze enorm afwijken dan is er reden tot nadenken.
Dat bedoelde ik met mijn opmerking. Duitsland en Zwitserland ook, al verschilt de invulling per deelstaat resp. kanton. Overigens kan ik me voorstellen dat er verschillen zijn tussen Vlaanderen en Wallonië qua onderwijssysteem.quote:Op woensdag 17 juli 2024 08:06 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
België heeft ook niveauverschillen vanaf 12j.
Vroeger 4, nu 2. En vanaf 14j wordt dit nog eens gesplitst in 4 niveau's.
Hoe zie je dit voor je dan? Want er zijn gewoon verschillen in niveaus bij kinderen.quote:Op dinsdag 16 juli 2024 19:43 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Ja leuk voor de rest van de klas en de docenten die daarmee met de gebakken peren zit omdat er een aantal zitten die het allemaal niet aan kunnen en meer begeleiding en uitleg nodig hebben.quote:Op dinsdag 16 juli 2024 21:34 schreef Alpha0 het volgende:
Het probleem zou tot zekere hoogte opgelost zijn als het schooladvies niet bindend is. Prima als je met je MAVO advies naar het VWO gaat, stoot je wel je neus als het te moeilijk blijkt.
Het verschilt per school, maar het fenomeen ‘brugklas’ bestaat nog steeds. Sommige scholen delen al meteen op niveau in, maar kijken door het jaar heen naar eventuele overstapmogelijkheden. Andere scholen hebben dakpanklassen, dus met twee niveaus door elkaar heen, soms zelfs met cijfers op beide niveaus. En vanaf klas 2 zijn er mogelijkheden om op of af te stromen.quote:Op woensdag 17 juli 2024 09:57 schreef 111210 het volgende:
[..]
Ja leuk voor de rest van de klas en de docenten die daarmee met de gebakken peren zit omdat er een aantal zitten die het allemaal niet aan kunnen en meer begeleiding en uitleg nodig hebben.
Zou dan eerder in het eerste jaar een algemeen jaar doen, vanaf het 2e jaar ga je het eigen niveau in.
Geen idee hoe dit nu is maar toen ik 25 jaar geleden naar de havo ging hoefde het allemaal niet voor mij en zat ik in de 2e gewoon op het vmbo, om vervolgens via een mbo alsnog naar het hbo te gaan.
Havo-vwo-brugklas, vervolgens een niet bijzonder presterende havo-leerling, en in klas 4 en 5 nog net niet bezweken (o.a. door boekenlijsten). Vervolgens mbo gaan doen.quote:Op woensdag 17 juli 2024 10:27 schreef Cruzinats het volgende:
Ik had een hele hoge CITO score, maar op de middelbare school bakte ik er niks van.
Wat moet je nou eigenlijk kunnen voor zo'n CITO toets kunnen tegenwoordig? Een beetje hoofdrekenen, begrijpend lezen, grammatica en inzicht toch? Als je dat in groep 8 nog niet snapt dan moeten de ouders de ambities maar een beetje bijstellen. De middelbare school is waar de echte uitdaging begint met allemaal nieuwe vakken zoals frans, duits, wiskunde, natuurkunde en scheikunde. Daarnaast ook de hele bende zelf moeten plannen.
Tegenwoordig krijgen kinderen op de basisschool al huiswerk, toentertijd op mijn dorpsschool kregen we dat ook nog niet idd.quote:Op woensdag 17 juli 2024 10:42 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Havo-vwo-brugklas, vervolgens een niet bijzonder presterende havo-leerling, en in klas 4 en 5 nog net niet bezweken (o.a. door boekenlijsten). Vervolgens mbo gaan doen.
Over die uitdaging en dat plannen heb je gelijk.
Een belangrijke verandering: je krijgt voortaan huiswerk.
Het geeft iig een reëler beeld van een kind, als het dat in groep 8 (en eventueel 7) ook al krijgt.quote:Op woensdag 17 juli 2024 10:47 schreef Cruzinats het volgende:
[..]
Tegenwoordig krijgen kinderen op de basisschool al huiswerk, toentertijd op mijn dorpsschool kregen we dat ook nog niet idd.
Kun je deze reactie ook verder onderbouwen? Op deze manier kan ik er niets mee.quote:
Rare post. Ik zie A) niemand beweren dat discriminatie niet zou bestaan en B) lijkt het mij op een anoniem online forum lastig af te leiden wat de huidskleur en het geslacht van users precies is.quote:Op woensdag 17 juli 2024 09:15 schreef arvensis het volgende:
Mooi topic weer. Witte mannen die vertellen dat er geen discriminatie bestaat.
Komt nog bij dat kinderen ook kunnen stapelen. Als ze de hersens ervoor hebben, maar niet direct naar een Havo kunnen, is er niets mis met de route Vmbo, Mbo, Hbo, i.p.v. Havo, Hbo.quote:Op dinsdag 16 juli 2024 19:49 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dat ben ik met je eens. Maar het is meer van: "ja, ook zij moeten naar de universiteit", dan "op welke opleiding horen die kinderen nu thuis?" En ja, ze moeten iedereen gelijk behandelen, maar als je kinderen hebt die nog maar net in Nederland zijn, dan kan een lager niveau terecht zijn. En eigenlijk moet je dan accepteren dat niet iedereen gelijk is, waar nodig bijles geven en de slimmerds bij elkaar zetten.
Zo hebben we straks ook nog bouwvakkers die niet uit Polen (of Afrika) komen.
En ja, dan moeten we natuurlijk ook wat aan de salarissen doen. Om te beginnen dat minimumloon flink omhoog en de toeslagen afschaffen.
Ik maak mij hier ook zorgen, zeker nu ik lees dat er niet 1 centrale cito toets is. Dit gaat zorgen voor een verdere deflatie van schoolniveaus.quote:Op dinsdag 16 juli 2024 20:17 schreef HowardRoark het volgende:
Het valt te betwijfelen of dit een goede ontwikkeling is. De realiteit is dat nu eenmaal niet iedereen geschikt is voor havo/vwo en daarna het hoger onderwijs. Tegenwoordig worden er eigenlijk al veel te veel jongeren in die richting gestuurd wat A) zorgt voor een daling in het niveau van zulke niveaus en B) een groot gebrek creëert aan praktisch opgeleide mensen.
Er moet juist meer waardering komen voor praktische beroepen, het imago van het (v)mbo moet op de schop en ook moet het salaris voor zulke beroepen omhoog. Iedereen richting het hoger onderwijs sturen is niet de oplossing.
[..]
Kinderen met een migratieachtergrond kunnen daarmee te maken krijgen omdat zij een taalachterstand hebben en de cultuur thuis niet strookt met de Westerse cultuur, waardoor een gedegen fundament en een waardering voor onderwijs ontbreekt.
Dit klinkt herkenbaar. Onze school was een fusie van een kakschool en ene school uit een arbeiderswijk die opgeheven werd.quote:Op woensdag 17 juli 2024 08:15 schreef Tekaschi het volgende:
[..]
Niet alleen Fatima, ook gewoon Wesley of Dennis krijgen een lager advies omdat ze niet uit de juiste gezinnen komen. Had zelf Havo niveau, leraar adviseerde VBO niveau omdat ik dan bijles nodig had voor Nederlands en dat konden mijn ouders niet betalen. Ging vooral over de kosten die het met zich meebracht, herinner mij het gesprek nog goed.
De kinderen uit het mindere gedeelte van de buurt kregen allemaal VBO niveau en de kinderen uit het betere deel Havo of hoger.
Deze zin geeft aan dat jij in ieder geval zelf discrimineert.quote:Op woensdag 17 juli 2024 09:15 schreef arvensis het volgende:
Mooi topic weer. Witte mannen die vertellen dat er geen discriminatie bestaat.
Ik ben met mijn mavo-havo advies ook naar het vwo gegaan en uiteindelijk gepromoveerd in de theoretische natuurkunde. Docenten zitten er wel eens naast, en ja, er spelen allerlei zaken mee die soms een objectieve kijk in de weg zitten. Maar dat soort anekdotes betekent niet dat we basisschooldocenten niet meer serieus moeten nemen.quote:Op woensdag 17 juli 2024 11:29 schreef Glazenmaker het volgende:
Ik had een overspannen basisschool leraar in groep 8 die mij een keer minutenlang af heeft lopen zeiken tegenover de hele klas. Vmbo advies erbij gekregen. Cito score was ruim vwo dus als gulden middenweg naar de havo gegaan. Heb daar 5 jaar lang geen fuck uitgevoerd. Daardoor nooit geleerd om hard te studeren en dat werd op de uni wel een probleem.
Vanuit die persoonlijke lens heb ik grote moeite met basisschool leraren die vooraf al beginnen te zeiken dat ze niet serieus genomen worden.
Dat zegt ook helemaal niemand, maar een objectieve toets als tweede optie naast een mens met emoties en vooroordelen vind ik een heel groot goed. Leraren die daar moeite mee hebben krijg ik jeuk van.quote:Op woensdag 17 juli 2024 13:42 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik ben met mijn mavo-havo advies ook naar het vwo gegaan en uiteindelijk gepromoveerd in de theoretische natuurkunde. Docenten zitten er wel eens naast, en ja, er spelen allerlei zaken mee die soms een objectieve kijk in de weg zitten. Maar dat soort anekdotes betekent niet dat we basisschooldocenten niet meer serieus moeten nemen.
collega: LTS leerling,niveau b-c, toen mbo-3,mbo-4, hbo en 4 jaar geleden cumlaude afgestudeerd uni (alles binnen de gestelde termijnen).quote:Op woensdag 17 juli 2024 10:27 schreef Cruzinats het volgende:
Ik had een hele hoge CITO score, maar op de middelbare school bakte ik er niks van.
Wat moet je nou eigenlijk kunnen voor zo'n CITO toets kunnen tegenwoordig? Een beetje hoofdrekenen, begrijpend lezen, grammatica en inzicht toch? Als je dat in groep 8 nog niet snapt dan moeten de ouders de ambities maar een beetje bijstellen. De middelbare school is waar de echte uitdaging begint met allemaal nieuwe vakken zoals frans, duits, wiskunde, natuurkunde en scheikunde. Daarnaast ook de hele bende zelf moeten plannen.
maar als je kijkt naar flevoland, zitten de laagste sociaal economische status wijken van Nederland, dus afkomst is blijkbaar heel bepalend. Zelfde geld voor de veluwe, domme boeren, en de leraren (in mijn tijd althans) kwamen vaak van buiten.quote:Op woensdag 17 juli 2024 13:37 schreef HowardRoark het volgende:
Sociaal geograaf Josse de Voogd heeft overigens al eens gekeken naar de gebieden in Nederland waar er sprake is van dan wel een overadvisering of een onderadvisering. De regio's met de meeste gevallen van onderadvisering zijn nu niet de plekken waar de meeste kinderen of jongeren een migratieachtergrond zitten.
[ twitter ]
Heb je ook bronnen voor deze nogal vergezochte bewering?quote:Op dinsdag 16 juli 2024 19:55 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Eens, maar dan moet het wel een passend studieadvies zijn.
Leraren gaven mensen met een migratieachtergrond vaak een lager advies met dezelfde cito scores.
We hebben bouwvakkers nodig, maar liever niet door de mensen die graag tandarts willen worden die kant op te forceren.
Nog een probleem: de basisschool is een startbewijs voor de middelbare. Ouders op allerlei niveaus zien nog wel eens over het hoofd dat je naar school gaat om er slimmer vandaan te komen, niet om een paar jaar te shinen hoe geweldig je bent.quote:Op woensdag 17 juli 2024 10:42 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Havo-vwo-brugklas, vervolgens een niet bijzonder presterende havo-leerling, en in klas 4 en 5 nog net niet bezweken (o.a. door boekenlijsten). Vervolgens mbo gaan doen.
Over die uitdaging en dat plannen heb je gelijk.
Een belangrijke verandering: je krijgt voortaan huiswerk.
Slimmer qua kennis maar ook zeker op sociaal niveau. Want dat laatste ontbreekt overduidelijk bij de huidige jeugd!quote:Op woensdag 17 juli 2024 21:56 schreef Magister_Artium het volgende:
[..]
Nog een probleem: de basisschool is een startbewijs voor de middelbare. Ouders op allerlei niveaus zien nog wel eens over het hoofd dat je naar school gaat om er slimmer vandaan te komen, niet om een paar jaar te shinen hoe geweldig je bent.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |