'basisscholen kritisch'. Het jarenlang negeren van de problemen die leraren veroorzaken met hun onjuiste studieadviezen zijn de reden dat dit systeem moest worden ingevoerd.quote:Hogere schooladviezen na nieuwe doorstroomtoets, basisscholen kritisch
Driekwart van de groep 8-leerlingen die bij de doorstoomtoets beter scoorden dan het advies van hun leerkracht, hebben ook daadwerkelijk een hoger schooladvies gekregen. Dat blijkt uit onderzoek van het ministerie van Onderwijs, dat bekeek hoe scholen omgingen met de doorstroomtoets die achtstegroepers begin dit jaar voor het eerst maakten.
De doorstroomtoets heeft de centrale eindtoets vervangen en moet de kansengelijkheid bevorderen. Aan de toetsen zelf is niet zoveel veranderd. Het grote verschil is dat leerkrachten nu verplicht zijn om zogenaamd 'kansrijk' te adviseren. Als een leerling de toets beter heeft gemaakt dan verwacht moeten zij het definitieve schooladvies naar boven bijstellen.
Volgens het ministerie van Onderwijs tonen de cijfers aan dat de doorstroomtoets bijdraagt aan meer kansengelijkheid. "Het moet voor je schooladvies niet uitmaken waar je woont of hoeveel diploma's je ouders hebben", zegt staatssecretaris Paul (VVD). "Ik ben heel blij dat de doorstroomtoets daar sterk aan blijkt bij te dragen."
Alsnog naar praktijkonderwijs
Uit de nieuwe cijfers blijkt ook dat het aantal adviezen voor het praktijkonderwijs en vmbo-basis is gedaald, met 10 procent om 3 procent. Leerkrachten deelden vooral meer dubbele adviezen uit, met name voor havo/vwo (4 procent). Het aantal definitieve schooladviezen voor het vwo bleef min of meer gelijk.
De Sectorraad Praktijkonderwijs sprak in het voorjaar zijn zorgen uit over de "forse" daling van het aantal leerlingen dat naar het praktijkonderwijs gaat, terwijl kinderen daar vaak later alsnog terechtkomen.
"Sinds het 'kansrijk' adviseren is geïntroduceerd, krijgen we heel veel kinderen die vanuit het vmbo komen", zegt voorzitter Nicole Teeuwen. "Die waren dan in eerste instantie kansrijk geadviseerd naar het vmbo en komen dan vaak teleurgesteld bij onze scholen. Ze hebben het gevoel dat ze gefaald hebben."
Afwijkende resultaten
Achtstegroepers kregen in het voorjaar te horen hoe ze de doorstroomtoets hadden gemaakt. Omdat de resultaten in veel gevallen afweken van de voorlopige schooladviezen, ontstond er onrust op scholen. Schoolleiders uitten hun twijfels over de betrouwbaarheid van de toetsmethode. De PO-raad, de koepel voor basisscholen, toonde zich verbaasd over de niveauverschillen.
Kansarm en kansrijk
De afgelopen jaren nam de kansenongelijkheid in het Nederlandse onderwijs toe. De kansen van kinderen worden steeds nadrukkelijker beïnvloed door onder meer de sociaaleconomische positie, de sociale omgeving en de taalvaardigheid van de ouders.
Met andere woorden: kinderen uit gezinnen waarvan ouders goed Nederlands spreken en waar genoeg hulp, kennis en/of geld is om kinderen te ondersteunen hebben meer kans op een betere opleiding dan de 'kansarme' kinderen voor wie dat niet geldt. Ook vooroordelen en discriminatie kunnen leiden tot minder kansen.
De PO-raad deed vorige maand zelf onderzoek naar de resultaten van de doorstroomtoets en concludeerde dat er te grote verschillen zitten tussen de zes doorstroomtoetsen waar scholen uit kunnen kiezen. Dit heeft volgens de basisschoolkoepel ook invloed op het advies dat leerlingen krijgen. Daardoor draagt de toets volgens de organisatie niet bij aan meer kansengelijkheid.
Het College voor Toetsen en Examens, dat de kwaliteit van de toetsen bewaakt, zegt dat de resultaten van de toetsen wel vergelijkbaar zijn. Leerlingen kunnen bij alle zes de testen vrijwel dezelfde score behalen, aldus het college.
Dat scholen zelf kunnen kiezen uit verschillende aanbieders van de doorstroomtoets, was een wens van de Tweede Kamer. Zo zouden scholen hun keuzevrijheid behouden.
Dus in plaats van testen of die kinderen wel kunnen lezen, schijven en rekenen, wat toch een groot probleem is, moeten ze allemaal naar de universiteit?quote:Op dinsdag 16 juli 2024 19:27 schreef Mikeytt het volgende:
https://nos.nl/artikel/25(...)asisscholen-kritisch
[..]
'basisscholen kritisch'. Het jarenlang negeren van de problemen die leraren veroorzaken met hun onjuiste studieadviezen zijn de reden dat dit systeem moest worden ingevoerd.
Verder wel vermoeiend dat we dit nog steeds bestempelen als 'hoger/lager' studieadvies. Het is simpelweg een ander studieadvies. Nu zeggen ze in feite dat een vmbo'er minder kansrijk is dan een havist, wat natuurlijk simpelweg denigrerend is.
Nog niet gesproken over dat idiote systeem waarin 12-jarigen al worden ingedeeld in een bepaald niveau. Geen enkel ander land waar dit gebeurd
Wie zegt dat? Het artikel gaat over een doorstroomtoets. Veel kinderen krijgen een lager studieadvies omdat ze zwart zijn, of Fatima heten.quote:Op dinsdag 16 juli 2024 19:38 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dus in plaats van testen of die kinderen wel kunnen lezen, schijven en rekenen, wat toch een groot probleem is, moeten ze allemaal naar de universiteit?
Dus de middelbare school is nu een uitbreiding van de lagere geworden en het niveau van de universiteiten moet verder omlaag totdat iedereen slaagt?
Dat ben ik met je eens. Maar het is meer van: "ja, ook zij moeten naar de universiteit", dan "op welke opleiding horen die kinderen nu thuis?" En ja, ze moeten iedereen gelijk behandelen, maar als je kinderen hebt die nog maar net in Nederland zijn, dan kan een lager niveau terecht zijn. En eigenlijk moet je dan accepteren dat niet iedereen gelijk is, waar nodig bijles geven en de slimmerds bij elkaar zetten.quote:Op dinsdag 16 juli 2024 19:43 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Wie zegt dat? Het artikel gaat over een doorstroomtoets. Veel kinderen krijgen een lager studieadvies omdat ze zwart zijn, of Fatima heten.
Deze doorstroomtoets is een middel om ze toch in een passende studierichting te zetten.
Verder ook onnodig. Creëer een middelbare school zonder niveau, net zoals letterlijk alle andere ontwikkelde landen ter wereld.
quote:Op dinsdag 16 juli 2024 19:43 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Wie zegt dat? Het artikel gaat over een doorstroomtoets. Veel kinderen krijgen een lager studieadvies omdat ze zwart zijn, of Fatima heten.
Deze doorstroomtoets is een middel om ze toch in een passende studierichting te zetten.
Verder ook onnodig. Creëer een middelbare school zonder niveau, net zoals letterlijk alle andere ontwikkelde landen ter wereld.
Eens, maar dan moet het wel een passend studieadvies zijn.quote:Op dinsdag 16 juli 2024 19:49 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dat ben ik met je eens. Maar het is meer van: "ja, ook zij moeten naar de universiteit", dan "op welke opleiding horen die kinderen nu thuis?" En ja, ze moeten iedereen gelijk behandelen, maar als je kinderen hebt die nog maar net in Nederland zijn, dan kan een lager niveau terecht zijn. En eigenlijk moet je dan accepteren dat niet iedereen gelijk is, waar nodig bijles geven en de slimmerds bij elkaar zetten.
Zo hebben we straks ook nog bouwvakkers die niet uit Polen (of Afrika) komen.
En ja, dan moeten we natuurlijk ook wat aan de salarissen doen. Om te beginnen dat minimumloon flink omhoog en de toeslagen afschaffen.
Wegkijken en het probleem negeren is wel zo makkelijk uiteraard.quote:
Neuh, eerder omdat ze simpelweg onvoldoende taalniveau hebben wat niet raar is aangezien ze alleen op school Nederlands spreken en lezen. Daar zit het probleem. Dergelijke ouders zie je ook zelden op de 10minutengesprekken of op voorlichtingsavonden voor de middelbare school die op de basisschool georganiseerd worden.quote:Op dinsdag 16 juli 2024 19:43 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Wie zegt dat? Het artikel gaat over een doorstroomtoets. Veel kinderen krijgen een lager studieadvies omdat ze zwart zijn, of Fatima heten.
Deze doorstroomtoets is een middel om ze toch in een passende studierichting te zetten.
Verder ook onnodig. Creëer een middelbare school zonder niveau, net zoals letterlijk alle andere ontwikkelde landen ter wereld.
Vlug, stuur alle basisschooldocenten op diversiteitscursus.quote:Op dinsdag 16 juli 2024 19:57 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Wegkijken en het probleem negeren is wel zo makkelijk uiteraard.
Dit is gewoon iets dat onderzoek heeft aangetoond. Mensen met een migratieachtergrond krijgen disproportioneel vaak te maken met een studieadvies dat naar 'beneden' is bijgesteld.
Was ook de conclusie van de onderwijsinspectie: https://www.onderwijsinsp(...)r+onderwijs+2023.pdf
Kinderen met een migratieachtergrond kunnen daarmee te maken krijgen omdat zij een taalachterstand hebben en de cultuur thuis niet strookt met de Westerse cultuur, waardoor een gedegen fundament en een waardering voor onderwijs ontbreekt.quote:Op dinsdag 16 juli 2024 19:57 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Wegkijken en het probleem negeren is wel zo makkelijk uiteraard.
Dit is gewoon iets dat onderzoek heeft aangetoond. Mensen met een migratieachtergrond krijgen disproportioneel vaak te maken met een studieadvies dat naar 'beneden' is bijgesteld.
Was ook de conclusie van de onderwijsinspectie: https://www.onderwijsinsp(...)r+onderwijs+2023.pdf
Maar als teveel kinderen naar het VWO gaan die daar de toetsen niet halen, worden die daar waarschijnlijk makkelijker.quote:Op dinsdag 16 juli 2024 21:34 schreef Alpha0 het volgende:
Het probleem zou tot zekere hoogte opgelost zijn als het schooladvies niet bindend is. Prima als je met je MAVO advies naar het VWO gaat, stoot je wel je neus als het te moeilijk blijkt.
Niet de toetsen makkelijker maken dus.quote:Op dinsdag 16 juli 2024 21:37 schreef Momo het volgende:
[..]
Maar als teveel kinderen naar het VWO gaan die daar de toetsen niet halen, worden die daar waarschijnlijk makkelijker.
Je bedoelt net als in Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, België en Frankrijk?quote:Op dinsdag 16 juli 2024 19:43 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Wie zegt dat? Het artikel gaat over een doorstroomtoets. Veel kinderen krijgen een lager studieadvies omdat ze zwart zijn, of Fatima heten.
Deze doorstroomtoets is een middel om ze toch in een passende studierichting te zetten.
Verder ook onnodig. Creëer een middelbare school zonder niveau, net zoals letterlijk alle andere ontwikkelde landen ter wereld.
Of die er van uit gaan, dat hun kind geen kampioen kan worden.quote:Op dinsdag 16 juli 2024 21:41 schreef Magister_Artium het volgende:
Het grootste probleem zijn ouders die het niet kunnen hebben dat hun kind geen kampioen is.
Inderdaad, geen kampioen zonder cum laude vwo. Alsof het vwo de business class van het onderwijs is.quote:Op dinsdag 16 juli 2024 22:50 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Of die er van uit gaan, dat hun kind geen kampioen kan worden.
@Mikeytt vindt dat xenofoobquote:Op dinsdag 16 juli 2024 21:38 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Niet de toetsen makkelijker maken dus.
Mijn leraar van groep 7 had zijn eigen dochter in de klas die beslist een zetje mee kreeg want hij etaleerde altijd de familienaam met een flinke schouderklop als ze een prestatie leverde. Het hele pad van de basisschool lang kwam hij geregeld even binnen om te zeggen “dat is een echte [familienaam]” Wat volgens mij ook een ongezonde bias voor andere leerkrachten opleverde die ‘m te vriend moesten houden. De kring van vrienden en vriendinnen van zijn dochter waren duidelijk medefavoriet.quote:Op dinsdag 16 juli 2024 23:56 schreef Hexagon het volgende:
Ik vind een onafhankelijke toets wel goed. Een leraar is nooit 100% objectief en kan een bepaalde bias hebben. DUs dan is zo'n toets een contragewicht.
België heeft ook niveauverschillen vanaf 12j.quote:Op dinsdag 16 juli 2024 21:41 schreef Magister_Artium het volgende:
[..]
Je bedoelt net als in Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, België en Frankrijk?
Nog iets: in al die andere landen heb je wel een brede onderbouw, maar vanaf je 14e mag je wel gaan nadenken wat je toekomst wordt, en of die meer theoretisch of praktisch wordt.
Het grootste probleem zijn ouders die het niet kunnen hebben dat hun kind geen kampioen is.
Niet alleen Fatima, ook gewoon Wesley of Dennis krijgen een lager advies omdat ze niet uit de juiste gezinnen komen. Had zelf Havo niveau, leraar adviseerde VBO niveau omdat ik dan bijles nodig had voor Nederlands en dat konden mijn ouders niet betalen. Ging vooral over de kosten die het met zich meebracht, herinner mij het gesprek nog goed.quote:Op dinsdag 16 juli 2024 19:43 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Wie zegt dat? Het artikel gaat over een doorstroomtoets. Veel kinderen krijgen een lager studieadvies omdat ze zwart zijn, of Fatima heten.
Deze doorstroomtoets is een middel om ze toch in een passende studierichting te zetten.
Verder ook onnodig. Creëer een middelbare school zonder niveau, net zoals letterlijk alle andere ontwikkelde landen ter wereld.
De kinderen die een hoger advies krijgen zijn meestal ook de kinderen die, inderdaad, door rijkere ouders al helemaal klaargestoomd zijn als project. Wanneer je ook kijkt naar bepaalde celebrities, dan zijn dit vaak degenen die door de naam de connecties al hadden in de wieg tot degenen door wie het bad al helemaal is klaargezet door de ouders.quote:Op woensdag 17 juli 2024 08:15 schreef Tekaschi het volgende:
[..]
Niet alleen Fatima, ook gewoon Wesley of Dennis krijgen een lager advies omdat ze niet uit de juiste gezinnen komen. Had zelf Havo niveau, leraar adviseerde VBO niveau omdat ik dan bijles nodig had voor Nederlands en dat konden mijn ouders niet betalen. Ging vooral over de kosten die het met zich meebracht, herinner mij het gesprek nog goed.
De kinderen uit het mindere gedeelte van de buurt kregen allemaal VBO niveau en de kinderen uit het betere deel Havo of hoger.
Voor kinderen uit betere gezinnen is ook meer tijd en geld om te helpen. Mijn ouders waren niet de slimste mensen, hardwerkend dat wel maar je had geen steun aan ze als het ging om de wat ingewikkeldere zaken. Daarbij werden wij, in onze buurt, elke dag de straat op getrapt. Pap wou rust want hij werkte hard, dit was voor veel kinderen in mijn buurt niet anders. Wij leefden meer op straat dan binnen. Waar de kinderen uit de betere gedeeltes zelden buiten te vinden waren, die zaten dan te leren of bleven vooral in hun bubbel met "gelijkgestemden".quote:Op woensdag 17 juli 2024 08:22 schreef Beathoven het volgende:
[..]
De kinderen die een hoger advies krijgen zijn meestal ook de kinderen die, inderdaad, door rijkere ouders al helemaal klaargestoomd zijn als project. Wanneer je ook kijkt naar bepaalde celebrities, dan zijn dit vaak degenen die door de naam de connecties al hadden in de wieg tot degenen door wie het bad al helemaal is klaargezet door de ouders.
quote:Op dinsdag 16 juli 2024 20:17 schreef HowardRoark het volgende:
Kinderen met een migratieachtergrond kunnen daarmee te maken krijgen omdat zij een taalachterstand hebben en de cultuur thuis niet strookt met de Westerse cultuur, waardoor een gedegen fundament en een waardering voor onderwijs ontbreekt.
Maar als je deze toets laat doen onder supervisie van een ouderwetse leerkracht die iemand als leerling de grond in boort en anderen op een voetstuk zet, dan zul je mogelijk ook daarin door factoren niet helemaal een uitslag krijgen die dit systeem goed laat werken en drukt zo'n leerkracht er alsnog een grote stempel op. Dan zou je alweer moeten kijken of het onder supervisie van een meer aanmoedigende leerkracht beter gaat.quote:Op woensdag 17 juli 2024 08:35 schreef Hexagon het volgende:
Het is eigenlijk weer gewoon naar hoe het was.
Vroeger had je ook het advies van de leraar, die de leerling kent, en het advies van het CITO, dat de leerling niet kent. Als die met elkaar in een lijn liggen dan kun je er vanuit gaan dat het klopt. Als ze enorm afwijken dan is er reden tot nadenken.
Dat bedoelde ik met mijn opmerking. Duitsland en Zwitserland ook, al verschilt de invulling per deelstaat resp. kanton. Overigens kan ik me voorstellen dat er verschillen zijn tussen Vlaanderen en Wallonië qua onderwijssysteem.quote:Op woensdag 17 juli 2024 08:06 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
België heeft ook niveauverschillen vanaf 12j.
Vroeger 4, nu 2. En vanaf 14j wordt dit nog eens gesplitst in 4 niveau's.
Hoe zie je dit voor je dan? Want er zijn gewoon verschillen in niveaus bij kinderen.quote:Op dinsdag 16 juli 2024 19:43 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Verder ook onnodig. Creëer een middelbare school zonder niveau, net zoals letterlijk alle andere ontwikkelde landen ter wereld.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |