Zodra ik de tijd heb, zal ik je ns even wat voorbeelden geven van Evangelie van Thomas wat verdraaid is en in andere delen terug te vinden zijn. (Kan ook apofenie zijn, dat oordeel laat ik dan graag aan onze specialist over op dit gebied, @Haushofer dus.)quote:Op vrijdag 19 juli 2024 12:23 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ee
Dat je dit ontkent is onbegrijpeljik.
Omdat Thomas wel een apostel was, maar niet de auteur van het Thomas-evangelie. Dat heeft iemand anders onder die naam geschreven om het meer geloofwaardigheid te geven.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 14:22 schreef Mijk het volgende:
[..]
Zodra ik de tijd heb, zal ik je ns even wat voorbeelden geven van Evangelie van Thomas wat verdraaid is en in andere delen terug te vinden zijn. (Kan ook apofenie zijn, dat oordeel laat ik dan graag aan onze specialist over op dit gebied, @:haushofer dus.)
Naast dit, waarom is Thomas uberhaupt in de bijbel opgenomen als het allemaal onbetrouwbaar is, dan zijn jouw teksten over hem evenmin betrouwbaar.
En je gelooft wel NT wat oneindig keer hetschreven is? Welke logica zit hierin?quote:Op vrijdag 19 juli 2024 15:22 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Omdat Thomas wel een apostel was, maar niet de auteur van het Thomas-evangelie. Dat heeft iemand anders onder die naam geschreven om het meer geloofwaardigheid te geven.
We weten helemaal niet wat er 'verdraaid' is in het Thomas-evangelie, want er is maar 1 complete kopie van uit de 3e eeuw, en 3 gedeeltelijke kopies uit de 4e eeuw, allemaal uit Egypte.
Het is een fabeltje dat het NT sterk zou zijn veranderd of 'herschreven'. Dat proberen new agers je wijs te maken om twijfel te zaaien over de betrouwbaarheid van de bijbel, en om een opening te creëren voor dit soort alternatieve gnostische geschriften die dan zogenaamd (zonder enige fatsoenlijke onderbouwing) de 'ware' boodschap van het Christelijke geloof zouden bevatten. Wat we in werkelijkheid hebben, zijn duizenden onafhankelijke kopies die voor +99% identiek zijn, en dus hoogstwaarschijnlijk zeer betrouwbare overzettingen van de originelen, die we helaas niet meer hebben.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 16:27 schreef Mijk het volgende:
[..]
En je gelooft wel NT wat oneindig keer hetschreven is? Welke logica zit hierin?
Ik kom nog terug op de zaken die verdraaid in andere evangelien terug komen.
Het Thomasevangelie is helemaalquote:Op vrijdag 19 juli 2024 16:56 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Het is een fabeltje dat het NT sterk zou zijn veranderd of 'herschreven'. Dat proberen new agers je wijs te maken om twijfel te zaaien over de betrouwbaarheid van de bijbel, en om een opening te creëren voor dit soort alternatieve gnostische geschriften die dan zogenaamd (zonder enige fatsoenlijke onderbouwing) de 'ware' boodschap van het Christelijke geloof zouden bevatten. Wat we in werkelijkheid hebben, zijn duizenden onafhankelijke kopies die voor +99% identiek zijn, en dus hoogstwaarschijnlijk zeer betrouwbare overzettingen van de originelen, die we helaas niet meer hebben.
Je ziet de eerdere overeenkomsten van mijn quotes + jouw definitie van God niet, maar wel die van alle bijbels?quote:Op vrijdag 19 juli 2024 16:56 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Wat we in werkelijkheid hebben, zijn duizenden onafhankelijke kopies die voor +99% identiek zijn
Oke, daar gaan we;quote:Op vrijdag 19 juli 2024 12:23 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Dat je dit ontkent is onbegrijpeljik.
SPOILER: originele tekstenOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Layton translation;John 8:51 - NT - NIV "Very truly I tell you, whoever obeys my word will never see death."quote:And he said, "Whoever finds the meaning of these sayings will not taste death."
Volgende;
Gospel of Thomas, Saying 2;SPOILER: originele tekstenOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Layton translation;quote:And he said, "Jesus said, "Let one who seeks not stop seeking until that person finds; and upon finding, the person will be disturbed; and being disturbed, will be astounded; and will reign over the entirety.""Timothy 2:11-12 - NT - NIV "If we have died with him, we shall also live with him; if we have endured, we shall reign with him.'quote:A somewhat similar statement is found from Clement of Alexandria: "Being baptized, we are illuminated; illuminated we become sons; being made sons, we are made perfect; being made perfect, we are made immortal." (Instructor, 1.6.26.1)
Gospel of Thomas, Saying 3;SPOILER: originele tekstenOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Layton translation;Luke 17:21 - NT - NIV “The coming of the kingdom of God cannot be observed, 21* and no one will announce, 'Look, here it is,' or, 'There it is. 'j For behold, the kingdom of God is among you.”quote:Jesus said, "If those who lead you (plur.) say to you, 'See, the kingdom is in heaven,' then the birds of heaven will precede you. If they say to you, 'It is in the sea,' then the fish will precede you. But the kingdom is inside of you. And it is outside of you. "When you become acquainted with yourselves, then you will be recognized. And you will understand that it is you who are children of the living father. But if you do not become acquainted with yourselves, then you are in poverty, and it is you who are the poverty."Ah, "present"? Bedoel je dat over "in het NU leven" waar spirituele leren het over hadden? Is dat de Narrow Gate? De livestream van t leven waar álle leren t over hebben? Dat stukje waar ik het eerder over had; dat Ego als filter verdwenen is en daar geen vertraging meer in zit ómdat het ego weg is, egodeath anyone?quote:Robert M. Grant and David Noel Freedman write: "The Kingdom of God is no longer an eschatological reality. It has become a present, 'spiritual' phenomenon. It is 'spread out upon the earth and men do not see it' (113/111). It is not in the heaven or in the sea (3/2; cf. Rom. 10:6-7) but 'within you and outside you.' The inwardness of the Kingdom is derived, in Gnostic exegesis, from Luke 17:21; the outwardness probably refers to its heavenly or incomprehensible nature. In any event, it is not future, but present."
Verder;
Matthew 22:23-33 - NT - NIVEn zo zijn er nog een paar stukken waarin dit naar voren komt van Saying 3.quote:Marriage at the Resurrection
23 That same day the Sadducees, who say there is no resurrection, came to him with a question. 24 “Teacher,” they said, “Moses told us that if a man dies without having children, his brother must marry the widow and raise up offspring for him. 25 Now there were seven brothers among us. The first one married and died, and since he had no children, he left his wife to his brother. 26 The same thing happened to the second and third brother, right on down to the seventh. 27 Finally, the woman died. 28 Now then, at the resurrection, whose wife will she be of the seven, since all of them were married to her?”
29 Jesus replied, “You are in error because you do not know the Scriptures or the power of God. 30 At the resurrection people will neither marry nor be given in marriage; they will be like the angels in heaven. 31 But about the resurrection of the dead—have you not read what God said to you, 32 ‘I am the God of Abraham, the God of Isaac, and the God of Jacob’[a]? He is not the God of the dead but of the living.”
33 When the crowds heard this, they were astonished at his teaching.
Gospel of Thomas, Saying 4;SPOILER: originele tekstenOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Layton translation;Note vooral; "They will become one", ipv Ego en Self > One-ness, Brahman, non-duality.quote:Jesus said, "A person advanced in days will not hesitate to question a little child seven days old about the place of life. And that person will live. For many that are first will be last, and they will become one."
Mark 10:14-15 - NT - NIV "Let the children come to me and do not hinder them, for of such is the kingdom of God; verily I say to you, whoever does not receive the kingdom of God as a child will not enter into it"
Galatians 3:27-28 - NIV "for all of you who were baptized into Christ have clothed yourselves with Christ. There is neither Jew nor Gentile, neither slave nor free, nor is there male and female, for you are all one in Christ Jesus."
En wat zien we in Galatians hier?
Het boegbeeld van Non-duality en de bevestiging van Saying 4.
Want Galatians zegt "for you are all one in Christ Jesus" waar Gospel of Thomas zegt; "For many that are first will be last, and they will become one." (in Christ Jesus?!).
Pretty damn close?
Goed, al deze Sayings zou dus "Gnostisch en ketterij" zijn, zo hoorden we eerder.
Zien we hier een staaltje Apofenie? Of is hier ook to-taal geen overeenkomst in te zien?
Wil ik ze zien?
Of wil jij ze niet zien?
Ik kan nog wel even door, maar dit kost behoorlijk veel werk, ik denk dat bovenstaande meer dan genoeg zegt over de verwerking van Gospel of Thomas in NT, maar dat er specifieke delen ontweken zijn en anders verwoord, voor verwarring (cloak) in NT.
En ja, natuurlijk begrijp ik dat Christenen zich hevig verzetten tegen Gospel of Thomas, het blaast eigenlijk de hele leer (zover zij die interpreteren) omver, daarvoor terug komt een nieuwe (misschien zou je het willen noemen "gnostische"), en betere, realistischere view voor terug.
Maar er zijn hier 2 mogelijkheden;
A) je ontkent dat dit her-geformuleerde versies zijn van wat Thomas' Sayings zeggen (dan zijn we wel klaar even)
B) je erkent dat ze op een andere manier verwerkt zijn in de Bijbel, en als je dat doet dan zet je eigenlijk met je eerdere opmerking "ketterij", jezelf en de hele bijbel weg als "ketterij", dus je hebt niet echt een andere optie dan A.
De enige verdere optie ;
C) zelf eens goed hierover nadenken. Klopt het wel wat "ze" (wie dit dan ook mogen zijn) zeggen over Gospel of Thomas? Hoe geloofwaardig is het wat "ze" zeggen over Gospel of Thomas, als we het in andere vormen terug zien in NT zoals hierboven beschreven. Is Galatians ook Ketterij? Zeg jij t maar, gaarne.
Tot zo ver, als je nog meer wilt, hoor ik t wel. Ik kan oneindig door hierop, al kost het me wel wat tijd, maar ook ik Ali, net als jij, bestrijd met passie; "onwaarheid". En @hoatzin is voor zover ik weet niet eens sterk anti Christen, maar doorzag wel sterk waar je fout ging hier, en dat triggerde mij, want nogmaals, ik kan je nog tientallen voorbeelden geven, dit zijn slechts de eerste 4 sayings.
Succes.
Verder, verwacht ik nu een heel kortstondige reply zoals we wel vaker zien op dit soort uitkleding, maar als je je bijbel dan verdedigt, doe het dan nu ook als een Knight Templar
[ Bericht 0% gewijzigd door Mijk op 21-07-2024 15:10:11 ]As above, so below.![]()
Ik snap niet wat je nu precies probeert aan te tonen, maar het probleem met het Thomas-evangelie is dat het allerlei losse uitspraken van Jezus zijn zonder context, waardoor het weer een feest der apofenie kan zijn om ze te interpreteren. Daarbij wordt het evangelie vaak verromantiseerd, zeker door esoterici.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 14:22 schreef Mijk het volgende:
[..]
Zodra ik de tijd heb, zal ik je ns even wat voorbeelden geven van Evangelie van Thomas wat verdraaid is en in andere delen terug te vinden zijn. (Kan ook apofenie zijn, dat oordeel laat ik dan graag aan onze specialist over op dit gebied, @:haushofer dus.)
Naast dit, waarom is Thomas uberhaupt in de bijbel opgenomen als het allemaal onbetrouwbaar is, dan zijn jouw teksten over hem evenmin betrouwbaar.
Je gaat hier heel hard de fout in tegen @:hoatzin , en ik ga t later laten zien.
Wat ik zelf aannemelijk vind, is dat het Thomas-evangelie een tekst voor ingewijden is geweest die gebruik heeft gemaakt van (met name) de synoptische evangeliën. Dat er een zweem van geheim en mystiek in zit is niet zo schokkend; we vinden in het Marcus-evangelie immers ook al het beroemde "geheimenisthema" van Wrede. Dat de auteur een prominent figuur in de christelijke traditie (Thomas) claimt te zijn, is ook niet zo vreemd; het christendom is immers bezaaid met brieven en teksten binnen en buiten de canon die onder een valse naam zijn gepubliceerd, waaronder de helft van de brieven die aan Paulus zijn toegeschreven of b.v. de brieven van "Petrus" (ja ja, een analfabete visser uit Galilea die hoogontwikkeld Grieks schrijft, en dat na zijn dood). Dat het radicaal verschilt van de andere evangeliën is ook niet zo schokkend: het Johannesevangelie verschilt immers ook behoorlijk van de synoptische evangeliën. Wat wél radicaal is, is dat de tekst claimt dat de interpretatie van Jezus' woorden voor een eeuwig leven kunnen zorgen. Kennis in plaats van geloof dus, en nergens wordt de kruisiging genoemd of de term "christus" gebruikt; Jezus wordt consequent "de levende" genoemd.
Mark Goodacre betoogt in zijn "Thomas and the gospels" (https://www.amazon.com/Th(...)optics/dp/0802867480) dat de auteur kennis had van de evangeliën. Hij betoogt dat o.a. middels "redactionele vingerafdrukken". Eén voorbeeld daarvan vinden we b.v. in uitspraak 79, dat qua stijl en nadruk op anatomische details refereert naar een tekst uit het Lukas-evangelie die deze evangelist typeert. Je ziet ook dat de uitspraken redelijk egaal gespreid zijn i.p.v. geclusterd als je ze indeelt in "synoptisch" en "gnostisch"; dat zou een manier kunnen zijn van de auteur om zijn legitimiteit te halen uit de synoptische evangeliën. Het label "gnostisch" zegt trouwens niet heel veel over de tekst, omdat de term "gnostiek" niet een duidelijk genre behelst. Wat Hoatzin al aangeeft: er is geen spoor van de gebruikelijke gnostische kosmologie te vinden omtrent b.v. de oorsprong en strijd van duistere machten. Het "geheime karakter" maakt het ook niet gnostisch, want we vinden dat thema in mindere mate al in het Marcus-evangelie. De reden om het "gnostisch" te bestempelen is het feit dat "kennis" tot het eeuwige leven leidt i.p.v. geloof in de opstanding, en dat maakt het Thomas-evangelie ook zo fascinerend: blijkbaar waren er gemeenten die meenden dat de opstanding van Jezus niet de kern van het verhaal was. Maar je kunt het met het label "gnostisch" verder moeilijk in een doos wegzetten, iets wat fundamentalistische christenen natuurlijk maar al te graag doen ("orthodox v.s. gnostisch" als in "betrouwbaar v.s. niet-betrouwbaar").
Hoewel het Thomas-evangelie fascinerend is, denkt Goodacre niet dat het ons een stap dichter bij een historische Jezus brengt. De uitspraken die historisch hout zouden kunnen snijden zijn in de canonische evangeliën te vinden en we hebben geen idee wat de bron is voor het niet-canonische materiaal: openbaringen en visioenen, andere geschriften, een dikke duim, noem maar op. Het idee dat er een historische kern is te vinden die zijn origine kent vóór de evangeliën wordt niet breed gedragen door historici. Het lijkt een commentaar te zijn op de evangeliën voor ingewijden. Wat mij fascineert is hoe er al zo snel allerlei verschillende stromingen konden ontstaan waarvoor zelfs al in de nieuwtestamentische brieven wordt gewaarschuwd. Christenen menen vaak dat de canonische evangeliën historisch betrouwbaar zijn en alles wat daarna komt pure speculatie, maar zo'n harde lijn kun je natuurlijk helemaal niet trekken. De canonische evangeliën bevatten waarschijnlijk ook allerlei uitspraken van Jezus die Hij nooit gedaan heeft; als je de lange redevoeringen in het Johannes-evangelie of de bergrede leest, vraag je je zelfs af of er iemand met een bandrecorder bij heeft gestaan.Het zou zelfs kunnen dat het Thomasevangelie kort na het Johannesevangelie is ontstaan.
Kortom: christenfundamentelisten vergissen zich w.m.b. als ze het Thomasevangelie als irrelevant wegzetten "want gnostisch", en esoterici vergissen zich als ze in een vlaag van mystieke verromantisering menen dat het Thomasevangelie ons dichterbij de historische Jezus brengt omdat het een pre-synoptische kern zou bevatten die wellicht teruggaat naar de eerste jaren van het christendom dat later door de canonische teksten zou zijn "verdraaid".Ik schrijf boeken over wetenschap en filosofie!
https://www.epsilon-uitga(...)e-tijd-materie/10996
https://www.spectrumboeke(...)k-niet-9789000386765
https://www.spectrumboeke(...)tronen-9789000395071![]()
Jammer. Ik heb wat topicreports gezet en een mod geDMd.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 20:38 schreef Vincent_student het volgende:
Ik ga vanaf nu hier alleen maar lurken. Ik vind de discussie zeer interessant, maar ik heb het helemaal gehad hier.Ik schrijf boeken over wetenschap en filosofie!
https://www.epsilon-uitga(...)e-tijd-materie/10996
https://www.spectrumboeke(...)k-niet-9789000386765
https://www.spectrumboeke(...)tronen-9789000395071![]()
Ik probeer het nog goed te sturen in een ander topic, maar het is hopeloos.quote:Op zondag 21 juli 2024 16:34 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Jammer. Ik heb wat topicreports gezet en een mod geDMd.![]()
Ja, dat ervaar ik ook zo. Het enige dat je kunt doen is hem verder negeren en reports plaatsen als hij weer eens in een trolbui zit.quote:Op zondag 21 juli 2024 16:35 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Ik probeer het nog goed te sturen in een ander topic, maar het is hopeloos.
Ik schrijf boeken over wetenschap en filosofie!
https://www.epsilon-uitga(...)e-tijd-materie/10996
https://www.spectrumboeke(...)k-niet-9789000386765
https://www.spectrumboeke(...)tronen-9789000395071![]()
Beste users, dit topic gaat niet over bewustzijn, het christelijke geloof of de historische accurateresse van evangelieen. Blijf aub bij het onderwerp en zoniet dan zal ik posts gaan verwijderen. Beledigingen zijn al helemaal niet de bedoeling.![]()
Wat ik hier probeer te laten zien, is --zoals Hoatzin zei-- dat de Thomas-evangelie verwerkt is in de Bijbel op andere manieren, wat ik daarna met 4 Sayings laat zien. Goed, als je aan die overeenkomsten twijfelt, dan kun je gewoon beter zeggen; "de woorden moeten identiek, op de puntkomma na gelijk zijn, anders is het apofenie", met alle respect, zelfs mn neefje onder de 10, ziet hier nog dezelfde teksten in.quote:Op zondag 21 juli 2024 16:29 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik snap niet wat je nu precies probeert aan te tonen, maar het probleem met het Thomas-evangelie is dat het allerlei losse uitspraken van Jezus zijn zonder context, waardoor het weer een feest der apofenie kan zijn om ze te interpreteren. Daarbij wordt het evangelie vaak verromantiseerd, zeker door esoterici.Op deze manier , met deze redenatie, kunnen we álles in twijfel trekken en ons afvragen of NT niet gewoon door Adolf Hitler is geschreven in de jaren 30, we waren er allemaal niet bij, we weten het allemaal niet hoe dat uiteindelijk tot stand is gekomen, en ja; ik chargeer hier natuurlijk E-NORM, maar ik denk dat je wel snapt waar ik heen wil. Dan kunnen we beter gewoon álle religieuze teksten schrappen. Ook dat wat in de bijbel staat is dan onzeker, want ook dat kan vals zijn, dat zeg je immers hier zelf ook. In dat geval heeft de hele reli-discussie geen zin meer, ook het stukje "apofenie" niet meer, want alles is toch nep.quote:Wat ik zelf aannemelijk vind, is dat het Thomas-evangelie een tekst voor ingewijden is geweest die gebruik heeft gemaakt van (met name) de synoptische evangeliën. Dat er een zweem van geheim en mystiek in zit is niet zo schokkend; we vinden in het Marcus-evangelie immers ook al het beroemde "geheimenisthema" van Wrede. Dat de auteur een prominent figuur in de christelijke traditie (Thomas) claimt te zijn, is ook niet zo vreemd; het christendom is immers bezaaid met brieven en teksten binnen en buiten de canon die onder een valse naam zijn gepubliceerd, waaronder de helft van de brieven die aan Paulus zijn toegeschreven of b.v. de brieven van "Petrus" (ja ja, een analfabete visser uit Galilea die hoogontwikkeld Grieks schrijft, en dat na zijn dood). Dat het radicaal verschilt van de andere evangeliën is ook niet zo schokkend: het Johannesevangelie verschilt immers ook behoorlijk van de synoptische evangeliën. Wat wél radicaal is, is dat de tekst claimt dat de interpretatie van Jezus' woorden voor een eeuwig leven kunnen zorgen. Kennis in plaats van geloof dus, en nergens wordt de kruisiging genoemd of de term "christus" gebruikt; Jezus wordt consequent "de levende" genoemd.Eens, maar de geschriften zijn ommenabij dezelfde tijd geschreven, dus wat maakt het 1 dan waar en het ander onwaar, puur omdat het de titel "Bijbel" heeft, en het ander niet? of zit daar meer achter?quote:Mark Goodacre betoogt in zijn "Thomas and the gospels" (https://www.amazon.com/Th(...)optics/dp/0802867480) dat de auteur kennis had van de evangeliën. Hij betoogt dat o.a. middels "redactionele vingerafdrukken". Eén voorbeeld daarvan vinden we b.v. in uitspraak 79, dat qua stijl en nadruk op anatomische details refereert naar een tekst uit het Lukas-evangelie die deze evangelist typeert. Je ziet ook dat de uitspraken redelijk egaal gespreid zijn i.p.v. geclusterd als je ze indeelt in "synoptisch" en "gnostisch"; dat zou een manier kunnen zijn van de auteur om zijn legitimiteit te halen uit de synoptische evangeliën. Het label "gnostisch" zegt trouwens niet heel veel over de tekst, omdat de term "gnostiek" niet een duidelijk genre behelst.Plato wordt bijv als Gnostiek gezien, maar had de man ongelijk? Jij zult vast content van hem kennen, ongetwijfeld.quote:Wat Hoatzin al aangeeft: er is geen spoor van de gebruikelijke gnostische kosmologie te vinden omtrent b.v. de oorsprong en strijd van duistere machten. Het "geheime karakter" maakt het ook niet gnostisch, want we vinden dat thema in mindere mate al in het Marcus-evangelie. De reden om het "gnostisch" te bestempelen is het feit dat "kennis" tot het eeuwige leven leidt i.p.v. geloof in de opstanding, en dat maakt het Thomas-evangelie ook zo fascinerend: blijkbaar waren er gemeenten die meenden dat de opstanding van Jezus niet de kern van het verhaal was. Maar je kunt het met het label "gnostisch" verder moeilijk in een doos wegzetten, iets wat fundamentalistische christenen natuurlijk maar al te graag doen ("orthodox v.s. gnostisch" als in "betrouwbaar v.s. niet-betrouwbaar").Zoals ik zei; de Bijbel dan ook niet he. "getuigenverklaringen" is het argument, getuigen van 2000 jaar terug, hoe betrouwbaar is dat? Misschien de getuigenverklaringen van destijds wel, maar hoe vaak is dat verbogen, richting andere talen, andere translaties, andere interpretaties, enzovoort. Over deze hele kwestie kun je een bijbel schrijven.quote:Hoewel het Thomas-evangelie fascinerend is, denkt Goodacre niet dat het ons een stap dichter bij een historische Jezus brengt.Exact wat ik bedoel, het is dan niet relevanter dan welk ander geschrift dan ook.quote:De uitspraken die historisch hout zouden kunnen snijden zijn in de canonische evangeliën te vinden en we hebben geen idee wat de bron is voor het niet-canonische materiaal: openbaringen en visioenen, andere geschriften, een dikke duim, noem maar op.Waarom fascineert je dat, kun je daar wat dieper op ingaan?quote:Het idee dat er een historische kern is te vinden die zijn origine kent vóór de evangeliën wordt niet breed gedragen door historici. Het lijkt een commentaar te zijn op de evangeliën voor ingewijden. Wat mij fascineert is hoe er al zo snel allerlei verschillende stromingen konden ontstaan waarvoor zelfs al in de nieuwtestamentische brieven wordt gewaarschuwd.Speculatie, parallellen met andere leren, andere religies, spirituele leren door alle tijden heen, eigen ervaring, of enkel speculatie? Hier valt veel over te twisten.quote:Christenen menen vaak dat de canonische evangeliën historisch betrouwbaar zijn en alles wat daarna komt pure speculatie, maar zo'n harde lijn kun je natuurlijk helemaal niet trekken.Kan, maar zo kunnen we ook stellen; "bewijs maar dat de NT beweringen van Jezus komen", en dan is iedereen uitgeluld, exact mijn punt bekrachtig je hier enorm, dank daarvoor.quote:De canonische evangeliën bevatten waarschijnlijk ook allerlei uitspraken van Jezus die Hij nooit gedaan heeft; als je de lange redevoeringen in het Johannes-evangelie of de bergrede leest, vraag je je zelfs af of er iemand met een bandrecorder bij heeft gestaan.Het zou zelfs kunnen dat het Thomasevangelie kort na het Johannesevangelie is ontstaan.
Te makkelijk idd.quote:Kortom: christenfundamentelisten vergissen zich w.m.b. als ze het Thomasevangelie als irrelevant wegzetten "want gnostisch", en esoterici vergissen zich als ze in een vlaag van mystieke verromantisering menen dat het Thomasevangelie ons dichterbij de historische Jezus brengt omdat het een pre-synoptische kern zou bevatten die wellicht teruggaat naar de eerste jaren van het christendom dat later door de canonische teksten zou zijn "verdraaid".Kun je specifieker zijn? dit hele topic gaat over patronen die er niet zouden zijn, apofenie, en dat is juist wat we hier bespreken, daarvoor heb je bepaalde voorbeelden nodig, al dan niet in historische context mbt evangelien. Dus we kunnnen ook wel heel de conversatie stoppen wat dit betreft, maar hoe moeten we dan apofenie bespreken? Gaarne reactie.quote:Op zondag 21 juli 2024 16:52 schreef Tijger_m het volgende:
[modbreak]Beste users, dit topic gaat niet over bewustzijn, het christelijke geloof of de historische accurateresse van evangelieen. Blijf aub bij het onderwerp en zoniet dan zal ik posts gaan verwijderen. Beledigingen zijn al helemaal niet de bedoeling.[/modbreak]As above, so below.![]()
Je neefje van 10 heeft dan ook weinig kaas gegeten van hermeneutiekquote:Op zondag 21 juli 2024 18:04 schreef Mijk het volgende:
[..]
Wat ik hier probeer te laten zien, is --zoals Hoatzin zei-- dat de Thomas-evangelie verwerkt is in de Bijbel op andere manieren, wat ik daarna met 4 Sayings laat zien. Goed, als je aan die overeenkomsten twijfelt, dan kun je gewoon beter zeggen; "de woorden moeten identiek, op de puntkomma na gelijk zijn, anders is het apofenie", met alle respect, zelfs mn neefje onder de 10, ziet hier nog dezelfde teksten in.Je negeert de context en licht domweg losse zinnen uit teksten om ze één op één te vergelijken. Moet ik uitleggen dat de context ontzettend belangrijk is? Als jij één regel uit Mein Kampf licht kun je waarschijnlijk ook wel gelijkenissen vinden met andere teksten, maar wat zegt dat?
Bijvoorbeeld: je neemt logion 1. In het Thomas-evangelie is dat een erg belangrijke opening, waarin het doel van de tekst wordt geopenbaard (wat dus verre van geheim is): het eeuwige leven wordt verkregen door begrip of kennis van cryptische uitspraken die aan Jezus worden toegedicht. Het Johannes-evangelie is kristalhelder in hoe het eeuwige leven wordt verkregen: door het geloof in Jezus' offer als paaslam waarmee de zonden worden weggewassen. Dat zijn twee verschillende zaken. Wat wél opvalt is het gebruik van de uitspraak "zullen de dood niet smaken" (tanathoe oe me geusetai), maar dat suggereert in combinatie met andere argumenten dat de auteur deze zinsnede waarschijnlijk uit de canonische evangeliën heeft gehaald.
De gelijkenis die je met logion 2 aanstipt zie ik niet. In logion 3 wordt het koninkrijk dat Jezus predikt gespiritualiseerd. Dat gebeurt in zowel de canonische teksten als het Thomas-evangelie, maar Thomas benadrukt dat het hier om zelfkennis gaat, iets dat in de canonische teksten volledig ontbreekt. Dit heeft in de joodschristelijke context ook weinig te maken met "in het nu leven" en ego's.
We kunnen zo je hele rijtje afgaan, maar omdat jij je richt op overeenkomsten en context negeert, zie je allerlei verbanden die de auteurs nooit hebben bedoeld. Het is wel dezelfde manier van denken die christenen gebruiken in hun interpretaties van profetieën die op Jezus zouden slaan, dus wat dat betreft sluit het wel heel mooi aan op dit topicNee, dat snap ik niet. Dit argument slaat nergens op.quote:Op deze manier , met deze redenatie, kunnen we álles in twijfel trekken en ons afvragen of NT niet gewoon door Adolf Hitler is geschreven in de jaren 30, we waren er allemaal niet bij, we weten het allemaal niet hoe dat uiteindelijk tot stand is gekomen, en ja; ik chargeer hier natuurlijk E-NORM, maar ik denk dat je wel snapt waar ik heen wil.Als je met "waar" veronderstelt "benadert de historische Jezus", dan ben ik dat met je eens. Het zou prima kunnen zijn dat niet-canonische geschriften historische informatie bevatten over de historische Jezus. Maar in het geval van het Thomas-evangelie is daar weinig expliciete reden toe om dat te vermoeden. Ja, het zou kunnen dat Jezus allerlei raadselen sprak; zoals ik al zei is er in het Marcus-evangelie ook al een geheimenis-thema. Wrede suggereerde daarvan ook al dat dit waarschijnlijk niet historisch was, maar iets blootlegt over de gemeenschap waarin de tekst is geschreven. We kunnen dus in de canonische teksten al twijfelen aan alle woorden die Jezus in de mond worden gelegd. Het schiften van historische v.s. niet-historische uitspraken en gebeurtenissen is een nogal ingewikkelde procedure, getuige de laatste paar eeuwen aan historisch onderzoek naar Jezus.quote:Eens, maar de geschriften zijn ommenabij dezelfde tijd geschreven, dus wat maakt het 1 dan waar en het ander onwaar, puur omdat het de titel "Bijbel" heeft, en het ander niet? of zit daar meer achter?
Als je met "waar" iets anders bedoelt, dan praten we langs elkaar heen.Ik kan niet zoveel met dat soort teksten, eerlijk gezegd. Griekse filosofie oogt voor mij dikwijls meer als poëzie.quote:Plato wordt bijv als Gnostiek gezien, maar had de man ongelijk? Jij zult vast content van hem kennen, ongetwijfeld.Wanneer mythicisten beweren dat Jezus geen historisch persoon is geweest, komt vaak het tegenargument dat het christendom dan nooit wortel had kunnen schieten. Er moet volgens hen dus wel een historische gebeurtenis aan ten grondslag hebben gelegen. Maar we zien ook dat binnen enkele decennia er blijkbaar al een heel palet aan verschillende christelijke gemeenten was met nogal afwijkende opvattingen. Christenen zetten dat weg als ketterij, maar we hebben eigenlijk geen goed beeld van deze stromingen, hoe ze zijn ontstaan, en hoe ze zich precies verhielden tot het "proto-orthodoxe christendom". Ik heb eigenlijk nooit goed begrepen hoe christenen deze wildgroei aan verschillende christelijke stromingen verklaren (stromingen die volgens hen een valse leer verkondigen), terwijl ze ook als argument gebruiken dat de ontwikkeling van het christendom een historische kern nodig heeft omdat critici anders meteen zouden hebben opgemerkt dat Jezus als historisch figuur nooit heeft bestaan.quote:Op zondag 21 juli 2024 18:04 schreef Mijk het volgende:
Waarom fascineert je dat, kun je daar wat dieper op ingaan?
[ Bericht 7% gewijzigd door Haushofer op 22-07-2024 10:48:07 ]Ik schrijf boeken over wetenschap en filosofie!
https://www.epsilon-uitga(...)e-tijd-materie/10996
https://www.spectrumboeke(...)k-niet-9789000386765
https://www.spectrumboeke(...)tronen-9789000395071![]()
Ik denk ook dat het christendom prima op mythische basis wortel heeft kunnen schieten. Het feit is, dat veel mensen dingen (kunnen) geloven zonder rationeel gegronde redenen. Zo zitten veel mensen simpelweg in elkaar. Het christelijke geloof bewijst dat mensen dingen voor waar aannemen zonder enige rationaliteit.quote:Op maandag 22 juli 2024 10:38 schreef Haushofer het volgende:
Wanneer mythicisten beweren dat Jezus geen historisch persoon is geweest, komt vaak het tegenargument dat het christendom dan nooit wortel had kunnen schieten. Er moet volgens hen dus wel een historische gebeurtenis aan ten grondslag hebben gelegen. Maar we zien ook dat binnen enkele decennia er blijkbaar al een heel palet aan verschillende christelijke gemeenten was met nogal afwijkende opvattingen. Christenen zetten dat weg als ketterij, maar we hebben eigenlijk geen goed beeld van deze stromingen, hoe ze zijn ontstaan, en hoe ze zich precies verhielden tot het "proto-orthodoxe christendom". Ik heb eigenlijk nooit goed begrepen hoe christenen deze wildgroei aan verschillende christelijke stromingen verklaren (stromingen die volgens hen een valse leer verkondigen), terwijl ze ook als argument gebruiken dat de ontwikkeling van het christendom een historische kern nodig heeft omdat critici anders meteen zouden hebben opgemerkt dat Jezus als historisch figuur nooit heeft bestaan.![]()
De sayings zijn dan ook zinnen die op zichzelf al behoorlijk veel zeggen, in Thomas. Natuurlijk vergelijk je die dan 1 op 1, het is een collectie van iets van 113 of 114 sayings die niet in een bepaalde context staan in dat evangelie. Dus hoe kun je dit op deze manier benaderen? Hoe benader jij de context dan? Die is niet vergelijkbaar. Maar als het als "ketterij" wordt weggezet, en vrijwel identieke stukken terug komen in NT. Dan zou NT ook deels ketterij zijn.quote:Op maandag 22 juli 2024 10:38 schreef Haushofer het volgende:
Je neefje van 10 heeft dan ook weinig kaas gegeten van hermeneutiek Je negeert de context en licht domweg losse zinnen uit teksten om ze één op één te vergelijken. Moet ik uitleggen dat de context ontzettend belangrijk is? Als jij één regel uit Mein Kampf licht kun je waarschijnlijk ook wel gelijkenissen vinden met andere teksten, maar wat zegt dat?Geef jij dan even aan in welke context deze geplaatst horen te worden. Want het zijn zinnen die een hele context vormen op zichzelf.quote:Op maandag 22 juli 2024 10:38 schreef Haushofer het volgende:
We kunnen zo je hele rijtje afgaan, maar omdat jij je richt op overeenkomsten en context negeert, zie je allerlei verbanden die de auteurs nooit hebben bedoeld.Oke, even wat duidelijker dan;quote:Op maandag 22 juli 2024 10:38 schreef Haushofer het volgende:
Nee, dat snap ik niet. Dit argument slaat nergens op.
Kun jij bewijzen wie NT heeft geschreven, herschreven en aangepast? Hard bewijs volgens de wetenschappelijke methode.Met "waar" bedoel ik;quote:Op maandag 22 juli 2024 10:38 schreef Haushofer het volgende:
Als je met "waar" iets anders bedoelt, dan praten we langs elkaar heen.
Hoe weten we dat wat in NT geschreven staat over Jezus (en dus zijn uitspraken) WAARHEID zijn.
En hoe weten we dat, wat ELDERS geschreven staat over Jezus, ONZIN is.
Waarop is dat gebaseerd, puur omdat het niet of wel in NT voorkomt? Verder begrijp ik niet wat je met "historische" Jezus bedoelt, we hebben het hier allemaal over dezelfde Jezus toch, of heb ik de 2nd coming gemist en hebben we nu een tegenwoordige Jezus?Ouch. Plato poezie noemen, dit is wel de meest vergaande opmerking die ik jou heb zien maken. Dan is de benadering van deze content verder vanuit jou niet zo heel gek imo, en vind ik het heel vreemd dat je ook zegt dat mediteren (of spiritualiteit wat was het?) een groot onderdeel is van je leven.quote:Op maandag 22 juli 2024 10:38 schreef Haushofer het volgende:
Ik kan niet zoveel met dat soort teksten, eerlijk gezegd. Griekse filosofie oogt voor mij dikwijls meer als poëzie.Ja, zit wat in dat tegenargument. Er heeft wel íets moeten plaatsvinden, maar sommigen verwijzen naar de Christus ook naar Kundalini spine (en fluid). Maar hier zal ik niet op doorgaan, want dan gaan we een heel stevige zijweg in.quote:Op maandag 22 juli 2024 10:38 schreef Haushofer het volgende:
Wanneer mythicisten beweren dat Jezus geen historisch persoon is geweest, komt vaak het tegenargument dat het christendom dan nooit wortel had kunnen schieten.
[ Bericht 2% gewijzigd door Mijk op 22-07-2024 16:02:26 ]As above, so below.![]()
Wat de tekst in het Thomas-evangelie precies betekent is niet altijd eenvoudig te achterhalen; sommige teksten zijn zo cryptisch dat er geen touw aan vast te knopen is. Maar dat zijn inderdaad allemaal losse uitspraken. In de canonische evangelieën ligt dat anders: daar is immers een hele context en bouwen alle evangelieën uiteindelijk naar de kruisiging en opstanding van Jezus toe.quote:Op maandag 22 juli 2024 15:40 schreef Mijk het volgende:
[..]
De sayings zijn dan ook zinnen die op zichzelf al behoorlijk veel zeggen, in Thomas. Natuurlijk vergelijk je die dan 1 op 1, het is een collectie van iets van 113 of 114 sayings die niet in een bepaalde context staan in dat evangelie. Dus hoe kun je dit op deze manier benaderen? Hoe benader jij de context dan? Die is niet vergelijkbaar. Maar als het als "ketterij" wordt weggezet, en vrijwel identieke stukken terug komen in NT. Dan zou NT ook deels ketterij zijn.
Dus nogmaals: je kunt niet zomaar regels uit die canonische evangelieën plukken en de context van het geheel negeren. Hoe je die context precies interpreteert is natuurlijk ook weer niet eenduidig; christenen zullen dat weer anders zien dan iemand die een historisch-kritische benadering volgt.Die context gaf ik je al: bijvoorbeeld, de opening van het Thomasevangelie stelt een andere verlossingsleer voor dan de canonische evangelieën.quote:Geef jij dan even aan in welke context deze geplaatst horen te worden. Want het zijn zinnen die een hele context vormen op zichzelf.Dat eerste is giswerk; we weten niet wie de auteurs waren. Bij de herschrijvingen en aanpassingen kun je bij gebrek aan origineel alleen maar kijken via extrapolatie en onderlinge vergelijking hoe de manuscripten in de loop der decennia werden aangepast. Daar zit wel wat variatie in, maar die variatie wordt dikwijls overdreven. Ik denk niet dat het origineel van, zeg, een Marcus-evangelie radicaal anders was dan wat we nu in onze Bijbels terugvinden; de variaties zijn daarbij ook duidelijk aangegeven, zoals de later toegevoegde einden.quote:Oke, even wat duidelijker dan;
Kun jij bewijzen wie NT heeft geschreven, herschreven en aangepast? Hard bewijs volgens de wetenschappelijke methode.Dat weten we niet. We kunnen heel moeilijk in de evangelieën gaan beoordelen welke uitspraken van Jezus historisch waren, en welke niet. Een criterium daarvoor is bijvoorbeeld om Jezus als gefaalde messiaspretendent te zien, zoals er in die tijd zoveel waren. Er zijn ook andere criteria; Bart Ehrman meent bijvoorbeeld dat Matteüs 19:28 wel eens een historische kern kan hebben, omdat Jezus daar spreekt over hoe Zijn 12 discipelen "op de 12 tronen zullen zitten met de Zoon des mensen"; een nogal eigenaardige uitspraak als je je bedenkt dat Judas later Jezus zal verraden en zelfmoord pleegt.quote:Met "waar" bedoel ik;
Hoe weten we dat wat in NT geschreven staat over Jezus (en dus zijn uitspraken) WAARHEID zijn.
En hoe weten we dat, wat ELDERS geschreven staat over Jezus, ONZIN is.
Maar als je bekend bent met de verschillende questen naar de historische Jezus, dan zul je weten dat een historische reconstructie erg lastig is.Je eerste vraag: nee dus, zie boven. Je tweede vraag: de historische Jezus is de persoon Jezus die later met mythische toeters en bellen is aangekleed.quote:Waarop is dat gebaseerd, puur omdat het niet of wel in NT voorkomt? Verder begrijp ik niet wat je met "historische" Jezus bedoelt, we hebben het hier allemaal over dezelfde Jezus toch, of heb ik de 2nd coming gemist en hebben we nu een tegenwoordige Jezus?Ik heb dit niet expliciet over Plato gezegd, en voor mij heeft meditatie weinig tot niks met (Griekse) filosofie te maken. Verder zie ik ook niet in wat Plato met deze discussie heeft te maken, behalve misschien de neoplatonische invloed op het christendom.quote:Ouch. Plato poezie noemen, dit is wel de meest vergaande opmerking die ik jou heb zien maken. Dan is de benadering van deze content verder vanuit jou niet zo heel gek imo, en vind ik het heel vreemd dat je ook zegt dat mediteren (of spiritualiteit wat was het?) een groot onderdeel is van je leven.Ik schrijf boeken over wetenschap en filosofie!
https://www.epsilon-uitga(...)e-tijd-materie/10996
https://www.spectrumboeke(...)k-niet-9789000386765
https://www.spectrumboeke(...)tronen-9789000395071![]()
Als je weet wat je zoekt, wordt dat cryptische makkelijker te lezen. Maar eens dat élke abrahamistische religie zó cryptisch is dat er bijna geen touw meer aan vast te knopen is, derhalve zijn de Oosterse religies een stuk beter.quote:Op maandag 22 juli 2024 16:33 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Wat de tekst in het Thomas-evangelie precies betekent is niet altijd eenvoudig te achterhalen; sommige teksten zijn zo cryptisch dat er geen touw aan vast te knopen is. Maar dat zijn inderdaad allemaal losse uitspraken. In de canonische evangelieën ligt dat anders: daar is immers een hele context en bouwen alle evangelieën uiteindelijk naar de kruisiging en opstanding van Jezus toe.Het ging erom of het ketterij is of niet, als er identieke (of bijna identieke) stukken in NT staan, dan doet de context er nul toe op dat moment of Thomas ketterij is op dat moment of niet, daar ging het over. Want aan het 1 hangt geen context, aan het ander wel, als het 1 dan identiek (of bijna identiek) is aan het ander, hoe kun je dan in hemelsnaam het 1 ketterij noemen en het ander niet.quote:Dus nogmaals: je kunt niet zomaar regels uit die canonische evangelieën plukken en de context van het geheel negeren. Hoe je die context precies interpreteert is natuurlijk ook weer niet eenduidig; christenen zullen dat weer anders zien dan iemand die een historisch-kritische benadering volgt.Ja, we weten het dus allemaal niet zeker. Dus fabel want niet aangetoond, wetenschappelijk nul grond. Als we het dan even vanuit die statische wetenschappelijke houding bekijken.quote:[..]
Die context gaf ik je al: bijvoorbeeld, de opening van het Thomasevangelie stelt een andere verlossingsleer voor dan de canonische evangelieën.
[..]
Dat eerste is giswerk; we weten niet wie de auteurs waren. Bij de herschrijvingen en aanpassingen kun je bij gebrek aan origineel alleen maar kijken via extrapolatie en onderlinge vergelijking hoe de manuscripten in de loop der decennia werden aangepast. Daar zit wel wat variatie in, maar die variatie wordt dikwijls overdreven. Ik denk niet dat het origineel van, zeg, een Marcus-evangelie radicaal anders was dan wat we nu in onze Bijbels terugvinden; de variaties zijn daarbij ook duidelijk aangegeven, zoals de later toegevoegde einden.
[..]
Dat weten we niet. We kunnen heel moeilijk in de evangelieën gaan beoordelen welke uitspraken van Jezus historisch waren, en welke niet. Een criterium daarvoor is bijvoorbeeld om Jezus als gefaalde messiaspretendent te zien, zoals er in die tijd zoveel waren. Er zijn ook andere criteria; Bart Ehrman meent bijvoorbeeld dat Matteüs 19:28 wel eens een historische kern kan hebben, omdat Jezus daar spreekt over hoe Zijn 12 discipelen "op de 12 tronen zullen zitten met de Zoon des mensen"; een nogal eigenaardige uitspraak als je je bedenkt dat Judas later Jezus zal verraden en zelfmoord pleegt.Ja natuurlijk is reconstructie lastig, ook dat is geen rocketscience. Over 5000 jaar zullen ze wel veel data hebben over ons (als we dan als soort uberhaupt nog bestaan), maar ook dan is exacte reconstructie lastig, ondanks dat ze oneindig veel meer data over ons hebben, dan wij van 2000 jaar terug.quote:Maar als je bekend bent met de verschillende questen naar de historische Jezus, dan zul je weten dat een historische reconstructie erg lastig is.
[..]
Je eerste vraag: nee dus, zie boven. Je tweede vraag: de historische Jezus is de persoon Jezus die later met mythische toeters en bellen is aangekleed.
[..]Ik benoem Plato specifiek, omdat hij als Gnostisch wordt gezien, daarop reageer jij met "Griekse filosofie dikwijls oogt als poezie", dus eigenlijk zeg je dat wel expliciet. Maargoed, waarom ik dit zeg, is omdat meditatie == zelfkennis (gnostiek, Griekse filosofie ging hierover, bij uitstek). De griekse filosofie is in mijn ogen nog een "tussenstap" in die zgn "zweverigheid" als je kijkt naar de statisch wetenschappelijke houding die je altijd aanneemt.quote:Ik heb dit niet expliciet over Plato gezegd, en voor mij heeft meditatie weinig tot niks met (Griekse) filosofie te maken. Verder zie ik ook niet in wat Plato met deze discussie heeft te maken, behalve misschien de neoplatonische invloed op het christendom.
Imo is de volgorde dan; Keiharde wiskundige wetenschap > Griekse filosofie > Spiritualiteit > Religies.
Dus als je dan de Griekse filosofie al als poëzie neerzet, dan begrijp ik niet hoe spiritualiteit/meditatie een groot onderdeel van je leven is, zegmaar. Of is dit een heel gekke redenatie?As above, so below.![]()
Dat is niet het punt dat ik probeer te maken. Natuurlijk zijn er ook genoeg uitspraken en teksten in het NT te vinden waarvan je je kunt afvragen wat het betekent, maar daarbij is de context aanwezig. Zo is de centrale boodschap van de evangeliën helder. Het Thomas-evangelie daarentegen lijkt eerder een tekst te zijn die met behulp van een interpreteerder uitgelegd moet worden en doelbewust cryptisch is gemaakt. En omdat het uit losse uitspraken bestaat, kun je moeilijk andere gedeelten gebruiken om een uitspraak te interpreteren.quote:Op maandag 22 juli 2024 16:49 schreef Mijk het volgende:
[..]
Als je weet wat je zoekt, wordt dat cryptische makkelijker te lezen. Maar eens dat élke abrahamistische religie zó cryptisch is dat er bijna geen touw meer aan vast te knopen is, derhalve zijn de Oosterse religies een stuk beter.Nogmaals: of stukken "identiek" zijn wordt ook bepaald door de context.quote:Het ging erom of het ketterij is of niet, als er identieke (of bijna identieke) stukken in NT staan, dan doet de context er nul toe op dat moment of Thomas ketterij is op dat moment of niet, daar ging het over. Want aan het 1 hangt geen context, aan het ander wel, als het 1 dan identiek (of bijna identiek) is aan het ander, hoe kun je dan in hemelsnaam het 1 ketterij noemen en het ander niet.
Mij maakt het verder weinig uit wat christenen als "ketterij" beschouwen, overigens; ik ben zelf geen christenMaar wat als "ketterij" werd bestempeld is natuurlijk bepaald door de kerk die uiteindelijk de geschiedenis heeft geschreven. Wat dat betreft is er een zgn. "survivor bias" aanwezig, wat ik ook in mijn boek beschrijf.
Je bent opnieuw buitengewoon ongenuanceerd. Dat we bepaalde zaken niet zeker weten betekent niet dat er "nul wetenschappelijke grond" is.quote:Ja, we weten het dus allemaal niet zeker. Dus fabel want niet aangetoond, wetenschappelijk nul grond. Als we het dan even vanuit die statische wetenschappelijke houding bekijken.Meditatie is voor mij allereerst een aandachtsoefening. De rest is bijzaak. Wat Griekse filosofen daar allemaal over hebben gezegd voegt voor mij niet zoveel toe, eerlijk gezegd. Ja, meditatie geeft zelfinzicht, want het trekt je uit de maalstroom van gedachten en emoties. Maar dat moet je ervaren. Allerlei interpretaties daarvan en gefilosofeer daarover voegen net zoveel toe als filosofie over sport je conditie verbetert, of filosofie van koken je directe smaakervaring verandert. Maar dat is mijn eigen, persoonlijke opvatting over "spiritualiteit". Daarom heb ik ook weinig op met het christendom als spiritualiteit: christenen verpakken het als een ervaring en "geloof", maar als het puntje bij paaltje komt hangt er een heel metafysisch verklaringsmodel aan vast wat voor je verlossing moet zorgen.quote:Dus als je dan de Griekse filosofie al als poëzie neerzet, dan begrijp ik niet hoe spiritualiteit/meditatie een groot onderdeel van je leven is, zeg maar. Of is dit een heel gekke redenatie?
[ Bericht 2% gewijzigd door Haushofer op 22-07-2024 17:30:08 ]Ik schrijf boeken over wetenschap en filosofie!
https://www.epsilon-uitga(...)e-tijd-materie/10996
https://www.spectrumboeke(...)k-niet-9789000386765
https://www.spectrumboeke(...)tronen-9789000395071![]()
Nogmaals; dat kun je nooit bepalen als er bij één de (verdere) context ontbreekt, en bij het ander niet. De woorden, zie eerste voorbeeld; zijn vrijwel identiek.quote:Op maandag 22 juli 2024 17:15 schreef Haushofer het volgende:
Nogmaals: of stukken "identiek" zijn wordt ook bepaald door de context.Dus ongeacht welke verdere context er bij John 8 staat, bestaat het niet dat je het dan als "ketterij" wegzet (wat het hele punt van discussie was) als de context bij de ander ontbreekt. Dat kun je gewoon niet stellen dan. Dát is wat ik probeer te zeggen hier.quote:And he said, "Whoever finds the meaning of these sayings will not taste death."
John 8:51 - NT - NIV "Very truly I tell you, whoever obeys my word will never see death."quote:Maar dat is mijn eigen, persoonlijke opvatting over "spiritualiteit". Daarom heb ik ook weinig op met het christendom als spiritualiteit: christenen verpakken het als een ervaring en "geloof", maar als het puntje bij paaltje komt hangt er een heel metafysisch verklaringsmodel aan vast wat voor je verlossing moet zorgen.Prima toch.
As above, so below.![]()
Het Thomas-evangelie is "ketterij", oftewel afwijkend van de orthodoxie, in de zin dat het Thomas-evangelie een radicaal andere verlossingsleer verkondigt dan de canonische evangeliën. Daar doen eventuele tekstuele overeenkomsten niks aan af. Sterker nog, zoals ik zei is het te verwachten dat een dergelijke gnostische auteur zich voor een deel beroept op de canonische evangeliën.quote:Op maandag 22 juli 2024 17:48 schreef Mijk het volgende:
[..]
Nogmaals; dat kun je nooit bepalen als er bij één de (verdere) context ontbreekt, en bij het ander niet. De woorden, zie eerste voorbeeld; zijn vrijwel identiek.
[..]
Dus ongeacht welke verdere context er bij John 8 staat, bestaat het niet dat je het dan als "ketterij" wegzet (wat het hele punt van discussie was) als de context bij de ander ontbreekt. Dat kun je gewoon niet stellen dan. Dát is wat ik probeer te zeggen hier.
Als je punt is dat je losse zinnen zonder verdere context niet als ketterij kunt wegzetten: nee, dat lijkt me nogal wiedes.Ik schrijf boeken over wetenschap en filosofie!
https://www.epsilon-uitga(...)e-tijd-materie/10996
https://www.spectrumboeke(...)k-niet-9789000386765
https://www.spectrumboeke(...)tronen-9789000395071![]()
Juist, en dán is het dus afhankelijk van wie dit hele kunstwerk wat we de Bijbel noemen, in elkaar heeft gezet en met wélke intentie. Ook dát probeerde ik in mijn post eerder duidelijk te maken.quote:Op maandag 22 juli 2024 17:53 schreef Haushofer het volgende:
Het Thomas-evangelie is "ketterij", oftewel afwijkend van de orthodoxie, in de zin dat het Thomas-evangelie een radicaal andere verlossingsleer verkondigt dan de canonische evangeliën.quote:Op maandag 22 juli 2024 17:53 schreef Haushofer het volgende:
Als je punt is dat je losse zinnen zonder verdere context niet als ketterij kunt wegzetten: nee, dat lijkt me nogal wiedes.
As above, so below.![]()
De vorming van de canon zoals wij die nu kunnen was gericht op het onderschrijven van de (proto)orthodoxe leer. Daar hoort het Thomas-evangelie dus duidelijk niet bij.quote:Op maandag 22 juli 2024 17:56 schreef Mijk het volgende:
Juist, en dán is het dus afhankelijk van wie dit hele kunstwerk wat we de Bijbel noemen, in elkaar heeft gezet en met wélke intentie. Ook dát probeerde ik in mijn post eerder duidelijk te maken.Ik schrijf boeken over wetenschap en filosofie!
https://www.epsilon-uitga(...)e-tijd-materie/10996
https://www.spectrumboeke(...)k-niet-9789000386765
https://www.spectrumboeke(...)tronen-9789000395071![]()
Het is verder nog maar de vraag of de samenstellers van de canon over het evangelie beschikten. En als ze er al over beschikten is het de vraag hoe de inhoud van deze exemplaren was.quote:Op woensdag 24 juli 2024 09:00 schreef Haushofer het volgende:
[..]
De vorming van de canon zoals wij die nu kunnen was gericht op het onderschrijven van de (proto)orthodoxe leer. Daar hoort het Thomas-evangelie dus duidelijk niet bij.
Hetzelfde geldt uiteraard voor andere geschriften die circuleerden bij de verschillende geloofsgroeperingen. Zoals het Judas evangelie.
Uiteraard moesten geschriften aan bepaalde criteria voldoen om tot de canon te mogen behoren. Maar er wordt nogal snel geroepen dat de samenstellers bewust boeken er buiten gelaten hebben omdat deze niet in hun straatje pasten. Dit vind ik erg kort door de bocht en richting complot-denken gaan. Ik vind dat men moet oppassen met dit soort aannamen. Maar wie weet, misschien komt er vroeg of laat nog eens een stapel codices uit een kluis van het Vaticaan tevoorschijn.Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist![]()
quote:Op woensdag 24 juli 2024 19:27 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Het is verder nog maar de vraag of de samenstellers van de canon over het evangelie beschikten. En als ze er al over beschikten is het de vraag hoe de inhoud van deze exemplar(en) was.
Hetzelfde geldt uiteraard voor andere geschriften die circuleerden bij de verschillende geloofsgroeperingen. Zoals het Judas evangelie.
Uiteraard moesten geschriften aan bepaalde criteria voldoen om tot de canon te mogen behoren. Maar er wordt nogal snel geroepen dat de samenstellers bewust boeken er buiten gelaten hebben omdat deze niet in hun straatje pasten. Dit vind ik erg kort door de bocht en richting complot-denken gaan. Ik vind dat men moet oppassen met dit soort aannamen. Maar wie weet, misschien komt er vroeg of laat nog eens een stapel codices uit een kluis van het Vaticaan tevoorschijn.Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist![]()
Hoe bedoel je? De uiteindelijke canon is aan het einde van de 4e eeuw vastgesteld. Volgens mij dateren veel complete manuscripten al van daarvoor, maar dat zou ik even moeten opzoeken.quote:Op woensdag 24 juli 2024 19:27 schreef Panterjong het volgende:
Het is verder nog maar de vraag of de samenstellers van de canon over het evangelie beschikten. En als ze er al over beschikten is het de vraag hoe de inhoud van deze exemplaren was.
Hetzelfde geldt uiteraard voor andere geschriften die circuleerden bij de verschillende geloofsgroeperingen. Zoals het Judas evangelie.Niet elk selectieproces is meteen een complot.quote:Uiteraard moesten geschriften aan bepaalde criteria voldoen om tot de canon te mogen behoren. Maar er wordt nogal snel geroepen dat de samenstellers bewust boeken er buiten gelaten hebben omdat deze niet in hun straatje pasten. Dit vind ik erg kort door de bocht en richting complot-denken gaan. Ik vind dat men moet oppassen met dit soort aannamen. Maar wie weet, misschien komt er vroeg of laat nog eens een stapel codices uit een kluis van het Vaticaan tevoorschijn.Ik schrijf boeken over wetenschap en filosofie!
https://www.epsilon-uitga(...)e-tijd-materie/10996
https://www.spectrumboeke(...)k-niet-9789000386765
https://www.spectrumboeke(...)tronen-9789000395071![]()
Ik bedoel dat indien men stelt dat de samenstellers van de bijbel het Thomas evangelie vanwege de inhoud buiten de canon gelaten heeft er aan voorbij wordt gegaan dat het helemaal niet zeker is dat de samenstellers van de bijbel over het betreffende evangelie beschikten.quote:Op donderdag 25 juli 2024 09:03 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Hoe bedoel je? De uiteindelijke canon is aan het einde van de 4e eeuw vastgesteld. Volgens mij dateren veel complete manuscripten al van daarvoor, maar dat zou ik even moeten opzoeken.
[..]
Niet elk selectieproces is meteen een complot.Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist![]()
quote:Op donderdag 25 juli 2024 17:14 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Ik bedoel dat indien men stelt dat de samenstellers van de bijbel het Thomas evangelie vanwege de inhoud buiten de canon gelaten hebben er aan voorbij wordt gegaan dat het helemaal niet zeker is dat de samenstellers van de bijbel over het betreffende evangelie beschikten.Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist![]()
Nee, maar blijkbaar waren vroege kerkvaders wel bekend met de strekking van het evangelie. Daarom wist men vóór de daadwerkelijke ontdekking eind 19e eeuw en 1945 ook dat het bestond, natuurlijk.quote:Op donderdag 25 juli 2024 17:14 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Ik bedoel dat indien men stelt dat de samenstellers van de bijbel het Thomas evangelie vanwege de inhoud buiten de canon gelaten heeft er aan voorbij wordt gegaan dat het helemaal niet zeker is dat de samenstellers van de bijbel over het betreffende evangelie beschikten.Ik schrijf boeken over wetenschap en filosofie!
https://www.epsilon-uitga(...)e-tijd-materie/10996
https://www.spectrumboeke(...)k-niet-9789000386765
https://www.spectrumboeke(...)tronen-9789000395071![]()
Er is zover ik weet 1 melding van een kerkvader van voor de 4e eeuw. Daarnaast zijn er wat fragmenten in het Grieks van het evangelie die voor 1945 al bekend waren. De versie in 1945 gevonden is koptisch en wijkt vermoedelijk af van eerdere Griekse versies. Even uit m'n hoofd. Ben op vakantie...quote:Op zaterdag 27 juli 2024 10:57 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nee, maar blijkbaar waren vroege kerkvaders wel bekend met de strekking van het evangelie. Daarom wist men vóór de daadwerkelijke ontdekking eind 19e eeuw en 1945 ook dat het bestond, natuurlijk.Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist![]()
Waarom vermoedt men dat?quote:Op zaterdag 27 juli 2024 11:46 schreef Panterjong het volgende:
De versie in 1945 gevonden is koptisch en wijkt vermoedelijk af van eerdere Griekse versies.Ik schrijf boeken over wetenschap en filosofie!
https://www.epsilon-uitga(...)e-tijd-materie/10996
https://www.spectrumboeke(...)k-niet-9789000386765
https://www.spectrumboeke(...)tronen-9789000395071![]()
Wellicht.quote:Op woensdag 24 juli 2024 09:00 schreef Haushofer het volgende:
[..]
De vorming van de canon zoals wij die nu kunnen was gericht op het onderschrijven van de (proto)orthodoxe leer. Daar hoort het Thomas-evangelie dus duidelijk niet bij.
Wie zal zeggen wat Jezus daadwerkelijk heeft gezegd, jij? Ali? Panter? Dop? Ik? nee, dat hele geschrift kan met bepaalde intentie op een bepaalde manier geschreven zijn, en we weten niet eens door wie, laat staan met welk doel.
Dus ja, daar kunnen we in geloven, gewoon blind, maar jij doet dat niet, en ik ook niet. Anderen wellicht, maargoed, ik heb teveel gezien daarvoor. Ik wil niet zeggen dat ik het hélemaal begrijp, maar weet wel dat het makkelijker lezen wordt als je eea hebt ervaren, en die ervarinjgen zijn voornamelijk terug te vinden in de oosterse leren, meditatie of psychedelics, de westerse leren, zijn zeer cryptische aftreksels van dat, dat is voor mij duidelijk.
Als iemand anders daar anders tegenaan kijkt, prima toch, ik leef niet zijn leven, ik tracht enkel een "human right" (imo) aan te wijzen, dát waar we allemaal recht op hebben; het leven in je natuurlijke; vredige, serene staat. Buddha noemde het Nirvana.As above, so below.![]()
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist![]()
Crosspost, maar voor de liefhebber naar aanleiding van mijn vorige twee boeken:
Wat is natuurkunde? Hoe zuiver zijn analogieën uit de populaire wetenschap? Wat maakt kwantummechanica zo lastig? Wordt er te veel gerekend en te weinig geïnterpreteerd in de natuurkunde? Wat is de belangrijkste boodschap van snaartheorie? Wat zijn ruimte en tijd nu eigenlijk? Dit en nog veel meer besprak ik met Marco Hanegraaff in zijn podcast MarcoToday naar aanleiding van mijn boeken “Ruimte, tijd, materie” en “Natuurlijk niet!”. Ik vond het erg leuk, en hoop dat ik dat ook in het gesprek uitstraal!
YouTube:
Spotify: Podcast · [object Object] · Ik ben Marco, de host van een avontuurlijke podcast die je meeneemt naar het onbekende, mysterieuze en obscure. Van de Hermetica tot psychedelica, duik met mij in de diepten van menselijke kennis en ervaring. Laat mij jou inspireren en uitdagen om je wereld te vergroten door je grenzen te verleggen en meer open te staan voor het onbekende als iets waardevols. Wie weet wat voor mooie ontdekkingen je nog te wachten staan. Ontdek het onbekende en laat je verrassen!
Apple Podcasts: https://podcasts.apple.com/nl/podcast/marcotoday/id1660773435
SoundCloud: https://soundcloud.com/marcotodayIk schrijf boeken over wetenschap en filosofie!
https://www.epsilon-uitga(...)e-tijd-materie/10996
https://www.spectrumboeke(...)k-niet-9789000386765
https://www.spectrumboeke(...)tronen-9789000395071![]()
Lastig om te discussiëren over bijbelfragmenten als wij na 2.000 jaar nog steeds niet weten wie het heeft geschreven, waarom het is geschreven en vooral wat de schrijver ermee bedoelde. "Het onfeilbare Woord van God" zoals de Bijbel ook wel wordt genoemd, is voor meerdere interpretaties uitlegbaar. Is God dan niet duidelijk voor de feilbare mens?![]()
Grappig dat je direct begint over analogie die gemaakt wordt door wetenschap om eea uit te leggen of te interpreteren omdat taal te kort schiet, dat is exact wat er in religie ook gebeurt. Symboliek om iets uit te leggen waar geen woorden voor zijn. En dan het mooiste is de houdbaarheidsdatum die je noemt, want zo werkt dat óók in religie, de reden van de zgn "new age movement", die dan volgens mainstream religieuzen "demonisch zou zijn", maar niets anders dan een modernere uitleg van wat er bedoeld werd daar.quote:Op maandag 12 augustus 2024 10:52 schreef Haushofer het volgende:
Crosspost, maar voor de liefhebber naar aanleiding van mijn vorige twee boeken:
Wat is natuurkunde? Hoe zuiver zijn analogieën uit de populaire wetenschap? Wat maakt kwantummechanica zo lastig? Wordt er te veel gerekend en te weinig geïnterpreteerd in de natuurkunde? Wat is de belangrijkste boodschap van snaartheorie? Wat zijn ruimte en tijd nu eigenlijk? Dit en nog veel meer besprak ik met Marco Hanegraaff in zijn podcast MarcoToday naar aanleiding van mijn boeken “Ruimte, tijd, materie” en “Natuurlijk niet!”. Ik vond het erg leuk, en hoop dat ik dat ook in het gesprek uitstraal!
YouTube:
Spotify: Podcast · [object Object] · Ik ben Marco, de host van een avontuurlijke podcast die je meeneemt naar het onbekende, mysterieuze en obscure. Van de Hermetica tot psychedelica, duik met mij in de diepten van menselijke kennis en ervaring. Laat mij jou inspireren en uitdagen om je wereld te vergroten door je grenzen te verleggen en meer open te staan voor het onbekende als iets waardevols. Wie weet wat voor mooie ontdekkingen je nog te wachten staan. Ontdek het onbekende en laat je verrassen!
Apple Podcasts: https://podcasts.apple.com/nl/podcast/marcotoday/id1660773435
SoundCloud: https://soundcloud.com/marcotoday
Bedankt voor het posten hiervan tho. Ik kijk even verder.As above, so below.![]()
Ik heb een paar vragen;
Hoe gaat elektra buiten draden om? Als ik dit aan mijn elektricien-maat vertel, die komt gegarandeerd met het argument; probeer de lucht maar eromheen aan te raken of de draad, and see what happens.
Ook;
"Een appel en de aarde trekken elkaar even hard aan". Dus als iemand in Australie exact op t zelfde moment een appel laat vallen als in Nederland, dan wordt de aarde groter, of valt de appel aan 1 vd 2 kanten omhoog? Want dat zijn de 2 denkbare smaken voor mij als vrij leek in natuurkunde.Goeie quote,quote:"Onze dagelijkse waarneming is zó beperkt".
-Haushofer 2024
Ook interessant dat je zegt dat we "geëvolueerd zijn om te eten te slapen en te poepen enz", maar niet op de rest. Zou het ook kunnen dat --met name door wetenschappelijke interesse en opleiding-- je een bias hebt versus religie omdat dat een ongrijpbaar iets is (Shiva trachten te meten met Shakti maatstaven), net zo goed als dat er zaken later ontkracht werden wat bewezen "leek"? Puur omdat je op die manier "geëvolueerd" bent als mens? Dit is de tunnelvisie waar ik het over heb zodra men enkel en alleen uitgaat van wetenschap, want eerlijk is eerlijk; nog steeds staat de stelling overeind dat; ALS iets enkel zou bestaan als het bewezen is, dan bestond er 7000 jaar terug niets, er was immers niets bewezen. Absentie van bewijs, is geen bewijs van absentie.
Goed, je bevestigt het zelf al met de meerdere toestanden tegelijk, tis niet meetbaar, ook hier; Shiva proberen te meten met Shakti maatstaven. Doesn't work very well. Nogmaals; is water proberen te vangen door een vogelkooi in de rivier te zetten.
Wat je zegt over de verandering daar door de waarneming, vind ik ook een interessante, jou vast wel bekend; het double-slit experiment.SPOILER: Double-slit ExperimentOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ah, je komt er zelf al op terug zo zie ik verder in de video, ik schrijf tegelijk deze post met het kijken van de video.
Daarna kom je met dat het ook afhankelijk is van iemand die er naar kijkt, bewust naar kijkt, dus kan het dan zo zijn dat de wereld verandert door hoe iemand ernaar kijkt? (zie ook law of attraction). Een fenomeen waar ik overigens ook meermaals postte, over Plato, Buddha, Jezus enzovoorts.
Ik zit nu op de helft ongeveer, en daar beweer je ook dat iets "onnodig mystiek" wordt gemaakt he, maar ook dit is wat er dus met religie en mystiek zelf ook gebeurt. Het is niets BOVEN NATUURLIJKS, of iets EXTREEM SPECIAALS, nee, waar het om draait, is je échte zelf vinden, je birthright, het ervaren only voordat je ego erin komt, of egodeath. En hoe harder je dit probeert te analyseren, hoe verder je er vanaf raakt, dat is de paradox called life. Want het analyseren, is ego aan t werk, dus je versterkt hetgeen wat de cause is, dóór die analyse. Eigenlijk wat je moet doen is de "stroom eraf" halen, van je brein. En als we even het "nadenken/analyseren" als stroom nemen (metafoor), dan moet je dat uitzetten, dan ga je niet dood, nee je denken gaat eruit, en waarnemen werkt nog steeds. Gevangen zitten in kaders... Het losbreken uit die kaders, dát is wat Buddha bedoelde dus, met Nirvana, of Jezus, met Hemel. Take your pick.
Goed stuk van Watts ook wat bovenstaande betreft;SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Tot zo ver even, kijk zo verder. Bedankt wel voor de content, dit is echt goed dat je dit hier (durft) te posten ook.
-----------
Grappig ook wel dat je t hebt over Deepak Chopra en wat voor flauwekul dat allemaal is, de one-ness, maar vervolgens wel komen met Interstellar als voorbeeld film wat dan allemaal wél echt zou zijn he. Als je 100 jaar geleden had beweerd wat interstellar laat zien, dan werd je nog net niet de brandstapel opgegooid. Zo ben je in deze leren ook nooit voorbereid door de theorie. Dit is heel erg Shakti-minded maar dat is dan ook heel logisch in de wetenschap, het is daarnaar gevormd, álle educatie op wetenschappelijk niveau onderzoek naar de werking van deze topshow die we universum noemen, is daarnaar gevormd. Meetbaar he. Maargoed, dit soort bizarreness in natuurkunde laat wél zien hoe gestoord óók Shakti (de materiele wereld ansich) werkt. Op zo'n zelfde niveau gestoordheid werkt de andere kant van die dualiteit; Shiva, dus je hebt iig wel een goed beeld van dat, beter dan éénieder hier op dit ene (Shakti) uiterste van deze dualiteit. Truth is stranger than fiction. Zie ook vid van Watts in eerste deel van de post.
"Nieuwe principes nodig, voorbij quantum-mechanica, voorbij relativiteit, zeg maar wat, we hebben geen experimentele houvast."
Vraag @Libertarisch maar welke term we daarvoor nodig hebben
Goed, verder eens met 1 van de comments, degene die zegt dat dit ontspoort, want dit is niet goed volgbaar voor de normale sterveling. Nu kun jij daar IMO niet zo gek veel aan doen, maar zou het handig zijn van MarcoToday om dit in betere banen te leiden, dat is zijn taak daar aan tafel natuurlijk. Het is een beetje vergelijkbaar met dat ik als network/security man (ethical hacking/pentesting) een interview zou geven van anderhalf uur waarbij ik dan binnen notime het OSI-model uitleg, waarna ik binnen een uur begin over subnetting, routepoisoning, DNS ampification attacks en counter DDoS mitigaties met TTL fingerprinting door een more specific BGP /32 te announcen op de cores, met een publiek wat basiskennis heeft van windows.
Dus ja, de eerste helft was goed volgbaar, maar daarna wordt het --door terminologie/jargon-- onvolgbaar. De interesse vergaat niet, de concentratie om het nog te volgen wel.
Maar nogmaals bedankt voor de share.
[ Bericht 2% gewijzigd door Mijk op 15-08-2024 02:26:39 ]As above, so below.![]()
Ja, dat is een leuke vraagquote:Op woensdag 14 augustus 2024 19:35 schreef Mijk het volgende:
Ik heb een paar vragen;
Hoe gaat elektra buiten draden om? Als ik dit aan mijn elektricien-maat vertel, die komt gegarandeerd met het argument; probeer de lucht maar eromheen aan te raken of de draad, and see what happens.Als je een schok krijgt, krijg je dat van ladingen die vanuit een draad door jouw lichaam gaan reizen. Lucht geleidt erg slecht, en je hebt enorm sterke elektrische velden nodig om lading van een wolk naar een grond te krijgen. Als jouw lichaam zich in een elektromagnetisch veld bevindt, dan heeft dat amper invloed op je, omdat er bar weinig vrije elektronen in je lichaam zitten. In een metalen stroomdraad zal een aangelegd elektrisch veld echter bliksemsnel elektronen gaan transporteren.
Als je twee identieke massa's in de interstellaire ruimte neerlegt, en precies daartussenin een andere massa legt, dan zal deze massa niet van zijn plek komen of van vorm veranderen (getijdekrachten e.d. daargelaten). Dat geldt in jouw scenario ook voor de aarde.quote:"Een appel en de aarde trekken elkaar even hard aan". Dus als iemand in Australie exact op t zelfde moment een appel laat vallen als in Nederland, dan wordt de aarde groter, of valt de appel aan 1 vd 2 kanten omhoog? Want dat zijn de 2 denkbare smaken voor mij als vrij leek in natuurkunde.Ik ben sceptisch tegenover religieuze denkbeelden omdat er vele honderden/duizenden van zijn ontwikkeld en ze geen concrete uitspraken doen die je empirisch kunt nagaan.quote:Ook interessant dat je zegt dat we "geëvolueerd zijn om te eten te slapen en te poepen enz", maar niet op de rest. Zou het ook kunnen dat --met name door wetenschappelijke interesse en opleiding-- je een bias hebt versus religie omdat dat een ongrijpbaar iets is (Shiva trachten te meten met Shakti maatstaven), net zo goed als dat er zaken later ontkracht werden wat bewezen "leek"? Puur omdat je op die manier "geëvolueerd" bent als mens?Ik stel nergens dat "iets enkel bestaat als het bewezen is". Het gaat hier niet om fenomenen, maar om de verklaringen en patronen achter deze fenomenen. Onweer bestond 7000 jaar geleden ook al, alleen was ons begrip ervan verkeerd.quote:Dit is de tunnelvisie waar ik het over heb zodra men enkel en alleen uitgaat van wetenschap, want eerlijk is eerlijk; nog steeds staat de stelling overeind dat; ALS iets enkel zou bestaan als het bewezen is, dan bestond er 7000 jaar terug niets, er was immers niets bewezen. Absentie van bewijs, is geen bewijs van absentie.Nee, bewustzijn speelt geen essentiele rol in de kwantummechanica voor zover we weten. Dat idee levert ook allerlei andere problemen op en maakt het nodeloos ingewikkeld.quote:Daarna kom je met dat het ook afhankelijk is van iemand die er naar kijkt, bewust naar kijkt, dus kan het dan zo zijn dat de wereld verandert door hoe iemand ernaar kijkt? (zie ook law of attraction). Een fenomeen waar ik overigens ook meermaals postte, over Plato, Buddha, Jezus enzovoorts.Het probleem met Deepak Chopra is dat hij woordsalades uitspuugt waarvan het niet duidelijk is wat het nu precies betekent. In tegenstelling tot de natuurkundige theorieën in een film als Interstellar.quote:Grappig ook wel dat je t hebt over Deepak Chopra en wat voor flauwekul dat allemaal is, de one-ness, maar vervolgens wel komen met Interstellar als voorbeeld film wat dan allemaal wél echt zou zijn he. Als je 100 jaar geleden had beweerd wat interstellar laat zien, dan werd je nog net niet de brandstapel opgegooid.De tweede helft is wellicht wat technischer inderdaad, maar het is altijd lastig om iedereen tevreden te stellen in zo'n gesprek. Dat ervoer ik ook met mijn boek "Ruimte, tijd, materie": heel veel mooie reacties gehad, maar ook een enkeling die er niet doorheen kwam en teleurgesteld was. Maar dank voor de tipquote:Goed, verder eens met 1 van de comments, degene die zegt dat dit ontspoort, want dit is niet goed volgbaar voor de normale sterveling.
Ik schrijf boeken over wetenschap en filosofie!
https://www.epsilon-uitga(...)e-tijd-materie/10996
https://www.spectrumboeke(...)k-niet-9789000386765
https://www.spectrumboeke(...)tronen-9789000395071![]()
In het algemeen gaat het bij spiritualiteit om de directe ervaring. Dat is een totaal andere benadering, dan het denken en meten vanuit de wetenschap.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 09:45 schreef Haushofer het volgende:
Ik ben sceptisch tegenover religieuze denkbeelden omdat er vele honderden/duizenden van zijn ontwikkeld en ze geen concrete uitspraken doen die je empirisch kunt nagaan.
En beiden kunnen elkaar aanvullen, wat trouwens heel goed naar voren komt bij deepak chopra.
Alleen de wetenschappelijke benadering, is incompleet. Alleen de spirituele benadering en je zult nooit de voordelen hebben van moderne technologieDe kwantumfysica schreeuwt om een bewustzijn-gebaseerd wereldbeeld.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 09:45 schreef Haushofer het volgende:
Nee, bewustzijn speelt geen essentiele rol in de kwantummechanica voor zover we weten. Dat idee levert ook allerlei andere problemen op en maakt het nodeloos ingewikkeld.
Materie heeft pas een vaste vorm als we het observeren, wat is nou de rol van het observeren....
Het is natuurlijk het bewustzijn dat observeert. Alleen een bewustzijn kan waarnemen. We weten dat dit klopt, want als je bewusteloos bent neem je niets waar. Dat is de reden dat narcose wordt toegepast.
Maar de reden dat dit niet wordt geaccepteerd door 98% van de natuurkundigen, is dat men een aantal premisses doet over de realiteit.
"Maar de meeste wetenschappers, en de meeste mensen in de westerse cultuur, doen een aantal aannames over de realiteit waar niet aan getwijfeld wordt. Dit worden in de filosofie ''premisses'' genoemd.
Dit zijn de premisses:
1) De fundamentele realiteit is objectief
2) De objectieve wereld bestaat uit materie en is gelokaliseerd in de ruimte-tijd
3) Het bewustzijn is alleen aanwezig in levende wezens en bestond niet voordat er leven was
Maar in het hindoeïsme en het boeddhisme is het bewustzijn de fundamentele realiteit. Dit veranderd het verband met de hersenen van causaal naar een correlatie. Er is een wederzijdse interactie, maar de hersenen veroorzaken het bewustzijn niet."
En door het filosofisch materialisme vast te houden wordt het ''kwantumprobleem'' nooit opgelost. Maar zoals ik zei, er worden überhaupt geen vraagtekens gezet achter de fundamentele aannames over de realiteit.Deepak Chopra is een briljante geest uit de hindoeïstische cultuur, jij begrijpt hem niet en begint hem dan te beledigen.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 09:45 schreef Haushofer het volgende:
[
Het probleem met Deepak Chopra is dat hij woordsalades uitspuugt waarvan het niet duidelijk is wat het nu precies betekent. In tegenstelling tot de natuurkundige theorieën in een film als Interstellar.![]()
Nee hoor. Deepak Chopra probeert, net als jij overigens, van alles te "verklaren" vanuit die spiritualiteit en er een hele metafysica uit op te bouwen.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 10:43 schreef Libertarisch het volgende:
In het algemeen gaat het bij spiritualiteit om de directe ervaring.
Als het alleen om de directe ervaring ging had jij niet als een mitrailleur je bewustzijnsboodschap en alles er omheen hier lopen verkondigen.
[ Bericht 0% gewijzigd door Haushofer op 16-08-2024 14:22:50 (typo) ]Ik schrijf boeken over wetenschap en filosofie!
https://www.epsilon-uitga(...)e-tijd-materie/10996
https://www.spectrumboeke(...)k-niet-9789000386765
https://www.spectrumboeke(...)tronen-9789000395071![]()
Waarvan wetenschap wellicht niet weet wat het betekent idd, das wat anders.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 09:45 schreef Haushofer het volgende:
Het probleem met Deepak Chopra is dat hij woordsalades uitspuugt waarvan het niet duidelijk is wat het nu precies betekent.Dat waren 100 jaar geleden ook wordsalads.quote:In tegenstelling tot de natuurkundige theorieën in een film als Interstellar.Klopt, zo werkt symboliek he, iets wat dynamisch is kun je niet met je lineaal meten, Shiva vs Shakti maatstaven.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 09:45 schreef Haushofer het volgende:
Ik ben sceptisch tegenover religieuze denkbeelden omdat er vele honderden/duizenden van zijn ontwikkeld en ze geen concrete uitspraken doen die je empirisch kunt nagaan.Dit ja, sterk, eigenlijk zeg je t zelfde hier.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 10:43 schreef Libertarisch het volgende:
Alleen de wetenschappelijke benadering, is incompleet. Alleen de spirituele benadering en je zult nooit de voordelen hebben van moderne technologie
Maargoed, deze discussie kan gevoerd blijven worden tot iedereen een ons weegt, tot wetenschap zo ver is om dit aan te tonen óf dat men de ervaring zelf krijgt. Dat zijn de smaken, meer niet imo.As above, so below.![]()
Dat valt mij ook altijd op, deze specifieke combinatie van overtuigingen die je wel vaker aan kunt treffen.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 19:35 schreef Mijk het volgende:
Grappig ook wel dat je t hebt over Deepak Chopra en wat voor flauwekul dat allemaal is, de one-ness, maar vervolgens wel komen met Interstellar als voorbeeld film wat dan allemaal wél echt zou zijn he.
Alles wat met spiritualiteit te maken heeft is dan al gauw een beetje onzin, “niet bewezen” en slap geouwehoer voor bij de thee. Prima, kan ik nog wel bij komen. Maar zodra het over een sciencefiction verhaaltje gaat dan is al dat scepticisme ineens weg en is het ineens allemaal “heel realistisch”, “trouw aan de wetenschap”, “hier kun je wat van leren” en weetikveelwat voor verregaande dingen er allemaal nog meer over Interstellar beweerd worden. Leuke film hoor! Maar dat soort kwalificaties zijn een beetje als Star Wars fans die daadwerkelijk in the Force gaan geloven. Ga nou alsjeblieft niet doen alsof sciencefiction geen slap geouwehoer is, want dat is het natuurlijk net zo goed, zo niet vele malen erger.
Het interessante is dus dat ze recht evenredig aan elkaar lijken te zijn: hoe groter de afkeur van spirituele zaken, hoe groter de goedgelovigheid op het gebied van sciencefiction, bijna alsof de “drang om te geloven” op zoek gaat naar een andere uitlaatklep.![]()
Ik twijfel aan of het "de drang tot geloven" is, want ik geloof ook niet zomaar iets... dat is wel een trekje wat ik over heb gehouden aan mn eerdere atheisme. En voor zover ik weet is interstellar best natuurgetrouw en onderbouwbaar door de natuurkunde, maargoed, nog steeds weet niemand t zeker tot je t zelf getest hebt in de praktijk. Er zijn er maar weinigen die dat kunnen. En zo geldt dit ook voor die spirituele kant.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 14:57 schreef Amerauder het volgende:
[..]
Dat valt mij ook altijd op, deze specifieke combinatie van overtuigingen die je wel vaker aan kunt treffen.
Alles wat met spiritualiteit te maken heeft is dan al gauw een beetje onzin, “niet bewezen” en slap geouwehoer voor bij de thee. Prima, kan ik nog wel bij komen. Maar zodra het over een sciencefiction verhaaltje gaat dan is al dat scepticisme ineens weg en is het ineens allemaal “heel realistisch”, “trouw aan de wetenschap”, “hier kun je wat van leren” en weetikveelwat voor verregaande dingen er allemaal nog meer over Interstellar beweerd worden. Leuke film hoor! Maar dat soort kwalificaties zijn een beetje als Star Wars fans die daadwerkelijk in the Force gaan geloven. Ga nou alsjeblieft niet doen alsof sciencefiction geen slap geouwehoer is, want dat is het natuurlijk net zo goed, zo niet vele malen erger.
Het interessante is dus dat ze recht evenredig aan elkaar lijken te zijn: hoe groter de afkeur van spirituele zaken, hoe groter de goedgelovigheid op het gebied van sciencefiction, bijna alsof de “drang om te geloven” op zoek gaat naar een andere uitlaatklep.
Het verschil is dat dat dus niet wetenschappelijk aantoonbaar zou zijn, maar als ik mensen dan zie posten dat "gedachten" een bepaalde (fysieke) hersen activiteit zijn, dan kan ik daar ook nog enigzins inkomen, maar dan is de andere kant ook waar; het ontbreken van die hersenactiviteit, is waar t over gaat zodra egoloss/Nirvana genoemd wordt, dus dan is dat ook fysiek aantoonbaar, en dat zien we dan ook hier terug;
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2944261/
Goed, hierdoor kun je zeggen; "ha zie, bewustzijn zit in t brein", nee, want het herkennen van dat bewustzijn zorgt voor deze effecten in t brein. Doodsangst overwinnen, ego doorzien. Maargoed hiervoor is de ervaring nodig denk ik.
Want zo toont die overmatige activiteit wellicht wel "gedachten" aan, maar nog steeds niet welke gedachten dat dan zijn. Zo ook bij t ontbreken daarvan.
T toont aan dat het zo is, maar iemand weet ook pas wat nat zijn is zodra deze in t water gesprongen is, hoeveel en hoe goed de theoretische kennis daarvan ook is, zonder in water te springen weet je t nog steeds niet. En zo geldt dat voor deze ervaring ook. Op dezelfde manier kun je theoretisch dus exact de formules en alles weten van natuurkundige zaken, maar zonder dat zelf in de praktijk te hebben gebracht, zie je nog steeds niet of het zo werkt ja of nee.
Daarom vind ik het altijd veelste makkelijk gesteld wat onzin is en wat niet, zoals jij ook over spiritualiteit versus natuurkunde hier zegt.As above, so below.![]()
Nou, volgens mij snapt-ie het zelf ook niet helemaal. Ik kan ook beweren dat "het kwantum van het bewustzijn emergeert vanuit een frequentietransitie naar een hoger energieniveau", maar dat zijn gewoon woorden die interessant klinken. Je kunt ze trouwens online genereren:quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 14:33 schreef Mijk het volgende:
[..]
Waarvan wetenschap wellicht niet weet wat het betekent idd, das wat anders.
http://wisdomofchopra.com/Euh, nee. Dat waren wiskundige theorieën die concrete voorspellingen deden waarover vrijwel iedereen het eens was die die berekeningen kon doen.quote:Dat waren 100 jaar geleden ook wordsalads.Ik schrijf boeken over wetenschap en filosofie!
https://www.epsilon-uitga(...)e-tijd-materie/10996
https://www.spectrumboeke(...)k-niet-9789000386765
https://www.spectrumboeke(...)tronen-9789000395071![]()
Het gaat hier over specifieke elementen van de film die daadwerkelijk zijn doorgerekend, zoals de tijddilatie. Andere elementen zijn inderdaad erg vergezocht.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 14:57 schreef Amerauder het volgende:
Alles wat met spiritualiteit te maken heeft is dan al gauw een beetje onzin, “niet bewezen” en slap geouwehoer voor bij de thee. Prima, kan ik nog wel bij komen. Maar zodra het over een sciencefiction verhaaltje gaat dan is al dat scepticisme ineens weg en is het ineens allemaal “heel realistisch”, “trouw aan de wetenschap”, “hier kun je wat van leren” en weetikveelwat voor verregaande dingen er allemaal nog meer over Interstellar beweerd worden. Leuke film hoor! Maar dat soort kwalificaties zijn een beetje als Star Wars fans die daadwerkelijk in the Force gaan geloven. Ga nou alsjeblieft niet doen alsof sciencefiction geen slap geouwehoer is, want dat is het natuurlijk net zo goed, zo niet vele malen erger.
Je opmerking over SF kan ik niet plaatsen; over het algemeen zijn fysici juist nogal kritisch en sceptisch jegens SF, en worden films als Interstellar juist ook bekritiseerd (bijvoorbeeld de hoeveelheid rotatie die je voor Gargantua nodig hebt om de desbetreffende tijdsdilatie te combineren met de afstand van de planeet tot de waarnemerhorizon). Waar haal je die indruk vandaan?Goedgelovigheid? Nogmaals: waar baseer je dit op?quote:Het interessante is dus dat ze recht evenredig aan elkaar lijken te zijn: hoe groter de afkeur van spirituele zaken, hoe groter de goedgelovigheid op het gebied van sciencefiction, bijna alsof de “drang om te geloven” op zoek gaat naar een andere uitlaatklep.
Ik schrijf boeken over wetenschap en filosofie!
https://www.epsilon-uitga(...)e-tijd-materie/10996
https://www.spectrumboeke(...)k-niet-9789000386765
https://www.spectrumboeke(...)tronen-9789000395071![]()
Ja, en zodra er dan zaken later niet blijken te kloppen dan wordt snel het model aangepast om het weer kloppend te maken, dat begint dan ook religieuze "profetie" vormen aan te nemen he.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 16:28 schreef Haushofer het volgende:
Euh, nee. Dat waren wiskundige theorieën die concrete voorspellingen deden waarover vrijwel iedereen het eens was die die berekeningen kon doen.As above, so below.![]()
Nee, dat is niet te vergelijken. Er zijn strenge eisen voor dit soort "aanpassingen" wanneer het anomalieën betreft.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 16:36 schreef Mijk het volgende:
Ja, en zodra er dan zaken later niet blijken te kloppen dan wordt snel het model aangepast om het weer kloppend te maken, dat begint dan ook religieuze "profetie" vormen aan te nemen he.
In de context van de algemene relativiteitstheorie bijvoorbeeld (waar de berekeningen van Interstellar op zijn gebaseerd) valt er zelfs bar weinig aan te passen zonder dat je de theorie hopeloos veel ingewikkelder maakt. Toch zijn talloze voorspellingen die de theorie maakte uitgekomen: de beginconditie van ons heelal, zwaartekrachtsgolven, tijdsdilatie vanwege zwaartekracht, afbuiging van licht, gravitomagnetisme, etc.etc.
Dus nee, dat is een hele slechte vergelijking wat mij betreft.Ik schrijf boeken over wetenschap en filosofie!
https://www.epsilon-uitga(...)e-tijd-materie/10996
https://www.spectrumboeke(...)k-niet-9789000386765
https://www.spectrumboeke(...)tronen-9789000395071![]()
Oke, redelijk legit.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 17:02 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nee, dat is niet te vergelijken. Er zijn strenge eisen voor dit soort "aanpassingen" wanneer het anomalieën betreft.
In de context van de algemene relativiteitstheorie bijvoorbeeld (waar de berekeningen van Interstellar op zijn gebaseerd) valt er zelfs bar weinig aan te passen zonder dat je de theorie hopeloos veel ingewikkelder maakt. Toch zijn talloze voorspellingen die de theorie maakte uitgekomen: de beginconditie van ons heelal, zwaartekrachtsgolven, tijdsdilatie vanwege zwaartekracht, afbuiging van licht, gravitomagnetisme, etc.etc.
Dus nee, dat is een hele slechte vergelijking wat mij betreft.
Maar in t filmpje heb je t ook over analogie die aangehaald wordt om iets uit te leggen omdat woorden tekort schieten, hoe is dit anders dan tientallen soortgelijke verhalen uit verschillende culturen die een gedachtenloze staat proberen aan te wijzen, waarin je enkel je bewust bent van alles(bewustzijn) zonder dat te analyseren of te filteren met t ego?
Of is dat dan ineens een verband wat niet bestaat en de uitleg van bepaalde natuurkundige zaken op verschillende manieren middels een analoog niet? En waarom t 1 wel en t ander niet? Ik vind dat erg typerend dat bij uitstek jij zoiets zegt over t 1, maar t ontkent bij t ander.As above, so below.
Forum Opties Forumhop: Hop naar: