https://nl.radio.net/podcast/mijn-opa-was-schalkhaarderquote:Over Mijn opa was Schalkhaarder
Deventenaar Wouter Rutgers en zijn sidekick Wim Sneller vertellen de ongelofelijke geschiedenis van de ruim 3.000 'Schalkhaarders', de politieagenten die tijdens de Tweede Wereldoorlog werden opgeleid door de bezetter. Wouters opa Wim was één van hen.
In deze podcast treden ze onder meer in de voetsporen van opa, krijgen ze toegang tot de Westenbergkazerne (waar de agenten werden opgeleid) en horen ze hoe Schalkhaar ternauwernood aan een bombardement ontkwam.
https://podcastluisteren.nl/pod/Verraad-in-de-geschiedenisquote:In Verraad in de Geschiedenis vertelt David Lucieer over de beroemdste en beruchtste verraders uit het verleden. Soms zijn ze laf, soms dapper, vaak iets ertussenin. Wat drijft hen tot hun daden? En wat zegt dat over ons als mensen? Elke aflevering hoor je een meeslepend verhaal over intriges, machtsspelletjes en de duistere kant van de mens.
raptorix in CRI / [podcasts] Misdaad podcasts #2 - Nog meer spannende verhalenquote:Op zondag 18 mei 2025 12:09 schreef manny het volgende:
Zware jongens gaat naar Podimo. Toch nog maar even vragen: is die app nog steeds zo ontzettend knudde?
Ja dusquote:Op zondag 18 mei 2025 12:09 schreef manny het volgende:
Zware jongens gaat naar Podimo. Toch nog maar even vragen: is die app nog steeds zo ontzettend knudde?
Ik heb deze inmiddels afgerond, aardige podcast, al moet het onderwerp je wel aanspreken om het echt interessant te vinden denk ik. De podcast raakt wel aan wat grotere onderwerpen (verwerking van een trauma, welke keuzes maak je in moeilijke omstandigheden, jodenvervolging) maar gaat dan weer niet voldoende de diepte in om een echte aanrader te zijn. De duopresentatie deed, zoals vaker, wat gemaakt aan, maar het was niet echt hinderlijkquote:Op zondag 27 april 2025 19:55 schreef Jester65 het volgende:
[ afbeelding ]
[..]
https://nl.radio.net/podcast/mijn-opa-was-schalkhaarder
Ik heb de podcast nog niet gehoord, maar de bijbehorende film wel gezien, en die was interessant. Nu kan dat ermee te maken hebben dat dit ook komt doordat ik zelf in Schalkhaar woon, dus helemaal objectief ben ik niet. De bijbehorende documentaire is overigens hier te bekijken: https://www.oost.nl/schalkhaarders
Ik vind 'm ook leuk!quote:Op maandag 19 mei 2025 17:37 schreef Terreros85 het volgende:
Ik heb paar aflevering Daphnes Hulptroepen geluisterd. Dat begint wel leuk. Idee is simpel. 3 BN'ers geven advies bij alledaagse problemen. 'hoe vertel ik mijn schoonouders dat ze minder aliexpress cadeau moeten kopen'. Of 'moet ik mijn beste vriend een vacature doorsturen die ik zelf ook interessant vind'. Onder leiding van Daphne Bunskoek.
Elke week zo te zien?quote:Op maandag 19 mei 2025 19:40 schreef Quoi het volgende:
[..]
Ik vind 'm ook leuk!
Hoe vaak 'ie verschijnt is mij alleen onduidelijk.
Vandaag een nieuwequote:Op maandag 19 mei 2025 20:58 schreef Meke het volgende:
[..]
Elke week zo te zien?
29 april (dat waren er twee, maar doen ze wel vaker bij een nieuwe podcast), 6 mei en 13 mei.
Ik ben benieuwd, heb ze toegevoegd aan mijn playlistVond de promo's een beetje hysterisch maar wellicht is dat beter gedoseerd als je een hele aflevering luistert
quote:De Wadden, een andere oorlog
Winfried Baijens duikt in het bijzondere verhaal over de oorlog en de bevrijding van de Waddeneilanden.
Nederland viert op 5 mei 1945 feest. Het land is bevrijd, de oorlog is voorbij. Alleen: op de Waddeneilanden geven de Duitsers zich nog niet over. Winfried Baijens trekt in deze podcast over de vijf eilanden en praat met eilanders over de oorlog én de bevrijding, die zo anders waren dan op de wal.
Ik heb hier inmiddels een aantal afleveringen van beluisterd, en heb er wat gemengde gevoelens bij: het is ongetwijfeld erg belangrijk en gevaarlijk, maar op de één of andere manier blijft het een ver-van-m'n-bed show.quote:Op dinsdag 29 april 2025 20:04 schreef Blues het volgende:
Schaduwoorlog
Terwijl in Oekraïne een loopgravenoorlog wordt uitgevochten met tanks, artillerie en lange-afstandswapens, ligt zonder dat we het doorhebben ook de rest van Europa onder vuur. Spionage, sabotage, aanslagen en cyberaanvallen: Rusland maakt zich er veelvuldig schuldig aan, maar ook China en andere staten roeren zich in deze strijd. Wat is het doel van hybride oorlogsvoering? Hoe gróót is de dreiging precies? En wat merken we van deze cyberoorlog, wat blijft er onder de radar? Als iemand dat weet, is het Huib Modderkolk. Als onderzoeksjournalist voor de Volkskrant begeeft hij zich al jaren in dit veld en schreef hij de bestsellers Het is oorlog maar niemand die het ziet en: Dit wil je écht niet weten. In de nieuwe podcast Schaduwoorlog gaat Huib samen met adjunct-hoofdredacteur Annieke Kranenberg de vaak onzichtbare dreiging van hybride oorlogsvoering ontleden en analyseren. Presentatie: Annieke Kranenberg en Huib Modderkolk
Heb ik ook wel een beetje, maar interessant genoeg om elke week te luisteren.quote:Op dinsdag 27 mei 2025 15:12 schreef Jester65 het volgende:
[..]
Ik heb hier inmiddels een aantal afleveringen van beluisterd, en heb er wat gemengde gevoelens bij: het is ongetwijfeld erg belangrijk en gevaarlijk, maar op de één of andere manier blijft het een ver-van-m'n-bed show.
quote:In Het Verhaal van de Schaal gaat Simon Heijmans op zoek naar antwoorden op een raadsel rond een schaal van Chinees porselein. Is de schaal, zoals verzamelaar Ton denkt, gemaakt in de Ming-dynastie en daarmee een wereldontdekking? Of is er iets anders aan de hand?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |