Ik zie het. Thx voor de bron.quote:Op zaterdag 9 november 2024 22:11 schreef Wantie het volgende:
[..]
Staat wel ergens in het artikel.
Beetje complex verhaal om zo te herhalen.
Pieken worden per kwartier bepaald.
Als we het stroomnet definiëren als de infra die niet opwekt (dus draadjes en trafo's) dan is stabiele afname en afgifte wel weer een pre. Juist door hoog energieaanbod komt het net in problemen, daar helpt een hoog verbruik alleen maar bij als het op het zelfde segment zit als die opwek. Dus bij lokale zonnepanelen waarschijnlijk wel maar bij wind iets verderop niet.quote:Op zaterdag 9 november 2024 22:27 schreef ludovico het volgende:
Maar veel afname van stroom en hoog piekverbruik is echter juist goed voor het stroomnet op momenten dat er volop wordt teruggeleverd van zonnepanelen, bijvoorbeeld. Of wind.
Juistem.quote:Op dinsdag 12 november 2024 10:46 schreef 215 het volgende:
Juist door hoog energieaanbod komt het net in problemen, daar helpt een hoog verbruik alleen maar bij als het op het zelfde segment zit als die opwek.
Wind niet?quote:Op dinsdag 12 november 2024 10:46 schreef 215 het volgende:
Dus bij lokale zonnepanelen waarschijnlijk wel maar bij wind iets verderop niet.
Dat is een nadenker, bij zonnepanelen een batterij ernaast kan inderdaad zorgen voor een regelmatiger afgifte. Aan de andere kant zal een batterij bij mijn inductieplaat ook de pieken van het net afhalen, vooral als om zes uur heel de buurt gaat koken.quote:Op dinsdag 12 november 2024 10:56 schreef ludovico het volgende:
Qua schaalvoordelen is batterijen plaatsen bij zonneparken beter dan bij mensen in het klein in het huis.
Maar qua netcongestie zou je hem bij het transformatorhuisje moeten plaatsen.
Maar die kabeltjes trekken dat wel, ok, met een auto erbij niet meer allicht, tenzij het transformatorhuisje de bottleneck is, maar dat kun je dus coveren met een batterij achter het transformatorhuisje....quote:Op dinsdag 12 november 2024 11:05 schreef 215 het volgende:
[..]
Dat is een nadenker, bij zonnepanelen een batterij ernaast kan inderdaad zorgen voor een regelmatiger afgifte. Aan de andere kant zal een batterij bij mijn inductieplaat ook de pieken van het net afhalen, vooral als om zes uur heel de buurt gaat koken.
Wat heb je dan voor verwarming boven buiten de elektrische verwarming voor de badkamer?quote:Op woensdag 18 december 2024 16:21 schreef Stansfield het volgende:
Mijn CV ketel begint ook een beetje keuren te vertonen. De CV ketel zit er al sinds de bouw van ons huis in 2009.
In 2017 hebben wij het huis gekocht. Inmiddels ook wat verbouwingen gedaan. Gashaard eruit, vloerverwarming beneden en een nieuwe badkamer met elektrische vloerverwarming. Ook al 2 jaar de cv ketel op 45 staan en dat werkt prima.
Ons energie verbruik is niet heel hoog. zo rond de 750 m3 gas en 2400 kwh stroom. We hebben zonnepanelen via de postcoderoosregeling op het dak van een school. Dus dat staat een beetje los van ons eigen gebruik.
Dus wat is nu wijsheid voor de vervanging van onze cv ketel. Zeker ook gezien ons verbruik.
1) cv ketel vervangen. Als ik even rondkijk kost dit rond de 3.000 euro en ben ik weer voor 15 jaar klaar.
2) cv ketel + hybride warmtepomp. als ik zo lees kosten die rond de 6.000 euro waar dan dus nog 3.000 euro bij komt voor een nieuwe cv ketel. Dus een aardige inverstering.
3) full electric warmtepomp. kosten als ik het even google rond de 10.000 euro. Behoorlijke investering dus. Waarbij je natuurlijk wel van het gas af gaat dus het meeste voordeel hebt van wegvallen van die vaste kosten.
Optie 2 lijkt me dan het mist logisch qua kosten - besparingen maar als ik op milieu centraal een test doe krijg ik het advies voor een hybride warmtepomp omdat mijn wij nog geen warmteplan heeft. Geen idee wat dat precies inhoudt.
Wat zou jullie beste keuze hierin zijn?
Dat zijn nog gewoon radiatoren op de slaapkamers/kantoortje waar ik 1 dag in de week thuis werk. Maar die staan al jaren niet aan.quote:Op woensdag 18 december 2024 16:41 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Wat heb je dan voor verwarming boven buiten de elektrische verwarming voor de badkamer?
Naja ik vraag het omdat, mocht je dat willen gebruiken, daar ook nog wat eisen aan zijn denk ik, al weet @TheFreshPrince daar meer van.quote:Op woensdag 18 december 2024 16:43 schreef Stansfield het volgende:
[..]
Dat zijn nog gewoon radiatoren op de slaapkamers/kantoortje waar ik 1 dag in de week thuis werk. Maar die staan al jaren niet aan.
Mogelijk dat dat nog verandert als mijn kinderen wat ouder zijn en wat meer tijd op hun kamer doorbrengen.
Ik lees dat voor een hybride pomp de subsidie naar beneden gaat, maar dat voor een full electric pomp de subsidie wat hoger wordt, aangenomen dat de pomp die je kiest minstens A++ als label heeft. Geen idee wat eventuele verdere eisen zijn, maar ik heb vorig jaar gebruik gemaakt van die subsidie, de totale offerte was ergens rond de 10,8k inclusief plaatsing + aanpassingen in de meterkast van 1 fase naar 3 fase, en daar zat een subsidie op van 4200 euro, dus uiteindelijk heeft het me netto ongeveer 6600 euro gekost.quote:Op woensdag 18 december 2024 16:43 schreef Stansfield het volgende:
[..]
Dat zijn nog gewoon radiatoren op de slaapkamers/kantoortje waar ik 1 dag in de week thuis werk. Maar die staan al jaren niet aan.
Mogelijk dat dat nog verandert als mijn kinderen wat ouder zijn en wat meer tijd op hun kamer doorbrengen.
bedankt voor de info. Nou is 6600 euro nog een goed te betalen bedrag. Tuurlijk 2x zo veel als een nieuwe cv ketel. Maar wel goed te doen.quote:Op woensdag 18 december 2024 16:49 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik lees dat voor een hybride pomp de subsidie naar beneden gaat, maar dat voor een full electric pomp de subsidie wat hoger wordt, aangenomen dat de pomp die je kiest minstens A++ als label heeft. Geen idee wat eventuele verdere eisen zijn, maar ik heb vorig jaar gebruik gemaakt van die subsidie, de totale offerte was ergens rond de 10,8k inclusief plaatsing + aanpassingen in de meterkast van 1 fase naar 3 fase, en daar zat een subsidie op van 4200 euro, dus uiteindelijk heeft het me netto ongeveer 6600 euro gekost.
Het wegvallen van de vaste lasten bij full-electric scheelt behoorlijk! Die kosten liggen tussen de 25 en 30 euro per maand: de meerprijs voor full-electric verdien je daardoor ruim binnen de levensduur van de warmtepomp terug.quote:Op woensdag 18 december 2024 16:21 schreef Stansfield het volgende:
[...]
1) cv ketel vervangen. Als ik even rondkijk kost dit rond de 3.000 euro en ben ik weer voor 15 jaar klaar.
2) cv ketel + hybride warmtepomp. als ik zo lees kosten die rond de 6.000 euro waar dan dus nog 3.000 euro bij komt voor een nieuwe cv ketel. Dus een aardige inverstering.
3) full electric warmtepomp. kosten als ik het even google rond de 10.000 euro. Behoorlijke investering dus. Waarbij je natuurlijk wel van het gas af gaat dus het meeste voordeel hebt van wegvallen van die vaste kosten.
[...]
Mocht de investering niet haalbaar zijn; kijk ook eens naar het warmtefonds.quote:Op woensdag 18 december 2024 16:21 schreef Stansfield het volgende:
Mijn CV ketel begint ook een beetje keuren te vertonen. De CV ketel zit er al sinds de bouw van ons huis in 2009.
In 2017 hebben wij het huis gekocht. Inmiddels ook wat verbouwingen gedaan. Gashaard eruit, vloerverwarming beneden en een nieuwe badkamer met elektrische vloerverwarming. Ook al 2 jaar de cv ketel op 45 staan en dat werkt prima.
Ons energie verbruik is niet heel hoog. zo rond de 750 m3 gas en 2400 kwh stroom. We hebben zonnepanelen via de postcoderoosregeling op het dak van een school. Dus dat staat een beetje los van ons eigen gebruik.
Dus wat is nu wijsheid voor de vervanging van onze cv ketel. Zeker ook gezien ons verbruik.
Optie 2 lijkt me dan het mist logisch qua kosten - besparingen maar als ik op milieu centraal een test doe krijg ik het advies voor een hybride warmtepomp omdat mijn wij nog geen warmteplan heeft. Geen idee wat dat precies inhoudt.
Ja, dat merk ik hier ook wel.quote:Op zaterdag 18 januari 2025 11:04 schreef Elpis het volgende:
Hebben julie met die mist ook zoveel defrosts? Wordt een relatief duur dagje zo.
[ afbeelding ]
Nee, maar dat ligt aan dat ik geen buitenunit heb, dus ik heb sowieso geen defrosts. Er is niks om te defrosten.quote:Op zaterdag 18 januari 2025 11:04 schreef Elpis het volgende:
Hebben julie met die mist ook zoveel defrosts? Wordt een relatief duur dagje zo.
[ afbeelding ]
Waarom gaat je outlet temp zoveel omhoog ineens?quote:Op zaterdag 18 januari 2025 11:04 schreef Elpis het volgende:
[ afbeelding ]
Wat is die onderste? de temperatuur van het uitgaande water?quote:Op zaterdag 18 januari 2025 13:24 schreef TheFreshPrince het volgende:
Uiteindelijk valt het ook nog wel wat mee met de defrosts hier, ik zag wel ijs op de WP maar in de grafieken zie ik er niet zoveel van terug.
Je kan wel zien dat ik vannacht getest heb met 1 graadje nachtverlaging maar dat staat komende nacht weer uit.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dat is het water van de outlet van m'n buffer naar de radiatoren.quote:Op zaterdag 18 januari 2025 13:28 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Wat is die onderste? de temperatuur van het uitgaande water?
Dat is bij mij volgens mij deze:quote:Op zaterdag 18 januari 2025 13:41 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat is het water van de outlet van m'n buffer naar de radiatoren.
Ik meet dat op de 4 aansluitpunten van m'n parallel geschakelde buffer, dus ook op retour.
Dit is dus van 1 van die 4 sensoren.
Tja, kou en mist. Dramatisch voor een WP.quote:Op zaterdag 18 januari 2025 11:04 schreef Elpis het volgende:
[ afbeelding ]
Dat ziet er iig uit als een correct gedimensioneerde warmtepomp die lekker pruttelt en z'n minimale vermogen goed kwijt kan.quote:Op zaterdag 18 januari 2025 13:45 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat is bij mij volgens mij deze:
[ afbeelding ]
Zo ver ben ik niet ingevoerd in de techniek, maar qua verbruik monitor ik in huis alles, dus ook de fases, waar ik er (logischerwijs) 3 heb, en daar zie ik dan dit:quote:Op zaterdag 18 januari 2025 13:59 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat ziet er iig uit als een correct gedimensioneerde warmtepomp die lekker pruttelt en z'n minimale vermogen goed kwijt kan.
Vaak denken mensen dat het maximale vermogen een probleem is maar juist het minimale vermogen moet ver genoeg terug kunnen moduleren om pendelgedrag te voorkomen.
Een stuk of 20 start-stops per dag is echt geen probleem. Maar als het om de 5 minuten is, verkort je wel de levensduur van de compressor.
Ja, klopt, als er weinig warmtevraag is zal de woning snel weer op temperatuur zijn en dan heeft een warmtepomp (of CV-ketel) niets te doen. Dan heb je altijd wel wat pendelgedrag maar zolang dat ~20x start/stop per dag is, is dat geen probleem.quote:Op zaterdag 18 januari 2025 14:18 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Zo ver ben ik niet ingevoerd in de techniek, maar qua verbruik monitor ik in huis alles, dus ook de fases, waar ik er (logischerwijs) 3 heb, en daar zie ik dan dit:
[ afbeelding ]
Die korte spikes zijn het opwarmen van het water, en die grote bult die begint net voor 22u tot ergens rond 01u vannacht is het opladen van de auto. Diezelfde bult zie ik ook terug op de andere 2 fases, maar het opwarmen van het water en sowieso het verbruik van de pomp zie ik altijd terug op fase 1. Op 3 zit de BUH als ik het goed heb.
Maar je ziet aan dat verbruik (wat in de winter natuurlijk hoger ligt) dat het ding op zich wel stabiel draait. Er zijn vrijwel geen starts en stops, maar als het dalijk wat warmer wordt buiten, dat je rond de grens komt of die pomp überhaupt nog iets moet gaan doen of niet, dan heb je dat wel wat meer als ik het me goed herinner.
Maar los daarvan ben ik er erg tevreden over.
Ja het verbruik is in de winter wel wat hoger natuurlijk, maar nu, incl het laden van de auto is het vaak wel schrikken. 11 januari heb ik 71 kWh verbruiktquote:Op zaterdag 18 januari 2025 14:25 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ja, klopt, als er weinig warmtevraag is zal de woning snel weer op temperatuur zijn en dan heeft een warmtepomp (of CV-ketel) niets te doen. Dan heb je altijd wel wat pendelgedrag maar zolang dat ~20x start/stop per dag is, is dat geen probleem.
Zo'n compressor moet ongeveer 100.000 starts kunnen overleven en je hebt zo'n 180 tot 220 stookdagen per jaar geloof ik. Dus laten we van 200 uitgaan. Dan kan je 25 jaar vooruit met 20 start/stops iedere dag.
Als je bedenkt dat 1m3 aardgas al 9,77kWh aan energie is, dan valt 71kWh stroom best mee.quote:Op zaterdag 18 januari 2025 14:34 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja het verbruik is in de winter wel wat hoger natuurlijk, maar nu, incl het laden van de auto is het vaak wel schrikken. 11 januari heb ik 71 kWh verbruiktmaar daarvan was dan 40 kWh wel voor de auto, en die krijg ik dan weer vergoed, dus op de rekening van de energie ziet het er als heel wat uit, maar aangezien ik de kosten voor het laden van de auto elke maand vergoed krijg valt dat tegen elkaar weg.
Ja ho even, ik heb geen 71 kWh aan verwarming verbruikt hequote:Op zaterdag 18 januari 2025 14:36 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als je bedenkt dat 1m3 aardgas al 9,77kWh aan energie is, dan valt 71kWh stroom best mee.
Niemand kijkt raar op van 10m3 aardgas verstoken in de winter (97,7kWh energie) maar van 71kWh stroom vallen we achterover
Dat had ik door, maar het was om dingen in perspectief te plaatsen.quote:Op zaterdag 18 januari 2025 14:41 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja ho even, ik heb geen 71 kWh aan verwarming verbruikt heHet is 71 - ergens n de 40 voor de auto - het restverbruik van het huis etc etc, volgens mij was dat iets van 17 kWh ofzo, puur voor verwarming.
Ah zo, ja, als je het omrekent scheelt het natuurlijk wel wat. Die 17 kWh was dus op een zaterdag, dat is daltarief, dat is in mijn geval 23ct dus dat komt neer op ¤ 3,91 voor verwarming. Maar als je rekent met 9,77 kWh voor 1 m3 gas gebruikt, dan komt met jouw 97,7 / 9,77 = op 10m3 gas.quote:Op zaterdag 18 januari 2025 14:44 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat had ik door, maar het was om dingen in perspectief te plaatsen.
Jij hebt die hele dag je auto opgeladen, huishouden gerund en je woning verwarmd met 71kWh.
En dat terwijl je op gas misschien wel 97,7kWh erdoorheen gejast had voor alleen het verwarmen.
Dat was mijn "punt"
Ik denk niet dat er bij jou specifiek vraag was naar 10m3 aardgas, dat was meer een random getal.quote:Op zaterdag 18 januari 2025 14:48 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ah zo, ja, als je het omrekent scheelt het natuurlijk wel wat. Die 17 kWh was dus op een zaterdag, dat is daltarief, dat is in mijn geval 23ct dus dat komt neer op ¤ 3,91 voor verwarming. Maar als je rekent met 9,77 kWh voor 1 m3 gas gebruikt, dan komt met jouw 97,7 / 9,77 = op 10m3 gas.
Als 1m3 gas neerkomt op ¤ 1,30 dan is dat met 10m3 gas dus op 13 euro, dat maakt dus even een verschil van ¤ 9,09 euro voor 1 dag verwarmen.
Ja, 17 kWh voor verwarmen inderdaad. Maar, ik vegelijk dat nog wel eens voor de leuk met mijn vorige huis, waar ik dus alleen de woonkamer + keuken + badkamer verwarmde, vs nu waar ik dus het gehele huis verwarm.quote:Op zaterdag 18 januari 2025 15:00 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik denk niet dat er bij jou specifiek vraag was naar 10m3 aardgas, dat was meer een random getal.
Als je 17kWh stroom hebt verbruikt voor verwarmen en je hebt een warmtepomp met sCOP van ongeveer 4 dan gaat het om het equivalent van ongeveer (17 x 4) / 8,8 = 7,7m3 aardgas.
Ik reken hier met 8,8 en niet met 9,77kWh per m3 omdat een moderne CV-ketel ongeveer 90% van het gas kan omzetten in warmte.
Ik stuur hier niet op kamertemperatuur maar op watertemperatuur. Dit is onze eerste winter met een warmtepomp (LG Therma V 4kW) en het is nog wat uitvogelen wat het beste werkt.quote:Op zaterdag 18 januari 2025 13:18 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Waarom gaat je outlet temp zoveel omhoog ineens?
Doorgaans betekent hogere aanvoertemperatuur -> harder werken -> meer kans op bevriezing.
Ik heb hier dingen als "weersafhankelijk" / "stooklijn" etc ook uitgeschakeld en verwarm gewoon op basis van de kamerthermostaat en een vaste range waarbinnen de aanvoertemperatuur mag vallen (die hij automatisch tot een ingesteld maximum verhoogt als de gewenste temperatuur niet gehaald wordt). En dat werkt feilloos.quote:Op zaterdag 18 januari 2025 17:06 schreef Elpis het volgende:
[..]
Ik stuur hier niet op kamertemperatuur maar op watertemperatuur. Dit is onze eerste winter met een warmtepomp (LG Therma V 4kW) en het is nog wat uitvogelen wat het beste werkt.
We begonnen met lucht/water sensor aan en AI/weercompensatie (of hoe het ook mag heten) maar dan zwalkte de temperatuur van 19,5 naar 21,5 en dat vond ik maar niks.
Dus luchtsensor uit gedaan en alleen op verwarmen gezet.
Maar goed achteraf hadden we dit ook eerst op de AI stand kunnen testen eerst. LG is helaas niet zo heel erg duidelijk met hun handleiding getuige ook meerdere berichten die ik er over heb gelezen.
Heb vanochtend de temp weer 3 graden lager gezet waar hij eerst op stond voor dat het kouder werd en dat scheelt al heel wat met de defrosts. Alleen dochter die aan de koude kant slaapt heeft nu pech met haar gewone radiator (enkele platen). Maar goed die mag ook eigelijk niet klagen van me met 19,3 graden. Trekt ze maar een extra trui aan. Ik wilde net zeggen morgen is de mist weer opgetrokken, maar zie net op weeronline dat het nog even doorgaat t/m maandag.
Waarom rekenen mensen met 9,7 kwh per 1m3 gas eigenlijk, dit kan niet eens.quote:Op zaterdag 18 januari 2025 14:48 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ah zo, ja, als je het omrekent scheelt het natuurlijk wel wat. Die 17 kWh was dus op een zaterdag, dat is daltarief, dat is in mijn geval 23ct dus dat komt neer op ¤ 3,91 voor verwarming. Maar als je rekent met 9,77 kWh voor 1 m3 gas gebruikt, dan komt met jouw 97,7 / 9,77 = op 10m3 gas.
Als 1m3 gas neerkomt op ¤ 1,30 dan is dat met 10m3 gas dus op 13 euro, dat maakt dus even een verschil van ¤ 9,09 euro voor 1 dag verwarmen.
Bij hoge temperatuur afgifte zal de praktijk inderdaad rond de 8 liggen, bij lage temperatuur afgifte is misschien 8,5kWh nuttige warmte uit een m³ gas haalbaar. Boven de 9kWh per m³ gas ga je in een gemiddeld huis in een gemiddeld jaar niet halen. Dat lukt alleen met perfecte proef-opstellingen.quote:Op zondag 26 januari 2025 14:43 schreef mrevil1337 het volgende:
[..]
1m3 = 8kwh in praktijk, naarmate de ketel ouder wordt daalt dit.
Dat zijn labtesten.quote:
Omdat je wel voor de energie-eenheid wordt aangeslagen.quote:Op zondag 26 januari 2025 14:43 schreef mrevil1337 het volgende:
[..]
Waarom rekenen mensen met 9,7 kwh per 1m3 gas eigenlijk, dit kan niet eens.
9,77 kW is alleen mogelijk bij een stoichiometrische verbranding, alle particulieren cv ketels werken op basis van luchtovermaat i.v.m. de risico op CO te verkleinen.
1m3 = 8kwh in praktijk, naarmate de ketel ouder wordt daalt dit.
Hier ook een hybride warmtepomp waarbij ik zelf de keuze heb welke ik gebruik en in geen enkel geval is de gasketel goedkoper, de gasketel gaat er binnenkort nog uit.
(Valliant Arotherm Plus 55/6 hier)
Moet je het wel kunnen omzetten wat vaak niet lukt.quote:Op donderdag 30 januari 2025 16:59 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Omdat je wel voor de energie-eenheid wordt aangeslagen.
Zonder het bericht te lezen weet ik al van wie dat advies komt. Overigens wederom worden de armen dus weer genaaid. Nu weer met een duur warmtenet.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 18:29 schreef Piles het volgende:
Advies: geen subsidie warmtepompen in wijken waar warmtenet komt - https://nos.nl/l/2554519
Zucht, wees blij dat mensen van het gas gaan. En rot op met je warmtenetten.
Voor de facturatie maakt dat niet uit.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 18:20 schreef mrevil1337 het volgende:
[..]
Moet je het wel kunnen omzetten wat vaak niet lukt.
En toch, als een warmtenet eigendom is van de gebruikers en er meerdere mogelijkheden zijn voor het verwerven van warmte dan denk ik dat het nog steeds een goed systeem kan zijn.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 18:29 schreef Piles het volgende:
Advies: geen subsidie warmtepompen in wijken waar warmtenet komt - https://nos.nl/l/2554519
Zucht, wees blij dat mensen van het gas gaan. En rot op met je warmtenetten.
Ja, en nu mensen doorhebben hoe hard ze genaaid worden moeten ze er maar met stokken naartoe geslagen wordenquote:Op dinsdag 4 februari 2025 19:59 schreef junkiexp het volgende:
Stadsverwarming is één grote oplichtingsbende.
Maar wel als die hoger blijkt te zijn dan verwacht doordat je een onrealistisch rendement aanhoudt.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 19:46 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Voor de facturatie maakt dat niet uit.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |