abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 27 april 2025 @ 19:55:54 #176
318507 Jester65
Stay frosty
pi_217482362

quote:
Over Mijn opa was Schalkhaarder
Deventenaar Wouter Rutgers en zijn sidekick Wim Sneller vertellen de ongelofelijke geschiedenis van de ruim 3.000 'Schalkhaarders', de politieagenten die tijdens de Tweede Wereldoorlog werden opgeleid door de bezetter. Wouters opa Wim was één van hen.

In deze podcast treden ze onder meer in de voetsporen van opa, krijgen ze toegang tot de Westenbergkazerne (waar de agenten werden opgeleid) en horen ze hoe Schalkhaar ternauwernood aan een bombardement ontkwam.
https://nl.radio.net/podcast/mijn-opa-was-schalkhaarder

Ik heb de podcast nog niet gehoord, maar de bijbehorende film wel gezien, en die was interessant. Nu kan dat ermee te maken hebben dat dit ook komt doordat ik zelf in Schalkhaar woon, dus helemaal objectief ben ik niet. De bijbehorende documentaire is overigens hier te bekijken: https://www.oost.nl/schalkhaarders
pi_217495553
Schaduwoorlog

Terwijl in Oekraïne een loopgravenoorlog wordt uitgevochten met tanks, artillerie en lange-afstandswapens, ligt zonder dat we het doorhebben ook de rest van Europa onder vuur. Spionage, sabotage, aanslagen en cyberaanvallen: Rusland maakt zich er veelvuldig schuldig aan, maar ook China en andere staten roeren zich in deze strijd. Wat is het doel van hybride oorlogsvoering? Hoe gróót is de dreiging precies? En wat merken we van deze cyberoorlog, wat blijft er onder de radar? Als iemand dat weet, is het Huib Modderkolk. Als onderzoeksjournalist voor de Volkskrant begeeft hij zich al jaren in dit veld en schreef hij de bestsellers Het is oorlog maar niemand die het ziet en: Dit wil je écht niet weten. In de nieuwe podcast Schaduwoorlog gaat Huib samen met adjunct-hoofdredacteur Annieke Kranenberg de vaak onzichtbare dreiging van hybride oorlogsvoering ontleden en analyseren. Presentatie: Annieke Kranenberg en Huib Modderkolk
  woensdag 30 april 2025 @ 11:24:31 #178
318507 Jester65
Stay frosty
pi_217498602
Het is bijzonder hoe de ondergang van de Titanic tot de verbeelding blijft spreken. Ik ben nu deze nieuwe (Engelstalige) podcast aan het luisteren: https://www.noiser.com/titanic-ship-of-dreams

Erg interessant tot nu toe.
  dinsdag 6 mei 2025 @ 09:50:12 #179
318507 Jester65
Stay frosty
pi_217555011
quote:
In Verraad in de Geschiedenis vertelt David Lucieer over de beroemdste en beruchtste verraders uit het verleden. Soms zijn ze laf, soms dapper, vaak iets ertussenin. Wat drijft hen tot hun daden? En wat zegt dat over ons als mensen? Elke aflevering hoor je een meeslepend verhaal over intriges, machtsspelletjes en de duistere kant van de mens.
https://podcastluisteren.nl/pod/Verraad-in-de-geschiedenis
pi_217676370
Vandaag in de geschiedenis.

quote:
Tv-historicus Coks Donders praat je iedere maandag in een kwartiertje bij welke bizarre, bijzondere, vreselijke en fenomenale dingen er op die dag in de geschiedenis gebeurden.
  zondag 18 mei 2025 @ 12:09:07 #181
80382 manny
30 is best veel
pi_217676493
Zware jongens gaat naar Podimo. Toch nog maar even vragen: is die app nog steeds zo ontzettend knudde?
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
pi_217676518
quote:
19s.gif Op zondag 18 mei 2025 12:09 schreef manny het volgende:
Zware jongens gaat naar Podimo. Toch nog maar even vragen: is die app nog steeds zo ontzettend knudde?
raptorix in CRI / [podcasts] Misdaad podcasts #2 - Nog meer spannende verhalen
pi_217676541
quote:
19s.gif Op zondag 18 mei 2025 12:09 schreef manny het volgende:
Ja dus :+
Ik hoorde het ook van een kennis. Heb nu 2x een gratis proefabbo gehad, ik ga er niet voor betalen.
  zondag 18 mei 2025 @ 22:54:16 #184
318507 Jester65
Stay frosty
pi_217684120
quote:
0s.gif Op zondag 27 april 2025 19:55 schreef Jester65 het volgende:
[ afbeelding ]
[..]
https://nl.radio.net/podcast/mijn-opa-was-schalkhaarder

Ik heb de podcast nog niet gehoord, maar de bijbehorende film wel gezien, en die was interessant. Nu kan dat ermee te maken hebben dat dit ook komt doordat ik zelf in Schalkhaar woon, dus helemaal objectief ben ik niet. De bijbehorende documentaire is overigens hier te bekijken: https://www.oost.nl/schalkhaarders
Ik heb deze inmiddels afgerond, aardige podcast, al moet het onderwerp je wel aanspreken om het echt interessant te vinden denk ik. De podcast raakt wel aan wat grotere onderwerpen (verwerking van een trauma, welke keuzes maak je in moeilijke omstandigheden, jodenvervolging) maar gaat dan weer niet voldoende de diepte in om een echte aanrader te zijn. De duopresentatie deed, zoals vaker, wat gemaakt aan, maar het was niet echt hinderlijk

Ik ben nu bezig (zal de tijd van het jaar wel zijn) met De Jodenjager, over Ferdinand Aus der Fünten, de SS'er die de dagelijkse leiding had over de deportatie van de Joden uit Nederland. Deze podcast gaat zeker de diepte in, en is alleen daarom al erg interessant, al legt de maker (Rick Blom) de mensen uit die tijd wel heel makkelijk langs de morele meetlat.
  zondag 18 mei 2025 @ 22:58:54 #185
318507 Jester65
Stay frosty
pi_217684147
quote:
0s.gif Op zondag 16 maart 2025 20:33 schreef Blues het volgende:

[..]
Afgezet... niks aan :D
Ik had hem op basis van reviews een kans gegeven, maar ben het met je eens, niks aan. :)
  maandag 19 mei 2025 @ 17:37:50 #186
99045 Terreros85
Of toch niet?
pi_217690460
Ik heb paar aflevering Daphnes Hulptroepen geluisterd. Dat begint wel leuk. Idee is simpel. 3 BN'ers geven advies bij alledaagse problemen. 'hoe vertel ik mijn schoonouders dat ze minder aliexpress cadeau moeten kopen'. Of 'moet ik mijn beste vriend een vacature doorsturen die ik zelf ook interessant vind'. Onder leiding van Daphne Bunskoek.
De zwemmer zwemt, hij zwemt in zee
  maandag 19 mei 2025 @ 19:40:48 #187
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_217691591
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2025 17:37 schreef Terreros85 het volgende:
Ik heb paar aflevering Daphnes Hulptroepen geluisterd. Dat begint wel leuk. Idee is simpel. 3 BN'ers geven advies bij alledaagse problemen. 'hoe vertel ik mijn schoonouders dat ze minder aliexpress cadeau moeten kopen'. Of 'moet ik mijn beste vriend een vacature doorsturen die ik zelf ook interessant vind'. Onder leiding van Daphne Bunskoek.
Ik vind 'm ook leuk!

Hoe vaak 'ie verschijnt is mij alleen onduidelijk.
  Moderator maandag 19 mei 2025 @ 20:58:08 #188
403253 crew  Meke
Fuck the EBU!
pi_217692643
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2025 19:40 schreef Quoi het volgende:

[..]
Ik vind 'm ook leuk!

Hoe vaak 'ie verschijnt is mij alleen onduidelijk.
Elke week zo te zien?

29 april (dat waren er twee, maar doen ze wel vaker bij een nieuwe podcast), 6 mei en 13 mei.

Ik ben benieuwd, heb ze toegevoegd aan mijn playlist :Y Vond de promo's een beetje hysterisch maar wellicht is dat beter gedoseerd als je een hele aflevering luistert
Op woensdag 9 september 2020 20:31 en op maandag 13 januari 2025 21:00 schreef Fred_B het volgende:
Meke is de Hans Wiegel van FOK.
De beste mod (die we nooit hebben gehad.)
  dinsdag 20 mei 2025 @ 08:28:56 #189
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_217694839
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2025 20:58 schreef Meke het volgende:

[..]
Elke week zo te zien?

29 april (dat waren er twee, maar doen ze wel vaker bij een nieuwe podcast), 6 mei en 13 mei.

Ik ben benieuwd, heb ze toegevoegd aan mijn playlist :Y Vond de promo's een beetje hysterisch maar wellicht is dat beter gedoseerd als je een hele aflevering luistert
Vandaag een nieuwe :Y
  dinsdag 27 mei 2025 @ 13:06:25 #190
318507 Jester65
Stay frosty
pi_217767122

quote:
De Wadden, een andere oorlog

Winfried Baijens duikt in het bijzondere verhaal over de oorlog en de bevrijding van de Waddeneilanden.

Nederland viert op 5 mei 1945 feest. Het land is bevrijd, de oorlog is voorbij. Alleen: op de Waddeneilanden geven de Duitsers zich nog niet over. Winfried Baijens trekt in deze podcast over de vijf eilanden en praat met eilanders over de oorlog én de bevrijding, die zo anders waren dan op de wal.
  dinsdag 27 mei 2025 @ 15:01:45 #191
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_217768172
Dank! _O_ Superinteressant.
  dinsdag 27 mei 2025 @ 15:12:09 #192
318507 Jester65
Stay frosty
pi_217768285
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 april 2025 20:04 schreef Blues het volgende:
Schaduwoorlog

Terwijl in Oekraïne een loopgravenoorlog wordt uitgevochten met tanks, artillerie en lange-afstandswapens, ligt zonder dat we het doorhebben ook de rest van Europa onder vuur. Spionage, sabotage, aanslagen en cyberaanvallen: Rusland maakt zich er veelvuldig schuldig aan, maar ook China en andere staten roeren zich in deze strijd. Wat is het doel van hybride oorlogsvoering? Hoe gróót is de dreiging precies? En wat merken we van deze cyberoorlog, wat blijft er onder de radar? Als iemand dat weet, is het Huib Modderkolk. Als onderzoeksjournalist voor de Volkskrant begeeft hij zich al jaren in dit veld en schreef hij de bestsellers Het is oorlog maar niemand die het ziet en: Dit wil je écht niet weten. In de nieuwe podcast Schaduwoorlog gaat Huib samen met adjunct-hoofdredacteur Annieke Kranenberg de vaak onzichtbare dreiging van hybride oorlogsvoering ontleden en analyseren. Presentatie: Annieke Kranenberg en Huib Modderkolk
Ik heb hier inmiddels een aantal afleveringen van beluisterd, en heb er wat gemengde gevoelens bij: het is ongetwijfeld erg belangrijk en gevaarlijk, maar op de één of andere manier blijft het een ver-van-m'n-bed show.
pi_217769745
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2025 15:12 schreef Jester65 het volgende:

[..]
Ik heb hier inmiddels een aantal afleveringen van beluisterd, en heb er wat gemengde gevoelens bij: het is ongetwijfeld erg belangrijk en gevaarlijk, maar op de één of andere manier blijft het een ver-van-m'n-bed show.
Heb ik ook wel een beetje, maar interessant genoeg om elke week te luisteren.

Ik heb net alle afl van het Fortuin Carlier ged/l om vannacht- morgen in het vliegtuig te luisteren *O*
  vrijdag 6 juni 2025 @ 16:46:27 #194
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_217867792
Via een van de afleveringen van De Publieke Tribune* viel ik in een onderwerp dat me altijd al heeft getrokken: de DDR en Duitsland na de Wende. De podcast Over De Muur is erg aan te raden als je dat ook interessant vindt :Y

*Niet echt een podcast, maar zeker aan te raden zijn de gesprekken van Coen Verbraak in de series Over Leven (de laatste aflevering ook een aanrader met Suzanne Bosman) en De Publieke Tribune, óók als podcasts te beluisteren.
  vrijdag 6 juni 2025 @ 21:19:36 #195
318507 Jester65
Stay frosty
pi_217870124
Ik heb weer een aanbieding van 3 maanden Podimo voor een euro per maand, heeft iemand nog aanraders voor Podimo?
pi_217870549
Binnen een a twee jaar moeten alle moorden in Nederland en het grootste deel van alle oorlogsverhalen wel behandeld zijn. Wat moet er dan van al die podcastmakers worden?
anonieme razernist
pi_217874714
Ergens.

https://www.vprogids.nl/p(...)mail&utm_source=VPRO

Als ik het goed lees zijn het korte docu's.
Ik geef het een kans :)
  Eindredactie Sport / Forummod zaterdag 7 juni 2025 @ 11:17:46 #198
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_217874737
Nu Fall of Civilizations weer even op zich laat wachten (en helaas richting een einde gaat), ben ik begonnen met Our Fake History. Inmiddels volgens mij meer dan 250 afleveringen, ik heb er een stuk of 30 gehad (en loop daarmee een jaar of 9 achter, maar het is historie, dus boeiend), erg vermakelijk voor de liefhebber van wat luchtige geschiedenis en kijkjes naar bekende historische mythes en verhalen :)
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_217892415
Hoorde net een tip op de radio, zelf nog niet geluisterd:

quote:
In Het Verhaal van de Schaal gaat Simon Heijmans op zoek naar antwoorden op een raadsel rond een schaal van Chinees porselein. Is de schaal, zoals verzamelaar Ton denkt, gemaakt in de Ming-dynastie en daarmee een wereldontdekking? Of is er iets anders aan de hand?
pi_217962773
quote:
0s.gif Op donderdag 3 april 2025 11:16 schreef Blues het volgende:
[ afbeelding ]
[..]

Vandaag Het Fortuin Carlier beluisterd. Dit is zo'n verhaal waarvoor het medium podcast uitgevonden is. ^O^ ^O^ ^O^
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')