abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_214307419
quote:
14s.gif Op dinsdag 16 juli 2024 11:54 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Ik heb het gehouden op mijn basis bedrag als inleg.
Het project ziet er wel oké uit maar wat mij tegenstaat is dat de man jurist is. Op zich een prima beroep maar als er onverhoopt zaken gaan spelen kan hij eindeloos met minimale kosten procederen terwijl dit aan de kant van de investeerders natuurlijk heel anders ligt. Dit zijn mensen waar ik dan weer liever geen "gedoe" mee krijg maar verder ziet het project er prima uit dus toch meegenomen.
Ach ja, zijn superpower is dat hij advocaat is, onze superpower is dat we een 1e hypotheek hebben op zijn opgebouwde vermogen. Rechters kunnen hem ook veroordelen tot vergoeden onkosten van de tegenpartij, vooral als zijn aangespannen rechtszaken geen enkele juridische grond hebben. Dat zou dan allemaal van zijn overwaarde afgaan uiteindelijk.
pi_214307479
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2024 12:16 schreef ShowMeTheMoney het volgende:

[..]
Ach ja, zijn superpower is dat hij advocaat is, onze superpower is dat we een 1e hypotheek hebben op zijn opgebouwde vermogen. Rechters kunnen hem ook veroordelen tot vergoeden onkosten van de tegenpartij, vooral als zijn aangespannen rechtszaken geen enkele juridische grond hebben. Dat zou dan allemaal van zijn overwaarde afgaan uiteindelijk.
Precies. Als alle stukken netjes door de notaris worden opgesteld kan ons weinig gebeuren.

Toch begrijp ik de zorg wel een beetje. Denk bijvoorbeeld aan Geert Versteeg van Procede Holding, voormalige hoogleraar Universiteit Groningen. Slimmer dan wij allen samen, maar als ik hem een rat noem dan beledig ik daarmee die schattige bruine harige beestjes. Het heeft lange tijd geduurd want de man is een meester in liegen en vertragen, maar uiteindelijk betaalt ie. Collin heeft hem nu eindelijk stevig bij zijn edele delen.
Pecunia non olet
pi_214307506
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2024 12:30 schreef obligataire het volgende:

[..]
Precies. Als alle stukken netjes door de notaris worden opgesteld kan ons weinig gebeuren.

Toch begrijp ik de zorg wel een beetje. Denk bijvoorbeeld aan Geert Versteeg van Procede Holding, voormalige hoogleraar Universiteit Groningen. Slimmer dan wij allen samen, maar als ik hem een rat noem dan beledig ik daarmee die schattige bruine harige beestjes. Het heeft lange tijd geduurd want de man is een meester in liegen en vertragen, maar uiteindelijk betaalt ie. Collin heeft hem nu eindelijk stevig bij zijn edele delen.
Juridische disclaimer: de uitspraken van obligataire zijn voor zijn rekening en zijn niet noodzakelijk de mening van Fok of de andere leden op dit forum.
pi_214307510
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2024 12:34 schreef ShowMeTheMoney het volgende:

[..]
Juridische disclaimer: de uitspraken van obligataire zijn voor zijn rekening en zijn niet noodzakelijk de mening van Fok of de andere leden op dit forum.
Geert? ben jij het? Show me the rest of the money :7
Pecunia non olet
pi_214308168
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2024 16:31 schreef quepos het volgende:
Ik had vandaag een rentebetaling moeten krijgen van onze vriend Landt#ng(41028), van CCF.

Mijn onderbuikgevoel denkt dat meneer Landt#ng weer loze beloften heeft gedaan.

We gaan het afwachten.
Binnen! Persoonlijk denk ik niet dat deze vertraging van een dag aan meneer Landt#ng te verwijten valt, maar dat het wordt veroorzaakt doordat betalingen van leningnemers die onder Bijzonder Beheer vallen door CCF handmatig worden afgewikkeld en doorgezet.
pi_214308231
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2024 13:50 schreef djtiesto8 het volgende:

[..]
Binnen! Persoonlijk denk ik niet dat deze vertraging van een dag aan meneer Landt#ng te verwijten valt, maar dat het wordt veroorzaakt doordat betalingen van leningnemers die onder Bijzonder Beheer vallen door CCF handmatig worden afgewikkeld en doorgezet.
Het heeft de man zeker niet meegezeten met zijn restaurant, begonnen in corona tijd en daarna ook nog wat andere tegenvallers. Qua zekerheden zit het wel goed (royale overwaarde, 2e hyp.) dus ik laat het allemaal maar komen....
Pecunia non olet
pi_214308325
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2024 13:59 schreef obligataire het volgende:

[..]
Het heeft de man zeker niet meegezeten met zijn restaurant, begonnen in corona tijd en daarna ook nog wat andere tegenvallers. Qua zekerheden zit het wel goed (royale overwaarde, 2e hyp.) dus ik laat het allemaal maar komen....
Horeca welke een groot terras hebben en daar in de zomer een groot deel van hun jaaromzet moeten realiseren zit het ook dit jaar niet mee, evenals ijssalons.

[ Bericht 0% gewijzigd door Zonnigetoekomst62 op 16-07-2024 19:26:39 ]
pi_214308426
Nieuw 3 jarig SiG project:

Dirk Schäferhof 29 Uithoorn LIVE 18 juli 2024 om 14.00 uur

Vandaag presenteren wij een nieuw project aan de Dirk Schäferhof 29 in Uithoorn. Je kunt vanaf 18 juli 2024 om 14.00 uur investeringen toezeggen. De looptijd is 3 jaar. De LTV van het pand is 90% van de waarde in verhuurde staat van ¤ 410.000.
Het betreft een zakelijke aanvrager.

Rentevergoedingen residentieel tarief:
Schijf 1A: 6,50% ¤ 205.000
Schijf 1B: 7,95% ¤ 82.000
Schijf 2: 8,40% ¤ 61.500
Schijf 3: 8,65% ¤ 20.500

Het betreft een hoekwoning met 3 slaapkamers, open keuken en een terras. Het object is gelegen in het midden van een woonwijk in het westen van Uithoorn. Aan de openbare weg kan er gratis geparkeerd worden. De bereikbaarheid is goed en er is een divers aanbod aan voorzieningen op fietsafstand.

https://investeren.sameni(...)n-dirk-schaferhof-29
pi_214308442
quote:
12s.gif [b]Op
Een nw non-public bij CCF tomorrow live & nu al 20%
Altijd wel grappig om te zien hoe snel een niet publieke funding volstroomt.
Linkjes worden blijkbaar rond rondgedeeld. Op dit moment toch al 269 mensen die meedoen.
pi_214308507
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2024 14:27 schreef Ricky86 het volgende:

[..]
Altijd wel grappig om te zien hoe snel een niet publieke funding volstroomt.
Linkjes worden blijkbaar rond rondgedeeld. Op dit moment toch al 269 mensen die meedoen.
Het is ook geen verkeerd project m.i.

Speciaal de link voor onze SMTM <O)
https://www.collincrowdfu(...)229ddc8b9601354f06e3

Maar er komen sowieso nog 2 tranches, die delen in dezelfde zekerheden.

[ Bericht 14% gewijzigd door obligataire op 16-07-2024 14:45:46 ]
Pecunia non olet
pi_214308837
Nieuwe algemene voorwaarden SIG
https://sameningeld.us3.l(...)5cb378a&e=10aa32a6a8

Geen idee wat er is gewijzigd
pi_214309216
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2024 14:36 schreef obligataire het volgende:

[..]
Het is ook geen verkeerd project m.i.

Speciaal de link voor onze SMTM <O)
https://www.collincrowdfu(...)229ddc8b9601354f06e3

Maar er komen sowieso nog 2 tranches, die delen in dezelfde zekerheden.
Bedankt hoor! Helaas ben ik weer even platzak, een terugkerend thema bij mij. Hebben jullie dat nooit?
pi_214309366
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2024 16:09 schreef ShowMeTheMoney het volgende:

[..]
Bedankt hoor! Helaas ben ik weer even platzak, een terugkerend thema bij mij. Hebben jullie dat nooit?
Ja, dat heb ik regelmatig. Maar dat komt voor een groot deel door de hoogte van de bedragen die ik investeer per project. Ik zou ook met lagere bedragen kunnen investeren en dan zou ik 5 of 10 keer zoveel projecten per maand mee kunnen nemen. Maar ik heb geen zin in 5 tot 10 keer zo veel administratie en veel meer kleine betalingen.

Gemiddeld neem ik iets meer dan 2 projecten per maand mee. Tenzij ik ergens wat ga schuiven met andere gelden heb ik pas weer begin augustus ruimte om een Collin project mee te nemen, dus nu ook even platzak (qua crowdfund investeringen dan). HCN zou wel eerder kunnen aangezien het altijd even duurt voor het betaalverzoek verstuurd wordt.
pi_214309759
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2024 16:23 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Ja, dat heb ik regelmatig. Maar dat komt voor een groot deel door de hoogte van de bedragen die ik investeer per project. Ik zou ook met lagere bedragen kunnen investeren en dan zou ik 5 of 10 keer zoveel projecten per maand mee kunnen nemen. Maar ik heb geen zin in 5 tot 10 keer zo veel administratie en veel meer kleine betalingen.
Ja precies, alhoewel zelfs met de basis bedragen je geld vrij vlot op kan raken, tenzij je nog in de opbouw fase bent natuurlijk en er geld bijkomt of nog onbelegd is. Ik zit meer in de onderhoudsfase, dus alleen alles herbeleggen wat eruit komt. Grofweg 100 actieve projecten.

Wel is een hoop van dat geld er in afgelopen ~1-2 jaar ingegaan, dus ik zit daarom ws in een extra langzame periode omdat er niet zoveel projecten stoppen.

[ Bericht 8% gewijzigd door ShowMeTheMoney op 16-07-2024 17:12:37 ]
pi_214310343
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2024 15:22 schreef KrekelJapie het volgende:
Nieuwe algemene voorwaarden SIG
https://sameningeld.us3.l(...)5cb378a&e=10aa32a6a8

Geen idee wat er is gewijzigd
Boeterente bij te late betaling/aflossing lijkt me flink versoberd.
quote:
De boeterente is gelijk aan het percentage van de contractuele rente vermeerderd met 1% met een maximum van het samengestelde bedrag tot het door de wetgever te stellen percentage. De boeterente is Geldnemer per maand verschuldigd. Indien Geldnemer gedurende een gedeelte van een maand in verzuim is, wordt de boeterente berekend over een gehele maand. De boeterente is direct opeisbaar
Ik weet niet of de boetevrije deelaflossing nieuw is, maar voor mij wel
quote:
Geldnemer kan ieder kalenderjaar tot uiterlijk 30 juni eenmalig en in één enkele betaling een bedrag van 10% van de oorspronkelijke Hoofdsom van de Geldlening boetevrij aflossen.

[ Bericht 0% gewijzigd door KrekelJapie op 16-07-2024 18:24:20 ]
pi_214310544
Lenferink(44816) bij Collin lost ook mooi op tijd af, daar heb ik geen problemen mee.
pi_214310584
quote:
12s.gif Op dinsdag 16 juli 2024 12:04 schreef peterc het volgende:

[..]
Idem, ga er niet vanuit dat er zaken gaan spelen, duidelijke pitch met duidelijke dekkingen, hij vangt 100k bruto per jaar dus waarom troubles zoeken, gezond blijven dan heeft hij een prima business.

Bij de non-public spreekt CCF over
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:
Collin: Van het totale leenbedrag wordt er ¤ 550.246,- in depot gehouden. Het depot wordt voor ¤ 150.246,- als rentedepot ten behoeve van de eerste 12 maandtermijnen (rente, kosten en BTW) en voor ¤ 400.000,- aangewend als bouwdepot ten behoeve van de (af)bouw van het onroerend goed.
Totale lening: 3 miljoen
Waarde (=aankoop?): 1 miljoen
Rente- en bouwdepot: half miljoen
Waar is die andere anderhalf miljoen voor nodig dan?
pi_214310667
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2024 18:39 schreef Zomaarevenkijken het volgende:

[..]
[..]
Totale lening: 3 miljoen
Waarde (=aankoop?): 1 miljoen
Rente- en bouwdepot: half miljoen
Waar is die andere anderhalf miljoen voor nodig dan?
Verbouwing kost 2.25 miljoen en 0.4 mijoen voor de sloopkogel.
pi_214311057
quote:

[..]
Wie geen geld heeft, ziet overal koopjes. Zei mijn moeder altijd. ~:)

Maar je kunt altijd nog in tranche 2 of 3 deelnemen, met dezelfde zekerheden.
Dat duurt nog even. Voorlopig (tenminste, als tranche 1 vol komt, maar daar heeft het veel schijn van), hebben ze genoeg budget om maandenlang lekker te gaan timmeren.

(Brix).
Pecunia non olet
pi_214311227
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 juli 2024 18:11 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
[..]
[..]

Boeterente bij te late betaling was in de vorige AV's (8-nov-2023, 11-mei-2022, 30-juli-2020) ook al zo benoemd. Dat er bij te late aflossing (dus algehele aflosdatum voorbij laten gaan) iets anders werd gedaan is denk nog steeds mogelijk. Boete bijvervroegde aflossing is wel wat versoberd, die was 6 maanden tenzij restlooptijd minder dan 3 maanden was. Dat is dus 2 maanden geworden tenzij de resterende looptijd minder dan 2 maanden is. En deelaflossing elk jaar in het eerste halfjaar 10% van de oorspronkelijk hoofdsom boetevrij is volgens mij inderdaad ook nieuw.
pi_214311293
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2024 19:40 schreef tnhb het volgende:

[..]
Boeterente bij te late betaling was in de vorige AV's (8-nov-2023, 11-mei-2022, 30-juli-2020) ook al zo benoemd. Dat er bij te late aflossing (dus algehele aflosdatum voorbij laten gaan) iets anders werd gedaan is denk nog steeds mogelijk. Boete bijvervroegde aflossing is wel wat versoberd, die was 6 maanden tenzij restlooptijd minder dan 3 maanden was. Dat is dus 2 maanden geworden tenzij de resterende looptijd minder dan 2 maanden is. En deelaflossing elk jaar in het eerste halfjaar 10% van de oorspronkelijk hoofdsom boetevrij is volgens mij inderdaad ook nieuw.
Zou dit het gevolg zijn van de concurrentie op deze markt? Het aantal projecten is drastisch gedaald, misschien moest men bij SIG stapjes zetten om concurrerend te blijven.
Pecunia non olet
pi_214311386
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2024 19:49 schreef obligataire het volgende:

[..]
Zou dit het gevolg zijn van de concurrentie op deze markt? Het aantal projecten is drastisch gedaald, misschien moest men bij SIG stapjes zetten om concurrerend te blijven.
Zal zeker wel ergens een rol spelen, of dat nu echt van doorslaggevende betekenis is weet ik niet. Naar mijn idee is het aanbod mede fors gedaald omdat investeren in vastgoed vanuit box-3 op dit moment fiscaal onzeker is en de prijzen voor de woningen steeds weer nieuwe hoogtepunten bereiken, dan blijft er op een bepaald moment niet meer zoveel van die markt over.
pi_214311431
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2024 19:57 schreef tnhb het volgende:

[..]
Zal zeker wel ergens een rol spelen, of dat nu echt van doorslaggevende betekenis is weet ik niet. Naar mijn idee is het aanbod mede fors gedaald omdat investeren in vastgoed vanuit box-3 op dit moment fiscaal onzeker is en de prijzen voor de woningen steeds weer nieuwe hoogtepunten bereiken, dan blijft er op een bepaald moment niet meer zoveel van die markt over.
Dat is precies mijn punt. Het wordt vechten om de laatste paar dappere investeerders in vastgoed....
Pecunia non olet
pi_214313592
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2024 17:06 schreef ShowMeTheMoney het volgende:

[..]
Ja precies, alhoewel zelfs met de basis bedragen je geld vrij vlot op kan raken, tenzij je nog in de opbouw fase bent natuurlijk en er geld bijkomt of nog onbelegd is. Ik zit meer in de onderhoudsfase, dus alleen alles herbeleggen wat eruit komt. Grofweg 100 actieve projecten.

Wel is een hoop van dat geld er in afgelopen ~1-2 jaar ingegaan, dus ik zit daarom ws in een extra langzame periode omdat er niet zoveel projecten stoppen.
Ja, hier ook in de onderhoudsfase en ook rond de 100 lopende projecten. De opbouwfase was voor mij vooral 2019, hoewel ik al vanaf december 2016 in een handvol HCN projecten had geinvesteerd. Wat er nu aan aflossing terugkomt wordt opnieuw geinvesteerd, het grootste deel van de ontvangen rente is om van te leven.

Op zich is ook niet erg dat ik regelmatig platzak ben en niet zoveel nieuwe projecten kan meenemen, het belangrijkste is dat het geld geinvesteerd is en rente oplevert. Ik heb ook meer langer lopende projecten (48 of 60 maanden) dan kort lopende projecten. Dat scheelt ook, dan hoef ik ook niet na 12 of 18 maanden weer in een nieuw project te investeren.
pi_214314864
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2024 23:01 schreef Soulfreak het volgende:

[..]Ik heb ook meer langer lopende projecten (48 of 60 maanden) dan kort lopende projecten. Dat scheelt ook, dan hoef ik ook niet na 12 of 18 maanden weer in een nieuw project te investeren.
Naar mijn mening beperkt dit ook jouw defaultrisico. Constant investeren en herinvesteren in korte projecten betekent véél beslissingen moeten nemen met als gevolg veel kans dat er een keer een verkeerde tussen zit. Bovendien zitten de meeste van de korte projecten in dezelfde sector (transformaties van panden) wat op zich ook al een extra risico is. Plus dat er in die projecten vaak alleen rente betaald wordt dus geen afname risico tijdens de looptijd.
Pecunia non olet
pi_214315629
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2024 08:15 schreef obligataire het volgende:

[..]
Naar mijn mening beperkt dit ook jouw defaultrisico. Constant investeren en herinvesteren in korte projecten betekent véél beslissingen moeten nemen met als gevolg veel kans dat er een keer een verkeerde tussen zit. Bovendien zitten de meeste van de korte projecten in dezelfde sector (transformaties van panden) wat op zich ook al een extra risico is. Plus dat er in die projecten vaak alleen rente betaald wordt dus geen afname risico tijdens de looptijd.
Dat minder beslissingen moeten nemen is inderdaad ook een belangrijke reden dat ik liever voor de wat langer lopende projecten ga. En ook deels reden voor de hogere bedragen, want 5 x ¤500 ipv 1 x ¤2500 betekent ook 5 x zo vaak een project selecteren op risico's en zekerheden en 5 x keer zo veel kans een zeperd mee te nemen.
pi_214315874
:(
quote:

[..]
Bij MCF investeerders is het terugkerende platzakgevoel ook heel bekend :(
pi_214315941
Nog een reden om voor de iets langere projecten te gaan, is de aanloopfase. Lang niet altijd krijg je meteen rendement op het project, dit is soms pas als het tot standkomt en in sommige gevallen als het project volzit. Dit gaat ten koste van het rendement. Als je enkele weken geen rendement krijgt, daarmee vermindert het gemiddeld rendement voor jouw investering
pi_214316002
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 juli 2024 18:11 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
[..]
[..]

Zal de boetevrije rente dan evenredig worden verdeeld of de hoogste schijven eerst...
pi_214316028
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2024 09:57 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
...... En ook deels reden voor de hogere bedragen, want 5 x ¤500 ipv 1 x ¤2500 betekent ook 5 x zo vaak een project selecteren op risico's en zekerheden en 5 x keer zo veel kans een zeperd mee te nemen.
Dit laatste is een wat minder sterk argument, want bedragen van 2500 leveren ook 5x zoveel schade op als het mis gaat, dus dan verlies je het voordeel van spreiding.

(Tenzij het een geborgd project betreft natuurlijk :) )

[ Bericht 9% gewijzigd door obligataire op 17-07-2024 10:59:51 ]
Pecunia non olet
pi_214316723
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2024 10:49 schreef obligataire het volgende:

[..]
Dit laatste is een wat minder sterk argument, want bedragen van 2500 leveren ook 5x zoveel schade op als het mis gaat, dus dan verlies je het voordeel van spreiding.

(Tenzij het een geborgd project betreft natuurlijk :) )
Dat is inderdaad waar. Maar wat betreft Collin doe ik nu gemiddeld 1 project per maand en probeer dan wel de pareltjes te selecteren. Bij 5 projecten of meer (als ik bv voor een nog lagere inleg ga bij een Direct project) wordt de kans groter dat je dan soms toch net wat mindere projecten mee moet nemen.
Voorlopig levert dat goede resultaten op. Alle probleemprojecten zijn tot nu toe alleen projecten die ik in het begin (in 2019) heb meegenomen, alle projecten waarin ik vanaf 2020 heb geinvesteerd lopen probleemloos. Enige hickupje is die van We*js & van D*jk n, maar als de panden goed worden verkocht komt dat ook wel terug, alleen wat later dan oorspronkelijk gepland.

[ Bericht 0% gewijzigd door Soulfreak op 17-07-2024 12:11:58 ]
pi_214317717
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2024 12:04 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Dat is inderdaad waar. Maar wat betreft Collin doe ik nu gemiddeld 1 project per maand en probeer dan wel de pareltjes te selecteren. Bij 5 projecten of meer (als ik bv voor een nog lagere inleg ga bij een Direct project) wordt de kans groter dat je dan soms toch net wat mindere projecten mee moet nemen.
Voorlopig levert dat goede resultaten op. Alle probleemprojecten zijn tot nu toe alleen projecten die ik in het begin (in 2019) heb meegenomen, alle projecten waarin ik vanaf 2020 heb geinvesteerd lopen probleemloos. Enige hickupje is die van We*js & van D*jk n, maar als de panden goed worden verkocht komt dat ook wel terug, alleen wat later dan oorspronkelijk gepland.
Als ik dit allemaal zo lees, wordt het tijd dat ik mijn eigen investeringen eens goed ga evalueren. Mijn gemiddelde bedrag per investering ligt wel in lijn met wat jullie noemen. Soms iets hoger, soms iets lager. Maar heb inmiddels wel 252 projecten lopen (en 100 bij Lendahand, maar die tel ik niet mee als investering omdat ik daar het rendement meer maatschappelijk dan financieel is).

Dus 1x per maand wel even twee uurtjes administratie. Bij Collin heb ik dit jaar 24 projecten meegenomen. Dus ongeveer 4 per maand. Qua defaults op mijn hele portfolio zijn dat de afgelopen jaren 7 stuks (3 bij Collin, 3 bij GVE en 1 bij Infesdor).
pi_214318039
Nieuw projectfinanciering project via Collin met een 1e hypotheek:

Jeroen van den Adel Holding B.V.
¤ 500.000 | 7,5% rente | 18 maanden

Gelijk met een investeringslinkje:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_214318053
En nog een:

Jeroen van den Adel Holding B.V. Veenweg 77
¤ 275.000 | 7,5% rente | 18 maanden

SPOILER
pi_214318075
.

[ Bericht 99% gewijzigd door Collin63 op 17-07-2024 14:40:17 ]
pi_214318728
quote:
14s.gif Op woensdag 17 juli 2024 14:36 schreef Horsemen het volgende:
En nog een:

Jeroen van den Adel Holding B.V. Veenweg 77
¤ 275.000 | 7,5% rente | 18 maanden

SPOILER
Die blijft ook maar bezig met leningen en herfincancieringen voor dit transformatieproject. Wanneer is dit nu eens klaar?
pi_214319276
De vissersboot bij Waardevoorjegeld heeft naast de hypotheek op het schip nu ook een 2e hypotheek op pand van de ondernemer gekregen met een overwaarde van ¤ 310.000.
Lineaire aflossing over 60 maanden met een rente van 9,75%.

https://waardevoorjegeld.nl/investeren/vissersboot-frodi-ii
pi_214321023
quote:
14s.gif Op woensdag 17 juli 2024 14:35 schreef Horsemen het volgende:

Jeroen van den Adel Holding B.V.
¤ 500.000 | 7,5% rente | 18 maanden

SPOILER
Uit de EBI:
quote:
Er wordt gebruik gemaakt van de eerste hypothecaire inschrijving van ¤ 715.000,- gevestigd op het onroerend goed aan De Skatting 30, 8621BW Heeg, kadastraal bekend als sectie A nummer 3851 te Heeg. De geschatte verkoopprijs van de appartementen na realisatie bedraagt ¤ 3.700.000,- conform de schatting van een verkopende makelaar.
Deze hypothecaire inschrijving wordt ook gebruikt bij lening 00048793 Jeroen van den Adel Holding B.V. Veenweg 77 ter hoogte van ¤ 275.000,-
Hierdoor is de openstaande schuld op deze hypotheek ¤ 775.000,-. In geval er sprake is van uitwinning zal dit
niet volledig dekkend zijn, echter word dit risico als aanvaardbaar geacht gezien de goede ervaringen met de ondernemer. Indien er toch uitwinning plaatsvind zal er pro rata verdeeld worden over
beide leningen.
Dat staat niet in de pitch en ook niet in de pitch of EBI van lening 48793. Foutje?
pi_214321104
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2024 15:44 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Die blijft ook maar bezig met leningen en herfincancieringen voor dit transformatieproject. Wanneer is dit nu eens klaar?
Op papier is zijn overwaarde in 2 jaar tijd gestegen van 843K naar 1033K. Echter het blijft maar een dun percentage van de uitstaande schuld. Het wordt inderdaad tijd dat de wirwar van leningen eens afgewikkeld gaat worden. Ik doe niet mee.
Pecunia non olet
pi_214322059
Als ik 3,5 jaar terug in het verleden kijk, had ik daar nog 12 actieve platformen.
Dat zijn er inmiddels nog maar 7. Daar heeft een flinke kaalslag plaatsgevonden...

CCF 53%
SIG 14%
GVE 10%
HCN 10%
CRE 5%
NLI 5%
WVJG 3%

KOM, CC, CRP en VDG zijn bijna nul inmiddels.
Pecunia non olet
pi_214322874
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2024 19:37 schreef obligataire het volgende:

[..]
Op papier is zijn overwaarde in 2 jaar tijd gestegen van 843K naar 1033K. Echter het blijft maar een dun percentage van de uitstaande schuld. Het wordt inderdaad tijd dat de wirwar van leningen eens afgewikkeld gaat worden. Ik doe niet mee.
Ik sla ook over. Naast de stappeling van schulden is het rentepercentage ook erg laag.
pi_214323110
En 27ste moet er een aflossing komen, eerst maar een show me the money in dit geval.
pi_214323116
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2024 21:56 schreef Erinco71 het volgende:

[..]
Ik sla ook over. Naast de stappeling van schulden is het rentepercentage ook erg laag.
Ik laat deze herfinanciering ook lopen, hoop dat hij snel volloopt.
pi_214323587
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2024 22:17 schreef quepos het volgende:

[..]
Ik laat deze herfinanciering ook lopen, hoop dat hij snel volloopt.
Weet je, ik heb al een hele tijd geen helder beeld meer van wat de situatie is van Ome Jeroen, de betrokken panden, de voortgang van een en ander. Van deze pitches word je niet heel veel wijzer. Misschien dat als je ze allemaal opnieuw gaat doorlezen dat er dan een duidelijk beeld ontstaat maar daar heeft deze jongen helemaal geen zin in.

Geef mij maar een pitch waarin ik in 2 minuten weet wat de ondernemer doet, of hij dat succesvol doet en wat de zekerheden zijn. Wat moet ik met al die lappen tekst. |:(
Pecunia non olet
pi_214324247
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2024 08:15 schreef obligataire het volgende:

[..]
Zelf ben ik nog vrij nieuw in het Crowdfunding investeren. Inmiddels wel een aantal projecten voor de minimum bedragen meegenomen en ook een paar keer Direct. Wat je schrijft herken ik mij wel in je moet soms veel informatie lezen om een project te doorgronden. En dan lijkt het soms goed en kom ik er via dit forum achter dat er soms meer speelt bij de leningnemer dan gedacht. Deze ervaringen en kennis is handig om mee te nemen. Ik ben me er heel bewust van dat als 1 project mislukt zomaar een groot deel van het totale rendement kan verdampen. Daarom verbaas ik mij er ook regelmatig over dat sommige projecten vollopen gezien de matige zekerheden.

[ Bericht 14% gewijzigd door Ricky86 op 18-07-2024 07:31:33 ]
pi_214325847
“Beste investeerder,

We benaderen u omdat u ca. 1,5 jaar geleden geïnvesteerd heeft in het vastgoed van Stichting Het M1ddelp*nt in Sl*dr*cht. Zoals het zich laat aanzien, vinden daar de komende tijd wat wijzigingen plaats waar we u bij willen betrekken.

Het bestuur van de stichting heeft destijds een ambitieus plan opgesteld om tot een dekkende begroting te komen. Onderdeel van het plan was ook om de toegenomen financieringskosten te dekken uit verschillende activiteiten. Er is toen ook gekozen voor een looptijd van 3 jaar om dit een kans te geven, waaronder 1,5 jaar aflossingsvrij. Inmiddels heeft het bestuur geconstateerd dat er onvoldoende inkomsten zijn om de begroting binnen afzienbare tijd dekkend te krijgen. En hoewel er gedurende de looptijd van de lening voldoende middelen zijn voor rente en aflossing, meent het bestuur toch tijdig in te moeten grijpen, ook omdat herfinanciering aan het einde van de looptijd waarschijnlijk een hele uitdaging wordt.

In de tussentijd doet zich een mogelijkheid voor om het pand in privé te financieren. Hoewel de laatste details nog worden uitgewerkt, is vrijwel zeker dat deze mogelijkheid doorgang kan vinden. Dit heeft de nodige voordelen voor wat betreft de onkosten, omdat één pand in privé aanzienlijk minder lasten heeft dan een gesplitst pand met afzonderlijke financieringen. Tevens biedt deze oplossing mogelijkheden om in de toekomst weer tijdelijke woonruimte te kunnen aanbieden tegen een lager tarief en kunnen de inloopactiviteiten doorgang blijven vinden. Deze wijziging ligt dus in lijn met de doelstellingen van de stichting en maken de exploitatie op lange termijn eenvoudiger.

Vanuit Waarde voor je Geld steunen we deze mogelijkheid van harte. Een en ander betekent echter wel dat de lening voortijdig afgelost wordt. Conform de leningovereenkomst kan dit ook waarbij er een vergoeding verschuldigd is van 50% van de nog resterende rente. Echter omdat we deze ontwikkeling van harte steunen, willen wij voorstellen een lagere opzegvergoeding voor te stellen, namelijk van totaal 3 maanden rente. Hiervoor dient dan een meerderheid van de investeerders akkoord te gaan met dit voorstel. Tevens bieden we u natuurlijk de mogelijkheid om in te stappen in een andere investering via ons platform.

Wij willen u vragen om te reageren op deze mail met AKKOORD of NIET-AKKOORD om uw keuze duidelijk te maken.

Met vriendelijke groet,
Johan van B.”

Mmm, herfinanciering aan het einde zou moeilijk zijn maar vervroegd blijkbaar wel?

Wat zou de reden zijn om nu soepeler te zijn bij vervroegde aflossing? Wat is er veranderd ten opzichte van anderhalf jaar geleden dat dit nu wel nodig of wenselijk is en toentertijd niet?

@Oranjeblauw ?

Ik heb dit project niet voor het rendement meegenomen, meer vanwege sympathie voor het project en het platform, maar bij dit project was er ook achteraf al gedoe over jaarlijkse uitbetaling ipv maandelijkse uitbetaling. Ik weet niet zo goed wat ik hier nou weer van moet vinden.
pi_214325988
quote:
1s.gif Op donderdag 18 juli 2024 10:56 schreef escortmk2 het volgende:
Ik heb dit project niet voor het rendement meegenomen, meer vanwege sympathie voor het project en het platform, maar bij dit project was er ook achteraf al gedoe over jaarlijkse uitbetaling ipv maandelijkse uitbetaling. Ik weet niet zo goed wat ik hier nou weer van moet vinden.
Gewoon afvinken. Klaar. Geen tijd meer in steken. Ging toch al niet om het rendement.
pi_214326053
quote:
1s.gif Op donderdag 18 juli 2024 10:56 schreef escortmk2 het volgende:
Mmm, herfinanciering aan het einde zou moeilijk zijn maar vervroegd blijkbaar wel?

Wat zou de reden zijn om nu soepeler te zijn bij vervroegde aflossing? Wat is er veranderd ten opzichte van anderhalf jaar geleden dat dit nu wel nodig of wenselijk is en toentertijd niet?

Ik ben destijds meteen al afgehaakt. Goed doel of niet, afspraak = afspraak. Dat is een van de weinige dingen waar ik héél principieel in ben.

Ze hebben een andere gek gevonden om het project te financieren.
Ik zou ook zeggen, gauw tekenen bij het kruisje :)
Pecunia non olet
pi_214327164
Nieuwe Collin:

‘T HARDERIJKE B.V.
¤ 380.000 | 9,0% rente | 44 maanden

De gevraagde financiering via Collin Crowdfund bedraagt ¤ 480.000,-, welke is opgeknipt in twee leningdelen onder dezelfde voorwaarden en zekerheden. In april 2024 is er reeds ¤ 100.000,- verstrekt. De grootte van deze lening bedraagt ¤ 380.000,-.

Met wat 2de hypotheken.
pi_214327357
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2024 12:48 schreef Tjalala het volgende:
Nieuwe Collin:

‘T HARDERIJKE B.V.
¤ 380.000 | 9,0% rente | 44 maanden

De gevraagde financiering via Collin Crowdfund bedraagt ¤ 480.000,-, welke is opgeknipt in twee leningdelen onder dezelfde voorwaarden en zekerheden. In april 2024 is er reeds ¤ 100.000,- verstrekt. De grootte van deze lening bedraagt ¤ 380.000,-.

Met wat 2de hypotheken.
Ik word er nog niet direct wild enthousiast van.... die eerste lening kan ik me niet herinneren. Staat ook geen link bij.

https://www.collincrowdfund.nl/t-harderijke-b-v/
gevonden.
Pecunia non olet
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')