Idd moest ik ook aan Gonzo denken, begonnen aan de eerste.quote:Op dinsdag 18 februari 2025 16:54 schreef Jester65 het volgende:
Ik heb er 2 afleveringen van geluisterd, en het is een interessante podcast. Je zou zeggen dat het zou lijken op op podcast Gonzo, maar dat gaat meer over de totstandkoming van het verhaal, terwijl hier (in de eerste 2 afleveringen althans) ook mensen uit het verhaal aan het woord komen. Het zijn ook interessante onderwerpen; zo gaat de derde aflevering (die ik nog niet gehoord heb) over het grote aantal zelfdodingen onder dierenartsen.
Alles voor de luisteraarquote:Op dinsdag 18 februari 2025 18:35 schreef manny het volgende:
By the way: Harry Lensink doet nu die Zware Jongens podcast en daar is ie net zo belerend en verstorend tegenover zijn medepresentatoren. zoals destijds met Marjan. Ik had altijd het idee dat ie Marjan niet serieus nam / de maat nam. Maar het is dus gewoon zijn stijl.
Wacht even. Dit gaat me te snel. PGP, wat bedoel je daar precies mee ?
Alsof je dat niet weet Harry. Flapdrol.
Ik heb er nu ook 2 geluisterd. De eerste (wat een verhaal ook weer hequote:Op dinsdag 18 februari 2025 16:54 schreef Jester65 het volgende:
Ik heb er 2 afleveringen van geluisterd, en het is een interessante podcast. Je zou zeggen dat het zou lijken op op podcast Gonzo, maar dat gaat meer over de totstandkoming van het verhaal, terwijl hier (in de eerste 2 afleveringen althans) ook mensen uit het verhaal aan het woord komen. Het zijn ook interessante onderwerpen; zo gaat de derde aflevering (die ik nog niet gehoord heb) over het grote aantal zelfdodingen onder dierenartsen.
quote:Keer op keer trok de familie van de psychotische Tolga aan de bel, maar met hun zorgen gebeurde niks. Tot de dag dat Tolga zijn onderbuurman Rens doodstak. Zo’n moord gebeurt vaker, en geregeld is het verhaal in grote lijnen hetzelfde: iemand met ernstige psychiatrische problemen valt zijn familie, buurman, of een willekeurige voorbijganger aan. Geregeld is de dader al bekend bij justitie of zorginstanties, en hebben familie of buren aan de bel getrokken. Meestal zijn de daders kwetsbare mensen met complexe, ernstige psychiatrische problemen, van wie we vaak al weten dat ze mogelijk agressief kunnen worden. Het gaat dus om misdrijven, gepleegd door mensen die vóór die fatale dag patiënten waren, of hadden moeten zijn. In Niemandsland onderzoeken Elsbeth Stoker en Dija Kabba hoe het kan dat juist deze groep nog te vaak niet de juiste zorg krijgt.
quote:'Doorgaan' is een podcast over doorzettingsvermogen en veerkracht, gemaakt door Carlijn Vis en Humberto Tan. In deze serie spreken wij mensen die een manier vonden om door te gaan, op momenten in hun leven waarop dát onmogelijk leek
Als journalisten mogen wij elke week bijzondere mensen interviewen. ...
quote:We zijn dagelijks online, maar bij hoe het internet precies werkt en op welke manieren het ons leven verandert staan we weinig stil. De podcast Net goed! brengt daar verandering in.
Dankzij de komst van het internet is ons leven fundamenteel veranderd. De ontwikkelingen gaan zo snel dat ze nauwelijks bij te houden zijn. Daarnaast is het internet abstract en onzichtbaar. Misschien is het daarom dat er maar weinig gereflecteerd wordt op wat nog niet zo lang geleden nog ‘cyberspace’, ‘het wereldwijde web’ en de ‘digitale snelweg’ werd genoemd. Op het podcastkanaal Oplossing gezocht! van Nemo Kennislink verschijnt een serie die daar verandering in brengt. In Net goed! onderzoekt wetenschapsjournalist Edda Heinsman elke twee weken een ander aspect van het internet.
We kennen Heinsman onder meer van haar podcastseries Aangenaam, waarin ze de achtergrond van voornamen onderzoekt, en Alles voor de wetenschap, over onderbelichte vrouwelijke wetenschappers. In haar podcasts interviewt ze altijd veel verschillende mensen, van ‘gewone’ mensen op straat tot exacte wetenschappers. Dankzij haar achtergrond als sterrenkundige en werk op de redactie van Het Klokhuis kan ze ook de complexe technische onderwerpen op een vrolijke manier toegankelijk maken.
De eerste aflevering van Net goed! gaat over daten. Heinsman ontmoet misschien wel het eerste internetkoppel van Nederland. Zij leerden elkaar online kennen toen datingsites nog niet eens bestonden, terwijl ze op een forum aan het klagen waren over de matige kwaliteit van een van de eerste webcams. Ook bespreekt Heinsman met wetenschappers wat de gevolgen zijn van het feit dat de meeste nieuwe relaties tegenwoordig al swipend ontstaan.
De tweede aflevering onderzoekt de invloed die ons online bestaan heeft op taal en taalgebruik. We staan de hele dag met elkaar in contact en maken daarbij gebruik van geschreven taal en duizenden emoji’s. Wetenschappers die hier onderzoek naar doen, ontdekten dat het taalgebruik van jongeren steeds creatiever wordt. Niets verloedering dus! Ook spreekt Heinsman de ontwikkelaar van een van de allerbekendste programmeertalen, Python. Deze Nederlander kan in Amerika nauwelijks over straat. De naam van zijn taal komt van zijn favoriete comedians, inderdaad: Monty Python.
In de komende afleveringen gaat de podcast onder andere nog in op de vraag waarom Düsseldorf zo populair is bij Chinese toeristen, hoe oorlog werkt in de digitale wereld en krijgen we een blik in de toekomst van het internet.
Leuk! Aangenaam vond ik heel erg leuk dus deze ga ik ook proberenquote:
Zo’n vijftien jaar geleden kwam de koffer vol brieven aan Lies in het bezit van het archief, vooral vanwege een bijzondere afzender. Een aantal van de brieven is namelijk afkomstig van cabaretier Toon Hermans, geboren en getogen in Sittard en nog steeds de grote trots van de Limburgse stad. Hij schreef Lies een kattenbelletje in een mini-enveloppe ter grootte van een bankpas en tekende op een langere brief een portretje van haar. In een andere brief was hij geïrriteerd omdat ze niet was komen opdagen bij een afspraakje: ‘Je hebt iets goed te maken. Anders staan we op voet van oorlog. Er moet dus “gevredeskust” worden. Ik stel je een ultimatum: binnen 24 uren moet ondergetekende in het bezit zijn van ’n aantal vurige omhelzingen, gecombineerd met hartstochtelijke “moordkussen”. Punt.’quote:In de jaren veertig en vijftig schreven tientallen mannen hartstochtelijke liefdesverklaringen aan één vrouw: Lies. De brieven scheppen een beeld van een tijd en van een bijzondere vrouw, zo blijkt uit een zesdelige podcastserie. ‘Ik denk niet dat het mijn type was.’
Even mopperen nog op de Zware Jongens. Sorry.quote:Op dinsdag 18 februari 2025 18:37 schreef Blues het volgende:
[..]
Alles voor de luisteraar![]()
Ik ben het wel met je eens.
Afgezet... niks aanquote:Op zaterdag 15 maart 2025 11:49 schreef Blues het volgende:
[ afbeelding ]
[..]
Zo’n vijftien jaar geleden kwam de koffer vol brieven aan Lies in het bezit van het archief, vooral vanwege een bijzondere afzender. Een aantal van de brieven is namelijk afkomstig van cabaretier Toon Hermans, geboren en getogen in Sittard en nog steeds de grote trots van de Limburgse stad. Hij schreef Lies een kattenbelletje in een mini-enveloppe ter grootte van een bankpas en tekende op een langere brief een portretje van haar. In een andere brief was hij geïrriteerd omdat ze niet was komen opdagen bij een afspraakje: ‘Je hebt iets goed te maken. Anders staan we op voet van oorlog. Er moet dus “gevredeskust” worden. Ik stel je een ultimatum: binnen 24 uren moet ondergetekende in het bezit zijn van ’n aantal vurige omhelzingen, gecombineerd met hartstochtelijke “moordkussen”. Punt.’
Prima podcast!quote:Op woensdag 8 mei 2024 13:59 schreef Jester65 het volgende:
Nog niet genoemd hier volgens mij:
[..]
https://tonnymedia.nl/showcase/rtl-ketting-van-santanera/
Die eerste is idd heel tof!quote:
Ja leuk is die he!quote:Op vrijdag 21 maart 2025 19:13 schreef Faraday01 het volgende:
Weet niet of die al voorbij is gekomen: Nooit geweten!
Verhalen op basis van een wikipedia lemma. Erg informatief en fijne lengte van ongeveer een kwartiertje.
Edit: @:blues was me twee maanden voor
quote:Synopsis
Dat Fake news een moderne uitvinding is, is fake news. Sterker nog: na een beetje onderzoek, kom je er snel achter dat het zo oud is als de weg naar Rome. Was Moeder Teresa wel zo’n lieverdje? En hoelang was Martin Luther King eigenlijk koning? In Geschiedenis Inside gaan Gijs van Engelen en Thomas van Luyn met terugwerkende kracht op fake news-jacht om zo samen Nederland te behoeden voor historische leugens. Elke week staat één historische figuur centraal, waarbij Thomas als volksvertegenwoordiger de kennis van Nederland voorlegt aan de alwetende historicus om – met de kennis van nu – te bepalen: schrijven we een zwarte, of een witte bladzijde in de geschiedenis bij?.
quote:Voor BNNVARA duikt Janneke Verbaarschot in de duistere wereld achter de Bingo. Want al bijna vijftig jaar speelt het kansspel zich af op de grens van boven- en onderwereld. Hoe heeft het spelletje in de jaren '80 kunnen leiden tot de liquidaties die bekend staan als de bingomoorden? Is de georganiseerde misdaad nog steeds betrokken bij het roemruchte spel? Wat zijn de regels voor het organiseren van een bingo? En hoe verslavend is het spel? Janneke neemt je in deze serie mee langs kienkoningen en bingobejaarden. Een ding is zeker: Na het horen van deze podcast zul je nooit meer hetzelfde naar de Bingo kijken
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |